חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14-8 במרץ 2017)

פיגוע דקירה בשער האריות בעיר העתיקה בירושלים.

פיגוע דקירה בשער האריות בעיר העתיקה בירושלים.

הסכין בה השתמש המחבל הדוקר

הסכין בה השתמש המחבל הדוקר

אבראהים מחמוד מטר מבצע פיגוע הדקירה (דף הפייסבוק QUDSN, 13 במרץ 2017)

אבראהים מחמוד מטר מבצע פיגוע הדקירה (דף הפייסבוק QUDSN, 13 במרץ 2017)

כלי רכב ישראלי שנפגע מיידוי אבן סמוך ליצהר (דף הפייסבוק שהאב, 9 במרץ 2017)

כלי רכב ישראלי שנפגע מיידוי אבן סמוך ליצהר (דף הפייסבוק שהאב, 9 במרץ 2017)

יאסר יוסף סוילם מקלקיליה, שגויס ע

יאסר יוסף סוילם מקלקיליה, שגויס ע"י חזבאללה (אלקבס, 9 במרץ 2017)

מנגנוני הביטחון הפלסטינים תוקפים עיתונאים במהלך סיקור העימותים האלימים בראמאללה (דף הפייסבוק אלמכבר נט, 12 במרץ 2017).

מנגנוני הביטחון הפלסטינים תוקפים עיתונאים במהלך סיקור העימותים האלימים בראמאללה (דף הפייסבוק אלמכבר נט, 12 במרץ 2017).

  • ביהודה ושומרון נמשך הטרור העממי: בשער האריות במזרח ירושלים בוצע פיגוע דקירה. שני לוחמי משמר הגבול נפצעו באורח קל-בינוני. מבצע הפיגוע הינו תושב ג'בל מכבר, שכונה במזרח ירושלים ממנה יצאו מחבלים רבים. בסמוך למחסום המנהרות (דרומית לבית לחם) נדקר ישראלי ע"י פלסטיני. הרקע לאירוע אינו ברור.
  • ב-10 במרץ 2017 קיים אבו מאזן שיחת טלפון עם הנשיא טראמפ, השיחה הראשונה מאז נכנס טראמפ לתפקידו. דוברו של אבו מאזן מסר, כי טראמפ הזמין את אבו מאזן לערוך ביקור בבית הלבן כדי לדון בדרכים לחידוש התהליך המדיני. לדברי אבו מאזן הדגישו השניים את מחויבותם לתהליך השלום ולפיתרון שתי המדינות.
  • בעקבות חשיפת שני בכירי אונר"א, שנבחרו להנהגת חמאס, פנתה ישראל לארה"ב ולמדינות התורמות לאונר"א. בתגובה הזהיר יו"ר המחלקה לענייני פליטים בחמאס מפני משברים צפויים אם יפגע הסיוע לאונר"א. לדבריו זוהי "זכותו" של כל פלסטיני עובד אונר"א "לעסוק בפוליטיקה" (קרי, להשתייך לחמאס) ולדבריו לאונר"א אין אפשרות לפטר עובדים שלה המזוהים עם חמאס אלא באמצעות "מיון מפלה", דבר שאינו בר-יישום.

 

פיגועים/ניסיונות לביצוע פיגועים
  • ב-13 במרץ 2017 בוצע פיגוע דקירה בשער האריות במזרח ירושלים:
  • פלסטיני הגיע לפנות בוקר לנקודת משטרה בשער האריות במזרח ירושלים. הוא רץ לעבר שני לוחמי משמר הגבול, שאיישו את המקום. הוא נכנס לנקודת המשטרה שלף סכין ודקר אותם. אחד הלוחמים ירה לעברו והרג אותו. שני הלוחמים, שנפצעו באורח קל-בינוני, פונו לבית החולים (דוברות משטרת ישראל, 13 במרץ 2917).
  • מבצע הפיגוע הוא אבראהים מחמוד מטר, בן 25, מג'בל מכבר שבמזרח ירושלים, שכונה שבעבר יצאו ממנה פעמים רבות מחבלים לביצוע פיגועים. אבראהים מחמוד מטר עבד כמסגר בבית מלאכה של אביו ונהג להתפלל בכל בוקר במסגד אלאקצא (דף הפייסבוק אלמכבר נט, 13  במרץ 2017). מיד לאחר הפיגוע נכנסו כוחות הביטחון הישראליים לבית המחבל בשכונת ג'בל מכבר וביצעו מעצרים. סוכת האבלים שהקימה המשפחה נהרסה בהוראת המשטרה.
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, בירך על הפיגוע ואמר כי זוהי "תגובה טבעית" לפשעיה של ישראל. לטענתו הפיגוע מוכיח ש"אנתיפאדת ירושלים" ממשיכה ואף אחד לא יוכל להפסיקה (קדס.נט, 13 במרץ 2017).
  • ב-7 במרץ 2017 בוצע פיגוע דקירה סמוך למחסום המנהרות. אזרח ביתר עילית נסע לטפל בכלי רכבו במוסך סמוך לואלג'ה, דרומית מערבית לירושלים. לאחר שסיים לקח ברכבו פלסטיני שביקש לנסוע עימו. סמך למחסום המנהרות דקר אותו הפלסטיני ונמלט מהמקום. האזרח נפצע באורח קל. לפי שעה הרקע לדקירה אינו ברור.
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו הפגנות והפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון בעיקר אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. כוחות הביטחון הישראליים ביצעו שורת מעצרים של חשודים ביהודה ושומרון. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 12 במרץ 2017 – אבנים יודו לעבר כלי רכב שנסעו בין מחסום המנהרות לצומת אלחצ'ר בגוש עציון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 12 במרץ 2017).
  • 11 במרץ 2017 –כוחות צה"ל עצרו פלסטיני חמוש בסכין שהתכוון לבצע פיגוע דקירה סמוך לישוב היהודי בחברון. הוא נלקח לחקירה לאחר שהודה שהתכוון לבצע פיגוע (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 במרץ 2017).
  • 11 במרץ 2017 – כוחות הביטחון פתחו באש לעבר פלסטיני, שיידה אבנים בכפר סילואד סמוך לראמאללה. הפלסטיני נפצע באורח בינוני (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 במרץ 2017).
  • 9 במרץ 2017- אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון-ירושלים סמוך לצומת אפרת. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 במרץ 2017).
דו"ח פיגועים של שירות הביטחון הכללי לחודש פברואר 2017
  • על פי שירות הביטחון הכללי במהלך חודש פברואר 2017 היה היקף הפיגועים דומה לזה שהיה בחודש שלפניו. סך הכל  בוצעו במהלך החודש 97 פיגועים: 82 פיגועים בוצעו ביהודה ושומרון (בדומה למספר הפיגועים בינואר 2017), 14 בירושלים (לעומת 16 בחודש ינואר 2017)  ופיגוע אחד בוצע בשטח ישראל (פתח תקווה). רוב הפיגועים (86 מתוך 97)  היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה, 12 מהם בירושלים. כמו כן בוצעו שמונה פיגועי הנחת מטען, שני פיגועי ירי (אחד מהם בשטח ישראל) ופיגוע דריסה אחד. 14 ישראלים נפצעו תשעה אזרחים (מהם שבעה בפיגוע בפתח תקווה) וחמישה אנשי כוחות הביטחון (הערה: בספירת הפיגועים לא נלקחו עשרות אירועים של יידוי אבנים).

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

חשיפת תשתית ייצור וסחר באמצעי לחימה באזור שכם
  • כוחות הביטחון הישראליים חשפו התארגנות באזור שכם, שעסקה בייצור ובסחר באמצעי לחימה. ההתארגנות נחשפה לאחר שהתקבל מידע מרשות המיסים אודות חבילות רבות, שהוזמנו מרחבי העולם לשכם באמצעות האינטרנט ובהן נמצאו חלקים של אמצעי לחימה. בעקבות המידע נחשפה חולייה, שייצרה אמצעי לחימה באמצעות החלקים שהוזמנו מחו"ל. בוצעו מעצרים ונתפסו ארבעה כלי נשק ומאות חלקי אמצעי לחימה. כמו כן נחשפה חנות לשמלות כלה, שנוהלה על ידי החשודים, שהיוותה כתובת לחלק מהזמנות החבילות בשנים האחרונות (אתר רשות המיסים, 9 במרץ 2017).
חשיפת פעילות טרור של חמאס ביהודה ושומרון
  • בחודש האחרון עצרו כוחות הביטחון הישראליים ביהודה ושומרון מספר פעילי חמאס שהיו מעורבים בביצוע פיגועים והתכוונו לבצע פיגועים נוספים (שירות הביטחון הכללי, 12 במרץ 2017):
  • נחשפה חולייה של פעילי חמאס  תושבי הכפר בידו. חברי החוליה הניחו מטענים ויידו בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל. הם גם היו מעורבים בירי לעבר הישוב הר אדר בשנת 2015. חברי החוליה תכננו לבצע ירי נוסף.
  • בשומרון נעצר מחמד ע'אזי, בן עשרים, פעיל חמאס תושב הכפר ג'מאעין. בחקירתו עלה כי התכוון לבצע, יחד עם פעיל נוסף מחברון שנעצר גם הוא, פיגוע ירי לעבר כלי רכב. כחלק מהכנות לביצוע הפיגוע הם ערכו תצפיות לעבר הכביש. כמו כן ייצרו מסמרי מתכת, שנועדו לפיזור על הכביש כדי להאט את נסיעת כלי הרכב ולהקל על ביצוע הירי. על פי החשד גם נרכש כלי נשק לביצוע הפיגוע. כמו כן הודו השניים, כי הם תכננו לבצע פיגועי ירי נגד כלי רכב ישראליים וכוחות צה"ל (שירות הביטחון הכללי, 12 במרץ 2017).
  • נעצרו מספר סטודנטים מאוניברסיטת ביר זית, פעילי תא הסטודנטים של חמאס.הסטודנטים היו מעורבים בפעילות שנועדה לבסס את חמאס בשטח. במסגרת פעילותם הם ארגנו עצרות וגייסו פעילים. לצורך פעילותם קיבלו כספים מחמאס.
מעצר תושב קלקיליה שגויס לשורות חזבאללה
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו לאחרונה את יוסף יאסר סוילם, בן 23, תושב קלקיליה, מסגר במקצועו. בחקירתו עלה, כי הואגויס לשורות חזבאללה באמצעות דף הפייסבוק המשמש את חזבאללה לגיוס פעילים. הוא הונחה על ידי חזבאללה לבצע משימות שונות ביניהן צילום ואיסוף מידע על בסיסי צה"ל, מחסומים ואתרים בירושלים המזרחית. כמו כן הונחה להקים חוליית טרור, שתבצע פיגוע חטיפה ותעביר את החטוף לשטח לבנון (אתר שירות הביטחון הכללי, 9 במרץ 2017).
ירי רקטות
  • ב-9 במרץ 2017 שוגרה רקטה מאזור ח'אן יונס לעבר ישראל. הרקטה נפלה בשטח רצועת עזה. התארגנות המכנה עצמה "פתח האנתיפאדה" (פורשי פתח) הודיעה בדף הפייסבוק שלה כי הזרוע הצבאית שלה שיגרה שתי רקטות לעבר המועצה האזורית אשכול וכי ישראל מכחישה את נפילת שתי הרקטות בשטחה. לדברי ההודעה בימים הקרובים תחול הסלמה נגד ישראל (ע'זה אלא'ן, 9 במרץ 2017). זוהי הפעם הראשונה מאז מבצע "צוק איתן", שגורם המשייך עצמו לפתח שיגר רקטה לעבר ישראל.
  • ב-13 במרץ 2017 נשמעה אזעקת צבע אדום במועצה האזורית אשכול .לאחר זמן קצר דווח כי לא אותרה נפילה בשטח ישראל. התארגנות המכנה עצמה צאצאי תומכי הנביא פרסמה בדף הטוויטר שלה הודעה בה היא מקבלת אחריות לירי רקטה לעבר קיבוץ ניר עוז.

ירי רקטות

מעבר רפיח

ב-9 במרץ 2017 סגרו שלטונות מצרים את מעבר רפיח לאחר שהיה פתוח במשך שלושה ימים. על פי רשות המעברים והגבולות ברצועת עזה בימים אלה עזבו את הרצועה דרך המעבר 2,058 תושבים ונכנסו לרצועה 1,961. כמו כן הוכנסו לרצועה סחורות ובכלל זה מלט, ברזל, זפת, צבע, מזון תרופות גרנרטורים משאיות בטון ומשאבות מים (פאל אינפו, 9 במרץ 2017). בעקבות פתיחת המעבר אמר מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס, כי נמשך השיפור ביחסים עם מצרים וכי הדבר בא לידי ביטוי בפתיחת מעבר רפיח וניסיון לשפר את המצב הכלכלי ברצועה .

חמאס מזהירה מפני השלכות הפגיעה במימון אונר"א
  • במהלך ביקור שר הביטחון אביגדור ליברמן בוושינגטון ביקש השר, בין היתר, ממזכיר המדינה רקס טילרסון לבחון את נושא הפסקת מימון אונר"א ולבחון את שיתוף הפעולה של ארה"ב עם הסוכנות. זאת, לאור העובדה, כי באונר"א משמשים פעילי חמאס במשרות בכירות[2]
  • בתגובה הזהיר עצאם עדואן, יו"ר המחלקה לענייני פליטים בחמאס, מפני השלכות הפגיעה בתמיכה באונר"א.לדבריו, המסר שצריך להגיע לארה"ב ולקהילה הבינלאומית הוא שפגיעה בתמיכה באונר"א, תגרום למיליוני פליטים לדרוש את זכויותיהם, דבר שייצור משברים חדשים באזור. עצאם עדואן ציין כי אונר"א פועלת באמצעות מנדט שניתן לה ע"י האו"ם ולא ע"י ארה"ב או ישראל.  הוא קרא לאונר"א שלא להיכנע ללחצים ולהמשיך את עבודתה ההומניטארית. עוד, הדגיש עדואן, כי זוהי זכותו של כל פלסטיני עובד אונר"א לעסוק בפוליטיקה, מאחר והסוגיה הפלסטינית תובעת מאמצים מכל  הרבדים של החברה הפלסטינית וכי "ולא יתכן שפלסטיני יוותר על מאבקו בשביל מקום עבודתו". עדואן ציין כי לחמאס אין תוכניות לחדור למוסדות בינלאומיים הפועלים בשטחים הפלסטינים, ולאונר"א אין אפשרות לפטר עובדים שלה שהינם מזוהים עם חמאס, אלא באמצעות מיון מפלה, דבר שאינו בר יישום (אלרסאלה נט, 9 במרץ 2017).
הפגנה נגד ה"מצור" על רצועת עזה
  • גוף המתקרא "ההתארגנות הלאומית לשבירת המצור על רצועת עזה" ערך עצרת מחאה על המשך ה"מצור". בדברים שנשא בעצרת פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאסאמר, כי באופק נראים סימנים ל"פיצוץ בפניו של הכיבוש" אם הסגר, בן עשר השנים, לא יוסר מעל רצועת עזה. עוד אמר, כי ישראל גורמת למותם של חולים פלסטינים כאשר היא מונעת מהם לעבור במעברים. הוא דרש מישראל להקים ברצועת עזה שדה תעופה, לשקם את הנמל הימי ולפתוח את המעברים (אלאקצא, 13 במרץ 2017).
מסמך היסוד החדש של חמאס
  • במאמר פרי עטו של אבראהים אלמדהון, המזוהה עם חמאס, נאמר כי במסמך היסוד החדש שיפורסם בקרוב הגדירה חמאס את העקרונות המדיניים שלה אך בו בזמן התאימה עצמה להתפתחויות הפוליטיות. יחד עם זאת הוא הבהיר כי חמאס לא תחצה "קוים אדומים" כמו אי ההכרה במדינת ישראל זניחת ההתנגדות החמושה או ויתור על שטח כלשהו מאדמת פלסטין (מג'אל פרס, 7 במרץ 2017) .
שיחת טראמפ-אבו מאזן  
  • ב-10 במרץ 2017 ערך נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ שיחת טלפון עם אבו מאזן. הייתה זו השיחה הראשונה ביניהם מאז נכנס לתפקידו. מקורות פלסטינים מסרו כי השיחה הייתה ידידותית וחשובה וכי טראמפ התרשם מאד מאבו מאזן וציין שהוא רואה בו שותף נאמן (אלקדס, 11 במרץ 2017). לדברי נביל אבו רדינה, דוברו של אבו מאזן, במהלך שיחת הטלפון הזמין טראמפ רשמית את אבו מאזן לערוך ביקור בבית הלבן כדי לדון בדרכים לחידוש התהליך המדיני. טראמפ הדגיש את מחויבותו לתהליך שלום אמיתי בין ישראל לפלסטינים אבו מאזן הדגיש את דבקותו בשלום כדרך אסטרטגית כדי להקים מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל (מען, 10 במרץ 2017).
  • לדברי אבו מאזן הדגישו השניים בשיחה את מחויבותם לתהליך השלום ולפיתרון שתי המדינות. אבו מאזן ציין בשיחה שהוא מתנגד לקיצוניות ולטרור הסותרים את הערכים הדתיים והלאומיים של הפלסינים עוד אמר, כי הרשות הפלסטינית תמשיך לשתף פעלה עם ארה"ב כדי להגיע לשלום שיוביל לביטחון וכי ללא פיתרון צודק לסוגיה הפלסטינית לעולם לא יהיה שלום ביטחון ויציבות (מען, 12 במרץ 2017).
  • מנגד מתח צלאח אלברדאויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ביקורת על השיחה בין השניים. לדבריו הוא מתקשה להאמין שהשיחה תהיה לטובת פלסטין. הוא קרא לאבו מאזן שלא לרדוף אחר דמיונם של טראמפ וראש ממשלת ישראל ולשוב לאחדות השורה הפלסטינית הוא גם הזהיר מפני ביקורו של אבו מאזן בארה"ב והבהיר כי אם הדבר יעשה יהיה זה על דעתו של אבו מאזן ובניגוד לקונצנזוס הפלסטיני (קדס.פרס, 12 במרץ 2017).

מימין: קריקטורה של ח'ליל אבו ערפה ממזרח ירושלים לפיה על נשיא ארה"ב החדש עוד ללמוד הרבה אודות הסכסוך הפלסטיני- ישראלי: "שנה ראשונה לשלטון" (דף הפייסבוק של ח'ליל אבו ערפה, 11 במרץ 2017). משמאל: קריקטורה, שפורסמה בביטאון הרשמי של חמאס, המלגלגת על שיחת אבו מאזן עם נשיא ארה"ב טראמפ, הנתון להשפעת ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו (אלרסאלה נט, 13 במרץ 2017)
מימין: קריקטורה של ח'ליל אבו ערפה ממזרח ירושלים לפיה על נשיא ארה"ב החדש עוד ללמוד הרבה אודות הסכסוך הפלסטיני- ישראלי: "שנה ראשונה לשלטון" (דף הפייסבוק של ח'ליל אבו ערפה, 11 במרץ 2017). משמאל: קריקטורה, שפורסמה בביטאון הרשמי של חמאס, המלגלגת על שיחת אבו מאזן עם נשיא ארה"ב טראמפ, הנתון להשפעת ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו (אלרסאלה נט, 13במרץ 2017)

  • נמסר כי ד"ר חסאם זמלט מונה מטעם אבו מאזן לעמוד בראש נציגות אש"פ בארה"ב. זמלט המשמש מאז מאי 2016 כיועץ אסטרטגי לאבו מאזן, הוא בוגר תואר שלישי בכלכלה באוניברסיטת לונדון. בעל נסיון רב בתחום המדיני והדיפלומטי. פעל בין השנים 2009-2003 בנציגות הרשות בלונדון. נבחר בוועידת פתח השביעית בראמאללה כחבר המועצה המהפכנית של התנועה. ביקר לאחרונה בארה"ב עם משלחת מטעם הרשות, ונפגש עם חברי קונגרס (מען, 7 במרץ 2017). זמלט יחליף בתפקידו את מען עריקאת, אשר שימש בתפקיד זה בשנים האחרונות. אפשר  ומינויו זה מטעם אבו מאזן נועד לקדם את "חימום" היחסים עם הממשל האמריקאי החדש בראשות הנשיא טראמפ.

מימין : ד"ר חסאם זמלט (דף הפייסבוק של ד"ר חסאם זמלט, 29 בספטמבר 2016). משמאל: ד"ר חסאם זמלט נשבע אמונים בפני אבו מאזן עם מינויו לתפקיד יו"ר נציגות אש"פ בארה"ב (דף הפייסבוק של ד"ר חסאם זמלט, 7 במרץ 2017).
מימין : ד"ר חסאם זמלט (דף הפייסבוק של ד"ר חסאם זמלט, 29 בספטמבר 2016). משמאל: ד"ר חסאם זמלט נשבע אמונים בפני אבו מאזן עם מינויו לתפקיד יו"ר נציגות אש"פ בארה"ב (דף הפייסבוק של ד"ר חסאם זמלט, 7 במרץ 2017).

תגובות להעברת חוק המואזין בקריאה טרומית בכנסת
  • הצעת חוק המואזין, שנועדה להגביל את השימוש במערכות כריזה בבתי תפילה ולהטיל קנס על אלה העוברים על החוק אושרה ב-8 במרץ 2017 בקריאה טרומית בכנסת. אישור הצעת החוק עוררה גל של תגובות פלסטיניות חריפות הרואות בחוק פגיעה בחופש הפולחן. משרד ההסברה של הרשות הפלסטינית קרא להשקת קמפיין אסלאמי וערבי נגד אישור החוק. הוא האיץ במדינות האסלאמיות לקבוע את ה-30 במרץ כיום למאמץ משותף אשר יבהיר את "גזענות הכיבוש הישראלי ומאמציו להצתת מלחמת דת" (ופא, 9 במרץ 2017). מועצת ההקדשים ומועצת הוקף פרסמה כרוז המגנה את "חוק המואזין הגזעני של הכיבוש". בכרוז נקראים תושבי ירושלים וסביבותיה להתקין מגברים מעל גגות בתיהם ולהשמיע את קול המואזין (אלחדת', 9 במרץ 2017).
  • להלן מספר תגובות של בכירי הרשות הפלסטניית וארגונים נוספים:
  • משרד החוץ הפלסטיני פרסם הודעת גינוי והדגיש, כי החוק מהווה חלק מסדרה של "מעשים גזעניים" מצד השלטון בישראל שמנסה להעמיק את מדיניות ההפרדה הגזעית כחלק מתמיכתו ברעיון המדינה האחת. הוא קרא לקהילה הבינלאומית ולמוסדות האו"ם להתערב בדחיפות במטרה לעצור את החוק ולאפשר את חופש הפולחן (מג'אל.פרס, 9 במרץ 2017).
  • יוסף אדעיס, שר ההקדשים ברשות הפלסטינית, גינה את הצעת החוק וכינה את החוק "גזעני העובר מהממד המדיני לממד הדתי ומאיים להצית מלחמת דת על רקע הפגיעה בחופש הפולחן" לדבריו מהווה הצעת החוק קיצוניות וגזענות כלפי בני הדת האסלאמית בירושלים והופך את ירושלים,  העיר של כל הדתות, לעיר בעלת גוון "גזעני ציוני וקיצוני" (מען, 8 במרץ 2017).
  • מחמוד אלהבאש, יועצו של אבו מאזן לענייני דתות והקאצ'י הראשי, הגדיר את החוק כ"פשע החדש של ישראל". אלהבאש קרא לאומה האסלאמית ולעם הפלסטיני להיחלץ נגד ה"מזימה" והדגיש: "זו זכותנו להתנגד, התנגדות עממית, התנגדות בדרכי שלום" והדגיש כי למרות שהאסלאם הוא דת סובלנית הם לא יאפשרו לישראל להפוך את הסכסוך לדתי ולא יאפשרו לפגוע במסגדים (Youtube, 11 במרץ 2017).

מימין : מחמוד אלהבאש נושא דרשת יום השישי במקאטעה בראמאללה. משמאל : אבו מאזן מאזין לדרשה   (Youtube, 11 במרץ 2017).
מימין : מחמוד אלהבאש נושא דרשת יום השישי במקאטעה בראמאללה. משמאל : אבו מאזן מאזין לדרשה (Youtube, 11 במרץ 2017).

  • בנאום שנשא אסמאעיל הניה הוא אמר, כי החלטת הכיבוש הישראלי על מניעת תפילה במסגדים בתוך מדינת ישראל וירושלים היא החלטה כושלת וכי התושבים לא יקיימו אותה. לדבריו המשך הפגיעה במקומות הקדושים של האסלאם תוביל להתפרצות וכי "אשרור החוק בקריאות ראשונות יהווה שלב ראשון בהשמדת הכיבוש" (אתר חמאס, 10 במרץ 2017; ע'זה אלא'ן, 10 במרץ 2017).
  • ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין ארגן בעיר עזה עצרת מחאה בה נכחו בכירים בארגון. בדברים שנשא אחמד אלמדלל, בכיר בארגון, במהלך העצרת אמר כי ישראל אינה יכולה ליישם את החוק משום שהוא מהווה פגיעה ברצון החופשי של העם הפלסטיני. הוא פנה לרשות הפלסטינית ודרש להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל (צפא, 9 במרץ 2017).

מימין למעלה: אחמד אלמדלל נואם בעצרת מחאה של הג'האד האסלאמי בעזה (אתר הגא"פ בעיר עזה, 9 במרץ 2017). מימין למטה: עצרת מחאה של חמאס (אתר רדיו אלאקצא, 10 במרץ 2017). משמאל: קריקטורה של אמיה ג'חא, המזוהה עם חמאס, אודות הסכנה הטמונה בחוק המואזין בישראל: "לא ישתיקו את צריחי המואזין...  אללה אכבר" (אלרסאלה נט, 13 במרץ 2017)
מימין למעלה: אחמד אלמדלל נואם בעצרת מחאה של הג'האד האסלאמי בעזה (אתר הגא"פ בעיר עזה, 9 במרץ 2017). מימין למטה: עצרת מחאה של חמאס (אתר רדיו אלאקצא, 10 במרץ 2017). משמאל: קריקטורה של אמיה ג'חא, המזוהה עם חמאס, אודות הסכנה הטמונה בחוק המואזין בישראל: "לא ישתיקו את צריחי המואזין...  אללה אכבר" (אלרסאלה נט, 13במרץ 2017)

דיכוי הפגנות נגד הרשות על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים
  • באזורי ראמאללה ובית לחם התקיימו מחאות אלימות נגד הרשות הפלסטינית בדרישה להשיב את גופתו של באסל אלאעראג', שנהרג על ידי כוחות הביטחון הישראליים ב-6 במרץ 2017. המפגינים מחו גם על משפט המתנהל נגד שאר חברי חוליית המחבלים, שאלאערג' עמד בראשה, בבית המשפט הפלסטיני. במסגרת המחאות התקיימו חיכוכים אלימים בין המפגינים לביו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. 23 בני אדם נפצעו. פעילי המנגנונים עצרו את ח'צ'ר עדנאן, בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, לאחר שלטענתם תקף אותם בעצרת באלבירה (פאל אינפו, צפא, 12 במרץ 2017).
  • דיכויה האלים של ההפגנה ומעצר הפעילים על ידי מנגנוני הביטחון עוררה ביקורת ציבורית נרחבת נגד הרשות הפלסטנית. מאות רבות של מפגינים קיימו עצרת במרכז ראמאללה במחאה על התנהלות הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון. המפגינים קראו להפיל את הרשות הפלסטינית ואת שלטון מנגנוני הביטחון ולשפוט את אבו מאזן (אלאקצא, 13 במרץ 2017). 
האדרת המחבלת דלאל אלמע'רבי
  • ב-12 במרץ 2017 נערך טקס רשמי לציון 39 שנים למות המחבלת דאלד אלמע'רבי, שביצעה את הפיגוע בכביש החוף בו נהרגו 35 אזרחים ישראליים, ביניהם 12 ילדים. מאז הפכה אל מע'רבי לגיבורה לאומית המונצחת בדרכים שונות על ידי הרשות הפלסטינית. בטקס השתתפו בכירים בפתח וברשות הפלסטינית. בדברים שנשא עבאס זכי, חבר הועדה המרכזית של פתח, שיבח את הפיגוע שביצעה ואמר כי הוא ביטא עליית מדרגה באיכות הפעילות הצבאית נגד ישראל. הוא הזכיר בדבריו גם את אבו ג'האד כמי שתכנן את הפיגוע (אלכראמה פרס, 12 במרץ 2017). ב-12 במרץ 2017, השתתף מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר פתח, בטקס שקיימה פתח בשכם לזכרה של המחבלת דלאל אלמע'רבי במחנה הנוער אלתעאיש[3] (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 12 במרץ 2017).

מימין : עבאס זכי נושא נאום באירוע לזכרה של דלאל אלמע'רבי (דף הפייסבוק של עבאס זכי, 12 במרץ 2017). משמאל: מחמוד אלעאלול משתתף בטקס במחנה נוער אלתעאיש בשכם לזכרה של המחבלת דלאל אלמע'רבי (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 12 במרץ 2017)
מימין : עבאס זכי נושא נאום באירוע לזכרה של דלאל אלמע'רבי (דף הפייסבוק של עבאס זכי, 12 במרץ 2017). משמאל: מחמוד אלעאלול משתתף בטקס במחנה נוער אלתעאיש בשכם לזכרה של המחבלת דלאל אלמע'רבי (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 12 במרץ 2017)

[1]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]לגבי פעילי חמאס בכירים המועסקים על ידי אונר"א ראו פרסומי מרכז המידע מ-23 בפברואר 2017:" "ד"ר סהיל אלהנדי, יו"ר התאחדות הפקידים עובדי אונר"א ברצועה ומנהל בית ספר יסודי, נבחר לכהן בלשכה המדינית החדשה של חמאס ברצועה": פרסום מ-5 במרץ 2017:" המהנדס מחמד אלג'אמצי, בכיר במחלקת ההנדסה של אונר"א ברצועה, זוהה גם הוא כחבר חדש שנבחר לאחרונה ללשכה המדינית של חמאס"
[3]מחנות אלתעאיש הינם מחנות סמי צבאיים הפועלים עבור בני נוער פלסטינים בחסות מנגנון הביטחון הלאומי.