מבט לאיראן

8 – 22 בספטמבר, 2019 מאת: ד"ר רז צימט
פסגת נשיאי איראן, רוסיה ותורכיה ) אלף, 16 בספטמבר 2019)

פסגת נשיאי איראן, רוסיה ותורכיה ) אלף, 16 בספטמבר 2019)

הדוכן האיראני בתערוכה לשיקום סוריה (הטלוויזיה האיראנית, 5 בספטמבר 2019)

הדוכן האיראני בתערוכה לשיקום סוריה (הטלוויזיה האיראנית, 5 בספטמבר 2019)

נציג המנהיג בסוריה מבקר ביריד הספרים בדמשק (איסנ

נציג המנהיג בסוריה מבקר ביריד הספרים בדמשק (איסנ"א, 17 בספטמבר 2019)

מקתדא צדר לצד ח'אמנהאי וסולימאני (פארס, 10 בספטמבר 2019)

מקתדא צדר לצד ח'אמנהאי וסולימאני (פארס, 10 בספטמבר 2019)

אחמד אלאסדי (תסנים, 14 בספטמבר 2019)

אחמד אלאסדי (תסנים, 14 בספטמבר 2019)

במוקד אירועי השבוע
  • סבב השיחות החמישי בין נשיאי איראן, רוסיה ותורכיה על עתיד סוריה התקיים ב-16 בספטמבר 2019 באנקרה. ערב השיחות, שהתמקדו בהתפתחויות באזור אדלב, ובמהלכן, תקף נשיא איראני רוחאני את הנוכחות האמריקאית בסוריה וקרא להמשך המערכה נגד “הטרוריסטים” באדלב.
  • עשרות חברות איראניות השתתפו בתערוכה הבינלאומית החמישית לשיקום סוריה, שנפתחה במחצית ספטמבר בדמשק. לקראת התערוכה עדכן יו”ר הועדה הכלכלית המשותפת לאיראן ולסוריה, כי בכוונת הועדה לפעול להרחבת היקף המסחר בין שתי המדינות למיליארד דולרים. הוא הצביע על עליה משמעותית במספר החברות האיראניות, שהשתתפו השנה בשני הירידים הבינלאומיים בדמשק. במקביל פתחה איראן דוכן גם ביריד הספרים הבינלאומי שהתקיים בדמשק.
  • על רקע התקיפות המיוחסות לישראל נגד יעדים במערב עיראק וההסלמה הנמשכת בין איראן לארה”ב, גובר התיאום בין איראן למיליציות השיעיות בעיראק. איש הדת והפוליטיקאי השיעי העיראקי, מקתדא צדר, שנקט בשנים האחרונות גישה ביקורתית כלפי מעורבות איראן בארצו, ביקר באיראן וזכה לקבלת פנים חמה לרגל טקסי העאשוראא’. התקשורת האיראנית פרסמה בהבלטה את תמונתו לצד מנהיג איראן ח’אמנהאי ומפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, במהלך טקסי האבלות השיעים. במקביל דיווחו מקורות בעיראק על ביקור, שקיים סלימאני בעיראק, במהלכו נפגש עם בכירים במיליציות השיעיות הפרו-איראניות וקרא להם לפגוע ביעדים אמריקאים בעיראק.
  • איראן דחתה את טענות ארה”ב בנוגע למעורבותה הישירה בתקיפת שני יעדי הנפט בערב הסעודית ב-14 בספטמבר 2019. חרף קבלת האחריות על הפעולה מצד המורדים החות’ים בתימן, האשימה ארה”ב את איראן כי היא שאחראית לתקיפה שהסבה פגיעה קשה לתפוקת הנפט הסעודית. בהנחה כי אכן מדובר בתקיפה שבוצעה משטח איראן, מדובר בעליית מדרגה משמעותית מצד איראן בהפגנת יכולותיה ונחישותה להגיב על המשך הלחצים נגדה תוך נכונות לפעול באופן ישיר ולא רק באמצעות ארגונים שליחים, כפי שעשתה בדרך כלל עד כה.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • סבב השיחות החמישי בין נשיאי איראן, רוסיה ותורכיה על עתיד סוריה במסגרת תהליך אסטנה התקיים ב-16 בספטמבר 2019 באנקרה. על-פי הודעת הסיכום של הפסגה, התמקדו השיחות במצב באזור אדליב. בפגישה מקדימה בין נשיא איראן, חסן רוחאני, לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, דנו השניים ביחסים בין שתי המדינות, בהתפתחויות באדלב ובסוגיות הנוגעות לשיקום סוריה ולסיוע להשבת הפליטים הסורים לארצם. ערב צאתו לאנקרה אמר נשיא איראן, כי נוכחות האמריקאים בסוריה תוקפנית ובלתי-חוקית. עוד ציין רוחאני, כי המשך המלחמה נגד “הטרוריסטים” באזור אדלב חיוני. הוא הדגיש, כי בעיות האזור בסוריה ובתימן צריכות להיפתר על-ידי מדינות האזור בדרכי שלום ודיאלוג (פארס, 15 בספטמבר 2019).
  • התערוכה הבינלאומית החמישית לשיקום סוריה נפתחה במחצית ספטמבר 2019 בהשתתפות עשרות חברות איראניות. שגריר איראן בדמשק, ג’ואד תרכאבאדי (Javad Torkabadi), שנכח בטקס הפתיחה של התערוכה, שב והצהיר על נכונות איראן למלא תפקיד מרכזי בשיקומה הכלכלי של סוריה כביטוי לסולידריות האיראנית עימה (אלעאלם, 18 בספטמבר 2019).
  • ערב פתיחת התערוכה עדכן יו”ר הועדה הכלכלית המשותפת לאיראן ולסוריה, כיואן כאשפי (Kivan Kashefi), על גידול משמעותי במספר החברות האיראניות המשתתפות בתערוכות הבינלאומיות בסוריה. הוא ציין, כי ביריד אקספו בדמשק ובתערוכה לשיקום סוריה השתתפו למעלה מ-120 חברות איראניות, גידול של פי שלושה במספר החברות האיראניות ביחס לשנה שעברה. הוא הוסיף, כי בתשעת החודשים האחרונים התקיימו בסוריה ובאיראן ביקורים של יותר משבע משלחות כלכליות איראניות וסוריות גדולות וכי הועדה הכלכלית המשותפת מתכננת להגדיל את הפעילות הכלכלית האיראנית בסוריה, לשקם את המרכז המסחרי האיראני בדמשק ולהרחיב את היקף המסחר בין שתי המדינות למיליארד דולר בשלב ראשון (www.krccima.ir, 15 בספטמבר 2019).
  •  נציג מנהיג איראן בסוריה, חג’ת אלאסלאם סיד אבו-אלפצ’ל טבאטבאא’י (Hojjat-ul-Islam Seyyed Abolfazl Tabatabaei), ביקר ביריד הספרים הבינלאומי בדמשק והצהיר, כי איראן צריכה להעמיד את פעילותה התרבותית בסוריה בראש סדר העדיפויות. בביקור בדוכן האיראני ביריד אמר טבאטבאא’י, כי השתתפות איראן ביריד הספרים ראויה להערכה, אך יש לחתור להשתתפות איראנית רחבה יותר בירידים הבאים (איסנ”א, 17 בספטמבר 2019).
המעורבות האיראנית בעיראק ובמפרץ
  • איש הדת והפוליטיקאי השיעי העיראקי מקתדא צדר (Muqtada Sadr) זכה לקבלת פנים חמה באיראן לרגל טקסי העאשוראא’. במהלך טקס האבלות השיעי בטהראן ישב צדר, שנקט בשנים האחרונות גישה ביקורתית כלפי איראן ומעורבותה בעיראק, לצד מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, ומפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני. כמו כן, השתתף צדר בטקסי אבלות, שנערכו בעיר קום. בתקשורת האיראנית לא נמסרו פרטים על תכני ביקורו באיראן, אך פרסום תמונותיו עורר פרשנויות לגבי משמעויותיו והאפשרות להתקרבות מחודשת בין המנהיג השיעי לשלטונות בטהראן.
  • בעקבות פרסום תמונתו של צדר לצד ח’אמנהאי כתב פרשן איראני, כי אף על-פי שהתנהלותו בשנים האחרונות הוכיחה, שלא ניתן לסמוך עליו במיוחד, הרי שכל אדם או קבוצה בעלי השפעה באזור הפועלים נגד ארה”ב וישראל, במיוחד בקרב השיעים, ראויים לתמיכה מצד איראן. לדבריו, גם חמאס פעלה במהלך מלחמת האזרחים בסוריה בניגוד לעמדת איראן, אך היחסים בין איראן לחמאס לא נותקו וטהראן המשיכה לתמוך בזרוע הצבאית של התנועה. ארה”ב היא האויב המרכזי של איראן וכל מי שמוכן לסייע ולשתף פעולה בהתנגדות לארה”ב ולישראל, ראוי לתמיכת הרפובליקה האסלאמית. לדברי הפרשן, עצם נוכחותו של צדר לצד המנהיג האיראני, חרף חילוקי הדעות בינו לבין איראן, מעבירה מסר חשוב ביחס לתמיכה באיראן מצד זרם חשוב ובעל השפעה בקרב השיעים בעיראק. תמיכה זו מצטרפת למסרי התמיכה באיראן גם מצד מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, ומנהיג החות’ים בתימן, עבד אלמלכ אלחות’י (עמוד הטלגרם של אמיר חסין יזדאן-פנאה, Amir Hossein Yazdanpanah, 11 בספטמבר 2019).
  • דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסוי (Abbas Mousavi), שהתייחס לביקור צדר באיראן במסיבת העיתונאים השבועית שלו, אמר, כי אין כל חדש בביקור זה, משום שצדר נכנס לאיראן ויוצא ממנה באופן קבוע. הוא ציין, כי צדר הוא ידיד טוב של איראן ונוכחותו באיראן היא ברכה, אך הוא לא העביר כל מסר מיוחד במהלך ביקורו האחרון (פארס, 16 בספטמבר 2019).
  • שר ההכוונה האסלאמית האיראני לשעבר, סיד מחמד חסיני (Seyyed Mohammad Hosseini), אמר, כי השתתפות צדר בטקסי העאשוראא’ לצד מנהיג איראן הסבה שמחה רבה ל”כוחות המהפכה ולחזית ההתנגדות”, משום שהתקשורת המערבית ניסתה משך תקופה ארוכה להציגו כמתנגד למדיניות איראן בעיראק. חסיני טען, כי חילוקי דעות הם עניין טבעי, אך לצדר מעולם לא היו חילוקי דעות מהותיים עם איראן בכל הקשור לתמיכה ב”חזית ההתנגדות”. הוא הוסיף, כי לא היה כל ספק ביחס לעמדותיו האנטי-האמריקאיות של צדר והביא כראייה לכך את הצהרותיו בשנה האחרונה בגנות הסנקציות הכלכליות האמריקאיות נגד איראן. הוא ציין, כי ביקור צדר באיראן מחזקת את התקווה בקרב הכוחות המהפכניים, והודה למפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, על מאמציו לחיזוק “חזית ההתנגדות” (אלף, 14 בספטמבר 2019).
  • רשת אלערביה דיווחה מפי מקורות עיראקים (18 בספטמבר 2019), כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, ביקר בשבוע שעבר בבגדאד, נפגש עם מפקדים בכירים במיליציות השיעיות הפרו-איראניות ועם פוליטיקאים המקורבים לאיראן וקרא להם לפגוע ביעדים אמריקאים בעיראק.
  • אחמד אלאסדי (Ahmad al-Asadi), חבר הפרלמנט העיראקי ודובר קואליציית פתח המייצגת את המיליציות השיעיות בפרלמנט, אמר בריאיון לערוץ הטלוויזיה אלמיאדין המקורב לחזבאללה, כי איראן משחקת תפקיד מרכזי בהבטחת היציבות באזור. עוד אמר אלאסדי, כי התקיפות הישראליות נגד יעדים המשמשים את המיליציות השיעיות בעיראק הן “הכרזת מלחמה” וכי כל האופציות פתוחות בפני המיליציות השיעיות בנוגע לתגובה למתקפות אלה. הוא שיבח את התנגדות חזבאללה לישראל ואמר, כי הארגון הלבנוני מהווה מקור השראה עבור “ציר ההתנגדות” בכל מדינות האזור. בהתייחסו לביקור המנהיג השיעי העיראקי, מקתדא צדר, באיראן, אמר אלאסדי, כי נוכחות צדר לצד ח’אמנהאי וסלימאני היא עניין משמח עבור “ההתנגדות” וכי קשריו עם איראן אינם חדשים (תסנים, 14 בספטמבר 2019).
  • חסן אלסארי (Hassan al-Sari), מפקד המיליציה העיראקית השיעית, סראיא אלג’האד, הצהיר, כי העמים באיראן ובעיראק מחויבים לסכל את מזימות ארה”ב, “המשטר הציוני” וערב הסעודית. בטקס זיכרון ללוחם איראני שנהרג לאחרונה בעיראק, שיבח אלסארי את מנהיגותו של מנהיג איראן ח’אמנהאי ואמר, כי הפלת המל”ט האמריקאי וההשתלטות על מכלית הנפט הבריטית על-ידי איראן בחודשים האחרונים שינו את מאזן הכוחות באזור. הוא ציין, כי ארה”ב ובעלות בריתה באזור חותרות לפלג בין איראן ועיראק, אך שני העמים יוכיחו פעם נוספת את האחווה ביניהם בטקסי הארבעין, שיצוינו בחודש הבא, ארבעים יום לאחר צום העאשוראא’ (תסנים, 12 בספטמבר 2019).
  • שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו, האשים את איראן בתקיפת שני יעדי הנפט של חברת הנפט הסעודית ארמקו בשטח סעודיה ב-14 בספטמבר 2019. חברת אראמקו הודיעה, כי בעקבות התקיפה פחתה תפוקת הנפט שלה ב-5.7 מיליון חביות נפט ליום. המורדים החות’ים הנתמכים על-ידי איראן קיבלו אחריות על התקיפה והודיעו, כי עשרה כלי טיס בלתי מאוישים השתתפו בה. הם הגדירו אותה כמבצע האווירי הגדול ביותר שהוציאו לפועל עד כה (רויטרס, 14 בספטמבר 2019). בציוץ בחשבון הטוויטר שלו (14 בספטמבר 2019) טען פומפאו, כי טהראן עומדת מאחורי כמעט מאה תקיפות בסעודיה וכי אין כל עדות לכך שהמורדים החות’ים בתימן, שקיבלו אחריות על התקיפה, עומדים מאחוריה.
  • דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסוי (Abbas Mousavi), דחה מכל וכל את טענות פומפאו ואמר, כי לאחר שנכשלה במדיניות “מקסימום הלחצים”, עברה ארה”ב למדיניות “מקסימום השקרים” כדי להרוס את תדמיתה של איראן ולסלול את הדרך לפעולות עתידיות (איסנ”א, 15 בספטמבר 2019). שר החוץ האיראני, מחמד ג’ואד זריף, הגיב להאשמות פומפאו בציוץ בחשבון הטוויטר שלו (15 בספטמבר), בו כתב, כי ארה”ב ותומכיה לכודים בתימן בשל האשליה, שעליונות כלי הנשק שלהם תוביל לניצחון צבאי, וכי האשמת איראן לא תפסיק את האסון בתימן.
  • התקשורת האיראנית דחתה, אף היא, את טענות פומפאו ותיארה אותן כחסרות בסיס. בפרשנות, שהתפרסמה בסוכנות הידיעות האיראנית מהר (Mehr, 15 ספטמבר 2019), נכתב, כי ארה”ב אינה יכולה להאשים את איראן ללא כל הוכחה או סיבה לאחר כל פעולה מצד “כוחות ההתנגדות בתימן” נגד “המדינות התוקפניות”, סעודיה ואיחוד האמירויות. על ארה”ב לדעת, כי הכוחות התימנים הגיעו ליכולות הצבאיות שברשותן ללא כל סיוע של מדינות אחרות וההאשמות מצד ארה”ב נגד איראן נועדו להסיט את דעת הקהל מכישלון מערכות ההגנה האווירית האמריקאיות, שהציבה בסעודיה ונועדו להתריע מפני תקיפת כלי טיס בלתי מאוישים תימנים.
  • זמן קצר לאחר המתקפה פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, ציוץ שבירך על תקיפת מתקני הנפט בסעודיה. בציוץ נכתב, כי “היום ממשיכים אנצאראללה בתימן [החות’ים] את דרכו של האמאם חוסין” (חשבון הטוויטר המזוהה עם סלימאני, 14 בספטמבר 2019).
  • בתוך כך, אישר מפקד זרוע האוויר של משמרות המהפכה, אמיר-עלי חאג’יזאדה (Amir-Ali Hajizadeh), בריאיון לתוכנית טלוויזיה איראנית (14 בספטמבר 2019), כי איראן מסייעת לתימנים ככל הניתן חרף האמברגו המוטל על תימן. עוד אמר הבכיר האיראני בריאיון, כי כל הבסיסים האמריקאים ונושאות המטוסים שלהם הממוקמים עד 2,000 ק”מ מאיראן, נמצאים בטווח הטילים של משמרות המהפכה.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • בכיר חמאס בעזה, איסמעיל רצ’ואן, הצהיר, כי תמיכת איראן בפלסטין היא כנה ועקרונית. בריאיון לאתר החדשות אלרסאלה נט אמר רצ’ואן, כי הביקור, שקיימה משלחת בכירי חמאס בטהראן בחודש יולי האחרון, היה “אסטרטגי, חסר תקדים וחשוב במיוחד”. הוא הדגיש את עומק הקשרים האסטרטגיים בין חמאס ליתר קבוצות “ההתנגדות”, ובראשן איראן (אירנ”א, 13 בספטמבר 2019).