מבט לג’האד העולמי (29-23 במרץ 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

פגישת שרי החוץ של הקואליציה נגד דאעש בוושינגטון (אתר מחלקת המדינה, 22 במרץ 2017)

פגישת שרי החוץ של הקואליציה נגד דאעש בוושינגטון (אתר מחלקת המדינה, 22 במרץ 2017)

ירי של דאעש לעבר עמדות צבא סוריה מדרום מזרח לדיר חאפר.

ירי של דאעש לעבר עמדות צבא סוריה מדרום מזרח לדיר חאפר.

פעילי SDF ליד הכניסה הצפונית של מתחם סכר אלטבקה (ANHA, 27 במרץ 2017).

פעילי SDF ליד הכניסה הצפונית של מתחם סכר אלטבקה (ANHA, 27 במרץ 2017).

סכר טבקה (סוכנות אעמאק של דאעש, 27 במרץ 2017)

סכר טבקה (סוכנות אעמאק של דאעש, 27 במרץ 2017)

ההרס בחדר הבקרה של הסכר בתמונה שפרסם דאעש (חק, 27 במרץ 2017).

ההרס בחדר הבקרה של הסכר בתמונה שפרסם דאעש (חק, 27 במרץ 2017).

כלי רכב של SDF בשדה התעופה אלטבקה.

כלי רכב של SDF בשדה התעופה אלטבקה.

תגבורת  של צבא סוריה בדרכה לחמאה (חשבון הטוויטר Ivan Sidorenko@IvanSidorenko1, 23 במרץ 2017).

תגבורת של צבא סוריה בדרכה לחמאה (חשבון הטוויטר Ivan Sidorenko@IvanSidorenko1, 23 במרץ 2017).

תמונות מסרטון שפרסם דאעש המתעד את הלחימה במרכז מערב מוצול בקרבת נהר החידקל  (אעמאק, 23 במרץ 2017).

תמונות מסרטון שפרסם דאעש המתעד את הלחימה במרכז מערב מוצול בקרבת נהר החידקל (אעמאק, 23 במרץ 2017).

מבצעי פיגועי התאבדות במוצול. על פי שמותיהם רובם של המחבלים המתאדים הינם תושבי מוצול  (חק, 23 במרץ 2017).

מבצעי פיגועי התאבדות במוצול. על פי שמותיהם רובם של המחבלים המתאדים הינם תושבי מוצול (חק, 23 במרץ 2017).

חנויות עולות באש בשוק אלנבי בעקבות ירי של דאעש (מרכז נינוא להסברה, 26 במרץ 2017).

חנויות עולות באש בשוק אלנבי בעקבות ירי של דאעש (מרכז נינוא להסברה, 26 במרץ 2017).

ח'אלד מסעוד, מבצע פיגוע הדריסה והדקירה בסמוך לפרלמנט הבריטי בלונדון (אתר משטרת בריטניה, 24 במרץ 2017).

ח'אלד מסעוד, מבצע פיגוע הדריסה והדקירה בסמוך לפרלמנט הבריטי בלונדון (אתר משטרת בריטניה, 24 במרץ 2017).

הודעת קבלת האחריות של דאעש על הפיגוע בלונדון.

הודעת קבלת האחריות של דאעש על הפיגוע בלונדון.


עיקרי אירועי השבוע

  • באלרקה ובמוצול ממשיך דאעש לאבד שטחים וגוברים הלחצים עליו:
  • אלרקה: השבוע כבשו כוחות SDF בסיוע אמריקאי את סכר אלטבקה, המספק חשמל ומים למרבית תושבי אגן הפרת (ובכלל זה לתושבי אלרקה). כמו כן הם כבשו מידי דאעש את שדה התעופה שמדרום לסכר, העשוי לשמש את מטוסי הקואליציה כבסיס לוגיסטי במערכה לכיבוש העיר. במקביל נמשך טיהור המרחב שמסביב לאלרקה והידוק הכיתור עליה כשלב מקדים לכיבושה. כוח צבא סוריה, שעשה דרכו לכיוון ימת אלאסד, נותר עדיין "תקוע" בקרבות עם דאעש באזור העיירה דיר חאפר.
  • מוצול: הכוחות התוקפים ממשיכים להשתלט על שכונות שבמרכז חלקה המערבי של מוצול. כמו כן נכבשו מידי דאעש אזורים מצפון מערב למוצול, כולל אחד הסכרים שעל נהר החידקל. האזור שבצפון מערב מוצול שבשליטת דאעש הולך ומצטמצם. הארגון ממשיך בלחימה עיקשת תוך הפעלת מחבלים מתאבדים ושימוש באזרחים כ"מגן אנושי". השבוע פורסם כי עשרות אזרחים נפגעו כתוצאה מהתמוטטות בניין במערב מוצול באחת התקיפות האוויריות של ארה"ב והקואליציה. הנושא נמצא בבדיקת צבא ארה"ב.
  • ההתקפות שיזמו ארגוני המורדים, ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם (המזוהה עם אלקאעדה), במזרח דמשק ובצפון חמאה איבדו השבוע מתנופתן. הלחימה עדיין נמשכת אולם המשטר הסורי הצליח לשוב ולהשתלט על כמה שטחים, שאיבד בראשית המתקפה.

 

מדינות הקואליציה

פגישת נציגי מדינות הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש
  • ב-22 במרץ 2017 התקיימה בוושינגטון פגישה בין שרי חוץ של 68 מדינות המשתתפות בקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש. הייתה זאת פגישה ראשונה מסוגה בתקופת ממשל טראמפ. בפגישה דנו הנציגים בצעדים להבסת דאעש, כשברקע המערכה על מוצול והמערכה על אלרקה. להלן הדברים, שעלו בפגישה (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 22 במרץ 2017):
  • חברי הקואליציה ציינו את ההישגיםבמערכה נגד דאעש. עיקרם: צמצום שטח שליטתו של דאעש; הגבלת נגישותו למשאבים; פגיעה בפיקוד; פגיעה בסד"כ הלוחמים (לדבריהם מספר הלוחמים של דאעש ירד למחצית) והפעלת לחצים על הרשתות העולמיות של דאעש. חברי הקואליציה שיבחו את העיראקים, שבזכותם שוחררו יותר מ60% מהטריטוריה, שהוחזקה בעבר בידי דאעש בעיראק וציינו את ההתקדמות המשמעותית במערכה לשחרור מוצול. הם ציינו את העובדה, שהסורים שחררו יותר משליש מהשטח, שהוחזק בעבר ע"י דאעש. ההישגים הללו הם תוצאה של שיתוף פעולה בין מדינות הקואליציה.
  • חברי הקואליציה מנו צעדים הכרחיים להמשך המאמץ המשותף נגד דאעש: שיתוף במידע, ביקורת הדוקה יותר על נוסעים, שיתוף פעולה בכל הנוגע לאכיפת חוק, העמדה לדין וענישה של לוחמים ממדינות זרות (המצטרפים לשורות דאעש או מעניקים לו תמיכה חומרית). כמו כן הודגשה חשיבות שיתוף הפעולה בין חברות הקואליציהבפעולות למניעת רדיקליזציה באמצעות חיזוק הקשר והחוסן החברתי בקהילות שונות; טיפול בלוחמים השבים (מסוריה ומעיראק) ושיתוף הפעולה בהתמודדות נגד התעמולה של דאעש.

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

התקדמות צבא סוריה לכיוון עמק הפרת
  • כוחות צבא סוריה ותומכיהם, בסיוע אווירי רוסי, המשיכו בלחימה נגד פעילי דאעש באזור העיירה דיר חאפר, שעל הציר המוליך מאלבאב לאגם אסד ועמק הפרת. נראה כי הלחימה באזור זה עודנה "מדשדשת במקום". במהלך השבוע נחלו כוחות המשטר הסורי הצלחות מקומיות לאחר שהשתלטו על מספר כפרים ועיירות מצפון וממזרח לדיר חאפר (מוסד ההסברה הקרבית, 22 במרץ 2017). במקביל נמסר, כי דאעש החל להסיג את כוחותיו מהאזור (אלדרר אלשאמיה, 24 במרץ 2017). לפי שעה לא עם הכוחות הסורים נכנסו לתוך העיירה דיר חאפר.
המערכה לכיבוש אלרקה
כיבוש סכר אלטבקה
  • כוחות SDFהמשיכו לטהר את המרחב, שמצפון, ממזרח וממערב לאלרקה,זאת במאמץ להדק את המצור על העיר כהכנה לכיבושה. כוחות DSF, בסיוע אמריקאי, נחלו הישג כשהצליחו לכבוש מידי דאעש את סכר אלטבקה,הממוקם 55 ק"מ ממערב לאלרקה (ח'טוה, 24 במרץ 2017). לסכר אלטבקה, מאגר המים הגדול ביותר בסוריה, חשיבות רבה שכן הוא מספק חשמל ומים לחלק גדול מתושבי עמק הפרת ובכלל זה לתושבי העיר אלרקה, מעוז דאעש בסוריה.
  • ב-27 במרץ פרסם דאעש סרטון תעמולה לפיו נגרם נזק רב לחדר הבקרה של הסכר, שנטען כי הוא עומד להתמוטט כל רגע. בסרטון מופיע פעיל דאעש האומר: "הלחימה שלהם [של האמריקאים] אינה נגד קבוצה מסויימת אלא נגד האסלאם" (חק 27 במרץ 2017). נראה כי התאור של דאעש הינו מוגזם. מקור במוסד סכר הפרת אמר לערוץ אלמיאדין, כי הסכר יצא מכלל שימוש באופן זמני, כתוצאה מהלחימה ומההפגזות סביבו. אותו מקור טען כי ההפגזה פגעה במרכז השליטה של הסכר ובעקבות זאת יצא הסכר מכלל פעולה (אלמיאדין, 26 במרץ 2017). מקורות כורדיים דיווחו, כי הוחלט על הפסקה זמנית של הפעולות הצבאיות בקרבת הסכר כדי לאפשר לקיים בו עבודות תחזוקה  (דמשק אלא'ן, 27 במרץ 2017).

 

כיבוש שדה התעופה, שמדרום לאלטבקה
  • ב-26 במרץ 2017 הצליחו כוחות SDFלהשתלט על שדה התעופה הצבאי הממוקם במרחק של 2.7 ק"מ דרומית לאלטבקה לאחר שפעילי דאעש נסוגו ממנו. לאחר ההשתלטות החלו פעילי SDFבסריקות ובנטרול מוקשים, שהשאיר דאעש בשטח שדה התעופה (אלערביה, 26 במרץ 2017). השמשת שדה התעופה הצבאי אלטבקה על-ידי צבא ארה"ב תסייע למערכה על אלרקה שכן השדה יכול לשמש כבסיס אספקה של ציוד צבאי אמריקאי עבור כוחות SDF.
ההכנות לכיבוש אלרקה
  • על פי הערכות בכירים בפנטגון מונים כוחות SDFהמיועדים לכבוש את אלרקה 50,000 לוחמים. כוחות אלו כוללים 27,000 כורדים, שהינם הלוחמים היעילים והמנוסים ביותר (all4syria, 24 במרץ 2017). בראיון לתקשורת הרוסית מסר נאצר מנצור, מפקד SDF, כי ארה"ב ממשיכה בהכנות למבצע באלרקה. לדבריו ארה"ב מסייעת ל-SDFכולל ע"י העברת נשק, תחמושת, כלי נשק משוריינים וכלי נשק כבדים. הוא ציין, כי כוחות SDFמצפים למשלוחים של מסוקי אפאצ'י אמריקאים וההנחה היא, שיעשה בהם שימוש במבצע לשחרור אלרקה (sputnik, 23 במרץ 2017).
מרחב דמשק
  • גם השבוע נמשכה הלחימה בשכונותיה המזרחיות של דמשק נראה כי התנופה של ארגוני המורדים דעכה והכוחות הסורים הצליחו להחזיר לעצמם כמה שכונות, שנכבשו ע"י ארגוני המורדים בראשית ההתקפה. הקרבות התמקדו בשכונות ג'ובר, אלקאבון ואלעבאסיין, שבהן הצליחו הכוחות הסורים להחזיר לעצמם את מרבית השטח שנכבש (דמשק אלא'ן, 24 במרץ 2017).
אזור חמאה
  • השבוע נמשכו הקרבות בין ארגוני המורדים לבין הכוחות הסורים במרחב הכפרי, שמצפון ומצפון מערב לחמאה. דומה, כי המשטר הסורי הצליח לבלום את התקדמות המורדים. בקרב ארגוני המורדים בולט חלקו של המטה לשחרור אלשאם, מסגרת- על בדומיננטיות של חזית פתח אלשאם המזוהה עם אלקאעדה.

 

  • לנוכח מתקפת המורדים תגבר הצבא הסורי את כוחותיו במרחב חמאה. דווח, כי כוח של גיס 5 של צבא סוריה נשלח מאזור תדמור לחמאה (חשבון הטוויטר Ivan Sidorenko@IvanSidorenko1, 23 במרץ 2017). הכוחות הסוריים נעזרים במליציות שיעיות פרו-איראניות ובסיוע אווירי רוסי.כלי התקשורת 
  • בראשיתה של המתקפה כבשו כוחות המורדים מספר עיירות וכפרים מצפון לחמאה והגיעו למרחק של כמה קילומטרים מהעיר ומבסיס חיל האוויר הסורי שממערב לה (רויטרס, 25 במרץ 2017). אולם צבא סוריה ביצע מספר התקפות נגד בדגש על יעדי המטה לשחרור אלשאם. ב-28 במרץ 2017 נראה כי כוחות המשטר הסורי, בסיוע אווירי של רוסיה, הצליחו לבלום את התקדמות המורדים צפונית לעיר ולהחזיר לידיהם את השליטה על מספר עיירות (מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 27 במרץ 2017).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול
  • נמשכת המערכה לכיבוש מערב מוצול. השבוע השתלטו כוחות הביטחון העיראקיים על אזור באדוש. מצפון מערב לעיר, שם נמצא סכר באדוש, שעל החידקל[1]. כמו כן השלימו הכוחות העיראקים את כיבוש שכונת אלערובה שבמרכז החלק המערבי של העיר. הכוחות ממשיכים לכתר את מסגד אלנורי, שבעיר העתיקה (אלסומריה, 27-22 במרץ 2017; מרכז נינוא להסברה, 25 במרץ 2017). מפקד במשטרה הפדראלית העיראקית דיווח, כי כוחות עיראק השתלטו באופן מלא על מרכז פיקוד של דאעש במערב מוצול (פרס טי וי, 25 במרץ 2017).).
פגיעה באזרחים בהפצצת מטוסי הקואליציה
  • השבוע דווח על עשרות אזרחים שנהרגו כתוצאה מהתמוטטות בניין בשכונת אלג'דידה, שבמערב מוצול, כתוצאה מתקיפה אווירית של מטוסי הקואליציה (17 במרץ 2017). ערוץ הטלוויזיה העיראקי אלסומריה (המצטט הודעה של צבא עיראק) טען כי המדובר במבנה, שעליו השתלטו פעילי דאעש, אשר שימש אותם לצרכים צבאיים, תוך שימוש באזרחים כ"מגן אנושי" (אלסומריה, 26 במרץ 2017). פיקוד המרכז האמריקאי הודיע, כי הטענות בדבר פגיעה באזרחים נלקחות ברצינות ומתקיימת חקירה כדי לקבוע מה בדיוק אירע (אתר פיקוד המרכז של ארה"ב, 26,25 במרץ 2017).
  • ממשלת עיראק הודיעה כי היא משעה את המבצע לכיבוש מערב מוצוללנוכח הפגיעה הנרחבת באזרחים[2]. דובר כוחות הביטחון העיראקים הדגיש כי יש לתכנן את מבצע כיבוש מוצול כך שיתמקד בדאעש ולא יגרום לפגיעות קשות באזרחים (רויטרס, 25 במרץ 2017). עם זאת, ביום שלמחרת הכחיש צבא עיראק את הדיווחים לפיהם הוא עצר את המבצע נגד דאעש והצהיר כי הלחימה נמשכת (רויטרס, 26 במרץ 2017).
המענה של דאעש
  • דאעש לתקוף את כוחות הביטחון העיראקים ואת המיליציות השיעיות במוצול, בעיקר באמצעות פיגועי התאבדות. מבדיקת הכינויים של  מבצעי פגועי ההתאבדות עולה, כי רובם הינם תושבי  מוצול זוהי להערכתנו אינדיקציה נוספת לכך ש"מלאי" המחבלים המתאבדים של דאעש הולך ומתדלדל (אינדיקציות נוספות היו השימוש בילדים ובמבוגרים לביצוע פגועי התאבדות). להלן כמה מהפיגועים שבוצעו:
  • ב-23 במרץ 2017 הודיע דאעש כי ביצע פיגוע באמצעות מכונית תופת במערב העיר מוצול (חק, 23 במרץ 2017).
  • ב-24 במרץ 2017 קיבל דאעש אחריות לביצוע פיגוע התאבדות בקרבת אזור באדוש, מצפון מערב למוצול (אעמאק, 24 במרץ 2017).
  • ב-26 במרץ 2017 פרסם דאעש כי פעיליו ביצעו פיגוע התאבדות כפול בשכונת רג'ם ג'דיד במערב העיר מוצול (חק, 26 במרץ 2017). באותו יום קיבל  דאעש אחריות לביצוע שני פיגועי התאבדות נוספים באמצעות מכוניות תופת בשכונת מוצול אלג'דידה, שבמערב העיר.
  •  פעילי דאעש ירו פצצות מרגמה לעבר שוק אלנבי שנכבש על ידי צבא עיראק. כתוצאה מהירי נשרפו חנויות רבות בשוק (מרכז נינוא להסברה, 26 במרץ 2017).

חצי האי סיני

  • במהלך השבוע ספגו כוחות הביטחון המצרים אבדות כבדות:עשרה חיילים מצריים, בהם שלושה קצינים, נהרגו ב-23 במרץ 2017 בפיצוץ מטעני חבלה באזור ג'בל סאחבה במרכז חצי האי סיני. אף ארגון לא קיבל אחריות לביצוע הפיגוע (אלערבי אלג'דיד, 23 במרץ 2017) . סביר להניח כי מאחריו עומד מחוז סיני של דאעש. על פי צבא מצרים הפיגוע אירע בעת פשיטה שביצעו כוחות הביטחון במהלכה חיסלו 15 פעילי דאעש. בדרום אלעריש נהרגו ארבעה חיילים ושישה נוספים נפצעו בפיצוץ מטען חבלה שטמנו פעילי דאעש סמוך לכביש (אלמצרי אליום, 26 במרץ 2017).
  • מקורות צבאיים במצרים מסרו, כי קיימת עתה מגמה בקרב כוחות הביטחון המצריים לדחוק את פעילי דאעש למרכז חצי-האי סיני ולכתר אותם באזור זה. לדברי המקורות לדרך פעולה זאת מספר יתרונות. בין היתרונות הללו הרחקה של פעילי דאעש מגבול ישראל, הפסקת שיגור הרקטות לעבר ישראל, והעברת הלחימה לאזורים, שבהם ישנה נוכחות מועטה של אזרחים (אלערבי אלג'דיד, 24 במרץ 2017).

מדינות נוספות

פיגוע דריסה ודקירה בלונדון בהשראת דאעש
  • ב-22 במרץ 2017 דרס מחבל במכוניתו עוברי אורחבגשר ווסטמינסטר בלונדון . לאחר מכן הוא יצא ממכוניתו, דקר למוות שוטר בכניסה לבניין הפרלמנט, ונהרג מאש המשטרה הבריטית. בפיגוע נהרגו ארבעה אזרחים ביניהם איש כוחות הביטחון. ארבעים אנשים נפצעו, כשבעה מהם באורח אנוש. לאחר הפיגוע הוטל סגר על אזור הפיגוע ורמת הכוננות בלונדון הועלתה. במסגרת חקירת האירוע עצרה משטרת לונדון 11 נשים וגברים נוספים. מרבית העצורים שוחררו לאחר זמן קצר. הרשויות הבריטיות סבורות כי המחבל פעל לבדו.

 

  • משטרת לונדון פרסמה כי מבצע הפיגוע הוא ח'אלד מסעוד, בן 52, יליד מחוז קנט שבדרום מזרח אנגליה, שהתגורר בעיר ברמינגהם. ח'לאד מסעוד, נקרא בעבר אדריאן אלמס (Adrian Elms) וכן אדריאן ראסל אג'או (Adrian Russell Ajao). הוא הורשע בעבר מספר פעמים בעבירות תקיפה, החזקת נשק והפרעה לסדר הציבורי, הוא נחקר בעבר על-ידי ה-MI5על רקע הקצנה בעלת מאפיינים אלימים. הרשעתו הראשונה הייתה בשנת 1983 בגין גרימת נזק פלילי ובדצמבר 2003 הוא הורשע באחזקת סכין. הוא ישב בכלא שם ככל הנראה התאסלם. כשיצא מהכלא התגרש מאשתו ונשא אישה מוסלמית. הוא נסע לסעודיה שם הקצינו דעותיו.
  • יום לאחר הפיגוע פרסמה סוכנות הידיעות אעמאק של דאעש הודעה לפיה מקבל הארגון אחריות לפיגוע. בהודעה נאמר כי "מבצע הפיגוע מול הפרלמנט הבריטי בלונדון הינו חייל של המדינה האסלאמית, שביצע את הפיגוע, כמענה לקריאות לפגוע בנתיני מדינות הקואליציה הבינלאומית (חק, 23 במרץ 2017). נוסח זה תואם נוסחי הודעות קודמות של פיגועים, שבוצעו בהשראת דאעש. בהודעה לא צוין שמו של מבצע הפיגוע. נראה לנו כי מבצע הפיגוע פעל בהשראת הארגון אך לא היה פעיל דאעש ולא הופעל ישירות ע"י הארגון.
רוסיה
  • ב-24 במרץ 2017 תקפה חוליה המונה שישה פעילים של ארגון דאעש בסיס של המשמר הלאומי הרוסי באזור רוסטוב בצ'צ'ניה (מחוז נורסקי (Naursky. בשעות הלילה בחסות הערפל, ניסו חברי החוליה לחדור לבסיס. בתקיפה נהרגו שישה חילי המשמר הלאומי, ושלושה נפצעו. כל חברי החוליה  נהרגו. בתגובה לתקיפה אמר ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, כי  מתקפת הטרור נגד כוחות המשמר הלאומי בצ'צ'ניה הינה "אירוע מחריד" וכי יש לפתח מודעות לסכנה ולהשקיע מאמצים במאבק נגד הטרור (טאס, ספוטניק, 24 במרץ 2017).
  • קבוצה קטנה של פעילים ג'האדיסטים מצפון קווקז, המכנה עצמה ג'מאעת נוגאי (או "קבוצת נוגאי בלבנט" בשפה הרוסית)[3], פרסמה לאחרונה סרטון וידאו המתעד אותם מתאמנים. בוידיאו נראים כתריסר לוחמים באזור מיוער בסוריה צפונית מערבית ללאד'קיה. חברי הקבוצה נראים מתאמנים בירי ברובי סער קלצ'ניקוב ומרכיבים חומרי נפץ. לדברי הקבוצה הם עצמאיים אולם נראה כי הם שייכים לאמירות קווקז, שאנשיה נלחמים בסוריה לצד חזית פתח אלשאם (המזוהה עם אלקאעדה).

פעילות סיכול ומנע

אירופה
  • בראיון לרדיו בלגי אמר Gilles deKerchov, מתאם הלוחמה בטרור של האיחוד האירופאי, כי להערכתו כ-2,500 אירופיים עדיין נלחמים בשורות דאעש בסוריה ובעיראק (מספר הנמוך באופן משמעותי ממספר האירופיים בעבר). להערכתו רבים מהם צפויים להיהרג במהלך הלחימה, אחרים יעברו לזירות לחימה אחרות כגון תימן ואפגניסטן וכמה מהם ישובו לאירופה. לדבריו האיום הגדול ביותר הוא לא שובם של אותם לוחמים למדינותיהם אלא אנשים החיים באירופה ומסיבות שונות עוברים הקצנה (euobserver.com, 21 במרץ 2017).

פעילות תודעתית

קריאה לפגוע באתרים בהודו
  • בהמשך לקריאה למוסלמים בבנגל להצטרף לשורות דאעש[4] פרסם דאעש קריאה לבצע פיגועים  בהודו. כיעד מרכזי לביצוע התקיפות הוזכר הטאג' מאהל. מרכז התקשורת המזוהה עם דאעש פרסם כרזה בה נראה פעיל דאעש חמוש שברקע מבנה הטאג' מאהל על הכרזה נכתב "מטרה חדשה". בעקבות כך הגבירו סוכנויות הביטחון בהודו את השמירה על האתר(indiatimes.com, 16 במרץ 2017)

[1]סכר באדוש: סכר על נהר החידקל, כ-15 ק"מ צפונית לעיר מוצול, המסדיר את אספקת המים למוצול. הקמתו החלה     ב-1988 והסתיימה ב-1991 אך הוא טרם הושלם בעקבות קשיים כלכליים אליהם נקלעה עיראק בעקבות הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה באותה השנה. לו הייתה בנייתו מסתיימת, הסכר היה מאפשר אספקת חשמל ומים בצורה סדירה יותר לעיר מוצול (ויקיפדיה; צדא פרס, 15 בינואר 2016).
[2]קבוצת airwars.orgהעוקבת אחר הרוגים אזרחים בתקיפות רוסיות ואמריקאיות, הודיעה כי לאחרונה חלה עלייה משמעותית במספר האזרחים שנהרגו בתקיפות הקואליציה בראשות ארה"ב. על פי הודעת הקבוצה במהלך חודש מרץ 2017 נהרגו בתקיפות הקואליציה בסוריה ובעיראק 1,000 אזרחים (אתר הארגון, מרץ 2017).
[3]נוגאי הינה קבוצה אתנית תורכית המתגוררת בעיקר בצפון קווקז.
[4] לאחרונה פרסם מחוז פרת של דאעש סרטון בשפה הבנגלית הקורא למוסלמים להצטרף לדאעש, אלו שאינם יכולים להצטרף לארגון (בסוריה ובעיראק) נקראו לבצע פיגועים במקום מגוריהם.