מבט לג’האד העולמי (20- 26 באפריל 2017)*

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

פעיל דאעש יורה לעבר הכוחות העיראקיים.

פעיל דאעש יורה לעבר הכוחות העיראקיים.

חיילי מנגנון הלוחמה בטרור של ממשלת עיראק פועלים בשכונת אלתנכ (מרכז נינוא להסברה, 24 באפריל 2017).

חיילי מנגנון הלוחמה בטרור של ממשלת עיראק פועלים בשכונת אלתנכ (מרכז נינוא להסברה, 24 באפריל 2017).

פעיל מחוז סיני של דאעש יורה למוות בשלושה אנשים שנטען, כי הם סוכנים של צבא מצרים  (חק, 22 באפריל 2017).

פעיל מחוז סיני של דאעש יורה למוות בשלושה אנשים שנטען, כי הם סוכנים של צבא מצרים (חק, 22 באפריל 2017).

כרים שרפי (טוויטר, זהות בעל דף הטוויטר ותאריך הפצת התמונה אינם ידועים).

כרים שרפי (טוויטר, זהות בעל דף הטוויטר ותאריך הפצת התמונה אינם ידועים).

זירת הפיגוע בחברובסק (אתר חדשות חברובסק, 21 באפריל 2017).

זירת הפיגוע בחברובסק (אתר חדשות חברובסק, 21 באפריל 2017).

הודעת קבלת האחריות של דאעש על הפיגוע בחברובסק (אעמאק, 21 באפריל 2017).

הודעת קבלת האחריות של דאעש על הפיגוע בחברובסק (אעמאק, 21 באפריל 2017).

עבדאללה אלדבאשי, המכונה עבדאללה חפתר, בכיר דאעש שנהרג בצבראתה  (אח'באר ליביא 24, 24 באפריל 2017).

עבדאללה אלדבאשי, המכונה עבדאללה חפתר, בכיר דאעש שנהרג בצבראתה (אח'באר ליביא 24, 24 באפריל 2017).

צילום שדרות שאנז אליזה המופיע במאמר:

צילום שדרות שאנז אליזה המופיע במאמר: "המלחמה הפתוחה על אירופה" (חק, 23 באפריל 2017).


עיקרי אירועי השבוע

  • בזירות הלחימה השונות בסוריה ובעיראק לא חלו השבוע שינויים משמעותיים בשטח. כוחות SDFממשיכים לטהר את אזורי הפריפריה של אלרקה במטרה להדק את הכיתור על העיר. מתרבים הדיווחים כי דאעש מפנה מ"הבירה" אלרקה פעילים אל ערים שבמורד הפרת. המדובר להערכתנו בעיקר בפעילים שנוכחותם אינה נחוצה (פקידים, אנשי ממשל) במסגרת הערכות דאעש ללחימה על העיר אלרקה, שבראייתו הממשמשת ובאה.
  • דאעש ותומכיו ממשיכים במאמץ לבצע פיגועים בחו"ל, כאמצעי הרתעה והסטת קשב מהקואליציה הנלחמת נגדו. השבוע בלט פיגוע ירי בשדרות שאנז אליזה בפאריס (קצין משטרה הרוג, שני פצועים), בסמיכות זמנים לבחירות לנשיאות בצרפת. דאעש קיבל אחריות. שלושה ימים לאחר מכן פורסם מאמר בביטאון דאעש הקובע, כי צרפת נבחרה כיעד מועדף לפיגועים משום שהיא ממלאת תפקיד מרכזי במערכה נגד דאעש בסוריה, בעיראק ובצפון אפריקה. המאמר מאיים במלחמת התשה נגד צרפת ומדינות המערב, שתפגע בכלכלה המערבית ובמורל האזרחים המתגוררים בהם

 

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה לכיבוש אלרקה
  • כוחות SDFהמשיכו לטהר את האזוריםבפריפריה של אלרקה תוך ניהול עימותים מקומיים עם פעילי דאעש. מטרתם הינה לכתר את אלרקה ולנתק אותה משאר האזורים שבשליטת דאעש במסגרת מה שמכונה "השלב הרביעי" של כיבוש אלרקה. בעיר אלטבקה, המכותרת ע"י SDF, נמשכת הלחימה וכוחות SDFמתקדמים לאיטם בפרברי העיר. באזור סכר אלטבקה נמשכים הקרבות. השבוע נהרגו על פי הודעת דאעש למעלה מ-15 לוחמי SDFבעת שניסו להתקדם לעבר הסכר (חק, 22 באפריל 2017).

 

  • רשת פוקס ניוז האמריקאית דיווחה, כי על-פי גורמים רשמיים במחלקת ההגנה האמריקאית דאעש העביר לאחרונה את "הבירה" שלו מאלרקה לדיר אלזור. זאת, לנוכח העלייה בהיקף התקיפות האוויריות על מעוזי דאעש (באלרקה) והלחץ הצבאי המופעל על אלרקה משלושה כיוונים ע"י כוחות SDF. עוד נמסר, כי כלי טיס בלתי מאויישים הבחינו במאות אנשי מנהלה של דאעש עוזבים את העיר אלמיאדין, שבמורד הפרת (כ-45 ק"מ דר' מזרחית לדיר אלזור), אשר בה הרגו האמריקאים פעיל בכיר בדאעש (ראו בהמשך) (פוקס ניוז, 21 באפריל 2017).
  • בחודש האחרון התרבו הידיעות לפיהן מפנה דאעש מאות פעילים מאלרקה ובהם בכירים ופקידי ממשל של המדינה האסלאמית. פעילים אלו מועברים (בכמה מקרים יחד עם משפחותיהם) לאזורי שליטה חלופיים שבמורד הפרת ובהם הערים דיר אלזור, אלמיאדין, ועדאן (כ-65 ק"מ דרומית מזרחית לאלרקה). כמו כן דווח על בריחת בני משפחות פעילים זרים של דאעש מאלרקה למחוז דיר אלזור. נראה לנו, כי המדובר בעיקר בפינוי פעילי דאעש, שאינם לוחמים. זאת במסגרת הערכות דאעש לקראת שלב "הלחימה על אלרקה", שבראיית הארגון הולך ומתקרב.

 

אזור חמאה
  • באזור שמצפון לעיר חמאה ממשיך צבא סוריה להרחיב את אזורי שליטתו על חשבון ארגוני המורדים, ובעיקר המטה לשחרור אלשאם. השבוע כבש צבא סוריה את העיירה טיבת אלאמאם, כ-14 ק"מ מצפון לחמאה (בקרבת העיירה צוראן שנכבשה בשבוע שעבר). דווח כי מטוסי חיל האוויר הסורי תקפו עמדות של המטה לשחרור אלשאם מצפון וממערב לחמאה, הסבו לארגון אבידות, ואילצו אותו לסגת לקווים אחוריים (אלחדת', 21 באפריל 2017).
העיר דרעא ואגן הירמוכ
  • בשכונת אלמנשיה שבדרעא נמשכים הקרבות, גם לאחר הודעות ארגוני המורדים, כי הם שולטים על מרבית השכונה. צבא סוריה ירה אש ארטילרית לעבר אלמנשיה ודרעא אלבלד (דרעא העתיקה). כמו כן בוצעו לעבר השכונות הללו התקפות מהאוויר. דווח כי צבא ח'אלד אלוליד (המזוהה עם דאעש) כבש מידי ארגוני המורדים שלוש עיירות וכפרים באגן הירמוכ, תוך ניצול ריתוק כוחותיהם ללחימה בדרעא (ערבי 21, 21 באפריל 2017).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול
  • כוחות הביטחון העיראקים ממשיכים להתקדם באיטיות בעיר העתיקה של מוצול. דאעש ממשיך לגלות התנגדות עיקשת תוך שימוש בטקטיקות לחימה מגוונות נגד הכוחות התוקפים: הפעלת מכוניות תופת, ירי נ"ט וירי צלפים. סביב מסגד אלנורי בעל המשמעות הסמלית עדיין מתנהלים קרבות. עם זאת, הצליחו הכוחות העיראקיים להתקדם צפונה בחלקה המערבי של מערב מוצול ולכבוש את שכונת אלתנכ (שכונת הפחונים) (מרכז נינוא להסברה, 24 באפריל 2017). דובר במשרד ההגנה העיראקי מסר לכלי התקשורת, כי 70% משטחה של מערב מוצול נמצא בשליטת הכוחות העיראקים (aa.com.tr, 24 באפריל 2017).

 

  • נמשכים הדיווחים העיראקים על הריגת פעילים בכירים של דאעש בקרבות הנערכים במוצול. מפקד המשטרה הפדראלית בעיראק, רס"ן שאכר ג'ודאת ומקור בצבא עיראק, מסרו השבוע על הריגת הפעילים הבאים (צות אלאמה, 20 באפריל 2017; אנטוליה, 16 באפריל 2017):
  • אבו עבד אלרחמן, המוגדר כסגנו של מנהיג דאעש, נהרג בתקיפה שנערכה נגד מטה דאעש בעיר העתיקה במערב מוצול.
  • אבו מאריא הרוסי ואבו וליד התוניסאי, מפקדים בכירים בדאעש, נהרגו בקרבות בעיר העתיקה.
  • עזיז אבראהים פארס אלאנזי, שהוגדר כאחראי הביטחון של דאעש, נהרג בתקיפה אווירית בשכונת אלצחה בעיר העתיקה.
  • עלי אבראהים מחמד, פעיל בכיר בדאעש, נהרג בקרבות בשכונה אלתנכ, שבמערב מוצול.

חצי האי סיני

נמשכים העימותים בין כוחות הביטחון המצרים לבין דאעש בצפון ובמרכז סיני
  • כוחות הביטחון המצריםהמשיכו השבוע בפעילות ביטחונית אינטנסיבית נגד יעדי דאעש בצפון סיני, בדגש על אזור העיר אלעריש שם התערערה המשילות המצרית. פעילי דאעש הפעילו מטעני חבלה בצירים המובילים לאלעריש. כמו כן פוצצו מכונית תופת בדרום העיר רפיח באמצעות מחבל מתאבד במחסום שהוצב ע"י שבט אלתרבין. שני אנשים נהרגו ושלושה נפצעו באורח קשה (אלמצרי אליום, 25 באפריל 2017).
  • בתקשורת המצרית דווח, כי 19 פעילים של דאעש ממחוז סיני ומאזור הדלתא נהרגו בתקיפות חיל האוויר המצרי בצפון סיני. בין ההרוגים פעיל בכיר במחוז סיני, ששימש כראש הועדה השרעית (ההלכתית) של המחוז ופעיל בכיר נוסף, ששימש כאחראי חקירות במחוז (עמוד הפייסבוק של דובר הכוחות המזויינים, אליום אלסאבע, 20 באפריל 2017).
  • במקביל קיימו כוחות הביטחון המצרים פשיטות נגד יעדי דאעש במרכז סיני. בפשיטות הללו נהרגו פעילי דאעש ונתפסו חומרים המשמשים לייצור מטעני חבלה (עמוד הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים). בתקשורת הערבית דווח, כי כוחות הביטחון המצרים מנסים לדחוק את פעילי דאעש למרכז חצי האי סיני ושם לכתרם ולהגביר את הפעילות הצבאית נגדם (אלערבי אלג'דיד, 24 באפריל 2017).
הודעת דאעש על הוצאה להורג של סוכני צבא מצרים
  • מחוז סיני של דאעש הודיע, כי ב-21 באפריל 2017 פעיליו ברפיח הוציאו להורג שלושה בני אדם, שנטען כי הם סוכנים של צבא מצרים. דאעש פרסם את שמות השלושה והפיץ צילום של הוצאתם להורג.
פיגוע ירי בקרבת מנזר סנטה קתרינה (השלמה)

ב-18 באפריל 2017 ביצעו חמושים ירי לעבר מחסום כוחות הביטחון המצרים בקרבת מנזר סנטה קתרינה. שוטר מצרי נהרג ושלושה נפצעו. התוקפים נפצעו, אך הצליחו לברוח מהזירה. ב-19 באפריל 2017 דווח, כי כוחות הביטחון המצרים הרגו את אחד ממבצעי פיגוע הירי. כאשר כוחות הביטחון הגיעו למקום, שבו התחבא, הוא איים לפוצץ חגורת נפץ שנשא על גופו.הוא חוסל ע"י הכוח המצרי וחבלנים מצרים נטרלו את חגורת הנפץ שנשא (אלערביה, 19 באפריל 2017).

פעילות הג'האד העולמי במדינות נוספות

פיגועי ירי בפאריס[1]
  • ב-20 באפריל 2017, בסביבות השעה 21:00, בוצע פיגוע ירי לעבר ניידת משטרה בשדרות שאנז אליזה שבפאריס. מחבל פתח בירי ממכוניתו לעבר ניידת משטרה, ככל הנראה לאחר שעצרה ברמזור אדום. קצין משטרה נהרג ושני קציני משטרה נפצעו. המחבל נורה ונהרג בחילופי האש עם השוטרים. לצד גופתו של המחבל בזירת הפיגוע נמצא פתק שבו הביע תמיכה בדאעש.
  • כשעתיים לאחר ביצוע הפיגוע קיבל דאעש אחריות על ביצועו. "מקור בטחוני" מסר לסוכנות אעמאק של דאעש, כי: "מבצע הפיגוע באזור שאנז אליזה הינויוסף הבלגי, שהינו אחד מלוחמי המדינה האסלאמית".
  • משטרת צרפת זיהתה את המחבל ככרים שרפי, בן 39, יליד צרפת, ממוצא אלג'ירי, מפרבר במזרח פריס[2]. כמו מחבלים אחרים, שביצעו פיגועי טרור בהשראת דאעש, גם שרפי היה מוכר לרשויות הצרפתיות. הוא הורשע בשנת 2003 ונדון לעשרים שנות מאסר בשל ניסיון לרצוח שני שוטרים צרפתיים. הוא שוחרר בשנת 2015 לאחר שעונשו קוצר. בידי כוחות הביטחון בצרפת היה מידע לפיו בתחילת 2016 ניסה כרים שרפי לרכוש נשק כדי להרוג שוטרים כנקמה על ילדים, שנהרגו בסוריה. עם זאת, בחיפושים והאזנות של המשטרה לא נמצאו ראיות לכך, ששרפי עבר תהליך של רדיקליזציה, או שהוא נהג לגלוש באתרים אסלאמיים קיצוניים.
פיגוע ירי בחברובסק, שבמזרח רוסיה
  • ב-21 באפריל בוצע פיגוע ירי נגד מטה שירות הביטחון הפדראלי הרוסי (FSB) בעיר חברובסק, שבמזרח רוסיה (כשלושים ק"מ מהגבול הסיני). הירי בוצע בחדר הקבלה שלפני הבידוק הביטחוני. בפיגוע נהרגו שני בני אדם, אחד מהם עובד ה-FSBוהשני מבקר שהגיע למקום. המחבל, תושב העיר חברובסק בשם א.ו. קונב, הגיע לפני ביצוע הפיגוע למועדון ירי בעיר, ירה בעובד שהיה במקום, וגנב רובה ציד ושני אקדחים, ששימשו אותו מאוחר יותר לביצוע הפיגוע (אתר שירות הביטחון הפדראלי הרוסי, 21 באפריל 2017).
  • דאעש קיבל אחריות לפיגוע אולם ה-FSBדיווח, כי נמצא קשר בין המחבל לבין קבוצות ניאו נאציות. בהודעת קבלת האחריות של דאעש נמסר מפי "מקור ביטחוני", כי לוחם של המדינה האסלאמית תקף את משרד המודיעין בעיר חברובסק, הרג שלושה אנשי מודיעין ופצע נוספים (אעמאק, 21 באפריל 2017).
פיגוע ההתאבדות ברכבת התחתית בסנט פטרסבורג (השלמה)
  • בתקשורת הרוסית דווח, כי נעצר חשוד עשירי בשם אכרם אזימוב (Akram Azimov), בחשד למעורבות בפיגוע ההתאבדות ברכבת התחתית בסנט פטרסבורג (3 באפריל 2017). בהחלטה להארכת מעצרו, קבעה השופטת, כי הפיגוע מומן על-ידי התארגנות טרור, שפעלה מתורכיה, וכי החשוד קיבל כסף מזומן בתורכיה למימון פיגוע הטרור. כמו כן סיפק החשוד למחבל תעודות מזויפות לשם חציית הגבול (טאס, 20 באפריל 2017). כזכור דיווחה התקשורת הרוסית כי המחבלים שנעצרו משתייכים לדאעש וכי המחבל, שביצע את הפיגוע, שהה בסוריה והתאמן בה.
עימותים בין שלוחת דאעש באפגניסטאן לבין צבא אפגניסטאן
  • נמשכים העימותים בין שלוחת דאעש באפגניסטאן לבין צבא אפגניסטאן בחבל ננגרהאר, שבמזרח אפגניסטאן. ב-23 באפריל 2017 הודיע דאעש כי שמונה חיילים מצבא אפגניסטאן נהרגו מפיצוץ מטעני חבלה של דאעש בחבל ננגרהאר (חק, 23 באפריל 2017). יומיים קודם לכן, ב-21 באפריל 2017, נמסר, כי לפחות 28 פעילי דאעש נהרגו בתקיפות במזרח חבל ננגרהאר. צבא אפגניסטאן מפעיל במרחב זה כוחות יבשה ומבצע פעילות אווירית (אפגניסטאן טיימס, 23 באפריל 2017).

פעילות סיכול ומנע

הריגת בכיר במערכת פיגועי חו"ל של דאעש
  • השליח האמריקאי של הקואליציה נגד דאעש דיווח, כי ב-6 באפריל 2017 פעלו כוחות אמריקאים נגד פעיל דאעש בכיר המכונה עבד אלרחמן האובזקי, בקרבת העיר אלמיאדין (כ-42 ק"מ מדרום מזרח לדיר אלזור). עבד אלרחמן האוזבקי היה עוזרו הקרוב של מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי. הוא מילא תפקיד מפתח במערכת פיגועי חו"ל של דאעש וסייע להעברת פעילי טרור זרים של הארגון ולמימון פעולות טרור (עמוד הטוויטר של ברט מקגורג, השליח האמריקני של הקואליציה נגד דאעש, 21 באפריל 2017).
  • בהודעת השליח האמריקאי נמסר, כי עבד אלרחמן האוזבקי היה מעורב בפיגוע במועדון הלילה "ריינה" באיסטנבול, שבוצע ב-1 בינואר 2017, ערב השנה החדשה. בפיגוע נרצחו 39 אנשים, מרביתם אזרחים זרים. דאעש קיבל אחריות. בתקשורת התורכית דווח, כי עבד אלרחמן האוזבקי הפעיל את מבצע הפיגוע, טרוריסט בשם עבד אלקאדר משריפוב, שנמלט לאחר הפיגוע ונלכד באיסטנבול ב-17 בינואר 2017. נמסר, כי עבד אלרחמן האוזבקי היה זה  שהורה על ביצוע הפיגוע וצייד את משריפוב בכסף ובאמצעי לחימה. התקשורת התורכית מסרה, כי בחקירתו של משריפוב עלה מידע רב ערך ששימש את המודיעין האמריקאי (milliyet.com, haberturk.com, 23 באפריל 2017; hurriyetdailynews.com, 25 באפריל 2017).
הריגת פעיל בכיר של דאעש בלוב
  • ב-23 באפריל 2017 נהרג פעיל בכיר של דאעש בצבראתה ע"י חמושים בלתי מזוהים. ההרוג הינו עבדאללה אלדבאשי המכונה עבדאללה חפתר. נמסר כי הפעיל שנהרג היה מבוקש בכיר ע"י מנגנוני הביטחון המערביים בשל השתתפותו בחטיפה ורצח של שני דיפלומטים סרבים בצבראתה. עבדאללה אלדבאשי היה מעורב בהקמת תשתית דאעש בעיר צבראתה ובהעברת פעילי דאעש לצבראתה, לסרת ולתוניסיה (עין ליביא, 24 באפריל 2017; אח'באר ליביא, 24 באפריל 2017).

פעילות תודעתית

דאעש מאיים כי יבצע פיגועים בצרפת

  • ב-23 באפריל 2017 פירסם דאעש מאמר שכותרתו: "המלחמה הפתוחה של אירופה". מחבר המאמר, שכינויו נור אלדין האלג'ירי, מציין כי נראה שדאעש מממש אסטרטגיה ארוכת טווח נגד הקואליציה הבינלאומית. לדבריו נבחרה צרפת כיעד מועדף לפיגועים משום שהיא ממלאת תפקיד מרכזי במערכה נגד דאעש בסוריה, בעיראק ואף בצפון אפריקה. במאמר ניטען, כי המדובר במלחמת התשה, שבמסגרתה ימשכו הפיגועים במדינות המערב ובמיוחד בצרפת. למלחמת התשה זאת יהיו השלכות על הכלכלה האירופאית ועל מורל האזרחים ביבשת. במסגרת מערכה זאת ימשכו הפיגועים במדינות המערב ובמיוחד בצרפת (חק, 23 באפריל 20177).

 

[*] הפרסום מבט לג'האד העולמי לא יופיע בשבוע הבא בשל יום העצמאות.
[1] תמונת מצב ראשונית המבוססת על דיווחי כלי התקשורת הצרפתיים והמערביים.
[2]שמועות על מעורבותו של מחבל נוסף בפיגוע התבררו עד כה כבלתי נכונות. רשויות צרפת ממשיכות לחקור את האפשרות, שלמחבל היו שותפים בפיגוע.