חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (11-5 ביולי 2017)

זירת פיגוע הדריסה סמוך לתקוע, דרומית מזרחית לבית לחם (10 ביולי 2017 ,דף הפייסבוק QUDSN)

זירת פיגוע הדריסה סמוך לתקוע, דרומית מזרחית לבית לחם (10 ביולי 2017 ,דף הפייסבוק QUDSN)

מחמד אבראהים ג'ברין, בן 23 מתקוע (דף הפייסבוק QUDSN, 10 ביולי 2017)

מחמד אבראהים ג'ברין, בן 23 מתקוע (דף הפייסבוק QUDSN, 10 ביולי 2017)

כלי  רכב ישראלי, שנפגע מאבן סמוך לכפר נבי אליאס, מזרחית לקלקיליה  (דף הפייסבוק QUDSN, 10 ביולי 2017)

כלי רכב ישראלי, שנפגע מאבן סמוך לכפר נבי אליאס, מזרחית לקלקיליה (דף הפייסבוק QUDSN, 10 ביולי 2017)

הפגנה באזור מוצב נחל עוז (דף הפייסבוק של אתר GAZA NOW, 7 ביולי 2017).

הפגנה באזור מוצב נחל עוז (דף הפייסבוק של אתר GAZA NOW, 7 ביולי 2017).

אסמאעיל הניה נושא נאום מעזה (דף הפייסבוק שהאב, 5 ביולי 2017)

אסמאעיל הניה נושא נאום מעזה (דף הפייסבוק שהאב, 5 ביולי 2017)

אסמאעיל הניה מבקר בסוכת האבלים שנפתחה בעזה לזכרם של החיילים המצרים, שנהרגו בפיגוע (חשבון הטוויטר PALINFO, 8 ביולי 2017)

אסמאעיל הניה מבקר בסוכת האבלים שנפתחה בעזה לזכרם של החיילים המצרים, שנהרגו בפיגוע (חשבון הטוויטר PALINFO, 8 ביולי 2017)

משלחת חמאס בסיור. (מימין לשמאל): פוזי ברהום, מחמוד מרדאוי, יאסר מוסא, ח'ליל אלחיה, וככל הנראה אבו צהיב (אתר תנועת חמאס, 9 ביולי 2017)

משלחת חמאס בסיור. (מימין לשמאל): פוזי ברהום, מחמוד מרדאוי, יאסר מוסא, ח'ליל אלחיה, וככל הנראה אבו צהיב (אתר תנועת חמאס, 9 ביולי 2017)

פתיחת מחנות הקיץ במערב העיר עזה (סראג' ללאעלאם, 9 ביולי 2017)

פתיחת מחנות הקיץ במערב העיר עזה (סראג' ללאעלאם, 9 ביולי 2017)

  • במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע דריסה ודקירה בכניסה לכפר תקוע (דרומית מזרחית לבית לחם). המחבל נורה ונהרג. חייל צה"ל נפצע באורח קל. גם השבוע נמשכו הפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון. בגבול עם רצועת עזה שרר שקט יחסי.
  • ב-7 ביולי 2017 ביצע מחוז סיני של דאעש התקפה רחבת היקף נגד מוצב של כוחות הביטחון המצריים  בכפר אלברת', דרומית לרפיח. במהלך התקיפה התפוצצו מכוניות תופת שגרמו למותם של 23 חיילים ולפציעתם של 33. בין מבצעי ההתקפה היו שלושה פעילי דאעש מהרצועה (נמסר כי שניים מהם לפחות היו בעבר פעילים בזרוע הצבאית של חמאס).
  • בעיתונות המצרית הופנו האשמות כי מבצעי התקיפה ברפיח נכנסו לחצי האי סיני מהרצועה דרך המנהרות. חמאס, העושה מאמצים "לחמם" את יחסיה עם מצרים, מיהרה לגנות את הפיגוע והדגישה כי אין לה חלק בביצועו. 

 

פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • פיגוע דריסה ודקירה: ב-9 ביולי 2017 יצא פלסטיני עם כלי רכבו מהכפר תקוע(דרומית מזרחית לבית לחם). סמוך ליציאה מהכפר הוא הגביר את המהירות  והאיץ לכיוון קבוצת חיילים שבאותם רגעים החליפה משמרת, בעמדת שמירה בכניסה לתקוע. הוא פגע בחייל ופצע אותו באורח קל. לאחר מכן הוא פגע עם כלי רכבו במעקה בטיחות, יצא מכלי הרכב כשהוא חמוש בסכין וניסה לדקור את החיילים. הוא נורה ומת מפצעיו.
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי הפלסטיני שביצע את פיגוע הדריסה הוא מחמד אבראהים ג'ברין, בן 23, מתקוע. תנועת פתח בתקוע פרסמה הודעת אבל (דף הפייסבוק QUDSN, 10 ביולי 2017).
  • השבוע נמשכו הפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון, בעיקר אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. כוחות הביטחון הישראליים עצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 8 ביולי 2017 – אבנים הושלכו לעבר אוטובוס, שחלף ליד כיכר אדם בבנימין. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 8 ביולי 2017).
  • 7 ביולי 2017 – אבנים יודו לעבר כוחות הביטחון הישראליים בחברון. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 7 ביולי 2017).
  • 7 ביולי 2017 – אבנים יודו לעבר כוחות הביטחון הישראליים בכפר קדום. לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל (דף הפייסבוק צבע אדום, 7 ביולי 2017).
  • 7 ביולי 2017 – מספר מטעני צינור הושלכו לעבר כוחות הביטחון הישראליים בכפר ג'לזון סמוך לראמאללה. לא היו נפגעים  (דף הפייסבוק צבע אדום, 7 ביולי 2017).
  • 6 ביולי 2017- במהלך הפרות סדר באזור שער שכם בירושלים הושלך כיסא לעבר לוחם משמר הגבול. הלוחם נפצע באורח קל. משליך הכיסא נעצר (דף הפייסבוק צבע אדום, 6 ביולי 2017).
  • 5 ביולי 2017 – אבנים יודו לעבר אזרח בסילואן במזרח ירושלים. כוח משטרה ומשמר הגבול שהגיע למקום הותקף אף הוא באבנים. לוחם משמר הגבול ואזרח נפצעו באורח קל (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 ביולי 2017). 

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות בשטח ישראל.

ירי לעבר ישראל

הפגנות על גבול רצועת עזה ישראל ביוזמת חמאס
  •  במהלך השבוע נמשכו הפגנות המחאה סמוך לגבול ישראל רצועת עזה. כמה מאות פלסטינים השתתפו בהפגנות שהתקיימו במקביל במספר מוקדים לאורך הגבול. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על שני מפגינים, אחד מהם צלם, שנפצעו באורח קל מירי כוחות צה"ל (פלסטין אליום, 7 ביולי 2017).
המשבר ההומניטארי ברצועת עזה
  • רשות האנרגיה בעזה הודיעה כי הופסקה העברת הדלק ממצרים להפעלת תחנת הכוח ברצועה. זאת מכיוון שרשות המטבע הכפופה לרשות הפלסטינית לחצה על הבנקים הפלסטינים שלא להעביר את התשלום עבור הדלק למצרים.  בעקבות זאת הפסיקו שני גנרטורים בתחנה לפעול (דניא אלוטן, 8 ביולי 2017). בימים אלה שעות אספקת החשמל עמדו על בין שעה וחצי לשעתיים ליום. בחמאס חיפשו אחר דרכים להעביר את הכספים כדי להפעיל מחדש את התחנה. לאחר הפסקה של יומיים פתחה מצרים שוב את מעבר רפיח וחידשה את הכנסת הדלק לרצועה (צפא, 9 ביולי 2017).
  • אישים ברצועת עזה האשימו את הרשות הפלסטינית במצב:
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי מאמצי הרשות הפלסטינית להכשיל את העברת הדלק ממצרים לתחנת הכוח ברצועת עזה, הינם המשך מדיניות "העונש הקולקטיבי", שאבו מאזן נוקט כלפי תושבי רצועת עזה. לדבריו העובדה שאבו מאזן פועל להכשיל את ההבנות עם מצרים מעידה על כך שהוא מוכן לפגוע בעם הפלסטיני להשגת מטרותיו האישיות (אלרסאלה.נט, 8 ביולי 2017).
  • ח'אלד אלבטש, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי האחריות למצב הרפואי ברצועה מוטלת על אבו מאזן ועל ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית. הוא ציין כי אחריות זו  היא אחריות לאומית והומניטארית בעלת חשיבות גדולה יותר מכל סכסוך פוליטי (אלראי, 10 ביולי 2017).
  • ממשלת ההסכמה הלאומית הדגישה בישיבתה השבועית, כי ישראל היא זו הנושאת באחריות למצוקת העם הפלסטיני כתוצאה מ"המצור" שהיא מטילה על רצועת עזה מזה 11 שנים. עם זאת ציינה הממשלה, כי על העם הפלסטיני גם לדעת שחמאס לקחה כספי מיסים לחשבונה הפרטי וכן היא סוחרת בתרופות ובמלט המיועדים לבניית הרצועה (ופא, 4 ביולי 2017).

קריקטורה שפרסמה חמאס בביטאונה אלרסאלה, המבטאת את מורת רוחו של אבו מאזן מאספקת הסולר ממצרים לרצועת עזה (אלרסאלה נט, 10 ביולי 2017)
קריקטורה שפרסמה חמאס בביטאונה אלרסאלה, המבטאת את מורת רוחו של אבו מאזן מאספקת הסולר ממצרים לרצועת עזה (אלרסאלה נט, 10 ביולי 2017)

נאום אסמאעיל הניה
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית הנבחר של חמאס נשא נאום ראשון במסגרת תפקידו החדש. בנאום הדגיש הניה, בין היתר, את נאמנותו לירושלים ולמסגד אלאקצא והתייחס למאבק בישראל. להלן חלק מהנושאים אליהם התייחס בנאומו (ערוץ אלאקצא, 5 ביולי 2017):
  • עקרונות היסוד הפלסטינים– הניה הדגיש, כי כראש לשכה מדינית הוא ישאר נאמן לעקרונות היסוד הפלסטינים בראשם שחרור השטחים, ירושלים, מסגד אלאקצא והאסירים. זאת, לצד מימוש "זכות השיבה" והקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים. לדבריו הכותל המערבי מהווה חלק בלתי נפרד ממסגד אלאקצא ולא ניתן לוותר עליו בשום מצב. לדבריו ישראל ממשיכה בניסיונותיה לקבוע מציאות חדשה במסגד אלאקצא באמצעות ייהוד, שינוי דימוגרפי, פשיטות לתוך המסגד ולאחרונה אישור לחברי כנסת ושרים ישראליים להיכנס למסגד. ניסיונות אלו לא יצליחו לדבריו ומסגד אלאקצא ישאר מוסלמי ולא תהיה בו דריסת רגל לישראלי.
  • ה"מצור" על רצועת עזה  ומדיניות הרשות הפלסטינית– הניה הטיל על ישראל את האחריות הישירה והמרכזית ל"מצור" על ישראל וקרא לישראל להסירו. לדברי הניה פגעו ההחלטות האחרונות של הרשות הפלסטינית במרקם הלאומי הפלסטיני. הוא קרא לרשות ולאבו מאזן לשנות את מדיניותם כלפי עזה ולסגת ממהלכים שננקטו נגדה. הדגיש כי הוועדה לניהול הרצועה מבצעת את תפקידה רק בשל החלל שיצרה ממשלת ההסכמה.
  • הפיתרון המדיני- הניה הדגיש את התנגדותה של חמאס לכל פיתרון מדיני. לדבריו כל עסקה תהיה כושלת והעם הפלסטיני לא יהיה מחויב לה. עוד ציין הניה בדבריו כי מאז נכנס דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, לבית הלבן הוא החל בעידוד ישראל לסחוט את העולם הערבי כדי להביא לחיסול הבעיה הפלסטינית
  • המסמך המדיני החדש של חמאס– ציין כי מדובר במסמך המאגד את התפישה, העקרונות והמטרות של התנועה. לדבריו נועד המסמך להדגיש כי חמאס מעוניינת לפעול בשיתוף עם כלל הגורמים על בסיס אסטרטגיה ברורה בכל הנוגע ל"ההתנגדות", ולמדיניות הפנים והחוץ שלה.
האשמות כי בין מבצעי הפיגוע בסיני היו פעילים מרצועת עזה
  • ב-7 ביולי 2017 דיווחו כוחות הביטחון המצריים, כי הצליחו לסכל התקפה רחבת היקף שביצעו פעילי  מחוז סיני של דאעש נגד מוצב של צבא מצרים בכפר אלברת', דרומית לרפיח. לדברי מקורות מצריים נהרגו בפעולה כארבעים פעילי דאעש ונהרסו שישה כלי רכב. עוד נמסר, כי במהלך התקיפה התפוצצו מכוניות תופת שגרמו למותם של 23 חיילים ולפציעתם של 33. בין ההרוגים מפקד גדוד 103 (עמוד הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים המצריים, 7 ביולי 2017). 
  • מיד לאחר הפיגוע עלו פוסטים בדפי  פייסבוק פלסטינים של גורמי ג'האד לפיהם  מחמד סעדי אבו עאד'רה, מעאד אלקאצ'י וח'ליל אלחמיאדה, שלושה פעילי דאעש מהרצועה, נהרגו במהלך התקיפה בדרום רפיח. נמסר, כי לפחות שניים מהם היו בעבר פעילים בזרוע הצבאית של חמאס. בעיתונות המצרית התנהל ויכוח לגבי מידת מעורבות חמאס בפיגוע. מאמרי מערכת מצריים הצביעו על כך שמבצעי הפיגוע ברפיח נכנסו לסיני מרצועת עזה דרך המנהרות עוד נאמר כי ברצועת עזה נפתחו סוכות אבלים בעקבות מותם של מבצעי הפיגוע (אלאהראם, 10 ביולי 2017).

שלושת פעילי דאעש מרצועת עזה שדווח, כי הם נמנו עם מבצעי הפיגוע מדרום לרפיח המצרית  (דף הפייסבוק סהם, 8 ביולי 2017)
שלושת פעילי דאעש מרצועת עזה שדווח, כי הם נמנו עם מבצעי הפיגוע מדרום לרפיח המצרית (דף הפייסבוק סהם, 8 ביולי 2017)

  • חמאס מיהרה לגנות את הפיגוע והדגישה כי אין לה חלק בביצועו. אסמעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ערך ביקור בסוכת האבלים שהקימה קהילת הגולים המצריים ברצועת עזה לזכר החילים המצריים שנהרגו בפיגוע.  לדבריו תנקוט חמאס צעדים אינטנסיביים בגבול רצועת עזה מצרים כדי להבטיח  שלא יהיו חדירות בגבול משני צידיו (אלקדס, 8 ביולי, אתר תנועת חמאס, 9 ביולי 2017).
  • להלן תגובות כמה מדוברים המזוהים עם חמאס:
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, כינה את הפיגוע "מעשה פחדנות". לדבריו הוא פגע לא רק בביטחונה ויציבותה של מצרים אלא בביטחון האומה הערבית כולה (אתר חמאס, 7 ביולי 2017).
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, גינה את הפיגוע באומרו כי היחיד המפיק תועלת ממנו הוא מי שפועל לחנוק את הרצועה ומתנגד לכל ניסיון להסיר מעליה את המצור (חשבון הטוויטר של סאמי אבו זהרי, 7 ביולי 2017). 
  • תופיק אבו נעים, תת שר הפנים ברצועה, קיים מסיבת עיתונאים באחד ממוצבי מנגנון הביטחון  בדרום הרצועה. הוא הביע תנחומים על מות החיילים המצריים בפיגוע, והכריז על נקיטת מספר צעדי ביטחון ביניהם פריסה נרחבת של מנגנוני הביטחון בדרום הרצועה והעלאת רמת הכוננות כדי למנוע הסתננות של גורמים ממצרים לרצועת עזה (יוטיוב, 8 ביולי 2017).

מימין: מסיבת העיתונאים שקיים תופיק אבו נעים, תת שר הפנים ברצועה (יוטיוב, 8 ביולי 2017). משמאל: פריסת שוטרי חמאס ברפיח וביצוע חיפושים בכלי רכב במסגרת העלאת הכוננות בעקבות הפיגוע ברפיח המצרית (חשבון הטוויטר PALINFO, 9 ביולי 2017)
מימין: מסיבת העיתונאים שקיים תופיק אבו נעים, תת שר הפנים ברצועה (יוטיוב, 8 ביולי 2017). משמאל: פריסת שוטרי חמאס ברפיח וביצוע חיפושים בכלי רכב במסגרת העלאת הכוננות בעקבות הפיגוע ברפיח המצרית (חשבון הטוויטר PALINFO, 9ביולי 2017)

ביקור יו"ר הוועדה הקטרית בעזה
  • מחמד אלעמאדי, יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, הגיע לביקור בן מספר ימים ברצועה במטרה לבחון מקרוב פרויקטים המתנהלים ברצועה במימון שליט קטר. זהו ביקורו הראשון ברצועה מאז החרם שהוטל על קטר. אלעמאדי הצהיר עם הגעתו לרצועה, כי קטר תמשיך במאמצים לשיקום הרצועה בלא הפסקה (GAZA ALAN, 8 ביולי 2017). במהלך ביקורו השתתף אלעמאדי בטקס חלוקת סיוע כספי של מיליון דולר ל-130 משפחות לפרוייקט לשיקום בתים. המדובר בפרויקט במימון קטרי בעלות כוללת של שלושה מיליון דולרים, אשר יכלול 370 משפחות. אלעמאדי אמר בטקס, כי הוועדה בראשה הוא עומד תמשיך להעניק סיוע לשיקומם של הבתים בעזה (פאלטודי, 10 ביולי 2017).

מימין: מחמד אלעמאדי, יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה (דף הפייסבוק של אלג'זירה, 10 ביולי 2017). משמאל: מחמד אלעמאדי בטקס חלוקת הסיוע הכספי (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 ביולי 2017)
מימין: מחמד אלעמאדי, יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה (דף הפייסבוק של אלג'זירה, 10 ביולי 2017). משמאל: מחמד אלעמאדי בטקס חלוקת הסיוע הכספי (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 ביולי 2017)

שלוש שנים למבצע "צוק איתן"
  • במלאת שלוש שנים למבצע "צוק איתן"  פרסם דובר חמאס, עבד אללטיף אלקאנוע, הודעה לפיה  ימשיכו הפלסטינים "בהתנגדות לכיבוש" עד להשגת "זכויותיהם הלגיטימיות". הוא הוסיף כי "ההתנגדות הפלסטינית" ובראשה גדודי עז אלדין אלקסאם חזקים יותר מאי פעם, וכי בכל מלחמה שישראל תגרור את הפלסטינים אליה היא תינגף אל מול מהלומות "ההתנגדות" והעמידה האיתנה של הפלסטינים (PALINFO, 7 ביולי 2017).
  • משלחת הנהגת חמאס ערכה סיור באזור הגבול בצפון רצועת עזה, סמוך למושב נתיב העשרה. בין חברי המשלחת היו ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, יאסר מוסא, ראש מחלקת ההסברה של חמאס, פוזי ברהום, דובר חמאס, אבו צהיב, מפקד בזרוע הצבאית של חמאס, המופקד על האזורומחמוד מרדאוי אסיר משוחרר במסגרת "עסקת שליט".המשלחת התוודעה למקומות שבהם ביצעה "ההתנגדות" (קרי, פעילי חמאס ושאר ארגוני הטרור)  את "מעשי הגבורה" שלה במהלך המבצע. המשלחת גם ביקרה בעמדות הזרוע הצבאית. אבו צהיב סקר את המצב בגבול ואת המעקב שמבצעים פעילי הזרוע הצבאית אחר תנועות צה"ל לאורך הגבול  (אתר תנועת חמאס, 9 ביולי 2017; דף הפייסבוק של מחמוד מרדאוי, 8 ביולי 2017).
  • עשרות פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין ערכו מפגן צבאי בצפון הרצועה. אחד המפקדים בחטיבה הצפונית בזרוע הצבאית, המכונה אבו ח'אלד, אמר כי הבחירה האסטרטגית של הג'האד האסלאמי והזרוע הצבאית שלו היא אופצית הג'האד וההתנגדות לשחרור פלסטין מהים ועד הנהר (אתר פלוגות ירושלים, 10 ביולי 2017).

מימיןי: דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי נושא נאום במלאת שלוש שנים למבצע "צוק איתן". משמאל: המפגן הצבאי של  הזרוע הצבאית בצפון הרצועה (אתר פלוגות ירושלים, 10 ביולי 2017)
מימין: דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי נושא נאום במלאת שלוש שנים למבצע "צוק איתן". משמאל: המפגן הצבאי של  הזרוע הצבאית בצפון הרצועה (אתר פלוגות ירושלים, 10 ביולי 2017)

חשיפת מנהרה של הג'האד האסלאמי באזור בית חאנון
  • במלאת שנה למותו של אבראהים חסן אלמצרי, פעיל הזרוע הצבאית של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין מבית חאנון, שנהרג בקריסת מנהרה, ביקרה משפחתו את פעילי יחידת המנהרות של הזרוע הצבאית ואת הפעילים המוצבים על הגבולות המזרחיים-צפוניים של בית חאנון. במסגרת זאת כן ביקרה במנהרה שבה נהרג אבראהים אלמצרי (אתר הזרוע הצבאית של ארגון הג'האד האסלאמי, 9 ביולי 2017).

הביקור במנהרה של פלוגות ירושלים באזור בית חאנון (אתר פלוגות ירושלים, 9 ביולי 2017)
הביקור במנהרה של פלוגות ירושלים באזור בית חאנון (אתר פלוגות ירושלים, 9 ביולי 2017)

מחנות הקיץ של חמאס
  • אסאמה אלמזיני, בכיר חמאס, הכריז ב-8 ביולי 2017 על פתיחת מחנות הקיץ של חמאס. לדברי אלמזיני, מחנות הקיץ יימשכו חודש, וישתתפו בהם 120 אלף חניכים, 50 אלף בנים ו-70 אלף בנות, מכל הגילאים ומכל מחוזות הרצועה. תכני המחנות יהיו "בידוריים וחינוכיים". בנוסף, ייערכו מחנות ייעודיים של צופים, מחנות מדעיים, אומנותיים, מחנות לשינון הקוראן ומחנות טכנולוגיים המחנות השנה הם תחת הכותרת "הולכים לירושלים". לדברי אלמזיני נועד השם להדגיש כי המצפן הוא לכיוון ירושלים וכי ירושלים היא לב המאבק עם ישראל. לדברי אלמזיני נועדו המחנות להכשיר את דור הנצחון והשחרור, שיהיה לו הכבוד לשחרר את ירושלים ולסלק את הכיבוש (אתר רדיו צות אלאקצא, 8 ביולי 2017; אתר העיתון אלקדס, 8 ביולי 2017; פלסטין און ליין, 8 ביולי 2017).
סקר רבעוני ברשות הפלסטינית
  • מכון הסקרים PSR , בראשות ח'ליל שקאקי, פרסם ממצאים ראשוניים מסקר רבעוני שקיים המכון בסוף יוני 2017. הפרסום התמקד בעיקר בבדיקת יחס הציבור הפלסטיני לצעדים האחרונים שביצע אבו מאזן כלפי רצועת עזה. על פי התוצאות הראשוניות של המחקר הרוב המכריע בציבור הפלסטיני מתנגד לצעדים אלה כלפי רצועת עזה. 87% ביהודה ושומרון ו-80% ברצועה מתנגדים למהלך הרשות בנושא קיצוץ מימון החשמל לרצועה התנגדות דומה נרשמה לקיצוץ במשכורות פקידי הרשות. ההתנגדות לקיצוץ התשלומים למשפחות האסירים עמדה על 91%. כמו כן חלה עלייה של הקוראים לאבו מאזן להתפטר ברצועה (75%) בעוד שביהודה ושמרון חלה ירידת מה (55%). במישור המדיני מביעים משתתפי הסקר פסימיות ביחס לקידום התהליך המדיני (המרכז הפלסטיני למחקר, 5 ביולי 2017).
החלטת ועדת המורשת של אונסקו ביחס לירושלים ולחברון

ועידת המורשת של אונסק"ו אימצה החלטה לפיה העיר העתיקה של חברון, כולל מערת המכפלה יוכנסו לרשימת אתרי המורשת העולמיים הנמצאים בסיכון. לפי ההחלטה המדובר באתר הממוקם ב"פלסטין". מתוך 21 חברות הועידה, 12 הצביעו בעד ההחלטה, שש נמנעו ושלוש התנגדו. דוברים פלסטינים ברכו על ההחלטה ורבים מהם הדגישו, כי היא מאשררת את הזיקה הפלסטינית ההיסטורית לחברון מפריכה את הטענות הישראליות לגבי זהותה היהודית של העיר.

 

קריקטורה שהתפרסמה ביומון הפלסטיני אלחיאת אלג'דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית  (אלחיאת אלג'דידה, 9 ביולי 2017).
קריקטורה שהתפרסמה ביומון הפלסטיני אלחיאת אלג'דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית (אלחיאת אלג'דידה, 9 ביולי 2017).

  • בפתח ישיבת הממשלה אמר בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל, כי הקשר בין ישראל לחברון ומערת המכפלה הוא קשר של קניין ושל היסטוריה שספק אם יש לו משל בתולדות העמים. מה שלדבריו לא הפריע לועדת המורשת של אונסק"ו לקבל עוד החלטה "הזויה" שמערת המכפלה היא אתר מורשת פלסטיני (אתר משרד ראש הממשלה, 7 ביולי 2017).
  • הפלסטינים ראו בהחלטה הישג דיפלומטי משמעותי. אבו מאזן בירך על ההישגים הדיפלומטיים הפלסטינים בכלל ועל החלטת אונסק"ו בפרט. הוא הדגיש כי ההחלטה התקבלה למרות הלחצים שהפעילו ישראל וארה"ב על מספר מדינות (ופא, 7 ביולי 2017). להלן תגובות נוספות :
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, בירך על ההחלטה והבהיר כי היא מהווה ניצחון דיפלומטי עבור אבו מאזן ובני העם הפלסטיני וצעד לקראת עצמאות מלאה של מדינת פלסטין שבירתה ירושלים (דניא אלוטן, 7 ביולי 2017).
  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ והמהגרים, בירך על ההחלטה להגדיר את העיר העתיקה בחברון ואת מערת המכפלה כאתרי מורשת אוניברסליים המצויים תחת איום. הוא הדגיש כי ההחלטה מהווה ניצחון למערכה הדיפלומטית של פלסטין נגד הלחצים של ישראל וארה"ב וכישלון נחרץ לישראל ולבעלי בריתה מול ההיסטוריה של העיר חברון הפלסטינית. הוא הבהיר כי הכיבוש הישראלי אינו מעניק לישראל ריבונות על שום חלק מאדמת פלסטין (ופא, 7 ביולי 2017).
  • אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, בירך על ההחלטה ואמר כי היא מדגישה את הזהות הערבית הפלסטינית של חברון ושמה קץ לניסיונות לזייף את ההיסטוריה ולהוליך שולל את דעת הקהל הבינלאומית (ופא, 7 ביולי 2017).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, בירך אף הוא על ההחלטה ואמר כי היא מדגישה מחדש את זכותו של העם הפלסטיני על העיר חברון ועל האדמה הפלסטינית בכלל. הוא הדגיש שההצבעה חשפה את הזיוף בטענות שישיראל מציגה. לדבריו כל ניסיונותיה של ישראל לסלף את האמת לא יצליחו הודות לדבקותו של העם הפלסטיני ובאדמתו לנוכח מגמת העלייה התמיכה העולמית בזכותו של העם הפלסטיני על אדמתו ועל המקומות הקדושים לו (אתר חמאס, 7 ביולי 2017).
קריאת רחוב וכיכר על שם ח'אלד נזאל בכפר בורקין
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי בכפר בורקין (דרומית מערבית לג'נין) חנכו התושבים רחוב וכיכר על שמו של ח'אלד נזאל, בכיר החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין לשעבר (חשבון הטוויטר PALINFO, דף הפייסבוק QUDSN, 5 ביולי 2017). צעד זה בא בתגובה להסרת האנדרטה לזכרו שהוקמה בג'נין, בהתאם לדרישת ישראל מהרשות הפלסטינית.

תמונות של הרחוב והכיכר על שם ח'אלד נזאל בכפר בורקין. בשלטים ניתן לראות את סמל החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין (דף הפייסבוק QUDSN, 5 ביולי 2017)
תמונות של הרחוב והכיכר על שם ח'אלד נזאל בכפר בורקין. בשלטים ניתן לראות את סמל החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין (דף הפייסבוק QUDSN, 5 ביולי 2017)

[1]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.