מבט לאיראן

3– 17 בנובמבר, 2019 מאת: ד"ר רז צימט
שר האנרגיה האיראני ושר החשמל הסורי במסיבת עיתונאים משותפת ) אירנ

שר האנרגיה האיראני ושר החשמל הסורי במסיבת עיתונאים משותפת ) אירנ"א, 2 בנובמבר 2019)

מפגינים עיראקים מול הקונסוליה האיראנית בכרבלאא' (איסנ

מפגינים עיראקים מול הקונסוליה האיראנית בכרבלאא' (איסנ"א, 4 בנובמבר 2019)

מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי (פארס, 14 בנובמבר 2019)

מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי (פארס, 14 בנובמבר 2019)

במוקד אירועי השבוע
  • איראן גינתה בחריפות את הסיכול הממוקד שביצע צה”ל של בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, בהאא’ אבו-אלעטא. דובר משרד החוץ האיראני כינה את הסיכול “פעולת טרור” וקרא להעמיד את מנהיגי ישראל לדין כפושעי מלחמה. מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, הצהיר, כי עולם האסלאם מאבד את סבלנותו לנוכח פעולות ישראל וכי אם ימשיך “המשטר הציוני” במעשיו הנפשעים, הוא יכשיר בעצמו את הקרקע לנפילתו. התקשורת האיראנית, שסיקרה את סבב ההסלמה האחרון בעזה, הבליטה בדיווחיה את הירי המאסיבי של רקטות לעבר ישראל. בתוך כך, הצהיר נשיא איראן, חסן רוחאני, בפתח הועידה הבינלאומית לאחדות מוסלמית בטהראן, כי פלסטין וירושלים הם הנושאים החשובים ביותר בעולם המוסלמי וכי דעת הקהל המוסלמית לא תאפשר לאויבי המוסלמים להשכיח סוגיות אלה.
  • איראן וסוריה חתמו בראשית נובמבר על הסכם לשיתוף פעולה בתחום החשמל הכולל הרחבה ושיקום של רשת החשמל הסורית על-ידי חברות איראניות. שר האנרגיה האיראני אמר במעמד חתימת ההסכם, כי רשתות החשמל של שתי המדינות יחוברו בעתיד באמצעות תשתית החשמל העיראקית.
  • על רקע המחאה הנמשכת בעיראק, פועלת איראן בהובלת מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, בניסיון לתווך בין הסיעות השיעיות בפרלמנט העיראקי כדי להביא לסיום המשבר במדינה. מקורות ערביים ומערביים דיווחו על פגישה, שקיים סלימאני עם המנהיג השיעי העיראקי מקתדא צדר במאמץ להגיע להבנות בנוגע להפסקת פעילות צדר נגד ממשלת עאדל עבד אלמהדי. מאמצי התיווך האיראני גברו לאחר שהקונסוליה האיראנית בכרבלאא’ שבדרום עיראק הותקפה (3 בנובמבר 2019 ) על-ידי עשרות מפגינים עיראקים.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • איראן וסוריה חתמו על הסכם לשיתוף פעולה בתחום החשמל הכולל הרחבה ושיקום של רשת החשמל הסורית על-ידי חברות ממשלתיות ופרטיות איראניות. שר האנרגיה האיראני, רזא ארדכאניאן (Reza Ardakanian), אמר במעמד חתימת ההסכם, כי רשתות החשמל של איראן וסוריה יחוברו בעתיד באמצעות תשתית החשמל העיראקית. הוא ציין, כי לתעשיית החשמל תפקיד חשוב בהרחבת שיתוף הפעולה בין מדינות האזור. שר החשמל הסורי, מחמד זהיר ח’רבוטלי (Mohammad Zuhair Kharboutli), אמר, כי בקרוב יוקמו ועדות משותפות, שיעקבו אחר מימוש ההסכמים שנחתמו בין שתי המדינות (אירנ”א, 2 בנובמבר 2019).
  • במרץ 2019 אישרה ועדת השרים לענייני כלכלה בממשלת סוריה הסכם, שנחתם בין משרד החשמל הסורי לענקית האנרגיה והתשתיות האיראנית מפנא (MAPNA) להקמת תחנת כוח לייצור חשמל בהספק של 526 מגה-וואט לחופי הים בלאד’קיה. ההסכם להקמת התחנה נחתם במהלך ביקור, שקיים שר החשמל הסורי בטהראן בסוף ספטמבר 2018.
המעורבות האיראנית בעיראק
  • על רקע המשך המחאה בעיראק דווח, כי איראן החלה לתווך בין הסיעות השיעיות בפרלמנט העיראקי כדי להשיג רגיעה במצב. האתר האיראני פרארו (Fararu) דיווח מפי מקורות ערבים ומערביים, כי איראן מתווכת בין המנהיג השיעי מקתדא צדר, העומד בראש סיעת סאא’רון, לבין האדי אלעאמרי, מנהיג סיעת המיליציות השיעיות אלפתח, בניסיון למצוא מועמד אפשרי שיחליף את ראש הממשלה המכהן, עאדל עבד אלמהדי. בתוך כך דווח, כי צדר, ששב לאחרונה לעיראק משהות ממושכת בעיר קום שבאיראן, יצא שוב לאיראן, ייתכן על רקע מאמצי התיווך האיראנים (פרארו, 3 בנובמבר 2019). ב-4 בנובמבר 2019 דיווח העיתון הלבנוני אלא’חבאר, כי קודם צאתו לאיראן קיים מקתדא צדר פגישה ארוכה עם סלימאני בעיר נג’ף וכי השניים הגיעו להבנות בנוגע להפסקת פעילות צדר נגד ממשלת עבד אלמהדי, לחיזוקה ולהכנסת שינויים בהרכבה. על-פי דיווח זה, טהראן העבירה מסר חריף לצדר בעקבות תמיכתו במחאה, אך הדגישה בפניו, כי הוא הגורם המרכזי המסוגל לפתור את המשבר הפוליטי בעיראק ולהרגיע את הציבור וכי הוא תמיד יתקבל בברכה בטהראן.
  • ב-3 בנובמבר 2019 תקפו עשרות מפגינים את הקונסוליה האיראנית בכרבלאא’. הם טיפסו על המחסומים המקיפים את מבנה הקונסוליה, הסירו את דגל איראן והניפו במקומו את דגל עיראק. בעקבות האירועים אמר קונסול איראן בכרבלאא’, מיר-מסעוד חסיניאן (Mir-Masoud Hosseinian), כי המצב סביב הקונסוליה נרגע לאחר התערבות כוחות הביטחון העיראקים ונמצא תחת שליטה (איסנ”א, 4 בנובמבר 2019). אף על פי כן, המליצה הקונסוליה האיראנית לעולי רגל איראנים המעוניינים לבקר במקומות הקדושים לשיעה בנג’ף ובכרבלאא’ לדחות את נסיעתם לעיראק (פארס, 4 בנובמבר 2019).
  • בתגובה לתקיפת הקונסוליה בכרבלאא’ פרסם האתר האיראני עצר-י איראן (Asr-e Iran, 4 בנובמבר 2019) מאמר פרשנות בו נמתחה ביקורת על דוברים ואמצעי תקשורת רדיקלים באיראן, התורמים בהתנהלותם לחיזוק המגמות האנטי-איראניות בעיראק. במאמר נכתב, כי תקיפת הקונסוליה האיראנית בוצעה על-ידי מספר קיצונים, שאינם מייצגים את הציבור העיראקי וכי האיראנים עדיין מתקבלים בברכה על-ידי העיראקים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בחודש שעבר במהלך טקסי הארבעין (העלייה לרגל לסיום ימי האבלות על מותו של האמאם השיעי חוסין). העיראקים יודעים היטב, שאיראן ומשמרות המהפכה הם שסייעו לעיראק כאשר דאעש השתלט על רבע משטח ארצם. עם זאת, גם לעיראקים יש כבוד לאומי וגאווה לאומית. הקשרים בין איראן לעיראק הפכו בשנים האחרונות קרובים ואסטרטגיים במיוחד והדבר הביא לכך שכמה דוברים ואמצעי תקשורת באיראן יצאו באמירות, כגון: “עיראק ובגדאד בידינו”. אמירות אלה נתפסות בעיני עיראקים רבים כהשפלה ומעודדות את הזרמים האנטי-איראנים, ובהם הסעודים, במאמציהם להסית נגד איראן.
  • מזכ”ל לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולעיראק, סיד חמיד חסיני (Seyyed Hamid Hosseini), אמר בריאיון לאתר החדשות האיראני ח’בר אונליין (Khabar Online, 4 בנובמבר), כי המחאה הנמשכת בעיראק אינה מונעת את המשך ייצוא הסחורות מאיראן לעיראק דרך מעברי הגבול בין המדינות. הוא ציין, כי מעברי הגבול באזור כורדיסטאן לא הושבתו בעקבות המחאה בעיראק, המתמקדת בעיקר בבגדאד ובדרום המדינה, והביקוש לסחורות איראניות באזור זה אף גבר בשל הקריאות להחרמת סחורות תורכיות בכורדיסטאן העיראקית בעקבות המתקפה התורכית בצפון סוריה. גם יצוא החשמל והגז מאיראן לעיראק לא הושפע, לדבריו, מהמצב בעיראק.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • איראן גינתה בחריפות את הסיכול הממוקד על-ידי צה”ל של בהאא’ אבו-אלעטא, מפקד החטיבה הצפונית של פלוגות ירושלים (הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין), שהוביל לירי מאסיבי של רקטות לעבר ישראל.
  • דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסוי (Abbas Mousavi), כינה את הסיכול “פעולת טרור” וקרא להעמיד את “כובשי פלסטין” לדין בבתי הדין הבינלאומיים בתור פושעי מלחמה. מוסוי שיבח את “התנגדות” העם הפלסטיני ואמר, כי האחדות וההתנגדות הן האופציה היחידה של העם הפלסטיני להתנגד ל”כובשים הציונים”. הוא גינה את הקהילה הבינלאומית על האדישות, שהיא מפגינה לנוכח “הפשעים והפעולות הטרוריסטיות של המשטר הציוני”, שמעודדת אותו להמשיך בפשעים נגד העם הפלסטיני (איסנ”א, 12 בספטמבר 2019).
  • מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי (Hossein Salami), התייחס, אף הוא, לפעולה צה”ל והצהיר, כי “המעשים הברבריים של הציונים” מקרבים אותם לסופם המוחלט. הוא ציין, כי עולם האסלאם מאבד את סבלנותו בהדרגה ואם ימשיך “המשטר הציוני” במעשיו הנפשעים, הוא יכשיר בעצמו את הקרקע לנפילתו. סלאמי הדגיש, כי בידי העם הפלסטיני שמורה תמיד הזכות הלגיטימית להגן על עצמו מפני פשעי “המשטר הציוני” (פארס, 14 בנובמבר 2019).
  •  בסיקור סבב ההסלמה האחרון ברצועת עזה, הבליטה התקשורת האיראנית את הירי המאסיבי של רקטות לעבר ישראל.
  • בנאום בפני משתתפי הועידה הבינלאומית ה-33 לאחדות מוסלמית, שהתקיימה ב-14 בנובמבר 2019 בטהראן, אמר נשיא איראן, חסן רוחאני, כי בשלושת העשורים האחרונים לפחות הפכו ארה”ב ו”המשטר הציוני” למקור כל מלחמה, הרג וסכסוך באזור. רוחאני ציין, כי פלסטין וירושלים הם הנושאים החשובים ביותר בעולם המוסלמי וכי דעת הקהל בעולם המוסלמי לא תאפשר לאויבים להשכיח סוגיות אלה.
  • הוא הוסיף, כי פלסטין צריכה להשתחרר על-ידי המוסלמים האמיצים באזור ובפלסטין וכי הפלסטינים צריכים לשוב למולדתם. הוא הדגיש את תמיכת איראן בפלסטינים ואמר, כי לא ניתן לשכוח שאיראן היא המדינה המוסלמית היחידה שהפכה את שגרירות ישראל בטהראן לשגרירות הפלסטינית וכי כל קבוצות השחרור וההתנגדות נתמכות על-ידי הרפובליקה האסלאמית (פארס, 14 בנובמבר 2019).
  • מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא אלסנואר, שיבח בנאום בפני צעירים פלסטינים את הסיוע האיראני לחמאס. בנאום, שנשא ב-4 בנובמבר 2019, אמר אלסנואר, כי בלעדי איראן, לא היתה חמאס מגיעה למה שהגיעה כיום וכי בשונה ממדינות ערב הסוגרות את דלתותיהן בפני חמאס, איראן מסייעת בכסף, באמצעי לחימה ובידע לחמאס (פארס, 4 בנובמבר 2019).
  • בחודשים האחרונים הביעו בכירים בחמאס במספר הזדמנויות את הערכתם לסיוע האיראני לתנועה. בראשית ספטמבר 2019 שלח ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, מכתב למנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, בו הודה לו על קבלת הפנים לה זכתה משלחת בכירי חמאס, שביקרה בטהראן בסוף יולי, ועל נכונותו לסייע לתנועה (אירנ”א, 1 בספטמבר 2019). במחצית ספטמבר הצהיר בכיר חמאס בעזה, איסמעיל רצ’ואן, כי תמיכת איראן בפלסטין היא כנה ועקרונית. בריאיון לאתר החדשות אלרסאלה נט אמר רצ’ואן, כי הביקור, שקיימה משלחת בכירי חמאס בטהראן בחודש יולי היה “אסטרטגי, חסר תקדים וחשוב במיוחד”, והדגיש את עומק הקשרים האסטרטגיים בין חמאס ליתר קבוצות “ההתנגדות”, ובראשן איראן (אירנ”א, 13 בספטמבר 2019). בראשית אוקטובר אמר חבר הלשכה המדינית של חמאס, ח’ליל אלחיה(Khalil al-Hayya) , במסיבת עיתונאים בעזה, כי איראן וחזבאללה הן התומכות העיקריות של “ההתנגדות” בפלסטין וכי חמאס גאה בקשרים עמן (אירנ”א, 1 באוקטובר 2019). הצהרות אלה משקפות את חיזוק הקשרים בין טהראן לארגון בשנה האחרונה.