חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (29 במרץ – 4 באפריל 2017)*

חניכי קורסי אלפתהו (הכשרה סמי-צבאית שעוברים בני הנוער ברצועת עזה) מתרגלים תקיפה נגד בסיסי צה

חניכי קורסי אלפתהו (הכשרה סמי-צבאית שעוברים בני הנוער ברצועת עזה) מתרגלים תקיפה נגד בסיסי צה"ל במהלך טקס סיום שנערך במרכז העיר עזה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 2 באפריל 2017)

חניכי קורסי אלפתהו (הכשרה סמי-צבאית שעוברים בני הנוער ברצועת עזה) מתרגלים תקיפה נגד בסיסי צה

חניכי קורסי אלפתהו (הכשרה סמי-צבאית שעוברים בני הנוער ברצועת עזה) מתרגלים תקיפה נגד בסיסי צה"ל במהלך טקס סיום שנערך במרכז העיר עזה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 2 באפריל 2017)

המברג באמצעותו ניסה הפלסטיני לדקור חייל צה

המברג באמצעותו ניסה הפלסטיני לדקור חייל צה"ל סמוך לקלקיליה (דף הפייסבוק בית לחם אלחדת', 2 באפריל 2017)

סהאם ראתב נמר, שביצעה את פיגוע הדקירה (אלקדס, 29 במרץ 2017)

סהאם ראתב נמר, שביצעה את פיגוע הדקירה (אלקדס, 29 במרץ 2017)

מאלכ באסם אסמאעיל סעדה שוהה בלתי חוקי מחלחול, שניסה לבצע פיגוע דקירה בלוד  (דף הפייסבוק של חלחול, 4 באפריל 2017)

מאלכ באסם אסמאעיל סעדה שוהה בלתי חוקי מחלחול, שניסה לבצע פיגוע דקירה בלוד (דף הפייסבוק של חלחול, 4 באפריל 2017)

אחת מחליפות הצלילה שנעשה ניסיון להבריחן לרצועת עזה (רשות המעברים, 3 באפריל 2017).

אחת מחליפות הצלילה שנעשה ניסיון להבריחן לרצועת עזה (רשות המעברים, 3 באפריל 2017).

חניכי קורסי אלפתוה מפגינים ידע צבאי במהלך טקס הסיום שנערך במרכז העיר עזה  (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 2 באפריל 2017)

חניכי קורסי אלפתוה מפגינים ידע צבאי במהלך טקס הסיום שנערך במרכז העיר עזה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 2 באפריל 2017)

אבו מאזן בכינוס ה-28 של הפסגה הערבית בירדן (ופא, 29 במרץ 2017)

אבו מאזן בכינוס ה-28 של הפסגה הערבית בירדן (ופא, 29 במרץ 2017)

הבניה בהתנחלויות (אלקדס, 2 באפריל 2017)

הבניה בהתנחלויות (אלקדס, 2 באפריל 2017)

אירועי

אירועי "יום האדמה" ברצועת עזה סמוך למעבר ארז. משמאל: משיר אלמצרי נושא דברים (Paltoday, 30 במרץ 2017)

  • השבוע התרבו פעולות הטרור העממי ביהודה, שומרון וכנראה גם בלוד. סמוך לשער שכם בוצעו שני פיגועי דקירה; סמוך לישוב שבי שומרון בוצע ירי מכלי רכב חולף; בעיר לוד נדקרה אישה בידי שוהה בלתי חוקי מחלחול, כנראה על רקע לאומני. כמו כן נמשכו ידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה, ההפגנות והפרות הסדר ברחבי יהודה ושומרון, שמרביתן עמדו השבוע בסימן "יום האדמה", ללא אירועים חריגים.
  • המצע המדיני, שמתכוונת חמאס לפרסם בקרוב, הודלף בתקשורת הלבנונית. מעיון בתוכנו (שאינו משקף גירסא מוסמכת של המצע) עולה כי לא חל שינוי מהותי בתפיסות היסוד של חמאס אולם היא מנסה להציג תפיסות אלו בצורה מרוככת יותר כלפי הזירה הפלסטינית, הערבית והבינלאומית.
  • חמאס אינה מוכנה להכיר במדינת ישראל ולוותר על אף שעל מאדמת פלסטין. היא גם אינה מוותרת על "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים ותומכת בהתנגדות מזוינת כדרך האסטרטגית להשבת פלסטין. עם זאת מסכימה חמאס להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים, בתנאי שהדבר לא ילווה בהכרה ב"ישות הציונית" או ויתור על יתר ה"זכויות" של הפלסטינים.

 

פיגועים/ניסיונות לביצוע פיגועים
  • 3 באפריל 2017 –ירי בוצע, ככל הנראה מכלי רכב חולף, לעבר הכניסה לישוב שבי שומרון. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 3 באפריל 2017).
  • 3 באפריל 2017– פלסטיני הגיע למוצב צה"ל סמוך לקלקיליה ואיים על חייל שעמד בעמדת השמירה באמצעות מברג שהיה ברשותו. הפלסטיני נעצר. לא היו נפגעים (הצלה יו"ש, 3 באפריל 2017).
  • 1 באפריל 2017פיגוע דקירה סמוך לשער שכם:
  • פלסטיני  הגיע לרחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים ודקר שני צעירים חובשי כיפה באמצעות סכין שהייתה ברשותו. כוחות הביטחון הישראליים פתחו במרדף אחריו הוא נמלט לפתח בית מגורים. לאחר עימות עם כוחות הביטחון, במהלכו נפצע לוחם משמר הגבול, הוא נורה ונהרג. בפיגוע נפצעו שני אזרחים באורח בינוני ולוחם משמר הגבול נפצע באורח קל. המחבל נהרג מירי כוחות הביטחון הישראליים.
  • מבצע פיגוע הדקירה הוא אחמד זאהר פתחי ע'זאל, בן 17, משכם, שעבד במעבדה של רופא שיניים. קודם לביצוע הפיגוע הוא התפלל במסגד אלאקצא ואף הצטלם במקום. לדברי אביו הוא היה דתי שהקפיד לקיים את מצוות הדת. אביו ציין כי הוא לא השתייך לארגון כלשהו והעריך כי "פשעי הכיבוש היומיומיים" הם אלה שגרמו לבנו לבצע את מה שעשה (צפא, 2 באפריל 2017).
  • חמאס פרסמה הודעת אבל וברכה את  אחמד ע'זאל על ביצוע הפיגוע (פאל אינפו, 1 באפריל 2017).

מימין : צילומים בעת ביקור בהר הבית טרם ביצוע הפיגוע (חשבון הטוויטר PALINFO, דף הפייסבוק בית לחם אלחדת', 1 באפריל 2017). משמאל: הודעת אבל שפרסמה חמאס (חשבון הטוויטר PALINFO, 2 באפריל 2017)
מימין : צילומים בעת ביקור בהר הבית טרם ביצוע הפיגוע (חשבון הטוויטר PALINFO, דף הפייסבוק בית לחם אלחדת', 1 באפריל 2017). משמאל: הודעת אבל שפרסמה חמאס (חשבון הטוויטר PALINFO, 2 באפריל 2017)

  • 29 במרץ 2017פיגוע דקירה בשער שכם:
  • פלסטינית תושבת מזרח ירושלים ניגשה ללוחמי משמר הגבול וניסתה לדקור אחד מהם באמצעות מספרים שהיו ברשותה. הדוקרת נהרגה על ידי כוחות הביטחון הישראליים.
  • הדוקרת היא סיהאם ראתב נמר, בת 49, תושבת מחנה הפליטים שעפאט, שבמזרח ירושלים. סיהאם נמר היא אמו של מצטפא נמר שנורה למוות בשוגג ב-5 בספטמבר 2016 על ידי כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים שעפאט. נראה כי המדובר ב"פיגוע נקמה", דפוס פעולה ידוע בקרב המחבלים המבצעים את פיגועי הטרור העממי.  
  • 27 במרץ 2017אישה נדקרה בחניית ביתה בלוד. כמה ימים לאחר מכן התברר כי הדקירה בוצעה על רקע לאומני. מבצע הדקירה, מאלכ באסם אסמאעיל סעדה, בן 19, מחלחול (אזור חברון), נעצר על ידי כוחות הביטחון הישראליים. בחקירתו עלה, כי הוא שהה בלוד באורח בלתי חוקי והחליט לבצע את הפיגוע מכיוון שמאס בחייו. לקראת ביצוע הפיגוע הוא נטל סכין מהמאפיה בה עבד וחיפש אישה יהודיה כקורבן לפיגוע המתוכנן. הוא נכנס לחניון בבניין דירות בעיר והבחין באישה. הוא התקרב אליה הוציא סכין והחל לרדוף אחריה עד שהשיג אותה ודקר אותה. הוא נמלט מהזירה ונתפס יום לאחר מכן כאשר ניסה לשוב לשטחי יהודה ושומרון (שירות הביטחון הכללי, 3 באפריל 2017). 
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו הפגנות והפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון בעיקר אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. מרבית ההפגנות עמדו בסימן ציון 41 שנים ל"יום האדמה" (ראו להלן)[2]. כוחות הביטחון הישראליים ביצעו מעצרים של חשודים ביהודה ושומרון ותפסו אמצעי לחימה. להלן מספר אירועים בולטים:

 

  • 3 באפריל 2017 –אבנים יודו וזיקוקי דינור הושלכו לעבר כוחות הביטחון הישראליים בעיסאויה שבמזרח ירושלים. לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל (דוברות משטרת ירושלים, 3 באפריל 2017).
  • 3 באפריל 2017 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי בשכונת א-טור בירושלים. אבן שפגעה בשמשה האחורית פצעה נוסעת באורח קל (דוברות משטרת ירושלים, 3 באפריל 2017).
  • 2 באפריל 2017 – אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתקוע שבגוש עציון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 2 באפריל 2017).
  • 2 באפריל 2017 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו פלסטיני מג'נין, שהשליך כמה ימים קודם לכן מטען לעבר מעבר ג'למה. הפלסטיני הועבר לחקירה. במהלך חיפוש בביתו נתפסו שבעה מטעני צינור מאולתרים נוספים(דף הפייסבוק צבע אדום, 2 באפריל 2017).
  • 1 באפריל 2017 – שלושה פלסטינים נתפסו על ידי כוחות הביטחון הישראליים שברשותם נמצאו סכינים. פלסטיני אחד נתפס בשער המערבי של קריית ארבע ושניים נוספים סמוך למערת המכפלה בחברון (הצלה יו"ש, 1 באפריל 2017).
  • 31 במרץ 2017 – פלסטיני שידה בקבוק תבערה לעבר כוחות הביטחון הישראליים בכפר נעלין  נפצע מירי הכוחות. הפלסטיני, בן 14, הועבר לטיפול בבית חולים בישראל במצב בינוני-קשה. חייל צה"ל נפצע באורח קל מאבן (דף הפייסבוק צבע אדום, 31 במרץ 2017).
  • 30 במרץ 2017 –אבנים יודו לעבר אוטובוס שחלף סמוך לחיזמה שבשומרון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 30 במרץ 2017).
  • 30 במרץ 2017 –כוחות צה"ל עצרו ארבעה פלסטינים שידו אבנים לעברם בחברון. הארבעה הובאו לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 31 במרץ 2017).
  • 29 במרץ 2017 –מטען מאותר התגלה סמוך לגדר הישוב כוכב יעקב (דרומית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. המטען נוטרל (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 במרץ 2017).

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

סיכול הברחת חליפות צלילה לרצועת עזה
  • כוחות הביטחון ורשות המעברים בכרם שלום סיכלו ב-3 באפריל 2017 הברחה לרצועת עזה של כשלושים חליפות צלילה מקצועיות. החליפות נועדו, על פי החשד, עבור גורמי טרור ברצועת עזה, יתכן עבור היחידה הימית של חמאס. חליפות הצלילה הוסוו במשלוח של הלבשה וביגוד ספורט, שיובא מחו"ל לספק ברשות הפלסטינית, ממנו נשלחו לרצועת עזה. המשלוח הוחרם (רשות המעברים, 3 באפריל 2017).
תגובות נוספות למותו של מאזן פקהאא'
  • חמאס מוסיפה להאשים את ישראל במותו של מאזן פקהאא' ולאיים בפומבי בתגובה. אבו עבידה דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אמר כי הכחשות ישראל מבטאות את עוצמת החשש והלחץ של ישראל ומנהיגיה (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 2 באפריל 2017). כלי תקשורת פלסטינים פרסמו סרטון בתגובה למותו של מאזן פקהאא', שנטען כי הוא מטעם חמאס. בסרטון נשמעים איומים על ישראל ומוצגים בו בכירי מערכת הביטחון הישראלית כשהם נמצאים תחת הכוונת של חמאס בסוף הסרטון נכתב בעברית "סוג הגמול יהיה לפי המעשה". במקביל החלו מנגנוני הביטחון ברצועת עזה במבצע ביטחוני נרחב לאיתור משתפי פעולה. חמאס גם השיקה קמפיין הקורא להטיל עונשי מוות על משתפי פעולה עם ישראל. בכירים בחמאס מסרו כי בימים הקרובים תוגבר הפעילות הביטחונית נגד משתפי פעולה ויוטלו עליהם עונשים כבדים (שהאב, 1 באפריל 2017).
  • להלן התבטאויות נוספות של בכירי חמאס, שהתמקדו בנחישות חמאס לאתר את משתפי הפעולה עם ישראל ולהשיב את הביטחון:
  • צלאח ברדאויל, בכיר חמאס,אמר כי ישראל ביצעה את ההתנקשות במטרה להתגרות בחמאס ולגרור אותה למערכה.  הוא  סירב למסור פרטים אודות החקירה המתנהלת  אך ציין כי בקרוב יעמדו משתפי הפעולה לדין וייענשו בחומרה (אלג'זירה, 1 באפריל 2017).
  • בדברים שנשא משיר אלמצרי, בכיר חמאס, בהפגנה לרגל "יום האדמה" אמר כי רצועת עזה לא תהיה זירה בטוחה עבור המוסד הישראלי ועבור סוכניו וכי ההתנגדות "תגדע את היד שהתנקשה בפקהאא'" (מען, 30 במרץ 2017).
  • בטקס סיום קורס קורס קצינים על שם השהיד פקהאא'[4] אמר תופיק אבו נעים, תת שר הפנים ברצועת עזה, כי ניתנו הוראות לכל מנגנוני הביטחון ברצועת עזה לפיהן יש לפתוח במהלך ביטחוני יזום שישמור על הביטחון, היציבות והשקט (שהאב, 30 במרץ 2017).

תמונות מטקס סיום הקורס על שם מאזן פקהאא'  (אתר משרד הפנים ברצועה, 30 במרץ 2017; אתר העיתון אלקדס, 30 במרץ 2017)
תמונות מטקס סיום הקורס על שם מאזן פקהאא' (אתר משרד הפנים ברצועה, 30 במרץ 2017; אתר העיתון אלקדס, 30 במרץ 2017)

שתי קריקטורות של אמיה ג'וחא המזוהה עם חמאס המתייחסות לאיומים הישראלים נגד רצועת עזה  ("פלסטין", 31 במרץ; אלרסאלה.נט, 30 במרץ 2017)
שתי קריקטורות של אמיה ג'וחא המזוהה עם חמאס המתייחסות לאיומים הישראלים נגד רצועת עזה ("פלסטין", 31 במרץ; אלרסאלה.נט, 30 במרץ 2017)

מצע מדיני חדש של חמאס
  • ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, צפוי להכריז בימים הקרובים על המצע המדיני החדש של התנועה במסגרת מסיבת העיתונאים האחרונה שיערוך לפני סיום כהונתו. המסמך אמור להתפרסם בערבית ואנגלית והוא יכלול מסרים לעולם הערבי ולקהילה הבינלאומית (אלקדס, 3 באפריל 2017).
  • טרם ההכרזה של ח'אלד משעל הדליף ערוץ אלמיאדין הלבנוני נוסח לא רשמי של המסמך הכולל 11 פרקים ו-41 סעיפים. הגם שאין לראות בנוסח שהודלף גירסא מוסמכת מטעם חמאס, נראה לנו כי הוא משקף את רוח המצע המדיני החדש. מעיון בתוכנו עולה כי לא חל שינוי מהותי בתפיסות היסוד הקיצוניות של חמאס אולם היא מנסה להציג אותן בצורה מרוככת יותר כלפי הזירה הפלסטינית, הערבית והבינלאומית. להלן מספר סעיפים מהמסמך שהודלף:

 

  • שמטרתה לשחרר את כל פלסטין בגבולותיה ההיסטוריים ולהיאבק במפעל הציוני. האסלאם הוא זה אשר מנחה את חמאס, המאמינה שהאסלאם הינו דת השלום והסובלנות.
  • חמאס אינה מוכנה לוותר על אף חלק משטח פלסטין אולם היא מסכימה להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה ירושלים, ללא הכרה בישראל ("הישות הציונית הקרויה ישראל"). וללא ויתור על "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים.
  • קריאה לביטול הצהרת בלפור, תוכנית החלוקה של האו"ם והסכמי אוסלו מכיוון שכל ההסכמים הללו פוגעים "בזכויות העם הפלסטיני".
  • המסמך קובע כי הסכסוך הישראלי פלסטיני נוגע אך ורק ל"פרויקט הציוני" החייב להיות מסולק מפלסטין. אך לא קיים כל סכסוך בין חמאס לבין הדת היהודית.
  • ההתנגדות לכיבוש בכל האמצעים והשיטות(קרי, גם בדרך הטרור) היא זכות לגיטימית. בלב "ההתנגדות לכיבוש" נמצאת ההתנגדות המזוינת, שהינה הפיתרון האסטרטגי, שנועד להשיב לפלסטינים את זכויותיהם. לארגונים המנהלים את ההתנגדות הזכות לנהל אותה בדרך של הסלמה או רגיעה ועל פי שיקוליהם לגוון את האמצעים והשיטות  הננקטים במסגרתה. כל זאת מבלי לזנוח את עקרון ההתנגדות.  
  • אחמד יוסף, בכיר חמאס, אישר במשתמע את המסמך שהודלף וציין, כי במסמך המקורי ישנם שישה או שבעה סעיפים שלא הופיעו באמנת חמאס משנת 1988 זאת לאור השינויים באזור ולאור העובדה שחמאס הגיעה לעמדת שלטון[5]. עוד הוסיף כי הוא צופה תגובות חיוביות למסמך מצד מדינות שונות במיוחד מדינות אירופה (מען, 3 באפריל 2017).
  • מנגד אמר סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, כי ערוץ אלמיאדין השיג את המסמך בדרך "בלתי הולמת ובלתי מקצועית". הוא הבהיר כי חמאס היא זו שתכריז על המסמך המקורי ותפרסם אותו בהתאם למועד שקבעה ההנהגה (חשבון הטוויטר של סאמי אבו זהרי, 3 באפריל 2017).
הכשרות צבאיות לבני נוער ברצועת עזה
  •  ב-2 באפריל 2017 התקיים במתחם הסראיא בעיר עזה טקס סיום הכשרות אלפתוה (הכשרות סמי-צבאיות עבור בני נוער ברצועה). בטקס הסיום השתתפו בכירי חמאס בהם אחמד בחר ובכירי משרד הפנים של חמאס. טקס הסיום כלל מפגן יכולות צבאיות של בני הנוער שכלל, בין השאר, פירוק כלי נשק, קרב מגע והדגמה של תקיפת בסיסי צה"ל (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 2 באפריל 2017).
  • בנאום שנשא אחמד בחר, סגן יו"ר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, אמר, כי הוא גאה בטקס זה ובהכשרות אלפתוה (לבני נוער), אשר מנגנוני הביטחון אחראים עליהן. לדבריו, תוכנית אלפתוה היא הדרך היחידה לחינוך בני הנוער לעקרונות הדת והלאומיות. עקיד (אל"מ) נצ'אל אלזנאתי, אחראי הכשרות אלפתוה ברצועה, ציין, כי זוהי השנה החמישית להכשרות אלפתוה. לדבריו  השנה השתתפו בהכשרות ארבעים אלף תלמידים מ-62 בתי ספר תיכוניים ברחבי הרצועה (דף הפייסבוק שהאב, 2 באפריל 2017).
כינוס הפסגה הערבית בירדן
  • ב-29 במרץ 2017 נפתחה ועידת שרי החוץ של הליגה הערבית שהתקיימה בירדן. בועידה  השתתפו 18 מנהיגים ערביים. כמו כן נכחו בה בכירים מהקהילה הבינלאומית ביניהם אנטוניו גוטרש מזכ"ל האו"ם, השליח המיוחד של נשיא ארה"ב ג'יסון גרינבלט ופדריקה מוגריני הנציבה העליונה לענייני חוץ באיחוד האירפאי. אחד הנושאים המרכזיים בדיוני הועידה היה הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
  • ערב הפסגה הדגיש אבו מאזן, בראיון לעיתון הירדני אלע'ד, כי כרגע אין כל תוכנית שלום חדשה או יוזמות בנושא. הוא הבהיר כי הפלסטינים דבקים ביוזמת השלום הערבית ללא כל שינוי. הוא ציין כי קיים תיאום בנושא בין הפלסטינים לבין ירדן, מצרים וסעודיה. לדברי אבו מאזן הם יהיו מוכנים להגיע להסכם שלום ולסיים את סוגיית הפיתרון הסופי באמצעות סיום הכיבוש ויישום פיתרון שתי המדינות. עוד ציין כי התנהלות ישראל בכל מה שקשור להתנחלויות הובילה למצב הנוכחי בו ישנה מדינה אחת עם שני משטרים, כלומר משטר אפרטהייד (אלע'ד, 29 במרץ 2017).
  • הודעת הסיכום של ועידת הפסגההדגישה כי באי הועידה ממשיכים לפעול לחידוש המשא ומתן הפלסטיני ישראלי בלוח זמנים מוגדר כדי להביא לסיום הסכסוך על בסיס פיתרון שתי המדינות, שיבטיח הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 1967, שבירתה ירושלים המזרחית. לדברי ההודעה שלום כולל ובר-קיימא הוא בחירה ערבית אסטרטגית המתבטאת ביוזמת השלום שכל מדינות ערב אימצו בפסגת ביירות 2002. על-פי ההודעה זוהי עודנה התוכנית הכוללת המסוגלת להגשים פיוס היסטורי המבוסס על נסיגת ישראל מכל השטחים הכבושים הפלסטינים, הסוריים והלבנוניים ולהבטיח טיפול בסוגיות פיתרון הקבע ובראשן הפליטים והביטחון (סוכנות הידיעות הירדנית, 29 במרץ 2017).
תגובות להחלטות ישראל בנוגע לבנייה בהתנחלויות
  • בישיבת הקבינט המדיני הביטחוני של ישראל עדכן ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מתוך התחשבות בעמדות נשיא ארה"ב וכדי לאפשר התקדמות בתהליך השלום תנקוט ישראל בצעדים משמעותיים לריסון הבנייה בהתנחלויות. ישראל תמשיך לבנות בתוך השטח הבנוי הקיים ככל שהדבר ניתן. במקביל אושרה הקמת התנחלות חדשה עבור התושבים שפונו מהישוב עמונה (כלי התקשורת הישראליים).
  • בתגובה להחלטה שיגר ריאצ' מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו"ם, שלוש אגרות למזכ"ל האו"ם יו"ר מועצת הביטחון ויו"ר העצרת הכללית. באגרות הביע מחאה לגבי החלטת ישראל לבנות התנחלות חדשה המהווה הפרה של החוק הבינלאומי ושל החלטות האו"ם ובמיוחד החלטה 2334. עוד ציין כי התקוה להשיג שלום אמיתי בין ישראל לפלסטינים "מתפוגגת במהירות" לאור "המדיניות הגזענית" שישראל נוקטת בה. לפיכך על האו"ם ועל מועצת הביטחון להפעיל לחץ על ישראל כדי שהיא תכבד את החוק הבינלאומי ואת החלטות האו"ם (מען, 1 באפריל 2017).
  • בהודעה שפרסם צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, הוא גינה את פעולות ישראל וטען כי ישראל מנהלת קמפיין להפקעת האדמות הפלסטיניות ומנסה לטשטש את הקשר בין העם הפלסטיני לבין אדמתו. לדבריו נוקטת ישראל במדיניות אפרטהייד וטיהור אתני המתבטאת בחוקים שהיא מחוקקת, באדמות שהיא גונבת ובמדיניות הריסת הבתים (ופא, 30 במרץ 2017).

אירועי יום האדמה

  • ב-30 במרץ 2017 צויינו הפלסטינים את "יום האדמה[6]" ה-41 ללא אירועים חריגים. "יום האדמה" צוין בשורה של ארועים עממיים בכמה מוקדים ביהודה, שומרון ורצועת עזה. במקומות אלה היו פעיליות שונות כגון נטיעת עצים, תהלוכות ואירועי תרבות . בפעילויות השתתפו כמה מאות פלסטינים. תפילת יום השישי הוקדשה ליום האדמה. לאחר התפילה התעמתו מפגינים פלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים במספר מוקדים "מסורתיים" כמו כפר קדום, ביתוניא, בלעין ועוד. ברצועת עזה התקיימו אירועים דומים. כמה מאות פלסטינים הפגינו סמוך למעבר ארז.
כוונת אסירי פתח בבתי הכלא בישראל לפתוח בשביתת רעב
  • אסירים ביטחוניים חברי פתח הכלואים בישראל, בראשות מרואן אלברע'ות'י, הכריזו כי יחלו ב"יום האסיר הפלסטיני", החל ב-17 באפריל 2017, בשביתת רעב ללא הגבלת זמן. האסירים הציבו דרישות שונות לשיפור תנאיהם בבתי הכלא. בהודעה נוספת שפרסמו, הודיעו כי לא יצייתו לחוקים בבתי הכלא הנוגדים את זכויות האדם ואת ההסכמים הבינלאומיים (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 24 במרץ 2017; מען, 30 במרץ).

[*]בשל חופשת הפסח חדשות הסכסוך לא יתפרסם בשבוע הבא. אנו מאחלים לכל קוראינו חג שמח.
[2]"יום האדמה" הוא יום בו מציינים ערביי ישראל, מאז שנת 1976, את דבקותם באדמותיהם והתנגדותם להפקעת קרקעות.
[3]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[4]ב-30 במרץ 2017 נערך טקס סיום קורס קצינים, שמנה 227 קצינים ו-17 קצינות, ושני קורסים נוספים, שמנו 700 חניכים, ברחבת המסדרים של משרד הפנים בעזה. מחזור המסיימים נקרא על שמו של מאזן פקהאא', שהוצג כאיש משרד הפנים בדרגת עקיד (אל"מ) (אתר משרד הפנים ברצועה, 30 במרץ 2017; אתר העיתון אלקדס, 30 במרץ 2017).
[5]ראו פרסום מרכז המידע מ-5 במאי 2006: "אמנת תנועת חמאס (1988), מסמך יסוד בעל אופי אנטישמי ואנטי מערבי בוטה ותפיסת עולם אסלאמית רדיקאלית..."
[6]"יום האדמה" הוא יום בו מציינים ערביי ישראל, מאז שנת 1976, את דבקותם באדמותיהם והתנגדותם להפקעת קרקעות.