מבט לג’האד העולמי (15-9 במרץ 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

ג'וזף דנפורד יו

ג'וזף דנפורד יו"ר המטות המשולבים (מימין), חולוסי אקאר רמטכ"ל צבא תורכיה (במרכז) וולרי גרסימוב ראש המטה הכללי של צבא רוסיה (משמאל), במהלך הפגישה בתורכיה ב-7-6 במרץ (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 6 במרץ 2017).

טנק אמריקני נושא את דגל ארה

טנק אמריקני נושא את דגל ארה"ב באזור מנבג' (אלג'דיד ניוז, 12 במרץ 2017).

כלי רכב של כוחות רוסים באזור מנבג', שעליהם דגלי רוסיה וסוריה  (חשבון הטוויטר Ivan Sidorenko@IvanSidorenko1, 11 במרץ 2017).

כלי רכב של כוחות רוסים באזור מנבג', שעליהם דגלי רוסיה וסוריה (חשבון הטוויטר Ivan Sidorenko@IvanSidorenko1, 11 במרץ 2017).

חיילים רוסים לצד חייל מצבא סוריה בקרבת מנבג'  (סוכנות הידיעות הסורית סמארט, 13 במרץ 2017).

חיילים רוסים לצד חייל מצבא סוריה בקרבת מנבג' (סוכנות הידיעות הסורית סמארט, 13 במרץ 2017).

פגז ששוגר על-ידי צבא סוריה החופשית. המועצה הצבאית של מנבג' טוענת, כי הוא הכיל חומר כימי (המועצה הצבאית של העיר מנבג' והמרחב הכפרי שלה, 8 במרץ 2017).

פגז ששוגר על-ידי צבא סוריה החופשית. המועצה הצבאית של מנבג' טוענת, כי הוא הכיל חומר כימי (המועצה הצבאית של העיר מנבג' והמרחב הכפרי שלה, 8 במרץ 2017).

ירי פגזי טנקים על עמדות הצבא הסורי באזור שדה התעופה ג'רח (חק, 9 במרץ 2017).

ירי פגזי טנקים על עמדות הצבא הסורי באזור שדה התעופה ג'רח (חק, 9 במרץ 2017).

ילד שזכה בפרס ובתעודת הוקרה בתחרות, שאורגנה על-ידי דאעש באלרקה (חק, 9 במרץ  2017).

ילד שזכה בפרס ובתעודת הוקרה בתחרות, שאורגנה על-ידי דאעש באלרקה (חק, 9 במרץ 2017).

הלחימה של  דאעש במערב מוצול (אעמאק, 11 במרץ 2017).

הלחימה של דאעש במערב מוצול (אעמאק, 11 במרץ 2017).

זירת הפיגוע (סוכנות אהל אלבית, 8 במרץ 2017).

זירת הפיגוע (סוכנות אהל אלבית, 8 במרץ 2017).

כוחות המשטרה ליד מרכז הקניות באסן (יוטיוב, 11 במרץ 2017).

כוחות המשטרה ליד מרכז הקניות באסן (יוטיוב, 11 במרץ 2017).


עיקרי אירועי השבוע

  • בעיראק ובסוריה גוברים הלחצים המופעלים על דאעש:
  • במוצול ממשיכים הכוחות העיראקים להרחיב את שליטתם במערב העיר. דאעש שולט עדיין על החלק הצפוני של מערב העיר אך שטחי שליטתו הולכים ומצטמצמים. במקביל מהדקים צבא עיראק והמליציות השיעיות את המצור על העיר. על פי דיווח אמריקאי נחסם העורק הראשי המוביל למוצול (מתל עפר).
  • באלרקה ממשיכים הכוחות הסורים הדמוקרטים, בסיוע אמריקאי, לטהר את המרחב שמצפון וממזרח לעיר במאמץ לבודד אותה ולהכשיר את הקרקע לשלב הפריצה אליה. ארה"ב הודיעה על שיגור תגבורת של 400 חיילים אמריקאים כסיוע ל-SDFבכיבוש אלרקה.
  • במרחב שממזרח לחלב, צבא סוריה, בסיוע אווירי רוסי, ממשיך להתקדם מאזור אלבאב אל אזור אגם אסד שבעמק הפרת. השבוע נכבש שדה התעופה אלג'רח ועתה מנהל צבא סוריה קרב לכיבוש העיירה דיר חאפר, שמצפון מערב לשדה. כמו כן התקדם צבא סוריה מהעיר תדמור שנכבשה על ידו לעבר העיר אלסח'נה,שבידי דאעש. מאלסח'נה מובילה הדרך הראשית לדיר אלזור, המהווה מובלעת בידי צבא סוריה במרחב השליטה של דאעש.
  • דאעש מנסה לבלום את הכוחות המתקדמים בלחימה עיקשת המלווה בפיצוץ מכוניות תופת. עם זאת דומה שההתנגדות שדאעש מגלה אינה אפקטיבית, ואין בה כדי לתת מענה ללחצים האסטרטגים המופעלים עליו בכמה זירות, מצד מגוון כוחות המסתייעים בארה"ב וברוסיה. בדיווחים מאלרקה נמסר כי דאעש הקים סוללות עפר ברחובות הראשיים של העיר וכי אזרחים רבים נאלצו לעזוב את מקום מגוריהם. כמו כן דווח על בריחת אזרחים מהעיר ומנגד, נהירת פליטים אליה ממוצול, תדמור והמרחב שממזרח לחלב.

 

ארה"ב ורוסיה

תגבור הכוחות האמריקאים בצפון סוריה
  • על פי התקשורת האמריקאית שוגרה לסוריה תגבורת של כ-400 חיילים אמריקאים. תגבורת זאת אמורה להגיע לאזור ההערכות של הכוחות הסורים הדמוקרטים (SDF), ולסייע להם במערכה לכיבוש אלרקה. בנוסף לכך שוגר לאזור אלמנבג' כח חיל רגלים, שנועד למנוע חיכוכים בין צבא סוריה החופשי הנתמך ע"י תורכיה לבין SDFהמחזיק במנבג' ובמרחב שמסביבה. נראה כי מספר החיילים האמריקאים בסוריה צפוי להגיע בקרוב לכ-1,000 לוחמים, מצוידים בארטילריה כבדה וכלי רכב משוריינים[1]. מרבית הכוח האמריקאי בסוריה מיועד לסייע ל-SDFבמערכה על אלרקה.
שיפור ערוצי התקשורת ארה"ב לרוסיה
  • ב-7-6 במרץ 2017 התקיימה באנטליה פגישה בין מפקדי צבאות ארה"ב, רוסיה ותורכיה. בפגישה סוכם, בין השאר, על שיפור ערוצי התקשורת בין הצדדים. זאת לנוכח פוטנציאל החיכוך הגבוה הקיים באזור מנבג' ולנוכח ההתקדמות במערכה לכיבוש אלרקה מידי דאעש. דובר המטות המשולבים בארה"ב ציין כי  ערוץ התקשורת החדש יתנהל בדרג בכיר יותר מזה שבו מתנהל הערוץ הנוכחי. מטרתו תהיה לנהל באופן אפקטיבי את המאמצים למניעת חיכוך, בעיקר באמצעות שיפור העברת המודיעין בין הצדדים.
עמדת הנשיא אסד כלפי מעורבות תורכיה וארה"ב בסוריה
  • נשיא סוריה אמר בראיון לערוץ טלוויזיה סיני כי כל כוח הפועל בסוריה ללא אישור המשטר הסורי וללא התייעצות עימו הינו בבחינת "פולש זר". אסד הוסיף כי התורכים פועלים על אדמת סוריה ללא אישורה וכי משרד החוץ הסורי שלח איגרת בנושא למועצת הביטחון של האו"ם בה תבע לפעול לנסיגת הכוחות התורכיים משטח סוריה. לגבי ארה"ב אמר אסד, כי הוא אינו רואה מקום לשיתוף פעולה מעשי עם הממשל האמריקאי. באשר הפעולות הצבאיות האמריקאיות על אדמת סוריה מתבצעות ללא אישור המשטר הסורי, כולל תגבור החיילים האמריקאים באזור מנבג' (TV phoenix, 11 במרץ 2017).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מרחב מנבג'
  • העיר מנבג' והמרחב שמסביבה עדיין מוחזקים ע"י הכוחות הסורים הדמוקרטים (SDF), שבדומיננטיות כורדית. למרות הלחצים בשטח והאיומים התורכיים מסרבים כוחות SDFלפנות את מרחב מנבג', המהווה מעין מובלעת כורדית במרחב שממערב לפרת, אשר בו תורכיה הולכת ומבססת את "אזור הביטחון" שבהשפעתה (ראו מפה). כוחות SDFמעודדים את הנוכחות המובלטת של יחידות מצבאות ארה"ב, רוסיה וצבא סוריה במובלעת שבשליטתו, כדי לנסות ולהרתיע את תורכיה וצבא סוריה החופשית מלהשתלט על מנבג'.

 

  • על רקע זה נמשכו השבוע מאבקי הכוח במרחב מנבג' בעצימות נמוכה ללא שינוי משמעותי בשטח. במסגרת זאת:
  • ארה"ב תגברה כוחותיה במרחב מנבג'. באזור מוצבים כח חי"ר וכלי רכב משוריינים, הכוללים טנקים. ב-12 במרץ 2017 דווח, כי 43 מובילי טנקים אמריקאים הגיעו לפאתי מנבג' (אלג'דיד ניוז, 12 במרץ 2017). משימתם של החיילים האמריקאים היא למנוע התנגשויות בין כוחות SDFלהמורדים, שבחסות תורכיה (אלערביה, 12 במרץ 2017).
  • רוסיה ממשיכה בניסיונותיה להעביר את השליטה במנבג' מידי SDFלידי צבא סוריה. בתקשורת הערבית דווח כי רוסיה שלחה כח צבאי הכולל חיילים וכלי רכב לאזור שממערב למנבג', שבו ערוכים תומכי המשטר הסורי. הכוח הרוסי הגיע לאזור "קו התפר", שבין הכוחות הנתמכים ע"י תורכיה לכוחות הנתמכים ע"י הקואליציה, במטרה למנוע התלקחות קרבות ביניהם (אלערביה, 14 במרץ 2017).
  • צבא סוריה החופשי, שבחסות תורכית, ביצע ירי ארטילרי לעבר הכפרים בוע'אז (Bughaz) ואלח'אלדה (Al Khalidah), שממערב למנבג'. המועצה הצבאית של מנבג' דיווחה, כי נראה שמרבית הפגזים ששוגרו הכילו חומר כימי (אתר האינטרנט של המועצה הצבאית של העיר מנבג' והמרחב הכפרי שלה, 8 במרץ 2017). אין בידינו אימות לכך.
התקדמות צבא סוריה לכיוון עמק הפרת
כללי
  • כוח צבא סוריה מתקדם עתה מאזור אלבאב בכיוון דרום מזרח, לעבר אגם אסד ועמק הפרת. מטרת כוח זה להערכתנו הינה כפולה: מטרה עיקרית לאיים על מעוזי דאעש בעמק הפרת ובכך לזכות ביוקרה ולהצטרף לכוחות המנהלים את המערכה לכיבוש אלרקה. מטרה נוספת ייצוב מרחב שבשליטת המשטר הסורי, מדרום ל"אזור הביטחון" התורכי, שממנו יסולקו פעילי דאעש ושבו תיבלם ההתפשטות התורכית.

 

המערכה בשדה התעופה אלג'רח ובעיירה דיר חאפר
  • כח צבא סוריה, aמתקדם ממבואות אלבאב, תקף השבוע את שדה התעופה אלג'רח, הנמצא כחמישים ק"מ דרומית מזרחית לאלבאב. אזור שדה התעופה עבר במשך כמה ימים מיד ליד: ב-8 במאי דווח כי צבא סוריה השתלט עליו (ח'טוה, 8 במרץ 2017). שלושה ימים אחר כך נמסר, כי דאעש השתלט מחדש על השדה (אלדרר אלשאמיה, 11 במרץ 2017). נראה כי עתה שולט בו צבא סוריה (עדכני ל-15 במרץ 2017).
  • ב-13 במרץ דווח שמוקד הלחימה בין צבא סוריה ולדאעש הועתק לאזור העיירה דיר חאפר, שבעורף שדההתעופה אלג'רח, שם עדיין לוחמים פעילי דאעש (אלמרכז אלצחפי אלסורי, 13 במרץ 2017; מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 13 במרץ 2017). צבא סוריה, בסיוע חיל האוויר הסורי והרוסי, מנסה עתה לבודד את דיר חאפר מערוצי הסיוע הלוגיסטיים, כשלב מקדים לקראת כיבושה (אלוטן אונליין, אלג'זירה, 14 במרץ 2017).
  • כדי להקל על הלחץ המופעל על דיר חאפר תקף דאעש ב-15 במרץ 2017 את שדה התעופה כוירס, שמצפון לציר המוביל מחלב מזרחה. כוח של דאעש תקף עמדות של צבא סוריה מדרום לשדה וטען כי הרג 29 חיילים סוריים (חק, 14 במרץ 2017). הלחימה באזור שדה התעופה עדיין נמשכת.
אלרקה
  • כוחות SDFהמשיכו לטהר את המרחב, שמצפון וממזרח לאלרקה במאמץ להדק את המצור על העיר. נמסר כי הכוחות  השתלטו על מספר עיירות וכפרים מזרחית לאלרקה תל (ח'טוה ,8, 10 במרץ 2017). דאעש פוצץ מכוניות תופת  כדי לעכב התקדמות SDF. בתקשורת הסורית דווח כי דאעש סגר את הרחובות הראשיים של אלרקה באמצעות סוללת עפר, הכריז עליהם כאזור צבאי, ודרש מהאזרחים לצאת אל מחוץ לעיר (דמשק אלא'ן, 13 במרץ 2017).
  • דווח כי כ-300 איש, בני משפחות של פעילים זרים של דאעש, נמלטו מאלרקה לעבר הגדה הדרומית של נהר הפרת על-גבי סירות גומי ומעבורות. הנמלטיםעשו  דרכם לעבר מחוז דיר אלזור ולעבר המרחב הכפרי שממזרח לחמאה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 12 במרץ 2017). כמו כן נמסר על תנועה של פליטים ממוצול, תדמור וכפרים שממזרח לחלב לעבר אלרקה. הפליטים הללו מצטופפים ברחובות ובגנים. חלקם החליטו להקים בעיר אוהלים (Raqqa-sl-com, אתר המנוהל ע"י מתנגדי דאעש והמשטר הסורי שנמלטו מאלרקה לאירופה, 11 במרץ 2017). דאעש מצידו מנסה להעביר מסר תעמולתי כוזב לפיו באלרקה "העסקים מתנהלים כרגיל" (חק, 9 במרץ 2017).
תדמור
  • לאחר שצבא סוריה הכריז כי החזיר לעצמו  את השליטה על תדמור נמשכו העימותים עם פעילי דאעש במרחב שמחוץ לעיר. השבוע הרחיבו הכוחות הסורים את אזור שליטתם מתדמור מזרחה והם מתקדמים לעבר העיר אלסח'נה, הנמצאת כ-66 ק"מ ממזרח לתדמור (ממנה מובילה הדרך לדיר אלזור). דווח כי הכוחות הסורים נמצאים עתה באזור הפריפריה של אלסח'נה וכי התקדמותם לא נתקלה בהתנגדות מצד דאעש (דמשק אלא'ן, 13 במרץ 2017; קאסיון, 14 במרץ 2017). בתדמור עצמה מסייעים חיילים רוסיים בפרוק מטענים ומוקשים, בעיקר מאזור העתיקות (טאס, 10 במרץ 2017).

 

דמשק
  • ב-11 במרץ 2017 התפוצצו שני מטעני חבלה סמוך לאוטובוסים באזור בית הקברות באב אלצע'יר, שבעיר העתיקה בדמשק. אחדהפיצוצים בוצע ע"י מחבל מתאבד והשני באמצעות הפעלת מטען חומר נפץ. דווח על למעלה מארבעים הרוגים ו-120 פצועים, רובם עולי רגל, מעיראק. כמו כן נהרגו חיילי צבא סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 11 במרץ 2017).
  • המטה לשחרור אלשאם, מסגרת-על שבדומיננטית חזית פתח אלשאם (המזוהה עם אלקאעדה), קיבל אחריות לפיגוע. בהודעת קבלת האחריות נאמר כי שני פעילי הארגון, שביצעו את הפיגוע פעלו נגד "המיליציות האיראניות" וכוחות ההגנה על המולדת בסוריה. עוד נאמר בהודעה כי הפגועים בוצעו כנקמה על תמיכתה של איראן בשלטון הרודני של בשאר אלאסד (חשבון הטוויטר של המטה לשחרור אלשאם, 12 במרץ 2017)[2].
  • פגועים ללא אבחנה נגד שיעים, בסוריה ומדינות אחרות, מאפיינים את דאעש (חלק מ"מורשתו" של "האב המייסד" אבו מצעב אלזרקאי). הפיגוע בעולי הרגל השיעים מהווה חריגה מדפוס הפעולה של אלקאעדה והשלוחה שלו בסוריה, שנמנעו עד כה מהרג ללא אבחנה של שיעים. יוזכר כי ב-2015 מתח מנהיג אלקאעדה, אימן אלט'ואהרי, ביקורת על אלו הפוגעים באוכלוסייה שיעית ובכך בידל עצמו אלקאעדה מדאעש.

 

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול
  • כוחות הביטחון העיראקים המשיכו להעמיק ולהרחיב את שליטתם במערב מוצול. גם השבוע שוחררו על ידם מספר שכונות, האחרונה שבהן אלמוצול אלג'דידה, שבקרבת החידקל (אלסומריה, 13 במרץ 2017). עיון במפת השטחים ששוחררו מידי דאעש (ראו להלן) מצביע, כי דאעש שולט עתה על מחציתה הצפונית של מערב העיר.

 

  • ברט מקגורק, השליח המיוחד של ארה"ב לקואליציה הבינלאומית, נגד דאעש, דיווח כי צבא עיראק השתלט על הדרך האחרונה המובילה למוצול. בכך נותק, ככל הנראה, העורק הלוגיסטי, שבין מוצול לבין תל עפר במזרח, ופעילי דאעש מוצאים עצמם לכודים באזור שבשליטתם במוצול ההולך ומצטמצם.
  • התקדמות צבא עיראק במערב העיר מגובה ע"י תקיפות אוויריות של הקואליציה. ב-8 במרץ 2017 תקפו מטוסי הקואליציה את אחת המפקדות המרכזיות של דאעש במערב העיר מוצול. בתקיפה נהרגו ונפצעו עשרות פעילי דאעש (אלסומריה, 8 במרץ 2017). ב-11 במרץ 2017 תקפו מטוסי הקואליציה סדנא לייצור חומרי נפץ במערב העיר (אלסומריה, 11 במרץ 2017). באזור שמצפון מערב למוצול תקפו מטוסי הקואליציה שלוש מכוניות תופת של דאעש שהועברו ממזרח העיר (אלסומריה, 11 במרץ 2017).
המענה של דאעש
  • דאעש המשיך לנהל לוחמת גרילה נגד הכוחות העיראקים תוך ביצוע פיגועי התאבדות. רוב הפיגועים בוצעו בשכונות במערב העיר, שבהן מתנהלת הלחימה נגד כוחות צבא עיראק. חלק לא מבוטל ממבצעי פיגועי ההתאבדות במהלך השבוע האחרון היו מבוגרים בשנות הששים לחייהם (חק, 11 במרץ 2017). השימוש במבוגרים לפיגועי התאבדות, והשימוש שנעשה לאחרונה בילדים, עשויים להעיד על מצוקת כח אדם והידלדלות מאגר המתאבדים של דאעש.
  • דאעש המשיך לבצע פיגועי התאבדות גם במקומות אחרים בעיראק:
  • ב-9 במרץ 2017 נהרגו 26 בני אדם בפיגוע התאבדות כפול באמצעות חגורות נפץ בעת חתונה סמוך לעיר תכרית, צפונית מערבית לבגדאד (רויטרס, 9 במרץ 2017). דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. לטענת דאעש, הפיגועים כוונו נגד גורמים במיליציה השיעית הפרו-איראנית ("הגיוס העממי") המסייעת לממשלת עיראק בלחימה נגד דאעש (בי בי סי בערבית, 9 במרץ 2017).
  • ב-13 במרץ 2017 התפוצץ מטען חבלה בקרבת חנויות בדרום העיר בגדאד (אלסומריה, 13 במרץ 2017). אדם אחד נהרג וארבעה נפצעו. בשלב זה דאעש לא קיבל אחריות לפיגוע.
דיווחים רוסיים לפיהם דאעש עושה שימוש בנשק כימי
  • מריה זכארובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, אמרה בראיון לכלי תקשורת רוסיים, כי רוסיה הציגה בפני מועצת הביטחון של האו"ם ממצאים, לפיהם עשה ארגון דאעש שימוש בנשק כימי במזרח מוצול. בתקשורת הרוסית נמסר כי דוחות, שפורסמו על-ידי ארגון הבריאות העולמי, מצביעים על כך שבבית חולים סמוך למוצול מטופלים פצועים שנפגעו מנשק כימי (ספוטניק, 11במרץ 2017). מנגד, הרשויות בעיראק הודיעו, כי אין ברשותם מידע אודות שימוש בנשק כימי.

פעילות הג'האד העולמי במדינות נוספות

מצרים
  • מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות להתנקשות בחייו של תא"ל יאסר מחמד מניר אלחדידי, מפקד כוחות הביטחון באלעריש. הפיגוע בוצע באמצעות מטעני צד, שהופעלו נגד שיירת המכוניות בה נסע אלחדידי. שני בני לוויה, שנסעו עימו, נפצעו (אלבואבה ניוז, 9 במרץ 2017). יום לאחר מכן  הודיע דאעש כי שני קצינים ממשטרת מצרים, בהם קצין בכיר בדרגת סא"ל, נהרגו וארבעה קצינים אחרים נפצעו, בפיצוץ מטען חבלה, שהופעל נגד משוריין מצרי שנסע על כביש החוף של אלעריש  (חק, 10 במרץ 2017).
  •  בעקבות ההתנקשות הכריזו כוחות הביטחון המצריים על מצב חירום. הם תגברו את נוכחותם באזור וסגרו את הכניסות והיציאות לאלעריש. בתוך העיר התנהלו חיפושים אחר מבצעי הפיגוע ונערכו מעצרים נרחבים של חשודים (אלוטן, 9 במרץ 2017). במקביל נקטו המצרים צעדים לקירוב האוכלוסייה המקומית בצפון סיני: בתקשורת המצרית דווח, כי על פי הנחיות נשיא מצרים אלסיסי חילקו כוחות הביטחון באזור אלעריש, רפיח ושיח' זויד חבילות מזון לתושבים (אלמצרי אליום, 9 במרץ 2017). שריף אסמאעיל, ראש ממשלת מצרים, החליט להקים ועדה שתגיש סיוע כספי לנפגעים בצפון סיני (אלפג'ר, 12 במרץ 2017). 
  • ב-11 במרץ 2017 הציבו פעילי דאעש חמושים מחסום במרכז אלעריש. אנשי המחסום עצרו את העוברים ושבים, ודרשו מהם להציג מסמכים. לדברי הפעילים הם הציבו את המחסום כדי לאתר תושבים קופטים (אלשרק אלוסא, 13 במרץ 2016) באתר חק המזוהה עם דאעש פורסמו תמונות בהן נראים פעילים חמושים בסמוך למחסום שהקימו ב"כיכר אלפאתח" במרכז אלעריש (חק, 11 במרץ 2017). אם הדיווח על הצבת המחסום נכון מצביע הדבר על קשיי המשילות של כוחות הביטחון המצרים באלעריש, למרות פעילותם הביטחונית הנמרצת.
אפגניסטאן
  • חמישה מחבלים מתאבדים של דאעש תקפו את בית חולים צבאי בקאבול בירת אפגניסטאן. כמה עשרות נהרגו ורבים נוספים נפצעו בתקיפה. הפיגוע החל כאשר מחבל מתאבד פוצץ אפוד נפץ מול השער הראשי של בית החולים. מיד לאחר מכן הסתערו המחבלים על בית החולים חמושים נוספים מחופשים כרופאים וירו למוות ברופאים, חולים מאושפזים ובני משפחותיהם. לאחר חילופי אש שנמשכו מספר שעות, חיסלו כוחות הביטחון האפגנים את התוקפים (Afghanistan Times, 12-8 במרץ 2017).

פעילות סיכול ומנע

גרמניה
  • ב-11 במרץ 2017 סגרו כוחות הביטחון הגרמנים מרכז קניות מהגדולים בגרמניה, שבלב העיר אסן. המרכז נסגר בעקבות "אינדיקציות קונקרטיות" על מתקפת טרור אפשרית. שני חשודים נעצרו, אחד מהם שוחרר. שר הפנים הגרמני טען, כי מאחורי הפיגוע שסוכל עומדת המדינה האסלאמית. לדברי שר הפנים ניתנו ההוראות לפיגוע מפעיל גרמני, שיצא לסוריה. על פי העיתון הגרמני Die Weltמאחורי הפיגוע עמד גרמני בן 24 בשם   Imran Remeqמהעיר הסמוכה אוברהאוזן. הוא יצא לסוריה באפריל 2015 והצטרף למדינה האסלאמית. העיתון מסר כי הוא גייס לדאעש כמה מוסלמים קיצוניים דרך הרשתות החברתיות (רויטרס, CNN,  11, 12 במרץ 2017).

פעילות תודעתית

המשך ההסתה של דאעש נגד הקופטים במצרים ואיומים על אלג'יריה
  • בשבועון אלנבא' של דאעש התפרסמה כתבה ובה הסתה קשה נגד נוצרים המתגוררים במצרים. על פי הכתבה הנוצרים  הללו אינם מסתפקים בפשע של מלחמה נגד המוסלמים אלא הם גם משתפים פעולה עם כל אויב או רודן ואינם מחמיצים הזדמנות להרוג במוסלמים. הנוצרים, לדברי הכתבה, מהווים תירוץ עבור המערב לכבוש את המדינות המוסלמיות ולהחריבן. כמו כן שואפים הנוצרים להשתלט על האדמות העשירות במצרים ובסיני כדי להקים מדינה עצמאית נוצרית הדומה ל"מדינת היהודים הציונית" (אלנבא', גיליון 71, 9 במרץ 2017).
  • באותו גיליון של השבועון אלנבא' התפרסמה כתבה, שבה הושמע איום כלפי אלג'יריה. בכתבה נאמר כי שיירות של מתאבדים ממחוז אלג'יריה של דאעש יבצעו בקרוב פיגועים. לדברי הכתבה  בימים הקרובים יהיו אלג'יריה "והרודנים שלה" עדים לפיגועים רבים עד שהם יעקרו מהשורש ותושלט בה ההלכה האסלאמית (השריעה).

[1]מקור ב-SDFמסר כי כעת מוצבים בסוריה למעלה מ-1,000 חיילים אמריקאים. אותו מקור מסר כי הפעימה הראשונה של חטיבת נחתים אמריקאית, הכוללת למעלה ממאה חיילים, הגיעה לשדה התעופה רמילאן (מצפון מזרח לאלחסכה, באזור  השליטה הכורדי). המקור הוסיף כי 400 חיילים נוספים מחטיבת המרינס צפויים להגיע לאזור ההערכות של כוחות SDFדרך החבל הכורדי של עיראק (אלמיאדין, 14 במרץ 2017).
[2]בהודעה שפורסמה בשם מחלקת המדינה של ארה"ב בשפה הערבית נאמר כי המטה לשחרור אלשאם הינה חלק מארגון אלקאעדה בסוריה וכי המנהיג העומד מאחורי הרשות הוא אבו מחמד אלג'ולאני. בתגובה פרסמה המטה לשחרור אלשאם הודעה, שבה נטען, כי המטה הינו עצמאי (אלדראר אלשאמיה, 12 במרץ 2017).