משבר הר הבית: תמונת מצב ומשמעויות (עדכני לבוקר ה-27 ביולי 2017)

כרזה המבטאת את

כרזה המבטאת את "ניצחון" הפלסטינים על ישראל בעקבות פרוק תשתית המצלמות. בערבית נכתב: "הכיבוש נכנע בפני עמידתם האיתנה של תושבי ירושלים ומסיר את הגשרים [שעליהם היו אמורות להיות מותקנות מצלמות האבטחה]" (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 ביולי 2017).

פירוק ופינוי התשתית להתקנת מצלמות האבטחה. מסביב הפגנות שימחה המוניות של ערביי מזרח ירושלים וקריאות

פירוק ופינוי התשתית להתקנת מצלמות האבטחה. מסביב הפגנות שימחה המוניות של ערביי מזרח ירושלים וקריאות "אללה אכבר" (דף הפייסבוק QUDSN, 27 ביולי 2017).

תפילה המונית מול הכניסה לשער האריות בירושלים בבוקר ה-27 ביולי 2017 (דף הפייסבוק QUDSN, 27 ביולי 2017).

תפילה המונית מול הכניסה לשער האריות בירושלים בבוקר ה-27 ביולי 2017 (דף הפייסבוק QUDSN, 27 ביולי 2017).


עיקרי תמונת המצב

1.   במהלך ליל 27-26 ביולי 2017 פירקה ישראל את התשתית שהקימה להתקנת מצלמות האבטחה בכניסות להר הבית. המדובר בגשרים שהיו אמורים לשמש בסיס להתקנת מצלמות אבטחה חכמות, בשלב מאוחר יותר. "גורם בכיר" במשטרת ישראל מסר, כי בכך חזר המצב [הביטחוני] לקדמותו כפי שהיה לפני הפיגוע, דהיינו- לא קיים בידוק אפקטיבי באף אחד משערי הכניסה למוסלמים בהר הבית. (הארץ, Ynet, 27 ביולי 2017). צעד זה בוצע  לאחר שקודם לכן (25 ביולי 2017) הוסרו גלאי המתכות, שהוצבו בכניסות להר הבית, על פי החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני.

2.   הסרת תשתית המצלמות העצימה בקרבהגורמים הפלסטינים השונים, שהיו מעורבים במשבר הר הבית את תחושת "הניצחון" על ישראל. משמעות ניצחון זה, בראייתם, אינה מסתכמת בהסרת אמצעי האבטחה אלא מדובר בניצחון במערכה לשימור הסטאטוס קוו בהר הבית ולהגברת סממני ההשפעה והריבונות הפלסטינית בהר הבית ובירושלים. בעקבות הסרת המצלמות יצאו אלפי חוגגים לרחובות מזרח ירושלים, וקראו קריאות שמחה. עם זאת, בשעות הבוקר של ה-27 ביולי 2017 עדיין התקיימה תפילת בוקר המונית מחוץ למתחם הר הבית, עד לקבלת החלטה ע"י אנשי הדת, כמה שעות מאוחר יותר.

קריקטורה המבטאת את "הניצחון" על ישראל על רקע פירוק תשתית מצלמות האבטחה:"הניצחון טוב מהשינה"  (חשבון הטוויטר PALINFO המזוהה עם חמאס, 27 ביולי 2017).
קריקטורה המבטאת את "הניצחון" על ישראל על רקע פירוק תשתית מצלמות האבטחה:"הניצחון טוב מהשינה" (חשבון הטוויטר PALINFOהמזוהה עם חמאס,27 ביולי 2017).

ב-27 ביולי 2017, בשעות הבוקר, קיימו בכירי אנשי הדת המוסלמים מסיבת עיתונאים במזרח ירושלים במהלכה קראו לציבור הפלסטיני להגיע מחר (ה-28 ביולי 2017)לתפילות יום השישי במסגד אלאקצא. כמו כן, קראו אנשי הדת המוסלמים לציבור להתכנס הערב (27 ביולי 2017) מול שערי הכניסה למתחם הר הבית, טרם תפילת המנחה, כדי להיכנס למסגד אלאקצא בקריאות אללה אכבר (דף הפייסבוק QUDSN, 27ביולי 2017). עם זאת, עדיין עלולים להתעורר מכשולים של רגע האחרון בדרך לכניסה המחודשת של המתפללים להר הבית[1]

 

בכירי אנשי הדת המוסלמים קיימו בבוקר ה-27 ביולי 2017 מסיבת עיתונאים במזרח ירושלים בה הם הודיעו על חידוש התפילות בהר הבית. במרכז הצילום נראה שיח' עכרמה צברי, דרשן מסגד אלאקצא, בעל עבר עשיר של הסתה פרועה נגד ישראל; מימינו שיח' עמר אלכסרואני, מנהל מסגד אלאקצא מטעם הוקף, הקשור לירדן ושיח' עבד אלעט'ים סלהב, מנהל הוקף המוסלמי ולמעשה הנציג הבכיר של ירדן במתחם הר הבית. מהצילום נעדר שיח' מחמד חסין, מפתי ירושלים והרשות הפלסטינית שנפגש אותה עת עם אבו מאזן בראמאללה ודיווח לו על ההתפתחויות (דף הפייסבוק QUDSN, 27 ביולי 2017).
בכירי אנשי הדת המוסלמים קיימו בבוקר ה-27 ביולי 2017 מסיבת עיתונאים במזרח ירושלים בה הם הודיעו על חידוש התפילות בהר הבית. במרכז הצילום נראה שיח' עכרמה צברי, דרשן מסגד אלאקצא, בעל עבר עשיר של הסתה פרועה נגד ישראל; מימינו שיח' עמר אלכסרואני, מנהל מסגד אלאקצא מטעם הוקף, הקשור לירדן ושיח' עבד אלעט'ים סלהב, מנהל הוקף המוסלמי ולמעשה הנציג הבכיר של ירדן במתחם הר הבית. מהצילום נעדר שיח' מחמד חסין, מפתי ירושלים והרשות הפלסטינית שנפגש אותה עת עם אבו מאזן בראמאללה ודיווח לו על ההתפתחויות (דף הפייסבוק QUDSN, 27ביולי 2017).

הצטרפות הרשות הפלסטינית להחלטת אנשי הדת

הרשות הפלסטינית הצטרפה להיתר שנתנו אנשי הדת לשוב ולהתפלל במסגדי הר הבית. סוכנות הידיעות הפלסטינית דיווחה כי אבו מאזן החליט בעקבות פגישה שערך בלשכתו בראמאללה עם ההנהגה הפלסטינית להתיר קיום תפילת הצהריים בתוך מסגד אלאקצא זאת לאחר בדיקה שהעלתה, כי המצב במתחם אכן חזר לקדמותו.

 

3.   בפגישה בלשכתו של אבו מאזן נכח מופתי ירושלים והרשות שיח' מחמד חסין, אשר עדכן את הנוכחים אודות המצב במתחם הר הבית וציין בפניהם כי לאחר בדיקה של שומרי הוקף בהר הבית נמצא, כי ישראל אכן פירקה את כל אמצעי האבטחה שהותקנו במתחם לאחר ה-14 ביולי 2017. אבו מאזן שיבח את עמידתם האיתנה של תושבי ירושלים, נגד צעדיה של ישראל. עוד, הוסיף, כי החלטות הממשלה הפלסטינית בנושא ירושלים תיושמנה בפועל (ופא, 27 ביולי 2017).

מימין: מופתי ירושלים והרשות שיח' מחמד חסין מעדכן את אבו מאזן וההנהגה הפלסטינית בישיבה בראמאללה. משמאל: מחיאות כפיים למופתי שיח' מחמד חסין ע"י אנשי ההנהגה הפלסטינית  (דף הפייסבוק של מחמוד עבאס, 27 ביולי 2017).
מימין: מופתי ירושלים והרשות שיח' מחמד חסין מעדכן את אבו מאזן וההנהגה הפלסטינית בישיבה בראמאללה. משמאל: מחיאות כפיים למופתי שיח' מחמד חסין ע"י אנשי ההנהגה הפלסטינית (דף הפייסבוק של מחמוד עבאס, 27 ביולי 2017).

4.   להלן תגובות ראשוניות של הרשות הפלסטינית:

א.  יוסף אלמחמוד, דובר הממשלה הפלסטינית, הודיע, כי רגע הכניסה היום למתחם מסגד אלאקצא הינו "רגע היסטורי עצום" המהווה הכנה לשחרור ומבשר כי סילוקו של "הכיבוש" (הישראלי) קרוב. יוסף אלמחמוד הדגיש, כי המערכה על מסגד אלאקצא היא מערכה על הריבונות בירושלים. הוא קרא לאיחוד השורות בעם הפלסטיני כדי להשלים את המאבק הפלסטיני (מען, 27 ביולי 2017).

ב.  משרד החוץ הפלסטיני בראמאללה פרסם הודעה בה ברך את העם הפלסטיני ותושבי ירושלים על הישגם באילוץ ישראל להסיר את כל אמצעי האבטחה, שהותקנו לאחרונה במתחם הר הבית. המשרד קרא לציבור הפלסטיני לשמור על הישג זה ולבנות עליו להמשך (דף הפייסבוק של ופא, 27 ביולי 2017).

תגובות גורמים נוספים

5.   להלן תגובות גורמים נוספים להתפתחויות האחרונות:

א.  אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, בירך את העם הפלסטיני, ההנהגה הפלסטינית ובראשה אבו מאזן, על הישגם בירושלים ומסגד אלאקצא. לדבריו, להתלכדות הרשמית והעממית היה תפקיד בניצחון המערכה למען אלאקצא. המערכה טרם הסתיימה והניצחון הגדול והאמתי טמון בסילוק "הכיבוש" מאדמתם ומאתריהם הקדושים ובהקמת מדינה פלסטינית עצמאית (Fateh Media, 27 ביולי 2017) .

ב.  נאצר אלקדוה, חבר הוועד המרכזי של פתח, בירך את העם הפלסטיני על הישגו. לדבריו, זהו הישג הראוי לחגוג אותו (Fateh Media,  27ביולי 2017).

ג.  אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין, כי העם הפלסטיני ותושבי ירושלים הוכיחו כי הם נאמנים למסגד אלאקצא ולאתרים הקדושים למוסלמים ולנוצרים. האירועים המחישו, כי העם הפלסטיני יכול להשיג את זכויותיו בירושלים (דף הפייסבוק Qudsn, 27ביולי 2017).

האשטאג תחת הכותרת: "ירושלים ניצחה" (דף הפייסבוק QUDSN, 27 ביולי 2017).
האשטאג תחת הכותרת: "ירושלים ניצחה" (דף הפייסבוק
QUDSN, 27 ביולי 2017).

ומה הלאה?
חזרת המתפללים להר הבית, בהנחה שאכן תתממש, עשויה לסמן את סיום השלב הנוכחי של משבר הר הבית. אולם, להערכתנו, אופן סיום המשבר טומן בחובו בעייתיות לא מבוטלת עבור ישראל ועלול להוביל למשברים נוספים. זאת, מכיוון שתחושת ה"ניצחון" הפלסטינית, ומה שנתפס כ"התקפלות" ישראלית תחת לחץ עממי (מלווה בפיגועי השראה, שהחמור שבהם הינו הפיגוע בחלמיש) עלולים לדרבן את השחקנים השונים, שהשתתפו או בחשו במשבר הר הבית להקשות על החזרה לשגרה. שחקנים אלו ובתוכם "הרחוב" המזרח ירושלמי, הרשות הפלסטינית וחמאס, ינסו להערכתנו לייצר משברים נוספים סביב הר הבית ולהשתמש בהם כמנוף לקידום האינטרסים שלהם.

 

6.   מאמץ שכזה, עלול להערכתנו למצוא, ביטויו בכמה מישורים:

א.  במישור הביטחוני: המשבר שעורר הפיגוע בהר הבית, שחרג בהרבה מהתוצאות ה"נקודתיות" של פיגועי הטרור העממי,עלול לעודד תופעה של חקיינות (פגועים על הר הבית בנוסח פיגוע הירי של המחבלים מאם אלפחם או במתווים אחרים. העדר פתרון אבטחתי אפקטיבי לעלייה על הר הבית עלול גם הוא לעודד את החקיינים למיניהם. צפוי כי חמאס וגורמים מסיתים אחרים, אשר רואים את הר הבית מנוף לקידום האינטרסים שלהם, ימשיכו להסית לביצוע פיגועי טרור בהשראת הסכנה הנשקפת כביכול למסגד אלאקצא ולהר הבית בכלל.

ב.  במישור המדיני: אבו מאזן, הרשות הפלסטינית ופתח ישאפו לנצל את ההצלחה להמשך המערכה להפעלת לחצים על ישראל. זאת הן בפעילות בשטח (באמצעות "ההתנגדות העממית") ובזירה הבינלאומית (בפורומים בינלאומיים שונים, ראו בהמשך). בשלב זה לא ברור לנו האם אבו מאזן יחזיר את התאום עם ישראל למצב שקדם למשבר, גם לאחר שהמשבר יסתיים.

ג.  במישור ה"עממי": אנשי הדת בהר הבית והציבור הירושלמי עלולים להתוות לעצמם מטרות חדשות, לאחר שהוצאו אמצעי האבטחה הישראלים מהכניסה להר הבית. מטרות אלו עלולות לחרוג מהשאיפה להצרת צעדיה של ישראל בהר הבית, ולהתבטא בניסיונות נוספים לרתימת הציבור המזרח ירושלמי לפעולות מחאה רחבות, מלוות בתפילות המוניות, סביב נושאים חדשים הקשורים לסכסוך עם ישראל ובמרכזם שאלת הריבונות במזרח ירושלים.

7.   מועד אפשרי להפגנות עלול להיות יום שישי הקרוב, ה-28 ביולי 2017. פתח קבעה אותו בזמנו כ"יום זעם" לפני ההתפתחויות האחרונות אך טרם הוציאה הודעת ביטול או עדכון עלכך. חמאס הודיעה, גם היא לפני ההתפתחויות האחרונות על "יום זעם" למען אלאקצא וסביר שהיא תקרא לקיים אותו.

[1]בתקשורת הפלסטינית פורסם כי באב אלחוטה אחד משערי הכניסה להר הבית לא נפתח על ידי המשטרה הישראלית. בשל כך מסרבים המתפללים להיכנס למתחם הבית וטוענים כי ימשיכו להתפלל ברחבת באב אלחוטה.