מבט לג’האד העולמי (22-16 במרץ 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

מפת אזורי השליטה במרחב אלרקה-מנבג' (מסומנת בעיגולים אדומים), עדכנית ל-16 במרץ 2017 :בחום: השטח שבשליטת דאעש. בצהוב: SDF. באדום: צבא סוריה. בירוק: צבא סוריה החופשי (שבחסות תורכיה) (מרכז נורס למחקרים אסטרטגים, 16 במרץ 2017).

מפת אזורי השליטה במרחב אלרקה-מנבג' (מסומנת בעיגולים אדומים), עדכנית ל-16 במרץ 2017 :בחום: השטח שבשליטת דאעש. בצהוב: SDF. באדום: צבא סוריה. בירוק: צבא סוריה החופשי (שבחסות תורכיה) (מרכז נורס למחקרים אסטרטגים, 16 במרץ 2017).

שיגור טיל קרקע-קרקע של דאעש לעבר בסיס אמריקני ממערב לאזור תל אלסמן (חק, 17 במרץ 2017).

שיגור טיל קרקע-קרקע של דאעש לעבר בסיס אמריקני ממערב לאזור תל אלסמן (חק, 17 במרץ 2017).

צילום אווירי ששוחרר ע

צילום אווירי ששוחרר ע"י משרד ההגנה האמריקאי המוכיח כי המסגד שליד המבנה שהותקף לא נפגע (DoD photo, 17 במרץ 2017).

מתוך הסרטון של האשם אלשיח' (אבו ג'אבר) בו איים להגיע למעוזי המשטר בדמשק (יוטיוב, 18 במרץ 2017).

מתוך הסרטון של האשם אלשיח' (אבו ג'אבר) בו איים להגיע למעוזי המשטר בדמשק (יוטיוב, 18 במרץ 2017).

פעילי המטה לשחרור אלשאם נלחמים בשכונת ג'ובר (המטה לשחרור תחריר אלשאם, יוטיוב, 20 במרץ 2017).

פעילי המטה לשחרור אלשאם נלחמים בשכונת ג'ובר (המטה לשחרור תחריר אלשאם, יוטיוב, 20 במרץ 2017).

אזור היכל המשפט הישן, שבמרכז דמשק, שם בוצע פיגוע ההתאבדות הקטלני  (חשבון הטוויטר The Peninsula@PeninsulaQatar, 15 במרץ 2017).

אזור היכל המשפט הישן, שבמרכז דמשק, שם בוצע פיגוע ההתאבדות הקטלני (חשבון הטוויטר The Peninsula@PeninsulaQatar, 15 במרץ 2017).

כוחות הביטחון העיראקיים באזורי הלחימה במערב העיר מוצול (מרכז נינוא להסברה, 19 במרץ 2017).

כוחות הביטחון העיראקיים באזורי הלחימה במערב העיר מוצול (מרכז נינוא להסברה, 19 במרץ 2017).

אבו בכר אלבע'דאדי נושא דרשה במסגד הגדול במוצול (יוטיוב, 5 ביולי 2014).

אבו בכר אלבע'דאדי נושא דרשה במסגד הגדול במוצול (יוטיוב, 5 ביולי 2014).


עיקרי אירועי השבוע

  • במוקד הקרבות בסוריה עמדה השבוע מתקפת ארגוני המורדים על כמה שכונות במזרח דמשק, שנועדה לבסס את שליטתם באזור. ההתקפה הייתה להערכתנו מתוכננת היטב. קדמה לה אזהרה פומבית מפי ראש המטה לשחרור אלשאם (מסגרת-על בדומיננטיות חזית פתח אלשאם המזוהה עם אלקאעדה), כי ארגונו עומד להסלים פעילותו ולפגוע במעוזי המשטר בדמשק. כמו כן קדמו להתקפה שני פגועי התאבדות בעיר דמשק. יומיים לאחר מכן פתחה קואליציה של ארגוני המורדים בהשתפות המטה לשחרר אלשאם, ביוזמה התקפית מצפון לעיר חמאה.
  • בעוד דאעש נחלש ונתון למגננה אסטרטגית, ארגון המורדים הג'האדיסטי המתחרה, בעל הזיקה לאלקאעדה, צובר כח ומשתתף ביוזמות התקפיות בדמשק, חמאה ודרעא לצד ארגוני מורדים אחרים הרואים בו כח לגיטימי וחיוני. ההתקפה חשפה "נקודת תורפה" בולטת של המשטר הסורי: את "השמיכה הקצרה" העומדת לרשותו כאשר הוא נאלץ לפצל כוחו בין חזיתות רבות.  בעוד בצפון סוריה ומזרחה, הוא נוחל הישגים, בסיוע ובעידוד הרוסים, ליבת המשטר במרחב דמשק נותרה חשופה ליוזמות התקפיות של ארגוני המורדים, שהמשטר הסורי מתקשה למצוא להם פתרון הולם.
  • בינתיים גוברים הלחצים על דאעש:
  • באלרקה, מעוז דאעש בסוריה, מתהדק המצור של SDFבסיוע ארה"ב (שהחליטה כנראה להשליך את יהבה על הכוח הכורדי ולא על תורכיה). בתקשורת האמריקאית דווח כי בשבועות הקרובים, לקראת שלב כיבוש אלרקה, ישוגרו לסוריה 1,000 חיילים נוספים ובכך יוכפל היקף הנוכחות האמריקאית בסוריה (boots on the ground, בניגוד למדיניות אובמה).
  • במוצול ממשיכים כוחות הביטחון העיראקים להרחיב שליטתם על מערב העיר (כשני שליש משטחה כבר נכבש על ידם). השבוע התמקדה הלחימה בעיר העתיקה של מוצול והכוחות העיראקים הגיעו לקרבת מסגד נורי (המסגד הגדול), בעל החשיבות הסמלית, שכן בו הכריז מנהיג דאעש ביולי 2014 על הקמת הח'ליפות האסלאמית. נפילתו של המסגד תהווה מכה מוראלית וסמלית לדאעש.

 

הנוכחות הרוסית בסוריה

הקמת בסיס רוסי באזור השליטה הכורדי בצפון מערב סוריה
  • ריצ'ור חליל (Redur Xelil) דובר הכוחות הכורדיים (YPG), מסר כי הכורדים הגיעו להסכם עם רוסיה בדבר הקמת בסיס אימונים ללוחמה בטרור והעברת אימונים בשיטות לוחמה מודרנית. לדבריו כוח רוסי הגיע לכפר ג'נה, כ-12 ק"מ מצפון מערב לעפרין, ואף הביא עמו ציוד. מנגד, על פי הודעת משרד ההגנה הרוסי עומדת לקום בעפרין שלוחה מקומית של מרכז התיאום הרוסי בחמימים, שתפקידה לפקח על יישום הפסקת האש בין המורדים, הפועלים בסיוע תורכיה לבין הכורדים. הקמת השלוחה נעשתה בהתאם להסכם בין רוסיה ותורכיה לגבי הפיקוח על הפסקת האש בסוריה. בינתיים דווח על כניסת כוח רוסי לעפרין (הדיווח צוטט ע"י התקשורת הרוסית על בסיס דיווח המפלגה הדמוקרטית הכורדית, ספוטניק, 20 במרץ 2017).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מרחב מנבג'
  • מאבקי הכוח במרחב מנבג' נמשכו השבוע בעצימות נמוכה, ללא שינוי משמעותי במצב בשטח. מפת אזורי השליטה במרחב אלרקה-מנבג', שפרסם המכון הסורי נורס, למחקרים אסטרטגים, מעידה כי לא חלה התקדמות משמעותית של אף אחד ממוקדי הכוח השונים הפועלים במרחב (המכון האסטרטגי הסורי נורס, 16 במרץ 2017).
התקדמות צבא סוריה לכיוון עמק הפרת
  • כוחות צבא סוריה ותומכיהם, בסיוע אווירי רוסי, המשיכו בלחימה נגד פעילי דאעש באזור העיירה דיר חאפר, שעל הציר המוליך מאלבאב לאגם אסד ועמק הפרת. השבוע השתלטו הכוחות הסורים על מספר כפרים מדרום וממזרח לעיירה דיר חאפר. דווח כי הכוחות הסורים הגיעו למרחק של פחות מק"מ מהכניסה לעיירה (דמשק אלא'ן, 17 במרץ 2017). דאעש דיווח על תקיפות שביצע נגד חיילי צבא סוריה, שכללו ירי נ"ט והפעלת מחבלים מתאבדים, בהם נהרגו עשרות חייליים סורים (חק, 19 במרץ 2017).
אלרקה
  • כוחות SDFהמשיכו לטהר את המרחב, שמצפון וממזרח לאלרקה במאמץ להדק את המצור על העיר. מטוסי הקואליציה, בראשות ארה"ב, תקפו מוצבים של דאעש באלרקה  כמו כן תקפו סירות של פעילי דאעש על נהר הפרת (דמשק אלא'ן, 17 במרץ 2017 ). כוחות SDFהשתלטו על העיירה אלכראמה, שממזרח לאלרקה (דמשק אלא'ן, 20 המרץ 2017). הכוחות הודיעו ב-17 במרץ 2017 כי המבצע לשחרור העיר אלרקה מידי דאעש יחל בתחילת אפריל 2017 (אלג'זירה, 17 במרץ 20177).

 

  • דאעש דיווח, כי פעיליו שיגרו שלושה טילי קרקע-קרקע לעבר בסיס אמריקאי ממערב לתל אלסמן, שמצפון לאלרקה  (חק, 17 במרץ 2017).
המעורבות הבינלאומית והאזורית במערכה על אלרקה:
  • ארה"ב: הוושינגטון פוסט דיווח (15 במרץ 2017), בהתבסס על מקורות במשרד ההגנה האמריקאי, כי צבא ארה"ב ביקש תוכניות לפיהן 1,000 חיילים נוספים ישוגרו לסוריה בשבועות הקרובים לקראת המערכה לכיבוש אלרקה. בכך יוכפל הכוח האמריקאי בסוריה ויוגבר הפוטנציאל למעורבות אמריקאית קרקעית ישירה במערכה על אלרקה (Boots on the ground, בניגוד למדיניות אובמה).
  • תורכיה: מקורות בעלי נגישות מסרו, שתורכיה נכשלה בשכנוע ארה"ב ורוסיה לאפשר לה להיות מעורבת באופן פעיל במהלכים לכיבוש אלרקה מידי דאעש. לדברי אותם מקורות כל התרחישים העתידיים של כיבוש אלרקה אינם מייעדים תפקיד פעיל לתורכיה (הורייט דיילי ניוז, 17 במרץ 2017). המהלכים בשטח מלמדים כי SDFהינו לעת עתה הכוח הבלעדי הנוטל חלק במערכה על אלרקה, בסיוע אמריקאי, ללא מעורבות תורכית.הדבר עלול להגביר את המתחים ביןתורכיה לארה"ב.
  • רוסיה: לרוסיה יש להערכתנו עניין מובהק שלצבא סוריה תהייה נוכחות בקרבת עמק הפרת ושהמשטר הסורי (בסיוע רוסי) ימלא תפקיד במערכה על אלרקה כדילמנוע הישג אמריקאי בלעדי. לכן, להערכתנו, מעודדים הרוסים את התקדמות צבא סוריה לימת אסד (מאלבאב  וחלב) ולכיוון דיר אלזור (דרך ציר תדמור ס'חנה). הדבר יוצר למשטר הסורי דילמה קשה שכן  הוא נאלץ לשלוח כוחות לחזיתות מרוחקות במזרח ובצפון המדינה בעודנו נתון ליוזמות התקפיות של ארגוני המורדים במקומות חיוניים כמו דמשק, חמאה ודרעא.
  • איראן: איראן וחזבאללה אינן ממלאות תפקיד במערכה על אלרקה ועל המרחב שממערב לפרת. בכך נחשפת חולשת דפוס הפעולה האיראני של הסתמכות על ארגונים שלוחים והימנעות ממעורבות ישירה מאסיבית בשטח.לחולשה זאת יש, ועתידים להיות, מחירים פוליטיים במאבק על ההשפעה בסוריה.
תדמור
  • השבוע  נמשכו הקרבות בין כוחות צבא סוריה, בסיוע אווירי של רוסיה, לבין פעילי דאעש במרחב שמחוץ לעיר תדמור. נמסר כי בעימותים הללו כבש צבא סוריה שני מקומות שולטים מצפון ומצפון מזרח לעיר. על פי דיווחים סוריים נהרגו במהלך הקרבות עשרות פעילי דאעש כמו כן  איבד הארגון ציוד רב (הטלוויזיה הסורית, 16 במרץ 2017). במקביל נמשכו התנגשויות בין צבא סוריה לדאעש בציר תדמור- אלסח'נה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 במרץ 2017).
תקיפת פעילי אלקאעדה ע"י ארה"ב מדרום מערב לחלב
  • ב-16 במרץ 2017 תקפו כלי טיס אמריקאים מבנה של אלקאעדה בכפר ג'ינה, כשלושים ק"מ מדרום מערב לחלב. במבנה התקיימה פגישה של פעילים בכירים בארגון. דובר משרד ההגנה האמריקאי מסר, כי מקורות צבאיים העריכו, שעשרות פעילי אלקאעדה נהרגו בתקיפה. הדובר דחה טענות, כי המבנה שהותקף היה מסגד ששהו בו כ-300 מתפללים וכי 49 אזרחים נהרגו (דמשק אלא'ן, המרכז הסורי לזכויות אדם, 17 במרץ 2017)[1]. משרד ההגנה האמריקאי שיחרר תצלום אווירי המוכיח כי המסגד עומד על תילו (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 17 במרץ 2017). עם זאת, דובר פקוד המרכז האמריקאי מסר, כי תתבצע חקירה, כדי לקבוע האם אזרחים חפים מפשע נהרגו או נפצעו (ניו יורק טיימס, 16 במרץ 2017).
  • בעקבות התקיפה פרסם ארגון אלקאעדה קריאה להרוג אמריקאים "מבלי להתייעץ באיש". הוא ציטט את אמרתו של אסאמה בן לאדן לפיה  ארה"ב וכל מי שחי בה לעולם לא יזכו לביטחון, לפני שאנו נזכה בו בפלסטין, לפני שכל הצבאות הכופרים יצאו מאדמתו של מחמד (אלנפיר, ביטאון אלקאעדה, 17 במרץ 2017).
דמשק
  • קואליציה של ארגוני המורדים הכוללת את המטה לשחרור אלשאם(מסגרת-על בדומיננטיות של חזית פתח אלשאם המזוהה עם אלקאעדה), בשיתוף עם ארגון אחראר אלשאם וארגוני מורדים נוספים, פתחה ב-19 במרץ 2017 במתקפת פתע על השכונות ג'ובר ואלקאבון, שבמזרח העיר דמשק. ארגוני המורדים הצליחו להשתלט על מספר מקומות בשכונות ג'ובר ואלקאבון, השתלטו על אזור התעשייה של אלקאבון והגיעו לשכונת אלעבאסיין. כמו כן נמסר כי המורדים השתלטו על מספר אתרים בכביש הבינלאומי דמשק-חמץ (וועדות התיאום המקומיות, 19 במרץ 2017). התקשורת הסורית דיווחה כי הכוחות הסורים הדפו את מתקפת המורדים, אולם נראה כי הלחימה עודנה מתנהלת.

 

  • ההתקפה כללה פיגועי תופת, פיצוץ מנהרות וירי רקטות. בתגובה תקפו כוחות המשטר הסורי צירי אספקה של ארגוני המורדים בין ערבין (ממזרח לאלקאבון) לג'ובר (דמשק אלא'ן, 19 במרץ 2017). במקביל התנהלו עימותים מקומיים בין גורמים פלסטינים תומכי המשטר לבין פעילי דאעש במאחזי הארגון, שמדרום לדמשק: מחנה הפליטים אלירמוך והשכונות אלחג'ר אל אסוד ואלתצ'אמן (דמשק אלא'ן, 21 במרץ 2017).
  • אף שההתקפה תוארה בתקשורת כ"מתקפת פתע" היו לה "סימנים מעידים".יומיים לפני ההתקפה פרסם אבו ג'אבר (האשם אלשיח'),העומד בראש המטה לשחרור אלשאם, קלטת לרגל מלאת שש שנים למהפכה בסוריה. בקלטת הציג אבו ג'אבר את ארגונו כמגן האמיתי של העם הסורי מול משטר אסד. הוא הבטיח להסלים את פעולות המטה לשחרור אלשאם בימים הקרובים, איים להגיע למעוזי המשטר הסורי בדמשק וקרא לאיחוד כל ארגוני המורדים תחת דגל הג'האד.
  • ב-15 במרץ 2017, ארבעה ימים לפני ההתקפה, ארעו בדמשק שני פיגועי התאבדות בהפרש של כשעתיים זה מזה. המטה לשחרור אלשאם הכחיש קשר לפיגועים הנוכחייםאולם אופן הביצוע תואם את דפוסי הפעולה של הארגונים הג'האדיסטים. באחד מהפיגועים פוצץ עצמו מחבל מתאבד באמצעות חגורת נפץ בהיכל המשפט הישן סמוך לשוק אלחמידיה, שבמרכז דמשק. באזור זה ממוקמת גם לשכת שר המשפטים הסורי. לפחות 32 בני אדם נהרגו וכמאה נפצעו (אלג'זירה, 15 במרץ 2017). בפיגוע השני פוצץ עצמו מחבל מתאבד באמצעות חגורת נפץ במסעדה באזור אלרבוה (Al Rabwah), שבמערב דמשק. בפיגוע נהרגו 24 בני אדם וכמה עשרות נפצעו (אלג'זירה, 15 במרץ 2017).
  • ההתקפה במזרח דמשק הייתה להערכתנו מתוכננת היטב. קדמו לה פיגועי התאבדות ואזהרה פומבית כלפי המשטר מצד מפקד החזית לשחרור אלשאם. בשלב זה לא ברור לנו כיצד תסתיים ההתקפה אולם היא המחישה היטב כי למרות הישגי צבא סורי בחלב ובגזרות אחרותעדיין נותרה ליבת המשטר בדמשק חשופה. בעוד שהמשטר הסורי נוחל הצלחה  בחלב ומתקדם לעבר עמק הפרת, קיימת עדיין במרחב דמשק נוכחות משמעותית של ארגוני מורדים, ובכלל זה של המטה לשחרור אלשאם ודאעש, שהמשטר הסורי (העסוק בחזיתות אחרות) לא הצליח לעקור מהשורש הדבר מקל על ארגוני המורדים. לייצר התקפות ופיגועי התאבדות על יעדים חיוניים של המשטר הסוריובכך לזכות ביוקרה ולהסיט מאמצים וקשב מחזיתות אחרות בסוריה. לתשומת לב ראוי תפקידו המרכזי של המטה לשחרור אלשאם, המתבסס על חזית פתח אלשאם המזוהה עם אלקאעדה, אשר הפך לשחקן לגיטימי בקרב ארגוני המורדים הנוטלים יוזמות התקפיות בדמשק, חמאה ודרעא בעוד שדאעש נתון למגננה אסטרטגית.

 

יוזמה התקפית נוספת של ארגוני המורדים בחמאה
  • יומיים לאחר תחילת ההתקפה במזרח דמשק פתחו ארגוני המורדים, בהשתתפות המטה לשחרור אלשאם,ביוזמה התקפית נוספת מצפון לעיר חמאה. ההתקפה החלה ב-21 במרץ 2017 בתקיפת עמדות הכוחות הסורים בעיירות צוראן ומערדס, 12 ו-16 ק"מ  (בהתאמה) מצפון לחמאה. שתי העיירות הללו שוכנות בקרבת הציר הראשי שבין חמאס לחלב.
  • כוחות המורדים השתלטו על המרחב הכפרי שסביב העיירות הללו ויתכן גם שנכנסו אליהן. בהתקפה שולבו פיצוץ שתי מכוניות תופת בקרבת צוראן, שהחזית לשחרור אלשאם קיבלה עליו אחריות. המשטר הסורי הגיב בתקיפות אוויריות וירי ארטילריה לעבר כוחות המורדים בשבע ערים ועיירות שבאזור הכפרי של אלחמאה (רויטרס, מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 21 במרץ 2017). המצב הנוכחית בשטח אינו ברור לנו.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול
  • כוחות הביטחון העיראקים המשיכו להעמיק ולהרחיב את שליטתם במערב מוצול. השבוע שוחררו מספר שכונות נוספות במערב בעיר.  בעיר העתיקה מתחוללים קרבות והכוחות העיראקים הגיעו לקרבת מסגד אלנורי (או המסגד הגדול) שהינו בעל חשיבות סמלית, שכן במסגד זה הכריז אבו בכר אלבע'דאדי מנהיג דאעש על הקמת הח'ליפות האסלאמית. דאעש ממשיך להפגין לחימה עיקשת. חידר אלעבאדי, ראש ממשלת עיראק, הצהיר במהלך מסיבת עיתונאים, כי המבצע לשחרור מוצול נמצא בשלביו האחרונים וכי פעילי דאעש נותרו נצורים באזור מצומצם בעירר (רויטרס, 15 במרץ 2017). דובר פיקוד המבצעים המשולבים העיראקי הודיע כי הכוחות העיראקים השתלטו על 65% משטחה של מערב מוצול (Press tv, 14 במרץ 2017).

 

  • ב-17 במרץ 2017 נכנסו כוחות הביטחון העיראקיים לעיר העתיקה של מוצול והם מנהלים שם קרבות עם דאעש (רויטרס, 17 במרץ 2017; מרכז נינוא להסברה, 18 במרץ 2017). ב-19 במרץ 2017 דווח כי משטרת עיראק וכוחות מיוחדים מנהלים  קרבות סביב מסגד אלנורי, בעיר העתיקה (אלסומריה 20 במרץ 2017). הכוחות העיראקים הגיעו למרחק של כ-500 מטר ממסגד אלנורי, מקום בעל חשיבות סמלית לדאעש, שכן בו הכריז אבו בכר אלבע'דאדי על הח'ליפות האסלאמית (אלערביה, 16 במרץ 2017).
  • מחוז נינוא של המדינה האסלאמית פרסם סרטון וידיאו, שכותרת "ידכם על העליונה" בו הוא מסביר את הפסדיו במערכה על מוצול ומציג את יכולותיו הצבאיות ויתכן גם מכין את המענה ההסברתי לאובדן מוצול. הקריין בקלטת  ציטט את דברי אבו מצעב אלזרקאוי הטוען כי דאעש לעולם לא נלחם לכיבוש שטחים, שכן מטרת המלחמה איננה שליטה על שטחים אלא הקמת ח'ליפות והשלטת חוקי אללה. בקלטת ניתן לראות כלי נשק ומכוניות תופת מאולתרים של פעילי דאעש כמו גם לוחמים (כולל נערים) והדגמה של טקטיקות לחימה שונות (אח'באר אלמסלמין, 20 במרץ 2017).

 

  • במקביל למערכה במוצול המשיך דאעש לתקוף את כוחות הביטחון העיראקים והמיליציות השיעיות במקומות שונים בעיראק:
  • אלשרקאט (כ-90 ק"מ מדרום לעיר מוצול): ב-17 במרץ 2017 קיבל דאעש אחריות להריגת 15 חיילים עיראקיים צפונית לעיר אלשרקאט (חק, 17 במרץ 2017). יומיים לאחר מכן תקף חיל האוויר העיראקי עמדות דאעש בעיר (משרד ההגנה העיראקי, 19 במרץ 2017).
  • אזור אלטארמיה (מצפון לבגדאד): ב-17 במרץ 2017 קיבל דאעש אחריות להרג עשרה אנשי ביטחון עיראקיים, אחד מהם מפקד בכיר במיליציית הגיוס העממי (המיליציה השיעית הפרו-איראנית). על-פי הודעת דאעש תקפו ארבעה פעילים את הבכיר ואנשיו וכשנשקם אזל הפעילו חגורות נפץ, שנשאו על גופם (חק, 17 במרץ 2017).
  • הית (מצפון מערב לאלימאדי, שבעמק הפרת):ב-17 במרץ 2017 קיבל דאעש אחריות להריגתם ופציעתם של עשרים  אנשי ביטחון עיראקיים במרכז העיר הית באמצעות מכונית תופת, שחנתה בצד הכביש (חק, 17 במרץ 2017).
  • כביש ביג'י-חדית'ה: דאעש קיבל אחריות ב-17 במרץ 2017 לתקיפת כוחות מיליציית הגיוס העממי על כביש ביג'י-חדית'ה. בתקיפה נהרגו ששה בני אדם ונפצעו ארבעה נוספים (חק, 19 במרץ 2017).
  • בגדאד: ב-20 במרץ 2017 קיבל דאעש אחריות לפיצוץ מכונית תופת בשכונת אלעאמל השיעית בדרום מערב העיר. 21 בני אדם נהרגו ו-35 נפצעו (חק, 20 במרץ 2017).
  • פיגועים אלו נועדו להסטת משאבים וקשב מהכוחות העיראקים הנלחמים במערב מוצול, עד כה ללא הצלחה. אולם מסע הטרור והגרילה, שמבצע דאעש במקומות שונים בעיראק, במקביל ללחימה על מוצול, ממחיש היטב כי נותרו בידיו יכולות מבצעיות לא מבוטלות ברחבי עיראק. יכולות אלה יאפשרו לדאעש להמשיך ולפעול ארגון טרור וגרילה גם לאחר נפילת מוצול תוך שינוי דפוסי הפעולה שלו והתאמתם למצב החדש (מעבר ממדינה אסלאמית המתבססת על שליטה על טריטוריה, לארגון טרור וגרילה, המפוזר במדבריות ובאזורים בעלי רמת משילות נמוכה, כפי שהיה דאעש בראשית דרכו).

 

פעילות סיכול ומנע

מרוקו
  • משרד הפנים של מרוקו דיווח, כי 15 פעילים המזוהים עם דאעש נעצרו ברחבי המדינה בחשד שתכננו לבצע פיגועי טרור באתרי בילוי ובמקומות ציבוריים במספר ערים במדינה. חלק מהחשודים הפכו למומחים להכנת מטעני חבלה והם נתפסו  בשלב רכישת חומרים הדרושים להכנת המטענים. מודיעין הפנים המרוקני דיווח כי בין השנים 2002 ל-2016 הוא חשף למעלה מ-167 חוליות, כאשר למעלה מ-46 מתוכן היו בעלות קשר וודאי לגורמי טרור בסוריה ובעיראק ובפרט לדאעש (רויטרס, 17 במרץ 2017).

פעילות תודעתית

קריאה למוסלמים בבנגל להצטרף לשורות דאעש
  • מחוז פרת של דאעש פרסם סרטון בשפה הבנגלית (ללא כתוביות תרגום). בסרטון מופיע פעיל דאעש ממוצא בנגלי המבקש מהמוסלמים להצטרף לשורות דאעש ולפעול במסגרת הארגון. לדבריו על המוסלמים להתעורר מכיוון שהם ידרשו לתת דין וחשבון על מעשיהם. הסרטון מדגיש כי הג'האד הוא חובה. על פי הסרטון ההג'רה (קרי, הצטרפות המוסלמים לח'ליפות האסלאמית בסוריה ובעיראק) היא חובה למי שיכול לבצעה, אך מי שאינו יכול לעשות זאת צריךלפעול במקום מושבו. הסרטון מציין (ברמזו לפיגועי דריסה) כי למרות כל הטכנולוגיה הקיימת הפחד של האויב הוא דווקא מהמכונית שבה יושב המוסלמי.
איומי אלקאעדה לפגוע בצרפת
  • בסרטון שפרסם מוסד ההסברה של אלקאעדה במע'רב ב-17 במרץ 2017 נשמע אבו מצעב עבד אלועוד, מנהיג אלקאעדה במע'רב, מאיים לבצע פיגועים בצרפת. בראשית דבריו מצטט עבד אלועוד פסוקים מהקוראן והחדית' המדברים בשבח אחדות המוסלמים. בסיום דבריו הוא פונה לצרפת "אשר חצתה את הים כדי לפלוש לאדמתנו" ואשר מונעת מהמוסלמים לקיים את דתם. הוא מציין כי התנהגותה של צרפת רק מחזקת את נחישות המוסלמים להתאחד, להגביר את הג'האד, ולהעביר את הלחימה לאדמת צרפת כדי שהיא תחיה בפחד (אלאנדלס, 17 במרץ 2017). 
מחנה אימונים של התארגנות ג'האדיסטית בצפון סוריה
  • אנצאר ג'האד, התארגנות הקשורה לאלקאעדה, המורכבת מפעילים ממרכז אסיה ומתורכיה, פרסמה קלטת וידיאו בה נראה מחנה אימונים בצפון סוריה. האימונים עוסקים בהפעלת נשק קל, הרכבת מטענים וקרבות של יחידות קטנות. רוב הסרט מוקדש לתיעוד אימוני הקבוצה בירי נשק קל ליד בתים נטושים באמצעות רובי סער מסוג קלצ'ניקוב וירי RPG. בראש הקבוצה, שנלחמה בקרבות רבים בסוריה, עומד פעיל המכונה אבו עמר התורכיסטאני, אשר יש לו חלק נכבד בהקמת המטה לשחרור אלשאם.

[1]על פי הודעת מרכז הסורי לזכויות אדם שימש המקום מרכז דעוה (הטפה) של ארגון אסלאמי בינלאומי בשם ג'מאעת אלדעוה ואלתבליע' (המרכז הסורי לזכויות אדם, 17 במרץ 2017). זהו ארגון אסלאמי, שהוקם בשנות העשרים של המאה הקודמת, הפועל ברחבי העולם הערבי והמוסלמי לקידום הטפה לאסלאם ולהמרת הדת לאסלאם בקרב לא מוסלמים (ויקיפדיה). גורמי מודיעין אמריקאים טוענים כי ארגון זה משמש זמן רב ככיסוי לפעילי טרור לצרכי נסיעות ופעילות מבצעית (long war journal.org, 17 במרץ 2017).