חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (24 במאי-1 ביוני 2017)

רובה סער מאולתר שנתפס בידי פלסטינים, חלקם פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, שביצעו פיגועים נגד כוחות צה

רובה סער מאולתר שנתפס בידי פלסטינים, חלקם פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, שביצעו פיגועים נגד כוחות צה"ל (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 28 במאי 2017).

הסכין  בה נדקר חייל צה

הסכין בה נדקר חייל צה"ל בכניסה ליישוב מבוא דותן (דף הפייסבוק שהאב, 1 ביוני 2017)

סכין המטבח, שנמצאה בתיקה של הפלסטינית, סמוך למערת המכפלה בחברון  (דף הפייסבוק שהאב, 30 במאי 2017)

סכין המטבח, שנמצאה בתיקה של הפלסטינית, סמוך למערת המכפלה בחברון (דף הפייסבוק שהאב, 30 במאי 2017)

תכולת התיק שנמצא בידי הנערים (דוברות המשטרה, 30 במאי 2017)

תכולת התיק שנמצא בידי הנערים (דוברות המשטרה, 30 במאי 2017)

מטענים מאותרים שנתפסו (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 28 במאי 2017).

מטענים מאותרים שנתפסו (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 28 במאי 2017).

ג'מאל מחיסן, חבר הוועד המרכזי של פתח, במסיבת עיתונאים בראמאללה יחד עם עיסא קראקע, יו

ג'מאל מחיסן, חבר הוועד המרכזי של פתח, במסיבת עיתונאים בראמאללה יחד עם עיסא קראקע, יו"ר הרשות לענייני אסירים, וקדורה פארס, יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני, עם סיום שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל (ופא, 27 במאי 2017)

צברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, ועדנאן אלחסיני, השר לענייני ירושלים ברשות הפלסטינית, בפגישה משותפת במשרד החינוך הפלסטיני בראמאללה (דניא אלוטן, 29 במאי 2017)

צברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, ועדנאן אלחסיני, השר לענייני ירושלים ברשות הפלסטינית, בפגישה משותפת במשרד החינוך הפלסטיני בראמאללה (דניא אלוטן, 29 במאי 2017)

  • הטרור העממי מצא ביטויו השבוע בפיגוע דקירה בכניסה למבוא דותן (צפון השומרון). חייל נפצע באורח בינוני. המחבלת שביצעה את הפיגוע נורתה ונהרגה. גם השבוע סוכלו מספר פיגועים והתקיימו הפגנות והפרות סדר, אף כי בעצימות נמוכה מבשבוע שעבר.
  • שירות הביטחון הכללי חשף התארגנות פלסטינית, שביצעה פיגוע ירי לעבר כוח צה"ל סמוך לטול כרם. חברי החוליה ביצעו שבעה פיגועים נגד כוחות צה"ל והתכוונו לבצע פיגועים נוספים. שניים מהעצורים הם פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית.
  • השבוע, בתום ארבעים ימים, הסתיימה שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים. למרות שהישיגי השביתה היו דלים מנסים הפלסטינים להציג את אופן סיומה כ"ניצחון היסטורי". הרשות הפלסטינית הודיעה על הקמת וועדה כדי להמשיך לנהל משא ומתן עם שירות בתי הסוהר, שבראשה יעמוד כרים יונס (ערבי ישראלי, שחטף ורצח את החייל אברהם ברומברג ז"ל) ולא מרואן אלברע'ות'י (שדומה שספג מהלומה אישית מהאופן בו הסתיימה השביתה). 

 

פיגועים/ניסיונות לביצוע פיגועים

1 ביוני 2017 – פיגוע דקירה בכניסה למבוא דותן (צפון שומרון): פלסטינית התקרבה לעבר עמדת השמירה בפתח הישוב. השומר קרא לה להתרחק אולם היא לא שעתה לקריאתו. הוא  התקרבה לחיילים שהיו במקום ודקרה אחד מהם. החיילים ירו לעברה והיא נהרגה. חייל נפצע באורח בינוני. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי הפלסטינית שביצעה את פיגוע הדקירה היא נוף עקאב עבד אלג'באר אנפיעאת, בת 16, מיעבד, מערבית לג'נין (סוכנות הידיעות וטן, 1 ביוני 2017).

הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו הפגנות והפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון בעיקר אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. כוחות הביטחון הישראליים סיכלו מספר פיגועים והחרימו אמצעי לחימה.  להלן מספר אירועים בולטים:
  • 31 במאי 2017– אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכניסה לקריית ארבע. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייבוק צבע אדום, 31 במאי 2017).
  • 30 במאי 2017- כוחות הביטחון הישראליים עצרו נערה פלסטינית סמוך למערת המכפלה בחברון. בתיקה נמצאה סכין מטבח גדולה (דף הפייסבוק צבע אדום, 30 במאי 2017). בתקשורת הפלסטינית דווח, כי הפלסטינית, אשר נעצרה היא נור אימן עבדאללה ארזיקאת, בת 17, מהכפר תפוח, מערבית לחברון (דף הפייסבוק QUDSN, 30 במאי 2017).
  • 30 במאי 2017– שני נערים בני 17 מג'בל מכבר נעצרו לאחר שכוחות הביטחון הישראליים הבחינו כי הם נושאים ילקוט כבד. בחיפוש שנעשה בתיק התגלו, בין השאר, שני בקבוקי תבערה מוכנים, בקבוק פלסטין ובו דלק וסכין . על התיק היה כתוב בערבית שמו של בהא עליאן, תושב ג'בל מכבר שביצע בספטמבר 2015 פיגוע באוטובוס קו 28 בארמון הנציב בו נהרגו שלושה אזרחים ישראליים (דוברות משטרת ישראל, 30 במאי 2017).
  • 26 במאי 2017 – אבנים יודו וצמיגים הוצתו בעת הפגנה סמוך למוצב ורד יריחו.חייל צה"ל נפצע מאבנים באורח קל. מספר מפגינים נפגעו מאמצעים לפיזור הפגנות (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 במאי 201).
  • 25 במאי 2017– בפעילות כוחות הביטחון הישראליים בכפר ג'בע (אזור בנימין) נתפסו אמצעי לחימה רבים (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 במאי 2017).
  • 25 במאי 2017– כוחות הביטחון הישראליים סגרו בית מלאכה לייצור אמצעי לחימה בכפר נעלין  (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 במאי 2017).
  • 24 במאי 2017– אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לבית אומר. שני בני אדם אחד נפצעו באורח קל  (דף הפייסבוק צבע אדום, 24 במאי 2017).

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

מעצר פלסטינים ביניהם פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית
  • בפעילות כוחות הביטחון הישראליים נעצרו מספר פלסטינים בחשד למעורבות בביצוע פיגוע ירי לעבר כוח צה"ל ב-29 באפריל 2017 במחסום ג'בארה סמוך לטול כרם. שניים מהעצורים  הם פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. אחד מפעילי המנגנונים ריצה עונש מאסר בבית כלא ישראלי ושוחרר במסגרת "עסקת שליט". בחקירתם התברר שלפני שביצעו את פיגוע הירי במחסום ג'בארה ביצעו שבעה פיגועים נגד כוחות צה"ל. שני ניסיונות נוספים לביצוע פיגועים לא צלחו.  העצורים תכננו לרכוש כלי נשק איכותי לביצוע פיגועים נוספים. הרכש לא בוצע בשל בעיות מימון. במהלך החקירה נתפסו אמצעי לחימה רבים לרבות שני רובי סער מייצור עצמי ומטעני צינור (שירות הביטחון הכללי, 28 במאי2017). 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

המצב ההומניטארי ברצועה
  1. גורמים בתחום האזרחי הומניטארי ברצועת עזה בהם דובר משרד הבריאות המשיכו להצביע על החרפה במצב ההומניטארי במיוחד בתחום הבריאות והחשמל. דובר משרד הבריאות אשרף אלקדרה הדגיש כי הדלק העומד לרשות בתי החולים ברצועה לא יספיק ליתרת השבוע וכי ברצועה סובלים ממחסור חמור בתרופות (חשבון הטוויטר עאג'ל מן פלסטין, 28 במאי 2017). ככלל אספקת החשמל ברצועה עומדת עתה על אספקה רצופה במשך כארבע שעות ולאחריהן כ-12 שעות הפסקה (אלרסאלה.נט, 28 במאי 2017).
  2. רשות האנרגיה של חמאס וחברת החשמלברצועה דיווחו, כי הן נענו בחיוב לתנאים שהציבה ממשלת ההסכמה כדי לפתור את המשבר. מנגד, במהלך פגישות שערכו ראשי רשות האנרגיה של הרשות הפלסטינית עם גורמים בינלאומיים הם הדגישו, כי פיתרון משבר החשמל יפתר רק אם יקבעו מספר תנאים ביניהם סיום הפילוג בין חמאס לרשות הפלסטינית, מתן אפשרות לממשלת ההסכמה לפעול ברצועה באופן חופשי והעברת כספים שחברת החשמל ברצועה גבתה מהתושבים לטובת משרד האוצר ללא שום תנאים מוקדמים (ופא, 29 במאי 2017).
  3. בינאלי ילדרים, ראש ממשלת תורכיה,שוחח עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בנושא משבר החשמל. ילדרים הבטיח כי הוא יסייע במציאת פיתרונות למשבר ביניהם השלמת המענק התורכי לרכישת דלק עבור תחנת הכוח ברצועה (אתר תנועת חמאס, 31 במאי 2017).
חשיפת מקרים בהם עשתה חמאס שימוש באזרחים הנכנסים לישראל לתורך טיפול רפואי
  • שירות הביטחון הכללי חשף מספר מקרים בהם עשתה חמאס שימוש בתושבי רצועת עזה, הנכנסים לישראל באישור מיוחד לקבלת טיפול רפואי, להעברת כספים לגורמי טרור. בין השאר הוזכרה אמל אחמד תושבת ג'בליא, בת 52, אשר ליוותה את בנה לטיפולים במחלת הסרטן בירושלים. אמל אחמד התבקשה להעביר כספים וחפצים נוספים המיועדים לפעילי טרור ביהודה ושומרון. באירוע דומה נוצלה כניסתה של סבתא ונכדה להעברת כספים מגורמי טרור ברצועת עזה. לילא חמוד, בת 61, תושבת ג'בליא, שברשותה אישורי כניסה לישראל בשל מחלת הסרטן ממנה היא סובלת, העבירה כספים שנועדה לממו פעילות חמאס בשומרון (שירות הביטחון הכללי, 28 במאי 2017).
הוצאה להורג של החשודים ברצח מאזן פקהאא'
  • ב-25 במאי 2017 הוציא משרד הפנים של חמאס ברצועת עזה להורג את שלושת הנאשמים בהריגתו של מאזן פקהאא'. ההוצאה להורג בוצעה במרכז העיר עזה בנוכחות אלף אישים בכירים וללא נוכחות נציגי כלי התקשורת (צפא, 25 במאי 2017). משרד הפנים הזהיר שלא לפרסם תמונות או סרטונים מההוצאה להורג (פאל אינפו, 25 במאי 2017). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועת עזה, אמר כי ההוצאה להורג של שלושת המעורבים בפרשת ההתנקשות מוכיחה למשתפי הפעולה עם ישראל, כי ישראל לא תסייע להם (אלרסאלה.נט, 25 במאי 2017).
  • בטקס חנוכת מסגד ברצועת עזה על שמו של מאזן פקהאא' אמר ח'ליל אלחיה, בכיר חמאס, כי מותו של פקהאא' פתח מלחמה ביטחונית וצבאית חדשה בין חמאס לישראל. לדבריו העם הפלסטיני אינו פוחד מהמוות ואינו נשבר תחת המצור ומותם של מפקדים רק מוסיף לעוצמתו של העם הפלסטיני.  אלחיה הדגיש כי יחסיה של חמאס עם "הכיבוש" הם יחסים של מאבק ולחימה. הוא קרא לעם הפלסטיני לאחד את נשקו ולהצטרף לתוכנית לאומית פלסטינית שתביא לסיום הכיבוש, החזרת הפליטים והקמת מדינה פלסטינית על כל אדמת פלסטין (ערוץ אלאקצא, 26 במאי 2017). 

 מימין :  ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, נושא את דרשת יום השישי בטקס פתיחת מסגד על שמו של מאזן פקהאא' (דף הפייסבוק שהאב, 27 במאי 2017). משמאל : מסגד על שם מאזן פקהאא', שנחנך באלזואידה, שבמרכז הרצועה (דף הפייסבוק שהאב, 27 במאי 2017) 
מימין :  ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, נושא את דרשת יום השישי בטקס פתיחת מסגד על שמו של מאזן פקהאא' (דף הפייסבוק שהאב, 27 במאי 2017). משמאל : מסגד על שם מאזן פקהאא', שנחנך באלזואידה, שבמרכז הרצועה (דף הפייסבוק שהאב, 27 במאי 2017)

יחסי איראן חמאס
  • גורמים פלסטינים מסרו, כי בשבועות האחרונים נערכו פגישות בלבנון בין בכירים בחמאס לבין בכירים ממשמרות המהפכה וחזבאללה. בתום הפגישות הללו הוחלט על חידוש התמיכה הכלכלית של איראן בחמאס. עוד דווח, כי בתקופה הקרובה אמור אסמאעיל הניה, שנבחר לשמש כראש הלשכה המדינית של חמאס, לבקר באיראן (דניא אלוטן, 30 במאי 2017). בתגובה אמר מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי לא חל כל שינוי ביחסים בין חמאס לאיראן וכי כל הידיעות שפורסמו בנושא הינן בדויות ( אלקדס, 30 במאי 2017).
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס צריכה לעמוד לצידה של כל מדינה שתומכת בה ובראשה איראן כל עוד הדבר לא פוגע בעם הפלסטיני בעקרונותיו ובמקומות הקדושים. הוא קרא להסדיר מחדש את היחסים עם איראן, תורכיה, קוריאה ומדינות נוספות (דניא אלוטן, 25 במאי 2017). 
הקלות לרגל חודש רמצ'אן
  • בהתאם להחלטת  אביגדור ליברמן שר הביטחון, הודיע יואב (פולי) מרדכי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, על מספר הקלות לרגל חודש רמצ'אן. במסגרת ההקלות יתאפשרו לתושבי יהודה ושומרון ביקורי משפחות בישראל בימים א'-ה' ובעיד אלפטר, תתאפשר כניסה להר הבית לתפילות יום השישי. כמו כן יורחבו שעות הפעילות במעברים ויתאפשר לתושבי יהודה ושומרון לצאת לחו"ל דרך נמל התעופה בן גוריון. לתושבי רצועת עזה יתאפשר להגיע לתפילות להר הבית (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 21 במאי 2017).

הסתיימה שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים

  • ערב תחילת חודש רמצ'אן ולאחר ארבעים ימים הסתימה ב-27 במאי 2017 שביתת האסירים הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים. בשירות בתי הסוהר הדגישו, כי לא מדובר במשא ומתן עם האסירים אלא ב"הבנות". על פי הודעת שירות בתי הסוהר מכל רשימת הדרישות של האסירים נענו השלטונות והצלב האדום רק לדרישה להגברת תדירות ביקורי המשפחות לשני ביקורים בחודש. משירות בתי הסוהר נמסר כי בשביתה השתתפו לפרקים במהלך התקופה סה"כ 1,578 אסירים רובם פעילי פתח. מעל 750 אסירים הפסיקו את שביתת הרעב במהלך התקופה. בבתי החולים מאושפזים בעקבות השביתה 18 אסירים (הארץ, 27 במאי 2017).
  • הוועדה העליונה לתמיכה בשביתת האסיריםהכריזה במסיבת עיתונאים שערכה בראמאללה על סיום השביתה. ג'מאל מחיסן, חבר הועד המרכזי של פתח, הודיע כי לאחר משא ומתן של יותר מעשרים שעות עם הנהלת בתי הכלא בישראל הגיעו שני הצדדים להסדר. הוא הכריז על ניצחון האסירים והעם הפלסטיני במאבק. הוא בירך את האסירים והודה להם על עמידתם האיתנה ולאבו מאזן על שהגן על האסירים. הוא קרא  לבית הדין הבינלאומי לפקח על ישראל ועל "הפשעים" שהיא מבצעת נגד האסירים  (אלאקצא, 27 במאי 2017). במקביל הודיעה הרשות הפלסטינית על הקמת וועדה של מנהיגי השביתה כדי להמשיך ולנהל משא ומתן עם הנהלת בתי הסוהר. בראש הועדה יעמוד כרים יונס[2], אשר מונה לאחרונה כחבר הועד המרכזי של פתח, ולא מרואן אלברע'ות'י (אלרסאלה.נט, 29 במאי 2017).
  • למרות שהישגי השביתה היו דלים, הפלסטינים מציגים את סיומה כניצחון. במספר מוקדים ביהודה ושומרון נערכו צעדות ועצרות לציון ניצחון האסירים (ופא, 27 במאי 2017). להלן  מספר תגובות:
  • מרואן אלברע'ות'י הצהיר כי הפסקת שביתת הרעב נועדה לתת לשירות בתי הסוהר הזדמנות להגיע לשיח משותף עם האסירים. הוא הבהיר, כי אם לא יקוימו ההבטחות(הוא לא פירט בדבריו לאלו הבטחות הכוונה) יחזרו האסירים לשבות. אלברע'ות'י קרא לאבו מאזן ולכל הארגונים הפלסטינים לקיים את חובותיהם בכל הנוגע לאסירים ולפעול כדי להביא לשחרורם. אלברע'ות'י אף קרא להתנות את חידוש המשא ומתן בשחרורם של כל האסירים והעצורים (אלמיאדין.נט, 30 במאי 2017).
  • במסיבת עיתונאים שערך עיסא קראקע, יו"ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, הדגיש כי ההסכם מהווה "הישג עצום וניצחון היסטורי" של שביתה שהיא הקשה ביותר מאז השביתה בשנת 1976[3]. הוא הסביר כי מעבר להישג הגדול הקשור לגורל האסירים נרשמו גם הישגים פוליטיים כמו מינויו של מנהיג האסירים כרים יונס לחבר הוועד המרכזי של פתח. לדברי קראקע השיגו האסירים 80% מדרישותיהם אך מספר סוגיות נותרו פתוחות ועל כן הורכבה ועדה בראשותו של יונס כדי שתדון בהם (פלסטין אליום, 29 במאי 2017).
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה, בירך את האסירים בדף הפייסבוק שלו. לדבריו הניצחון מוכיח לעולם שהאמת והרצון של הפלסטינים ניצחו (עמוד הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 27 במאי 2017). בישיבת ממשלה בירך ראמי חמדאללה את האסירים הפלסטינים והגדיר את סיום שביתת הרעב שלהם כניצחון (ופא, 30 במאי 2017).

מימין : ביטויי שמחה במרכז ראמאללה עם פרסום ההודעה על  סיום שביתת הרעב (ופא, 27 במאי 2017). משמאל : בני משפחות האסירים הפלסטינים בג'נין חוגגים באוהל המחאה את סיום שביתת הרעב (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 במאי 2017)
מימין : ביטויי שמחה במרכז ראמאללה עם פרסום ההודעה על  סיום שביתת הרעב (ופא, 27 במאי 2017). משמאל : בני משפחות האסירים הפלסטינים בג'נין חוגגים באוהל המחאה את סיום שביתת הרעב (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 במאי 2017)

התנגדות הרשות הפלסטינית לתוכנית ממשלת ישראל במזרח ירושלים
  • ממשלת ישראל אישרה את הצעת משרד החינוך ומשרד ירושלים ומורשת להקמת צוות עבודה בין משרדי שיגיש לממשלה תוכנית לצמצום הפערים חברתיים וכלכליים במזרח ירושלים(אתר משרד ראש הממשלה, 28 במאי 2017) . מטרת התוכנית, בין השאר, היא עידוד ושיפור איכות החינוך במזרח ירושלים בדגש על עידוד הכנסת תוכנית הלימודים הישראלית לבתי הספר.
  • על רקע ההחלטה הישראלית קיימוצברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, ועדנאן אלחסיני, השר לענייני ירושלים ברשות הפלסטינית, פגישה במשרד החינוך הפלסטיני בראמאללה עם בכירי המשרד. בפגישה הם הזהירו מפני כוונת ישראל "לייהד" את תוכנית הלימודים הנהוגה כיום במזרח ירושלים. השניים קראו לפעול בכל האמצעים כדי להכשיל מהלכים אלו מצד ישראל. השניים גם הסכימו להעניק הקלות לבתי הספר במזרח ירושלים (דניא אלוטן, מען, 29 במאי 2017).
  • בהודעה שפרסם משרד החינוךשל הרשות הפלסטינית נאמר כי מימון תוכנית חומש ממשלתית שנועדה לשיפור החינוך במזרח ירושלים מוכיחה כי ישראל מנסה לפגוע ביסודות הזהות הלאומית הפלסטינית. המשרד הזהיר מפני "סכנות" התוכנית הישראלית, אשר מוכיחה את החשיבה והמדיניות של ישראל שהן דיכוי, גזענות והתעלמות מחוקים בינלאומיים. לדברי המשרד הם ינקטו בכל האמצעים להאבק בתוכנית למען השמירה על הזהות הלאומית במסגרת תוכנית החינוך בירושלים (ופא, 28 במאי 2017).

[1]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]כרים יונס ערבי ישראלי תושב ערה, שבואדי ערה בעל תעודת זהות ישראלית. חטף ורצח יחד עם אחיו את החייל אברהם ברומברג ז"ל בשנת 1981 נדון למאסר עולם. עונשו נקצב בשנת 2012 על ידי הנשיא שמעון פרס לארבעים שנים. אחיו שוחרר במסגרת "עסקת שליט". כרים יונס הפך במשך השנים לאחד המנהיגים הבולטים של האסירים הפלסטינים.
[3]מאז סוף שנות השישים מקיימים האסירים הביטחוניים מאבקים לשיפור תנאי כליאתם ושינוי מעמדם. אחד הכלים המרכזיים למאבק הוא שביתות רעב. בשנת 1976 שבתו האסירים הביטחוניים שביתת רעב במשך 65 ימים. דרישת האסירים הייתה לקבל ספרים, מחברות, להפסיק לעבוד בכלא ולהאריך את זמן המקלחות.