מזכ”ל הסהר האדום של איחוד האמירויות מתח ביקורת קשה על התנהלות פרובוקטיבית של חמאס במהלך מבצע “עופרת יצוקה”.


הקמת בית חולים שדה על ידי צוות הסהר האדום של איחוד האמירויות ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן". משמאל: ד"ר מחמד אלפלאחי, מזכ"ל הסהר האדום של איחוד האמירויות, נושא הרצאה שבה חשף, כי פעיל חמאס "התגרו" בישראל ע"י שיגור רקטות מאזור בית החולים של איחוד האמירויות (סרטון הרצאת ד"ר אלפלאחי ביוטיוב, 12 ביוני 2017).
הקמת בית חולים שדה על ידי צוות הסהר האדום של איחוד האמירויות ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן". משמאל: ד"ר מחמד אלפלאחי, מזכ"ל הסהר האדום של איחוד האמירויות, נושא הרצאה שבה חשף, כי פעיל חמאס "התגרו" בישראל ע"י שיגור רקטות מאזור בית החולים של איחוד האמירויות (סרטון הרצאת ד"ר אלפלאחי ביוטיוב, 12 ביוני 2017).

כללי

1.   ד"ר מחמד אלפלאחי,מזכ"ל הסהר האדום של איחוד האמירויות, נשא ב-12 ביוני 2017 הרצאה אודות האתגרים הביטחוניים עמם מתמודד הסהר האדום של איחוד האמירויות בפעילותו ההומניטארית ברחבי העולם. בהרצאה נכחו שליט אבו ט'בי, שיח' מחמד בין זאיד אלניהאן, ואנשי ממשל בכירים. דבריו של ד"ר אלפלאחי תורגמו לאנגלית וצוטטו באתר החדשות The National, מבלי לציין כי הדברים נאמרו במהלך הרצאה[1].

2.   ד"ר אלפלאחי ציין בנאומו, כי במהלך מבצע "צוק איתן" הקים ארגון הסהר האדום של איחוד האמירויות בית חולים שדה ברצועת עזה (תחילה הוקם בית החולים בדיר אלבלח ולאחר זמן קצר הועבר לאזור רפיח). זאת, כדי לסייע למערכת הבריאות הפלסטינית ברצועה, אשר עמדה במהלך המבצע תחת לחץ רב בשל הכמות הגדולה של הפצועים. הוא הדגיש, כי מקומו של בית החולים הועבר לידיעת הרשויות הישראליות באמצעות ארגון הצלב האדוםוציין בחיוב את שיתוף הפעולה שהתקיים בין הסהר האדום של איחוד האמירויות לבין הצלב האדום וישראל.

3.   במהלך נאומו תקף ד"ר אלפלאחי בחריפות את חמאס.הוא ציין, כי כי חרף העובדה שחמאס היתה מודעת לפעילות בית החולים, פעיל חמאס "התגרה" בכוחות צה"ל ע"י שיגור רקטות מתוצרת מקומית מאזור בית החולים במטרה "להוכיח" לעולם, שישראל תוקפת אתרי סיוע הומאניטריים. לדבריו המחישה התנהגות חמאס את "הכוונות המרושעות" שלה ואת נכונותה להקריב חיי מטופלים וצוות בית החולים כדי להשיג מטרותיה התעמולתיות.

 

4.   זוהי עדות ראשונה מסוגה הניתנת ע"י בכיר ערבי, שעמד בראש אחד מהארגונים שהעבירו סיוע רפואי לחמאס, על ההתנהגות "המרושעת" והבלתי מוסרית של חמאס במהלך מבצע "צוק איתן". להערכתנו חשיפת התנהגות זאת של חמאס בעיתוי הנוכחי, בפורום בו נכחו בכירי האמירויות הערביות אינה מקרית. נראה לנו כי ברקע עומדים ניתוק הקשרים של סעודיה ובעלות בריתה (ובתוכם גם איחוד האמירויות) עם קטר ותביעתם מקטר להפסיק תמיכתה בארגונים כמו חמאס ותנועת האחים המוסלמים (אליום אלסאבע, 6 ביוני 2017). לכך ניתן להוסיף הכללת חמאס ברשימת ארגוני הטרור האזוריים ע"י הנשיא טראמפ במהלך ביקורו בסעודיה.

5.   השימוש הצבאי שעושה חמאס במתקנים רפואיים ברצועה (בתי חולים, מרפאות, אמבולנסים) הינם תופעה מוכרת, שבאה לידי ביטוי במבצע "צוק איתן" ועוד יותר במבצע "עופרת יצוקה". שימוש זה מצא ביטויו, בין השאר, בהעברת תשתיות צבאיות (מפקדות, פעילים, אמצעי לחימה) לבתי חולים ובביצוע ירי רקטות או פצצות מרגמה מקרבתם. שימוש זה נועד להקנות לאמצעי הלחימה ולפעילים של חמאס מעין "חסינות" מפני תקיפות צה"ל מתוך ידיעה שצה"ל אינו נוהג לתקוף מתקנים רפואיים.

 

החלק העוסק בחמאס בהרצאתו של מחמד אלפלאחי

מימין: ד"ר מחמד אלפלאחי, נושא הרצאה בפני שליט אבו ט'בי ובכירים נוספים באיחוד האמירויות. משמאל: שליט אבו ט'בי ונכבדים נוספים בהרצאתו של ד"ר מחמד אלפלאחי (יוטיוב, 12 ביוני 2017).
מימין: ד"ר מחמד אלפלאחי, נושא הרצאה בפני שליט אבו ט'בי ובכירים נוספים באיחוד האמירויות. משמאל: שליט אבו ט'בי ונכבדים נוספים בהרצאתו של ד"ר מחמד אלפלאחי (יוטיוב, 12 ביוני 2017).

6.   ב-12 ביוני 2017, נשא ד"ר מחמד אלפלאחי מזכ"ל הסהר האדום של איחוד האמירויות, הרצאה באבו ט'בי. נכחו בהרצאה שליט אבו ט'בי שיח' מחמד בן זאיד אלנהיאן ואנשי ממשל בכירים. נושא ההרצאה היה "האתגרים הביטחוניים עמם מתמודד הסהר האדום של איחוד האמירויות בפעילותו ההומניטארית ברחבי העולם". ההרצאה עסקה בפעילות הסהר האדום של איחוד האמירויות ברחבי העולם. כדי  להמחיש את האתגרים הביטחוניים הללו סיפר ד"ר אלפלאחי לקהל השומעים על אירוע, שקרה ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה (יולי, אוגוסט 2014), כאשר צוות מטעם הסהר האדום של איחוד האמירויות פעל בבית חולים שדה שהקים ברצועת עזה. ד"ר אלפלאחי ציין כי הוא חושף את הדברים הללו בפעם הראשונה.

7.   לדברי ד"ר אלפלאחי לפני הגעת בית החולים והצוות לרצועת עזה התבצע תיאום בין הסהר האדום של איחוד האמירויות לבין הצלב האדום, אשר אישר לבית החולים ולצוות הרופאים להיכנס. הצלב האדום אף תיווך בינם לבין גורמים בצה"ל  להם דיווח על מקום הצבת בית החולים, כדי להבטיח שבית החולים לא יותקף על ידי כוחות צה"ל.

8.   ד"ר אלפלאחי ציין, כי במהלך עבודתם בבית החולים השדה הם הופתעו לראות, כי אחד מפעילי חמאס "התגרה" בכוחות הישראליים ע"י שיגור רקטות מתוצרת מקומית לעבר מטוסים ישראליים. לדבריו הרקטות שוגרו מהשטח, אשר בו הוקם בית החולים. בתגובה לכך, ירו מטוסי חיל האוויר הישראלי לעבר מקור הירי. לדעתו ה"התגרות" של חמאס בישראלים נעשתה בעיקר כדי להראות לעולם שישראל תוקפת אתרי סיוע הומניטארי. לדברי ד"ר אלפלאחי הרגישו אנשי הצוות כקורבן בידי חמאס השולטת ברצועה. הוא הדגיש, כי חמאס הינה בעלת "כוונות מרושעות", שכן אנשיה היו מוכנים להקריב את אנשי הצוות מאיחוד האמירויות ואת הפצועים בבית החולים כדי להוכיח שישראל מכוונת את הירי שלה לעבר מטרות הומאניות.

9.   ד"ר אלפלאחי ציין, כי עם צאתו של הצוות מהרצועה האשימו אותם פעילי חמאס כי הם מרגלים, סוכנים זרים ואנשי מודיעין. לדבריו, ככל הנראה דיווחו אנשי חמאס "למיליציות קיצוניות", באזור שיח' זויד (שבצפון חצי האי סיני), שישנה קבוצה העושה דרכה ושיתכוננו לבצע ג'האד נגדם. כך, לדבריו, נוצר מצב, שמוסלמים נלחמים במוסלמים, אשר העניקו סיוע הומניטארי למוסלמים (יוטיוב, ,The National12 ביוני 2017).

השימוש הצבאי, שחמאס עושה במתקנים רפואיים

10.    חמאס ושאר ארגוני הטרור מרבים לעשות שימושים צבאיים במתקנים רפואיים ברצועת עזה (בתי חולים, מרפאות, אמבולנסים). זאת, כחלק מתופעה רחבה יותר של עשיית שימוש צבאי במוסדות ציבוריים ובכלל זה בתי ספר. השימוש הצבאי במוסדות ציבוריים נועד לקנות מעין "חסינות" לפעילים ולאמצעי לחימה של חמאס מתוך ידיעה שצה"ל נמנע, ככל האפשר, מלתקוף מתקנים רפואיים. והיה ובכל זאת נפגעים מתקנים רפואיים ע"י צה"ל מנוצל הדבר ע"י מערכת התעמולה של חמאס להאשמת ישראל ב"פשעי מלחמה" ובפגיעה מכוונת באוכלוסייה האזרחית.

11.    במאמר בוושינגטון פוסט (15 ביולי 2014) תיאר הכתב William Boothמעזה את הנעשה בבית החולים אלשפאא' במהלך מבצע "עופרת יצוקה":

"At the Shifa Hospital in Gaza City, crowds gathered to throw shoes and eggs at the Palestinian Authority's health minister, who represents the crumbling "unity government" in the West Bank city of Ramallah. The minister was turned away before he reached the hospital, which has become a de facto headquarters for Hamas leaders, who can be seen in the hallways and offices"(הערה: ההדגשות נעשו ע"י מרכז המידע למודיעין ולטרור).

12.    בית החולים אלשפאא', שבמערב העיר עזה, הינו הגדול והחשוב מבין בתי החולים ברצועה. בבית חולים זה עשתה חמאס שימושים צבאיים מגוונים גם במבצע "עופרת יצוקה". בין השאר שהו בבית החולים במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בכירי חמאס, שהפכו חלק מהאגפים לשטחים סגורים, שאובטחו ע"י חמושים. כמו כן הועברו לבית החולים אלשפאא' אמצעי לחימה, ופעילי טרור התמקמו בקרבת בית החולים וירו משם פצצות מרגמה[2]. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" נעשה שימוש צבאי בבתי חולים נוספים ברצועה עזה.

13.    במהלך מבצע "צוק איתן" זיהה כוח צה"ל במהלך פעילותו ברצועה שני מחבלים פלסטינים עושים שימוש באמבולנס כדי לנוע ברחבי רצועת עזה(דובר צה"ל, 22 ביולי 2014). המחבלים נראו עולים על האמבולנס ומשתמשים בו כרכב הסעה, נראה גם נהג האמבולנס לבוש חלוק לבן. צה"ל לא תקף את האמבולנס מחשש, שמצויים בו אזרחים. האירוע פורסם ע"י דובר צה"ל בסרטון ביוטיוב.

צילומים מסרטון, שפורסם ע"י דובר צה"ל והעולה ליוטיוב, אודות שימוש מבצעי של מחבלים באמבולנס במהלך מבצע "צוק איתן" (דובר צה"ל, 22 ביולי 2014).
צילומים מסרטון, שפורסם ע"י דובר צה"ל והעולה ליוטיוב, אודות שימוש מבצעי של מחבלים באמבולנס במהלך מבצע "צוק איתן" (דובר צה"ל, 22 ביולי 2014).

נספח
ד"ר מחמד אלפלאחי

ד"ר מחמד עתיק אלפלאחי, מזכ"ל הסהר האדום של איחוד האמירויות   (יוטיוב, 30 במרץ 2016), (אלוטן, כווית, 26 במרץ 2015).
ד"ר מחמד עתיק אלפלאחי, מזכ"ל הסהר האדום של איחוד האמירויות (יוטיוב, 30 במרץ 2016), (אלוטן, כווית, 26 במרץ 2015).

1.   ד"ר מחמד עתיק סלטאן אלפלאחי משמש כמזכ"ל הסהר האדום של איחוד האמירויות מאז שנת 2012. אלפלאחי הוא בוגר תואר ראשון במשפט והלכה אסלאמית מאוניברסיטת איחוד האמירויות (שנת 2006). את התואר השני במנהל כללי הוא קיבל בניו יורק (שנת 2007). אלפלאחי הוא בעל תואר שלישי בניהול מתוך השקפה אסלאמית, שקיבל בשלוחה באבו ט'בי של אוניברסיטת מחמד החמישי במרוקו (שנת 2011).

2.   לפני תפקידו הנוכחי עבד ד"ר אלפלאחי כחמש שנים בחברת הדלק של אבו ט'בי. הוא משמש בנוסף לתפקידו בסהר האדום כחבר הנהלה של מספר גופים בניהם: המועצה העליונה לאימהות ולילדים, הרשות הכללית לאסלאם והקדשים ושלוחת אוניברסיטת אלאזהר באיחוד האמירויות. אלפלאחי מתגורר באבו ט'בי (אלביאן, 13 ביוני 2017).

בית חולים שדה של איחוד האמירויות, שהוקם ברצועה במבצע "צוק איתן"

3.   בית חולים השדה שהוקם ברצועת עזה הגיע כתרומה מארגון הסהר האדום של איחוד האמירויות, בחסות נסיך הכתר של אבו ט'בי ומפקד כוחות הצבא. זאת, כדי לסייע למערכת הרפואה המקומית ברצועה במהלך מבצע "צוק איתן", אשר עמדה תחת לחץ רב בשל כמות הפצועים הגדולה. משלחת בית החולים הגיעה ב-15 ביולי 2014 לקהיר. עם הגעתם לקהיר דיווחו אנשי המשלחת כי הם עומדים לדון עם הרשויות בעזה לגבי המיקום הטוב ביותר להצבת בית החולים, כדי שיספק סיוע רפואי לפצועים (אתר הסהר האדום של אחוד האמירויות 16 ביולי 2014).

4.   יחד עם ציוד בית החולים הגיע צוות רפואי של כחמישים איש. לאחר תיאום עם הצלב האדום (אשר דיווח לגורמים בצה"ל על הקמת בית החולים ועל מיקומו) הוקם בית החולים ב-19 ביולי 2014, סמוך לבית החולים שהדאא' אלאקצא בדיר אלבלח, שבמרכז הרצועה. זמן קצר לאחר הקמתו הועתק מיקומו של בית החולים לשכונת תל סלטאן במערב העיר רפיח. זאת, בשל ריבוי הנפגעים באזור רפיח ובמטרה לתת מענה רפואי לפצועים בדרום הרצועה. עם צאתה של משלחת הארגון מהרצועה (דרך מעבר רפיח), הועבר בית חולים השדה על ציודו הרפואי לידי סהר האדום הפלסטיני בדיר אלבלח (24.ae, 7 בספטמבר 2014).

5.   לדברי מנהל בית החולים, כלל בית החולים חמישים מיטות חולים. היו בו  חדרי ניתוח, מחלקת טיפול נמרץ, מחלקה כירורגית ומחלקת כוויות.  כמו כן עמדו לרשות בית החולים שני אמבולנסים שהובאו על ידם. אל בית החולים נילווה גם צוות רפואי של למעלה מחמישים איש (אלרסאלה.נט, 16 ביולי 2014). דווח כי בית החולים טיפל במאות בני אדם בכל יום (אתר הסהר האדום של איחוד האמירויות, 12 באוגוסט 2017).

[1] The National הינו עיתון יומי ואתר חדשות באנגלית באיחוד האמירויות. הוא  נוסד בשנת 2008 ומכסה חדשות מקומיות, אזוריות ובינלאומיות. העיתון מופעל על ידי Abu Dahbi Media  ומשרדיו נמצאים באבו ט'בי. מסמך זה מסתמך על נוסח ההרצאה בערבית ועל הנוסח באנגלית, שהופיע באתר The National.
[2] ראו פרסום מרכז המידע מ-23 ביולי 2014: "שימושים צבאיים במתקנים רפואיים ובאמבולנסים ע"י חמאס ושאר ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה".