“חבורות אנשי האמת”, דיוקנה של מיליציה שיעית-עיראקית המופעלת ע”י כוח אלקדס האיראני

פעילי

פעילי "חבורות אנשי האמת" מדרום לאלבוכמאל: הפעילים דאגו שלא להפגין סימנים מזהים של המיליציה (אלמדאר אלסיאסיה, 7 ביולי 2017).

אלח'זעלי (משמאל) על גבול לבנון-ישראל ולצדו פעיל חזבאללה ליד

אלח'זעלי (משמאל) על גבול לבנון-ישראל ולצדו פעיל חזבאללה ליד "שער פטמה".

ירי לעבר המפגינים של פעיל

ירי לעבר המפגינים של פעיל "חבורות אנשי האמת" בשם וסאם אלעליאוי. הוא נפצע ונתפס ע"י המפגינים, שעשו בו לינץ' (אלחרה, 27 באוקטובר 2019).

ג'ואד אלטליבאוי, בכיר ב

ג'ואד אלטליבאוי, בכיר ב"חבורות אנשי האמת" בנאום הסתה ליד שער השגרירות הבוער: "זוהי מאורת הטרור, האמריקאים עכשיו מתחבאים [בה] כמו חולדות... בעזרת אללה הנקמה תהיה פי ארבעה" (אלע'ד, 31 בדצמבר 2019).

אלח'זעלי במהלך ההפגנות מול השגרירות ולצדו האדי אלעאמרי, ראש מליציית

אלח'זעלי במהלך ההפגנות מול השגרירות ולצדו האדי אלעאמרי, ראש מליציית "בדר" (יוטיוב, 31 בדצמבר 2019) .

נער שנפגע מירי באש חיה לעבר המפגינים (יוטיוב, 14 באוקטובר 2019).

נער שנפגע מירי באש חיה לעבר המפגינים (יוטיוב, 14 באוקטובר 2019).

כללי
  • ב-6 בדצמבר 2019 הודיע משרד החוץ האמריקאי על הטלת סנקציות על קיס אלח’זעלי, מזכ”ל מיליציית “חבורות אנשי האמת”, ועל שני פעילים בכירים נוספים במיליציה. בהודעה האמריקאית נאמר כי אנשי המיליציה שבראשה עומד קיס אלח’זעלי פתחו באש לעבר מפגינים עיראקים וגרמו להרג אזרחים. עוד נמסר כי קיס אלח’זעלי הופעל ע”י כוח קדס האיראני ואישר שימוש בנשק קטלני נגד מפגינים במטרה לזרוע אימה בקרב האזרחים העיראקים.

“חבורות אנשי האמת” (עצאא’ב אהל אלחק) הינה מיליציה שיעית-עיראקית המופעלת ע”י כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניות. זוהי אחת מבין שלוש המיליציות השיעיות החשובות, הזוכות להעדפה מצד כוח קדס בסיוע צבאי וכספי. שתי המיליציות האחרות הן “גדודי חזבאללה” (כתאא’ב חזבאללה) ו”תנועת האצילים” (חרכת אלנג’באא’ או חרכת חזבאללה אלנג’באא’). שלושת המיליציות הללו מילאו תפקיד מפתח במהלך הלחימה נגד צבא ארה”ב בעת שהותו בעיראק ומשרתים בהן מפקדים ופעילים שרכשו ניסיון לחימה עשיר, המקיימים מערכת קשרים הדוקה במיוחד עם כוח קדס. בשנים האחרונות הופעלו המיליציות הללו ע”י איראן למגוון משימות לקידום האינטרסים האיראניים, ובכלל זה סיוע למשטר הסורי, לחימה בדאעש ודיכוי המחאות נגד הממשל העיראקי. על שלושת המליציות הללו הוטלו סנקציות ע”י ארה”ב.

  • להערכתנו סילוק ארה”ב מעיראק וחיזוק ההשפעה האיראנית על הממשל העיראקי יהפכו ליעד אסטרטגי חשוב עבור איראן. לשם השגת יעד זה יפעיל כוח קדס את המליציות השיעיות הפועלות במסגרת הגיוס העממי[1]. “חבורות אנשי האמת”, “גדודי חזבאללה” ו”תנועת האצילים”, שהינן חלק מהגיוס העממי, עתידות להערכתנו להוות את חוד החנית של המליציות השיעיות במערכה להוצאת צבא ארה”ב מעיראק[2].
שלושת המליציות השיעיות המובילות
סמל מיליציית "חבורות אנשי האמת".      דגל מיליצית "גדודי חזבאללה"
מימין: סמל מיליציית “חבורות אנשי האמת”. משמאל: דגל מיליצית “גדודי חזבאללה”

סמל מיליציית "תנועת האצילים"

סמל מיליציית “תנועת האצילים”

  • “חבורות אנשי האמת” מילאו תפקיד מרכזי בלחימה של המליציות השיעיות, נגד צבא ארה”ב ומדינות הקואליציה בשנים 2011-2006, בהכוונה וסיוע של כוח קדס. תחום “התמחותם” העיקרי היה הנחת מטעני חבלה לאורך צירים בהם נעו כוחות צבא ארה”ב, תוך גרימת אבדות רבות לכוחות האמריקאים. בראש המיליציות עומד קיס ח’זעלי, שיעי שמוצאו מדרום עיראק, אשר למד לימודי דת בחצרו של איש הדת הבכיר מחמד מחמד צאדק אלצדר (אביו של איש הדת מקתדא צדר, שהינו בעל השפעה רבה על הפוליטיקה השיעית העכשווית בעיראק, ראו להלן).

קיס ח'זעלי, מנהיג "חבורת אנשי האמת" 
(כנוזמידיא, 10 בנובמבר 2016).
קיס ח’זעלי, מנהיג “חבורת אנשי האמת”
(כנוזמידיא, 10 בנובמבר 2016).

  • לאחר נסיגת צבא ארה”ב מעיראק לא הניחו “חבורות אנשי האמת” את נשקם והמשיכו (יחד עם מליציות שיעיות אחרות) לשרת את האינטרסים של איראן. פעילים מהמיליציה שוגרו לסוריה והיו מעורבים במצור על חלב ובהוצאה להורג של עשרות אזרחים. כמו כן השתתפו פעילי המיליציה במערכה נגד דאעש והיו מעורבים בהריגה וחטיפה של אזרחים סונים וכורדים באזורים עיראקים ששוחררו משליטת דאעש. במהלך המחאות בעיראק שימשו פעילי “חבורות אנשי האמת” כלי מרכזי בידי כוח קדס לדיכוי ברוטלי של המפגינים באמצעות ירי מנשק חי[3].
  • בעקבות חיסול קאסם סלימאני הבטיח קיס אלח’זעלי לנקום את דמם של קאסם סלימאני ושל אבו מהדי אלמהנדס, סגן מפקד הגיוס העממי (שנהרג בהתקפה על סלימאני). הוא התחייב לממש את שאיפותיו של סלימאני ודרש מהכוחות האמריקאים לצאת מעיראק באופן מידי. הוא ציין כי הם לא יסתפקו : “בשום אופן בפחות מסילוק כל כוחות התוקפנות האמריקאית מאדמת עיראק הטהורה…” והוסיף ופנה לאמריקאים: “במידה וכוחותיכם לא ייצאו [מעיראק], או אפילו במצב של עיכוב היציאה, כוחותיכם ייחשבו לכוחות כיבוש ויטופלו בהתאם”. אלח’זעלי שב וחידד את המסר: “אם לא תצאו [מעיראק באופן מידי], או תנקטו בסחבת, תתקלו בתגובה עיראקית חזקה, שתרעיד את האדמה מתחת לרגליכם ותהפוך את השמיים לגיהינום מעל ראשיכם. ההחלטה היא בידכם” (ערוץ אלעהד, 5 בינואר 2020).

אלח'זעלי משגר איום בוטה כלפי ארה"ב: אם הכוחות האמריקאים לא יצאו מעיראק באופן מידי הם ישלמו על כך מחיר יקר (ערוץ אלעהד, 5 בינואר 2020).
אלח’זעלי משגר איום בוטה כלפי ארה”ב: אם הכוחות האמריקאים לא יצאו מעיראק באופן מידי הם ישלמו על כך מחיר יקר (ערוץ אלעהד, 5 בינואר 2020).

  • מטרת מסמך זה לנתח את דיוקנה של מיליציית “חבורות אנשי האמת”, כמודל של מיליציה שיעית הזוכה לעדיפות מצד כוח קדס, שבה צפויה איראן לעשות שימוש בזירה העיראקית במסגרת המערכה נגד האמריקאים. בהמשך יופצו שני מסמכים נוספים, שינתחו את דיוקנן של המיליציות “גדודי חזבאללה” ו”תנועת האצילים” ויבחנו את אופי קשריהן עם איראן וכוח קדס.
נספחים
  • נספח א: קווים לדמותה של מיליצית “חבורות אנשי האמת”:
    • פעילותן של “חבורות אנשי האמת” בהנהגת ח’זעלי נגד צבא ארה”ב (2011-2006).
    • הפעלת “חבורות אנשי האמת” לאחר יציאת צבא ארה”ב מעיראק.
    • התבטאויות נבחרות של קיס ח’זעלי.
    • הפעלת “חבורות אנשי האמת” ע”י איראן לדיכוי המחאות נגד ממשלת עיראק.
  • השתתפות פעילי “חבורות אנשי האמת” בהתפרצות למתחם השגרירות ארה”ב בבגדאד.
  • נספח ב: הטלת סנקציות אמריקאיות על בכירים במליציות “חבורות אנשי האמת”.

[1] הגיוס העממי: מסגרת-על הכוללת כארבעים מיליציות, רובן שיעיות, חלקן הגדול מזוהה עם איראן.
[2]
מספר אנשי הצבא האמריקאים המוצבים בעיראק מוערך בכ-5,200 (ניו יורק טיימס, 5 בינואר 2020).
[3]
מהי הסיבות לברוטליות שהופגנה ע"י האיראנים בעיראק מול האיפוק בלבנון? להערכתנו, יש לאיראן בזירה הלבנונית מידה רבה יותר של ביטחון עצמי בשל מעמדו האיתן של חזבאללה במערכת הפוליטית הפנים-לבנונית, בעוד שפוטנציאל הסיכונים, שמעריכים האיראנים להשפעתם בעיראק, גבוה יותר. לכך נוסף גם חשש מ"זליגת" המחאה לאיראן הסמוכה גיאוגרפית לעיראק . בראייה לאחור, המעורבות האינטנסיבית באירועים בעיראק עלתה לסלימאני בחייו אך מטרה איראנית חשובה כבר הושגה: השיח האנטי-איראני שליווה את המחאה העיראקית כמעט ונעלם והוא הפך לשיח אנטי-אמריקאי, העתיד ללוות את המערכה להוצאת הכוחות האמריקאים מעיראק.