מבט לג’האד העולמי (27 ביולי – 2 באוגוסט 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

סמל חטיבת חללי אלקריתין (חשבון הטוויטר لواء شهداء القريتين@ALQaryatein_Mar).

סמל חטיבת חללי אלקריתין (חשבון הטוויטר لواء شهداء القريتين@ALQaryatein_Mar).

ממראות הלחימה באלרקה (אח'באר אלמסלמין, 30 ביולי 2017).

ממראות הלחימה באלרקה (אח'באר אלמסלמין, 30 ביולי 2017).

תיעוד של דאעש של מכונית תופת (בירוק), בה נוהג מחבל מתאבד המכונה אבו מען אלג'זראוי, מבצעת פיגוע סמוך לבניין במערב העיר אלרקה (חק, 29 ביולי 2017).

תיעוד של דאעש של מכונית תופת (בירוק), בה נוהג מחבל מתאבד המכונה אבו מען אלג'זראוי, מבצעת פיגוע סמוך לבניין במערב העיר אלרקה (חק, 29 ביולי 2017).

אבו דאוד הפלסטיני מטמין מוקש.

אבו דאוד הפלסטיני מטמין מוקש.

אבו אחמד התוניסאי (אח'באר אלמסלמין, 30 ביולי 2017).

אבו אחמד התוניסאי (אח'באר אלמסלמין, 30 ביולי 2017).

אבו עבדאללה הירדני.

אבו עבדאללה הירדני.

אבו מען מחצי האי ערב, ככל הנראה סעודי (אח'באר אלמסלמין, 30 ביולי 2017).

אבו מען מחצי האי ערב, ככל הנראה סעודי (אח'באר אלמסלמין, 30 ביולי 2017).

סרטון שפרסם חזבאללה המתעד תפיסת סדנא של המטה לשחרור אלשאם ברכסי ערסאל, בה ייצרו מטעני חבלה, פצצות מרגמה, רקטות ומכוניות תופת. הסדנא ששימשה לייצור אמצעי הלחימה הוסתרה בתוך מערה .

סרטון שפרסם חזבאללה המתעד תפיסת סדנא של המטה לשחרור אלשאם ברכסי ערסאל, בה ייצרו מטעני חבלה, פצצות מרגמה, רקטות ומכוניות תופת. הסדנא ששימשה לייצור אמצעי הלחימה הוסתרה בתוך מערה .

נשק וציוד, שנמצאו בסדנא. מימין: משחזת שולחן ובלון חמצן [לריתוך], ששימשו לייצור פצצות מרגמה ורקטות . משמאל: פצצות מרגמה שיוצרו בסדנא  (ההסברה הקרבית של חזבאללה, 28 ביולי 2017).

נשק וציוד, שנמצאו בסדנא. מימין: משחזת שולחן ובלון חמצן [לריתוך], ששימשו לייצור פצצות מרגמה ורקטות . משמאל: פצצות מרגמה שיוצרו בסדנא (ההסברה הקרבית של חזבאללה, 28 ביולי 2017).

תושבים ממוצול, השוהים במחנות עקורים (ערוץ אלאא'ן, 29 ביולי 2017).

תושבים ממוצול, השוהים במחנות עקורים (ערוץ אלאא'ן, 29 ביולי 2017).

פעילי דאעש שביצעו את הפיגוע בשגרירות עיראק בקאבול. בצילום נראה כי המדובר בנערים (חק, 31 ביולי 2017).

פעילי דאעש שביצעו את הפיגוע בשגרירות עיראק בקאבול. בצילום נראה כי המדובר בנערים (חק, 31 ביולי 2017).


עיקרי אירועי השבוע

  • בסוריה ובעיראק לא חלו השבוע שינויים משמעותיים בשטח:
  • בסוריה ממשיכה המערכה לכיבוש אלרקה לדשדש, לנוכח לחימה עיקשת של פעילי דאעש. המערכה שניהל חזבאללה ברכסי ערסאל הסתיימה בניצחון, שבעקבותיו הושגה הפסקת אש בינו לבין המטה לשחרור אלשאם. במזרח סוריה המשיכו הכוחות הסורים בטיהור המרחב שבין חמץ לאלרקה, להערכתנו במסגרת ההכנות המקדימות לכיבוש העיר סח'נה והתקדמות לעבר דיר אלזור.
  • בעיראק ממשיך המצב ההומניטרי במוצול להיות קשה, ומרבית התושבים שנמלטו ממנה עדיין לא שבו לבתיהם. במרחב העיר תלעפר, שממזרח למוצול, נערכים צבא עיראק ופעילי המליציות השיעיות של "הגיוס העממי" להשתלטות על העיר והמרחב כולו. במקומות שונים בעיראק נמשכו ההתנגשויות בין פעילי דאעש לבין הכוחות העיראקים, בשלב זה בעצימות נמוכה.
  • המפלות שנוחל דאעש בעיראק ובסוריה, ובתוכם נפילת מוצול והמערכה באלרקה, הגבירו את החשש במדינות רבות מפני חזרת הפעילים הזרים של דאעש למדינות האם שלהם. על רקע זה ניתן להבחין בפעילות מנע, שנוקטות מדינות שונות: ממשלת בריטניה שללה אזרחותם של למעלה מ-150 פעילים בעלי דרכונים כפולים ואסרה עליהם לשוב למדינה; נציגי כמה מדינות בדרום מזרח אסיה נפגשו באינדונזיה ודנו ביניהם בדרכי התמודדות עם האיום, שדאעש ינסה להקים במדינותיהם מאחזים חלופיים.
  • על רקע התמשכות הלחימה באלרקה פרסם דאעש סרטון בו איום על מדינות המערב ("…העיניים שלנו נשואות אל קונסטנטינופול ורומא, ובעזרת אללה נכה אתכם בבתיכם"). בפועל, תקפו שני פעילי דאעש את שגרירות עיראק בכאבול, בירת אפגניסטאן ככל הנראה כנקמה על נפילת מוצול. המדובר בפיגוע התאבדות משולב בפיגוע ירי, שבו (על פי גרסת דאעש) נהרגו יותר מ-27 בני אדם.

 

רוסיה וארה"ב

ההסכמים למניעת הסלמה
  • ההסכם למניעת הסלמה בדרום מערב סוריה, שנכנס לתוקפו ב-9 ביולי 2017, נשמר, אף כי מידי יום נרשמות מספר הפרות, בעיקר מצד הכוחות הסורים. בטלוויזיה הסורית דווח, כי בעקבות הפסקת האש חזרו החיים בדרעא למסלולם וכי תושבי העיר שבו לשגרת החיים היום יומית למרות ההפרות "הזניחות" (הטלוויזיה הסורית, 31 ביולי 2017).
  • באזור אלע'טוה שממזרח לדמשק, שם הושג הסכם אי-הסלמה (22 ביולי 2017), התפרסו כוחות  משטרה צבאית רוסית בשלושה מוקדים. נמסר, כי כוחות המשטרה הצבאית אמורים להתפרס בכמה מוקדים נוספים וכי אמורים להיפתח באזור שני "מעברים בטוחים", שנועדו להקל על יציאת אזרחים (אלמדן, 30 ביולי 2017).
  • אלכסיי קוזין, המשמש סגן ראש קבוצת הפיקוח הרוסית בדרום מערב סוריה קיים פגישה עם נכבדים מקומיים באזור קוניטרה. להלן עיקרי דבריו (אלוטן, 1 באוגוסט 2017):
  • עד כה הוקמו 12 "מרכזי פיקוח" בדרום סוריה המשותפים לצבאות סוריה ורוסיה, אחד מהם נמצא בתוך מחוז קוניטרה. הוא ציין כי "מטרתנו לסיים את המלחמה בסוריה ולתת לסורים הזדמנות לדבר בינם לבין עצמם…"
  • קיימת הבנה לגבי הייחודיות של מחוז קוניטרה, המתבטאת בפריסת מליציות חמושות לאורך קו הפסקת האש (קרי, הגבול הסורי-ישראלי), והתפקיד שממלאת ישראל בעניין זה. לדבריו מתקיימות התייעצויות, שמטרתן ליצור מעבר אחד או שניים באזור קוניטרה "כדי לממש את האינטרס של הצבא הסורי".
  • בתשובה לשאלה האם רוסיה קיבלה התחייבות וערובות מ"היישות הציונית" שלא תבצע שום תקיפה נגד צבא סוריה בקוניטרה. השיב קוזין, כי הוצבו תנאים לישראל במסגרת הסכם האזורים למניעת הסלמה. הוא הוסיף, כי אם תהייה תקיפה ישראלית נגד סוריה הרי שהצד הרוסי, בתור גורם מפקח, יזהה את ההפרות הללו וכצד ערב "יימלאו את חובתם בדרך הטובה ביותר".
תקיפות אוויריות של הקואליציה בעיראק ובסוריה
  • כוחות הקואליציה ביצעו ב-27 ביולי 2017 ארבע תקיפות מהאוויר נגד מטרות דאעש בעיראק. על פי הדיווחים פגעה אחת מהתקיפות באתר דאעש ששימש לאחסון חומרים כימיים סמוך לעיר ראוה (Rawah). תקיפות נוספת בוצעו באזורי בגדאד ותלעפר. בסוריה ביצעו כוחות הקואליציה 17 תקיפות באזורי אבו כמאל, דיר אלזור, אלרקה ואלשדאדי. שבמזרח המדינה. בתקיפות הללו הושמדו, בין היתר, מתקנים לזיקוק נפט, מרכז תקשורת ומערכות הגנה אווירית של דאעש (אתר מבצע נחישות טבועה, 28 ביולי 2017).
  • ריאן דילון, דובר הקואליציה הבינלאומית, דיווח על הרגיתם של מספר פעילי דאעש בכירים בתקיפות האוויריות, שבוצעו בחודשים האחרונים בעראק ובסוריה. מקורות אמריקאים מסרו כי מותם של הפעילים הללו משבשת את יכולתו של הארגון להפיץ את מסרי התעמולה שלו ואת יכולתו לגייס ולממן פעילים בחו"ל לשם ביצוע פיגועים. להלן כמה שמות פעילים שהוזכרו (אתר משרד ההגנה של ארה"ב, 27 ביולי 2017):
  • אבו סלימאן העיראקי: נהרג בתחילת חודש יולי באזור מוצול. אבו סלימאן העיראקי היה אחראי תעמולה בכיר בדאעש. במסגרת תפקידו היה אחראי להפקה של מסרי התעמולה של דאעש, שסייעו לגיוס והכוונה של פעילים ברחבי העולם
  • בסאם אלג'יפוס (al-Jayfus): היה אחראי על התקציבים בדאעש. הוא נהרג במהלך תקיפה שבוצעה ב-18 ביולי 2017 באלמיאדין בסוריה. במסגרת תפקידו בארגון טיפל בסאם אלג'יפוס בקרנותדאעש, שהוקצו לביצוע פיגועים. נמסר, כי מותו גרם לשיבושים ברשת הלבנת הון רב-לאומיות שלדאעש, באמצעותה בוצעו תשלומים ללוחמים זרים.
ארה"ב הודיע על הפסקת התמיכה באחד מארגוני המורדים
  • באזור אלתנף, שבדרום סוריה, ביצעו פעילי ארגון חטיבת חללי אלקריתין[1], אחד הארגונים הפועלים באזור בחסות ארה"ב, פעילות צבאית מחוץ לאזור אי-ההסלמה, ללא תיאום עם  ארה"ב והקואליציה. בעקבות זאת הודיע ריאן דילון, דובר הקואליציה, כי למרות חשיבות הארגון בלחימה בדרום סוריה תפסיק ארה"ב את התמיכה בו. זאת, משום שלדבריו הקואליציה תומכת רק בכוחות המחויבים ללחימה בדאעש.  לדברי דילון במסגרת תהליך ההינתקות המתבצע כעת דרשה ארה"ב מהארגון להחזיר את אמצעי הלחימה שקיבל ממנה, שנועדו ללחימה בדאעש. דילון ציין, כי זוהי הפעם הראשונה שארה"ב נאלצת לנתק את קשריה עם ארגון מורדים (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 27 ביולי 2017).
  • קודם לכן (24 ביולי 2017) הודיעה חטיבת חללי אלקריתין, כי היא ניתקה את הקשר שלה עם הקואליציה הבינלאומית. זאת, משום שהקואליציה הפסיקה לתמוך בלחימה שהיא מנהלת נגד צבא סוריה. בכיר בארגון ציין שהארגון הוזהר על-ידי ארה"ב לאחר שבפעילות הצבאית האחרונה לוחמי הארגון כבשו חדר מבצעים של צבא סוריה במדבר הסורי, ממזרח לחמץ. מנהל משרד ההסברה של הארגון, מסר, כי הקואליציה אוסרת בתוקף על לחימה נגד צבא סוריה (קאסיון, 24 ביולי 2017). ב-31 ביולי 2017 פרסמה חטיבת חללי אלקריתין כרוז בו נטען, כי הוסכם בין מפקדת החטיבה לבין הקואליציה הבינלאומית לפתור סוגיה זאת (חשבון הטוויטר لواء شهداء القريتين@ALQaryatein_Mar, 31ביולי 2017).

להערכתנו ניתוק הקשר עם ארגון חללי אלקריתין מהווה מימוש של מדיניות אמריקאית לנתק את קשר עם ארגוני מורדים "מתונים", למעט אלו הנלחמים ישירות מול דאעש (וושינגטון פוסט, 19 ביולי 2017). מדיניות אמריקאית זאת עלולה להוביל לניתוק הקשר של ארה"ב עם ארגוני מורדים נוספים, בין השאר עם ארגוני מורדים הנלחמים בדרום סוריה. ניתוק הקשר עלול ליצור "חלל ריק", צבאי ובטחוני, שאליו ייכנסו המשטר הסורי ובעלי בריתו.

 

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה לכיבוש אלרקה

באלרקה מדשדשת הלחימה בין כוחות SDF, בסיוע אווירי של ארה"ב הקואליציה, לבין פעילי דאעש. כוחות SDFנתקלים בלחימה עיקשת, שמגלים פעילי דאעש בעיר. דווח כי כוחות SDF  ספגו אבדות רבות בלחימה מול דאעש. בעיר העתיקה נמשכת הלחימה, אשר התמקדה השבוע במסגד העתיק שבמקום. גם באזורים שנכבשו בצפון העיר, במזרחה ובמערבה עדיין נותרו פעילי דאעש ונמשכות בהם התכתשויות מקומיות.

 

  • במסיבת עיתונאים שערך ריאן דילון, דובר הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש דיווח כי כוחות SDFכבשו במהלך השבוע שטח של כתשעה מיילים רבועים, אך הם נתקלו בהתנגדות עיקשת מצד דאעש. לדבריו על פי ההערכות שולטים עתה כוחותSDF  על שטח של כ-45% מהעיר ובאלרקה נותרו פחות מ-2,000 פעילי דאעש (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 27 ביולי 2017). הדובר הציג את תמונת המצב במערכה לכיבוש אלרקה: בציר המערבי השתלטו כוחות SDFעל מספר בתים רבי קומות, ששימשו את דאעש לפיקוח ולתצפית; בציר המזרחי זכו הכוחות לכמה הישגים סמוך לכביש המרכזי המוביל ממזרח העיר למערבה; בדרומה של אלרקה קרובים כוחות SDFלהשגת שליטה מלאה; מדרום לנהר הפרת ממשיכים הכוחות לחזק את עמדותיהם ולבודד את אלרקה.
  • בסרטון (שאורכו כ-30 דקות), שפורסם מטעם לשכת ההסברה של דאעש במחוז אלרקה, נראים לוחמים זרים, אשר הגיעו להילחם לצד דאעש באלרקה. ביניהם לוחמים מסומליה, טג'קיסטאן, תוניסיה, תימן, צ'צ'ניה ועוד. בסרטון נראים הלוחמים מתכוננים למערכה בעיר אמצעות חפירת מנהרות והטמנת מוקשים. הסרטון כולל תיעוד של הלחימה. בסרטון נראה אחד הלוחמים ממוצא סומאלי פנה באנגלית לנשיא ארה"ב, ואומר: "עיניך נשואות אל אלרקה ומוצול ואילו העיניים שלנו נשואות אל קונסטנטינופול ורומא. בעזרת אללה נכה אתכם בביתכם". דובר נוסף המכונה אבו עבדאללה אלשאמי פונה למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי  ואומר לו, כי מצב הלוחמים באלרקה טוב וכי הם מתחייבים להיאחז במקום (אח'באר אלמסלמין, 30  ביולי 2017).
טיהור המרחב שמצפון מזרח לחמץ, עד לאזור שמדרום לאלרקה

הכוחות הסוריים המשיכו השבוע בפעילות צבאית במזרח סוריה. פעילותם התמקדה בטיהור המרחב שמצפון מזרח לחמץ, עד לאזור שמדרום לאלרקה מפעילי דאעש. זאת להערכתנו כהכנה לכיבושה של העיר אלסח'נה והתקדמות לעבר דיר אלזור.

 

  • במהלך השבוע התנהלו עימותים בין פעילי דאעש לבין הכוחות הסורים במרחב, שמדרום לאלרקה. נמסר על הרוגים בקרב הכוחות הסורים בעקבות פיצוץ שביצעו פעילי דאעש מדרום לעיירה אלראצפה, דרומית לאלרקה (ח'טוה, 27 ביולי 2017). ב-28 ביולי 2017 הודיע דאעש על עשרה הרוגים ופצועים בקרב הכוחות הסורים כתוצאה מתקיפה שביצעו פעילי דאעש, נגד מוצבי צבא סוריה בשדה הנפט אלוהאב, שמדרום מערב לאלרקה (חק, 29 ביולי 2017).
  • הכוחות הסורים השתלטו השבוע על מספר מקומות דרומית לאלאת'ריא (רשת תקשורת אלשאם,  26 ביולי 2017). בעיירה עקירבאת ( כ-65 ק"מ ממזרח לחמאה) המהווה מרכז אספקה של דאעש במרחב הכפרים שממזרח לסלמיה תקף  חיל האוויר הסורי קווי אספקה של דאעש. נמסר, כי  בתקיפות נהרגו עשרות פעילי דאעש. (הטלוויזיה הסורית, 29 ביולי 2017). ב-29 ביולי 2017 פורסם סרטון בו נראים כוחות סוריים בפיקודו של סהיל אלחסן, העושים דרכם למרחב שממזרח לסלמיה, לכיוון עקירבאת (חשבון הטוויטר Rose@alroser96, 29ביולי 2017).
מרחב תדמור
  • הכוחות הסורים, בפיקודו של סהיל חסן, המשיכו להתקדם לעבר העיר אלסח'נה מכיוון צפון. נמסר כי הכוחות נמצאים  עתה בפאתי העיירה וכי הם השיגו שליטה על שדה הגז הממוקם בסמוך לה ועל מספר גבעות שולטות. כלי טיס של צבא רוסיה תקפו את העיר סח'נה ואת שדה הנפט אלהיל (ח'טוה, 26 ביולי 2017). נמסר כי מעאויה אלחצ'רמי, מפקד צבאי בדאעש, נהרג מאש הכוחות הסורים באלסח'נה (דמשק אלא'ן, 30 ביולי 2017).
המערכה של חזבאללה לטיהור הרכסים השולטים על העיירה ערסאל

מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה דיווח, כי הושג הסכם הפסקת אש בין חזבאללה לבין המטה לשחרור אלשאם החל מ-27 ביולי 2017 בשעה 0600 (אלנשרה, 27 ביולי 2017). על-פי ההסכם, שיתבצע בשלבים, יעברו פעילי המטה לשחרור אלשאם עם בני משפחותיהם לאדלב. במקביל ישוחררו מספר פעילי חזבאללה, שנפלו שבי בין השנים 2016-2015  (אלנשרה, 27 ביולי 2017). ההסכם כבר החל להתבצע הלכה למעשה.

 

  • נקבע כי תהליך חילופי השבויים יתבצע בכמה פעימות בהתאם לכמות האנשים, שירצו לצאת לכיוון אדלב. לאחר כל פעימה ישחרר המטה לשחרור אלשאם שבוי אחד של חזבאללה. ההעברה תתבצע באמצעות אוטובוסים לבנוניים. המטה לשחרור אלשאם דרש שחזבאללה יהיה אחראי על ביטחון האוטובוסים העושים דרכם לאדלב (אלנשרה, 29 ביולי 2017). חזבאללה יעביר את מוצביו ברכסי ערסאל לידי צבא לבנון לאחר שתסתיים המערכה נגד דאעש (אלנשרה, 29 ביולי 2017).
  • ב-30 ביולי 2017 דווח, כי החל השלב הראשון של יישום ההסכם (מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30 ביולי 2017). במסגרתו הועברו לחזבאללה חמישה פעילי חזבאללה, שהיו שבויים בידי המטה לשחרור אלשאם (לבנון 24 , 30 ביולי 2017). לאחריו החל להתבצע השלב השני של ההסכם במסגרתו כבר הגיעו 150 אוטובוסים לעיירה פליטה שבהרי אלקלמון המערביים כדי לפנות מהאזור את פעילי המטה לשחרור אלשאם ובני משפחותיהם (דמשק אלא'ן, 30 ביולי 2017). במסגרת שלב זה יועברו לחזבאללה חמש גופות של פעיליה (סוכנות הידיעות הלבנונית, 30 ביולי 2017).
אזור אדלב
  • המטה לשחרור אלשאם הפיץ ב-27 ביולי 2017 איגרת למפקדי ארגוני המורדים המצויים ב"צפון המשוחרר (מחוז אדלב והמרחב שמסביבה)". באיגרת נכתב, כי חל איסור על ארגוני המורדים הפועלים במרחב זה להקים ארגונים/פלגים חדשים בצפון סוריה. כמו כן נאמר כי כל אדם או קבוצה, שיפרשו מאחד מארגוני המורדים, ובכלל זה המטה לשחרור אלשאם, יחויבו לעזוב את הארגון ללא נשק. על איגרת זאת חתום "האחראי הכללי, המהנדס האשם אלשיח'" (מפקד המטה לשחרור אלשאם המכונה אבו ג'אבר) (חשבון הטוויטר هزار هاشمي@TfHn9d, 27 ביולי 2017; חק, 29 ביולי 2017).

להערכתנו הנחייה זאת פורסמה במסגרת מאמצי המטה לשחרור אלשאם לבסס שליטתו במרחב אדלב, לאחר הניצחונות שנחל על דאעש ועל ארגון אחראר אלשאם. התבססותו במרחב זה הופכת את העיר אדלב והמרחב שמסביבה לאזור שליטה מובהק של המטה לשחרור אלשאם בו נמצאים מרבית כוחותיו בסוריה. בו בזמן נחלש כוחם של ארגוני המורדים האחרים הפועלים במרחב זה ובכלל זה ארגונים הפועלים בחסות תורכית.

 

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המצב במוצול לאחר שחרורה

המצב ההומניטארי בעיר מוצול ממשיך להיות קשה. בעיר העתיקה של העיר עדיין מתקיימים מדי פעם התנגשויות ספורדיות בין כוחות הביטחון העיראקיים לבין פעילי דאעש, שנותרו שם (ערוץ אלאא'ן, 29 ביולי 2017; אלג'זירה, 30 ביולי 2017). על פי ההערכות ארגון ההגירה הבינלאומי של האו"ם יותר מ-830,000 מתושבי העיר עדיין לא שבו אליה ומצבם הומניטארי קשה. הארגון העריך כי כמיליון בני אדם עזבו את העיר מאז החל המבצע לשחרור מוצול ועברו להתגורר במחנות אוהלים ברחבי עיראק (ערוץ אלאא'ן, 29 ביולי 2017).

 

  • מקורות ביטחוניים עיראקים בכירים מעריכים, כי כ-4,000 פעילי דאעש וכ-3,000 מתומכי הארגון או כאלו שהועסקו על ידי הארגון וקיבלו ממנו משכורות עדיין שוהים בעיראק.[2] להערכת אותם מקורות שוהים בסוריה כ-7,000 פעילים וכ-5,000 תומכים. באלרקה נמצאים על פי ההערכות כ-2,000 לוחמים עם בני משפחותיהם (AP, 28 ביולי 2017).
  •  נמשכות ההכנות של צבא עיראק ומליציות "הגיוס העממי" להשתלט על המובלעת של דאעש באזור העיר תלעפר , שממערב למוצול(אלג'זירה, 30 ביולי 2017). ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, אישר כי "הגיוס העממי" (המליציות השיעיות הנתמכות ע"י איראן) ייקח חלק במבצע לשחרור תלעפר (סי אן אן בערבית, 29 ביולי 2017).
  • לאחר שחרור מוצול ממשיך דאעש לשלוט חלקים מנפות נינווה ואנבר, חלקים מנפת כרכוכ וכמה אזורים נוספים. להלן דיווח על עימותים בין דאעש לבין כוחות הביטחון העירקאים באזורים שונים בעיראק:
  • אזור חדית'ה: חמישה-עשר פעילי דאעש נהרגו בתקיפה קרקעית שביצע צבא עיראק, בסיוע כוחות שבטיים מקומיים וסיוע אווירי מכוחות הקואליציה, צפונית-מערבית לעיר חדית'ה. בתקיפה הושמדו ארבע מכוניות תופת (אלסומריה, 30 ביולי 2017).
  • העיר אלבע'דאדי: דאעש הודיע כי שלושה פעילי הארגון תקפו עמדה של צבא עיראק בעיר אלבע'דאדי. שניים מהם הפעילו אפודי נפץ במהלך הפריצה לעמדה. בתקיפה נהרגו מספר חילים עיראקים (חק, 28 ביולי 2017).
  • אזור טוזח'רמאתו: חילופי אש כבדים התקיימו ב-29 ביולי 2017 בין כוחות הפשמרגה הכורדים לבין פעילי דאעש באזור טוזח'רמאתו, כ-170 ק"מ צפונית-מזרחית לבגדאד. דווח כי לשני הצדדים היו נפגעים  (אלסומריה, 29 ביולי 2017).
  •  משרד הפנים העיראקי חשף כי סוכל ניסיון דאעש לבצע פיגועי התאבדות באמצעות מכוניות תופת במקומות הקדושים לשיעה: נג'ף, כרבלא וסאמראא' ובביתו של איאתאללה עלי סיסתאני, בכיר אנשי הדת השיעים בעיראק. לדברי העיראקים היו הפיגועים בשלב התיכנון בהובלת מפקדים של דאעש, שהגיעו לעיראק מחו"ל (אלסומריה, 30 ביולי 2017).

מצרים וחצי האי סיני

חצי-האי סיני
  • בצפון חצי-האי סיני נמשכת פעילות אינטנסיבית של כוחות הביטחון המצרים נגד פעילי דאעש.  (עמוד הפייסבוק של הכוחות המזוינים, 27 ביולי 2017). נמסר כי מנגנוני הביטחון המצריים הגבירו את  אמצעי הביטחון סביב כל הכנסיות והמתקנים החיוניים ואסרו על הימצאות כלי רכב בטווח של עשרים מטרים בסיסי מקומות אלה  כוחות הביטחון הציבו גם מחסומי ברזל כדי ליצור אזור בידוק מופרד רחוק מהכניסות לכנסיות (אלבואבה ניוז, 28 ביולי 2017).
  • צבא מצרים הודיע כי כוחותיו חשפו באחד המעברים בתעלת סואץ המובילים לצפון סיני, ניסיון הברחה של כמות גדולה של ציוד וחומרי נפץ שנועדו להכנת מטעני חבלה. בנוסף לכך, אותרו מכשירי קשר וציוד תקשורת. הציוד הוסלק בתוך משאית גדולה (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 30 ביולי 2017). בדיווח נוסף הודיע צבא מצרים כי כוחותיו החרימו ציוד המשמש להכנת מטעני חבלה, תחמושת, מצלמות ומכשירי קשר ביעדי דאעש באלעריש, רפיח ואלשיח' זויד (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 30 ביולי 2017).
  • בראיון שהעניק עיסא אלח'ראפין, ראש שבט אלרמילאת ובכיר ראשי השבטים בצפון סיני, אמר כי המצב הנוכחי בחצי האי סיני הינו טוב יותר משהיה בעבר. זאת לאחר שהשבטים חברו לכוחות הביטחון המצריים במאבק נגד ארגוני הטרור. עיסא אלח'ראפין ציין כי להערכתו  מספר הטרוריסטים בחצי האי סיני אינו עולה על אלף. דרום רפיח, דרום אלעריש ואלשיח' זויד הם האזורים שבהם מתבצעת עיקר פעילות הטרור. לדבריו כי כ-50% מתושבי חצי האי סיני, בעיקר מאזורי רפיח ואלשיח' זויד החליטו לעזוב את בתיהם בשל המצב הביטחוני, והם עברו לאזורים מרוחקים יותר בחצי-האי. עוד ציין כי כיום לא נשקפת סכנה מהמנהרות ברפיח לאחר שרובן הושמדו ומספרן כיום אינו עולה על חמש (אלמצרי אליום, 30 ביולי2017).

מדינות נוספות

אפגניסטאן
  • ב-31 ביולי 2017 הודיע דאעש, כי שני פעיליו ביצעו פיגוע התאבדות כפול בשגרירות העיראקית, באזור הדיפלומטי שבכאבול. שני המחבלים תקפו את שגרירות עיראק, באמצעות אפודי נפץ שלבשו, מקלעים ורימוני יד. מחבל אחד פוצץ עצמו סמוך לעמדת השומר והשני ירה לעבר אנשי השגרירות בתוך המבנה. המשטרה האפגאנית חילצה את אנשי השגרירות וסרקה את האזור. לטענת דאעש נהרגו בפיגוע שבעה מאבטחים מחוץ למבנה ויותר מעשרים בני אדם בתוך בניין השגרירות (חק, 31 ביולי 2017; אתר משרד הפנים האפגאני, 3 ביולי 2017).
תימן
  • שיח' חאלד באטרפי, דובר אלקאעדה בחצי-האי ערב, קרא לתושבי דרום תימןלבצע ג'האד נגד צבא איחוד האמירויות. עוד אמר כי איחוד האמירויות גרוע יותר מהחות'ים, שכן הם משרתים את האינטרסים של ישראל וארה"ב (בעוד שהחות'ים משרתים את האינטרסים של איראן). הוא קורא לאנשי דרום תימן להתמרד בכל הדרכים האפשריות ובכלל זה ג'האד (מרכז ההסברה פתוחף 27 ביולי 2017).

התנהלות המדינה האסלאמית

  • מוסד ההסברה אלחיאת של דאעש הפיק סרטון בנושא הנפקת המטבע האסלאמי והחובה להשתמש בו בשטחי הח'ליפות. הסרטון דובר ערבית עם כתוביות באנגלית. הקריין בסרטון מסביר כי המדינה האסלאמית ממשיכה בג'האד ובמערכה שלה נגד המערכת המוניטארית הבינלאומית של הרודנים. לדברי הקריין חובה כעת  להשתמש אך ורק במטבעות, שהנפיק דאעש, בכל עסקה פיננסית ברחבי המדינה האסלאמית (אלחיאת, 31 ביולי 2017).

פעילות סיכול ומנע

אלג'יריה
  • כוחות הביטחון האלג'יריםחשפו חוליית טרור  בראשה פעיל בשם מחמד יאסין אכנוש, בן 43, בעל אזרחות צרפתית ואלג'ירית. בשנת 2004 נדון  אכנוש שלא בפניו בצרפת לשמונה שנות מאסר באשמת תכנון פיגועים בשוק חג המולד בעיר שטרסבורג. הוא נעצר ב-27 ביולי 2017 בעיר החוף תיבאזה, כחמישים ק"מ ערבית לבירה אלג'יר. בפשיטה שנערכה בדירתו נמצאו עשרות תמונות של אתרים, ובכלל זה בסיסים צבאיים שנועדו לשמש יעד לפיגועים. מחקירה ראשונית עולה, כי מחמד אכנוש היה קשור לעמדי קוליבאלי, שביצע את הפיגוע בסופר מרקט היפר כשר בפריס בנובמבר 2015 (דג'לה, 26 ביולי 2017).
ארבעה חשודים בתכנון הפלת מטוס "בהשראה אסלאמית" נעצרו בסידני, אוסטרליה
  • משטרת אוסטרליה חשפה חוליית טרור, שתכננה ככל הנראה לבצע פיגוע נגד מטוס אוסטרלי, בהשראת דאעש. במסגרת זאת נעצרו ארבעה אוסטרלים ממוצא לבנוני (שני אבות ושני בנים). לדברי מפקד המשטרה הפדרלית האוסטרלית, אנדרו קולין, התכוונו חברי החוליה להטמין מטען חבלה מאולתר בטיסת נוסעים המיועדת למזרח התיכון. הוא ציין כי לפי שעה אין בידיהם  מידע רב אודות מתווה הפיגוע, המיקום, או המועד בו התכוונו לבצעו. ראש ממשלת אוסטרליה, מלקולם טרנבול תיאר את התכנון כפיגוע  גדול ומתוחכם ואמר שהממשלה תנקוט באמצעי ביטחון נוספים בשדות התעופה ברחבי המדינה (The Australian, 31 ביולי 2017).
בריטניה
  • ממשלת בריטניה שללה אזרחות של למעלה מ-150 פעילים החשודים כפעילי ג'האד, ובכלל זה נשים שנישאו לפעילי דאעש וארגוני ג'האד נוספים, ואסרה עליהם לחזור למדינה.שלילת האזרחות בוצעה לבעלי דרכונים כפולים מאחר שהחוק הבריטי איננו מאפשר שלילת אזרחות, שתותיר אדם ללא שיוך למדינה. צעד זה בוצע בשל חשש שפעילי דאעש רבים ישובו לבריטניה בשל התמוטטות המדינה האסלאמית (הגארדיאן, 30 ביולי 2017). על-פי הערכות ה-MI-5כ-850 אזרחים בריטיים הגיעו לסוריה ולעיראק להילחם בשורות דאעש(דיילי מייל, 30 ביולי 2017).
הגברת שיתוף הפעולה נגד דאעש במדינות בדרום מזרח אסיה
  • לאור המפלות שנחל דאעש בסוריה ועיראק החליטו מספר מדינות בדרום מזרח אסיה להגביר את שיתוף הפעולה ביניהן. זאת, בשל החשש, שדאעש ינסה ליצור לעצמו מאחזים חלופיים במדינותיהם. הם קיימו פגישה בעיר מנאדו (Manado), שבאינדונזיה והמשתתפים בנו בה בדרכי ההתמודדות עם האיום הצפוי. בפגישה השתתפו נציגי אינדונזיה, מלזיה, הפיליפינים, נסיכות ברוניי, אוסטרליה וניו-זילנד (רויטרס, 29 ביולי 2017).

[1]חטיבת חללי אלקריתין (לואא' שהדאא' אלקריתין) הינו ארגון מורדים, המגדיר עצמו כחלק מצבא סוריה החופשי, הפועל בהרי קלמון המזרחיים ובמדבר הסורי.
[2]על פי הערכות אמריקאיות המתפרסמות ע"י משרד ההגנה של ארה"ב מספר לוחמי דאעש בעיראק ובסוריה נע בין 12,000 ל-15,000 (עדכני למרץ 2017). זאת לאחר שההערכות עמדו על בין 19,000 ל 25,000 לוחמי דאעש בחודש פברואר 2016 ובין 20,000 ל 31,000 בשנת 2014.