מבט לג’האד העולמי (29 ביוני- 5 ביולי 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

שיחת הועידה במרכז הלאומי לניהול הגנת הפדרציה הרוסית  (עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 30 ביוני 2017).

שיחת הועידה במרכז הלאומי לניהול הגנת הפדרציה הרוסית (עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 30 ביוני 2017).

תנועת טנקים סורים בציר את'ריא-ח'נאצר (אלאעלאם אלחרבי, 30 ביוני 2017).

תנועת טנקים סורים בציר את'ריא-ח'נאצר (אלאעלאם אלחרבי, 30 ביוני 2017).

העיירה ח'נאצר (אלאעלאם אלחרבי, 3 ביולי 2017).

העיירה ח'נאצר (אלאעלאם אלחרבי, 3 ביולי 2017).

ואא'ל פאעור אלעיד (אבו תים אנח'ל), האמיר החדש של צבא ח'אלד בן אלוליד (ענב בלדי, 29 ביוני 2017).

ואא'ל פאעור אלעיד (אבו תים אנח'ל), האמיר החדש של צבא ח'אלד בן אלוליד (ענב בלדי, 29 ביוני 2017).

ראש ממשלת עיראק חידר אלעבאדי מצהיר על סוף

ראש ממשלת עיראק חידר אלעבאדי מצהיר על סוף "המדינה המדומה של דאעש" (אלעאלם, 29 ביוני 2017).

כוחות הביטחון העיראקיים בחיפושים אחר פעילי דאעש בעיר העתיקה של מוצול  (מרכז נינוא להסברה, 1 ביולי 2017).

כוחות הביטחון העיראקיים בחיפושים אחר פעילי דאעש בעיר העתיקה של מוצול (מרכז נינוא להסברה, 1 ביולי 2017).

ממראות ההרס בעיר העתיקה (אלסומריה, 2 ביולי 2017).

ממראות ההרס בעיר העתיקה (אלסומריה, 2 ביולי 2017).

 ממראות ההרס בעיר העתיקה של מוצול (אלסומריה, 3 ביולי 2017).

ממראות ההרס בעיר העתיקה של מוצול (אלסומריה, 3 ביולי 2017).

צבא עיראק באזור העיירה בנפט ח'אנה, שבמחוז דיאלא (אתר רדיו אלמרבד, 3 ביולי 2017).

צבא עיראק באזור העיירה בנפט ח'אנה, שבמחוז דיאלא (אתר רדיו אלמרבד, 3 ביולי 2017).

אמצעי לחימה שנמצא באזור העיר מנדלי, שבמחוז דיאלא (אלעראקיה, 3 ביולי 2017).

אמצעי לחימה שנמצא באזור העיר מנדלי, שבמחוז דיאלא (אלעראקיה, 3 ביולי 2017).

אינפוגרף המסכם את פעילות הטרור של דאעש במהלך חודש רמצ'אן (חק, 1 ביולי 2017).

אינפוגרף המסכם את פעילות הטרור של דאעש במהלך חודש רמצ'אן (חק, 1 ביולי 2017).


עיקרי אירועי השבוע

  • לקראת תום המערכה לכיבוש מוצול השבוע הצהיר ראש ממשלת עיראק על "חיסול המדינה המדומה של דאעש". אולם סיום המערכה מתעכב, בשל הלחימה העיקשת בעיר העתיקה, של פעילי דאעש, גם לנוכח מצבם הנואש. שורת הפיגועים שביצעו השבוע פעילי דאעש במוקדים שונים ברחבי עיראק ממחישה (פעם נוספת) כי לדאעש יכולות מבצעיות לא מבוטלות בחלקה המערבי והצפוני של עיראק (בעיקר במחוזות בעלי האופי הסוני). לפיכך ניתן לצפות, כי פעילות הטרור והגרילה של דאעש תימשך ברחבי עיראק גם לאחר כיבושה של מוצול, הגם שיחולו שינויים בדפוסי הפעולה של הארגון.
  • השבוע כבשו הכוחות הסורים את אזור ח'נצאר, שמדרום מזרח לחלב, המעוז האחרון של דאעש במחוז חלב. הכוחות הסורים ממשיכים להתקדם מזרחה, במגמה לאיים על מעוזי דאעש בעמק הפרת. באלרקה, הצליחו כוחות SDF, בסיוע אווירי של הקואליציה, להיכנס לעיר העתיקה דרך שתי פרצות שיצרו בחומה העתיקה המקיפה את העיר. במקום מתנהלת לחימה עיקשת. במרחב קניטרה שברמת הגולן נמשכו הקרבות בין ארגוני המורדים (בדומיננטיות של המטה לשחרור אלשאם, ג'בהת אלנצרה בעבר) לבין הכוחות הסורים, ללא שינויים משמעותיים בשטח. "זליגת" פגזים לעבר ישראל נענתה פעם נוספת בתקיפת מטרות של צבא סוריה ע"י ישראל.

 

רוסיה ומדינות הקואליציה

תקיפת כלא של דאעש ע"י מטוסי הקואליציה
  • המרכז הסורי לזכויות אדם דיווח, כי מטוסים, ככל הנראה של כוחות הקואליציה, תקפו בניין ששימש כבית כלא של דאעש בעיר אלמיאדין, שבמורד עמק הפרת. על פי הדיווח בית הכלא היה מחולק לשני חלקים. בחלק האחד שהו אסירים אזרחים ובשני אסירי דאעש. בסך הכול שהו בבית הכלא מאה אסירים. כתוצאה מהתקיפה נהרגו 42 אסירים אזרחים ו-15 אסירים וסוהרים של דאעש. מספר ההרוגים ככל הנראה צפוי לעלות מכיוון שישנם עדיין נעדרים, וחלק מהפצועים במצב אנוש (המרכז הסורי לזכויות אדם, 27 ביוני 2017).
  • בתגובה לטענות שהועלו כלפי ארה"ב על פגיעה באזרחים בתקיפת בית הכלא אמר קולונל ג'ו סקרקה ((Joe Scrocca, הממונה על יחסי הציבור של הקואליציה, שבמועדים המדוברים אכן ביצעו מטוסי הקואליציה תקיפות נגד מתקני שליטה ובקרה של דאעש באלמיאדין. לדבריו תוכננה המשימה בקפידה ובוצעה כך שהסיכוי לפגיעה באזרחים יהיה נמוך. הוא הוסיף, כי הטענות שהועלו בנוגע לפגיעה באזרחים בתקיפה ייבדקו (רויטרס, 27 ביוני 2017).
התבטאות שר ההגנה הרוסי בעניין פעולות הקואליציה נגד דאעש
  • בשיחת ועידה שהתקיימה במרכז הלאומי לניהול הגנת הפדרציה הרוסית בין שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, לבין פיקוד הצבא הרוסי, התייחס שר ההגנה למצב בסוריה. לדבריו  "הפרובוקציה" של מדינות הקואליציה למלחמה בדאעש בסוריה מביאה להרחבת פעילות ארגוני הטרור במדינה. שר ההגנה הזכיר גם, כי לאחר הפלת המטוס הסורי ע"י כוחות הקואליציה, הפסיקה רוסיה את  שיתוף הפעולה עם ארה"ב בנוגע לבטיחות הטיסה בסוריה וציין,  שכעת פעילות הקואליציה מוגבלת לאזורים מוסכמים באזור אלתנף בדרום סוריה וממזרח לנהר הפרת.
  • שר ההגנה הרוסי ציין, כי בחודש האחרון נחלו כוחות המשטר הסורי בתמיכת חיל האוויר הרוסי הצלחות בצפון מזרח מחוז חלב, באזור תדמור ובדרום סוריה. לדבריו במהלך יוני שיחררו הכוחות מידי דאעש 69 יישובים ושטח של 12,177 קמ"ר והם מתקדמים עתה לאורך גבול סוריה-ירדן וגבול סוריה-עיראק (עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 30 ביוני 2017).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה לכיבוש אלרקה
  • כוחות SDFהנלחמים באלרקה נכנסו ב-3 ביולי 2017 לעיר העתיקה של דאעש בסיוע אווירי של מדינות הקואליציה. זאת, לאחר כשבועיים של "דשדוש" לנוכח ההתנגדות העיקשת של פעילי דאעש, שגרמה להם לאבידות, והאטה את קצב התקדמותם.

 

  • דובר הקואליציה בהנהגת ארה"ב הודיע, כי כוחות SDFנכנסו ב-3 ביולי 2017 לעיר העתיקה של אלרקה. הכוחות, שנתקלו בהתנגדות קשה של דאעש, קיבלו סיוע אווירי מכוחות הקואליציה (דף הטוויטר של דובר הקואליציה הבינלאומית, 4 ביולי 2017).
  • דובר הקואליציה מסר כי כוחות SDF  הצליחו לפתוח שתי פרצות בחומה העתיקה המקיפה את אלרקה[1]. הכוחות התוקפים התגברו על התנגדות פעילי דאעש, שמיקמו  על החומה עמדות לחימה והשתמשו בלחימה בירי מקלעים כבדים, מרגמות, מטולי רקטות, אש צלפים ומכוניות תופת.
  • במקביל ללחימה פנים אל פנים המשיכו פעילי דאעש לבצע פיגועי התאבדות נגד כוחות SDF. נמסר כי חמישה מפקדים של הכוחות נהרגו בפיצוץ מכונית תופת, שהפעילו פעילי דאעש בעיירה אלמנצורה מערבית לאלרקה (ח'טוה, 29 ביוני 2017). ב-28 ביוני 2017 נמסר על 11 הרוגים מקרב כוחות SDFבעקבות פיצוץ מטען בכפר חמרה נאצר, מזרחית לאלרקה (שמשק אלא'ן, 28 ביוני 2017).
הצלחות המשטר הסורי במזרח סוריה

הכוחות הסורים ממשיכים לנחול הצלחות במאמציהם בטיהור מרחבים גדולים במזרח סוריה מנוכחות דאעש. השבוע הם כבשו את אזור ח'נאצר, שמדרום מזרח לחלב, ובכך השלימו את סילוק פעילי דאעש ממרחב חלב. כמו כן הם השלימו השתלטותם על הציר את'ריא-אלרצאפה. לאחר שהסירו את איום דאעש מציר האספקה העיקרי לחלב (חלב-את'ריא-חמאה). אנו מעריכים כי מטרתם עתה להתקדם מזרחה, לעבר עמק הפרת ושם לאיים על מעוזי דאעש (כמשקל נגד למערכה על אלרקה התנהלת ע"י כוחותSDF  ומדינות הקואליציה).

 

  • ב-29 ביוני וב-1 ביולי 2017 הודיע צבא סוריה, כי השתלט על שורת כפרים ממזרח ומצפון מזרח לח'נצאר (צפונית לעיירה את'ריא). בכך השלים הצבא הסורי את השתלטותו על כל המרחב, שבפריפריה הדרום-מזרחית של חלב (המכון הסורי למחקר אסטרטגי טוראן, 1 ביולי 2017). צבא סוריה מטהר עתה את האזור שנכבש ממילכודים וממטענים ומחפש אחר נשק, שהושאר בשטח (אלמיאדין, 4 ביולי 2017). פעילי דאעש נסוגו ממרחב זה לעבר אזורים שבשליטתם במדבר הסורי (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 30 ביוני 2017).
  • כמו כן הודיעו הכוחות הסוריים כי הם השתלטו על כפרים, חוות ומקומות שולטים לאורך הציר את'ריא- אלרצאפה ובכךהושלם כיבוש הציר שמדרום מערב לנהר הפרת. על פי ההודעה הכוחות הסורים שולטים באופן מוחלט על ציר חלב-ח'נאצר-את'ריא (רשת תקשורת אלשאם, 30 ביוני 2017; הטלוויזיה הסורית, 1 ביולי 2017).
תדמור
  • נמשכת הלחימה בין צבא סוריה לבין דאעש באזור שדה הנפט והגז אראכ, שמצפון מזרח לתדמור. הכוחות הסורים הודיעו, כי הם השתלטו על שטח הנמצא שלושה ק"מ צפונית מזרחית לשדה הנפט (רשת תקשורת אלשאם, 30 ביוני 2017).
דיר אלזור
  • ארגון דאעש הודיע כי האזור המוביל מדיר אלזור למדבר הסורי הוגדר כאזור, שהכניסה אליו אסורה וכי כל הדרכים המובילות אליו ממולכדות. הוא הזהיר את תושבי הכפרים והערים שלא לצאת ממקום מגוריהם (ח'טוה, 29 ביוני 2017).
  • ארגון זכויות אדם סורי דיווח, כי לפחות עשרים פעילי דאעש נהרגו בתקיפה של מטוסי קרב נגד שיירה של דאעש באזור שדה הגז כונוכו (Conoco Gas Field), שמצפון מזרח לדיר אלזור. בתקיפה גם הושמדו מספר כלי רכב של הארגון.  לפי שעה לא ידוע האם התקיפה האווירית בוצעה על ידי כוחות הקואליציה הבינלאומית או ע"י גורם אחר (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 30 ביוני 2017).
קרבות בין צבא סוריה לבין ארגוני מורדים ברמת הגולן
  • נמשכת הלחימה במדינת אלבעת' בין הכוחות הסורים לבין ארגוני המורדים ובהם המטה לשחרור אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר). צבא סוריה דיווח, כי הצליח להשיב לידיו את השליטה על שתי עמדות, שאליהן הסתננו פעילי המטה לשחרור אלשאם (ג'בהת אלנצרה) ממערב למדינת אלבעת' (בטולאת אלג'יש אלסורי, 2 ביולי 2017). מעבר לכך לא חלו השבוע שינויים משמעותיים בשטח.
  • במהלך ימי הלחימה שוב נפלו בשטח ישראל מספר פגזים שנורו ע"י כוחות הסורים. בתגובה תקפה ישראל מספר מטרות של צבא סוריה באזור. על פי התקשורת הסורית תקף צה"ל מוצבים של המשטר הסורי באזור חטיבה 90 בקרבת כפר אלצמדאניה (אלדרר אלשאמיה, 1 ביולי 2017). לא דווח על נפגעים (דמשק אלא'ן, 1 ביולי 2017).
מינויים בצבא ח'אלד בן אלוליד (שלוחת דאעש באגן הירמוך)
  • ב-29 ביוני 2017 דווח כי ואא'ל פאעור אלעיד, המכונה אבו תים אנח'ל (Abu Taym Inkhil), מונה כאמיר החדש של צבא ח'אלד בן אלוליד, שלוחת דאעש באגן הירמוכ. זאת  לאחר שאבו האשם אלרפאעי, המנהיג הקודם, שמונה ב-6 ביוני 2017 נהרג (ענב בלדי, 29 ביוני 2017). ואא'ל פאעור אלעיד הינו מהעיירה אנח'ל (Inkhil) צפונית לדרעא (מכאן כינויו). הוא שימש כאחד המפקדים הבכירים  בצבא סוריה החופשי. לפני כשנתיים, על רקע קשריו עם דאעש, הוא עזב והצטרף למסגרת ג'האדיסטית בשם "צבא הג'האד". לאחר פירוקה של מסגרת זאת שימש אלעיד כמפקד בחטיבת חללי אלירמוכ, שהתמזגה מאוחר יותר עם תנועת אלמת'נא והפכה לחלק  מצבא ח'אלד בן אלוליד (ענב בלדי, 29 ביוני 2017).
  • במקביל מונה כארם אלמצרי, המכונה אבו אסאמה, לתפקיד המפקד הצבאי הכללי של צבא ח'אלד בן וליד. מוצאו של אלמצרי הינו מהכפר עאבדין, שבדרום רמת הגולן (אגן הירמוכ). אלמצרי שימש בעבר כמפקד ב"ג'יש אלמעתז באללה" (Jaysh Al Mu'taz Bi Allah), התארגנות שפעלה במסגרת צבא סוריה החופשי ממערב לדרעא (ענב בלדי, 29 ביוני 2017).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול

המערכה לכיבוש מוצול מתקרבת לסיומה. ב-29 ביוני 2017 הודיע ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, כי מסגד אלנורי, שבעיר העתיקה של מוצול, שוחרר מידי דאעש וכי "חוסלה המדינה המדומה של דאעש" (אלסומריה, 30 ביוני 2017)[2]. המנגנון ללוחמה בטרור של ממשלת עיראק הודיע כי רק כ-400 מטרים המפרידים בין כוחותיו לבין גדת החידקל בעיר העתיקה וכי שחרורה המלא של העיר העתיקה קרוב ביותר (אלסומריה, 2 ביולי 2017). ב-3 ביולי 2017 הודיע צבא עיראק כי הוא עדיין מנהל לחימה עיקשת נגד פעילי דאעש, שנותרו בעיר העתיקה (אלסומריה, 3 ביולי 2017). לחימה עיקשת זאת מעכבת את השלמת המערכה על מוצול.

 

 

ראיון מפקד לשכת הצבא של דאעש במוצול
  • מערכת התעמולה של דאעש, שהתמקדה במהלך הלחימה על מוצול בפרסום במסרים תעמולתיים המנותקים מהמציאות, פרסמה ראיון חריג עם מפקד לשכת הצבא במוצול בו הוא תאר את שיטות הלחימה של הארגון (אלנבא', 28 ביוני 2017). בראיון נמנע מפקד לשכת הצבא מלהתייחס למצב הנואש שאליו נקלע דאעש במוצול.
  • בראיון ציין מפקד לשכת הצבא של דאעש, כי המערכה שמנהל דאעש במוצול הינה בעלת אופי הגנתי מובהק, הגם שהיא כוללת טקטיקות התקפיות. תוכנית הלחימה של דאעש התבססה לדבריו על התשת האויב בכמה שלבים: תחילה התמקד דאעשבהתשת האויב על ידי פגיעה באמצעי הלחימה שלו באמצעות שימוש בנשק חודר שריון מסוגים שונים, פעולות התאבדות ומיקוש של שטחים נרחבים. לאחר מכן, כאשר הכוחות העיראקים נכנסו לעיר, החלו פעילי דאעש בקרבות פנים אל פנים, שכללו ירי צלפים, הנחת מטענים, פעולות התאבדות והסתערות על חיילים עיראקיים. תכנון המערכה והפיקוח עליה נעשו מחדר מלחמה מרכזי, שהקים דאעש בו נכחו מפקדי הגזרות, מומחים צבאיים ומקבלי החלטות. מפקד לשכת הצבא של דאעש הוסיף, כי שאר המחוזות בעיראק מילאו אף הם תפקיד במערכה באמצעות העסקתם והתשתם של לוחמים השיעים. הוא ציין כי דאעש עומד לאמץ שיטות אלה בזירות לחימה נוספות (אלנבא', 28 ביוני 2017).
פעולות דאעש באזורי לחימה נוספים בעיראק
  • להלן פעולות דאעש באזורים נוספים ברחבי עיראק:
  • מעבר אלוליד :דאעש הודיע ב-1 ביולי 2017 כי הרג 28 חיילי צבא עיראק ואנשי "הגיוס העממי" (מיליציות שיעיות בהשפעה עיראקית) בתקיפה שביצעו פעיליו נגד מוצב צבא עיראק באזור מעבר אלוליד שעל גבול עיראק-סוריה (הנמצא בצידו העיראקי של מעבר אלתנף) (חק, 1 ביולי 2017).
  • מחוז דיאלא (צפונית מזרחית לבגדאד): צבא עיראק ניהל מבצע צבאי באזור העיירה נפט ח'אנה, הממוקמת בקרבת גבול עיראק-איראן. מטרת המבצע הייתה לחסל פעילי דאעש הנמצאים במקום (אלסומריה, 3 ביולי 2017). העיראקים הודיעו, כי כוחותיהם סיימו את המבצע, במהלכו נהרסו שבעה בתי הארחה של דאעש (אלסומריה, 3 ביולי 2017). כמו כן הודיע צבא עיראק, כי אותר מסתור נשק של דאעש באזור העיר מנדלי, שבמחוז דיאלא, לא הרחק מגבול איראן-עיראק (אלעיראקיה, 3 ביולי 2017).
  • אזור אלרמדי: בפיגוע ההתאבדות של דאעש שבוצע ב-2 ביולי 2017 במחנה העקורים "הקילומטר ה-60", מערבית לעיר אלרמאדי נהרגו 14 בני אדם ונפצעו 13, רובם נשים וילדים. מחבל מתאבד, שנשא על גופו חגורת נפץ, פוצץ עצמו בקרב העקורים. דאעש קיבל  אחריות לביצוע הפיגוע, וציין כי המחבל המתאבד פוצץ עצמו בקרב חיילים במחסום של צבא עיראק באזור המחנה  (מוג'ז אלעראק, 2 ביולי 2017; אלסומריה, 2 ביולי 2017; חק, 3 ביולי 2017).
  • אזור ביג'י: חיל האוויר העיראקי תקף ב-2 ביולי 2017 סדנא של דאעש למלכוד מכוניות תופת בעיירה אלצפרה, כ-35 ק"מ צפונית-מזרחית לביג'י. בהתקפה נהרגו ארבעה פעילי דאעש, אחד מהם מפקד אזורי (אלסומריה, 3 ביולי 2017).

התנהלות המדינה האסלאמית

ירידה בהכנסות דאעש
  • חוקרים ומומחים בתחום הביטחון בחברת HIS Markitמעריכים בעקבות אובדן השטחים של דאעש בסוריה ובעיראק (על פי ההערכות כ-60% מהשטחים) ירדו משמעותית הכנסות הארגון.  על פי הערכת כותבי הדו"ח הכנסות דאעש צנחו במהלך השנתיים האחרונות ב-80%. כך למשל, ברבעון השני של שנת 2017 עמדו הכנסות דאעש על סכום של 16$ מיליון בחודש בלבד. זאת לעומת הכנסות של 81$ מיליון במהלך התקופה המקבילה בשנת 2015.
  • החוקרים ציינו, כי רוב אובדן ההכנסות היה מרווחי הנפט ומוצריו (מאז 2015 ירדה ההכנסה הממוצעת מנפט ומוצריו ב-88%). לכך נוסף אובדן השליטה על האוכלוסייה במוצול, בעיראק, באזור אלרקה ובחמץ בסוריה, שהביאה לירידה משמעותית של 79% בהכנסות הארגון ממיסים ומהחרמת נכסים. עם זאת טוענים כותבי הדו"ח, כי עדיין ניתן להבחין בפעילות כלכלית כלשהי של הארגון במיוחד בתחום ייצר הנפט. ישנן אינדיקציות לפיהן מנסה הארגון להגדיל את הרזרבות הפיננסיות שלו באמצעות מעבר מכלכלת מדינה בירוקרטית צנטרליסטית ל"כלכלת מלחמה"  (CNN Money, 29 ביוני 2017).
המלחמה על התודעה
  • ב-1 ביולי 2017 פרסם דאעש אינפוגרף המסכם את פעילותו במהלך חודש רמצ'אן (26 במאי ועד 24 ביוני 2017). על-פי האינפוגרף, בפעולות הארגון בחודש רמצ'אן נהרגו ונפצעו 3,150 נוצרים, יהודים וסונים שסטו מדרך האסלאם. כמו כן, הושמדו 280 כלי רכב צבאיים. דאעש מנה את פעולותיו הבולטות בחודש רמצ'אן: פיגוע נגד אוטובוס של נוצרים-קופטים במצרים, פיגועים משולבים בלונדון, טהראן ומנילה וארבעה פיגועים בעיראק (שני פיגועי התאבדות בבאבל וכרבלא, פיגוע בבעקובה ופיגוע התאבדות בעיר הית) (חק, 1 ביולי 2017).
הפעולות שביצע דאעש בחודש רמצ'אן גרמו לנפגעים רבים וזכו לתהודה רבה בתקשורת. עם זאת מהבחינה האסטרטגית לא הייתה להם השפעה משמעותית, שכן הם לא הסבו קשב ומשאבים מהמערכה על מוצול והמערכה על אלרקה, ולא היה בהם כדי לשנות את תהליך אובדן השטחים וההחלשות דאעש בסוריה ובעיראק.


 

[1]חומה מהמאה השמינית מתקופת הח'ליפות העבאסית.
[2]טרם השתלטו כוחות צבא עיראק על מסגד אלנורי פוצצו פעילי דאעש את המסגד שבו הכריז מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי על הקמת הח'ליפות בשנת 2014. פיצוץ המסגד נועד ככל הנראה שלא לספק לצבא עיראק "תמונת ניצחון".