מבט לג’האד העולמי (14-8 ביוני 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

לוחם כוחות SDF בבית מלאכה לייצור מכוניות תופת של דאעש, שאותר בסריקות בשכונת אלמשלב  (חשבון היוטיוב فرات اف ام, 13 ביוני 2017).

לוחם כוחות SDF בבית מלאכה לייצור מכוניות תופת של דאעש, שאותר בסריקות בשכונת אלמשלב (חשבון היוטיוב فرات اف ام, 13 ביוני 2017).

פיצוץ כלי רכב תופת של דאעש בשכונת אלמשלב (חק, 8 ביוני 2017).

פיצוץ כלי רכב תופת של דאעש בשכונת אלמשלב (חק, 8 ביוני 2017).

תרכי אלבנעלי באחת מהטפותיו בעיר סרת (חק, 9 ביוני 2017).

תרכי אלבנעלי באחת מהטפותיו בעיר סרת (חק, 9 ביוני 2017).

מפקד בצבא סוריה מדווח על הישגי הצבא הסורי בגבול הסורי-עיראקי (חשבון היוטיוב של הטלוויזיה הסורית SyriaTVChannels7, 12 ביוני 2017).

מפקד בצבא סוריה מדווח על הישגי הצבא הסורי בגבול הסורי-עיראקי (חשבון היוטיוב של הטלוויזיה הסורית SyriaTVChannels7, 12 ביוני 2017).

כוח של משטרת עיראק בלב שכונת אלזנג'ילי, שנכבשה מידי דאעש (אלסומריה, 10 ביוני 2017).

כוח של משטרת עיראק בלב שכונת אלזנג'ילי, שנכבשה מידי דאעש (אלסומריה, 10 ביוני 2017).

זירת הפיגוע בעיר מסיב (צות אלעראק, 10 ביוני 2017).

זירת הפיגוע בעיר מסיב (צות אלעראק, 10 ביוני 2017).

זירת הפיגוע על כביש כרכוכ-בגדאד (אלסומריה, 10 ביוני 2017).

זירת הפיגוע על כביש כרכוכ-בגדאד (אלסומריה, 10 ביוני 2017).

חמשת חברי החוליה של דאעש, שביצעה את הפיגוע המשולב בבניין המג'לס ובקבר חומייני (חק, 9 ביוני 2017).

חמשת חברי החוליה של דאעש, שביצעה את הפיגוע המשולב בבניין המג'לס ובקבר חומייני (חק, 9 ביוני 2017).

כלי נשק, חומרי נפץ ודגל של דאעש שנתפסו אצל ארבעה פעילי דאעש במחוז הרמזגאן  (תסנים, 12 ביוני 2017).

כלי נשק, חומרי נפץ ודגל של דאעש שנתפסו אצל ארבעה פעילי דאעש במחוז הרמזגאן (תסנים, 12 ביוני 2017).


עיקרי אירועי השבוע

  • במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע משולב שביצע דאעש בטהראן נגד בניין המג'לס (בית המחוקקים האיראני) ומתחם קבר ח'מיני. בפיגוע נהרגו 17 בני אדם ו-52 נפצעו, רובם כנראה בבניין בית המחוקקים. דאעש קיבל אחריות על הפיגוע וכלי התקשורת שלו איימו בביצוע פיגועים נוספים נגד איראן והשיעים.
  • הפיגוע המשולב בטהראן, הינו הראשון מסוגו. הוא עשוי להצביע, כי דאעש פיתח יכולות מבצעיות, המאפשרות לו לפעול בלב ליבה של איראן נגד יעדים המהווים סמלי המשטר האיראני. הפיגוע בטהראן מהווה פגיעה ביוקרתו של המשטר האיראני, שלראשונה נחשף גם הוא לפיגועי ראווה של דאעש. כלי התקשורת של דאעש מאיימים להמשיך בפיגועים נגד איראן והשיעים. מנגד, צפוי שכוחות הביטחון האיראנים יעשו מאמץ סיכולי (שכבר החל) לחשיפת התארגנויות המזוהות עם דאעש הפועלות באיראן.
  • בשטח נתון דאעש ללחצים קשים. באלרקה מתקדמיםכוחותSDF  במספר שכונות במערב, במזרח ובצפון העיר וככל הנמסר הגיעו עד לחומות העיר העתיקה (בדרום העיר עדיין הותיר SDFנתיבי מילוט לדאעש). במוצול השלימו הכוחות העיראקים את השתלטותם על שכונה נוספת ועתה נותרו בידי דאעש שתי שכונות בעיר העתיקה, שם צפוי להיערך "הקרב האחרון" במערכה לכיבוש מוצול.
  • לאורך גבול סוריה-עיראק גוברת תחרות השליטה בין ארה"ב וארגוני המורדים הנתמכים על ידה לבין המשטר הסורי ובעלות בריתו. ב-9 ביוני 2017 דווח כי הכוחות הסורים הגיעו אל הגבול הסורי-עיראקי כעשרים ק"מ מצפון למעבר אלתנף, והקימו במקום מעבר גבול מאולתר. על פי הטלוויזיה הסורית המעבר כבר החל לפעול. האמריקאים העבירו לאלתנף מערכת טילים מתנייעת (HIMARS) מירדן, לנוכח האיום הגובר מצד הכוחות הסורים.

 

המעורבות הרוסית בסוריה

רוסיה
  • סרגיי רודסקוי, בכיר במטכ"ל הרוסי, וסרגי סורובקין, מפקד הכוחות הרוסים בסוריה, קיימו מסיבת עיתונאים בנושא המצב בסוריה. מפקד הכוחות הרוסים בסוריה דיווח כי במהלך החודש האחרון ביצע חיל האוויר הרוסי 1,268 גיחות אוויריות בסוריה, השמיד 3,200 מתקני טרור, וטיהר שטח של    כ-3,922 קמ"ר ממחבלים. בין יעדי הטרור שהושמדו הוא מנה: מפקדה של דאעש, מחסני נשק, מחנות אימונים, ובסיס מעבר. במהלך מסיבת העיתונאים מתחו השנים ביקורת על פעילות מדינות הקואליציה הבינלאומית באזור אלתנף. השניים ציינו, כי החשש של ארה"ב מפני הגעת כוחות סוריים לגבול אינו מוצדק מכיוון, שרוסיה מגבה את התקדמות כוחות המשטר לאורך הגבול בין סוריה לעיראק כמו גם בין סוריה וירדן. בנוסף לכך טענו השניים, כי מדינות הקואליציה  אפשרו לכוחות דאעש לעבור מאלרקה לתדמור ולדיר אלזור (טאס, 9 ביוני 2017).
  • בדברים שנשא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפני באי כינוס ארגון מדינות שנגחאי לשיתוף פעולה[1] הוא אמר, כי בידי רוסיה מידע לפיו דאעש פועל לערעור היציבות בדרום רוסיה ובמרכז אסיה. הוא קרא למדינות המשתתפות בכינוס להגביר את שיתוף הפעולה המודיעיני ביניהן (טאאס, 9 ביוני 2017). סרגיי שויגו, שר ההגנה הרוסי, אמר בכינוס, כי הלחימה הרוסית בסוריה נגד קבוצות אסלאמיות עצרה את התפשטותן למרחב המדינות החברות בארגון (רוסיה, מרכז אסיה, סין) והדגיש את דאגתו מהתרחבות פעילות דאעש באפגניסטאן. הוא קרא לחברות הארגון ליצור כלים יעילים לשיתוף פעולה נגד הטרור האסלאמי (ספוטניק, 9 בינוי 2017).
  • בתדרוך במועצת הביטחון של האו"ם בנושא פיגועי טרור, אמר יבגני זגאינוב, סגן הנציג הרוסי  באו"ם, כי מאז שנת 2015 הצטמצמו הכנסות דאעש מסחר בנפט גולמי במידה ניכרת, כפועל יוצא ממעורבות חיל האוויר הרוסי בסוריה.לדבריו ירדו  הכנסות הנפט של דאעש מסכום של  25 מיליון דולר בחודש לסכום של 12 מיליון. לדברי זגאינוב מאז החלה רוסיה לפעול נגד דאעש בסוריה, הושמדו כ-4,000 מכליות דלק, 176 בתי זיקוק, 112 עמדות שאיבה, וכ- 206 מתקני ייצור גז ונפט הוצאו משימוש (טאס, 8 ביוני 2017).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה לכיבוש אלרקה
  • נמשכת הלחימה בתוך העיר אלרקה, שהחלה ב-6 ביוני 2017. כוחות SDFבסיוע הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב, תוקפים את העיר במקביל, מכמה עברים. מספר שכונות במערב, בצפון ובמזרח אלרקה נכבשו ע"י לוחמי SDF, הממשיכים להתקדם לעבר מרכז העיר. בדרומה של אלרקה עדיין נותרה לפעילי דאעש אפשרות להמלט מהעיר. טלאל סלו, דובר כוחותSDF אמר כי לאחר שהכוחות יסלקו את דאעש מאלרקה הם מתכוונים למסור את  ניהולה של העיר לבית דין אזרחי וצבאי, שיורכב מבני המקום (לבנון 24 , 8 ביוני 2017).

 

  • במהלך השבוע נחלו כוחות SDF  הישגים נוספים:
  • במזרח העיר כבשו הכוחות מידי דאעש את שכונת אלמשלב ומספר מוקדים בשכונת אלג'זרה (רשת התקשורת אלשאם, 8 ביוני 2017). הכוחות ממשיכים להתקדם לעבר שכונת אלצנאעה (Al Sina'ah) (קאסיון, 10-9 ביוני 2017) ולעבר המרכז והגיעו עד חומת העיר העתיקה, שממערב לשכונת אלצנאעה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, רויטרס, 12 ביוני 2017). לאחר כיבוש השכונה אלג'זרה חשפו כוחות SDFרשת מנהרות, אשר שימשו את דאעש כדי להתחמק מתקיפות אוייריות של מדינות הקואליציה ולהעביר אמצעי לחימה ותחמושת לשכונות העיר(ענב אלבלדי, 12 ביוני 2017). בשכונת אלמשלב חשפו לוחמי SDF  בית מלאכה לייצור מכוניות תופת.
  • בצפון מערב העיר נכבש רובע אלשעביה. ב-11 ביוני 2017 דווח כי לאחר יומיים של קרבות השתלטו כוחות SDFעל שכונת אלרומאניה (רשת התקשורת שאם, 11 ביוני 2017). בפרברי שכונת חטין, שבמערב העיר מתקיימים עימותים בין הצדדים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 14 ביוני 2017).
  • בצפון העיר השתלטו כוחות SDFב-12 ביוני 2017 על חלקים מבסיס דיוויזיה 17 לשעבר ועל מתחם מפעל הסוכר (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, רויטרס, 12 ביוני 2017). מצעב אלחסין, לוחם כוחות SDFציין, כי מפעל הסוכר הינו בעל  "חשיבות אסטרטגית" מאחר שהוא מאפשר ירי לעבר השכונות הצפוניות של אלרקה (חשבון היוטיוב فرات اف ام, 12ביוני 2017).
  • כמו במערכה במוצול כך גם באלרקה עשו פעילי דאעש שימוש מאסיבי במחבלים מתאבדים, שפוצצו עצמם באמצעות רכבי תופת וחגורות כדי לנסות לבלום את התקדמות כוחות SDF. על פי דיווחי דאעש ב-7 ביוני 2017 פוצץ פעיל דאעש כלי רכב תופת, סמוך למבנה, בו נערכו כוחות SDFבקצה שכונת אלמשלב. ב-11 ביוני 2017 פוצצו פעילי דאעש מכונית תופת סמוך לריכוז כוחות SDFבשכונת אלרומאניה (רשת התקשורת שאם, 11 ביוני 2017).
נותר עדיין מסדרון פתוח לנסיגת פעילי דאעש מאלרקה לכיוון דרום
  • גם השבוע התקבלו ידיעות על יציאת פעילי דאעש מאלרקה מכיוון דרום. נמסר כי משלחת של שבטים המזוהה עם דאעש מנהלת מגעים עם נציגי כוחות SDFבמטרה להגיע להסדר לגבי יציאה בטוחה של פעילי דאעש מהעיר לכיוון דיר אלזור בתמורה למסירת העיר לידי כוחות SDF. עו"ד אבראהים אלחסן, חבר המועצה האזרחית של מחוז אלרקה, הכחיש את הדברים (שפק ניוז, 11 ביוני 2017).

אספקת אמצעי לחימה ל-SDF  ע"י ארה"ב

  • בערוץ אלג'זירה שודרה כתבה לפיה לאחר ההכרזה על פתיחת המערכה לכיבוש אלרקה הגיעו לאזור שיירות של נשק אמריקאי שכללו אמצעי לחימה איכותיים. לדברי טלאל סלו, דובר SDFהנשק שהגיע הינו נשק קל, בינוני וכבד הכולל אמצעי נ"ט ושריוניות. לדברי כוחותSDF  ארה"ב לא רק מחמשת את הכוחות אלא גם מאמנת אותם ומספקת להם תמיכה לוגיסטית.  בכירים בבית הלבן ציינו שהתמיכה ב-SDFהיא מוגבלת ונועדה לכיבוש אלרקה (אלג'זירה, 10 ביוני 2017).
תדמור
  • במרחב תדמור עדיין נמשכים קרבות בין הכוחות הסורים לפעילי דאעש: השבוע התמקדו הקרבות באזור תל אלצואנה ובאזור מחסני התבואה צפונית מערבית לתדמור (רשת תקשורת אלשאם, 10 ביוני 2017). כמו כן דווח כי מתנהלים קרבות בין דאעש לכוחות הסורים באזור שדה הגז אארכ (Aarak Gas Field), כ-24 ק"מ מצפון מזרח לתדמור. נמסר כי מטרת הכוחות הסורים הינה לכבוש מידי דאעש את העיר אלסח'נה, הנמצאת על הדרך המובילה לדיר אלזור (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 11 ביוני 2017).
דיר אלזור
  • השבוע נמשכו הקרבות בין דאעש לכוחות הסורים בשדה התעופה הצבאי וב"כיכר פנורמה" (כשישה ק"מ מדרום מזרח לדיר אלזור). התקשורת המזוהה עם המשטר הסורי דיווחה על עשרות הרוגים ופצועים לדאעש (מוסד ההסברה הקרבי של צבא סוריה, 10 ביוני 2017)
  • דאעש הודיע כי תרכי אלבנעלי, מבכירי הארגון, נהרג כתוצאה מתקיפה אווירית אמריקאית בדיר אלזור. אלבנעלי היה מראשי שלוחת דאעש בלוב ונשא דרשות בעיר סרת כאשר הארגון שלט בעיר. הוא נחשב לסמכות דתית בכירה בדאעש ונע בין לוב לסוריה (חק, 9 ביוני 2017).
גבול סוריה-עיראק
  • ב-9 ביוני 2017 הודיע רמטכ"ל צבא סוריה, כי כוחות הביטחון הסוריים ובעלי בריתם השתלטו על מעבר הגבול אלתנף, שבין סוריה לעיראק ועל מספר נקודות בעלות חשיבות אסטרטגית בעומק המדבר הסורי. כמו כן נאמר בהודעה כי הכוחות השתלטו על שטח כולל של 20,000 קמ"ר ממזרח ומדרום לעיר תדמור והרגו מאות פעילי דאעש. בהודעה הגדיר הרמטכ"ל הישגים אלו כ"נקודת מפנה אסטרטגית בלחימה כנגד הטרור" (הטלוויזיה הסורית; ערוץ היוטיוב של הטלוויזיה הסורית SyriaTVChannels7, 10 ביוני 2017). כוחות המורדים וגורמי אופוזיציה סוריים הכחישו את הנאמר בהודעה (אלג'זירה, 10 ביוני 2017; רשת תקשורת אלשאם, 9 ביוני 2017).
  • ב-13 וב-14 ביוני 2017 דווח, כי ב-9 ביוני 2017 הגיעו הכוחות הסוריים אל גבול סוריה-עיראק, במרחק של עשרים ק"מ מצפון מזרח למעבר אלתנף (ולא למעבר עצמו כפי שטען הרמטכ"ל הסורי). המשטר הסורי טען כי כוחותיו פתחו מעבר גבול מאולתר, במרחק של עשרים ק"מ מצפון מזרח למעבר אלתנף, שכבר החל לפעול. הטלוויזיה הסורית שידרה תמונות בהן נראות משאיות נושאות סחורות העוברות מסוריה לעיראק ומעיראק לסוריה (אלשרק אלאוסט, 14 ביוני 2017).
  • גורמים בפנטגון מסרו, כי צבא ארה"ב העביר מערכת טילים מתנייעת (HIMARS) מירדן למעבר אלתנף. קצין אמריקאי בפנטגון התבטא כי האמריקאים הגבירו את נוכחותם ואת דריסת הרגל שלהם באלתנף מול כל איום מצד הכוחות התומכים במשטר אסד (almasdarnews.com, 14 ביוני 2017).
דרום סוריה
  • מועצת השורא של צבא ח'אלד בן אלוליד, המזוהה עם דאעש, מינתה את מחמד רפעאת אלרפאעי, המכונה אבו האשם, כמפקד החדש (אמיר) של הארגון. מינויו בוצע לאחר שאבו מחמד אלמקדסי, האמיר הקודם נהרג ב-6 ביוני 2017 בתקיפה מהאוויר בעיירה אלשג'רה שבאגן הירמוכ. מוצאו של מחמד אלרפאעי הינו מהעיירה תל שהאב, שממערב לדרעא. הוא שימש כאמיר צבאי של חטיבת חללי אלירמוכ (ענב בלדי, 9 ביוני 2017) (חשבון הטוויטר حوض اليرموك نيوز@newsyarmouk, 6ביוני 2017).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול וסביבותיה
  • במהלך השבוע המשיכו הכוחות העיראקיים במערכה להשלמת כיבוש מובלעת דאעש במערב מוצול. בכיר במשטרת עיראק דיווח, כי הכוחות העיראקיים השתלטו באופן סופי על שכונת ג'נזילי, אחת השכונות האחרונות בקרבת העיר העתיקה. עתה מתרכזים פעילי דאעש בשתי שכונות בעיר העתיקה. דווח, כי פעילי דאעש מתבצרים סביב מסגד אלנורי, המסגד שבו הוכרז על הקמת הח'ליפות האסלאמית (אלמיאדין, 11 ביוני 2017). במהלך שחרור שכונת אלזנג'ילי איתרו כוחות הביטחון העיראקיים מפעל גדול המצויד במכשור חדיש, לייצור רקטות, פצצות מרגמה ומשגרי רקטות (אלסומריה, 10 ביוני 2017).

 

  • סגן מפקד "הגיוס העממי", המיליציות הפרו-איראניות המסייעות לממשלת עיראק בלחימה נגד דאעש, הודיע כי הכוחות  סיימו  את המשימות שהוטלו עליהם ממערב לעיר מוצול. הוא הוסיף כי עד כה הרגו כוחותיו כ-2,000 פעילי דאעש ועתה הם ממתינים להוראת המפקד הכללי של הכוחות המזוינים של עיראק (ראש ממשלת עיראק) להתחיל במבצע לשחרור נפת תלעפר (אלסומריה, 9 ביוני 2017). נפת תל-עפר מצויה בין מוצול לבין הגבול הסורי-עיראקי ונותרה בה עדיין "מובלעת" של פעילי דאעש.
פעולות טרור וגרילה של דאעש ברחבי עיראק
  •  דאעש המשיך לבצע פעולות טרור וגרילה ברחבי עיראק, בעיקר באזורים בהם מתגוררת אוכלוסייה שיעית:
  • בעיר כרבלא, הקדושה לשיעים[2],פוצץ עצמו מחבל מתאבד באמצעות אפוד נפץ בקרב התקהלות של שיעים. כתוצאה מכך נהרגו שלושים בני אדם ו-35 נפצעו (חק, 9 ביוני 2017).
  • בעיר מסיב, שבמחוז באבל, כחמישים ק"מ דרומית לבגדאד, פוצץ עצמו מחבל מתאבד באמצעות אפוד נפץ. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו 37 בני אדם וארבעים נפצעו (חק, 9 ביוני 2017). על פי מקורות עיראקים נהרגו בפיגוע עשרים בני אדם ו-21 נפצעו (אלסומריה, 9 ביוני 2017).
  • כרכוכ: מכונית תופת הנהוגה על-ידי מחבל מתאבד התפוצצה כעשרים ק"מ דרומית לכרכוכ,  על כביש כרכוכ-בגדאד, סמוך למחסום של כוחות הביטחון העיראקיים. לאנשי המחסום נגרמו שני הרוגים ושלושה פצועים (אלסומריה, 10 ביוני 2017). כפי הנראה דאעש עמד מאחורי ביצוע הפיגוע.

פעילות הג'האד העולמי במדינות נוספות

פיגוע משולב בטהראן

כללי

  • ב-7 ביוני 2017 בשעות הבוקר ביצעו חמישה מחבלי דאעש פיגוע משולב בעיר טהראן:
  • בבניין המג'לס (בית המחוקקים האיראני), בוצע פיגוע ירי, כנראה ע"י שלושה מחבלים.
  • במתחם קברו של רוחאללה ח'מיני, מייסד המהפכה האיראנית המשמש כאתר תיירות, בוצע פיגוע ירי ע"י שני מחבלים. השניים היו אמורים לפוצץ עצמם באמצעות חגורות נפץ.

 

  • משרד הפנים האיראני הודיע, כי בפיגועים בטהראן נהרגו 17 בני אדם  ו-52 נפצעו. נראה כי מרבית האבדות נגרמו בבניין המג'לס. כמה עשרות בני אדם נעצרו כחשודים בסיוע לביצוע הפיגועים. כוחות משמרות המהפכה נפרסו סביב מוסדות המשטר ומשרד המודיעין הודיע על כוננות עליונה (תסנים, 7 ביוני 2017).
  • חמשת המחבלים, שביצעו את הפיגועים, נהרגו. מכינוייהם של החמישה, שהופיעו בשבועון אלנבא' של דאעש עולה, כי הם איראניים במוצאם (אלנבא' 8 ביוני 2017). בכמה דיווחים נמסר, כי את הפיגועים ביצעו איראניים ממוצא כורדי (אלחיאת, 12 ביוני 2017). סוכנות הידיעות של דאעש העלתה סרטון בו נראים חמשת המחבלים לפני יציאתם לפעולה. לדברי שר המודיעין האיראני אותר המקום בו צולם הסרטון (פארס, 9 ביוני 2017).
  • משרד המודיעין האיראני מסר, כי מחקירת האירוע עלה, שמבצעי הפיגועים הצטרפו לשורות דאעש בשנת 2016 והשתתפו בלחימה בעיר מוצול בעיראק ואלרקה שבסוריה. חברי הקבוצה הגיעו לפני כשנה לאיראן יחד עם  מפקדם אבו המכונה "אבו עאישה" במטרה לבדוק אפשרות לבצע פיגועים בערים הקדושות באיראן. הקבוצה נחשפה ע"י השלטונות האיראנים ובכיריהם, ובתוכם אבו עאישה, נהרגו והשאר נמלטו מאיראן (תסנים, 8 ביוני, אלחיאת 12 ביוני 2017).
אירוע נוסף בדרום איראן
  • משטרת איראן הודיעה ב-12ביוני 2017, כי הרגה ארבעה חמושים וכן עצרה חמישה פעילים נוספים של דאעש במחוז הרמזגאן, בדרום המדינה. זאת, במהלך מבצע מעצרים של כוחות הביטחון האיראניים נגד התארגנויות של דאעש באזור. שניים מההרוגים הינם אזרחים זרים. הרשויות האיראניות פרסמו תמונות של אמצעי לחימה וחומרי נפץ, שנתפסו אצל הארבעה ודגל דאעש שאותו נשאו (pukmedia , 12ביוני 2017; אלשרק אלאוסט, 13 ביוני 2017).
תגובות איראניות לפיגוע בטהראן
  • המשטר האיראני הזדרז להאשים את סעודיה באחריות ישירה לפיגועים. כמו כן הואשמו ארה"ב ו"המשטר הציוני". בהתבטאויות השונות הודגשה היכולת הסיכולית הטובה של שרותי הביטחון האיראנים וקשיי ארגוני הטרור לפעול באיראן, במטרה להמעיט ממשמעות הפיגוע במג'לס ובקבר ח'מיני.

 

  • להלן כמה התבטאויות של בכירים איראנים בעקבות הפיגוע:
  • מחמוד עלוי שר המודיעין האיראנ יהודיע כי איראן עצרה את הגורמים, שעמדו מאחורי ביצוע הפיגועים. לטענתו במהלך השנתיים האחרונות סיכל המודיעין האיראני למעלה ממאה ניסיונות לבצע פיגועים באיראן. הוא גם ציין שעדיין לא ניתן לומר האם לסעודיה היה חלק באירועים אולם ניתן בהחלט לראות את ההשפעות של התמיכה הסעודית על קבוצות הטרור בעיראק ובסוריה (איסנא, 8 ביוני 2017).
  • חסין נקוי חסיני, דובר הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ במג'לס האיראני, אמר כי פעולת הטרור היא תוצאה של המשולש ארה"ב-המשטר הציוני-סעודיה. הוא הדגיש כי פעילי הטרור לא הצליחו לפעול באיראן, למרות שנסו לעשות כן שוב ושוב. לדבריו כוחות הביטחון האיראניים הצליחו למנוע מפעילי הטרור לבצע את תכניתם בקברו של ח'מיני אך הודה, כי הם הצליחו פחות במג'לס (מהר, 10 בינוי 2017).
  • עלי ג'עפרי, מפקד משמרות המהפכה, הצהיר כי סעודיה, ארה"ב ו"המשטר הציוני" תמכו בפעילי הטרור. הוא הדגיש, כי יש בידי איראן מידע מדויק לפיו סעודיה לא רק תמכה בפעילי הטרור אלא גם דרשה מהם לבצע את הפיגוע באיראן (פארס, 12 ביוני 2017).
קבלת האחריות ע"י דאעש
  • דאעש הזדרז לקבל אחריות לביצוע הפיגועים בטהראן. על פי נוסח ההודעה, שפרסם דאעש, לאחר תקופה ממושכת שבה נגרמו אבדות לשיעים רבים במדינות שונות בעולם, החליט הארגון לבצע פיגוע על אדמת איראן. לדברי ההודעה מבצעי הפיגועים היו חמושים  בנשק אוטומטי, רימוני יד והיו חגורים בחגורות נפץ. באופן נדיר פרסם דאעש גם סרטון, שצולם תוך כדי ביצוע הפיגוע    על-ידי אחד מחברי החוליה בבניין המג'לס האיראני (חשבון הטוויטר هادي الصالحي@TsUcwrB9LZrz8uK, 7 ביוני 2017).
  • בגיליון האחרון של שבועון דאעש אלנבא', פורסם אינפוגרף תחת הכותרת "פלישת טהראן". על פי האינפוגרף כללה החוליה הראשונה שני מחבלים מתאבדים, שפוצצו את אפודי הנפץ שלהם בתוך קהל מבקרים שיעים במתחם קבר ח'מיני והביאו למותם ופציעתם של עשרות בני אדם. חוליה שנייה, שכללה שלושה מחבלים, שנשאו חגורות נפץ, פרצה לבניין המג'לס האיראני, השתלטה עליו והרגה את כל מי שנתקלו בו (אלצוארם, 7 ביוני 2017).
קריאות דאעש להמשך הפיגועים נגד איראן והשיעים
  • nבגיליון האחרון של השבועון אלנבא'צוטט "מקור ביטחוני" בדאעש הטוען, כי הפיגוע באיראן הוא רק תחילתן של פעולות גדולות יותר, אשר תהפוכנה את איראן לזירת פיגועים חדשה עבור פעילי דאעש. לדבריו על רחובות טהראן להפוך לזירת קרב פתוחה עבור חיילי המדינה האסלאמית. הוא קרא למוסלמים לפגוע במשטר האיראני, באינטרסים שלו ובשיעים באיראן ומחוצה לה (אלנבא', 8 ביוני 2917).
  • בעקבות הפיגועים בטהראן פרסם דאעש סרטון בפרסית המלווה בכיתוביות בערבית, בו נראים חמישה רעולי פנים, חברי החוליה, שביצעה את שני הפיגועים. הדובר קורא למוסלמים הסונים להתחיל בג'האד ולשפוך את דמם (של השיעים) כפי שהם שופכים את דם המוסלמים (הסונים) בכל מקום. בהמשך מאיים הדובר גם על סעודיה ומציין שעל הסעודים לדעת, שלאחר איראן יגיע גם תורם "ובעזרת אללה נכה אתכם בבתיכם" (חק, 9 ביוני 2017).
הפיליפינים
  • אבו עבדאללה אלמהאג'ר, מפקד חיילי הח'ליפות במזרח אסיה (מחוז מזרח אסיה של דאעש) העניק ראיון לשבועון אלנבא' של דאעש. בראיון הוא אמר כי שבועת האמונים של אנשיו לדאעש ניתנה מיד לאחר שאבו בכר אלבע'דאדי הכריז על הקמת הח'ליפות, אולם ההודעה על כך התעכבה. עוד אמר, כי מצבם של פעילי דאעש בפיליפינים הולך ומשתפר, מספרם גדל וכן גדלה כמות אמצעי הלחימה שברשותם. הוא ציין כי בשנתיים האחרונות הם ניהלו קרבות מרים נגד צבא הפיליפינים וגרמו לו אבדות רבות והתייחס בביטול להבטחה של נשיא הפיליפינים לחסלם.

פעילות סיכול ומנע

לבנון
  • כוחות הביטחון הלבנוניים הודיעו כי הצליחו לעצור שבעה חשודים, ארבעה מהם פלסטינים, שהתכוונו לבצע פיגועי התאבדות נגד מטרות לבנוניות. נמסר כי כל החשודים  מזוהים עם דאעש. בין המטרות שהוזכרו: בכירי צבא וממשל, שדה התעופה הבינלאומי, הפרבר הדרומי (השיעי) של בירות, ומסעדות. שני פעילים נוספים שהשתייכו לחוליית הטרור נמצאים מחוץ ללבנון (אלאח'באר, MTV, 10 ביוני 2017).

פעילות תודעתית

קריאה לפעילי דאעש להקריב עצמם בסוריה ובעיראק ולהגביר את הפיגועים ברחבי העולם
  • לאחרונה פרסם דאעש הודעה בשפה האנגלית, המופנות למוסלמים תושבי רוסיה ומדינות המערב (ארצות-הברית, רוסיה, צרפת, בריטניה, קנדה, בלגיה, אוסטרליה ואיטליה). ההודעה קוראת להם להתרחק ממקומות התקהלות של נוצרים (כגון חנויות, גינות רחובות) משום שהם מהווים מטרות לגיטימיות לפגיעה מצד דאעש בצורות שונות, כגון: פיצוץ מטענים, פיגועי דריסה ושיסוף גרונות. ההודעה מוסרת לנוצרים, כי דאעש הכין עבורם אלפי "אריות בודדים" (קרי, מחבלים בודדים) המוכנים לפעול למען אללה. בסוף ההודעה מופנית קריאה ל"חיילי המדינה האסלאמית" להגביר את פעילותם במדינות "הכופרים" (חק, 9 ביוני 2017).
  • ב-12 ביוני 2017 פירסם מוסד אלפרקאן של דאעש קלטת שמע חדשה של דובר הארגון אבו אלחסן אלמהאג'ר. בקלטת בלטו שני נושאים:
  • חיזוק רוחם של פעילי דאעש הנלחמים במוצול, אלרקה, תלעפר (ממערב למוצול) ומקומות נוספים בעיראק ובסוריה.הדובר ציין כי המדינה האסלאמית ניצבת כיום בפני "נסיון אלוהי" מול "אומות הכפירה" שנלחמות בה. הוא השווה את עמידתם של פעילי דאעש לנסיונות שבהם עמדו מחמד ותומכיו בראשית דרכם, שרק חזקו את אמונתם והביאו לנצחונם בסופו של דבר. הדובר קרא לפעילי הארגון להגביר פעולותיהם בחודש רמצ'אן, להכות בכל כוחם באויבים, לדבוק באמונתם באללה ולהקריב עצמם בלחימה.
  • קריאה לפעילי דאעש להמשיך בג'האד ולפעול נגד מתנגדיהם. בזירות הלחימה השונות ברחבי העולם: הדובר קרא לפעילי הארגון בסיני, מצרים, ח'ראסאן (אפגניסטא/פקיסטאן), מערב אפריקה, סומליה, לוב, תוניסיה ואלג'יריה ובכל מקום אחר ברחבי העולם, להמשיך בג'האד. את פעילי דאעש בפיליפינים (מזרח אסיה) הוא ברך על פעילותם בעיר מראווי. הדובר ברך גם את פעילי הארגון באיראן בציינו, כי "ביתם של האיראנים חלש מקורי העכביש". למוסלמים במדינות המערב הוא קרא לפעול נגד אויביהם בהזכירו להם כי גן העדן מושג ע"י ג'האד (חק, 12 ביוני 2017).

[1]ארגון מדינות שנגחאי לשיתוף פעולה (SCO) הינו ארגון בינלאומי שהוקם בשנת 2001, אשר נועד לבנת אמון ולהגביר את שיתוף הפעולה הפוליטי הכלכלי והביטחוני בין רוסיה, סין, קזחסטאן, קירגיסטאן, טג'יקיסטאן ואוזבקיסטאן.
[2]כרבלא הינה העיר הקדושה ביותר לשיעים אחרי נג'ף בה על-פי האמונה השיעית קבור האימאם עלי. בקרבתה התרחש קרב כרבלא בשנת 680 לספירת הנוצרים, בין קרובי עלי לבין צבא הח'ליף האומיי יזיד. בקרב נהרגו צאצאי האימאם עלי, ובראשם האימאמים חסין בן עלי ועבאס בן עלי, הקבורים בעיר.