מבט לג’האד העולמי (15-9 בפברואר 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

מרכז העיר אלבאב הנמצא עדיין בשליטת דאעש (אעמאק, 13 בפברואר 2017).

מרכז העיר אלבאב הנמצא עדיין בשליטת דאעש (אעמאק, 13 בפברואר 2017).

מנהרה של דאעש, שאותרה מחוץ לאלבאב, המאפשרת כניסה לעיר ויציאה ממנה. המנהרה הוקמה על בסיס תשתית תעלות המים של העיר (all4syria.info, 4 בפברואר 2017).

מנהרה של דאעש, שאותרה מחוץ לאלבאב, המאפשרת כניסה לעיר ויציאה ממנה. המנהרה הוקמה על בסיס תשתית תעלות המים של העיר (all4syria.info, 4 בפברואר 2017).

מטוסים תורכיים תוקפים מנהרות של דאעש בעיר אלבאב (רחאב ניוז, 13 בפברואר 2017).

מטוסים תורכיים תוקפים מנהרות של דאעש בעיר אלבאב (רחאב ניוז, 13 בפברואר 2017).

ההרס בעיר אלבאב אותו מבליטה מערכת התעמולה של דאעש (אעמאק, 12 בפברואר 2017).

ההרס בעיר אלבאב אותו מבליטה מערכת התעמולה של דאעש (אעמאק, 12 בפברואר 2017).

צילומים המראים את הרס העתיקות ע

צילומים המראים את הרס העתיקות ע"י דאעש בתדמור (מתוך סרטון שפרסם משרד ההגנה הרוסי, 12 בפברואר 2017).

אבו ריאן אלמהאג'ר, פעיל ג'האדיסטי בכיר ממוצא ירדני (מהעיר מעאן), שפוצץ עצמו במכונית תופת באלמנשיה (חמרין ניוז, 12 בפברואר 2017).

אבו ריאן אלמהאג'ר, פעיל ג'האדיסטי בכיר ממוצא ירדני (מהעיר מעאן), שפוצץ עצמו במכונית תופת באלמנשיה (חמרין ניוז, 12 בפברואר 2017).

השיבה ללימודים במזרח מוצול (אלסומריה, 6 בפברואר 2017).

השיבה ללימודים במזרח מוצול (אלסומריה, 6 בפברואר 2017).

עבודות ניקיון ברחובות מזרח מוצול (ערוץ אלע'ד, 12 בפברואר 2017).

עבודות ניקיון ברחובות מזרח מוצול (ערוץ אלע'ד, 12 בפברואר 2017).

רשיד אלקאסם (משמאל) לפני שערף את ראשו של אדם, שהואשם על-ידי דאעש בשיתוף פעולה עם הקואליציה (אלערביה, 11 בפברואר 2017).

רשיד אלקאסם (משמאל) לפני שערף את ראשו של אדם, שהואשם על-ידי דאעש בשיתוף פעולה עם הקואליציה (אלערביה, 11 בפברואר 2017).

טיל כתף נגד מטוסים מדגם

טיל כתף נגד מטוסים מדגם "סטרלה" (חק, 11 בפברואר 2017).


עיקרי אירועי השבוע

  • השבוע נכנסו כוחות צבא סוריה החופשית בשיתוף עם צבא תורכיה אל העיר אלבאב. הכוחות התוקפים השתלטו על השכונות המערביות של העיר (כ-40% משטחה) והם עושים דרכם למרכז. כיבוש העיר יביא לסיום תהליך התמוטטות מעוזי דאעש ממערב לפרת ויעלה על סדר היום הפוליטי את תוכניות תורכיה ליצור " רצועת ביטחון" בשטח סוריה.
  • בעיר דרעא, שבדרום סוריה פתחו כמה ארגוני מורדים וביניהם "המטה לשחרור אלשאם" במתקפה נגד מעוזי צבא סוריה בשכונת אלמנשיה שבפאתי העיר. בתקשורת הערבית דווח, כי מטרת ההתקפה היא להכשיר את הקרקע להשתלטות על כל העיר ולחסום את הנתיב המוביל ממנה לכיוון הגבול הירדני. המתקפה המחישה את פעם נוספת את נכונות חזית פתח אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר) לשתף פעולה עם ארגוני מורדים אחרים תוך עמעום אופייה הג'האדסטי וקשריה עם אלקאעדה.
  • במוצול שבעיראק ממשיך צבא עיראק בהכנות לכיבוש החלק המערבי של העיר. במקביל מנסים השלטונות העיראקים להחזיר את החיים למסלולם בשכונותיה המזרחיות. דאעש מצידו מבצע פיגועים במזרח העיר, כולל פיגועי התאבדות, במטרה להקשות על ההכנות לכיבוש מערב העיר ולשבש את הניסיונות להחזיר את החיים האזרחיים למסלולם.
  •  מחצי האי סינישוגרו ארבע רקטות גראד לעבר העיר אילת  ע"י פעילי מחוז סיני של דאעש. שלוש רקטות יורטו ע"י מערכת "כיפת ברזל" והרביעית נחתה בשטח פתוח מחוץ לאילת. מחוז סיני קיבל אחריות ואיים, כי העתיד יהיה מר עוד יותר עבור היהודים.

 

הזירה הבינלאומית

ציפיות ארה"ב לכיבוש אלרקה ומוצול בששת החודשים הקרובים
  • הגנרל סטפן טאונסנד, המפקד האמריקאי של הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, הצהיר כי הוא סבור, שבששת החודשים הקרובים ניתן יהיה לכבוש את שני מעוזי דאעש, אלרקה שבסוריה ומוצול שבעיראק. הוא העריך כי מבצעים לכיבוש מערב מוצול יחלו בימים הקרובים. הצהרה זו ניתנה בעת סיור שקיים מצפון לבגדאד ב-8 בפברואר 2017.
  • אל"מ ג'והן דוריאן, דוברו של טאונסנד, ציין במסיבת עיתונאים, כי הוא מצפה שהכוחות המקומיים הנתמכים ע"י ארה"ב (הכוחות הסורים הדמוקרטיים) יבודדו לחלוטין את אלרקה בשבועות הקרובים ויכשירו את הקרקע להשתלטות עליה. ברקע להצהרות הללו עומדת בקשתו של הנשיא טראמפ להאיץ את המערכה להבסת דאעש (uk.reuters.com, mail.google.com,8 בפברואר 2017). 

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מרחב אלבאב
  • צבא סוריה החופשי בשיתוף צבא תורכיה נכנס השבוע אל העיר אלבאבוהשתלט על השכונות המערביות. בתקשורת התורכית והסורית נמסר, כי צבא סוריה החופשי השתלט על 40% משטחה של אלבאבצבא סוריה הגיע לתאדף, פרבר הממוקם במבואות הדרומיים של אלבאב, אך שם עצר התקדמותו (כנראה בתאום מוקדם באמצעות רוסיה). פעילי דאעש שבמרכז העיר מפגינים התנגדות עזה והקרבות עדיין נמשכים.

 

  • ב-11 בפברואר 2017 נכבשו הפרברים המערביים והדרום-מערביים מידי דאעש ובכלל זה שני אתרים בעלי חשיבות: ממגורות אלבאב ובית חולים אלחכמה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 11 בפברואר 2017; חואר, 11 בפברואר 2017). ב-12 בפברואר 2017 השתלט צבא סוריה החופשי על אתרים שונים בצפון ובצפון מערב אלבאב, ובתוכם צומת אלראי, שבצפון אלבאב, ממנה מובילה הדרך אל גבול סוריה-תורכיה. מהשכונות הללו מתקדמים הכוחות תוקפים אל מרכז העיר הנשלט עדיין ע"י דאעש.
  • במקביל להתקדמות צבא סוריה החופשי התקדם צבא סוריה בסיוע אווירי רוסי, אל העיר אלבאב מכיוון דרום. הכוחות הסורים הגיעו לתאדף, פרבר הממוקם במבואות הדרומיים של אלבאב. נראה, כי באזור תאדף בלם צבא סוריה את התקדמותו, כנראה על בסיס סיכום מוקדם שנעשה באמצעות רוסיה (Basnews, Hurriyet, 11 בפברואר 2017).
  • על פי עיתונאי תורכי המקורב לנשיא ארדואן משתתפים עתה בלחימה כ-100-80 פעילי דאעש, מתוכם כעשרים זרים (Timeturk.com, 14 בפברואר 2017). פעילי דאעש מנסים לבלום את התקדמות הכוחות התוקפים באמצעות תעלות שנחפרו ברחובות אלבאב ושימוש מאסיבי במנהרות. כמו כן פוצצו פעילי דאעש מכוניות תופת וירו טילי נ"ט, רקטות אר.פי.ג'י ואש ארטילרית לעבר הכוחות התוקפים. דאעש פרסם תמונות של המנהרות שבהן משתמשים פעיליו להגנה מפני הכוחות התוקפים. "מקורות צבאיים" תורכים טענו, כי מנהרות אלה שימשו לפני 15-10 שנים להובלת מים להשקיה מנהר הפרת לשטחים חקלאיים. במהלך המבצע הותקפו המנהרות הללו מהאוויר (Milliyet.com.tr, 12 בפברואר 2017).
  • המתקפה על אלבאב מתבצעת בסיוע אווירי רוסי. דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, מסר, כי ב-9 בפברואר 2017, נהרגו בשוגג שלושה חיילים תורכים ו-11 נפצעו  כתוצאה מתקיפה אווירית רוסית. בהודעה נאמר, כי הטייסים הרוסים פעלו בהתאם לנתונים שהתקבלו מהשותפים התורכים, וכי לא היו אמורים להימצא חיילים תורכים באזור שהותקף. הנשיא פוטין הביע את תנחומיו על מותם של החיילים התורכים (טאס, 9-10 בפברואר 2017). בשיחת טלפון שהתקיימה בין נשיאי רוסיה ותורכיה, סיכמו השנים על הגברת התיאום הצבאי בכל הקשור לתקיפת דאעש בסוריה (טאס, 9 בפברואר 2017).
מרחב תדמור
  • במרחב תדמור נמשכו השבוע קרבות עזים בין דאעש לבין צבא סוריה. הקרבות התמקדו באזור הממוקם כ-15 ק"מ ממזרח לשדה התעופה T-4. משרד ההגנה של רוסיה הודיע, כי צבא סוריה בסיוע אווירי רוסי פתח בהתקפה נגד העיר תדמור וכי כוחותיו נמצאים עתה במרחק של פחות מעשרים ק"מ מהעיר. על פי ההודעה עושים עתה הכוחות הסורים מאמץ לשחרר את תדמור בלוח זמנים מהיר. זאת, בעקבות מידע מודיעיני (שכלל צילומי כלי טיס לא מאויישים) לפיו פעילי דאעש מכניסים עתה לתדמור כמות גדולה של חומרי נפץ  במטרה לפוצץ את העתיקות שנותרו בעיר (1tv, 13 בפברואר 2017).
מרחב דרעא
  • ב-12 בפברואר 2017 פתחו כמה ארגוני מורדים במתקפה נגד הכוחות הסורים, שבשכונת אלמנשיה בדרעא. בכוחות התוקפים נכללו פעילי "המטה לשחרור אלשאם" בהנהגת חזית פתח אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר). מטרת ההתקפה הינה להשתלט על השכונה אלמנשיה הנמצאת בשליטת כוחות המשטר הסורי מאז שנת 2013. ערוץ אלערביה אלחדת' דיווח, כי הכוחות הסורים הפכו את השכונה לבסיס צבאי לאחר שגירשו ממנה את התושבים. ההשתלטות על אלמנשיה תאפשר לארגוני המורדים להשתלט על דרעא באופן מלא, לחסום את הדרך המובילה לגבול עם ירדן ולשלוט על מבואות העיר (אלערביה אלחדת', 14 בפברואר 2017).

 

  • חדר המבצעים של ארגוני המורדים בדרעא דיווח, כי פוצצה מנהרת תופת מתחת למחסום של הכוחות הסורים (כנראה בכניסה לאלמנשיה). שני פעילי "המטה לשחרור אלשאם" ביצעו שני פגועי התאבדות נגד עמדות סוריות. נמסר, כי פיגועי ההתאבדות אפשרו לארגוני המורדים להיכנס לשכונת אלמנשיה ולהשתלט על כמה מבנים חשובים. בשכונה מתנהלים עתה קרבות. במהלך הקרבות נהרג אבו ריאן אלמהאג'ר, מי שהיה האחראי הצבאי של חזית פתח אלשאם במחוז דרעא שפוצץ עצמו במכונית תופת בשכונת אלמנשיה.
  • הכוחות הסורים ירו אש ארטילרית והפציצו מהאוויר שכונות בדרעא הנשלטות ע"י ארגוני המורדים. כמו כן תקפו מטוסים רוסיים יעדים של ארגוני המורדים בדרעא ובאזור הכפרי שמסביבה. שכונת דרעא אלבלד, הגובלת באלמנשיה, היוותה יעד מרכזי לתקיפות.
  • ההתקפה בדרעא הינה היוזמה ההתקפית המשמעותית הראשונה, שבה השתתף "המטה לשחרור אלשאם", מאז שהכריז על הקמתו לפני כשבועיים. בהתקפה זאת באה לידי ביטוי נכונותה של חזית פתח אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר, המרכיב הדומיננטי ב"מטה לשחרור אלשאם") לשתף פעולה עם ארגוני מורדים אחריםשיתוף פעולה זה הינו חלק ממדיניות, שנועדה לעמעם את אופיו הג'האדיסטי של הארגון, ולהציג אותו כארגון לגיטימי בקרב ארגוני המורדים בסוריה. מדיניות זאת באה לידי ביטוי בדבריו של האשם אלשיח' (אבו ג'אבר), מפקד "המטה לשחרור אלשאם", שקרא לתושבי סוריה ולארגוני המורדים להתלכד סביב המסגרת החדשה בהדגישו כי "המטה לשחרור אלשאם" הינו "גוף עצמאי" שאינו מהווה המשך של ארגונים קודמים (אלדרר אלשאמיה, 9 בפברואר 20177).

 

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול
  • צבא עיראק ממשיך בהכנות לכיבוש החלק המערבי של מוצול. בינתיים ממשיך דאעש לפעול נגד הכוחות העיראקיים במזרח העיר במגמה להפריע להם להתבסס בשכונות שכבשו, לשבש את הניסיונות להחזיר את החיים האזרחיים למסלולם ולהקשות על ההכנות לכיבוש מערב העיר.

 

  • הממשל העיראקי מנסה להחזיר את החיים למסלולם בשכונות ששוחררו במזרחה של מוצול. במסגרת זאת נמסר, כי 250,000 תלמידים שבו ללימודיהם (אלסומריה, 6 בפברואר 2017). שלטי חוצות של דאעש הוסרו והוחלפו בסיסמאות וסמלים לאומיים. כמו כן מתבצעות עבודות ניקיון ברחובות והוחל במלאכת שיקום התשתיות שנהרסו (ערוץ אלע'ד, 12 בפברואר 2017).
  • דאעש פעל השבוע נגד הכוחות העיראקים, שכבשו את מזרח העיר. ב-10 בפברואר 2017 נהרגו ארבעה חיילים ואזרחים עיראקיים (ולפי גירסא אחרת עשרה) ו-26 נוספים נפצעו בשני פיגועי התאבדות סימולטאניים: הראשון בוצע באמצעות מחבל מתאבד שפוצץ עצמו באמצעות חגורת נפץ סמוך למסעדה והשני באמצעות מכונית תופת שפוצצה סמוך להתקהלות חיילים עיראקים בשכונת אלזהור, שבצפון-מזרח מוצול (אלג'זירה, 10 בפברואר 2017). כמו כן המשיך דאעש להשתמש בלי טייס לא מאוישים למטרות תקיפה נגד הכוחות העיראקיים במוצול. ב-7 בפברואר 2017 פרסם דאעש סרטון בו תעד מספר מקרים של שימוש בכלים אלה נגד צבא עיראק (אעמאק, 7 בפברואר 2017).
  • צבא ארצות-הברית הודיע ב-10 בפברואר 2017, כי רשיד קאסם, פעיל בדאעש ממוצא אלג'יראי, בעל אזרחות צרפתית, שהיה ככל הנראה קשור לפיגועים שביצע דאעש בצרפת,  נהרג בהתקפה אווירית של  מדינות הקואליציה בקרבת העיר מוצול (רויטרס, 10 בפברואר 2017). רשיד קאסם היה זמר ראפ, ותואר כצרפתי הראשון, שהצטרף לדאעש. הוא הופיע בסרטוני תעמולה של הארגון. באחד מהם הוא הילל את פיגוע הדריסה בניס ובאותו סרטון ערף ראשו של אדם, שהואשם על-ידי דאעש בשיתוף פעולה עם הקואליציה (אלערביה, 11 בפברואר 2017).
המענה של דאעש: מתקפת טרור וגרילה ברחבי עיראק
  • במקביל למגננה שמנהל דאעש במוצול נמשכת מתקפת הטרור של דאעש במקומות שונים ברחבי עיראק:
  • בגדאד: "מקורות ביטחוניים" עיראקיים דיווחו, כי ב-11 בפברואר 2017 בשעות הערב נחת מטח רקטות גראד ב"אזור הירוק" של בגדאד, שבו מרוכזים בנייני הממשל העיראקי. לא ידוע על נפגעים. ההערכה היא, שהרקטות שוגרו מצפון לבגדאד (אלחרה, 11 בפברואר 2017).
  • תלעפר: דאעש הודיע, כי הרג 14 פעילים של המליציות השיעיות, כ-50 ק"מ דרומית מזרחית לתלעפר (אעמק, 11 בפברואר 2017).
  • בעקובה: דאעש הודיע, כי במארב שביצעו פעילי הארגון נהרגו מספר חיילים עיראקים, שנסעו ברכב צבאי ממזרח לבעקובה (חק, 11 בפברואר 2017).
  • תכרית: דאעש הודיע, כי הרג 28 חיילים ושוטרים עיראקיים באמצעות פיצוץ מכונית תופת חונה בשכונת אלקאדסיה, שבצפון העיר תכרית (חק, 11 בפברואר 2017).
  • אלפלוג'ה: מחבל מתאבד, המשתייך כנראה לדאעש, פוצץ עצמו באמצעות מכונית תופת במחסום של צבא עיראק על דרך אלפלוג'ה-אלעאמריה. שני חיילים עיראקים נהרגו ושניים נפצעו (אלסומריה, 9 בפברואר 2017).
  • על פי אינפוגרף, שפרסם דאעש, ביצע הארגון במהלך ינואר 2017 תשעים פגועי התאבדות בסוריה ובעיראק. על אף אופיו התעמולתי של האינפוגרף הנתונים שבו ממחישים היטב את יכולתו של דאעש להמשיך לבצע פיגועי התאבדות בהיקף נרחב, למרות הלחצים המופעלים עליו. כמו כן בולטת העדיפות הברורה שהוא נותן לביצוע פיגועים בעיראק (71 פיגועים בעיראק לעומת 19 בסוריה). פגועי ההתאבדות בעיראק בוצעו במחוזות השונים באמצעות פיצוץ מכוניות תופת ופיצוץ חגורות ואפודי נפץ (חק, 6 בפברואר 2017). המערכה על מוצול אכן מלווה במתקפת טרור וגרילה, במוצול וברחבי עיראק, בה נעשה ע"י דאעש שימוש אינטנסיבי במחבלים מתאבדים.

 

פעילות הג'האד העולמי במדינות נוספות

מצרים
ירי רקטות לעבר אילת
  • ב-8 בפברואר 2017 שיגרו פעילי מחוז סיני של דאעש ארבע רקטות גראד לעבר אילת. שלוש מהן יורטו ע"י מערכת "כיפת ברזל" והרביעית נחתה בשטח פתוח מחוץ לאילת. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. ב-9 בפברואר 2017 קיבל מחוז דאעש אחריות על הירי ואיים על היהודים, כי העתיד לבוא יהיה מר יותר.
אמצעי נ"מ בידי מחוז סיני של דאעש
  • ב-11 בפברואר 2017 פרסם מחוז סיני של דאעש תמונות המתעדות את אמצעי ההגנה האווירית המצויים ברשותו. מחוז סיני ציין, כי אנשיו מפעילים תותחי נ"מ על גבי כלי רכבי שטח וטילי כתף מדגם "סטרלה". בהודעת דאעש נמסר, כי מטרת אמצעי הנ"מ הללו היא לפגוע בכלי טיס של חיל האוויר הישראלי והמצרי.
לוב
  • "בכירים ביטחוניים" במצראתה מסרו, כי שרידי פעילי דאעש בלוב עברו לפעול בגאיות, במדבריות ובאזורים הרריים סביב העיר בני וליד ומשם עד המדבר, שמדרום לסרת. מפקד המודיעין הצבאי במצראתה מסר כי קבוצה של 80-60 פעילים פועלת באזור קרזה, 170 ק"מ מערבית לסרת, וקבוצה נוספת, המונה כמאה פעילים, נמצאת באזור שדות הנפט זלה ומברוכ, 300 ק"מ דרום-מזרחית לסרת. ישנם גם דיווחים על קבוצה שלישית באלעוינאת, שבקרבת הגבול עם אלג'יריה (רויטרס, 10 בפברואר 2017). קצין מודיעין לובי ששרת בכוחות שכבשו את סרת אמר, כי הפעילים נעים בקבוצות קטנות בשעות הלילה, בשניים או שלושה כלי רכב, כדי שלא להיחשף לתקיפות (רויטרס, 10 בפברואר 2017).
אפגניסטאן
  • מחוז ח'ראסאן של דאעש הודיע, כי ב-6 בפברואר 2017ביצע פעיל הארגון,  פיגוע התאבדות בבית המשפט לערעורים בקאבול. על-פי ההודעה, המחבל המכונה אבו בכר הטג'יקי פוצץ עצמו באמצעות אפוד נפץ בקרב קבוצת שופטים ועובדים בבית המשפט. כתוצאה מכך נהרגו ונפצעו    כשישים בני אדם. הארגון סיים את ההודעה במילים: "שיידעו הכופרים ובראשם השופטים השטניים, שפסקי הדין הכופרים שהם פוסקים נגד לוחמי הג'האד המאמינים באחדות אללה הינם שירות לצלבנים, והדבר לא יעבור ללא עונש קשה" (חק 7 בפברואר 2017).
  •  דאעש טוען, כי מחוז ח'ראסאן של המדינה האסלאמית מרחיב את התפשטותו במזרח אפגניסטאן וכי מפקדים ופעילים רבים מהטאלבאן הצטרפו לשורותיו לאחר מותו של מנהיג הטאלבאן המולא מחמד עמר. על פי מאמר שהופיע בכלי תקשורת המזוהה עם דאעש גברה יכולתו של מחוז ח'ראסאן לגייס תושבים מקומיים באזורים המזרחיים הגובלים עם פקיסטאן. מחוז ח'ראסאן של דאעש מתכוון לגייס תלמידי בתי ספר דתיים, השייכים לזרם הסלפי במזרח אפגניסטאן, למרות שהאחראים על בתי הספר הללו מכחישים כל קשר למדינה האסלאמית. "מקורות ביטחוניים" אפגאנים מסרו לעיתון אלערבי אלג'דיד, שכל מבצעי פיגועי ההתאבדות במחוז ח'ראסאן נמנים על תלמידי בתי הספר הדתיים השייכים לזרם הסלפי במזרח אפגניסטאן (חק, 8 בפברואר 2017).