דאעש הודיע על מינוי מנהיג חדש במקום אבו בכר אלבע’דאדי

שבועת אמונים של פעילי דאעש במחוז סיני למנהיג החדש של דאעש (טלגרם, 2 בנובמבר 2019)

שבועת אמונים של פעילי דאעש במחוז סיני למנהיג החדש של דאעש (טלגרם, 2 בנובמבר 2019)

כללי

ב-31 באוקטובר 2019, ארבעה ימים לאחר הריגת מנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי, הודיע דובר דאעש באופן רשמי על מינוי מנהיג (ח’ליף) חדש לארגון, שכינויו אבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי. דאעש נמנע מלחשוף את שמו האמיתי ואת זהותו של המנהיג החדש, אך להערכתנו מדובר בפעיל דאעש בכיר ממוצא עיראקי. הדובר מסר, כי ההחלטה על מינוי המנהיג החדש התקבלה ע”י מועצת השורא הגוף העליון של דאעש המוסמך לקבל החלטות משמעותיות מעין אלו. בנוסף לכך, מונה לדאעש דובר חדש שכינויו אבו חמזה אלמהאג’ר במקום הדובר הקודם, שנהרג גם הוא בסיכול ממוקד (כמה שעות לאחר הריגת אלבע’דאדי).

 

  • בקלטת שמע שפרסם הדובר החדש של דאעש נקראו המוסלמים ברחבי העולם להישבע אמונים למנהיג החדש של דאעש ולהתלכד סביבו. כמו כן נקראו פעילי דאעש בכל המחוזות לנקום את מותו של אבו בכר אלבע’דאדי תוך הפניית איום מפורש כלפי ארה”ב. הדובר גם קרא לקיים את “צוואתו” של אלבע’דאדי בה קרא לשחרר את אסירי דאעש, מבתי הכלא (הכוונה לקריאה אותה הפנה אלבע’דאדי בקלטת השמע האחרונה שפרסם ב-16 בספטמבר 2019) ולהקדיש מאמץ רב לתחום התודעתי (קרי- הטפה למען האסלאם ברוח האידאולוגיה הג’האדיסטיות של דאעש).
  • דאעש העדיף, להערכתנו מסיבות ביטחוניות, שלא לחשוף את שמו האמיתי של המנהיג החדש אלא את כינויו בלבד, אבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי. התארים שנלוו לשמו הינם אותם תארים, שנלוו לשמו של אלבע’דאדי ובתוכם אלהאשמי, קרי – צאצא של משפחת הנביא מחמד; ואלקרשי, קרי – מוצאו משבטו של הנביא מחמד. כמו כן נעשה שימוש בכינויים ח’ליף ואמיר המאמינים[1]. הזהות בתארים נועדה להאדיר את המנהיג החדש, להעניק לו לגיטימציה וליצור בדאעש המשכיות. לתשומת לב ראויים גם דברי הדובר החדש, כי המנהיג החדש הינו בעל ניסיון רב בלחימה נגד האמריקאים. להערכתנו יתכן כי גם המנהיג החדש, כמו קודמו, הינו ממוצא עיראקי וכי גם הוא נטל חלק בלחימה נגד ארה”ב לאחר שפלשה לעיראק.
  • בעקבות ההודעה על מינוי המנהיג החדש של דאעש החלו להתפרסם שבועות אמונים למנהיג מהמחוזות השונים. המחוז הראשון היה מחוז סיני, דבר העשוי להצביע על חשיבותו. לאחריו התפרסמו שבועות אמונים של מחוזות נוספים ושל פעילים ותומכים בודדים. ניתן לצפות בתקופה הקרובה, כי מחוזות ופעילים נוספים יפרסמו שבועות אמונים למנהיג החדש.
המסרים העיקריים בהודעת דאעש
  • ב-31 באוקטובר 2019 פרסם אלפרקאן, מוסד ההסברה הרשמי של דאעש, קלטת שמע של אבו חמזה אלקרשי, הדובר החדש של הארגון. משך הקלטת, שפורסמה באמצעות הטלגרם, כשבע דקות, בתחילת הקלטת נראית שקופית בה נכתב: “זוהי קלטת השמע הראשונה של הדובר הרשמי של המדינה האסלאמית השיח’ אלמהאג’ר אבו חמזה אלקרשי[2]. הדובר החדש מדבר בשפה רהוטה וברורה והרושם עולה ממנה שהינו בקיא בעייני דת. השימוש בכינוי: אלמהאג’ר (“המהגר”) עשוי לרמז כי מוצאו של הדובר החדש (כמו קודמו שנהרג) אינו סורי או עיראקי אלא פעיל שהגיע מחוץ לסוריה או עיראק (הדובר החדש דיבר בשפה ספרותית, ללא מאפייני להג מקומי, ולכן לא ניתן לקבוע על פי דיבורו את מוצאו).

שקופית קלטת השמע הראשונה , שפרסם אבו חמזה אלקרשי, הדובר של החדש דאעש 
(טלגרם, 31 באוקטובר 2019).
שקופית קלטת השמע הראשונה , שפרסם אבו חמזה אלקרשי, הדובר של החדש דאעש
(טלגרם, 31 באוקטובר 2019).

  • להלן עיקר תכני קלטת השמע, שפרסם הדובר החדש אבו חמזה אלקרשי:
    • אישור מותו של אבו בכר אלבע’דאדי: הדובר אישר את דבר מותו במילים כדלקמן: “אנו מבכים את מותו של האמאם המחדש[3], חכם הדת, איש המעשה, עבדו של אללה, אמיר המאמינים וח’ליף המוסלמים, השיח’ [קרי: המנהיג] לוחם הג’האד, אבו בכר אלבע’דאדי, אבראהים בן עואד אלבדרי אלחסיני אלקרשי, אללה יקבל אותו [כשהיד בגן העדן]”.
    • פועלו של אבו בכר אלבע’דאדי: בסקירת פועלו נאמר, בין השאר, כי אללה סייע לאלבע’דאדי להחיות את הג’האד בעיראק, לתמוך במוסלמים בסוריה, לכבוש חבלי ארץ נרחבים, להקים את הח’ליפות [האסלאמית], לאכוף את השריעה [ההלכה האסלאמית], לקבץ למדינה האסלאמית לוחמי ג’האד מכל קצוות תבל, להילחם נגד “הכופרים” ונגד אלו שנטשו את האסלאם ולעמוד איתן מול האויבים, שהשתלטו [על שטחי המדינה האסלאמית].
    • פועלו של אבו חסן אלמהאג’ר, הדובר הקודם: הדובר הקודם הגיע לעיראק מחצי-האי ערב (להערכתנו מסעודיה) והיה מוותיקי הג’האד בעיראק. הוא החליף את דובר דאעש, אבו מחמד אלעדנאני, והיה שר ההסברה ועוזרו הטוב של אלבע’דאדי עד יום מותו.
    • מינוי המנהיג החדש של דאעש אבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי: מועצת השורא של המדינה האסלאמית [המוסד העליון של המדינה האסלאמית, שחבריו מונו ע”י אבו בכר אלבע’דאדי] התכנסה מיד לאחר שאומת דבר מותו של אבו בכר אלבע’דאדי. לאחר התייעצויות, ובהתאם לצוואתו של אלבע’דאדי, הוסכם להישבע שבועת אמונים לשיח’, לוחם הג’האד, חכם הדת, איש המעשה, עבדו של אללה, אבו אברהאים אלהאשמי אלקרשי, כאמיר וכח’ליף המוסלמים.
    • קריאה למוסלמים להישבע אמונים למנהיג החדש: הדובר קרא למוסלמים ברחבי העולם להישבע אמונים לח’ליף החדש ולהתלכד סביבו. שכן, לדבריו, המנהיג החדש, הינו אחד מסמלי הג’האד ונמנה על חכמי הדת בעלי תפיסת העולם הג’האדית. כמו כן המנהיג החדש הינו אחד הבכירים הצבאיים של דאעש (במקור: אמראא’ אלחרב).
    • איום כלפי ארה”ב: המנהיג החדש הינו בעל ניסיון קרבי עשיר ובעבר פעל נגד ארה”ב והיכה בה מכות קשות[4]. הדובר הפנה איום כלפי ארה”ב באומרו: “… אל תשמחי אמריקה על מות השיח’ אלבע’דאדי ואל תשכחי את כוסות התרעלה בהן השקה אותך… המדינה האסלאמית ניצבת כיום על סף דלתה של אירופה ומרכז אפריקה והיא מתפשטת ונותרה על כנה [קרי, שורדת ואינה נעלמת] בכל קצוות תבל… אני מציע לך שלא תרבי לשמוח… שכן יגיע אלייך דבר [רע כל-כך] שישכיח ממך את הסבל שעברת [מצד לוחמי המדינה האסלאמית]…”.
    • קריאה לפעילי דאעש בכל המחזות לנקום את מותו של אלבע’דאדי: הדובר קורא לפעילים לנקום ב”כופרים” ובאלו שנטשו את דת האסלאם על מות מנהיגיהם. כמו כן קרא הדובר להשקיע מאמצים כדי לקיים את “צוואתו” של אלבע’דאדי, כפי שהופיע בקלטת השמע שלו, בה קרא לפעול למען שחרור השבויים [של דאעש][5] ולהשקיע מאמץ רב בתחום התודעתי (הטפה למען האסלאם, דעווה במקור).
מימוש הקריאה להישבע אמונים למנהיג החדש של דאעש

בעקבות מותו של אלבע’דאדי, וקריאתו של הדובר החדש להישבע אמונים למנהיג החדש של דאעש, החלו להתפרסם, החל מה-2 בנובמבר 2019, שבועות אמונים מטעם המחוזות השונים ושל פעילים ותומכים בודדים. ניתן לצפות כי בתקופה הקרובה תתפרסמנה שבועות אמונים נוספות.

  • המחוז הראשון שפרסם שבועת אמונים היה מחוז סיני. פעילי המחוז פרסמו באמצעות הטלגרם שתי תמונות המתעדות קבוצת פעילים הנשבעים אמונים למנהיג הארגון החדש (2 בנובמבר 2019). מספר שעות לאחר מכן פורסמה תמונה המתעדת שבועת האמונים נוספת ממחוז בנגלדש. ב-4 בנובמבר 2019 התפרסמה תמונה בה תועדו פעילי מחוז סומליה כשהם נשבעים אמונים למנהיג החדש. במקביל, החלו להתפרסם בטלגרם שבועות אמונים של פעילים בודדים ותומכי הארגון.
שבועת אמונים של פעילי מחוז סיני למנהיג החדש של דאעש 
טלגרם, 2 בנובמבר 2019).
     שבועת אמונים של פעילי מחוז סיני למנהיג החדש של דאעש 
טלגרם, 2 בנובמבר 2019).
שבועת אמונים של פעילי מחוז סיני למנהיג החדש של דאעש
(טלגרם, 2 בנובמבר 2019).
שבועת אמונים למנהיג החדש של דאעש בסומליה
 (טלגרם, 4 בנובמבר 2019).
    שבועת אמונים למנהיג החדש של דאעש בסומליה
 (טלגרם, 4 בנובמבר 2019).
שבועת אמונים למנהיג החדש של דאעש בסומליה
(טלגרם, 4 בנובמבר 2019).

[1] אמיר המאמינים היה במקורו כינוי לח'ליף האסלאמי, שעמד בראש ההנהגה האסלאמית במאות הראשונות של האסלאם.
[2]
תמלול מלא של הקלטת פורסם בשבועון דאעש אלנבא, גיליון מספר 206.
[3]
האמאם המחדש: בערבית אלאמאם אלמג'דד, כינוי זה אינו של האמאם במובן השכיח, המתייחס לאדם שעומד בראש המתפללים במסגד, אלא במובן הרחב, ראש האסכולה הדתית המחדש, מונח שמתייחס לכל המוסלמים.
[4]
ככל הנראה מתייחס הדובר החדש למערכה נגד ארה"ב, בעקבות הפלישה לעיראק, בשנים 2011-2004.
[5]
מדובר בקלטת השמע האחרונה, שפרסם אלבע'דאדי (16 בספטמבר 2019), שבה קרא לשחרר את אסירי דאעש ונשותיהם. קריאתו זאת, שהפכה ל"צוואה", צפויה להערכתנו להוביל למאמץ של פעילי דאעש לשחרור עצורים מבתי הכלא, בדגש על פעילים המוחזקים במתקני הכליאה באזורים, שבשליטת הכורדים.