חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (25-19 ביולי 2017)

זירת הפיגוע בישוב חלמיש צפונית מערבית לראמאללה, בו נהרגו שלושה בני משפחה על-ידי מחבל כנקמה על

זירת הפיגוע בישוב חלמיש צפונית מערבית לראמאללה, בו נהרגו שלושה בני משפחה על-ידי מחבל כנקמה על "חילול מסגד אלאקצא" (חשבון הטוויטר אלרסאלה נט, 21 ביולי 2017), (ערוץ אלפג'ר, 22 ביולי 2017)

זירת הפיגוע בישוב חלמיש צפונית מערבית לראמאללה, בו נהרגו שלושה בני משפחה על-ידי מחבל כנקמה על

זירת הפיגוע בישוב חלמיש צפונית מערבית לראמאללה, בו נהרגו שלושה בני משפחה על-ידי מחבל כנקמה על "חילול מסגד אלאקצא" (חשבון הטוויטר אלרסאלה נט, 21 ביולי 2017), (ערוץ אלפג'ר, 22 ביולי 2017)

שיח' מחמד חסין, שיח' עמר אלכסואני, מנהל מסגד אלאקצא, בכיר פתח במזרח ירושלים חאתם עבד אלקאדר מקיימים תפילת מחאה מול אחד משערי הר הבית (חשבון הטוויטר PALINFO, 19 ביולי 2017).

שיח' מחמד חסין, שיח' עמר אלכסואני, מנהל מסגד אלאקצא, בכיר פתח במזרח ירושלים חאתם עבד אלקאדר מקיימים תפילת מחאה מול אחד משערי הר הבית (חשבון הטוויטר PALINFO, 19 ביולי 2017).

הרקטה החדשה שהוצגה במפגן חמאס במזרח העיר עזה. על הרקטה משמאל נכתב

הרקטה החדשה שהוצגה במפגן חמאס במזרח העיר עזה. על הרקטה משמאל נכתב "הוי ירושלים אנחנו מגיעים" (אתר הזרוע הצבאית של חמאס וחשבון הטוויטר שלה, 21 ביולי 2017)

  • פיגוע הירי שבוצע על ידי שלושה ערבים ישראליים, אשר בו נהרגו שני לוחמי משמר הגבול הפך השבוע למשבר הר הבית, שאיים לצאת מכלל שליטה. הצבת גלאי מתכות בהר הבית בעקבות הפיגוע הוצגה, על ידי ההנהגה הפלסטינית הדתית והפוליטית, כשינוי הסטאטוס קוו בהר הבית. בעקבות קריאת ההנהגה הדתית נמנעו המתפללים להיכנס להר הבית מה שהעצים עוד יותר את המשבר.
  • המשבר גרר כמה פיגועי השראה של פלסטינים שביקשו להגיב על "חילול" מסגד אלאקצא. החמור ביותר היה רצח שלושה בני משפחה על ידי מחבל שחדר לישוב חלמיש (צפונית מערבית לראמאללה). המחבל כתב בדף הפייסבוק, כי הוא הולך למות למען אלאקצא. כמו כן התנהלו הפגנות, חלקן אלימות, במוקדים רבים בירושלים, יהודה ושומרון ורצועת עזה. אבו מאזן מצידו הודיע על הפסקת התיאום עם ישראל.
  • בעמאן דקר צעיר ירדני, שמוצא משפחתו מאזור חברון, מאבטח ישראלי (בהשראת אירועי הר הבית?). המאבטח ירה לעברו הרג אותו כמו כן נהרג בשגגה אזרח ירדני נוסף. האירוע יצר משבר נוסף שבסיומו התירו הירדנים לצוות השגרירות, כולל המאבטח לשוב לישראל.
  • ב-24 ביולי 2017 החליט הקבינט המדיני ביטחוני על הקמת מערכת טכנולוגית חלופית, שתאפשר להסיר את גלאי המתכות שהוצבו בהר הבית. הווקף בירושלים עדיין לא התיר את הכניסה למתחם הר הבית עד להערכת מצב שתתקיים לאחר הסרת גלאי המתכות. במקביל נשמעו קריאות להמשיך להתפלל מחוץ להר הבית. פעילים פלסטינים קראו ברשתות החברתיות לדחות את כל אמצעי האבטחה החלופיים. חמאס קראה אף היא לסכל את תוכניות ישראל.כל אלה טומנים פוטנציאל להמשך המשבר.

 

פיגוע הרג בבית משפחה בחלמיש
  • ביום שישי 21 ביולי 2017 בשעות הערב חדר מחבל פלסטיני לישוב חלמיש (צפונית מערבית לראמאללה). הוא קפץ מעל לגדר המקיפה את הישוב ונכנס לאחד הבתים בקצה הישוב. בבית הוא רצח בדקירות סכין שלושה בני משפחה אב המשפחה, בנו וביתו, שהתכנסו בבית לארוחת ליל שישי. רעייתו נפצעה באורח בינוני-קשה. בבית שהו גם רעייתו של הבן וחמשת ילדיו הם ניצלו לאחר שהאם נעלה אותם באחד החדרים והתקשרה למשטרה. המחבל נורה דרך חלון הבית על ידי חייל שכן, שהיה בחופשה. המחבל נפצע ונעצר.
  • כוחות הביטחון פשטו על ביתו של המחבל בכפר כובר. הם הטילו סגר על הכפר וביצעו מעצרים. שר הביטחון הורה להרוס את ביתו של המחבל. כמה עשרות פלסטינים התעמתו עם כוחות הביטחון הישראליים בכניסה לכפר. במקביל תוגברו הכוחות גם ביהודה ושומרון ובוצעו מעצרים במקומות נוספים.
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל שביצע את הפיגוע הוא עמר עבד אלג'ליל אלעבד, בן 20 מהכפר כובר, צפונית מערבית לראמאללה. דווח כי למד מנהל עסקים באוניברסיטת אלקדס הפתוחה ועבד במחצבה. הוא היה פעיל בסיעת הסטודנטים של חמאס באוניברסיטה. עמר עבד אלג'ליל אלעבד נעצר מספר פעמים בעבר על-ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים. בפעם האחרונה נעצר באפריל 2017 לאחר שהתקבל מידע לפיו בכוונתו לבצע פיגוע. הוא שוחרר לאחר שלא הצליחו להוכיח את כוונתו (QUDSN, 22 ביולי 2017).
  • בחקירתו סיפר המחבל, כי החליט לבצע את הפיגוע בשל האירועים האחרונים בהר הבית. הוא הלך מביתו לחלמיש מרחק של כ-2.5 ק"מ. בעת שהלך, פחות משעתיים לפני ביצוע הפיגוע,  הוא כתב בדף הפייסבוק שלו מעין צוואה: "מחללים את מסגד אלאקצא ואנחנו ישנים". עוד כתב כי הוא הולך למות למען אלאקצא, כי הוא הולך לגן עדן וכי הוא משתוקק לפגוש את האל (חשבון הטוויטר אלרסאלה נט, 22 ביולי 2017).

מימין: "צוואה" שפרסם המחבל בדף הפייסבוק שלו (חשבון הטוויטר אלרסאלה נט, 22 ביולי 2017). משמאל: הודעה שפרסמה חמאס בה היא מברכת את חבר התנועה עמר עבד אלג'ליל אלעבד מהכפר כובר, אשר ביצע את פיגוע הדקירה בחלמיש בו נהרגו שלושה מתנחלים (חשבון הטוויטר PALINFO, 21 ביולי 2017)
מימין: "צוואה" שפרסם המחבל בדף הפייסבוק שלו (חשבון הטוויטר אלרסאלה נט, 22 ביולי 2017). משמאל: הודעה שפרסמה חמאס בה היא מברכת את חבר התנועה עמר עבד אלג'ליל אלעבד מהכפר כובר, אשר ביצע את פיגוע הדקירה בחלמיש בו נהרגו שלושה מתנחלים (חשבון הטוויטר PALINFO,21 ביולי 2017)

  • בחמאס בירכו על הפיגוע. בצפון רצועת עזה התקיימה הפגנת שמחה בה השתתף פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס. בדברים שנשא במהלך ההפגנה קרא לצעירי יהודה ושומרון ללכת בעקבותיו של מבצע הפיגוע בחלמיש (אתר חמאס, 22 ביולי 2017). פוזי ברהום, דובר חמאס, בירך על הפיגוע שבוצע לדבריו כתוצאה "מפשעיה של ישראל" בירושלים ובאלאקצא. לדבריו מדגיש הפיגוע כי ירושלים ואלאקצא עומדים בראש סדר העדיפויות של הפלסטינים (אתר חמאס, 22 ביולי 2017).  הזרוע הצבאית של חמאס ברכה על הפיגוע בטענה כי זוהי "תגובה טבעית" לאירועים בירושלים (חשבון הטוויטר ח'בר עאג'ל, 21 ביולי 2017).

כרזות שפרסמה  חמאס בעקבות הפיגוע. מימין: ראש ממשלת ישראל משלם מחיר בגין התעקשותו להציב גלאי מתכת במתחם הר הבית. משמאל נכתב: "למי [שייכת] ירושלים היום ?" (חשבון הטוויטר PALINFO, 22 ביולי 2017).
כרזות שפרסמה  חמאס בעקבות הפיגוע. מימין: ראש ממשלת ישראל משלם מחיר בגין התעקשותו להציב גלאי מתכת במתחם הר הבית. משמאל נכתב: "למי [שייכת] ירושלים היום ?" (חשבון הטוויטר PALINFO, 22ביולי 2017).

פיגוע נגד מאבטח ישראלי בירדן
  • ירדני הגיע לביתו של אחד מאנשי השגרירות הישראלית בירדן כדי להחליף ריהוט. במקום נכח איש אבטחה ישראלי. הירדני התגנב מאחורי איש האבטחה וניסה לדקור אותו באמצעות מברג. איש האבטחה ירה לעברו והרג אותו. בעל הבית הירדני, שהיה במקום נפגע מכדור תועה ונהרג אף הוא. המאבטח נפצע באורח קל. במשרד החוץ העריכו כי המדובר בפיגוע שבוצע בהשראת אירועי הר הבית.
  • על פי העיתונות הירדנית הדוקר הוא מחמד זכריא אלג'ואודה, בן 17, פלסטיני תושב עמאן שמוצא משפחתו מאזור חברון. מחמד זכריא אלג'ואודה עבד כנגר והגיע לדירה כדי להרכיב ריהוט. ההרוג השני הוא בשאר אלחמראנה, רופא במקצועו, שהיה בעל הדירה. 
  • מיד לאחר האירוע הגיע המאבטח הפצוע לשגרירות ודיווח על המקרה. הירדנים ביקשו לחקור את המאבטח הישראלי למרות שהוא נהנה מחסינות דיפלומטית. הם סירבו לאפשר לאנשי הביטחון הישראליים לעזוב את ירדן לפני שתתבצע חקירה אודות נסיבות מותם של שני אזרחיה (רו'יא, 24 ביולי 2017). במשך יותר מ-24 שעות היו דיפלומטים ומאבטחים ישראליים "נצורים" בשגרירות.
  • ישראל ניסתה לפתור את המשבר מול שלטונות ירדן. במהלך ישיבת קבינט הוחלט לשגר לירדן את ראש שירות הביטחון הכללי, שנועד עם ראש המודיעין הכללי הירדני והחל במשא ומתן עימו. במהלך הפגישה בין השניים נמצא פתרון לפיו ימסור המאבטח הצהרה לשוטרים ירדנים, שתכלול את תיאור האירוע.
פיגועים נוספים
  • ב-20 ביולי 2017 בוצע פיגוע דקירה בתקוע (דרומית מזרחית לבית לחם) נגד חיילים שעמדו בעמדת בידוק במקום. לא היו נפגעים. הדוקר נהרג מירי כוחות הביטחון הישראליים. בתקשורת הפלסטינית דווח כי המחבל הוא מחמד חסין אחמד תנוח, בן 26, מהכפר תקוע. תנועת פתח בתקוע פרסמה מודעת אבל על מותו  והקימה סוכת אבלים (דף הפייסבוק "תקוע אלא'ן", 20 ביולי 2017).  בכיר פתח סלטאן אבו אלעינין, המשמש גם כחבר הוועד המרכזי של פתח ויועץ אבו מאזן, הגיע לתקוע לנחם את בני משפחת המחבל (מען, 24 ביולי 2017) (ביטוי תמיכה של הרשות הפלסטינית בטרור העממי המוכר לנו ממקרים קודמים).

 מימין: מחמד אלתנוח (דף הפייסבוק של עיריית תקוע, 20 ביולי 2017). משמאל: בכיר פתח סלטאן אבו אלעינין, שהגיע לנחם  את בני המשפחה בתקוע (מען, 24 ביולי 2017)
 מימין: מחמד אלתנוח (דף הפייסבוק של עיריית תקוע, 20 ביולי 2017). משמאל: בכיר פתח סלטאן אבו אלעינין, שהגיע לנחם  את בני המשפחה בתקוע (מען, 24 ביולי 2017)

  • ב-24 ביולי 2017 דקר פלסטיני גבר סמוך לתחנה המרכזית בפתח תקווה. הגבר, תושב ערערה, נפצע באורח בינוני-קשה. הדוקר, פלסטיני, בן 21,  מקלקיליה, ששהה בישראל באופן בלתי חוקי, נעצר והובא לחקירה. בחקירה ראשונית מסר כי ביצע את הדקירה למען אלאקצא. על פי שירות הביטחון הכללי בין השנים 2016-2015 שהה הדוקר בכלא הישראלי על רקע מעורבותו בטרור עממי.
משבר גלאי המתכות בהר הבית
  • הצבת גלאי המתכות בכניסה להר הבית, לאחר הפיגוע שבוצע במתחם בו נהרגו שני לוחמי משמר הגבול,  נתפסה כשינוי חד-צדדי של הסטאטוס קוו על ידי ישראל. היא עוררה גל של תגובות נזעמות בקרב ההנהגה הפלסטינית, הפוליטית והדתית, כמו גם ברחוב הפלסטיני. גם ברשתות החברתיות הורגשה תסיסה רבה שם הועלו פוסטים רבים שהדגישו את חשיבות ה"עמידה האיתנה" מול אמצעי הבידוק. חלק מהפוסטים הסיתו לביצוע פיגועים נגד ישראל.
  • שיח' מחמד חסין, מופתי הרשות הפלסטינית וירושלים, פרסם הוראה שלא להיכנס למסגד דרך גלאי המתכות בציינו כי כל מי שיכנס למתחם תפילתו תחשב כחטא. הוא קרא לקיים את התפילה מול שערי הכניסה למתחם. קריאתו זכתה לתגובה חיובית, שהניעה קהל רב להתקהל מול גלאי המתכות אך לא להיכנס למתחם הר הבית. תפילות המוניות התקיימו בסמוך לכניסה. מוסלמים נוספים הגיעו למבואות העיר העתיקה שם ביצעו את התפילות (אתר דאר אלאפתא, 23 ביולי 2017). אי הכניסה להר הבית העצימה עוד יותר את התסיסה.
  • במוקדים רבים בירושלים (שער האריות, עיסאויה, א-טור, מחסום קלנדיא), יהודה ושומרון ורצועת עזה התקיימו הפגנות מחאה. בהפגנות הללו השתתפו כמה מאות מפגינים. המפגינים התעמתו עם כוחות הביטחון הישראליים. נמסר על כמה הרוגים וכמה מאות פצועים. כמה עשרות מפגינים נעצרו. כמה אנשי כוחות הביטחון הישראליים נפצעו אף הם. היקף ההפגנות הללו היה גדול יותר מאלה שהתקיימו במהלך שנות הטרור העממי. הדבר מהווה עדות להזדהות הרבה של הרחוב הפלסטיני עם מה שנתפס כפגיעה במסגד אלאקצא.
הודעת אבו מאזן בדבר הפסקת התיאום עם ישראל
  • על רקע משבר הר הבית הודיע אבו מאזן על "הקפאת"  ערוצי התיאום (במקור- תג'מיד אלאתצאלאת) בין הרשות הפלסטינית לישראל בכל הדרגים. זאת, עד להסרת גלאי המתכות מהר הבית והתחייבות ישראל לשמור על המעמד ההיסטורי והחוקי של מסגד אלאקצא. הוא גם שוחח עם ג'ראלד קושנר, יועץ הנשיא טראמפ למזרח התיכון. במהלך השיחה ביקש מנשיא ארה"ב להתערב בדחיפות ולחייב את ישראל לחזור בה מצעדיה ולהסיר את גלאי המתכות. הוא ציין כי המצב מסוכן ואם ישראל לא תחזור בה מצעדיה הוא עלול לצאת מכלל שליטה (ופא, 21 ביולי 2017).
  • יומיים לאחר מכן בפגישה שערך אבו מאזן עם מומחים בלשכתו בראמאללה הצהיר כי ההנהגה הפלסטינית לעולם לא תאפשר הצבת גלאי מתכות בכניסה למסגד אלאקצא, כיוון שהריבונות על המסגד שייכת לפלסטינים והם אלה אשר צריכים לפקח על המקום. בנוסף הדגיש אבו מאזן, כי ההחלטה שקיבלה הממשלה בנוגע להפסקת כל סוגי התיאום עם ישראל (במקור- וקפ ג'מיע אנואע אלתנסיק), ובכללם התיאום הביטחוני לא הייתה קלה. הוא ציין כי אם ישראל מעוניינת שהתיאום הביטחוני ישוב לסדרו עליה לחזור בה מהצעדים בהם נקטה (ופא, 23 ביולי 2017). במקביל להצהרת אבו מאזן נמסר, כי מנגנוני הביטחון הפלסטינים קיבלו הוראה ברורה להפסיק את המגעים עם ישראל בכל הדרגים כולל פגישות ושיחות טלפון (חשבון הטוויטר ח'בר עאג'ל, 23 ביולי 2017). בשלב זה עדיין לא ברור לנו כיצד הנייה זאת מבוצעת בשטח הלכה למעשה[1]
הודעת ישראל על הסרת גלאי המתכות ותגובות ראשונות להודעה
  • ב-24 ביולי 2017 החליט קבינט המדיני ביטחוני על התקנת מערכת טכנולוגית חלופית שהציגה המשטרה שתאפשר להסיר את גלאי המתכות שהוצבו בכניסות להר הבית. על פי ההצעה סמוך לכל אחת מהכניסות להר הבית (במרחק מה מהן) יוצבו מערכות של מצלמות מזהות פנים (סה"כ שמונה מערכות) שיחוברו למוקד. גלאי המתכות והמצלמות שהוצבו במתחם הר הבית הוסרו עד להתקנת המערכות החלופיות. עד ליישום התוכנית יתוגברו כוחות המשטרה במקום כדי להבטיח את ביטחון המבקרים בהר הבית.
  • בתגובה לפעולת ישראל הודיע הווקף בירושלים כי אין להיכנס למתחם הר הבית עד להערכת מצב שתתקיים לאחר שישראל תסיים את הסרת המערכות (גלאי המתכות והמצלמות). ברשתות החברתיות טענו גורמים פלסטינים כי הם לא יסכימו לשום אמצעי ניטור או אבטחה וכי הם דורשים להחזיר את המצב לקדמותו. במקביל נשמעו קריאות להמשיך ולהתפלל מחוץ להר הבית. פעילים פלסטינים גם השיקו ברשתות החברתיות האשטאג הדוחה את כל אמצעי האבטחה החלופיים, ובכללם גם מצלמות אבטחה (דף הפייסבוק QUDSN, 25 ביולי 2017).
  • חמאס פרסמה הודעה בה קראה לסכל את כל התוכניות של ישראל וניסיונותיה לכפות מצב חדש במסגד אלאקצא ובשעריו, ולהמשיך בקמפיין ובהבעת הזעם נגד (הצבת) מצלמות חכמות או כל אמצעי אחר (דף הפייסבוק QUDSN, 25 ביולי 2017). פתח אף היא פרסמה הודעה בה הביעה התנגדות לכל שינוי בסטטוס קוו במסגד אלאקצא ובכלל גם התנגדות זאת לפתרונות חלופיים (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 25 ביולי 2017).

מימין: כרזה  בדף הפייסבוק של פתח: "וירושלים ניצחה" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 25 ביולי 2017). משמאל: האשטאג ברשתות החברתיות הפלסטיות הדוחה את כל אמצעי האבטחה החלופיים (דף הפייסבוק QUDSN, 25 ביולי 2017)
מימין: כרזה  בדף הפייסבוק של פתח: "וירושלים ניצחה" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 25 ביולי 2017). משמאל: האשטאג ברשתות החברתיות הפלסטיות הדוחה את כל אמצעי האבטחה החלופיים (דף הפייסבוק QUDSN, 25ביולי 2017)

הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במקביל להפרות הסדר בירושלים וברחבי יהודה ושומרון על רקע אירועי הר הבית נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון במסגרת זאת עצרו הכוחות כמה עשרות חשודים בפעילות טרור ותפסו אמצעי לחימה ואמצעים להפרות סדר. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 24 בולי 2017– אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת בית חגי (דרום הר חברון). לא היו נפגעים שמשת כלי הרכב נופצה (דף הפייסבוק צבע אדום, 24 ביולי 2017).
  • 23 ביולי 2017– במהלך פעילות מבצעית בגבול עוטף ירושלים הבחינו לוחמי משמר הגבול בכלי רכב עומד בצד הדרך. הם בדקו את כלי הרכב בו היו שני צעירים ממזרח ירושלים וגילו בו קרטונים שהכילו זיקוקים מסוכנים המשמשים להפגנות (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 ביולי 2017).
  • 23 ביולי 2017 – תושב הכפר אלעזריה (סמוך למעלה אדומים) נהרג לאחר שנפגע ממטען אותו ניסה להשליך לעבר כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 ביולי 2017).
  • 22 ביולי 2017-  צעיר פלסטיני תושב חברון הגיע למחסום סמוך למערת המכפלה בחברון . לאחר שהעלה את חשדם של לוחמי משמר הגבול המוצבים במקום הם ביצעו חיפוש על גופו.  במהלך החיפוש נשמטה סכין  שהייתה מוסלקת בבגדיו והצעיר נעצר.  מחקירה ראשונית עלה כי הוא הצטייד בסכין כדי לנסות לעבור את הבידוק מבלי שיבחינו (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 ביולי 2017).
  • 22 ביולי 2017 –ירי בוצע לעבר בית כנסת בישוב אבני חפץ שבשומרון. במהלך סריקות שערכו כוחות הביטחון נמצא קליע. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 ביולי 2017).
  • 20 ביולי 2017 –כוחות הביטחון הישראליים עצרו פלסטינית בת 25 תושבת כפר קאסם שהתגוררה לאחרונה במזרח ירושלים. הצעירה התכוונה לבצע פיגוע באזור ירושלים (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 ביולי 2017).

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי לעבר ישראל
  • במהלך השבוע אותרו שתי נפילות של רקטות בשטח ישראל. רקטה נוספת ששוגרה נפלה בשטח רצועת עזה:
  • בליל 24-23 ביולי 2017 אותרה נפילת רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר הישראלי עמדות חמאס בדרום רצועת עזה.
  • ב-23 ביולי 2017 אותרה נפילה של רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב- 21 ביולי 2017 בוצע ירי רקטה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל. התקשורת הפלסטינית דיווחה כי הרקטה נפלה בבית מגורים ברצועה (חשבון הטוויטר ע'זה אלאן, 21 ביולי 2017).

 

ירי לעבר ישראל

הפגנות על גבול רצועת עזה
  •  בגבול הרצועה התקיימו הפגנות בסימן הזדהות עם מסגד אלאקצא. זאת, במקביל לתהלוכות, שהתקיימו ברחבי רצועת עזה. ההפגנות התקיימו במוקדי החיכוך הרגילים ביניהם מזרח ג'באליא, מזרח העיר עזה, מזרח מחנה הפליטים אלבריג' ומזרחית לח'אן יונס. התקשורת הפלסטינית דיווחה על שני פצועים כתוצאה מירי כוחות צה"ל במזרח אלבריג' ועל כשלושים פלסטינים שנפגעו משאיפת גז מדמיע (שהאב, 21 ביולי 2017; דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 21 ביולי 2017).
המשבר ההומניטארי ברצועת עזה
  • ח'ליל שקפה, מנכ"ל רשות הנפט ברצועת עזה, הודיע כי 400,000 ליטרים של דלק שהגיעו ממצרים הועברו  לשוק המקומי ויימכרו לתושבים. לדבריו נעשות הכנות להכניס 700,000 ליטר דלק ממצרים שישמשו את תחנת הכוח (פלסטין אליום, 20 ביולי 2017).
מפגן של הזרוע הצבאית של חמאס
  • גדוד אלשג'אעיה של הזרוע הצבאית של חמאס ערך מצעד צבאי ברחובות שכונת אלשג'אעיה במזרח העיר עזה לציון שלוש שנים למבצע "צוק איתן". המצעד נוצל להפגנת הזדהות ותמיכה באלאקצא. באמצעי התקשורת של הזרוע הצבאית ובתקשורת הפלסטינית בכלל הובלט כי במהלך המצעד הציגה הזרוע הצבאית, זו לראשונה, רקטה חדשה. בתום המפגן נשא דברים ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, שאמר כי הכוח הרקטי של זרוע הצבאית יש בו כדי להדהים את ישראל: "ישנן רקטות שהכיבוש מכיר את עוצמתן, יכולותיהן והטווח שלהן, ויש כאלה שאלקסאם מחביאים עבור הסבבים הבאים" (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 21 ביולי 2017; דף הפייסבוק של רשת התקשורת של אלשג'אעיה, 21 ביולי 2017).
אירועי הר הבית בראי קריקטורות פלסטיניות
  • האירועים בהר הבית שימשו השראה לקריקטורות פלסטיניות, שקראו שלא לציית לבדיקות הביטחוניות הישראליות ולבצע פיגועים נגד ישראל.  להלן מספר דוגמאות:

מימין: כרזה שהתפרסמה באלחיאת אלג'דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, הקוראת תיגר על הצבת גלאי המתכות במתחם הר הבית. גלאי המתכות הפך למילים: "ירושלים לנו" (אלחיאת אלג'דידה, 24 ביולי 2017). משמאל: קריקטורה שפרסמה חמאס הקוראת לשבירת  גלאי המתכות: "לא לגלאי המתכות" (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 ביולי 2017)
מימין: כרזה שהתפרסמה באלחיאת אלג'דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, הקוראת תיגר על הצבת גלאי המתכות במתחם הר הבית. גלאי המתכות הפך למילים: "ירושלים לנו" (אלחיאת אלג'דידה, 24 ביולי 2017). משמאל: קריקטורה שפרסמה חמאס הקוראת לשבירת  גלאי המתכות: "לא לגלאי המתכות" (חשבון הטוויטר PALINFO, 20ביולי 2017)

מימין : קריקטורה של אמיה גח'א המזוהה עם חמאס המסיתה לביצוע פיגועי התאבדות למען אלאקצא: "ברוח ובדם נפדה אותך יא אקצא..." (דף הפייסבוק אלרסאלה, 20 ביולי 2017). משמאל: קריקטורה של  אסאמעיל אלבזם מעזה הקוראת לפגוע בחיילי צה"ל: "הביעו זעם"(דף הפייסבוק של אסאמעיל אלבזם, 22 ביולי 2017)
מימין : קריקטורה של אמיה גח'א המזוהה עם חמאס המסיתה לביצוע פיגועי התאבדות למען אלאקצא: "ברוח ובדם נפדה אותך יא אקצא..." (דף הפייסבוק אלרסאלה, 20 ביולי 2017). משמאל: קריקטורה של  אסאמעיל אלבזם מעזה הקוראת לפגוע בחיילי צה"ל: "הביעו זעם"(דף הפייסבוק של אסאמעיל אלבזם, 22 ביולי 2017)

מימין: קריקטורה של אמיה גח'א המעודדת את הפלסטינים שלא לציית לבדיקות הביטחוניות במתחם הר הבית: "הפלסטינים מתגרים בצעדי הכיבוש באלאקצא", "אקצא שלנו לא מקדש שלהם" (חשבון הטוויטר PALINFO, 19 ביולי 2017). משמאל: קריקטורה ביומון הפלסטיני אלקדס לפיה ישראל כופה את צעדיה על כיפת הסלע (אלקדס, 22 ביולי 2017)
מימין: קריקטורה של אמיה גח'א המעודדת את הפלסטינים שלא לציית לבדיקות הביטחוניות במתחם הר הבית: "הפלסטינים מתגרים בצעדי הכיבוש באלאקצא", "אקצא שלנו לא מקדש שלהם" (חשבון הטוויטר PALINFO,19 ביולי 2017). משמאל: קריקטורה ביומון הפלסטיני אלקדס לפיה ישראל כופה את צעדיה על כיפת הסלע (אלקדס, 22 ביולי 2017)

[1]על הצהרת אבו מאזן נמתחה ביקורת. העיתונות הפלסטינית ציטטה מסמך, שהודלף לדבריה, לפיו הודעתו של אבו מאזן אינה כוללת את הקפאת התיאום הביטחוני כמו גם התיאום במעברים אשר ימשיכו לפעול כרגיל (מג'אל.פרס, 21 ביולי 2017). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי אין משמעות להקפאת היחסים אם לא יוסרו הסנקציות מרצועת עזה, יופסק התיאום הביטחוני ותינתן ל"התנגדות" יד חופשית להיאבק בישראל (חשבון הטוויטר של סאמי אבו זהרי, 21 ביולי 2017).
[2]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.