חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (5 באפריל- 19 באפריל 2017)

פעילי חמאס שורפים ארון קבורה עליו מצויר דגל ישראל עם תמונותיהם של אבו מאזן וראש הממשלה הפלסטינית ראמי חמדאללה במהלך הפגנת מחאה במרכז הרצועה, זאת על רקע המתיחות בין הרשות לחמאס (חשבון הטוויטר של PALDF, 14 באפריל 2017).

פעילי חמאס שורפים ארון קבורה עליו מצויר דגל ישראל עם תמונותיהם של אבו מאזן וראש הממשלה הפלסטינית ראמי חמדאללה במהלך הפגנת מחאה במרכז הרצועה, זאת על רקע המתיחות בין הרשות לחמאס (חשבון הטוויטר של PALDF, 14 באפריל 2017).

המחבל הדוקר ג'מיל אלתמימי (אלמצדר, 16 באפריל 2017).

המחבל הדוקר ג'מיל אלתמימי (אלמצדר, 16 באפריל 2017).

הסכין עימה דקר המחבל את הסטודנטית מבריטניה (משטרת ישראל, 14 באפריל 2017).

הסכין עימה דקר המחבל את הסטודנטית מבריטניה (משטרת ישראל, 14 באפריל 2017).

זירת פיגוע הדקירה בירושלים (חשבון הטוויטר PALINFO, 14 באפריל 2017).

זירת פיגוע הדקירה בירושלים (חשבון הטוויטר PALINFO, 14 באפריל 2017).

סכין ורימון הלם, שנתפסו ברשות פלסטיני במעבר קלנדיא (דף הפייסבוק צבע אדום, 13 באפריל 2017)

סכין ורימון הלם, שנתפסו ברשות פלסטיני במעבר קלנדיא (דף הפייסבוק צבע אדום, 13 באפריל 2017)

חמאס מברכת את המחבל הדורס (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באפריל 2017).

חמאס מברכת את המחבל הדורס (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באפריל 2017).

תמונות מזירת פיגוע הדריסה בצומת הכניסה ליישוב עופרה (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באפריל 2017).

תמונות מזירת פיגוע הדריסה בצומת הכניסה ליישוב עופרה (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באפריל 2017).

סכין מטבח שנמצאה בתוך תיק בית ספר של נער פלסטיני סמוך למערת המכפלה בחברון  (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באפריל 2017).

סכין מטבח שנמצאה בתוך תיק בית ספר של נער פלסטיני סמוך למערת המכפלה בחברון (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באפריל 2017).

אנס מוסא אבו שאויש, פעיל חמאס צבאי, אשר נהרג כתוצאה מקריסת מנהרה של חמאס בעזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 18 באפריל 2017).

אנס מוסא אבו שאויש, פעיל חמאס צבאי, אשר נהרג כתוצאה מקריסת מנהרה של חמאס בעזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 18 באפריל 2017).

  • בשבועיים האחרונים נמשכו פיגועי הטרור העממי, שבהם נהרגו חייל וסטודנטית בריטית. במסגרת זאת בוצעו פיגוע דקירה בירושלים ברכבת הקלה; פיגועי דריסה בצומת עופרה (מצפון לראמאללה), בצומת גוש עציון; ופיגוע ירי סמוך ליישוב פסגות (מזרחית לראמאללה). ב-10 באפריל 2017 נורתה רקטה מחצי-האי סיני לעבר דרום ישראל. דאעש נטל אחריות על הירי.
  • לאחרונה החריפה המתיחות בין חמאס לרשות הפלסטינית בעקבות שורה של צעדים כלכליים שנקט אבו מאזן, במגמה להפעיל לחץ כלכלי על חמאס על מנת ולהחליש את שליטתה ברצועה (קיזוז 30% משכר פקידי הרשות; ביטול ההנחה על מס הבלו המוטל על דלקים הנכנסים לרצועה). כתוצאה מכך הושבתה תחנת הכוח ברצועה. להערכתנו מצוקת חמאס (והתושבים) יוצרת מצב נפיץ ופוטנציאל של משבר, העלול להשליך גם על ישראל (למרות שהיא איננה צד במשבר הפנים-פלסטיני).
  • "יום האסיר הפלסטיני", שעבר ללא אירועים חריגים, נוצל השנה לפתיחת שביתת רעב של אסירים ביטחוניים פלסטינים. הרוב הגדול של האסירים השובתים הינם מהפתח, בהנהגת מרואן אלברע'ותי (שנדון לחמישה מאסרי עולם בשל רצח אזרחים במהלך האינתיאפדה השנייה). האסירים השובתים העלו שורה של דרישות ובמרכזם התקנת טלפונים ציבוריים והקלות בביקורים בבתי הכלא.

 

פיגועים/ניסיונות לביצוע פיגועים
  • פיגוע דריסה בגוש עציון (19 באפריל 2017): בדיווח ראשוני נמסר כי פלסטיני, שנהג במכונית פרטית, פגע בגבר כבן 60 שירד מאוטובוס ופצע אותו באורח קל עד בינוני. כוח צה"ל שהיה במקום ירה לעבר המחבל ופצע אותו אנושות. מותו של המחבל נקבע בבית החולים שערי צדק. ברכבו נמצאה סכין כך שיתכן שכוונתו הייתה לבצע פיגוע דריסה ודקירה משולב (YNET, 19 באפריל 2017).
  • פיגוע דקירה קטלני (14באפריל 2017): מחבל פלסטיני דקר בשעות הצהריים נוסעת ברכבת הקלה סמוך לכיכר צה"ל בירושלים ופצע אותה באורח קשה. הפצועה פונתה לבית החולים שם נקבע מותה. הנרצחת הינה חנה בלדון ז"ל, בת 21, סטודנטית מאוניברסיטת ברמינגהאם בבריטניה, אשר למדה באוניברסיטה העברית במסגרת חילופי סטודנטים. המחבל הדוקר הינו ג'מיל אלתמימי, בן 57 תושב ראס אלעמוד במזרח ירושלים. בחודשים האחרונים הוא היה מאושפז בבית חולים פסכיאטרי. אלתמימי ניסה להתאבד בבית החולים באמצעות בליעת סכין גילוח. בשנת 2011 הורשע בביצוע מעשים מגונים בבת משפחה וריצה עונש מאסר (YNET, דף הפייסבוק צבע אדום, 14 באפריל 2017).
  • אמצעי התקשורת המזוהים עם הרשות הפלסטינית דיווחו על האירוע בצורה אינפורמטיבית ולקונית: סוכנות הידיעות ופא דיווחה, על סמך מקורות ישראלים, שנעצר אזרח פלסטיני בתואנה שדקר תיירת זרה ברכבת הקלה, וכי התברר מאוחר יותר שהאיש סובל מהפרעות נפשיות (ופא, 14 באפריל 2017).  בביטאון הרשות "אלחיאת אלג'דידה" הובאה כתבה אודות הפיגוע מסוכנות הידיעות הצרפתית. הכותרת שניתנה בעיתון לדיווח הייתה "מות סטודנטית בעלת אזרחות בריטית וישראלית בעקבות דקירתה בירושלים הכבושה" (אלחיאת אלג'דידה, 15 באפריל 2017). לא אותרו התייחסויות לפיגוע מצד אבו מאזן ובכירי הרשות, ואף לא תגובות מצד חמאס.
  • סיכול פיגוע דקירה (10 באפריל 2017) : כוחות הביטחון הישראלים סיכלו פיגוע בערב חג הפסח, כשמחבל עם סכין ורימון הלם הגיע למעבר קלנדיא על מנת להיכנס לישראל. את הפיגוע תכנן המחבל להוציא לפועל יחד עם מחבל נוסף, שבסופו של דבר לא הגיע איתו. המחבל השני הסגיר את עצמו לידי כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק צבע אדום, 13 באפריל 2017).
  • פיגוע דריסה (6 באפריל 2017): מחבל פלסטיני נסע במהירות עם רכבו לעבר חיילים, שעמדו בטרמפיאדה בצומת עופרה (מצפון לראמאללה). כתוצאה מכך, נהרג חייל צה"ל אלחי טהרלב ז"ל, וחייל נוסף נפצע באורח קל. מחקירת הפיגוע עולה כי המחבל נסע מספר פעמים על הציר בחיפוש אחר חיילים, שיהוו יעד לפיגוע. המחבל נסע עד צומת תפוח ובחזרה לעפרה. כשהגיע לעפרה, זיהה את החיילים, שעמדו בפינת הצומת, הסתובב וסטה לעברם בחדות.
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל הינו מאלכ אחמד מוסא חאמד, בן 21 תושב הכפר סלואד, אשר צפונית- מזרחית לראמאללה. המחבל נפצע באורח קל. דווח, כי המחבל נעצר לפני כשנתיים במהלך נסיון חדירה ליישוב אדם (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באפריל 2017).
  • הרשות הפלסטינית והפתח פרסמו בדפי פייסבוק המזוהים עמם מקבץ תמונות מזירת הפיגוע ודיווח על מעצרו של מאלכ חאמד ע"י כוחות ביטחון ישראלים בטענה, כי ביצע פיגוע דריסה (דף הפייסבוק ופא, דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 6 באפריל 2017). חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין ברכו על הפיגוע והביעו תקווה לעוד פיגועי נוספים מעין אלה, והדגישו כי האינתפיאדה נמשכת (חשבון הטוויטר PALINFO, 2 באפריל 2017).
  • פיגוע ירי לעבר עמדה צבאית (6 באפריל 2017): ירי מרכב פלסטיני חולף לעבר עמדה צבאית סמוך ליישוב פסגות (מזרחית לראמאללה). לא דווח על נפגעים.
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • 17 באפריל 2017 –שני פלסטינים נעצרו סמוך למערת המכפלה. ברשותם נמצאו סכין ואגרופן. השניים הועברו לחקירת כוחות הביטחון הישראלים (דף הפייסבוק צבע אדום, 17 באפריל 2017).
  • 17 באפריל 2017 –פלסטינים השליכו אבנים לעבר רכבים ישראלים על כביש 443 (שבין ירושלים למודיעין) סמוך לכפר בית עור אלתחתא. לא דווח על נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 17 באפריל 2017).
  • 16 באפריל 2017 –פלסטינים השליכו אבנים לעבר רכב ישראלי על הכביש המחבר את קריית ארבע עם מערת המכפלה. נזק נגרם לרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 16 באפריל 2017).
  • 15 באפריל 2017 –כוחות הביטחון עצרו מחבל בן 20 תושב מזרח ירושלים שהגיע למעבר שעפאט בדרכו אל שטח ישראל. במהלך הבדיקה שעבר גילו הלוחמים סכין, גז פלפל ומפתחות לאזיקים. המחבל נעצר והועבר לחקירת כוחות הביטחון (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 באפריל 2017).
  • 14 באפריל 2017 –פלסטיני יידה בקבוק תבערה לעבר כלי רכב ישראלים, שנעו על כביש 60 סמוך לכפר אלח'צ'ר (דרומית לבית לחם). לא דווח על נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 14 באפריל 2017).
  • 14 באפריל 2017 –כוחות הביטחון עצרו פלסטיני סמוך לנבי צאלח (צפונית לראמאללה). העצור החזיק סכין בתוך מעיל, שהיה מונח בתא המטען של הרכב. המחבל נעצר והועבר להמשך חקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 14 באפריל 2017).
  • 6 באפריל 2017 –במהלך בידוק, שבוצע בתוך תיק בית ספר של נער פלסטיני באחת העמדות סמוך למערת המכפלה בחברון, אותרה סכין מטבח בין ספרי הלימוד (דף הפייסבוק צבע אדום, 6 באפריל 2017).
ירי רקטה מסיני לעבר דרום ישראל
  • ב-10 באפריל 2017 נורתה רקטה מחצי האי סיני לעבר המועצה האזורית אשכול. הרקטה נפלה בחממה חקלאית באזור וגרמה נזק במקום. דאעש נטל אחריות לירי רקטת הגראד בסוכנות הידיעות אעמאק, אשר מזוהה עמו. בנטילת האחריות נכתב : "לוחמי המדינה האסלאמית ירו על התנחלויות אזור אשכול היהודי בדרום פלסטין רקטה מסוג גראד (אעמאק, 10 באפריל 2017).

מימין : רקטה שנורתה מחצי האי סיני ונפלה בתוך חממה במועצה האזורית אשכול (מען, 10 באפריל 2017). משמאל :  נטילת אחריות של דאעש לירי רקטת גראד (אעמאק, 10 באפריל 2017)
מימין : רקטה שנורתה מחצי האי סיני ונפלה בתוך חממה במועצה האזורית אשכול (מען, 10 באפריל 2017). משמאל : נטילת אחריות של דאעש לירי רקטת גראד (אעמאק, 10 באפריל 2017)

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל

ירי רקטות לעבר ישראל

החרפת המתיחות בין הרשות הפלסטינית לחמאס
  • לאחרונה החריפה המתיחות בין הרשות הפלסטינית לבין חמאס על רקע החלטת אבו מאזן לקצץ בתקציב הרצועה, זאת בהמשך לקיזוז בסך 30 אחוזים משכר פקידי הרשות ברצועה בתחילת אפריל. יצוין, כי אבו מאזן הצהיר לאחרונה במהלך ביקורו בבחריין, כי בכוונתו לנקוט ב"צעדים חסרי תקדים" כלפי הרצועה. בהקשר זה, החליט אבו מאזן לבטל את ההנחה על מס הבלו המוטל על הדלקים הנכסים לרצועה. כתוצאה מכך, תחנת הכוח בעזה מושבתת מאז ה-16 באפריל 2017. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, הדגיש, כי ישראל אינה צד במשבר ברצועה, שכן מדובר בעניין פנים-פלסטיני.

 

  • בעקבות המתיחות עם הרשות, קיימה חמאס ברחבי הרצועה הפגנות מחאה בהן הואשם אבו מאזן כאחראי למצור על הרצועה. המפגינים שרפו תמונות של אבו מאזן וראש הממשלה הפלסטינית ראמי חמדאללה (חשבון הטוויטר PALINFO, 17, 18 באפריל 2017). בנוסף, פרסמה חמאס קריקטורה באתר המזוהה עימה המעבירה את המסר כי עזה הינה פצצת זמן וכי המצב ברצועה הינו נפיץ (חשבון הטוויטר PALINFO, 19 באפריל 2017).

מימין : מפגינים שורפים תמונות של אבו מאזן בהפגנת מחאה במרכז הרצועה. משמאל: קריקטורה המעבירה את המסר כי עזה הינה פצצת זמן העלולה להתפוצץ (חשבון הטוויטר PALINFO, 19 באפריל 2017).

מימין : מפגינים שורפים תמונות של אבו מאזן בהפגנת מחאה במרכז הרצועה. משמאל: קריקטורה המעבירה את המסר כי עזה הינה פצצת זמן העלולה להתפוצץ (חשבון הטוויטר PALINFO, 19 באפריל 2017).

פעיל חמאס הרוג בקריסת מנהרה בעזה
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה על פעיל חמאס צבאי, אשר נהרג בבוקר ה-17 באפריל 2017, כתוצאה מקריסת מנהרה של "ההתנגדות". ההרוג הינו אנס מוסא אבו שאויש, בן 20, תושב שכונת אלתפאח במזרח עזה. הזרוע הצבאית של חמאס ערכה לו הלוויה ב-17 באפריל 2017 בהשתתפות פעיליה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, חשבון הטוויטר PALINFO, 17, 18 באפריל 2017).
"יום האסיר הפלסטיני"
  • כמידי שנה מציינים הפלסטינים ב-17 באפריל את יום האסיר הפלסטיני. ברחבי יהודה ושומרון התקיימו עצרות מרכזיות ותהלוכות תמיכה באסירים הפלסטינים בהשתתפות בכירי רשות ופתח. אירועי "יום האסיר הפלסטיני", בהם השתתפו כמה אלפי אנשים, עברו ללא הפרות סדר חריגות מחוץ לכתלי בתי הכלא ובתוכם.
  • אבו מאזן בירך את "האסירים הגיבורים בבתי הכלא בישראל לרגל יום האסיר הפלסטיני". הוא הדגיש, כי נמשכים המאמצים להביא לשחרורם. אבו מאזן קרא לקהילה הבינ"ל להתערב בדחיפות כדי להציל את חייהם של האסירים שהחלו בשביתת רעב ב-17 באפריל 2017 (ופא, 17 באפריל 2017).
  • ברצועת עזה קיימו החמאס והג'האד האסלאמי מספר עצרות לרגל "יום האסיר הפלסטיני". בכיר החמאס, אסמאעיל רצ'ואן, אמר במהלך עצרת בעזה, כי סוגיית האסירים הפלסטינים נמצאת בראש סדר העדיפויות של חמאס וטען, כי ישראל  תיכנע לדרישותיה ותערוך עמה עסקת חילופי שבויים (חשבון הטוויטר ע'זה אלא'ן, 17 באפריל 2017).
שביתת הרעב של אסירים ביטחוניים פלסטינים
  • "יום האסיר הפלסטיני" נוצל השנהלפתיחת שביתת רעב של אסירים ביטחוניים פלסטינים. בשביתה משתתפים (עד כה) 1187 אסירים, רובם הגדול מפתח בהנהגת מרואן אלברע'ות'י (לשביתה הצטרפו אסירי חמאס בכלא הדרים בלבד). האסירים השובתים הציבו לשירות בתי הסוהר 13 דרישות. הדרישה הראשונה היא התקנת טלפונים ציבוריים עבור האסירים הבטחוניים בכל בתי הכלא והאגפים. הדרישה השנייה עוסקת בסוגיית הביקורים בבתי הכלא.
  • בין השאר דורשים האסירים שהביקורים יתקיימו בצורה סדירה כל שבועיים; שאף גורם לא יהיה רשאי לבטלם; שמשך זמנם יוגדל מ-45 דקות לשעה וחצי. דרישה נוספת נוגעת לתחום לתחום הרפואי: סגירת המרפאה בכלא איילון, עריכת בדיקות רפואיות תקופתיות, הכנסת רופאים מומחים מבחוץ ושחרור אסירים שמצבם הבריאותי קשה. דרישות נוספות של האסירים הינן הוספת ערוצי טלביזיה, התקנת מיזוג, הכנסת ספרים ועיתונים בעת הביקורים וחידוש האפשרות ללמוד באוניברסיטה העברית והאוניברסיטה הפתוחה (מען, 17 באפריל 2017; YNET, 17 באפריל 2017).
  • מנהיג שביתת הרעב, מרואן אלברע'ות'י, הועבר לבידוד לאחר שמאמר שלו פורסם בעיתון "The New York Times" ב-16 באפריל. במאמרו כתב: "לאחר שניסינו לנצל כל אופציה אחרת, החלטתי כי אין כל ברירה מלבד להתנגד להתעללות באסירים הפלסטיניים על ידי שביתת רעב. שביתת רעב היא הצורה השקטה ביותר של התנגדות. היא גורמת לסבל רק לאלו שלוקחים בה חלק והן על יקיריהם, בתקווה שהבטן הריקה שלהם וההקרבה שלהם יעזרו להדהד את המסר אל מעבר לגבולות תאי המאסר האפלים שלהם". המאמר עורר סערה בישראל, בין היתר משום שלא צוין בפרסום כי אלברע'ות'י הורשע במעשי רצח. בעקבות זאת פרסם עורך העיתון הבהרה למאמר ב-17 באפריל שבה נכתב: "המאמר הסביר את גזר הדין של הכותב, אך כשל במתן הקשר בדרך של ציון העבירות שבהן הורשע - חמש עבירות של רצח וחברות בארגון טרור" (The New York Times, 16 באפריל 2017; YNET, 17 באפריל 2017).

מימין : ראש הממשלה הפלסטינית ראמי חמדאללה מבקר באוהל המחאה למען האסירים הפלסטינים (ופא, 18 באפריל 2017). משמאל : האשטאג שהושק ברשת החברתית תחת השם "שביתת הכבוד", כינויה של שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים (חשבון הטוויטר PALINFO, 18 באפריל 2017).
מימין : ראש הממשלה הפלסטינית ראמי חמדאללה מבקר באוהל המחאה למען האסירים הפלסטינים (ופא, 18 באפריל 2017). משמאל : האשטאג שהושק ברשת החברתית תחת השם "שביתת הכבוד", כינויה של שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים (חשבון הטוויטר PALINFO, 18 באפריל 2017).

לקראת ביקור אבו מאזן בארה"ב
  • עזאם אלאחמד, חבר הוועד המרכזי של הפתח, מסר, כי אבו מאזן צפוי להיפגש ב-3 במאי 2017 בבית הלבן עם נשיא ארה"ב טראמפ. עם זאת, מקור בכיר פלסטיני טען, כי טרם נקבע מועד מדוייק לפגישה בין השנים. חסאם זמלט, שגריר הרשות בוושינגטון, ציין, כי הנשיא טראמפ אמור לקבוע את מועד הפגישה עם אבו מאזן בהתאם ללוח הזמנים שלו.
  • לפי היומון הפלסטיני אלקדס משלחת פלסטינית רמת דרג בראשות צאא'ב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש"פ, ומאג'ד פרג', ראש המודכ"ל הפלסטיני, צפויה לבקר בין התאריכים 29-23 באפריל 2017 בארה"ב, ולהיפגש עם יועצו של נשיא ארה"ב למשא ומתן בינ"ל ג'ייסון גרינבלט, וצוותו זאת במטרה להכין את הביקור הצפוי ולהציג את הנושאים המתוכננים לידון במפגש (אלקדס, 17 באפריל 2017).
הבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת אלנג'אח בשכם
  • ב-18 באפריל 2017 התקיימו בחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת אלנג'אח בשכם. בתום ספירת הקולות, הוכרז על זכיית סיעת השביבה של הפתח ברוב קולות. סיעת הפתח זכתה ב-41 מושבים מתוך 81; סיעת הסטודנטים של חמאס – ב-34 מושבים; וששת המושבים הנותרים התחלקו בין סיעות סטודנטים של השמאל הפלסטיני (מתוכם חז"ע זכתה בשלושה מושבים). בכך רשמה סיעת הסטודנטים של חמאס עלייה של מושב אחד ביחס לבחירות האחרונות שנערכו ב-2013, ואילו פתח רשמה נסיגה של שני מושבים ביחס לבחירות האחרונות (אלג'זירה.נט, 18 באפריל 2017).

[1]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.