מבט לאיראן

26 בפברואר – 12 במרץ, 2017 מאת: ד"ר רז צימט
יו

יו"ר קרן השהיד, סיד מחמד עלי שהידי (עצר-י איראן, 6 במרץ 2017).

פגישת רוחאני-ארדואן (תסנים ניוז, 1 במרץ 2017).

פגישת רוחאני-ארדואן (תסנים ניוז, 1 במרץ 2017).

מטוסי חברת מאהאן אייר משמשים להעברת פצועים מסוריה ומתימן לאיראן  (

מטוסי חברת מאהאן אייר משמשים להעברת פצועים מסוריה ומתימן לאיראן ("אמד ניוז", 25 בפברואר 2017).

אסמאעיל קאא'ני (תסנים ניוז, 1 במרץ 2017).

אסמאעיל קאא'ני (תסנים ניוז, 1 במרץ 2017).

פגישת עבדאללהיאן-מחמוד (איסנ

פגישת עבדאללהיאן-מחמוד (איסנ"א, 5 במרץ 2017).

עלי כרימי, לוחם בסיג' שנהרג במוצול (טוויטר, 27 בפברואר 2017).

עלי כרימי, לוחם בסיג' שנהרג במוצול (טוויטר, 27 בפברואר 2017).

שגריר עיראק בטהראן (במרכז) עם מנכ

שגריר עיראק בטהראן (במרכז) עם מנכ"ל בנק ספה (מימין) (www.banksepah.ir, 27 בפברואר 2017).

רדיו קול בחרין  (אבנ

רדיו קול בחרין (אבנ"א ניוז, 28 בפברואר 2017).

אמצעי לחימה שנתפסו בידי התארגנות הטרור שנלכדה ע

אמצעי לחימה שנתפסו בידי התארגנות הטרור שנלכדה ע"י שלטונות בחרין (עצר-י איראן, 5 במרץ 2017).


עיקרי הדברים
  • יו"ר "קרן השהיד" האיראנית אמר, כי מספר ההרוגים מקרב הלוחמים שנשלחו מאיראן לסוריה ולעיראק הגיע ל-2,100. מספר זה אינו מתייחס רק ללוחמים איראנים אלא לכלל ההרוגים מקרב הלוחמים, שנשלחו מטעם משמרות המהפכה להילחם בסוריה ובעיראק, ובכלל זה גם לוחמים אפגאנים ופקיסטאנים.
  • בצל מתיחות בין איראן לתורכיה נפגש חסן רוחאני, נשיא איראן, עם רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא תורכיה, בשולי כינוס ועידת הפסגה של הארגון לשיתוף פעולה כלכלי בפקיסטאן. רוחאני הדגיש בפגישה, כי איראן מתנגדת לכל פגיעה בלכידותן הטריטוריאלית של מדינות האזור, ובראשן סוריה ועיראק.
  • בכירים איראנים הצהירו על תמיכתם במשמרות המהפכה בתגובה לדיווחים על כוונת הממשל האמריקאי להגדיר את משמרות המהפכה כארגון תומך טרור.
  • אתר אופוזיציה איראני פרסם תמונות המתעדות, לכאורה, שימוש במטוסי חברת התעופה האיראנית מאהאן איירהקשורה למשמרות המהפכה לצורך העברת הרוגים ופצועים איראנים, סורים ותימנים לאיראן.
  • יועצו הצבאי של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה הזהיר, כי איראן "תשמיד את תל-אביב וחיפה" במקרה של תוקפנות ישראלית נגד איראן.
  • לוחם בסיג' נהרג בסוף פברואר במוצל שבעיראק.
  • שלטונות בחרין חשפו קבוצת טרור שתכננה, לדבריהם, לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון בתמיכה איראנית. בתוך כך הקימה רשות השידור האיראנית תחנת רדיו בשם קול בחרין במטרה להעביר "מסרים מהפכניים" בתמיכה בהתקוממות השיעים נגד שלטונות בחרין. 
 
כללי
  • חג'ת אלאסלאם סיד מחמד עלי שהידי (Hojjat-ul-Islam Seyyed Mohammad Ali Shahidi), יו"ר קרן השהיד האיראנית, אמר, כי מספר ההרוגים מקרב הלוחמים שנשלחו מאיראן לסוריה ולעיראק ("מגני המקומות הקדושים") הגיע ל-2,100 (עצר-י איראן, 6 במרץ 2017). מספר זה אינו מתייחס רק ללוחמים איראנים אלא לכלל ההרוגים מקרב הלוחמים, שנשלחו מטעם משמרות המהפכה להילחם בסוריה ובעיראק, ובכלל זה גם לוחמים אפגאנים ופקיסטאנים. בנובמבר 2016 אמר שהידי, כי מספר ההרוגים בקרב הכוחות האיראנים בסוריה הוא למעלה מאלף (תסנים, 22 בנובמבר, 2016).
  • חסן רוחאני,נשיא איראן, נפגש ב-1 במרץ 2017 עם רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא תורכיה, בשולי כינוס ועידת הפסגה של הארגון לשיתוף פעולה כלכלי (ECO) בפקיסטאן. בפגישה אמר רוחאני לארדואן, כי איראן מתנגדת לכל פגיעה בלכידות הטריטוריאלית של מדינות האזור, ובראשן סוריה ועיראק. שני הנשיאים דנו בפגישתם גם ביחסים הבילטראליים בין שתי המדינות (תסנים, 1 במרץ 2017). פגישת הנשיאים התקיימה בצל מתיחות בין שתי המדינות, לאחר שהנשיא ארדואן ושר החוץ התורכי, מבלוט צ'בושולו, האשימו לאחרונה את איראן בחתרנות אזורית. בעקבות הצהרות אלה זימן משרד החוץ האיראני בסוף פברואר 2017 את שגריר תורכיה בטהראן לשיחת בירור ודובר משרד החוץ האיראני הצהיר, כי יש גבול לסבלנותה של איראן ביחס לעמדות תורכיה.
  • בכירים איראנים הצהירו על תמיכתם במשמרות המהפכה בתגובה לדיווחים לפיהם בכוונת הממשל האמריקאי להגדיר את משמרות המהפכה כארגון תומך טרור. שר החוץ מחמד ג'ואד זריף הצהיר, כי אין לארה"ב אינטרס לעשות זאת, מכיוון שהעולם כולו יודע שמשמרות המהפכה מספקים את התמיכה הרבה ביותר למדינות האזור במאבקן נגד הטרור (מהר, 25 בפברואר 2017). עלי לאריג'אני, יו"ר המג'לס, הגן, אף הוא, על פעילות משמרות המהפכה ואמר, כי הם מגנים על המהפכה האסלאמית מבית ועל האינטרסים האיראנים בחו"ל (תסנים, 27 בפברואר 2017). גם רסול סנאא'י-ראד (Rasoul Sanaeirad), סגן מפקד משמרות המהפכה לעניינים פוליטיים, התייחס לאפשרות שארה"ב תכריז על משמרות המהפכה כעל ארגון טרור ואמר, כי הסיוע בייעוץ, שמשמרות המהפכה מעניקים לסוריה ולעיראק, ניתן בהתאם לבקשת ממשלותיהן החוקיות. הוא ציין, כי הכרזה אמריקאית על משמרות המהפכה כעל ארגון טרור נועדה רק לצרכים הסברתיים וכי הסנקציות שהוטלו בעבר על איראן נוצלו על-ידה כהזדמנות להגביר את עצמאותה בתחום ההגנה (yjc.ir, 5 במרץ 2017).
  • איתאללה אחמד ח'אתמי (Ayatollah Ahmad Khatami), דרשן תפילות יום השישי בטהראן, הזהיר בדרשתו השבועית, מפני ניסיונות האויב, ובמיוחד ארה"ב, לפצל את מדינות האזור. הוא הביע התנגדות לכוונת המערב להקים אזורים אסורים לטיסה בסוריה בטענה שהדבר יסייע לכניסת טרוריסטים לסוריה ויביא לפיצולה של המדינה. ח'אתמי ציין, כי אלמלא איראן, היה דאעש כבר מקים ממשלות בעיראק, בסוריה ובלבנון (אירנ"א, 3 במרץ 2017).
  • האתר אמד ניוז (amadnews) המזוהה עם האופוזיציה האיראנית פרסם ב-25 בפברואר 2017 תמונות המתעדות, לכאורה, שימוש שנעשה במטוסי חברת התעופה האיראנית מאהאן אייר הקשורה למשמרות המהפכה לצורך העברת הרוגים ופצועים איראנים, סורים ותימנים לאיראן. האתר טען, כי התמונות נמסרו לאתר על-ידי "מקור במשמרות המהפכה" וכי חברת התעופה מכסה את מושבי המטוס כדי להגן עליהם מפני דמם של הפצועים. בשנה האחרונה קיימה חברת התעופה מאהאן אייר מאות טיסות מאיראן לסוריה המשמשות, להערכת גורמי מודיעין מערביים, באופן שוטף להעברת אמצעי לחימה עבור המשטר הסורי וחזבאללה.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • אסמאעיל קאא'ני (Esmail Qaani ), סגן מפקד כוחות קדס של משמרות המהפכה, שיבח בטקס לזכר לוחמי חטיבת פאטמיון האפגאנית, שנהרגו בסוריה, את לוחמי החטיבה הפועלת בחסות משמרות המהפכה. הוא ציין, כי לוחמי החטיבה אינם מכירים בגבולות ופועלים בכל מקום נדרש כדי להגן על ערכי האסלאם. הוא אמר, כי הם נלחמים בסוריה, אך השפעת לחימתם חורגת מעבר לסוריה והם מבטאים את תרבות ההתנגדות כנגד המערב. סוריה וחלב הם רק חלק ממטרתם של הלוחמים והיעד המרכזי שלהם הוא כינון ממשלה עולמית בהנהגת האמאם הנעלם. קאא'ני הוסיף, כי האמריקאים והישראלים מתאבלים כיום לנוכח פריחת תרבות ההתנגדות באזור וכי ארה"ב לא הייתה מסכימה למשא ומתן על עתיד סוריה אלמלא עוצמתם של לוחמי הפאטמיון בשדה הקרב (תסנים, 1 במרץ 2017).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), יועצו של יו"ר המג'לס לעניינים בינלאומיים, אמר בהודעה שפרסם בעקבות כיבושה מחדש של העיר תדמור מידי דאעש על-ידי כוחות המשטר הסורי, כי אין ספק שאיראן תמשיך בתמיכתה החזקה בסוריה הניצבת בחזית התמיכה ב"שחרור ירושלים" (מהר, 3 במרץ 2017). בפגישה, שקיים ב-5 במרץ 2017 עם שגריר סוריה בטהראן, עדנאן מחמוד, אמר עבדאללהיאן, כי שחרור העיר משליטת הטרוריסטים מעידה על התנגדותם ועמידתם האיתנה של צבא סוריה ו"כוחות ההתנגדות" במאבק נגד טרור דאעש. בהתייחסו לועידת התמיכה באנתיפאדה הפלסטינית, שהתכנסה בסוף פברואר 2017 בטהראן, אמר עבדאללהיאן, כי כינוס הועידה מעיד על הצורך באחדות מוסלמית, בהמשך הסיוע לעם הפלסטיני ובהכשרת הקרקע לגינוי ה"פעולות הבלתי-אנושיות והבלתי-לגיטימיות של המשטר הציוני" בזירה הבינלאומית (איסנ"א, 5 במרץ 2017).
המעורבות האיראנית בעיראק ובמפרץ
  • לוחם זרוע הבסיג' של משמרות המהפכה נהרג בסוף פברואר 2017 במוצל שבעיראק.
  • מחמד כאט'ם צ'קאזרדי (Mohammad Kazem Choghazardi), מנכ"ל בנק ספה (Sepah), אמר בפגישה עם ראג'ח אלמוסוי (Rajeh al-Mousavi), שגריר עיראק בטהראן, כי הבנק מוכן להרחיב את קשריו עם בנקים בעיראק (אתר בנק ספה, 27 בפברואר 2017).
  • רשות השידור האיראנית הקימה תחנת רדיו בשם קול בחרין במטרה לייצא את "מסר המהפכה" לממלכה על רקע המחאה הנמשכת מצד השיעים נגד השלטונות. הרדיו ישדר חדשות, פרשנויות בנושאים פוליטיים וחברתיים ויספק מידע על העימותים בין השלטונות לאופוזיציה. הרדיו יפעל גם באמצעות האינטרנט, הרשתות החברתיות ואפליקציה בטלפונים סלולאריים (פארס, 4 במרץ 2017).
  • שלטונות בחרין הודיעו, כי חשפו קבוצת טרור בת 54 חברים שתכננה לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון בתמיכה איראנית. לטענת התובע הכללי של בחרין, מנהיג הקבוצה המתגורר בגרמניה סייע בארגון נסיעות חברי הקבוצה מבחרין לאיראן ולעיראק לצורך אימונים במחנות של משמרות המהפכה (BNA, 4 במרץ 2017). דובר משרד החוץ האיראני דחה בתוקף את טענות שלטונות בחרין. מאז פרוץ ההתקוממות העממית בבחרין בשנת 2011 האשימו שלטונות הממלכה את איראן בסיוע למתקוממים ובתכנון פיגועי טרור בשטחה. בקיץ 2015 הודיעה בחרין, כי חשפה קשר ישיר של איראן וחזבאללה לפיגוע במדינה בו נהרגו שני אנשי כוחות הביטחון מפיצוץ מטען חבלה. באוקטובר אותה שנה הודיעה בחרין על החזרת שגרירה מטהראן ועל גירוש מיופה הכוח האיראני ממנאמה במחאה על מעורבות משמרות המהפכה האיראנים בתכנון פיגועים במדינה.
  • חסין אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), יועצו של יו"ר המג'לס לעניינים בינלאומיים, אמר בפגישה עם יו"ר מחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה במשרד החוץ השוויצרי, Wolfgang Amadeus Bruelhart, כי הטענות בנוגע לאספקת אמצעי לחימה מאיראן לתימן דרך הים הן חסרות בסיס. הוא ציין, כי איראן סבורה שהפתרון היחיד למשבר בתימן הוא שיחות מדיניות וכיבוד החלטותיו של העם התימני (מהר, 8 במרץ 2017).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • אחמד כרימפור (Ahmad Karimpour), יועצו הצבאי של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, הזהיר, כי איראן תשמיד את תל-אביב ואת חיפה במקרה של תוקפנות ישראלית נגד איראן. בטקס לזכר חללים איראנים אמר כרימפור, כי המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, לא התבדח כאשר אמר, שבמקרה הצורך איראן תהפוך את תל-אביב וחיפה לאבק בתוך שבע שניות. הוא ציין, כי הכוחות המזוינים האיראנים זיהו את כל המרכזים החשובים בישראל ויכולים לפגוע בהם בתוך 7.30 דקות באמצעות טילי סג'יל (Sijil) ושהאב-3 ארוכי הטווח שברשותה. הוא הוסיף, כי לאף אחד בעולם אין אומץ לדבר נגד ישראל, אך המנהיג העליון ח'אמנהאי אומר בברור, כי איראן תתמוך בכל מי שמסייע לפלסטינים  (www.dolatebahar.com, 2 במרץ 2017).