חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (16-10 במאי 2017)

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים.

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים.

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים.

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים.

מחמד אלכסאג'י, מבצע פיגוע הדקירה בן 57, אזרח ירדני (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 במאי 2017)

מחמד אלכסאג'י, מבצע פיגוע הדקירה בן 57, אזרח ירדני (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 במאי 2017)

עימותים בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראלים בכניסה הצפונית לאלבירה (ופא, 15 במאי 2017)

עימותים בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראלים בכניסה הצפונית לאלבירה (ופא, 15 במאי 2017)

אסמאעיל הניה מכריז על מעצר רוצחו של מאזן פקהאא' (חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 11 במאי 2017)

אסמאעיל הניה מכריז על מעצר רוצחו של מאזן פקהאא' (חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 11 במאי 2017)

אבו מאזן נפגש במוסקווה עם נשיא רוסיה פוטין (ופא, 11 במאי 2017)

אבו מאזן נפגש במוסקווה עם נשיא רוסיה פוטין (ופא, 11 במאי 2017)

עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים על רקע שביתת האסירים.

עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים על רקע שביתת האסירים.

פעולות במחאה על ההיענות הדלה של הציבור בתמיכה באסירים.

פעולות במחאה על ההיענות הדלה של הציבור בתמיכה באסירים.

"הגוש האסלאמי" של חמאס חוגג את נצחונו בבחירות למועצת הסטודנטים של אוניברסיטת ביר זית (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 11 במאי 2017)

  • הטרור העממי מצא ביטויו השבוע בפיגוע דקירה נגד שוטר בעיר העתיקה בירושלים. הדוקר, תייר ירדני,  נורה ונהרג. השוטר נפצע באורח קל. ממשלת ירדן גינתה בחריפות את ישראל. לשכת ראש הממשלה הגיבה כי סרטון האבטחה הראה בבירור את התייר הירדני דוקר בסכין שוטר ישראלי וכי הגיע הזמן שירדן תפסיק לשחק משחק כפול. יוזכר כי בספטמבר 2016 בוצע ניסיון פיגוע דקירה בשער שכם בירושלים על ידי תייר ירדני שנורה ונהרג.
  • ברחבי יהודה ושומרון התקיימו הפגנות והפרות סדר בסימן הזדהות עם אסירים שובתי הרעב וציון "יום הנכבה". סה"כ לקחו חלק בהפגנות כמה אלפי משתתפים (במרביתן השתתפו כמה מאות). בכמה מוקדים נפצעו מפגינים במהלך עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים. בתקשורת הערבית והפלסטינית דווח על גילויי ביקורת על ההענות הציבורית הדלה לפעולות התמיכה באסירים. 

 

פיגועים/ניסיונות לביצוע פיגועים
  • 13 במאי 2017פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים:
  • הולך רגל באזור שער האריות בעיר העתיקה בירושלים הבחין בשוטר שהלך מולו והסתער עליו עם שתי סכינים שהיו בידיו. השוטר הצליח לירות בדוקר ולהרוג אותו. השוטר פונה לבית החולים כשהוא פצוע באורח קל. מבצע פיגוע הדקירה הוא מחמד עבדאללה סלים אלכסאג'י, אזרח ירדני, בן 57, נשוי ואב לארבעה ילדים, שעבד כרואה חשבון בירדן. מחמד עבדאללה סלים אלכסאג'י הגיע לארץ כתייר כשבוע לפני ביצוע הפיגוע, דרך מעבר הירדן בבית שאן. זהו אירוע טרור שני בשנה האחרונה המבוצע על ידי אזרח ירדני[1].
  • בעקבות הריגתו של הדוקר תקפה ממשלת ירדן בחריפות את ישראל לדברי מחמד אלמומני, שר ההסברה הירדני ודובר הממשלה, ממשלת ישראל, מתוקף היותה הכוח האחראי על הכיבוש, נושאת באחריות לירי לעבר האזרח הירדני במזרח ירושלים, שגרם למותו. לדבריו ירדן מגנה את "הפשע המתועב" ודורשת מישראל לקבל את כל הפרטים אודותיו (סוכנות הידיעות הירדנית, 13 במאי 2017). חסאם בדראן, דובר חמאס, שיבח את הירדנים הנוהגים לדבריו בגבורה כאשר הם מגנים על "קדושתה של האומה הערבית והאסלאמית" (אלרסאלה.נט, 13 במאי 2017).
  • גם אחיו של מבצע הפיגוע האשים את ישראל באחריות למותו. האח אמר, כי הוא ומשפחתו גאים באחיהם, אשר מת "מות קדושים" בירושלים (אתר שהאב, 13 במאי 2017) הוא דרש ממשלת ירדן ליצור קשר עם ישראל כדי שזו תמסור את הגופה למשפחה (רא'יא, 13 במאי 2017).
  • לשכת ראש ממשלת ישראל מסרה בתגובה כי מקומם לשמוע את הגיבוי שנותן דובר ממשלת ירדן לפיגוע הטרור בעיר העתיקה. בהודעה נאמר, כי סרטון האבטחה מראה בבירור את התייר הירדני דוקר בסכין שוטר ישראלי. עוד הוסיפה הלשכה כי הגיע הזמן שירדן תפסיק לשחק את המשחק  הכפול הזה (אתר משרד ראש הממשלה, 13 במאי 2017).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו הפגנות והפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון בעיקר אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. האירועים השבוע עמדו בסימן הזדהות עם האסירים שובתי הרעב וציון "יום הנכבה"[2]. בכל האירועים הללו השתתפו כמה אלפי משתתפים (במרביתם השתתפו מאות). בכמה מוקדים התנהלו עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים, שגרמו לפציעתם של מספר מפגינים.
  • להלן מספר אירועים בולטים:
  • 14 במאי 2017 –כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על פציעתו של צעיר פלסטיני מירי כוחות הביטחון הישראליים במהלך עימותים במחנה הפליטים ג'נין (פאל אינפו, 14 במאי 2017).
  • 14 במאי 2017 – לוחמי משמר הגבול עצרו במחסום סמוך למערת המכפלה בחברון פלסטינית שהחזיקה בסכין. הפלסטינית הובאה לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 14 במאי 2017).
  • 13 במאי 2017 – מטעני צינור הושלכו לעבר כוחות הביטחון הישראליים, שפעלו באבו דיס (מזרח ירושלים). לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 13 במאי 2017).
  • 11 במאי 2017 – הפלסטינים דיווחו כי צעיר פלסטיני נהרג בעימותים בין כוחות הביטחון הישראליים לתושבי הכפר נבי צאלח (סמוך לראמאללה). העימותים התנהלו במסגרת ההפגנה השבועית המתקיימת בכניסה לכפר (פאל אינפו, 11 במאי 2017). ההפגנה עמדה בסימן הזדהות עם האסירים שובתי הרעב בבתי הכלא הישראליים.
  • 10 במאי 2017 – פלסטיני מג'נין הגיע לעמדת הביקורת של בית המשפט הצבאי שומרון סמוך לכפר סאלם. לאחר שעורר חשד התבקש להזדהות אך לא הייתה ברשותו תעודת זהות. בחיפוש על גופו התגלו שני מטעני צינור שהוסתרו בבגדיו. הוא נעצר לחקירה (ynet, 10 במאי 2017).
  • 10 במאי 2017 – פלסטיני מהכפר ראבוד (סמוך לדהריה) תועד במצלמות אבטחה יורה מספר פעמים מאקדח ליד כלי רכב ישראלי בדרום הר חברון. חייליםשהיו במקום עצרו אותו.לדבריו ירה לשם הגנה עצמית(ynet, 10 במאי 2017).
דו"ח הפיגועים בחודש אפריל 2017
  • על פי שירות הביטחון הכללי במהלך חודש אפריל בוצעו 116 פיגועים ביהודה שומרון וירושלים (מספר דומה לפיגועים שבוצעו במהלך חודש מרץ 2017). רוב הפיגועים (96) היו פיגועי השלכת בקבוקי תבערה[3]. בתחום ישראל בוצע במהלך החודש פיגוע אחד (תל אביב, ארבעה פצועים). בפיגועי הטרור נהרגו שני בני אדם: איש כוחות הביטחון (שנהרג בפיגוע בעפרה, 6 באפריל 2017 )  וסטודנטית אזרחית בריטית (שנהרגה בפיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים, 14 באפריל 2017) כמו כן נפצעו 13 ישראלים: שמונה אזרחים וחמישה אנשי כוחות הביטחון (שירות הביטחון הכללי, אפריל 2017).

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

חמאס טוענת, כי תפסה את המתנקש בחיי מאזן אלפקהאא'
  • ב-11 במאי 2017 ערך אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, מסיבת עיתונאים בה נכח גם יחיא סנואר ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה. הניה הודיע כי לאחר "עבודה מאומצת" עצרו מנגנוני הביטחון את המתנקש בחייו של מאזן אלפקהאא',[5] אשר לדבריו "מילא אחר הוראות קצינים ישראליים". הניה הגדיר את החשיפה כ"רגע היסטורי" וכ"הישג אסטרטגי". הוא ציין, כי באמצעות ההתנקשות הכתה ישראל חזק בחמאס במישור הביטחוני כמו גם במישור האסטרטגי (אלאקצא, 11 במאי 2017).
  • על פי "מקור המעורב בחקירה" המתנקש הינו אשרף אבו לילה, בן 30, תושב מחנה הפליטים אלנציראת (מרכז רצועת עזה). בעבר היה אבו לילה פעיל בזרוע הצבאית של חמאס והיה מעורב בפעולות התנקשות נגד אנשי פתח במהלך שנת 2007.  הוא  סולק מהזרוע הצבאית בשנת 2008 בשל "עבירות מוסרושימוש מופרז בכוח".  לאחר סילוקו הוא הצטרף לארגונים המזוהים עם דאעש (אלקדס, 11 במאי 2017). לדברי המקור אבו לילה היה רק אחד מחברי התארגנות  ישראלית, שהופעלה על ידי המוסד, שכללה עשרה פעילים שכולם נתפסו על ידי מנגנוני הביטחון של חמאס (ערבי 21, 12 במאי 2017).

מימין: אשרף אבו לילה, שנטען כי הוא רוצחו של מאזן פקהאא' (ראיה, 13 במאי 2017); משמאל: קריקטורה שפורסמה בעקבות מסיבת העיתונאים בדבר מעצרו : "חשיפה ומעצר של רוצחו של השהיד מאזן פקהאא'" (העיתון פלסטין, 12 במאי 2017)
מימין: אשרף אבו לילה, שנטען כי הוא רוצחו של מאזן פקהאא' (ראיה, 13 במאי 2017); משמאל: קריקטורה שפורסמה בעקבות מסיבת העיתונאים בדבר מעצרו : "חשיפה ומעצר של רוצחו של השהיד מאזן פקהאא'" (העיתון פלסטין, 12 במאי 2017)

  • פצ'ל אלדילי, עוזר התובע הכללי הצבאי ברצועת עזה, מסר כי החל הדיון הראשון בבית הדין הצבאי  בעניינו של אשרף אבו לילה, מבצע ההתנקשות. הוא הוסיף, כי עניינם של שני חשודים נוספים, שזהותם לא נחשפה, יידון בנפרד. לאחר סיום שתי הישיבות יקבע גזר דינם של הנאשמים (צפא, 15 במאי 2017).
  • ברחבי רצועת עזה התקיימו עצרות ותהלוכות, שנועדו לחגוג את תפיסתו של המתנקש בחייו של מאזן פקהאא' (אלאקצא, 12 במאי 2017).  במהלך התכנסות המונית שהתקיימה מול ביתו של פקהאא', בהשתתפות פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, נשא דבריםאיאד אבו פנונה, משוחרר "עסקת שליט".לדבריו מעצר רוצחיו של פקהאא' הינו מסר לישראל ש"ההתנגדות תהלום בה כנקמה ותרעיד את תל אביב וירושלים". עוד אמר כי "ההתנגדות" בגדה תעשה את המוטל עליה ותנקום את מותו של פקהאא' (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 12 במאי 2017).
ביקור אבו מאזן ברוסיה
  • לאחר השיחות שערך אבו מאזן עם נשיא רוסיה וולדימיר פוטין במוסקווה בירך אבו מאזן על  הצעתו של פוטין לערוך ועידת פסגה בין רוסיה, ישראל והפלסטינים במוסקווה. הוא ציין כי הפלסטינים מוכנים לוועידה הזאת בכל מועד שייקבע (אלקדס, 11 במאי 2017). ממוסקווה המשיך אבו מאזן לביקור בניו דלהי.
פגישת שרי החוץ של מצרים וירדן עם צאא'ב עריקאת
  • סאמח שכרי, שר החוץ של מצרים, ואימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, נועדו בירדן עם צאא'ב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"ף. במהלך הפגישה והדגישו השלושה כי הדרך היחידה להביא לשלום היא באמצעות פיתרון שתי מדינות לפיו תקום מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים. לדברי שר החוץ הירדני בחירתו של נשיא חדש בארה"ב מהווה כוח מניע חיובי לסוגיה הפלסטינית, שיש לנצלו כדי לחדש את המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים. צאא'ב עריקאת אמר כי הצד הפלסטיני מעוניין בשלום וכי השלום הוא בחירה האסטרטגית עבורו (עמוד הפייסבוק הרשמי של משרד החוץ הירדני, 14 במאי 2017).
הפגנות תמיכה בשביתת האסירים
  • שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא הישראליים נמשכת זה יומה השלושים. הוועדה הלאומית לתמיכה בשביתת האסירים מעודדת את הציבור לצאת להפגנות וצעדות מחאה. הוועדה גם קראה לקיים ב- 14 במאי "יום הסלמה" במסגרתו יתעמתו הפלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים (מען, 14 במאי 2017). הועד המרכזי של פתח קרא לכל האסירים הביטחוניים המשתייכים לפתח להצטרף לשביתת הרעב של האסירים בבתי הכלא הישראליים (ופא, 11 במאי 2017).

ב-14 במאי 2017 תועד ג'מאל חויל, חבר המועצה המחוקקת מטעם פתח במחוז ג'נין, בכלי התקשורת הפלסטינים, כשהוא מיידה אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים במהלך עימותים במחסום בית אל. עמו נכח במקום גם העיתונאי מחמד אללחאם, חבר המועצה המהפכנית של פתח (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 14 במאי 2017). ג'מאל חויל, בן 46,תושב מחנה הפליטים ג'נין.  היה אחד מראשי תנועת השביבה של פתח, לצידו של מרואן אלברע'ות'י. במהלך מבצע "חומת מגן" ( 2002) שימש כאחד ממפקדי המחנה. הוא נעצר ושהה בכלא בישראל עד שנת 2009. ב-2006 בעת מאסרו נבחר לשמש כנציג במועצה המחוקקת מטעם פתח במחוז ג'נין. היה אחד ממייסדי ומפקדי גדודי חללי אלאקצא באנתיפאדה השנייה, ו"חוליות הפנתר השחור" באנתיפאדה הראשונה  (אתר QUDSN, 25 ביולי 2013).

 

  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס,שוחח עם משפחות האסירים ביניהם אשתו של מרואן אלברע'ות'י ושל אחמד סעדאת. הוא הביע תמיכתו המלאה במאבקם של האסירים (אלרסאלה.נט, 14 במאי 2017).
  • במקביל נשמעו גם גילויי ביקורת על ההיענות הציבורית הדלה לפעילויות התמיכה באסירים.כך למשל, חסמו צעירים פלסטינים באמצעות מכולות אשפה וצמיגים בוערים, כבישים ראשיים במחוז ראמאללה, במחאה על ההיענות הציבורית הנמוכה לפעולות התמיכה בשביתת האסירים (אלג'זירה.נט, 14 במאי 2017; סמא, 15 במאי 2017). וצפי קבהא, בכיר חמאס ביהודה ושומרון, ששוחרר לפני כשלושה שבועות מהכלא הישראלי, אמר כי תנועת פתח מפולגת בעניין התמיכה בשביתת האסירים. לדבריו תומכי מרואן אלברע'ות'י הם אלה אשר מובילים את  השביתה. בעוד  אלה  הנאמנים לאבו מאזן או לוועד המרכזי אינם תומכים בה. עוד ציין כי היקף התמיכה של ההנהגה הפלסטינית בשביתת האסירים "מבזה ומצער" (אלרסאלה.נט, 11 במאי 2017).
ציון "יום הנכבה"
  • "יום הנכבה" צוין ביהודה ושומרון וברצועת עזה בשורה של אירועים. ביהודה ושומרון נערכו מספר הפגנות בהן השתתפו כמה מאות משתתפים. בתי עסק רבים נסגרו. חמאס מנעה מפעילי פתח לקיים אירועים לציון "יום הנכבה" ברצועת עזה (ופא, 14 במאי 2017). בצפון רצועת עזה נערכה עצרת סמוך למחסום ארז (צפא, 15 במאי 2017).
  • הארגונים השונים יצאו בהודעות לקראת "יום הנכבה":
  • פתח הדגישה בהודעה שפרסמה, כי לפליטים הפלסטינים מגיעה "זכות השיבה" וכי היא רואה בזכות זאת מטרה לאומית. פתח גם פנתה בהודעתה לבריטניה בדרישה "לכפר" על הטעויות שעשתה באמצעות הכרה בזכותו ההיסטורית של העם הפלסטיני במולדתו פלסטין והכרה במדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה ירושלים המזרחית (ופא, 14 במאי 2017).
  • חמאס פרסמה הודעה רשמית בה הדגישה את "זכותו" של העם הפלסטיני לשוב לאדמתו ההודעה ציינה, כי "ההתנגדות" היא הדרך היחידה שתוביל להפסקת הכיבוש הישראלי (אלאקצא, 15 במאי 2017).
  • משיר אלמצרי, בכיר חמאס, הדגיש את הקדושה של "זכות השיבה" שאינה מתיישנת. לדבריו הדרך להוציא את הכובש הישראלי היא "ג'האד ולחימה". ח'ליל אלחיה, בכיר חמאס, אמר כי הם מתנגדים לכל פיתרון חלופי לפליטים ולכל נורמליזציה עם "הכיבוש" (אלאקצא, 15 במאי 2017).
  • רמצ'אן שלח, מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי בפלסטין, קרא להפוך את האנתיפאדה לאקטיבית ואף להסלים אותה במטרה להגן על ירושלים ועל מסגד אלאקצא. לדבריו הג'יהאד האסלאמי לא יניח את נשקו, לא יכיר בקיום הציוני על אדמת פלסטין ולא יוותר על שום חלק ממנה (פלסטין אליום, 15 במאי 2017).
בחירות לרשויות המקומיות ביהודה ושומרון
  • ב-13 במאי 2017 נערכו ביהודה ושומרון בחירות לרשויות ולמועצות המקומיות ביהודה ושומרון. סה"כ התקיימו הבחירות ב-145 רשויות ומועצות מקומיות. חנא נאצר, יו"ר ועדת הבחירות, אמר כי הליך הבחירות כלל מספר שלבים וכי בתהליך השתתפו כ-700,000 בוחרים. לדבריו הגיע שיעור ההצבעה ל-53.4% בדומה לבחירות הקודמות שנערכו בשנת 2012 (ופא, 13 במאי 2017). על פי תוצאות רשמיות ראשוניות, שאושרו בידי הוועדה, עולה כי הרשימות העצמאיות זכו ב-65% מכלל המושבים, בעוד הרשימות המפלגתיות, קרי פתח, זכו רק ב-35%.
  • חמאס, החזית העממית לשחרור פלסטין והג'האד האסלאמי בפלסטין החרימו את הבחירות ולא נטלו בהן חלק. יחד עם זאת קראה חמאס לאנשיה ביהודה ושומרון להצביע למועמדים הראויים והמוכשרים ביותר לשרתם (אתר תנועת חמאס, 9 במאי 2017).  
  • סאמי אבו זהרי, בכיר חמאס, גינה את הבחירות וטען כי הן מעמיקות את הפילוג. לדבריו נועד ההליך לבודד את רצועת עזה מה שמוכיח כי מנקודת ראותה של הרשות הפלסטינית הגדה המערבית בלבד היא המולדת. אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס, הדגיש כי עריכת הבחירות בגדה המערבית בלבד מעמיקה את הפילוג ומחזקת את ההפרדה הפוליטית . לדבריו יש לערוך את הבחירות "בכל קצווי המולדת" (דניא אלון, 13 במאי 2017).

מימין: ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה, מצביע בעיירה ענבתא (ופא, 13 במאי 2017); משמאל: קריקטורה בעיתון חמאס המותחת ביקורת על עריכת הבחירות ביהודה ושומרון בלבד: "לרגל יום הנכבה: בחירות בגדה ללא ירושלים ועזה..." (העיתון פלסטין, 14 במאי 2017)
מימין: ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה, מצביע בעיירה ענבתא (ופא, 13 במאי 2017); משמאל: קריקטורה בעיתון חמאס המותחת ביקורת על עריכת הבחירות ביהודה ושומרון בלבד: "לרגל יום הנכבה: בחירות בגדה ללא ירושלים ועזה..." (העיתון פלסטין, 14 במאי 2017)

בחירות באוניברסיטת ביר זית
  • בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית הצליח ה"גוש האסלאמי" (אלכתלה אלאסלאמיה), המזוהה עם חמאס, לשמור על מעמדו. זאת, לאחר שהשיג 25 מושבים (בדומה לשנה שעברה). לעומת זאת השביבה, המזוהה עם פתח, זכתה ל-22 מושבים בלבד.זהו  ניצחון שלישי ברציפות ל"גוש האסלאמי" בבחירות באוניברסיטת ביר זית. 

[1]ב-16 בספטמבר 2016 הגיע אזרח ירדני לשער שכם במזרח ירושלים כשהוא אוחז בידיו שתי סכינים וזועק "אללה אכבר". הוא רץ לכיוון לוחמי משמר הגבול, שאבטחו את המקום, וניסה לדקור אותם. הלוחמים שהבחינו במחבל קראו לו לעצור. משלא נשמע להם ביצעו לעברו ירי והוא נהרג. הדוקר היה סעיד האיל אלעמרו, אזרח ירדני, בן 28, תושב כרכ  שעבד ברשות המים הירדנית בעיר. הוא נכנס לשטחי יהודה ושומרון דרך מעבר אלנבי ב-15 בספטמבר 2016 למטרות טיול באזור (מען, 17 בספטמבר 2016).
[2]"יום הנכבה" מצוין בכל שנה ב-15 במאי ומסמל את האסון שפקד את הפלסטינים במלחמת 1948.
[3]הדו"ח לא כולל עשרות אירועים של יידוי אבנים.
[4]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[5]מאזן אלפקהאא' פעיל צבאי בכיר בחמאס נהרג ב-24 במרץ 2017 בחניון ביתו בידי אלמונים .