הזרוע הצבאית של חמאס עושה שימוש לצרכיה בכספי סיוע זרים המועברים לרצועת עזה: המקרה של מנהל סניף רצועת עזה של ארגון הסיוע התורכי TIKA


מחמד מרתג'א, מנהל ("מתאם" במקור) ארגוןTIKA  ברצועת עזה (פאלסווא, 13 בפברואר 2017)
מחמד מרתג'א, מנהל ("מתאם" במקור) ארגוןTIKA  ברצועת עזה (פאלסווא, 13 בפברואר 2017)

כללי

1.     בחודש פברואר 2017 עצרו כוחות הביטחון הישראלים את מחמד פארוק שעבאן מרתג'א, תושב רצועת עזה, שניהל את סניף רצועת עזה של ארגון TIKA. מדובר בארגון סיוע הומניטארי הפועל מטעם ממשלת תורכיה ברחבי העולם ובכלל זה גם ביהודה, שומרון ורצועת עזה. מרתג'א נעצר בחשד, שבמסגרת תפקידו ב-TIKAפעל עבור הזרוע הצבאית של חמאס (שירות הביטחון הכללי, 21 במרץ 2017).

2.   בחקירתו עלה, כי מרתג'א גויס לחמאס בסוף שנת 2008 וכי החל משנת 2009 הוא פעל במסגרת הזרוע הצבאית של התנועה. במסגרת פעילותו בחמאס הוא עבר הכשרות ואימונים צבאיים ואף אחסן בביתו אמצעי לחימה. מרתג'א נתפס בעת שעבר במעבר ארז בדרכו לאנקרה. במהלך החקירה עלה כי נסיעתו לתורכיה נועדה לשם הכשרה מטעם TIKA. אולם יציאתו לתורכיה נועדה גם להשגת מידע שיסייע לחמאס לשפר את דיוק הרקטות שברשותה(שירות הביטחון הכללי, 21 במרץ 2017).מכתב האישום שהוגש נגדו לבית המשפט המחוזי בבאר שבע עולה כי הוא נשלח לתורכיה על ידי הזרוע הצבאית של חמאס כדי להשיג מפות המבוססות על צילומי לוויין תורכי (הארץ, 22 במרץ 2017).

3.   בשנת 2012, כשלוש שנים לאחר הצטרפותו לזרוע הצבאית של חמאס, מונה מרתג'א כמנהל ארגון TIKAברצועה. נראה כי חמאס עודדה אותו לקבל תפקיד זה מתוך ראייה, שתוכל להסתייע בו לקידום האינטרסים שלה. בחקירתו של מרתג'א נחשף כי מאז שהצטרף ל-TIKAהוא העביר לחמאס כספים ומשאבים, שנועדו לצרכים הומניטאריים או לפרויקטים אזרחיים ברצועה, בסכום של מיליוני דולרים. במסגרת זאת העביר כספים לפעילי חמאס ולבני משפחותיהם והקצה לפעילים חמאס בתים בפרויקט בנייה, שיועד לנזקקים (שירות הביטחון הכללי, 21 במרץ 2017).

מחמד מרתג'א (שני משמאל), מנהל סניף TIKA  בעזה נפגש במשרדו עם ראשי אגודת דאר אלקראן אלכרים ואלסנה המזוהה עם חמאס. מטרת הפגישה הוגדרה כהידוק הקשרים בין שני הגופים (אתר אגודת דאר אלקראן אלכרים ואלסנה, 23 באפריל 2014).
מחמד מרתג'א (שני משמאל), מנהל סניף TIKA  בעזה נפגש במשרדו עם ראשי אגודת דאר אלקראן אלכרים ואלסנה המזוהה עם חמאס. מטרת הפגישה הוגדרה כהידוק הקשרים בין שני הגופים (אתר אגודת דאר אלקראן אלכרים ואלסנה, 23 באפריל 2014).

4.   תופעת "הכובע הכפול", פעילי ארגוני סיוע בינלאומיים המשרתים בחמאס ומקדמים את האינטרסים שלה, מוכרת היטב מהעבר (לאחרונה נתקלנו בה באונר"א).גם גניבת המשאבים    מ-TIKAוהעברתם לזרוע הצבאית של חמאס, אינה תופעה חדשה: בעבר הוחדר לארגון הסיוע World Visionמהנדס בשם מחמוד חלבי, שהעביר באופן חשאי חלק מכספי הסיוע ההומניטארי לזרוע הצבאית של חמאס. דוגמה נוספת: מהנדס בשם וחיד עבדאללה, שעבד בסוכנות הסיוע UNDP, העביר כספים לזרוע הצבאית של חמאס, בין השאר כדי לבנות מעגן ימי צבאי בצפון רצועת עזה. בנוסף לכך, מחקירתו של מרתג'א עלה כי כאשר הוא שימש כסגן ראש הסניף העזתי של IHH, ארגון סיוע תורכי בעל אופי אנטי-ישראלי, הוא העביר לזרוע הצבאית של חמאס במשך שנים באופן קבוע כספי סיוע שהגיעו מתורכיה.

 

תגובת תורכיה

5.   תגובת תורכיה (עד כה) התאפיינה בפרופיל נמוך תוך הימנעות מלהפוך את הפרשה לסלע מחלוקת בין שתי המדינות.

6.   עוד לפני הסרת צו איסור הפרסום מעל הפרשה עידכנה ישראל את משרד החוץ התורכי ואת שגרירות תורכיה בישראל על פרטי כתב האישום. סוכנות אנטוליה דיווחה ב-23 פברואר 2017 כי שלטונות ישראל עצרו את מחמד מרתג'א ב-12 בפברואר 2017 וטענה, כי הם מונעים ממנו להיפגש עם עורך דין (אנטוליה, 23 בפברואר 2017). בעיתונות התורכית פורסמו דיווחים אינפורמטיביים אודות מעצרו של מחמד מרתג'א באשמת "סיוע לטרור"  (מילייט, יאני שפק, 21 במרץ 2017). התקשורת התורכית ציטטה את הודעת שירות הביטחון הכללי לפיה TIKAלא היה מודע לפעילותו של מרתג'א במסגרת חמאס וכי מרתג'א הונה את מעבידיו וניצל את תקציבי הארגון (אנטליה, 23 בפברואר 2017).

7.   חסין מפתי אוע'לו, דובר משרד החוץ התורכי, פרסם הודעה בה צוין, כי מרתג'א משמש כמנהל ארגון TIKAברצועת עזה מאז שנת 2012. בהודעה נאמר, כי הוא נעצר במעבר ארז ב-12 בפברואר 2017 לאחר שקיבל היתר מישראל, לצאת להשתתף בכנס הכשרה שנתי של עובדי הארגון באנקרה. על פי הדובר ביקשה תורכיה מישראל להעביר לה את המידע שברשותה נגד מרתג'א. היא עוקבת אחר מצבו וההליך המשפטי נגדו ותגיש לו כל סיוע חוקי שיידרש כדי להגן עליו. עוד ציין  הדובר, כי הסיוע לרצועת עזה מועבר לאחר אישור הרשות הפלסטינית ובידיעת ישראל. הוא הדגיש, כי ארגון TIKA  ימשיך בקידום פרויקטים במטרה להקל על המצב הקשה של העם הפלסטיני, כולל [ברצועת] עזה, הנובע מחמישים שנות הכיבוש הממושך (אתר משרד החוץ התורכי, 22 במרץ 2017).

תגובת חמאס

8.   פאוזי ברהום דובר חמאס פרסם בתגובה למעצרו של מרתג'א הודעה רשמית מטעם חמאס. בהודעה נאמר, כי ישראל, ששמה לה למטרה ארגונים בינלאומיים והיא עוצרת את מנהליהם. על פי ההודעה לאחרונה עצרה ישראל את מנהל סניף ארגון TIKAברצועת עזה והיא מפיצה עליו האשמות ודברי כזב. לדברי ההודעה, צעדים אלו הינם חלק מ"מסע ציוני נרחב" להטלת סגר על רצועת עזה והטלת אימה על מוסדות בינלאומיים כדי שלא יעניקו שירותים לעניים, לילדים ולבעלי בתים הרוסים בעזה (האתר הרשמי של חמאס, 21 במרץ 2017).

נספחים

9.   רצ"ב שלושה נספחים:

א.  נספח א': סוכנות הסיוע TIKAופעילותה בזירה הפלסטינית.

ב.  נספח ב': גניבת כספי הסיוע של TIKAע"י חמאס באמצעות מחמד מרתג'א.

ג.  נספח ג': דוגמאות נוספות לגניבת כספי סיוע ע"י חמאס:

1)    IHH

1)    World Vision

2)    UNDP