מבט לאיראן

9 – 23 באפריל, 2017 מאת: ד"ר רז צימט
קריקטורה בסוכנות הידיעות פארס בעקבות התקיפה האמריקאית בסוריה (8 באפריל 2017)

קריקטורה בסוכנות הידיעות פארס בעקבות התקיפה האמריקאית בסוריה (8 באפריל 2017)

פגישת ח'אמנהאי עם מפקדים בכירים בכוחות המזוינים ( אתר המנהיג העליון, 9 באפריל 2017)

פגישת ח'אמנהאי עם מפקדים בכירים בכוחות המזוינים ( אתר המנהיג העליון, 9 באפריל 2017)

פגישת ועדת המג'לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ עם איתאללה נורי המדאני (אירנ

פגישת ועדת המג'לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ עם איתאללה נורי המדאני (אירנ"א, 17 באפריל 2017)

פגישת סלימאני-לאריג'אני, מתוך: אלף, 19 באפריל

פגישת סלימאני-לאריג'אני, מתוך: אלף, 19 באפריל

אירג' מסג'די, שגריר איראן החדש בעיראק, מגיש את כתב האמנתו לשר החוץ העיראקי  (אירנ

אירג' מסג'די, שגריר איראן החדש בעיראק, מגיש את כתב האמנתו לשר החוץ העיראקי (אירנ"א, 19 באפריל 2017)


עיקרי הדברים
  • איראן גינתה בחריפות את המתקפה הצבאית האמריקאית בסוריה בליל ה-7-6 באפריל 2-17 והבטיחה להמשיך ולתמוך בסוריה במאבק נגד הטרור. בעקבות התקיפה שוחח הנשיא רוחאני עם עמיתו הסורי, בשאר אסד, ואמר, כי התקיפה מחזקת את ידי הטרוריסטי
  • המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, הגדיר את התקיפה האמריקאית בסוריה כ"טעות אסטרטגית" ואמר, כי ארה"ב חוזרת על הטעות שעשתה אירופה, שחיזקה בעבר את הטרוריסטים של דאעש ואזרחיה אינם בטוחים עוד בבתיהם וברחובות.
  • בעקבות התקיפה האמריקאית קיימו איראן, סוריה ורוסיה התייעצויות משותפות בדרגים הצבאיים והמדיניים הבכירים כדי להגביר את התיאום ביניהן במסגרת המערכה הצבאית הנמשכת בסוריה. התייעצויות טלפוניות התקיימו בין שרי ההגנה והרמטכ"לים של שלוש המדינות ושרי החוץ של המדינות נפגשו במוסקבה.
  • קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, ביקר בראשית אפריל 2017 בצפון-עיראק ונועד עם בכירים כורדים לשיחות, שדנו בכוונת הרשויות הכורדיות לקיים משאל עם על גורל כורדיסטאן העיראקית ובמחלוקת בין הכורדים לממשלה המרכזית בבגדאד סביב הנפת הדגל הכורדי בעיר כרכוכ. איראן הביעה במספר הזדמנויות בעבר את התנגדותה לכל צעד כורדי,שיאיים על שלמותה הטריטוריאלית של עיראק.
  • אירג' מסג'די, יועצו הבכיר של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, הגיע בשבוע שעבר לבגדאד ונכנס לתפקידו כשגרירה החדש של איראן בעיראק. 

 

כללי
  • בתגובה לטענות שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, שהאשים בביקורו בערב הסעודית בשבוע שעבר את איראן בפעילות חתרנית במזרח התיכון, אמר חסין דהקאן (Hossein Dehqan), שר ההגנה האיראני, כי ארה"ב היא שמסייעת לקבוצות הטרור התכפיריות הפועלות ברחבי העולם, ובמיוחד בסוריה ובעיראק. הוא ציין, כי עדיף ששר ההגנה האמריקאי ומנהיגי ארה"ב יפתרו את בעיותיהם הפנימיות במקום לעורר משברים חדשים בקוריאה ובמזרח התיכון  (מהר, 19 באפריל 2017).
המעורבות האיראנית בסוריה
  • התקיפה הצבאית האמריקאית בסוריה בליל ה-7-6 באפריל 2017 שוחח נשיא איראן, חסן רוחאני, בטלפון עם עמיתו הסורי, בשאר אסד. רוחאני גינה את המתקפה האמריקאית ואמר, כי היא מהווה הפרה של החוק הבינלאומי ורק מחזקת את ידי הטרוריסטים. הוא אמר לנשיא אסד, כי איראן תמשיך לעמוד לצד סוריה במאבק נגד הטרור ובהגנה על שלמותה הטריטוריאלית. הנשיא אסד הודה לרוחאני על תמיכתה הנמשכת של איראן בסוריה (פארס, 9 באפריל 2017). כמו כן התקיימו בעקבות התקיפה האמריקאית התייעצויות טלפוניות גם בין שרי ההגנה של שתי המדינות ובין הרמטכ"ל האיראני, מחמד-חסין באקרי (Mohammad Hossein Baqeri), לעמיתו הסורי, עלי איוב (Ali Ayoub). באקרי גינה את התקיפה האמריקאית ואמר, כי איראן וכוחותיה המזוינים גאים בתמיכתם בהתנגדות הסורית נגד הטרוריסטים הנתמכים על-ידי המערב (איסנ"א, 9 באפריל 2017).
  • במקביל התקיימו בעקבות התקיפה האמריקאית התייעצויות משותפות בין איראן, סוריה ורוסיה, במאמץ להגביר את התיאום בין המדינות במסגרת המשך המערכה הצבאית נגד המורדים. ב-14 באפריל 2017 קיימו שרי החוץ של שלוש המדינות פגישה משותפת במוסקבה. שלושת שרי החוץ גינו את התקיפה האמריקאית וקראו לארה"ב שלא לשוב ולתקוף בסוריה. במסיבת עיתונאים משותפת לשרי החוץ אמר שר החוץ זריף, כי איראן תמשיך לשתף פעולה עם רוסיה במאבק נגד הטרור (איסנ"א, 14 באפריל 2017).
  • בפגישה עם מפקדים צבאיים בכירים בטהראן אמר המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, כי ארה"ב ביצעה "טעות אסטרטגית" בתקיפתה בסוריה. הוא ציין, כי ממשל טראמפ מחזק את דאעש ואת יתר הקבוצות הדומות לו וחוזר בכך על הטעויות של קודמיו, שיצרו את דאעש או סייעו בהקמתו. לדבריו, אירופה משלמת כיום את מחיר הטעות שביצעה בחיזוק הטרוריסטים ואזרחיה אינם בטוחים עוד בבתיהם וברחובות, וארה"ב חוזרת על אותה הטעות. ח'אמנהאי דחה את הטענה, כי תקיפת ארה"ב בסוריה נועדה להעביר מסר ליתר השחקנים באזור, ואמר, כי איראן כבר הוכיחה שהיא אינה נכנעת לאיומים (פארס, 9 באפריל 2017).
  • אחמד רזא פורדסתאן (Ahmad Reza Pourdastan), סגן רמטכ"ל צבא איראן, אמר, כי ארה"ב ממשיכה לגייס ולחזק את קבוצות הטרור בסוריה. הוא ציין, כי הבית הלבן חותר לפגוע במערכת ההגנה של סוריה ע"י הגברת מספר קבוצות הטרור הפועלות במדינה (פארס, 17 באפריל 2017).
  • עלאא' אל-דין ברוג'רדי (Alaeddin Boroujerdi), יו"ר ועדת המג'לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, אמר, כי מדיניות ארה"ב בסוריה נועדה לכישלון. בפגישה של חברי ועדת המג'לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ עם איש הדת הבכיר, איתאללה נורי המדאני (Ayatollah Nouri Hamedani), ציין ברוג'רדי, כי כישלונות ארה"ב וסעודיה בסוריה ובתימן ניכרים היטב. הוא שיבח את פעילותם של הלוחמים האיראנים שנהרגו בסוריה ואמר, כי אילו "ההתנגדות" בסוריה הייתה מובסת, לבנון ועיראק היו נופלות בקלות, והדבר היה מציב איום ביטחוני על גבולותיה של איראן (אירנ"א, 17 באפריל 2017).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • העיתון אלשרק אלאוסט דיווח, כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, הגיע ב-9 באפריל 2017 לסלימאניה שבצפון עיראק כדי לקיים פגישות עם בכירים כורדים בנוגע לכוונת הרשויות הכורדיות לערוך משאל עם בנוגע לגורלה הפוליטי של כורדיסטאן העיראקית. עפ"י הדיווח, נועד הביקור לשכנע את מנהיגי האיחוד הלאומי של כורדיסטאן (PUK) בהנהגת ג'לאל טלבאני שלא לתמוך ביוזמה לקיים משאל עם. סגן יו"ר מפלגת החירות הכורדית, חסין יזדאן-פנאה (Hossein Yazdan-Panah), אמר לעיתון, כי סלימאני הדגיש בפגישתו עם מנהיגי האיחוד הלאומי של כורדיסטאן את הצורך למנוע את משאל העם שעלול, בראיית איראן, לסכן את שלמותה הטריטוריאלית של עיראק. לאחרונה הביעה איראן את התנגדותה גם להנפת הדגל הכורדי בעיר כרכוכ שבצפון עיראק בטענה, כי הצעד בו נקטו הרשויות הכורדיות בניגוד לעמדת הממשל המרכזי בבגדאד  מנוגד לחוקה העיראקית ומעורר מתיחות באזור. בתוך כך אמר נאזם דבאע' (Nazim Dabagh), נציג כורדיסטאן העיראקית בטהראן, כי טהראן קראה לצדדים השונים בצפון עיראק לפתור את סוגיית הנפת הדגל הכורדי בכרכוכ באמצעות דיאלוג ובהתאם לחוקה (rudaw.net, 14 באפריל 2017). 
  • סלימאני, ששב בתום ביקורו בעיראק לאיראן, נפגש ב-19 באפריל 2017 עם יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, עם כמה מפקדים בכירים נוספים במשמרות המהפכה (אלף, 19 באפריל 2017).
  • אירג' מסג'די (Iraj Masjedi), יועצו הבכיר של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, הגיע ב-18 באפריל 2017 לבגדאד ונכנס לתפקידו כשגרירה החדש של איראן בעיראק (אירנ"א, 18 באפריל 2017). בטקס הגשת כתב האמנה של השגריר החדש אמר שר החוץ העיראקי, אבראהים אלג'עפרי, כי העם העיראקי לא ישכח לעולם את התמיכה האיראנית במאבק נגד משטרו של צדאם חוסיין ובמאבק נגד דאעש. מסג'די הביע תקווה להרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, במיוחד בתחום הכלכלי  (אירנ"א, 19 באפריל 2017). מסג'די מחליף בתפקיד את חסן דנאא'י-פר  (Hassan Danaei-far), שסיים את תפקידו לפני מספר חודשים בתום שש שנים.