חלוקת תמונות שהידים ומחבלים בהר הבית בעיד אלפטר ע”י משפחת אסיר פלסטיני


לרגל עיד אלפטר חילקה משפחת אסיר פלסטיני ברחבת הר הבית קופסאות דברי מתיקה עליהן תמונות מחבלים פלסטינים. מימין: קופסה עליה תמונתו של מצבאח אבו צביח, אשר ביצע פיגוע ירי בשלוש זירות בירושלים בו נהרגו שני ישראלים ב-9 באוקטובר 2016 (דף הפייסבוק PALINFO, 26 ביוני 2017). משמאל: קטע התפילה שהוצמד לקופסאות המבקש את המבקש מהאל את שחרורם של האסירים, ושיחזיר אותם שלמים ובריאים למשפחותיהם.
לרגל עיד אלפטר חילקה משפחת אסיר פלסטיני ברחבת הר הבית קופסאות דברי מתיקה עליהן תמונות מחבלים פלסטינים. מימין: קופסה עליה תמונתו של מצבאח אבו צביח, אשר ביצע פיגוע ירי בשלוש זירות בירושלים בו נהרגו שני ישראלים ב-9 באוקטובר 2016 (דף הפייסבוק PALINFO, 26ביוני 2017). משמאל: קטע התפילה שהוצמד לקופסאות המבקש את המבקש מהאל את שחרורם של האסירים, ושיחזיר אותם שלמים ובריאים למשפחותיהם.

כללי

1.   לרגל עיד אלפטר חילקה משפחת אסיר פלסטיני ב-26 ביוני 2017 לקהל המתפללים ברחבת הר הבית קופסאות דברי מתיקה (ככל הנראה פירות יבשים). על הקופסאות היו מודבקות תמונות של מחבלים פלסטינים המרצים תקופות מאסר בבתי כלא בישראל בשל ביצוע או כוונה לבצע פיגועים. אל הקופסאות הוצמד גם קטע תפילה המבקש מהאל את שחרורם ושיחזיר אותם שלמים ובריאים למשפחותיהם. אחת הקופסאות נשאה את תמונתו של שהיד, שביצע פיגוע בירושלים ונהרג. רוב התמונות הם של פעילי חמאס. חלוקת הקופסאות עם תמונות המחבלים שעליהן פורסמה בדף הפייסבוק של אתר המזוהה עם חמאס (דף הפייסבוק PALINFO, 26ביוני 2017). 

2.   נראה כי במקרה שלפנינו, חלוקת הקופסאות עם תמונות האסירים והשהידים, הייתה פרי יוזמתה של משפחה אחת (זהותה אינו ידועה לנו). עם זאת היא מבטאת תופעה נרחבת של האדרת אסירים ושהידים המתקיימת בשטחי הרשות הפלסטינית הן באמצעים ממוסדים (תקשורת ומערכת החינוך) והן בדרכים עממיות (יוזמות של משפחות, ארגונים, מועצות מקומיות וכו').

 

תמונות שחולקו בהר הבית
מצבאח אבו צביח

תמונתו של מצבאח אבו צביח על קופסא נכתב בערבית: "השהיד החאג' מצבאח אבו צביח. נעצר מספר פעמים בשל..." (דף הפייסבוק PALINFO, 26 ביוני 2017).
תמונתו של מצבאח אבו צביח על קופסא נכתב בערבית: "השהיד החאג' מצבאח אבו צביח. נעצר מספר פעמים בשל…" (דף הפייסבוק PALINFO, 26ביוני 2017).

3.   מצבאח אבו צביח ביצע ב-9 באוקטובר 2016 פיגוע ירי ודריסה בגבעת התחמושת בו נהרגו שני ישראלים ונפצעו חמישה. הוא נסע במכוניתו מכיוון הגבעה הצרפתית לעבר תחנת הרכבת הקלה מול מטה הארצי של המשטרה. באזור התחנה הוא ירה לעבר הממתינים בתחנת הרכבת. הוא המשיך בנסיעה וירה לעבר אישה שישבה בתוך כלי רכבה. משם המשיך לכיוון שיח' ג'ראח שם עצר את כלי רכבו בצד הדרך. כאשר הבחין בכוחות הביטחון הישראליים ירה לעברם. כוחות הביטחון ביצעו ירי לעברו והרגו אותו (דוברות משטרה ירושלים, זק"א, 9 באוקטובר 2016).

4.   מצבאח אבו צביח היה בן למשפחה ידועה, בעלת נכסים, שמוצאה מחברון (המהווה שלוחה של חמולת אבו סנינה). במהלך השנים עבר חלק מהמשפחה להתגורר בשכונה סלואן, שבמזרח ירושלים. אביו של אבו צביח השתקע באלראם, שבצפון ירושלים, וקנה בה חנות ממתקים, שבה עבד מצבאח אבו צביח. מצבאח אבו צביח התגורר בילדותו באלראם אולם לאחר נישואיו הוא העתיק את מגוריו לכפר עקב, שבצפון ירושלים. בעקבות הפיגוע הרסו כוחות צה"ל את בית משפחתו של מצבאח אבו צביח בכפר עקב.

מימין: מצבאח אבו צביח, מבצע פיגוע ירי בירושלים, שכונה ע"י הפלסטינים "ארי אלאקצא", מתעמת עם כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק מש היכ, 9 באוקטובר 2016). מבצע הפיגוע היה בעל עבר עשיר של הסתה לאלימות ולטרור ועימותים עם כוחות הביטחון הישראלים. משמאל: ההסתערות כוח המשטרה על מצבאח אבו צביח בשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים  (אלג'זירה, 9 באוקטובר 2016).
מימין: מצבאח אבו צביח, מבצע פיגוע ירי בירושלים, שכונה ע"י הפלסטינים "ארי אלאקצא", מתעמת עם כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק מש היכ, 9 באוקטובר 2016). מבצע הפיגוע היה בעל עבר עשיר של הסתה לאלימות ולטרור ועימותים עם כוחות הביטחון הישראלים. משמאל: ההסתערות כוח המשטרה על מצבאח אבו צביח בשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים  (אלג'זירה, 9 באוקטובר 2016).

הית'ם אלבטאט

תמונתו של הית'ם אלבטאט. על הקופסא נכתב: "האסיר הית'ם אלבטאט תקופת מאסרו שני מאסרי עולם"  (דף הפייסבוק PALINFO, 26 ביוני 2017).
תמונתו של הית'ם אלבטאט. על הקופסא נכתב: "האסיר הית'ם אלבטאט תקופת מאסרו שני מאסרי עולם" (דף הפייסבוק PALINFO, 26 ביוני 2017).

5.   הית'ם אלבטאט תושב ט'אהריה שבדרום הר חברון, היה פעיל בזרוע הצבאית של חמאס. הוא היה אחראי לשיגורה של חולית חמאס שביצעה פיגוע ירי סמוך למפקדת פיקוד הדרום בבאר שבע   ב-10 בפברואר 2002. בפיגוע נהרגו שתי חיילות ונפצעו 31 בני אדם. שני המחבלים נהרגו. בטאט נפגש עם שני המחבלים טרם יציאתם לפיגוע, צילם אותם, קיבל מהם את צוואותיהם ומסר להם את כלי הנשק בהם ביצעו את הפיגוע. הוא נעצר ביוני 2002. בתקופת היותו במעצר ביצעה החוליה אליה השתייך שני פיגועי ירי באזור הכפר ט'אהריה. בפיגוע שבוצע ב-24 בפברואר 2004 נהרגו שני בני זוג לאחר שבוצע ירי לעבר כלי הרכב בו נסעו. הית'ם אלבטאט שוחרר ממעצרו בפברואר 2004, חזר לפעול במסגרת החוליה והיה מעורב במספר פיגועי ירי נוספים.

6.   הפיגוע האחרון אותו ביצעה החוליה שבפיקודו היה בתחנה המרכזית בבאר שבע ב-28 באוגוסט 2005. בפיגוע זה נפצעו למעלה מחמישים בני אדם. לצורך ביצוע הפיגוע הוכנה חגורת נפץ. הית'ם שימש כמומחה להרכבת החגורה. בעקבות זיהוי המחבל המתאבד נעצרו חברי החוליה. הוא עצמו נעצר ב-12 באוקטובר 2005 בכפרו. הוא מרצה שני מאסרי עולם בגין הפיקוד על חוליית הטרור הית'ם בטאט הוא אחיינו של איאד בטאט פעיל חמאס, שביצע מספר פיגועים, ונהרג על ידי כוחות צה"ל בשנת 1999.

האסיר חאג' נהאד זע'יר והאסיר עמאד חאלד אלרג'בי

"החאג' נהאד זע'יר . טרם נגזר דינו", "האסיר עמאר ח'אלד אלרג'בי. טרם נגזר דינו..." (דף הפייסבוק המה ניוז, 25 ביוני 2017).
"החאג' נהאד זע'יר . טרם נגזר דינו", "האסיר עמאר ח'אלד אלרג'בי. טרם נגזר דינו…" (דף הפייסבוק המה ניוז, 25 ביוני 2017).

7.   חאג' נהאד זע'יר הוא עובד במחלקת הוקף בירושלים. נעצר בתחילת יוני 2017 בגשר אלנבי עם חזרתו ממכה. הוא הורחק בעבר מספר פעמים מהר הבית ונאסר עליו להיכנס למתחם.

8.   עמאר ח'אלד אלרג'בי תושב ירושלים. השתייך לחוליית טרור של חמאס, אשר פעיליה מחברון וירושלים נעצרו בדצמבר 2015. החוליה תכננה רצח וחטיפת ישראלים לצרכי מיקוח. טרם התקבל גזר דינו.

זיאד אבו הדואן

זיאד אבו הדואן: "האסיר זיאד אבו הדואן. טרם נגזר דינו..." (דף הפייסבוק המה ניוז, 25 ביוני 2017).
זיאד אבו הדואן: "האסיר זיאד אבו הדואן. טרם נגזר דינו…" (דף הפייסבוק המה ניוז, 25 ביוני 2017).

9.   זיאד אבו הדואן, תושב מזרח ירושלים. השתייך לחוליית טרור של חמאס, אשר פעיליה מחברון וירושלים נעצרו בדצמבר 2015. החוליה תכננה רצח וחטיפת ישראלים לצרכי מיקוח. הוא שוחרר ממאסר במהלך חודש אוקטובר 2015, ולאחר שהורשע בפעילות אלימה בהר הבית. לאחר שחרורו שב לפעול במסגרת חוליית הטרור. 

שרוק דויאת

שרוק דויאת: "האסירה שרוק דויאת. נידונה ל-16 שנות מאסר" (דף הפייסבוק המה ניוז, 25 ביוני 2017).
שרוק דויאת: "האסירה שרוק דויאת. נידונה ל-16 שנות מאסר" (דף הפייסבוק המה ניוז, 25 ביוני 2017).

10.    שרוק דויאת פלסטינית כבת עשרים מהכפר צור באהר במזרח ירושלים. למדה חינוך באוניברסיטה בבית לחם. ביצעה ב-7 באוקטובר 2015 פיגוע דקירה ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים, כתוצאה מכך נפצע אזרח הישראלי באורח בינוני בפלג גופו העליון. הפצוע שלף את נשקו וירה לעבר המחבלת. המחבלת נפצעה, ופונתה לבית החולים כשהיא פצועה באורח קשה. בדף הפייסבוק שלה הביעה, ימים ספורים לפני ביצוע הפיגוע, רצון להיות שהידה.

ואא'ל אלרג'בי

ואא'ל אלרג'בי. "האסיר ואא'ל אלרג'בי. תקופת מאסרו חמש שנים ושמונה חודשים" (דף הפייסבוק PALINFO, 26 ביוני 2017) בתמונה הוא נראה במהלך מעצרו.
ואא'ל אלרג'בי. "האסיר ואא'ל אלרג'בי. תקופת מאסרו חמש שנים ושמונה חודשים" (דף הפייסבוק PALINFO, 26 ביוני 2017) בתמונה הוא נראה במהלך מעצרו.

11.    בן 18. תושב ירושלים. אין בידינו פרטים אודותיו או על נסיבות מעצרו.