מבט לג’האד העולמי (28-22 ביוני 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

קולונל ריאןדילון במסיבת העיתונאים (אתר מבצע

קולונל ריאןדילון במסיבת העיתונאים (אתר מבצע "נחישות טבועה", 23 ביוני 2017).

ההרס בעקבות תקיפות האמריקאיות באלרקה (בלדי ניוז, 26 ביוני 2017).

ההרס בעקבות תקיפות האמריקאיות באלרקה (בלדי ניוז, 26 ביוני 2017).

תיעוד פיצוץ מכונית תופת בסמוך למבנים בהם שהו כוחות SDFבאלג'זרה, במערב אלרקה (חק, 24 ביוני 2017).

תיעוד פיצוץ מכונית תופת בסמוך למבנים בהם שהו כוחות SDFבאלג'זרה, במערב אלרקה (חק, 24 ביוני 2017).

לוחם חזבאללה מחולץ מתוך כלי רכב, שנפגע כתוצאה מירי פעילי דאעש בקרבת שדה הגז

לוחם חזבאללה מחולץ מתוך כלי רכב, שנפגע כתוצאה מירי פעילי דאעש בקרבת שדה הגז

תעודת לוחם חזבאללה,שנמצאה בכלי הרכב (אעמאק, 22 ביוני 2017).

תעודת לוחם חזבאללה,שנמצאה בכלי הרכב (אעמאק, 22 ביוני 2017).

תמונות מסרטון שהפיץ ארגון אחראר אלשאם המתעדות את הדיפת ההתקפה של פעילי צבא ח'אלד בן אלוליד על העיירה חיט (יוטיוב, 25 ביוני 2017).

תמונות מסרטון שהפיץ ארגון אחראר אלשאם המתעדות את הדיפת ההתקפה של פעילי צבא ח'אלד בן אלוליד על העיירה חיט (יוטיוב, 25 ביוני 2017).

כוחות הביטחון העיראקיים נלחמים בעיר העתיקה(מרכז נינוא להסברה, 26 ביוני 2017).

כוחות הביטחון העיראקיים נלחמים בעיר העתיקה(מרכז נינוא להסברה, 26 ביוני 2017).

פיצוץ צריח מסגד אלנורי במוצול (בואבתאלעין, 21 ביוני 2017).

פיצוץ צריח מסגד אלנורי במוצול (בואבתאלעין, 21 ביוני 2017).


עיקרי אירועי השבוע

  • בעיר העתיקה של מוצול נכנסה הלחימה לישורת האחרונה, במערכה לכיבוש העיר. צבא עיראק הודיע כי 50% משטח העיר העתיקה בידיו.מספר פעילי דאעש המצויים בעיר העתיקה מוערך ע"י מקורות עיראקיים בכמאתיים, המסרבים להיכנע ומתכוונים כנראה להילחם עד הסוף. השבוע פוצץ דאעש את מסגד אלנוריבעיר העתיקה של מוצול. הסיבה לכך הינה, להערכתנו, רצונו של דאעש למנוע מהעיראקים "תמונת ניצחון" במסגד בעל המשמעות הסמלית, בו הכריז אבו בכר אלבע'דאדי על הקמת החליפות האסלאמית לפני כשנתיים.
  • באלרקה מגלים פעילי דאעש לחימה עיקשת. פעילי דאעש (כדרכם) מרבים לעשות שימוש במחבלים מתאבדים המפוצצים מכוניות תופת. כתבת צרפתית, שהתלוותה לכוחות SDF  דיווחה גם על ריבוי תקיפות שמבצע דאעש באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, המעכבות את התקדמות הכוחות.
  • דובר אמריקאי הודיע, כי ערוצי התקשורת בין רוסיה לבין ארה"ב והקואליציה ממשיכים לפעול. זאת על אף הודעתה של רוסיה בשבוע שעבר על השהיית התיאום האווירי בתגובה להפלת המטוס הסורי ע"י ארה"ב והקואליציה.

 

רוסיה ומדינות הקואליציה

ערוצי התיאום בין ארה"ב לרוסיה ממשיכים לפעול
  • קולונל ריאן דילון (Col. Ryan Dillion),דובר הכוח האמריקאי בכוחות הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש, אמר במסיבת עיתונאים שערך, כי ערוצי התקשורת בין רוסיה לכוחות הקואליציה,שנועדולתאם בין הפעילות הצבאית של הצדדים בסוריה, ממשיכים לפעול. זאת, לדבריו, כדי להבטיח את ביטחונם של כוחות שתי המדינות באוויר וביבשה ולמנוע תקלות אסטרטגיות. הדובר נמנע מלפרט האםרוסיה עשתה שימוש בערוץ זה כדי לעדכן את ארה"ב אודות התקיפה שביצעה באמצעות טילי השיוט(אתר מבצע"נחישותטבועה", 23 ביוני 2017).יוזכר כי רוסיה הודיעה על השהיית התיאום האווירי בתגובה להפלת המטוס סורי באזור אלראצפהעל ידי ארה"בוכוחות הקואליציה[1].
ירי טילי שיוט ע"י רוסיה נגד יעדי דאעש באזור חמאה
  • משרד ההגנה הרוסי הודיע כי שתי פריגטות וצוללת, השוהות במזרח הים התיכון, שיגרו שישה טילי שיוט לעבר מוצבי דאעש באזור חמאה. לדברי הרוסים בעקבות שיגור הטילים נהרסו מרכזי פיקוד ושליטה ומחסני נשק ותחמושת של הארגון באזור העיירהעקיריבאת (Uqayribat) כ-65 ק"מ ממזרח לחמאה (בצד הדרך המובילה מתדמור לחמאה). משרד החוץ הרוסי דיווח, כי תורכיה וישראל עודכנו טרם השיגורים(עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 23 ביוני 2017).
  • על פי הודעת משרד ההגנה הרוסי עמדה ברקע ההתקפה המשך יציאתם של פעילי דאעש מהעיר אלרקה דרך חלקה הדרומי של העיר ("המסדרונות הדרומיים"). פעילי דאעש הנמלטים מהעיר מגיעים למחוז חמאה בנתיבים שונים ונערכים שם מחדש (אתר משרד ההגנה הרוסי, 23 ביוני 2017). אנו סבורים, שירי הטילים נועד להמחיש, כי רוסיה מתכוונת למנוע בריחת פעילי דאעש מהמזרח מערבה ובו בזמן להוות "הפגנת כוח" כלפי ארה"ב ומדינות הקואליציה.
הריגת מנהיג בדאעש ובכירים בארגון
  • אולג סירמוטולוב, סגן שר החוץ הרוסי, אמר כי על פי משרד החוץ הרוסי מותו של מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי בהתקפה רוסית מוערך בסבירות גבוהה[2]. לדבריו המידע בעניין זה נבדק בכמה ערוצים במקביל (ספוטניק, 22 ביוני 2017). דוברי הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש ציינו כי דבר מותו האפשרי של אבו בכר אלבע'דאדי טרם אומת[3].
  • כוחות הקואליציה דיווחו על הריגתם  של שני פעילים בכירים בתחום הכספים בסוריה (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 23 ביוני 2017):
  • פואז מחמד ג'ביראלראוי ((Fawaz Muhammad Jubayr al-Rawi,יליד סוריה. הוא היה בעלים של רשת Hanifaלהמרת כספים באבוכמאל. הוא השתמש בחברהשבבעלותו ובקשריו הפיננסיים הבינלאומייםכדי להעביר מיליוני דולרים אל שטחים שתחת שליטת דאעש ומהשטחים הללו החוצה. הוא סייע  לדאעש בעסקאות רכש אמצעי לחימה ותחמושת בתקופה בה כבש הארגון שטחים בסוריה ובעיראק. כמו כן, היה ממונה על שמירת הכספים של הארגון ועל תשלום כספים ללוחמים זרים. ביתו שימש למפגשים שבועיים של בכירי דאעש.
  • סמי ראדריס Samir Idris)יועץ פיננסי בולט בדאעש בתחום פיגועי הטרור ומלבין כספים בינלאומי. נתן שירותים לבכירי דאעש לשם העברת כספים מעבר לגבולות ולתשלום עבור פיגועי טרור.
ביקורת בעיתון ניו-יורק טיימס על התנהלות ארה"ב בסוריה
  • במאמר פרשנות בניו יורק טיימס כותבת הלן קופר, כתבת לענייני הפנטגון, כי התקריות האחרון בסוריה מצביעות על כך, שארה"ב עשויה להיקלע למצב,בו יהיה לה תפקיד גדול הרבה יותר במשבר בסוריה מכפי שתוכנן מלכתחילה. כותבת המאמר מתייחסת לתקריות שהתרחשו בחודש האחרון אשר ארה"ב עומדת מאחוריהן דוגמת הפלת המטוס הסורי והפלת שני כלי טיס איראניים בלתי מאוישים. לדברי הכותבת באף אחת מהתקריות הללו לא היה מעורב דאעש למרות שהארגון הוצב כסיבה הבלעדית למעורבות האמריקאית בסוריה (ניו יורק טיימס, 22 ביוני 2017).
גרמניה מעבירה את מטוסיה לירדן
  • הפרלמנט של גרמניה החליט ברוב קולות להעביר שישה מטוסי טורנדו, מטוס תדלוק וכ-270 חיילים המעורבים במשימות בלחימה נגד דאעש,מבסיס אינצ'רליק בתורכיה לירדן.ההעברה מתבצעת בעקבות החיכוכים שהתגלעו בין גרמניה לתורכיה סביב הנוכחות הגרמנית בשדה התעופה (AP, 24 ביוני 2017).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה לכיבוש אלרקה
  • כוחותSDF נתקלו השבוע בקשיים בהתקדמותם באלרקה לנוכח לחימה עיקשת של פעילי דאעש. הלחימה נגד דאעש המשיכה להתנהל בעיקר בפרברישכונת אלבריד(צפון מערב העיר) ושכונת חטין(במערב העיר).כמו כן נמסר כי כוחותSDFהשתלטו מוצב דאעש מדרום לפרת ועל שכונת אלקאדסיה (רשת התקשורת שאם, 25 ביוני 20177).

 

המענה של דאעש
  • פעילי דאעש מנסים להחזיר לשליטתם שטחים שנכבשותוך שהם מגלים לחימה עיקשת. כתבת צרפתית, שהתלוותה לכוחות SDF , תיעדה תקיפות כלי טיס לא מאוישים של דאעש נגד הכוחות. לוחמי SDFדיווחו כי מתבצעות לפחות 15 תקיפות כאלה מידי יום. תקיפות אלה גורמות לדברי הכתבת לעיכוב בהתקדמות הכוחות בשעות היום (פראנס 24, 26 ביוני 2017). דווח כי כוחות SDF הפילו באלרקה כלי טיס לא מאויש בעל מנגנון להטלת פצצות (ח'טוה, 26 ביוני 2017).
  • כמו כן ממשיכים  פעילי דאעש לבצע פיגועי התאבדות נגד כוחותSDF:
  • ב-23 ביוני 2017 הודיע דאעש כי מחבל מתאבד המכונה אבו מחמד האוזבקי, פוצץ מכונית תופת בסמוך לריכוז כוחות SDFבשכונות אלג'זרה, שבמערב אלרקה. בפיגוע נהרגו תשעה לוחמים ונפצעו חמישה. בנוסף לכך הושמדו ציוד ואמצעי לחימה.
  • ב-24 ביוני 2017 הודיע דאעש, כי מחבל מתאבד המכונה אבו סיף אלאדלבי פוצץ מכוניתתופת במפקדה של כוחות SDFבמתחם מגורים בשכונת אלנהצ'ה,במערב אלרקה. בפיגוע נהרגו ונפצעו לוחמים ששהו במפקדה (חק, 24 ביוני 2017).
  • ב-25 ביוני 2017 דיווח כי פעילי דאעש פוצצו מכונית תופת סמוך למוצבי SDFבכפר אלכסרה דרומית לאלרקה. נמסר על הרוגים בקרב הכוחות(רשת תקשורת שאם, 25 ביוני 2017).
  • דאעש דיווח כי מספר פעיליהארגון פשטו על עמדות של כוחות צבא סוריה בכפר ביר נבאג' (BirNbaj), כ-33 ק"מ מדרום מערב לאלטבקה. בהתנגשויות שהתנהלו בין הצדדים נהרגו קרוב לעשרים חיילים סורים וחיילים נוספים נפצעו. בנוסף לכך, הושמדו טנק  ונגמ"ש ושני כלי רכב צבאיים נפגעו (חק, 24 ביוני 2017).
מעורבות לוחמים של מדינות מערביות בקרבות באלרקה
  • בתקשורת הערבית דווח כי במערכה על אלרקה יש לכוחות הקואליציה הבינלאומית גם מעורבות יבשתית. במסגרת זאת משתתפים במערכה, על פי ההערכות,כמאתיים לוחמים אמריקאים, צרפתיםובריטיים, הפועלים לצד כוחותSDF . משימה מיוחדת של הלוחמים הללו הינה ביצוע חיפושים בדירות בכירי דאעש, במיוחד זרים, בשכונות עליהם השתלטוכוחות SDF.הלוחמים הללו מחפשים אחר מסמכים ולוקחים טביעות אצבעות.נמסר שכמה מהלוחמים נפצעו במהלך הפעילות ופונו משדה הקרב באמצעות מסוקים אמריקאים (אלשרקאלאוסט, 18 ביוני 2017).תדמור
  • השבוע התנהלה לחימה באזור שדה הגז אראכ, צפונית מזרחית לתדמור. דאעש דיווח בכלי התקשורת שלו כי פעיל חזבאללה נפל בשבי וכי ולפחות שניים נוספים נהרגו מירי לעבר כלי רכב בו נסעו, בקרבת שדה אראכ (אעמאק, 22 ביוני 2017).
  • ממזרח לתדמור התנהלו קרבות בין צבא סוריה לדאעש בקרבת צירתדמור-אלסח'נה. הכוחות הסורים,שהסתייעו בתקיפות מהאוויר,הצליחו להתקדם ולכבוש מספר עמדות, שהיו בשליטת דאעש(מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 25 ביוני 2017).


העיר אלסח'נה, השוכנת על ציר תדמור דיר אלזור,נכבשה על-ידי דאעש במחצית הראשונה של מאי 2015, עתה היא העיר האחרונה במחוז חמץ, הנמצאת עדיין בשליטת דאעש. העיר הותקפה בשבועות האחרוניםמהאוויר על-ידי מטוסי קרב ומסוקים רוסים וסורים ובוצע לעברה ירי ארטילרי מאסיבי. להערכתנו מהווה העיירה יעד חשוב לכוחות הסורים בדרכם למרחב דיר אלזור.

 

מרחב אלתנף
  • מהנד אלטלאע, מפקד "קומנדו המהפכה", אמר כי ארה"ב שלחה תגבור צבאי מירדן לסוריה וחיזקה את הנוכחות הצבאית שלה במחנה אלתנף במשולש הגבולות סוריה-ירדן- עיראק. לדבריו כוחותיו וכוחות הקואליציה מחפשים אחר תכניות חלופיות,שיאפשרו להם לחדש את פעולותיהם נגד דאעש במזרח סוריה (אלשרקאלאוסט, 22 ביוני 2017). חאמדאלשנדוח', מפקד בכוחות "הגיוס העממי" העיראקי(מיליציות שיעיות הפועלות בחסות איראן) מסר אף הוא  כי ארה"ב תגברה את כוחותיה באזור משולש הגבולות עיראק-סוריה-ירדן (אלדרראלשאמיה, 25 ביוני 2017).
רמת הגולן
ניסיון השתלטות צבא ח'אלד בן וליד, המזוהה עם דאעש, על העיירה חיט
  • השבוע ניסו פעילי צבא ח'אלד בן וליד,שלוחת דאעש הפועלת באגן הירמוכ, להשתלט על העיירה חיט, שבידי ארגוני המורדים. דווח כי פעילי צבא ח'אלד אלוליד הצליחו להתקדם באמצעות מנהרה ולחסום את הדרך המובילה לאלחיט. פעיליו מנעו את הכניסה והיציאה מהישוב, ניתקו את זרם המים ואסרו על העברת מזון (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 24 ביוני 2017).ב-25 ביוני 2017 נמסר, כי צבא סוריה החופשית הצליח לבלום את ההתקפה של דאעש באזור חיט (SMO, 25 ביוני 2017).
  • דווח כי סמוך לעיירה חיט הרגו ארגוני המורדים 15 פעילים המשתייכים לצבא ח'אלד בן אלוליד. בין ההרוגים אבו האשם אלרפאעי, "אמיר"דעאש באגן הירמוכ. אלרפאעי מונה לתפקידו לפני כחודש בלבד לאחר שקודמו, אלמקדסי, נהרג בתקיפה מהאוויר של כוחות הקואליציה (Aii4syria, אח'באר אלאן, 26 ביוני 2017). כמו כן סיכלו פעילי צבא סוריה החופשית פיצוץ מכונית תופת, שהכינו פעילי דאעש בעיירה חיט (רשת תקשורת שאם, 25 ביוני 2017). 
קרבות בין צבא סוריה לבין ארגוני מורדים ובהם המטה לשחרור אלשאם
  • במרחב אלקניטרה התנהלו השבוע קרבות בין צבא סוריה לבין פעילי המטה לשחרור אלשאם (בעבר ג'בהתאלנצרה) וארגונים מורדים נוספים בעלי אופי אסלאמי. ארגוני המורדים, שהקימו חמ"ל משותף, פתחו ב-25 ביוני 2017 בהתקפה נגד צבא סוריה במטרה לכבוש את מדינת אלבעת'. דווח כי כוח המורדים נהדף וכי לשני הצדדים נגרמו אבדות.

חילופי האש ביניהם "זלגו"מספר פעמים לשטח ישראל. צה"ל הגיב בתקיפות מהאוויר נגד עמדות צבא סוריה, מתוך ראיית המשטר הסורי כאחראי על שמירת השקט בגבול הסורי-ישראלי.

 

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול

המערכה לכיבוש מוצול מתקרבת לישורת הסופית.צבא עיראק הודיע כי 50% משטח העיר העתיקה מצויים בידיו (אלסומריה, 27 ביוני 2017). על פי מקורות צבאיים עיראקיים מצויים בעיר העתיקהלא יותר ממאתיים מפעילי דאעש (אלערביה, 24 ביוני 2017). כוחות הביטחון העיראקיים קראו באמצעות רמקולים לפעילי דאעש להסגיר עצמם(אלסומריה, 25 ביוני 2017) אולם דומה, כי הםמתכוונים להילחם עד הסוף. צבא עיראק הודיע, כי דאעש פוצץ את מסגד אלנורי שבעיר העתיקה, המקום בעל המשמעות הסמלית, אשר בו הכריז מנהיג הארגון אבו בכר אלבע'דאדי על הקמת החליפות ב-4 ביולי 2014.

 

תגובות דאעש

למרות שהמערכה על מוצול עומדת בפני סיומה ממשיכים פעילי דאעש להילחם  ולהדוף את התקפות צבא עיראק על העיר העתיקה. ב-24 ביוני 2017 הודיע דאעש כי עשרה שוטרים עיראקיים נהרגו ושלושים נוספים נפצעובפאתי העיר העתיקה במהלך עימותים עם פעילי דאעש (חק, 24 ביוני 2017).ב-25 ביוני 2017הודיע דאעש, כי פעיליו ביצעו מספר התקפות נגד כוחות הביטחון העיראקיים (חק, 25 ביוני 2017). קצינים עיראקים דיווחו כי מחבל מתאבד התפוצץ בין אזרחים שנמלטו מהעיר העתיקה של מוצול. הפיצוץ גרם למותם של 12 בני אדם ולפציעתם של עשרים (אלערביה,  23 ביוני 2017).

צבא עיראק הודיע, כי דאעש פוצץ את המסגד הגדול של מוצול, מסגד אלנורי, שבו הכריז מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי על הקמת הח'ליפות בשנת 2014. על-פי עבד אלע'ניאלאסדי, מפקד המנגנון ללוחמה בטרור של ממשלת עיראק, המסגד מולכד בעוד מועד והפיצוץ מסמל את הצעד אחרון של הארגון לקראת התמוטטותו הצפויה של דאעש (אלסומריה, 22-21 ביוני 2017). דאעש מצדו האשים את ארצות-הברית בהריסת המסגד בתקיפה מהאוויר. התעמולה של דאעש הציגה את הריסת המסגד כביטוי למלחמה של ארצות-הבריתנגד האסלאם וניסיון "לכבות את אורו של אללה" על-ידי הרס מסגדים, בתים ובתי-חולים המשמשים את המוסלמים (חק, 23-22 ביוני 2017).

מדוע פוצץ דאעש את המסגד? נראה לנו כי דווקא בשל חשיבותו הסמלית רצה הארגון למנוע מהכוחות העיראקים "תמונת ניצחון" על רקע המסגד הכבוש. בו בזמן ניצלה התעמולה של דאעש את הריסת המסגד כדי להאשים את ארה"ב כי היא מנהלת מלחמה נגד האסלאם ובכך להגביר את המוטיבציה של פעיליו בעיראק ובסוריה, ולעורראת תומכיו לפעולה על אדמת ארה"ב ובמדינות המערב.

 

  • במקביל ללחימה במוצול המשיך דאעש לבצע  פיגועים ברחבי עיראק:
  • בגדאד: דאעש קיבל אחריות לפיצוץ מכונית תופת באזור אלנעיריה, שבדרום-מערב בגדאד. על-פי הודעת הארגון נהרגו בפיגוע שלושה-עשר שיעים ונפצעו עשרה נוספים (חק, 24 ביוני 2017).
  • אלבע'דאדי: דאעש קיבל אחריות להתקפה נגד עמדות צבא עיראק בעיר. בהתקפה השתתפו ארבעה מחבלים מתאבדים נושאי חגורות נפץ ומקלעים. על-פי הודעת דאעש נהרגו בהתקפה כארבעים חיילי צבא עיראק ופעילי הכוחות המקומיים המסייעים להם (חק, 24 ביוני 2017).

פעילות דאעש במקומות נוספים

הפיליפינים
  • ב-21 ביוני 2017 דווח כי פעילי טרור, שלקחו אזרחים כבני ערובה בבית ספר יסודיבעיר פיגכויאן (Pigcawayan) באי מינדנאו, נסוגו לאחר התנגשויות עם כוחות הביטחון הפיליפינים  (רויטרס, 21 ביוני 2017). צבא הפיליפינים הודיע כי הוא משהה את כל פעולותיו נגד החמושים בעיר מאראוי כדי לאפשר למוסלמים לחגוג את עיד אלפטר (אלשרקאלאוסט, 26 ביוני 2017).

הקרבות במאראוי החלו ב-23 במאי 2017 כאשר מאות חמושים כיתרו את העיר לאחר שכוחות הממשל ניסו לתפוס את איסנילון האפילון IsnilonHapilon)), ראש שלוחת דאעש בפיליפינים (הנמצא ברשימת פעילי הטרור של ארה"ב). לדברי מקורות צבאיים פיליפינים ניסו החמושים להקים ח'ליפות באזור מינדאנאו. נשיא הפיליפינים הכריז על מצב חירום. לדברי השלטונות גרמו הקרבות עד כה למותם של כ-380 בני אדם ולעקירתם של יותר מ-300,000 תושבים מבתיהם. לאחרונה העריכו מקורות צבאיים פיליפינים שאסנילון האפילון נמלט ממאראווי מאחר שלאחרונה הוא לא נראה באזורי הקרבות (אלשרקאלאוסט, 26 ביוני 2017).

 

פעילות סיכול ומנע

סעודיה
  • מנצור אלתרכי, דובר משרד הפנים הסעודי הודיע, כי כוחות הביטחון הסעודים סיכלו ניסיון לבצע מספר פיגועים בו זמנית בשלושה אתרים מרכזיים בסעודיה. בין יעדי הפיגועים היה המסגד הגדול במכה (מסג'ד אלחראם), המקום הקדוש ביותר לאסלאם. כוחות הביטחון עצרו חמישה חשודים במעורבות בתכנון הפיגוע  (אלערביה, 24 ביוני 2017). אחד מפעילי הטרור התבצר בדירה בשכונת אג'יאד (Ajyad) במכה, פתח באש לעבר כוחות הביטחון ולאחר מכן פוצץ את עצמו. כתוצאה מהפיצוץ, נהרס חלק מהבניין ונפצעו ששה אזרחים וחמישה אנשי כוחות הביטחון (אלערביה, 24 ביוני 2017). בשלב זה לא ברור לנו מי הארגון שעמד מאחורי ניסיון הפיגוע.
מצרים

משרד הפנים המצרי הודיע כי כוחות הביטחון המצריים עצרו בדירה באלכסנדריה ששה חברי חוליית טרור, בהם שני מחבלים מתאבדים, שתכננו לבצע פיגוע כפול נגד כנסיה במחוז אלכסנדריה במהלך עיד אלפטר. בדירה נמצאו שתי חגורות נפץ ונפצים חשמליים. על-פי התכנון, אמור היה מחבל מתאבד ראשון לפוצץ את חגורת הנפץ שלבש בתוך הכנסייה. לאחר ביצוע הפיצוץ הראשוןאמור היה מחבל מתאבד שני לפוצץ את עצמו בקרבהתקהלות בני אדם וכוחות הביטחון המצרים מחוץ לכנסיה,(אלמצרי אליום, 24 ביוני 2017).

ישראל
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו את מחמד אחמד עזאם, אזרח ישראל תושב כפר מנדא, בעקבות מידע כי הוא תומך בדאעש, עומד בקשר עם פעילי הארגון, וביצע הכנות לצאת להצטרף לשורות הארגון. מחמד אחמד עזאם עמד בקשר באמצעות האינטרנט עם פעילי הארגון בהם הסתייע בהכנות ליציאה לזירת הלחימה. נגד עזאם הוגש כתב אישום חמור (אתר שירות הביטחון הכללי, 25 ביוני 2017).
  • כשבועיים קודם לכן  עצרו כוחות הביטחון הישראליים שני קטינים בני 17 מברטעה, בחשד כי תמכו בדאעש. במהלך החקירה עלה, כי בחודשים האחרונים הם השתתפו בשיעורי דת  במהלכם נחשפו לתכנים קיצוניים הקשורים לדאעש ונשבעו אמונים לאבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש. אחד החשודים אף בחן אפשרות להצטרף ללחימה בשורות הארגון. עוד עלה בחקירה כי החשודים ייצרו מטען נפץ מאולתר  (אתר שירות הביטחון הכללי, 25 ביוני 2017).

התנהלות המדינה האסלאמית

התנהלות דאעש לנוכח הלחימה במוצול ובאלרקה
  • גורמים אמריקאים רשמיים ופעילים סוריים מסרו, כי בחודשים האחרונים נמלטו מפקדים רבים של דאעש ומשפחותיהם ממוצול ומאלרקה אל עיר אלמיאדין, שבעמק נהר הפרת, סמוך לגבול סוריה עיראק.  על פי גורמים אמריקאים,יתכן ודאעש מתאם ומאכוון כיום את פעילותומהעיר אלמיאדין שם מצוי מנגנון הפיקוד והשליטה של הארגון. פעילים סורים אישרו מידע זה ואמרו כי דאעש העביר לוחמים רבים שלו אלמיאדין. לדבריהם מקימים עתה פעילי דאעש ביצורים מסביב לעיר. קרבתה של העיר למדבר ולגבול עם עיראק מקשה על ביצוע תקיפות נגדם בשטח. זאת ועוד,שבטים מקומיים התומכים בדאעש מסייעים לו לחזק את שליטתו באזור. למרות שמדינות הקואליציה בראשות ארה"ב מודעות למעבר המפקדים לאלימאדין רוב הפעילות הצבאית של מדינות הקואליציהממוקדת עדיין בשני מרכזי השליטה באלרקה שבסוריה ומוצול שבעיראק (AP, 15 ביוני 2017).
  • מקור מקומי באזור כרכוכ מסר כי דאעש פתח בית חולים באלחויג'ה (כ-55 ק"מ דרומית-מערבית לכרכוך). רוב אנשיו הם רופאים ערבים וזרים שנמלטו מאלרקה וממוצול. בית החולים הוקם בבתים של תושב אלחויג'ה והוא מצויד במכשור שדאעש בזז מבית חולים מקומי. בית החולים מטפל בפצועים פעילי דאעש בלבד (אלסומריה ניוז, 6 ביוני 2017).
  • ג'ון פול לאבורד (Jean-Paul Laborde), בכיר בתחום הלוחמה בטרור באו"ם,אמר כי מניין לוחמי דאעש עומד כיום על 20-12 אלף איש באזורי העימות[4]. לדבריו מאמצי הלחימה באוויר ובשטח הקטינו את הכנסות הארגון במידה רבה והכנסתו השנתית עומדת כיום על סכום של 13 מיליון דולרים, שרובו מגיע ממיסים מתחום החקלאות והסחר, שהארגון גובה בכפייה. בשל הירידה בהכנסות מנפט ומוצריו החל הארגון לעודד את ההתארגנויות שלו להסתפק בהכנסות פנימיות ולפתח מקורות מימון עצמאיים. לדברי המומחה הנסיגה ואובדן השטחים יגרום לדאעש לפנות לביצוע חטיפות לצורך קבלת כספי כופר. כמו כן ימשיך הארגון גם להשתמש בסחטנות ובפעילות פלילית כדי לממן את עצמו ויסתמך יותר על תרומות (אלג'זירה, 22 ביוני 2017).

[1] פרוט ראו מבט לג'האד העולמי (21-15 ביוני 2017).
[2] פרטים על התקיפה ראו מבט לג'האד העולמי (21-15 ביוני 2017).
[3]על פי דיווח סוכנות רויטרס מומחים לארגונים פונדמנטליסטים אינם רואים לפי שעה מועמד ברור להחלפת אבו בכר אלבע'דאדי. לדבריהם, אם הידיעות בדבר מותו נכונות הרי שככל הנראה יחליף אותו אחד משני עוזריו הבכירים: עיאדאלעבדי, העומד בראש משרד המלחמה או עיאדאלג'מילי, העומד בראש המשרד האחראי על הביטחון בארגון. שני הבכירים הללו שירתוכקצינים בצבא עיראק של צדאם חסין (רויטרס, 25 ביוני 2017). 
[4]בדו"ח מטעמו של מזכ"ל האו"ם על האיום שמהווה דאעש, שהוצג בפני מועצת הביטחון, נמסר גם כן כי המספר המוערך של לוחמי דאעש הינו בין 12,000 ל-20,000 (הדו"ח פורסם ב-31 במאי 2017 באתר מועצת הביטחון).