הסתה לטרור לשנאה: הטמעת מסרי שנאה ואלימות כלפי ישראל בטקס סיום השנה בגן ילדים ברצועת עזה, המופעל על-ידי אגודת צדקה המזוהה עם ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין.

ילדים לבושי מדים צבאיים ובגדי הסוואה עם לוגו של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין. הילדים נושאים תמונות של רמצ'אן שלח (מנהיג הג'האד האסלאמי בפלסטין) ופתחי שקאקי (מייסד הארגון). ברקע  נשמעים קטעים מנאומים של השניים  (יוטיוב, 29 במאי 2017)

ילדים לבושי מדים צבאיים ובגדי הסוואה עם לוגו של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין. הילדים נושאים תמונות של רמצ'אן שלח (מנהיג הג'האד האסלאמי בפלסטין) ופתחי שקאקי (מייסד הארגון). ברקע נשמעים קטעים מנאומים של השניים (יוטיוב, 29 במאי 2017)

מסיבת סיום של ילדי הגן. על רקע של ציורי ילדים, נראים ילדים לבושי מדים  מצוידים ברובים, סכינים ואקדחים מבצעים תרגילי ראווה המדמים הריגת יהודים חרדים (יוטיוב, 29 במאי 2017)

מסיבת סיום של ילדי הגן. על רקע של ציורי ילדים, נראים ילדים לבושי מדים מצוידים ברובים, סכינים ואקדחים מבצעים תרגילי ראווה המדמים הריגת יהודים חרדים (יוטיוב, 29 במאי 2017)

הילד שפתח את טקס הסיום בגן הילדים של דאר אלהדא, כשבידו חרב שלופה ועל ראשו כובע של

הילד שפתח את טקס הסיום בגן הילדים של דאר אלהדא, כשבידו חרב שלופה ועל ראשו כובע של "פלוגת ירושלים" (יוטיוב, 29 במאי 2017)

ילדים לבושי מדים עם לוגו של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, ומדי הסוואה בשטח נושאים תמונות של רמצ'אן שלח, מזכ

ילדים לבושי מדים עם לוגו של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, ומדי הסוואה בשטח נושאים תמונות של רמצ'אן שלח, מזכ"ל הארגון כיום, ופתחי שקאקי, מזכ"ל הארגון לשעבר. ברקע משמיעים קטעים מנאומים שלהם בעבר (יוטיוב, 29 במאי 2017)

אגודת הצדקה אלהדא

אגודת הצדקה אלהדא


כללי
1.  אגודת הצדקה דאר אלהדא האסלאמית, המזוהה עם ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, ערכה ב-24 במאי 2017 טקס רב משתתפים לציון סיום שנת הלימודים בגן ילדים אותו היא מפעילה בשכונת זיתון בעזה. במהלך הטקס הועלה מיצג מושקע היטב, שכלל תפאורה ותלבושות, בו הופיעו ילדי הגן. הילדים לבשו בגדי הסוואה של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, הציגו תמונות של רמצ'אן שלח, מזכ"ל הארגון, ופתחי שקאקי, מייסדו. ברקע נשמעו ברמקול התבטאויות של השניים. לאחר מכן הציגו הילדים מיצג המדמה תקיפה והריגה של שני יהודים חרדים במחסום על ידי כוחות העילית הפלסטינים (אלנח'בה), משום שהחרדים, על פי סיפור העלילה, הרגו פלסטיני ואחותו (דף הפייסבוק של גן הילדים אלהדא האסלאמי, 2 ביוני 2017). טקסי סיום דומים נערכו גם בשנים קודמות[1].

 

2.   אגודת הצדקה דאר אלהדא המפעילה את גן הילדים היא אגודה המזוהה עם ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין. שני העומדים בראשה הינם פעילים של הג'האד האסלאמי בפלסטין. האגודה נתמכת על ידי תרומות, הן מגופים פלסטינים והן מגופים וארגונים בחו"ל. האגודה מפעילה ברצועת עזה מערכת חינוך אסלאמית עצמאית[2]: הגן בשכונת זיתון הוא אחד מ- 12 גני ילדים,  שהיא מפעילה ברחבי הרצועה. כמו כן מפעילה האגודה שני בתי ספר.

3.   מערכת החינוך הפלסטינית מטמיעה בקרב הילדים והנערים, מגיל הגן ועד סיום האוניברסיטה, אידיאולוגיה של שנאה לישראל ותמיכה בטרור הפלסטיני ("ההתנגדות")[3]. בעוד שביהודה ושומרון הטמעת האידיאולוגיה נעשית בצורה "מעודנת" יחסית המצב ברצועת עזה, הנשלטת ע"י חמאס, חמור יותר. האינדיקציה אותה עוברים הילדים והנערים ברצועה הינה ישירה יותר, בוטה (כפי שממחיש הסרטון של דאר אלהדא) ובעלת אופי אסלאמי רדיקלי. אליה מתלווה הכשרה צבאית אותה עוברים הנערים בין כותלי בתי ספר לקראת הצטרפותם בעתידד  לחמאס או לארגוני טרור אחרים.

 

המופע בטקס סיום גן הילדים

4.   המיצג בטקס הסיום החל בנאום, שנשא נער אשר דיבר בשבחי ירושלים. לאחר שסיים את דבריו עלה לבמה ילד לבוש מדים וחובש על ראשו כובע עליו לוגו של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין. הנער שנכנס לבמה עם דגל פלסטין ודגל שחור של הג'יהאד האסלאמי, החזיק בידו חרב שלופה ופתח את האירוע. במקום בו התקיים הטקס נכח קהל רב.

5.   לאחר מכן, עלו לבמה ארבעה ילדים לבושים מדים צבאיים ומדי הסוואה עליהם  לוגו של פלוגות ירושלים. הילדים נשאו תמונות של רמצ'אן שלח, מזכ"ל הארגון, ופתחי שקאקי, מייסדו ומי שעמד בראשו ,עד שנהרג באוקטובר 1995 בהתנקשות בחייו במלטה. ברקע הושמעו הקלטות  בהן  נושאים השניים דברים. בדברים שנשא פתחי שקאקי (ככל הנראה אחד מנאומיו) הוא שיבח את תפקידם של לוחמי הג'האד (המג'אהדין) בפלסטין ובלבנון המערערים את יציבותה של ישראל ומונעים  את חדירתה לאזור. רמצ'אן שלח אמר, כי פלסטין כולה מן הנהר ועד הים היא אדמה ערבית אסלאמית ואין לוותר על פיסת קרקע מאדמת פלסטין ולא על גרגיר מירושלים.

6.   בקטע הבא עלו לבמה ארבעה ילדים לובשי מדים שחורים עם סרטים אדומים חמושים ברובי עץ,  שהפגינו תרגילי האבקות, תקיפה והגנה ברקע נשמע שיר בעברית שמילותיו: "ציוני הגעת לעזה, הגעת אל מותך".

7.   לאחר מופע זה עלו לבמה שני ילדים לבושים כיהודים חרדים, שעמדו סמוךלמה שנראה כמחסום, שעליו כתוב בעברית: "עצור". על פי סיפור העלילה היהודים החרדים תקפו והרגו  פלסטיני, ולאחר מכן הרגו את בתו, שבאה למחות על האירוע ולהתעמת עימם. בתגובה לכך, הגיעו ארבעה ילדים מחופשים ללוחמי פלוגות ירושלים חמושים ברובי עץ ואקדחי צעצוע. הם תקפו והרגו את  שני החרדים. לאחר מכן בעוד הגופות שרועות על הבמה ביצעו הילדים מגוון תרגילי נשק. לבסוף התפללו והצטלמו תמונת סלפי (יוטיוב, 29 במאי 2017).

8.   בטקס נשאו דברים שיח' עמר פורה, יו"ר אגודת דאר אלהדא בעזה ופעיל בכיר בג'האד האסלאמי וד"ר טאהר לולו, סגנו של שיח' פורה, גם הוא פעיל בג'האד האסלאמי (דף הפייסבוק של גן הילדים אלהדא האסלאמי, 2 ביוני 2017). לאורך הטקס, בו השתתף  כאמור קהל רב, ריחף רחפן, ששימש לדעתנו לצילום ולתיעוד ו/או לצרכי אבטחה (יוטיוב, 29 במאי 2017).

אגודת הצדקה אלהדא
מאפייני האגודה והעומדים בראשה
1.  דאר אלהדא הינה אגודה צדקה אסלאמית, המזוהה עם ארגון הג'יהאד האסלאמי בפלסטין. האגודה פועלת ברצועת עזה ועיקר עיסוקה הוא טיפול בילדים ומתן שירותי רווחה ובריאות. האגודה הינה בעלת זיקה הדוקה לארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, הגם שבאתריה הרשמיים מוצנע עניין זה. המשרד הראשי של האגודה נמצא בשכונת זיתון בעיר עזה. האגודה מפעילה 12 גני ילדים ברחבי הרצועה ושני בתי ספר, בשכונת זיתון ובבית לאהיא (אתר אגודת הצדקה דאר אלהדא בעזה, 2 ביוני 2016).

 

2.  האגודה נוסדה בעזה בשנת 1993 ונרשמה כחוק ברשות הפלסטינית בשנת 1995. יו"ר האגודה הינו שיח' עמר פורה (אבו אסאמה), פעיל בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין ברצועה (סמא ניוז, 27 בנובמבר 2013). שיח' עמר פורה (אבו אסאמה) משמש כיו"ר הנהלת אגודת דאר אלהדא בעזה. כמו כן הוא משמש  כדרשן במסגדים ברצועה ונציג של הג'האד האסלאמי בפלסטין באירועים שונים.  כך למשל הוא השתתף כנציג הארגון בהלווייתו של ראא'ד אלחראזין, פעיל הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, אשר נפטר ממחלה במצרים.  בדברים שנשא  בהלוויה הוא קרא לזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי להמשיך בדרך הג'האד ו"ההתנגדות" כדי למנוע כל מתקפה אפשרית מצד ישראל כלפי העם הפלסטיני (פורום PALDF, 20 ביוני 2016). סגנו באגודה הינו טאהר לולו, דרשן בולט במסגדים ברצועה ופעיל בג'האד האסלאמי בפלסטין.

3.  אגודת דאר אלהדא אינה מפרסמת מידע אודות מקורות המימון שלה. אולם בעבר (2016) הוזכרו במקורות שונים כמה גופים, שסייעו לאגודה[4]: ארגון אלתעאון הפלסטיני, ארגון IHH  התורכי וארגון בלתי ממשלתי אמריקאי בשם ANERA  ((American Near East Refugee Aid[5]. יתכן וגם ארגון (או ארגונים) הולנדים סייעו גם הם לפעילות האגודה.

 

4.  בפברואר 2016 פרסמה אגודת דאר אלהדא בדף הפייסבוק שלה במשותף עם דף הפייסבוק של ארגון IHHבעזה, תמונות המתעדות את ביקורו של מחמד כאיא, מנהל ארגון IHH  בעזה, בבית ספר פאטמה אלזהראא' בשכונת שג'אעיה בעזה, השייך לאגודה. הביקור בוצע לאחר סיום פרויקט לשיקום בית הספר, אשר ניזוק במהלך מבצע "צוק איתן". בפרסום נאמר, כי הפרויקט מומן ע"י "העם ההולנדי" (הארגון אינו מפרט לאיזה גורם "בעם ההולנדי" הכוונה) ועבודות השיקום בוצעו על ידי ארגון IHH  . במהלך הביקור הצטלם מחמד כאיא עם ילדי בית הספר ועם מנהל האגודה שיח' עמר פורה (דף הפייסבוק  של אגודת דאר אלהדא, 21 בפברואר 2016).  אין בידנו מידע עדכני אודות סיוע IHH  או ארגון הולנדי כלשהו לאגודה.

5.  ב-17 במאי 2016 פרסמה אגודת דאר אלהדא מכרז לשיקום ובנייה מחדש של גן הילדים אלעודה, אשר ניזוק במהלך מבצע "צוק איתן". באזור אלפח'ארי (דרומית מזרחית לח'אן יונס בדרום הרצועה). במכרז צוין כי הפרויקט מבוצע במימון ארגון אלתעאון הפלסטיני. הלוגו של הארגון מופיע בראש המכרז יחד עם הלוגו של דאר אלהדא  (דף הפייסבוק של אגודת דאר אלהדא, 17 במאי 2016)[6].

[1]ראו פרסום מרכז המידע מה-2 ביוני 2016: "מסיבת סיום בגן ילדים ברצועת עזה, המופעל ע"י אגודת צדקה המזוהה עם הג'האד האסלאמי בפלסטין, שימשה הזדמנות נוספת להטמעת מסרי שנאה ואלימות כלפי ישראל באמצעות מופע של הילדים".
[2]חמאס, אשר מפקחת על מערכת החינוך ברצועה אינו מונעת מהג'האד האסלאמי בפלסטין להפעיל מערכת חינוך משלו.
[3]ראו  פרסום מרכז המידע מה-5 ביוני 2017: "ההסתה נגד ישראל ברשות הפלסטינית: שורשיה ומאפייניה".
[4]פרוט ראו פרסום מרכז המידע מה-2 ביוני 2016 אודות מסיבת סיום בגן אלהדא ב-26 במאי 2016 (הערת שוליים 1).
[5] ANERA(American Near East Refugee Aid) הינו ארגון לא ממשלתי שנוסד בשנת 1968, אשר שם לו למטרה לסייע לפליטים פלסטינים ברצועת עזה, יהודה ושומרון, ירדן ולבנון. מטה הארגון נמצא בוושינגטון, ארה"ב. על פי דו"ח שנת 2016 תרם הארגון קרוב ל-58 מיליון דולרים. רוב הכספים הושקעו בחינוך ובריאות (אתר ANERA, 8 ביוני 2017). בעבר (9 במרץ 2016) הועלה בדף הפייסבוק של גן הילדים אלהדא פוסט המודה לארגון ARENA  על הסיוע. בפוסט נראו תמונות של חלוקת נעליים שתרם הארגון לילדי הגן. פוסט זה הורד מהפייסבוק ע"י דאר אלהדא. לא ברור האם גם כיום ממשיך הארגון לסייע לדאר אלהדא.
[6]ארגון  אלתעאון הוא ארגון בלתי ממשלתי שנוסד בשנת 1983 ביוזמת אנשי עסקים פלסטינים. הוא נחשב לאחד ממוסדות הרווחה הפלסטיניים הגדולים ביותר. הוא פועל  בשטחי הרשות פלסטינית, רצועת עזה, ירושלים, ומחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון. מאז הקמתו ביצע פרויקטים  בשווי של 660 מיליון דולר במגוון תחומים ביניהם חינוך, תרבות, סיוע ליתומים, שיקום ערים, פיתוח חברתי, בריאות חקלאות וסיוע הומניטארי. המוסד ממומן ע"י על ידי אנשי עסקים פלסטיניים, ארגונים בינלאומיים וקרנות שונות. בין התורמים הפלסטינים לארגון: איל ההון הפלסטיני מניב אלמצרי, האשם אלשוא, מנכ"ל בנק פלסטין, קרן ההשקעות הפלסטינית, הפועלת בחסות משרד אבו מאזן וחברות פלסטיניות מהסקטור הפרטי. כמו כן תורמים לארגון אונסק"ו, משרד OCHAשל האו"ם, האיחוד האירופי, רשות הצדקה הירדנית ההאשמית (הפועלת מטעם מלך ירדן) (אתר מוסד אלתעאון, 8 ביוני 2017).