חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (28 ביוני – 4 ביולי 2017)

הפגנה בצדו העזתי של מעבר ארז במחאה על הפסקת יציאת חולים מרצועה לטיפולים בחו

הפגנה בצדו העזתי של מעבר ארז במחאה על הפסקת יציאת חולים מרצועה לטיפולים בחו"ל.

התיק שנמצא בכלי הרכב ובו רימוני הלם, בקבוקי תבערה וסכינים (דוברות המשטרה, 4 ביולי 2017)

התיק שנמצא בכלי הרכב ובו רימוני הלם, בקבוקי תבערה וסכינים (דוברות המשטרה, 4 ביולי 2017)

ח'אלדה ג'ראר, בכירה בחזית העממית לשחרור פלסטין (ופא, 15 בדצמבר 2012)

ח'אלדה ג'ראר, בכירה בחזית העממית לשחרור פלסטין (ופא, 15 בדצמבר 2012)

הפגנות על גבול רצועת עזה ישראל (אתר שהאב, 2 ביולי 2017)

הפגנות על גבול רצועת עזה ישראל (אתר שהאב, 2 ביולי 2017)

העבודות בגבול רצועת עזה מצרים (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 28 ביוני 2017)

העבודות בגבול רצועת עזה מצרים (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 28 ביוני 2017)

תופיק אבו נעים תת שר הפנים ברצועה מפקח על העבודות בשטח   (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 28 ביוני 2017)

תופיק אבו נעים תת שר הפנים ברצועה מפקח על העבודות בשטח (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 28 ביוני 2017)

עז אלדין אבו חמאם (דף הפייסבוק של העיר רפיח, 2 ביולי 2017)

עז אלדין אבו חמאם (דף הפייסבוק של העיר רפיח, 2 ביולי 2017)

  • ב-4 ביולי 2017 סוכל ככל הנראה פיגוע בירושלים: כלי רכב ובו שישה פלסטינים (ללא תעודות מזהות) נעצר בכניסה לירושלים. בכלי הרכב נמצאו רימוני הלם, בקבוקי תבערה וסכינים.משטרת ישראל מסרה כי בחקירה ראשונית עלה, שהפלסטינים התכוונו להגיע לירושלים ולבצע בה פיגוע.
  • בתקשורת הפלסטינית דווח כי הרשות הפלסטינית הודיעה שהיא תפסיק לממן חולים היוצאים מרצועת עזה לטיפולים בחו"ל.דובר משרד הבריאות בעזה (שבשליטת חמאס) האשים את הרשות הפלסטינית כי היא מסרבת לממן טיפולים מחוץ לרצועה בעוד שישראל מונעת את יציאתם של חולים מהרצועה. משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית דחה את הטענות והדגיש כי לא חל כל שינוי במתן התחיבויות לתשלומים.
  • השבוע החלו עבודות תשתית שנועדו להקמת אזור חיץ בין הרצועה למצרים. אזור זה אמור לסייע להגברת האכיפה לאורך הגבול ולמניעת הברחות והסתננויות. בביטאון חמאס דווח כי אזור החיץ הינו בעומק של 150-100 מ' וכי יוקם בו מכשול עפר עליו יוצב תיל דוקרני לכל אורכו. נראה כי הקמת אזור החיץ הינה חלק מההסכמות, שהושגו בעת ביקורה האחרון של משלחת חמאס במצרים. 

 

ניסיונות לפיגועים
  • כוחות הביטחון במחסום מזמוריא (כביש תקוע- הר חומה) הבחינו בכלי רכב שהגיע למעבר והתכוון להיכנס לשטח ישראל . כוחות הביטחון הבחינו כי מספרי לוחיות הזיהוי של כלי הרכב הקדמי והאחורי שונים. הם הורו לכלי הרכב לעצור והנחו את יושביו לצאת לבידוק. מכלי הרכב יצאו שישה פלסטינים אולם לאף אחד מהם לא הייתה תעודה מזהה. בחיפוש בכלי הרכב אותר תיק בו היו רימוני הלם, בקבוקי תבערה וסכינים. בחקירה ראשונית עלה כי הפלסטינים שבכלי הרכב התכוונו להגיע לירושלים ולבצע פיגוע (דוברות המשטרה, 4 ביולי 2017).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו הפגנות והפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון בעיקר אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. כוחות הביטחון הישראליים עצרו מספר חשודים בפעילות טרור. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 2 ביולי 2017– מטען צינור הושלך לעבר מתחם קבר רחל. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 2 ביולי 2017).
  • 2 ביולי 2017 – עימותים התגלעו בין פלסטינים לבין כוחות משטרה במזרח ירושלים בזמן הלווית צעיר שטבע בכנרת. במהלך ההפגנה נפצעו מספר פלסטינים  מירי כדורי גומי, אחד מהם נפגע באורח אנוש (דף הפייסבוק צבע אדום, 2 ביולי 2017).
  • 2 ביולי 2017 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי בכביש גוש עציון חברון, סמוך לבית אומר. אישה אחת נפצעה באורח קל. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 2 ביולי 2017).
  • 30 ביוני 2017 –כוחות משטרה, שהוזעקו לטפל באירוע של אלימות במשפחה בסילואן (מזרח ירושלים),  הותקפו באבנים. שני פלסטינים שהיו מעורבים ביידוי האבנים נעצרו. נגרם נזק לניידת משטרה (דף הפייסבוק צבע אדום, 30 ביוני 2017).
  • 30 ביוני 2017 –במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים בג'נין ביצע מחבל ירי לעבר הכוח ונמלט מהמקום לאחר שהשליך את נשקו. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 30 ביוני 2017).
  • ב-29 ביוני 2017 כוחות הביטחון הישראליים עצרו פלסטיני כבן עשרים לאחר שהגיע לאחד המחסומים של מערת המכפלה בחברון. ברשותו נמצאה סכין(דף הפייסבוק צבע אדום, 30 ביוני 2017).
  • 28 ביוני 2017 – פלסטיני נהרג מאש כוחות הביטחון הישראליים במהלך פעילות בשכונת ג'בל ג'והר בחברון למעצר סוחר באמצעי לחימה. הוא נורה לאחר שהתקרב לכוחות הישראליים וניסה לירות לעברם באמצעות תת מקלע מאולתר, שהיה ברשותו. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי ההרוג הוא איאד מניר ערפאת ע'ית',בן 23, מחברון (דניא אלוטן, 29 ביוני 2017 מען, 28 ביוני 2017, אתרQUDS ).

מימין : איאד מניר ערפאת ע'ית', בן 23 מחברון, שנהרג במהלך פעילות כוחות הביטחון בחברון. משמאל : כלי  הנשק המאולתר עימו ביצע ירי לעבר כוחות הביטחון (מען, 28 ביוני 2017)
מימין : איאד מניר ערפאת ע'ית', בן 23 מחברון, שנהרג במהלך פעילות כוחות הביטחון בחברון. משמאל : כלי  הנשק המאולתר עימו ביצע ירי לעבר כוחות הביטחון (מען, 28 ביוני 2017)

  • ב-28 ביוני 2017 כוח צה"ל עצר פלסטינית במעבר רחל, סמוך לירושלים שנשאה סכין. מתחקור ראשוני עלה כי הפלסטינית תושבת כפר יטא, בת 36 התכוונה לבצע פיגוע (דף הפייסבוק צבע אדום, 28 ביוני 2017).
  • 28 ביוני 2017 – שריפה פרצה בכרמי עצי זית סמוך לבורין שבשומרון. לטענת הפלסטינים הוצת הכרם על ידי חשודים שהגיעו מיצהר. בשריפה ניזוקו כ-400 עצי זית.

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

מעצר שתי פעילות בחזית העממית לשחרור פלסטין
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו את ח'אלדה ג'ראר ואת ח'תאם ח'טיב, שתי פעילות בכירות בחזית העממית לשחרור פלסטין. ח'אלדה ג'ראר היא גם חברת המועצה המחוקקת של הרשות הפלסטינית וחברת הלשכה המדינית של הארגון. בהודעת דובר צה"ל, נמסר, כי "ג'ראר נעצרה עקב מעורבותה בקידום פעילות טרור במסגרת החזית העממית, ".
  • לפני כשנה (יוני 2016) סיימה ח'אלדה ג'ראר לרצות עונש מאסר של שנה וחצי בבית הכלא הישראלי. זמן קצר לאחר שחרורה היא שבה לפעול במסגרת החזית העממית. על פי דובר צה"ל היא ניהלה את פעילות הארגון ונמנית על פעיליו הבכירים ביהודה ושומרון ובעיקר באזור ראמאללה. גורמים ביטחוניים הדגישו כי למעצרה אין קשר להיותה חברה במועצה המחוקקת. ח'תאם ח'טיב, העצורה השנייה  מכהנת, בין היתר, כיושבת ראש התאחדות הנשים הפלסטיניות (הארץ,  2 ביולי 2017).
  • מעצרה של ח'אלדה ג'ראר, המכהנת כיו"ר ועדת האסירים במועצה המחוקקת וחברה במועצת המנהלים של מוסד אלצ'מיר לתמיכה באסירים ולזכויות האדם, זכה לגינויים רבים. החזית העממית הדגישה כי מעצרם של בכיריה ופעיליה ובראשם המנהיגה ח'אלדה ג'ראר. לא יניא אותה מלהמשיך ב"התנגדות לכיבוש". ההודעה קראה לפלסטינים להסלים את הפעילות העממית והלאומית לתמיכה באסירים הפלסטינים ובראשם ח'אלדה ג'ראר והאסיר השובת רעב מחמד עלאן (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, 2 ביולי 2017).
  • צאא'ב עריקאת מזכיר הועד הפועל של אש"ף הטיל על ישראל את מלוא האחריות לחייהן ולביטחונן של השתיים. לדבריו הן נעצרו במסגרת "מתקפה שיטתית מחושבת ומתמשכת" מצד ישראל. הוא הוסיף  שמעצרן מהווה פגיעה ישירה בעם הפלסטיני ובהנהגתו (ופא, 2 ביולי 2017).
  • גם בחמאס גינו את המעצרים. סאמי אבו זהרי, בכיר חמאס, אמר כי המעצרים הם תוצאה של "מדיניות התיאום הביטחוני" והם נועדו למנוע התנגדויות לאבו מאזן (פלסטין אליום, 2 ביולי 2017).פוזי ברהום, דובר חמאס, כתב בהודעה שפרסם, כי מסע המעצרים הישראלי נגד "סמלי ההתנגדות בגדה"  הוא ניסיון נואש לפגוע בכל הקולות המתנגדים לישראל ולתוכניותיה. לדבריו המעצרים לא יניאו את הפלסטינים מלהמשיך באינתיפאדת אלקדס ובהתנגדות (אתר תנועת חמאס, 2 ביולי 2017).
ירי לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות בשטח ישראל.

ירי לעבר ישראל

הפגנות על גבול רצועת עזה ישראל ביוזמת חמאס
  •  במהלך השבוע דעכו במידת מה ההפגנות שמארגנת חמאס סמוך לגבול ישראל רצועת עזה במחאה על התנאים ההומניטאריים ברצועה. לנוכח זאת, כינסה חמאס מסיבת עיתונאים סמוך למעבר ארז בה הושמעה קריאה לחדש את ההפגנות. בהפגנה שנערכה בעקבות זאת ב-2 ביולי 2017 תחת הסיסמא "התראת הזעם", השתתפו כשלוש מאות בני אדם בחמישה מוקדים שונים. צה"ל הגיב באמצעים לפיזור הפגנות. על פי כלי התקשורת הפלסטינים נפצעו מספר מפגינים באורח קל (עאג'ל מן פלסטין, 2 ביולי 2017).
המשבר ההומניטארי ברצועת עזה
  • בתקשורת הפלסטינית דווח כי בנוסף למשבר החשמל ברצועה במסגרתו עומדת אספקת החשמל על כארבע שעות ביום, קיים מחסור חמור בתרופות. כמו כן הודיעה הרשות הפלסטינית כי היא תפסיק לממן חולים מרצועת עזה היוצאים לטיפולים בחו"ל. משרד הבריאות ברצועה דיווח כי בעקבות  החלטתו של אבו מאזן להפסיק לאפשר לחולים טיפול בחו"ל נפטרו ברצועת עזה שלושה תינוקות (מג'אל פרס, 27 ביוני 2017).
  • אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה (שבשליטת חמאס), אמר כי 1700 חולים ממתינים להעברת התחייבויות לתשלום מהרשות הפלסטינית, ורק 10% מהם זוכים למענה. הוא האשים את הרשות ואת ישראל בחלוקת תפקידים בנושא: הרשות מסרבת להעביר תרופות לבתי החולים ברצועה ומתמהמהת במתן התשובות לבקשות תשלום לטיפולים מחוץ לרצועה; ואילו ישראל מונעת את צאתם של חלק מהחולים שקיבלו התחייבויות שכאלה. הוא קרא להפעיל לחץ על הרשות לחדש מייד את אספקת התרופות לרצועה ולאשר בדחיפות את ההתחייבויות לתשלום לטיפולים מחוץ לרצועה. הוא גם קרא למצרים לפתוח את מעבר רפיח בהקדם כדי לאפשר למאות חולים לצאת לטיפולים.  ולמוסדות הבינלאומיים הוא קרא להפעיל לחץ על ישראל לכבד את אמנת ז'נבה הרביעית (אלג'זירה.נט, 29 ביוני 2017; אלחיאת, 1 ביולי 2017).
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דחה את הטענות והדגיש כי לא חל שינוי במתן התחייבויות לתשלום לחולים ברצועה וכי התחייבויות לתשלום למקרים הדחופים מועברים במהירות. לדברי המשרד,  ישראל היא אחד הגורמים הראשיים לפגיעה בחיי החולים ברצועה בכך שהיא נמנעת מלהנפיק אישורים הדרושים ליציאת החולים מהרצועה לטיפולים מאז תחילת השנה (ופא, 28 ביוני 2017). פאיז אבו עיטה דובר פתח ברצועת עזה אמר כי האחריות כלפי החולים ברצועה היא קולקטיבית ואף צד לא יכול להתנער ממנה. הוא ציין כי על כל הצדדים המעורבים, ביניהם גם ישראל, לפעול כדי להציל את חייהם ולאפשר להם לקבל טיפול (דניא אלוטן, 30 ביוני 2017).

קריקטורות של חמאס המגנות את הצעדים שנוקט אבו מאזן נגד רצועת עזה ומאשימות אותו במות שלושה תינוקות (מימין).  משמאל: "מדיניות (מחמוד) עבאס נגד רצועת עזה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 ביוני 2017)
קריקטורות של חמאס המגנות את הצעדים שנוקט אבו מאזן נגד רצועת עזה ומאשימות אותו במות שלושה תינוקות (מימין).  משמאל: "מדיניות (מחמוד) עבאס נגד רצועת עזה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 ביוני 2017)

  • המחסור בתרופות והגבלת היציאה עוררה גל של תגובות נזעמות שהאשימו את אבו מאזן ואת ישראל במצב:
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי התנהלותו של אבו מאזן בעניין משבר התרופות ברצועה והחלטתו להפסיק את העברת התרופות לחולים גורמת למותם של תינוקות ושל חולים רבים הוא הדגיש כי מעשים אלה הם בבחינת פשעים נגד האנושות (27 ביוני 2017).
  • אחמד אלמדלל, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי ישראל היא זו שאחראית על החולים מפני שהיא מונעת מהם אישורי יציאה לצורך טיפול רפואי. הממשלה בראמאללה לדבריו היא זו שאחראית למחסור בתרופות שהביא עד כה למותם של 12 בני אדם ביניהם ארבעה תינוקות. הוא ציין כי "ההתנגדות הפלסטינית" תמשיך במלחמתה בישראל וקרא לשלטונות מצרים לפתוח את מעבר רפיח כדי לאפשר לחולים לקבל טיפול רפואי ולארגונים הומניטאריים לסייע לחולים ((פלסטין אליום, 29 ביוני 2017).
  • החזית העממית לשחרור פלסטין הטילה את האחריות למחסור בתרופות על ממשלת ההסכמה הפלסטינית והדגישה כי ההחלטה מסכנת את תושבי הרצועה ומביאה למותם של  תינוקות החולים במחלות שונות. הם קראו לרשות הפלסטינית להפסיק לנקוט במדיניות הענשה קולקטיבית כלפי תושבי הרצועה (אלראסלה.נט, 29 ביוני 2017).
בניית אזור חיץ בין רצועת עזה למצרים

במסגרת פעולות לאבטחת הגבול בין רצועת עזה למצרים החל משרד הפנים והביטחון הלאומי ברצועת עזה ב-28 ביוני 2017 בעבודות תשתית לבניית אזור חיץ. אזור החיץ יהיה אזור ברוחב של מאה מטרים בשטח הרצועה אשר יהפוך לאזור צבאי סגור ואשר יסייע להגברת האכיפה בגבול למנוע הברחות והסתננויות. תופיק אבו נעים, תת שר הפנים ברצועה, אמר כי צעדים אלו ננקטים בעקבות הבנות עם שלטונות מצרים שהושגו במהלך הביקור שערכה משלחת חמאס במצרים (דניא אלוטן, 28 ביוני 2017).

 

  • כתב אלרסאלה (ביטאון חמאס) ברפיח דיווח כי אזור החיץ מוקם לאורך הגבול ממעבר כרם שלום במזרח עד לים במערב, בעומק של 100-150 מטר בשטח הפלסטיני. בכירים בטחוניים פלסטינים מסרו כי הפעילות כוללת יישור השטח, שהיה מלא בורות בשל התמוטטות מנהרות, כריתת עצי פרי שניטעו באזור, ועריכת תיקונים במכשול העפר. על מכשול העפר יוצב תיל דוקרני לכל אורכו. כמו כן יסלל כביש אספלט ברוחב 25 מטרים כדי לאפשר סיורים של פעילי מנגנון הבטחון הלאומי בכל שעות היממה. בנוסף, יוקמו רשת תאורה ורשת של מצלמות מעקב שהשליטה בהן תהיה דרך חדר המבצעים של כוחות הבטחון הלאומי, ובפיקוח ישיר של מטה משרד הפנים בעזה, ויוקמו מגדלי תצפית גבוהים.
  • משלחת  בראשות רוחי משתהא ומנכ"ל משרד הפנים של חמאס, יצאה ב-2 ביולי 2017 דרך מעבר רפיח למצרים. המשלחת כוללת נציגים ממגזרים שונים: הביטחון, הבריאות, הכלכלה, והאוצר.  לדברי ואא'ל אבו מחסן ,ראש מחלקת ההסברה במעבר רפיח, אמורה המשלחת  לדון באמצעים ליישום ההבנות האחרונות עם מצרים (דניא אלוטן, 2 ביולי 2017). אחד הנושאים המרכזיים בהם תעסוק המשלחת יהיה הקמת אזור החיץ בגבול מצרים רצועת עזה (אלע'ד, 1 ביולי 2017). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה, אמר כי מטרת המשלחת היא להגיש למצרים את רשימת הציוד הנדרש כדי להגן על הגבול (פלסטין אליום, 1 ביולי 2017).
פתיחת מעבר רפיח
  • במהלך השבוע נמשכה העברת כמה עשרות מיכליות סולר ממצרים עבור תחנת הכוח ברצועת עזה דרך מעבר רפיח. בראיון שהעניק מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס מנהלת לאחרונה פגישות עם נציגים מצריים וכי לאחרונה נחתמו מספר הסכמים שמטרתם לצמצם את המצור המוטל על הרצועה. במסגרת ההסכמים תעביר מצרים ציוד, תרופות וסחורות לתוך הרצועה ומחוצה לה. מדובר בהסכם בהיקף של שבעה מיליארד דולרים, אשר נפרס למספר שנים. לדבריו גם מצרים זקוקה להסכם זה כדי לשפר את מצבה הכלכלי (אלג'זירה, 27 ביוני 2017).
  • מקורות פלסטינים מסרו כי הגנרל ח'אלד פוזי, שר המודיעין המצרי, הורה להאיץ את קצב עבודות השיפוץ במעצר רפיח וכי המצרים סימנו את סוף חודש אוגוסט כתאריך היעד להשלמת העבודות בצידו המצרי של המעבר. לדברי אותם מקורות התרשמו המצרים מהעבודות אותן עושה חמאס להקמת אזור החיץ סמוך לגבול והם מעוניינים בפתיחה מהירה של המעבר לאות הערכה למאמצים אלו (סמא, 29 ביוני 2017)[2].
ראיון מחמוד אלזאהר
  • בראיון שהעניק מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הוא התייחס להאשמת חמאס בעולם הערבי בשיתוף פעולה עם ארגון טרור.. אלזהאר הכחיש טענה זו והגדיר את חמאס כ"ארגון התנגדות הפועל תחת שלטון הכיבוש". הוא הוסיף כי כל ניסיון "תוקפנות" נגד הרצועה יעלה לישראל ביוקר וציין, כי ברשות חמאס אמצעים להגן על עצמה. הוא הבהיר כי חמאס מסכלת ניסיונות צמיחה של ארגוני טרור ברצועה באמצעות העברת מסרים דתיים במסגדים, בתקשורת ובפרט בבתי הכלא לאנשים אשר מתכננים פיגועי טרור. הוא הזהיר את אבו מאזן והרשות הפלסטינית מלנהל משא ומתן עם ישראל. לדבריו כל ניסיון נירמול היחסים עם ישראל הוא ניסיון התאבדות מדיני, חברתי, תרבותי ודתי (אלג'זירה, 27 ביוני 2017).
 פלסטיני נוסף נהרג בשורות דאעש באלרקה
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה על מותו של עז אלדין אבו חמאם, ממחנה הפליטים אלשאטי בעזה,  שנלחם בשורות דאעש בעיר אלרקה בסוריה. מותו נגרם כתוצאה מתקיפה אווירית של הקואליציה בראשות ארה"ב על העיר. דווח, כי אבו חמאם היה בכיר בזרוע הצבאית של חמאס. הוא נפצע במהלך מבצע "עמוד ענן" בשנת 2012 כתוצאה מניסיון סיכול ממוקד של  ישראל (דף הפייסבוק של העיר רפיח, דף הפייסבוק סהם, 2 ביולי 2017).
נאום אבו מאזן
  • בנאום שנשא אבו מאזן בפני באי ועידת הפיסגה של האיחוד האפריקאי באדיס אבבה פנה אבו מאזן למנהיגי מדינות אפריקה וקרא להם להתנות כל התקדמות ביחסי מדינותיהם עם ישראל בהתחייבותה של ישראל לסיים את ה"כיבוש". לדבריו כל ניסיון ישראלי לקחת חלק בוועידות אזוריות (ברמזו לועידת מדינות מערב אפריקה בה השתתפה לאחרונה ישראל) מעודדות אותה להמשיך ב"כיבוש". אבו מאזן הביע תקווה שהאיחוד האפריקאי יסייע לפלסטינים לנוכח ה"כיבוש המתמשך" בדרכים דיפלומטיות וכן באמצעות המוסדות הבינלאומיים (ופא, 3 ביולי 2017).
  • עוד ציין אבו מאזן  בנאומו, כי הפלסטינים פועלים לבנות גשרים עם ישראל בהתאם להחלטות המוסדות הבינלאומיים במקום לבנות "גדר הפרדה גזענית" (הכוונה לגדר הביטחון, שבנתה ישראל). הוא בירך בנאומו על הופעה של "ניצוץ תקוה חדש לכינון שלום" בזכות המהלך של נשיא ארה"ב ומעורבות ארה"ב בניסיונות לקדם תהליך שלום. לדבריו הפלסטינים הבהירו לנשיא ארה"ב כי הם מוכנים  לפעול  לצד האמריקאים כדי להשיג הסכם שלום היסטורי על בסיס פיתרון שתי המדינות. כמו כן הם הבהירו לנשיא ארה"ב כי הפלסטינים הם שותף מלא למאבק, שמוביל הנשיא טראמפ נגד הטרור בעולם[3] (ופא, 3 ביולי 2017)

אבו מאזן נושא נאום בכינוס הפסגה ה-29 של האיחוד האפריקני, בבירת אתיופיה, אדיס אבבה  (דף הפייסבוק של מחמוד עבאס, 3 ביולי 2017)
אבו מאזן נושא נאום בכינוס הפסגה ה-29 של האיחוד האפריקני, בבירת אתיופיה, אדיס אבבה (דף הפייסבוק של מחמוד עבאס, 3 ביולי 2017)