מבט לאיראן

2 – 16 ביולי, 2017 מאת: ד"ר רז צימט
קאסם סלימאני (mizanonline.ir, 4 ביולי 2017).

קאסם סלימאני (mizanonline.ir, 4 ביולי 2017).

מהדי ג'ודי, קצין הצבא האיראני שנהרג בסוריה (טוויטר, 12 ביולי 2017).

מהדי ג'ודי, קצין הצבא האיראני שנהרג בסוריה (טוויטר, 12 ביולי 2017).

פגישת יועץ יו

פגישת יועץ יו"ר המג'לס עם שגריר סוריה בטהראן (Press TV, 8 ביולי 2017).

קאסם סלימאני (ספאה ניוז, 10 ביולי 2017).

קאסם סלימאני (ספאה ניוז, 10 ביולי 2017).

פגישת רוחאני-אל-חכים (איסנ

פגישת רוחאני-אל-חכים (איסנ"א, 4 ביולי 2017).

פגישת טלבאני עם יו

פגישת טלבאני עם יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני (עצר-י איראן, 12 ביולי 2017).


עיקרי הדברים

  • בתגובה רשמית ראשונה להסכם הפסקת האש בדרום סוריה, שהושג בין ארה"ב ורוסיה, אמר דובר משרד החוץ האיראני כי הצלחת ההסכם תלויה בהרחבתו לכל שטחי סוריה, אך קיים ספק בנוגע לאפשרות זו לנוכח הפעולות בהן נוקטת לאחרונה ארה"ב בסוריה.
  • קצין ארטילריה מהצבא הסדיר האיראני נהרג ב-11 ביולי 2017 באזור חלב שבסוריה.
  • יועצו הבכיר של יו"ר המג'לס נפגש עם שגריר סוריה בטהראן ודן עמו בהתפתחויות בסוריה. הוא ציין, כי מדיניות ארה"ב בסוריה אינה משקפת שינוי ביעדים אלא רק שינוי בטקטיקה וכי סוריה ניצבת בחזית ההתנגדות נגד "המשטר הציוני".
  • בכירים איראנים בירכו על שחרור העיר מוצול שבעיראק מידי דאעש והדגישו את תפקידן של המיליציות השיעיות העיראקיות הנתמכות על-ידי משמרות המהפכה בניצחון שהושג.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, התייחס בשני נאומים להתפתחויות במערכה נגד דאעש והצהיר כי תמיכת איראן בעיראק ובסוריה אפשרה לה להעמיק את השפעתה באזור. סלימאני פירט את הגורמים שאפשרו את שחרור העיר מוצול מידי דאעש, ובהם פסק ההלכה של איש הדת השיעי הבכיר איתאללה עלי סיסתאני, פעילות המיליציות השיעיות העיראקיות והסיוע שהעניקו איראן וארגון חזבאללה בלבנון למיליציות השיעיות.
  • משמרות המהפכה תקפו בראשית יולי 2017 בארטילריה יעדים כורדים בצפון עיראק. מפקד זרוע היבשה של משמרות המהפכה הצהיר כי השטח שהותקף שימש לפעילות "טרוריסטים" שחדרו לאיראן בחודש שעבר במטרה לבצע פיגועים במהלך תהלוכות "יום ירושלים העולמי". 

 

כללי
  • קאסם סלימאני (Qasem Soleimani), מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, התייחס בנאום שנשא בכנס במחוז כרמאן להתפתחויות באזור. סלימאני אמר, כי דאעש קיווה לכונן ממשלה אסלאמית בעיראק ובסוריה באמצעות השתלטות על חלקים חשובים מהן ולהביא לכניעתה של איראן, אך עוצמתה גברה פי כמה בעקבות התקדמות דאעש. הוא ציין, כי תמיכת איראן בעיראק ובסוריה הביאה להרחבת השפעתה באזור ולהגברת התמיכה בה מצד עמי העולם והאזור. איראן העמיקה, לדבריו, את השפעתה בסוריה והיא מקיימת כיום קשר ישיר עם מאות אלפי בני-אדם ברחבי סוריה וגם הקשר בין העמים באיראן ובעיראק התחזק. סלימאני התייחס גם לתמיכת איראן בפלסטינים ואמר, כי זו נמשכת חרף ניסיונות להוציא את "דגל פלסטין" מידיה של איראן (פארס, 4 ביולי 2017). 
  • nעלי לאריג'אני, יו"ר המג'לס, הגן בכנס שנערך במחוז גילאן שבצפון איראן על מעורבותה הצבאית של איראן בסוריה ובעיראק. הוא אמר, כי החלטת איראן לקיים נוכחות בסוריה ובעיראק כדי לדכא את הטרוריסטים הייתה נכונה וכי אלמלא החלטה חשובה זו, רחובות איראן לא היו בטוחים (תסנים, 6 ביולי 2017).
המעורבות האיראנית בסוריה
  • בתגובה רשמית ראשונה להסכם הפסקת האש בדרום סוריה, שהושג בין ארה"ב ורוסיה, אמר בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), דובר משרד החוץ האיראני, כי קיים ספק בנוגע ליכולת להרחיב את ההסכם לכל שטחי המדינה לנוכח הצעדים האחרונים בהם נקטה ארה"ב בסוריה. הוא ציין, כי איראן תומכת בלכידותה הטריטוריאלית של סוריה ובכינון הפסקת אש וביטחון בכל רחבי המדינה ולא רק באזור מוגבל וכי אף הסכם לא יכול להצליח מבלי לקחת בחשבון את המציאות בשטח (תסנים, 10 ביולי).
  • מהדי ג'ודי (Mehdi Joudi), קצין ארטילריה מכוחות היבשה של הצבא הסדיר האיראני, נהרג ב-11 ביולי 2017 באזור חלב שבסוריה.
  • האתר הרשמי של מנהיג איראן פרסם (5 ביולי 2017) פרטים אודות פגישת עלי ח'אמנהאי עם בכירי משמרות המהפכה, שהתקיימה שעות ספורות לאחר שיגור הטילים ממערב איראן לעבר יעדי דאעש במזרח סוריה ב-18 ביוני 2017. בסרטון וידאו, שפורסם באתר המנהיג, משבח ח'אמנהאי את משמרות המהפכה על פעולתם "המצוינת" ומעודד את המפקדים הבכירים להמשיך במלוא יכולותיהם בפיתוח תוכנית הטילים של איראן לנוכח "רגישות האויב" לשימוש בטילים.
  • עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, שוחח ב-4 ביולי 2017 בטלפון עם ניקולאי פטרושב, מזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, ודן עמו בהמשך שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בסוריה. שמח'אני ציין, כי הגברת התיאום בין איראן ורוסיה תמנע את התערבותה הבלתי-חוקית של ארה"ב בסוריה וכל פגיעה בלכידותה הטריטוריאלית ובריבונותה של סוריה (תסנים, 4 ביולי 2017).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), יועצו הבכיר של יו"ר המג'לס, נפגש ב-8 ביולי 2017 עם שגריר סוריה בטהראן, עדנאן מחמוד (Adnan Mahmoud), ודן עמו בהתפתחויות בסוריה. עבדאללהיאן אמר בפגישה, כי מדיניות ארה"ב בסוריה אינה משקפת שינוי ביעדים אלא רק שינוי בטקטיקה וכי מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, אויבי סוריה ניסו להדיח את הנשיא אסד. הוא ציין, כי סוריה ניצבת בחזית ההתנגדות נגד "המשטר הציוני" והמאבק נגד הטרור והדגיש את חשיבות הקשרים האסטרטגיים בין איראן וסוריה והמשך התיאום בין שתי המדינות לרוסיה. השגריר הסורי אמר, כי לאיראן יש תפקיד מוביל וחיוני באזור וכי ארה"ב ובעלות בריתה מנסות לערער את השפעתה האזורית. הוא הדגיש, כי איראן, סוריה ורוסיה צריכות להמשיך בהתייעצויות ביניהן  כדי לסייע לסוריה לפתור את המשבר הנמשך (פארס, 8 ביולי 2017).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • בכירים איראנים בירכו על שחרור העיר מוצול מידי דאעש. באיגרות ברכה ששלח לרגל שחרור העיר הדגיש עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, כי איראן תמשיך בתמיכתה המלאה בממשלת עיראק ובעם העיראקי. באיגרות לראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, ולאיש הדת השיעי הבכיר, איתאללה עלי סיסתאני, כתב שמח'אני, כי הניצחון על דאעש הושג בזכות ממשלת עיראק, אנשי הדת הבכירים, צבא עיראק והמיליציות העממיות העיראקיות.  הוא ציין, כי איראן מוכנה להגיש עזרה לעקורים כתוצאה מהמלחמה ולסייע בשיקום הערים והתשתיות החיוניות ברחבי עיראק (איסנ"א, 9 ביולי 2017). מחמד באקרי (Mohammad Baqeri), ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, בירך, אף הוא, את הכוחות המזוינים העיראקים על שחרור מוצול מידי דאעש. באגרות ברכה נפרדות לראש ממשלת עיראק, לשר ההגנה העיראקי ולבכירי המיליציות השיעיות העיראקיות, כתב באקרי, כי הניצחון על דאעש מבטא את אחדותה הלאומית והתנגדותה של עיראק ומעיד על חשיבות חיזוקן של  המיליציות השיעיות ועל תפקידן בעתיד המדינה (אירנ"א, 10 ביולי 2017).
  • בנאום בטקס לזכרו של קצין משמרות המהפכה, שנהרג בסוף חודש מאי במוצול שבעיראק, ניתח קאסם סלימאני (Qasem Soleimani), מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, את הגורמים שאפשרו את הניצחון על דאעש בעיר מוצול. בין היתר ציין סלימאני את פסק ההלכה, שהוציא איש הדת השיעי הבכיר, איתאללה עלי סיסתאני, בו קרא לעם העיראקי להתגייס למערכה נגד דאעש; את פעילות המיליציות השיעיות העממיות והכוחות המזוינים העיראקים; את תפקידם של ממשלת עיראק, הפרלמנט העיראקי והמפלגות הפוליטיות העיראקיות בניהול המערכה; ואת הסיוע, שארגון חזבאללה הלבנוני בהנהגת חסן נצראללה העניק למיליציות השיעיות בעיראק. סלימאני ציין בדבריו את הנשק הרב, שאיראן סיפקה למיליציות השיעיות לצורך המערכה נגד דאעש, ושיבח את לוחמי משמרות המהפכה, שנהרגו בקרבות. הוא ציין, כי יש בעיות שלא ניתן לפתור באמצעות דיפלומטיה אלא אך ורק באמצעות דם הלוחמים  (תסנים, 10 ביולי 2017).
  • עמאר אלחכים (Ammar al-Hakim),יו"ר המועצה האסלאמית העליונה של עיראק, ביקר בראשית יולי באיראן ונפגש עם בכירי הממשל. בפגישה עם שר החוץ מחמד ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif) דן אלחכים בהתפתחויות הפוליטיות והביטחוניות בעיראק וביחסים בין שתי המדינות. הנשיא רוחאני בירך בפגישתו עם אלחכים את עיראק על שחרור העיר מוצול והדגיש את הצורך לשמר את אחדותה של עיראק לאחר הניצחון על דאעש. רוחאני ציין כי איראן מעוניינת בקשרים יציבים עם כל שכנותיה, ובמיוחד עם עיראק. במהלך ביקורו בטהראן הצהיר אלחכים, כי לאחר תבוסתו הסופית של דאעש, לא יישאר אף חייל זר ואף בסיס צבאי זר בעיראק (אירנ"א; פארס, 3-4 ביולי 2017).
  • מחמד פאכפור (Mohammad Pakpour), מפקד זרוע היבשה של משמרות המהפכה, אישר ב-5 ביולי 2017, כי כוחות משמרות המהפכה תקפו בארטילריה יעדים כורדים בצפון עיראק בסמוך לגבול עם איראן. הוא ציין, כי לאיראן יש הזכות לתקוף "טרוריסטים ואנטי-מהפכניים" המתכננים לפגוע בביטחונה וכי השטח שהותקף היה האזור ממנו חדרה לפני כשבועיים חוליית "טרוריסטים" לאיראן בכוונה לבצע פיגועים בעיר סננדג' (Sanandaj) במהלך תהלוכות "יום ירושלים העולמי". חברי החוליה נתפסו על-ידי כוחות הביטחון האיראנים (משרק ניוז, 5 ביולי 2017). בעקבות התקיפה האיראנית זימנו שלטונות החבל הכורדי בצפון עיראק את הקונסול האיראני בעיר ארביל כדי להביע בפניו מחאה על הפעולה האיראנית (פארס, 4 ביולי 2017).
  • יו"ר "האיחוד הפטריוטי הכורדי" ונשיא עיראק לשעבר, ג'לאל טלבאני, הגיע לביקור בטהראן בהזמנת בכירים איראנים (תסנים, 10 ביולי 2017). ביקורו מתקיים בצל הצהרות בכירים איראנים על התנגדותם לכוונת השלטונות הכורדים בצפון עיראק לקיים משאל עם על עצמאות החבל הכורדי בחודש ספטמבר הקרוב.