חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14- 21 בפברואר 2017)

קריקטורה שפורסמה ביומון הפלסטיני אלקדס בעקבות ביקור ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בארה

קריקטורה שפורסמה ביומון הפלסטיני אלקדס בעקבות ביקור ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בארה"ב: ישראל קוברת את רעיון פתרון שתי המדינות (אלקדס, 16 בפברואר 2017)

הודעת מחוז סיני של דאעש בה הוא מייחס לישראל הרג של חמישה מפעיליו דרומית לרפיח  (חק, 19 בפברואר 2017).

הודעת מחוז סיני של דאעש בה הוא מייחס לישראל הרג של חמישה מפעיליו דרומית לרפיח (חק, 19 בפברואר 2017).

הפגישה בין השלושה. מימין: אסמאעיל הניה במרכז: יחיא אלסנואר, משמאל: רוחי משתהא  (אתר חמאס, 20 בפברואר 2017)

הפגישה בין השלושה. מימין: אסמאעיל הניה במרכז: יחיא אלסנואר, משמאל: רוחי משתהא (אתר חמאס, 20 בפברואר 2017)

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית בחמאס, נושא נאום בכנס שנערך מטעם  מרכז המחקרים אלזיתונה בבירות (יוטיוב, 15 בפברואר 2017)

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית בחמאס, נושא נאום בכנס שנערך מטעם מרכז המחקרים אלזיתונה בבירות (יוטיוב, 15 בפברואר 2017)

משיר אלמצרי נושא דברים בטקס בח'אן יונס. (דף הפייסבוק khnmedia, 19 בפברואר 2017)

משיר אלמצרי נושא דברים בטקס בח'אן יונס. (דף הפייסבוק khnmedia, 19 בפברואר 2017)

  • השבוע לא בוצעו פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון. עם זאת נמשך הטרור העממי, שמצא ביטויו ביידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים ובהפרות סדר אלימות. בגבול שבין ישראל לרצועת עזה שרר שקט.
  • ב-20 בפברואר 2017 שוגרו שתי רקטות מחצי האי סיני. הרקטות נפלו בשטח פתוח בקרבת הגבול הישראלי-מצרי ללא נפגעים או נזק. יום קודם לירי פרסם מחוז סיני של דאעש הודעה כי כלי טיס לא מאויש ישראלי פגע במכונית והרג חמישה פעילים מדרום לרפיח. זוהי הפעם השנייה החודש בה משגר דאעש רקטות לעבר ישראל יתכן במגמה להרתיע אותה ממה שמוצג על ידו כשיתוף פעולה בינה לבין מצרים במערכה המתנהלת נגדו.

 

הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו הפגנות והפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון בעיקר אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. כוחות הביטחון הישראליים ביצעו שורת מעצרים של חשודים ביהודה ושומרון והחרימו אמצעי לחימה. כמו כן נתפס מפעל לייצור אמצעי לחימה.
  • הפגנת יום השישי בבלעין (מערבית לראמאללה) עמדה השבוע (17 בפברואר 2017) בסימן 12 שנים לתחילת פעילות "ההתנגדות העממית" נגד גדר הביטחון. בהפגנה השתתפו כחמש מאות פעילים ביניהם בכירי פתח בהם מחמוד אלעאלול, יו"ר התנועה. במהלך ההפגנה הושלכו בקבוקי תבערה הובערו צמיגים ונעשו ניסיונות לטפס על הגדר ולחתוך את תיל הברזל שעליה (ופא ,17 בפברואר 2017). היומון הפלסטיני אלחיאת אלג'דידה, הביטאון הרשמי של הרשות הפלסטינית, הקדיש לנושא עמוד שלם שתיעד את האירועים (אלחיאת אלג'דידה, 18 בפברואר 2017).

מימין: הבערת צמיגים סמוך לגדר הביטחון בבלעין (ופא ,17 בפברואר 2017). משמאל: עמוד בעיתון  אלחיאת אלג'דידה, המוקדש  לציון יום השנה ה-12 לתחילת פעילות "ההתנגדות העממית" בבלעין  (אלחיאת אלג'דידה, 18 בפברואר 2017)
מימין: הבערת צמיגים סמוך לגדר הביטחון בבלעין (ופא ,17 בפברואר 2017). משמאל: עמוד בעיתון  אלחיאת אלג'דידה, המוקדש  לציון יום השנה ה-12 לתחילת פעילות "ההתנגדות העממית" בבלעין (אלחיאת אלג'דידה, 18 בפברואר 2017)

  • להלן מספר אירועים בולטים:
  • 21 בפברואר 2017- אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לענתא (צפונית לירושלים). אדם אחד נפצע באורח קל. נגרם נזק לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 בפברואר 2017).  
  • 20 בפברואר 2017 – שני פלסטינים בני 17 נעצרו על ידי כוחות הביטחון הישראליים בכפר דיר אבו משעל (צפון מערב שומרון) השניים ביצעו מספר פיגועי ירי סמוך לישוב חלמיש. העצורים הסגירו תתי-מקלע מאולתרים מסוג "קרלו", שהיו ברשותם(שירות הביטחון הכללי,  20 בפברואר 2017).  
  • 19 בפברואר 2017 – אבנים יודו לעבר שני אוטובוסים סמוך לאזור התעשייה של קריית ארבע. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשני האוטובוסים(דף הפייסבוק צבע אדום,  19 בפברואר 2017).  
  • 19 בפברואר 2017 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו את איהאב סלאמה דאוד אלשעיבאת, פעיל פתח, בן 45, מבית סאחור. העצור היה מעורב במהלך השבועות האחרונים ביידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים. את האבנים יידה בעת שנסע במכוניתו בנתיב הנסיעה הנגדי. בחלק מהמקרים נגרמו נזקים לכלי הרכב (שירות הביטחון הכללי, 19 בפברואר 2017).  
  • 17 בפברואר 2017 – שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס צפונית לעפרה (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 בפברואר 2017).   
  • 17 בפברואר 2017 – אבנים יודו לעבר אוטובוס שהסיע חיילים בין תפוח למגדלים בשומרון. אדם אחד נפגע באורח קל. נזק נגרם לאוטובוס(דף הפייסבוק צבע אדום, 17 בפברואר 2017).  
  • 16 בפברואר 2017 – כוחות הביטחון הישראליים חשפו בית מלאכה לייצור אמצעי לחימה בבית ליקיא, דרומית מערבית לראמאללה (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 בפברואר 2017).  

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

מעצר תושב טיבה בחשד לפעילות במסגרת דאעש
  • בעקבות מידע מודיעיני, עצרו כוחות הביטחון הישראליים בתחילת חודש ינואר 2017 את אנס חאג' יחיא, בן 35, אזרח ישראלי תושב טיבה בחשד שתכנן לבצע פעילות טרור בישראל. בחקירתו עלה כי הוא נשבע אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי וכי שקל לצאת לסוריה כדי להצטרך ללחימה בשורות הארגון. עוד עלה בחקירה כי הוא תכנן להקים חוליית טרור מטעם דאעש שתבצע פיגועים בישראל וניסה לגייס אליה פעילים נוספים. הוא התבקש לבצע פיגוע טרור באוטובוס בתל אביב ולפגוע בחיילי צה"ל, אך התכנון לא יצא אל הפועל.
  • בחקירה עלה כי היה חבר בקבוצת אינטרנט בה השתתפו פעילי דאעש נוספים. הוא הפיץ בקרב חברי הקבוצה מידע אודות ייצור והרכבת חגורות נפץ, הכנת מטענים המופעלים באמצעות טלפונים סלולאריים וסרטוני הסברה אודות רעלים שניתן לשלב במטענים. הוא גם הפיץ הוראות להכנת חומרים מסוכנים, כולל גז סארין. בעת מעצרו נמצאו ברשותו שורה של ממצאים החושפים את הידע שצבר. בין היתר נמצאו תמונות של מטענים וכן מדריך מפורט ללוחם הג'האדי המשמש פעילים המזוהים עם דאעש. נגד חאג' יחיא הוגש כתב אישום (אתר שירות הביטחון הכללי, 20 בפברואר 2017).
ירי רקטות מחצי האי סיני
  • ב-20 בפברואר 2017 שוגרו שתי רקטות מחצי האי סיני לעבר ישראל. הרקטות נפלו בשטח פתוח סמוך לגבול מצרים בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. לפי שעה לא לקח על עצמו ארגון כלשהו את האחריות לירי. יום קודם לשיגור הרקטות פרסם מחוז סיני של דאעש כי כלי טיס לא מאויש של ישראל פגע במכונית והרג חמישה מאנשי הארגון בכפר שיבאנה בדרום רפיח (אעמאק, 19 בפברואר 2017). להערכתנו בוצע הירי בעקבות אירוע זה, שיוחס על-ידי דאעש לישראל. זוהי הפעם השנייה החודש בה משגר מחוז סיני של דאעש רקטות מחצי האי סיני יתכן כדי להרתיע את ישראל ממה שנתפס על ידו כשיתוף פעולה בינה לבין מצרים במערכה המתנהלת נגדו.

ירי רקטות מחצי האי סיני

בחירת הנהגה חדשה לחמאס ברצועת עזה
  • אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס נפגש עם יחיא סנואר, יו"ר הלשכה המדינית הנבחר של רצועת עזה ועם רוחי משתהא בכיר חמאס, שנבחר אף הוא ללשכה המדינית. הפגישה התקיימה במסגרת ההכנות לחילופי התפקידים בהנהגת חמאס ברצועה. במהלך הפגישה הדגישו השלושה, כי הבחירות בכל מוסדות חמאס נערכו באופן דמוקרטי וכי הן משקפות את האחדות הקיימת בין חלקי התנועה השונים. עוד ציינו כי חברי התנועה שעזבו את תפקידיהם בהנהגה לא יחדלו מלשרת את העם הפלסטיני. בסיום הפגישה אמרו כי פלסטין נמצאת בראש מעייניה של חמאס ו"המצפן שלה מכוון לירושלים" (אתר חמאס, 20 בפברואר 2017).
מעבר רפיח
  • מעבר רפיח נפתח ב-18 בפברואר 2017  באופן חריג למספר שעות לכיוון אחד. במעבר עברו כחמש מאות תושבי רצועת עזה, רובם חברים במשלחת של דחלאן שיצאה להשתתף בכינוס בקהיר (משרד הפנים של חמאס, 18 בפברואר 2017).
התבטאויות בכירי חמאס בנוגע למאבק עם ישראל
  • בנאום שנשא ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, במסגרת כנס שהתקיים במכון מחקר בירות תחת הכותרת "הערכה אסטרטגית לשנים 2017-2016 " אמר כי קיימת מחלוקת בין הרשות הפלסטינית וחמאס בכל הקשור לנושא "ההתנגדות" בעוד שחמאס תומכת בהתנגדות על כל צורותיה הרשות מביעה את התנגדותה לכך. יחד עם זאת הבהיר משעל כי קיימת "התנגדות עממית", שהינה דרך פעולה משותפת לרשות ולחמאס. משעל קרא לכולם לקחת חלק ב"התנגדות העממית" שכן לדבריו אם יאוחדו כל הכוחות לכדי "התנגדות עממית" בירושלים וביהודה ושומרון ישראל תעלם (אלאקצא, 16 בפברואר 2017).
  • בנאום שנשא משיר אלמצרי, בכיר חמאס, בעצרת זיכרון, שערכה הזרוע הצבאית בח'אן יונס, לזכרו של פעיל שנהרג בקריסת מנהרה אמר, כי המסר של "חללי ההכנות" (חללי ההיערכות לקראת עימות צבאי עתידי עם ישראל) ברור. לדבריו "ההרגעה" במילון של גדודי אלקסאם אין פירושה ישיבה בחיבוק ידיים אלא התגייסות של עשרות אלפי פעילים לעשייה מעל האדמה ומתחתיה, ביבשה ובים. המסר לישראל הינו שאדמת עזה היא טאבו עבורה (אתר גדודי עז אלדים אלקסאם, 19 בפברואר 2017; אתר ערוץ אלאקצא, 19 בפברואר 2017).
ניסוח מסמך יסוד מדיני של חמאס
  • במסגרת דבריו בכנס שהתקיים בבירות תחת הכותרת "הערכה אסטרטגית לשנים 2017-2016 "  חשף ח'אלד משעל, כי מזה כשנה עוסקת חמאס בניסוחו מסמך יסוד מדיני הכולל את עמדותיה ומורשתה. לדבריו העבודה על המסמך הושלמה, הוא נמצא עתה בהגהות אחרונות והוא יוצג בפומבי מהלך השבועות הקרובים. משעל ציין, כי עקרונות המסמך לא יהיו שונים מהותית מעקרונות התנועה והאסטרטגיה שלה עד כה (אתר תנועת חמאס, 15 בפברואר 2017; YOUTUBE, 15 בפברואר 2017).
  • על-פי מקורות בכירים בתנועה, המסמך, שגובש בידי הנהגת התנועה ב"חוץ", יכלול את הרעיונות והעקרונות המדיניים של התנועה, יגדיר את מאפייני קשריה של חמאס עם גורמים פלסטיניים, אזוריים ובינלאומיים, ויסדיר את האמצעים המעשיים למימוש מטרות התנועה. לדברי המקורות, המסמך אינו מהווה תחליף לאמנת התנועה אלא הוא בבחינת תוכנית מדינית ריאלית המסדירה את דרכי הפעולה של התנועה. יוסף רזקה, בכיר חמאס, אמר כי המסמך החדש יתאפיין ביותר גמישות, ייקח בחשבון את ההתפתחויות, הוא יעסוק פחות באידיאולוגיה ויהיה פחות אמוציונאלי מאמנת חמאס (אלרסאלה.נט, 19 בפברואר 2017).
כינוס בנושא התיאום הביטחוני עם ישראל
  • ברצועת עזה התכנסו נציגי ארגונים פלסטינים לדיון בנושא התיאום הביטחוני של הרשות הפלסטינית עם ישראל. בכנס השתתפו נציגי חמאס, הג'האד האסלאמי בפלסטין, החזית העממית לשחרור פלסטין וארגונים נוספים, כולם הביעו התנגדות להמשך התיאום הביטחוני (חשבון הטוויטר  Paldf, 18 בפברואר 2017). להלן כמה מההתבטאויות: 
  • חאזם קאסם, דובר חמאס,אמר כי עשרות פיגועים סוכלו על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית דבר אשר מוכיח שהתיאום פוגע ב"התנגדות". עוד ציין, כי  עשרות מוצבים ברצועת עזה נפגעו ונגרמו אבדות בנפש וברכוש בשל מידע שהעבירו עובדים ברצועת עזה למודיעין הכללי של הרשות הפלסטינית.
  • ח'צ'ר חביב, בכיר הג'האד האסאלמי בפלסטין,אמר כי התיאום הביטחוני הוא "פשע בלתי נסלח" הפוגע בעם הפלסטיני אולם לדבריו הרשות אינה יכולה להפסיק את התיאום מכיוון שהוא מהווה בסיס לקיומה.
תגובות לראיון שר הביטחון אביגדור ליברמן
  • בראיון שהעניק שר הביטחון אביגדור ליברמן באתר האינטרנט של מתאם פעולות הממשלה בשטחים המתפרסם בשפה הערבית, קרא לחמאס "בואו נדבר". לדברי ליברמן במידה וחמאס ברצועת עזה תסכים לוותר על הנשק, על המנהרות ועל ניסיונות לבצע פיגועים נגד ישראל אזי תשקיע ישראל בהקמת נמל ימי, שדה תעופה ואזור תעשייה ברצועת עזה. הוא גם פנה  לחמאס בבקשה להחזיר את גופות החיילים הישראליים המוחזקים בידיה.
  • הראיון עורר תגובות שליליות בעיקר מצד בכירי חמאס:
  • מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס, אמר כי אם חמאס תרצה להפוך את עזה לסינגפור היא תעשה זאת בעצמה ולא בחסדו של אף אחד. לדבריו הם מטפלים בסוגיית שחרור האסירים יותר מאשר ליברמן דואג לשחרור חייליו. שחרור הנעדרים יבוצע רק לאחר שישראל תשחרר את "לוחמי החופש הפלסטינים הגיבורים" (פלסטין אליום, 16 בפברואר 2017).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, הדגיש כי ישראל מתחמקת מסוגיית החיילים הישראלים השבויים ברצועת עזה ולא מראה רצינות להשלים את עסקת החילופין. הוא הוסיף כי ישראל מטילה מצור על רצועת עזה באופן המנוגד לחוק הבינלאומי וההומניטארי ואסור לסחור בזכותו הטבעית של העם בגלל עמדות פוליטיות (מען, 17 בפברואר 2017).
  • "מקור בכיר" במשרד הפנים של הרשות הפלסטינית אמר כי ניסיונותיה של ישראל לטרוף את הקלפים סופם להיכשל. לדבריו ליברמן מנסה באמצעות "הצהרותיו השקריות" להטיל ספק בחשיבות הסוגיה הפלסטינית כסוגיה מרכזית במזרח התיכון. הוא הוסיף כי באחריות מוסדות האו"ם לדרוש מהקהילה הבינלאומית ובעיקר ממועצת הביטחון להגן על החלטותיה ולשמור על השלום והביטחון (ופא, 20 בפברואר 2017). 
תגובות למסיבת העיתונאים של טראמפ ונתניהו
  • מסיבת העיתונאים המשותפת  של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ ובנימין נתניהו  בעת ביקורו בארה"ב ובעיקר הדברים אודות פיתרון שתי המדינות עוררה גל של תגובות שליליות בקרב ראשי הרשות הפלסטינית ופתח:
  • הרשות הפלסטינית פרסמה הודעה בה נאמר, כי  זהו ניסיון לקבוע עובדות בשטח ולטרפד את רעיון שתי המדינות כדי להחליפו במדינה אחת עם שני משטרים. הרשות, נאמר בהודעה, דבקה בפיתרון שתי המדינות, בחוק הבינלאומי ובלגיטימציה הבינלאומית כמו גם בסיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים. בהודעה הביעה הרשות נכונות לשתף פעולה עם ממשל ארה"ב כדי להביא לשלום (ופא, 16 בפברואר 2017).
  • בהודעה שפרסם משרד החוץ הפלסטיני נאמר, כי ממשל ארה"ב עודנו לומד ומעריך את הצדדים השונים בסכסוך כדי לגבש עמדה בנושא. אולם ניסיונותיו של נתניהו להפיץ בפומבי כי קיימת חפיפה בין עמדת ארה"ב לזו של ישראל הינם שקר. לגבי הדיבורים אודות כיוונים חדשים לפיתרון נאמר בהודעה כי זהו "בזבוז זמן וניסיון ישראלי לברוח מהתחייבות לשלום" (ופא, 16 בפברואר 2017).
  • עזאם אלחמד, חבר הועדה המרכזית של פתח, אמר כי צהרותיו של נשיא ארה"ב מעודדות את ראש ממשלת ישראל להמשיך להתעלם מהחוק הבינלאומי ובכך להפוך את המצב למסובך יותר מכפי שהוא כעת. בהתיחסו לדברי טראמפ בנושא שתי המדינות אמר כי טראמפ דיבר בחוסר בהירות ויצר בלבול דבר שישראל פירשה כתמיכה בעמדתה. עוד אמר כי ארה"ב פוגעת בהתחייבויות האמריקאיות כלפי האו"ם ומוסדותיו ומעודדת את ישראל להתעלם מהן. הוא ציין שלנוכח ההצהרה גיבשה ההנהגה הפלסטינית שורה של מהלכים ביניהם הפסקת ההכרה בישראל ופנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) (מג'אל פרס, 19 בפברואר 2017).
  • אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי הרעיון לזנוח את פיתרון שתי המדינות והשיח אודות אופציות אחרות מבטאים את השקפת הממשל החדש המאמץ את ההשקפה הישראלית. לדבריו ממשל ארה"ב רואה בהתנחלויות "עסקת קרקעות" ולא אדמה השייכת לעם הפלסטיני דבר המעודד את ישראל "לגנוב את האדמות הפלסטיניות" על בסיס יום יומי  (קדס.נט, 16 בפברואר 2017).

קריקטורה של  אמיה ג'חא המזוהה עם חמאס, המבטאת את קבלת הפנים החמה לה זכה ראש ממשלת ישראל מצד נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ: "קבלת פנים יפה של טראמפ בעת ביקור נתניהו"  (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 בפברואר 2017)
קריקטורה של  אמיה ג'חא המזוהה עם חמאס, המבטאת את קבלת הפנים החמה לה זכה ראש ממשלת ישראל מצד נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ: "קבלת פנים יפה של טראמפ בעת ביקור נתניהו" (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 בפברואר 2017)

[1]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.