סוכנות הידיעות המזוהה עם חמאס פרסמה בפייסבוק סרטון המתעד את העימות החריף שהתגלע בדיון בכנסת, בין משפחות שכולות לבין חברי כנסת. בקרב הגולשים המגיבים בלטו תגובות בגנות משטרי הדיכוי הפלסטינים והערבים לעומת הדמוקרטיה בישראל.


הסרטון שעלה בדף הפייסבוק של סוכנות שהאב אודות הדיון בלקחי מבצע "צוק איתן" בוועדת הכנסת לביקורת המדינה. הסרטון כולל כתוביות תרגום לערבית.
הסרטון שעלה בדף הפייסבוק של סוכנות שהאב אודות הדיון בלקחי מבצע "צוק איתן" בוועדת הכנסת לביקורת המדינה. הסרטון כולל כתוביות תרגום לערבית.

כללי

1.   מפעילי עמוד הפייסבוק של סוכנות הידיעות שהאב, המזוהה עם חמאס, העלו לאחרונה סרטון, שפורסם באתר הישראלי "וואלה ניוז", אודות ישיבת הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת. הישיבה נועדה לדון בלקחי מבצע "צוק איתן" והיא התקיימה בנוכחות ראש הממשלה נתניהו ובהשתתפות הורים ממשפחות שכולות. במהלך הישיבה התגלע בין חברי כנסת לבין ההורים עימות קשה וחריף, שעורר תחושות קשות בציבור הישראלי. הסרטון זכה לתהודה רבה בדף הפייסבוק של שהאב: כ- 328,000 צפיות ו-2,875 שיתופים. כמו כן נרשמו בדף הפייסבוק כ-300 תגובות (נכון ל-26 באפריל 2017).

2.     שהאב הינה סוכנות ידיעות והפקת שידורים הפועלת ברצועת עזה ומזוהה עם חמאס. לצד הפקת שידורים מצולמים של אירועים הקימה שהאב עמוד פייסבוק, אשר זוכה לאהדה רבה בזירה הפלסטינית (למעלה מ-7,000,000 לייקים). בעמוד הפייסבוק של שהאב, מועלים תכני הסתה והטפה לטרור והיה לו חלק נכבד בעידוד הטרור העממי ביהודה ושומרון בשנה האחרונה.

3.   בראיית חמאס נועד פרסום הסרטון להעצים את נרטיב "הניצחון" של חמאס במבצע "צוק איתן" ולהמחיש את חולשתה של ישראל. ואכן חלק מהגולשים הצביעו על חולשתה של ישראל, לעגו להנהגתה (ולעיתים אף להורים השכולים) ושיבחו את חמאס ו"ההתנגדות". אולם לצד התגובות הצפויות הללו הופיעו גם תגובות גולשים רבים, אשר הביעו הערכה לדמוקרטיה בישראל וליכולת הציבור הישראלי להשמיע את דעותיו בפני מנהיגיו. זאת, בניגוד מוחלט להנהגות הפלסטיניות של הרשות וחמאס כאחת והערביות, אשר, לדברי הגולשים, קרוב לוודאי היו מוציאות להורג כל מי שהיה מעז לעשות כן. היו גם גולשים, שקראו לנשות האסירים השוהים בבתי הכלא בישראל לפנות ישירות (כפי שפנו ההורים השכולים הישראלים) להנהגה הפלסטינית ולדרוש ממנה את שחרורם.

4.   עורכי עמוד הפייסבוק דאגו אמנם להדגיש את התגובות המוקיעות את ישראל ולסווגן כ"תגובות המובילות" (למרות שמספרן היה מועט יחסית). אולם מעיון בשרשרת המלאה של התגובות ניכר כי תגובות המשבחות את הדמוקרטיה בישראל, שאותן ניסו עורכי עמוד הפייסבוק להצניע בעריכת אשכול התגובות, הן רבות, והן אף התוו שיח בנושא. יש לציין, כי תופעה דומה אותרהה בעבר בתגובות פלסטיניות ברשתות החברתיות לאירועים שנגעו לאכיפת התיק על צמרת השלטון בישראל כדוגמת פרסום גזר הדין של מנהיגים בכירים ישראליים (ראש הממשלה לשעבר אולמרט,, הנשיא לשעבר קצב).

 

5.   נספח: דוגמאות בולטות לתגובות גולשים המצביעות על חולשת ישראל ומשבחות את חמאס, למול דוגמאות לדברי שבח לדמוקרטיה הישראלית וביקורת על ההנהגה הפלסטינית והערבית.