המערכה שמנהלת חמאס נגד נגיף הקורונה ברצועת עזה (עדכני ל-5 באפריל 2020)

חלוקת משכורות במשרד החינוך ברצועה (דף הפייסבוק של המשרד, 2 באפריל 2020)

חלוקת משכורות במשרד החינוך ברצועה (דף הפייסבוק של המשרד, 2 באפריל 2020)

סגירת השוק השבועי של יום רביעי ע

סגירת השוק השבועי של יום רביעי ע"י משטרת ח'אן יונס (חשבון הטוויטר Gazapres, 1 באפריל 2020). המשטרה התירה פתיחתן של נקודות שיווק זמניות במקום השוק שנסגר.

ביקורו של יחיא אלסנואר במעבר רפיח (אתר חמאס, 31 במרץ 2020).

ביקורו של יחיא אלסנואר במעבר רפיח (אתר חמאס, 31 במרץ 2020).

טיהור בארות המים ברחבי הרצועה במימון אגודת Human Appeal (דף הפייסבוק של CMWU Coastal Municipalities Water Utility, 2 באפריל 2020)

טיהור בארות המים ברחבי הרצועה במימון אגודת Human Appeal (דף הפייסבוק של CMWU Coastal Municipalities Water Utility, 2 באפריל 2020)

טיהור בארות המים ברחבי הרצועה במימון אגודת Human Appeal (דף הפייסבוק של CMWU Coastal Municipalities Water Utility, 2 באפריל 2020)

טיהור בארות המים ברחבי הרצועה במימון אגודת Human Appeal (דף הפייסבוק של CMWU Coastal Municipalities Water Utility, 2 באפריל 2020)

ממדי התחלואה

ב-31 במרץ 2020 אותרו שני חולים חדשים בנגיף הקורונה בקרב האנשים ששבו ממצרים לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. השניים הוכנסו לבידוד. בכך הגיע מספר החולים ברצועה ל-12. דובר משרד הבריאות ברצועה מסר, כי חמישה חולים כבר החלימו ומצבם של השאר הינו “יציב ומעודד” (אלראי, 4 באפריל 2020).

  • על פי דובר משרד הבריאות ברצועה, ד”ר אשרף אלקדרה, נמצאים עתה ברצועה 1,897 אנשים ב-27 מרכזי הסגר, כולם במצב בריאותי טוב, והם עומדים להשתחרר בקרוב. בבתי הספר, המשמשים כמרכזי הסגר, תבוצע פעולת טיהור, 24 שעות לאחר פינוי המבודדים, על מנת שניתן יהיה לעשות בהם שימוש חוזר (אלראי, 4 באפריל 2020).

 תרגול של קליטת של חולי קורונה וטיפול בהם  (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 2 באפריל 2020)
תרגול של קליטת של חולי קורונה וטיפול בהם
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 2 באפריל 2020)
 

צעדי המנע של ממשל חמאס
בדיקות לגילוי נגיף הקורונה
  • דובר משרד הבריאות ברצועה מסר, כי הוגבר קצב הבדיקות לגילוי נגיף הקורונה. לדבריו נערכו עד ל-3 באפריל 2020, 1,148 בדיקות לעומת 830 בדיקות שנערכו במהלך חודש מרץ. לדברי בכיר במשרד נערכו בימים האחרונים כמאה בדיקות ליום (סוכנות ראי, 1 באפריל 2020; אתר משרד הבריאות, 3 באפריל; NEWPAL, 31 במרץ). ב-4 באפריל הודיע הדובר, כי אמצעי בדיקת נגיף הקורונה הם מעטים, והדבר לא יאפשר עריכת הבדיקות תוך מספר ימים. הדובר קרא לגורמים הרלוונטיים לספק כמויות מספיקות של ערכות אלו וחומרי בדיקה (אלראי, 4 באפריל 2020).
יכולות מערכת הבריאות ברצועה
  • דובר משרד הבריאות מסר כי אזלו 43% מהתרופות, 25% מהחומרים הרפואיים המתכלים, 65% מציוד המעבדות ובנקי הדם, וכי יש מחסור חמור בחומרי חיטוי וציוד מגן. הוא גם אמר כי עזה זקוקה בדחיפות למאה מכונות הנשמה ו-140 מיטות טיפול נמרץ כדי לתת את המענה הראשוני לקורונה, הוא הוסיף, כי עד כה יש רק 63 מכונות הנשמה ו-78 מיטות טיפול נמרץ, והם בקושי עונים על הצרכים היומיומיים של החולים הרגילים, שהתפוסה שלהם בבתי החולים מגיעה ל-72%. הדובר הביע דאגתו מהעיכוב של הענות הגורמים הרלוונטיים לקריאת המצוקה של משרד הבריאות לספק את הצרכים הרפואיים למאבק בקורונה, וקרא להם לנקוט בצעדים דחופים כדי לספק את הדרישות (סוכנות אלראי, 1 באפריל 2020).
  • בתדריך נוסף ציין הדובר, כי היכולות של מערכת הבריאות של חמאס ברצועה הינן מוגבלות זאת לטענתו בשל המשך “המצור הישראלי”. הוא קרא לגופים הבינלאומיים לספק 23 מיליוני דולרים לשם תמיכה בצרכיו הדחופים של משרד הבריאות (אלראי, 2 באפריל 2020). הוא הוסיף, כי הסיוע שקיבלו עד כה מהגורמים השונים הינו “מביש” ואינו מסייע להם להיאבק בקורונה. הדובר שב וקרא לגורמים הרלוונטיים לשאת באחריותם ולתמוך בצרכים הדחופים של משרד הבריאות בעזה בתרופות, מוצרים רפואיים מתכלים, אמצעי מגן, ציוד מעבדות וחלקי חילוף למכשור רפואי (סוכנות אלראי, 4 באפריל 2020).
המענה של ממשל חמאס
  • מוסדות הממשל של חמאס פרסמו בימים האחרונים הודעות נוספות ובהן הנחיות לתושבים בדבר אופן ההתמודדות עם נגיף הקורונה:
    • דוברי משרד הבריאות והפנים קראו לתושבים לשים מסיכות על פניהם במהלך ביקוריהם במרפאות, בשווקים ובמקומות ציבוריים. דובר משרד הפנים קרא לתושבים להישאר בבתיהם ככל הניתן ולקיים את ההחלטה למניעת ההתקהלויות, סגירת אולמות אירועים, שווקים ומסגדים (אלראי, 4 באפריל 2020).
    • יו”ר ועדת המעקב הממשלתית, מחמד עוצ’, מסר, כי קיים מלאי מספיק של סחורות במחירים הרגילים. במעברים המסחריים נמשכת הכנת הסחורות תוך נקיטת כל אמצעי הזהירות. כמו כן הוחלט להמשיך בסגירת בתי הספר והאוניברסיטאות; להקצות סיוע דחוף בסך מיליון דולרים ל-10,000 משפחות שנפגעו ממצב החירום; לתרום כספים למשפחות נזקקות (200 שקל למשפחה שינתנו ע”י עובדי ממשל חמאס); ולשלם משכורות לעובדי ממשל חמאס ב-2 באפריל (סוכנות אלראי, 31 במרץ 2020).
    • יו”ר ועדת המעקב הממשלתית, מסר, כי ננקטו צעדים לשפר את יכולותיה של מערכת הבריאות של ממשל חמאס, בעוד שצפויים קיצוצים בתקציבים של שאר המשרדים בשל צעדי החירום. לדבריו, הגורמים הרלוונטיים ובראשם נציבות השירות הציבורי קיבלו הנחיה דחופה להתחיל בהליכים לקליטת כוח אדם חדש במשרד הבריאות. למשרד יתווספו 339 משרות, מהם 90 רופאים. כמו כן הוצאו הנחיות להעמיד לרשות משרד הבריאות 300 חוזי העסקה זמנית למשרות שונות. בנוסף לכך הוחל בציוד בית החולים התורכי, על מנת שיתגבר את מערכת הבריאות של ממשל חמאס במאבק בקורונה (אלראי, 31 במרץ 2020).
    • דובר המשטרה ברצועה אמר, כי המשטרה ממשיכה ליישם את ההחלטה לסגור את השווקים השבועיים ברחבי הרצועה. מנגד, השווקים היומיים המוכרים ממשיכים להיפתח, תוך הקפדה על מניעת התקהלויות של אזרחים ונקיטת אמצעי זהירות (אתר המשטרה הפלסטינית ברצועה, 1 באפריל 2020).
    • נגיד רשות המטבע, עזאם אלשוא, מסר, כי רשות המטבע הצליחה להכניס חמישים מיליון שקל לרצועת עזה לשימוש סניפי הבנקים הפועלים ברצועה כדי לענות על צרכיהם של האזרחים. זאת משום שלאחרונה גבר הביקוש לשקלים בשל מצב החירום (אתר רשות המטבע, 2 באפריל 2020)
פעילותו של יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה
עיקרי הראיון של יחיא אלסנואר
  • ב-2 באפריל התראיין יחיא אלסנואר לערוץ אלאקצא ולסוכנות שהאב והשיב לשאלות הגולשים ברשתות החברתיות. הוא ציין כי חמאס פועלת שרצועת עזה תהיה נקייה מקורונה ושיבח את הצעדים שננקטו עד כה, שבלמו לדבריו את התפשטות הנגיף לתוך רצועת עזה.
  • להלן עיקרי דבריו של אלסנואר:
    • קריאה לגופים התורמים לספק לרצועה מכונות הנשמה וציוד רפואי נוסף הדרוש ללחימה בקורונה. אלסנואר קרא לתושבים להקפיד על ההנחיות הרפואיות, לצמצם תנועותיהם, להימנע מהתקהלויות ולשמור על ערבות-הדדית. הוא הדגיש כי קיים “מלאי אסטרטגי” של סחורות וכי הסחורות המגיעות לרצועה עוברות חיטוי לפני כניסתן. הוא הוסיף, כי חמאס הכינה תוכנית להבטחת הגעתם של מוצרי מזון לתושבים.
    • אלסנואר ציין כי האנשים הנכנסים לרצועה נכנסים למרכז הבידוד והתחייב לבוא חשבון עם כל מי שיתחמק ממרכזי הבידוד. הוא נשאל מדוע לא מוטל סגר מלא על הרצועה והשיב כי ישנם חולים הזקוקים לטיפולים בחו”ל ו”לא ניתן לדון אותם למוות”. הוא הדגיש כי כל מי שחוזר מחו”ל, אזרחים ופעילי חמאס, חייבים להיכנס לבידוד. לדבריו “ידענו שניתקל בהתנגדות מצד תושבי האזורים [שבהם נמצאים מרכזי הבידוד]” אך לא הייתה ברירה אחרת.
    • אלסנואר ציין כי גובשה תוכנית חירום ע”י משרדי הפנים, הבריאות ושאר המשרדים הרלוונטיים, למקרה שיתגלו מקרים של נגיף הקורונה בתוך הרצועה. במקרה שכזה כל מי שבא עימם במגע יבודד ויוטל סגר על המקום. אם יהיה צורך בכך אף יוטל עוצר על הרצועה. הוא הוסיף “אנו מוכנים לתרחיש הגרוע ביותר… חמאס קנתה 30 מכונות הנשמה ויש תרומות ויוזמות להגדלת מספרם של מכונות ההנשמה”.
    • מפקד גדודי עז אלדין אלקסאם, אבו ח’אלד אלצ’יף, עוקב מקרוב אחר המצב. הוא הנחה לגייס את כל המשאבים הפועלים של גדודי עז אלדין אלקסאם על מנת להילחם בקורונה (במקור: “להגן על עמנו”). פעילי הוועדה הרפואית של גדודי עז אלדין אלקסאם עורכים סיורים בין האנשים, שהיו בבידוד ביתי על מנת לוודא שהם בריאים.

בתגובה לדבריו של שר הבטחון נפתלי בנט, שהתנה הכנסת ציוד רפואי לרצועה למאבק בקורונה בשחרור החיילים שבעזה, אמר אלסנואר: “איננו זקוקים לדבר מהכיבוש, וברצועת עזה יש לנו מוחות וכוח רצון, ואינו זקוקים לנפתלי בנט. כאשר נצטרך מכונות הנשמה, אני אומר לבנט, אנו נגרום לשישה מיליון מתנחלים ישראלים להפסיק לנשום. כאשר עמנו יהיה זקוק למכונות הנשמה וציוד רפואי. אנו ניקח ממך את מה שצריך [כפי שלוקחים] דמי חסות (במקור: ח’אוה), ותדע שאנו מסוגלים” (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 באפריל 2020).

גביית דמי חסות באמצעות ירי רקטות: קריקטורה של הקריקטוריסט הפלסטיני עלאא' אללקטה תחת הכותרת באמצעות דמי חסות (במקור: ח'אוה): עזה מחוברת למכונת הנשמה בדמות רקטה (פורום PALDF, 2 באפריל 2020)
גביית דמי חסות באמצעות ירי רקטות: קריקטורה של הקריקטוריסט הפלסטיני עלאא’ אללקטה תחת הכותרת באמצעות דמי חסות (במקור: ח’אוה): עזה מחוברת למכונת הנשמה בדמות רקטה (פורום PALDF, 2 באפריל 2020)
ביקור במעבר רפיח
  • ב-31 במרץ 2020, ערך יחיא אלסנואר, מנהיג חמאס ברצועה, ביקור בחלקו המסחרי של מעבר רפיח. נלוו אליו בכירי חמאס ובכירי הממשל חמאס ברצועה. ביקורו נועד לבדוק את צעדי הזהירות הננקטים בהעברת הסחורות לרצועה. בנוסף לכך הוא שמע הסבר מהרפואה המונעת על הצעדים הננקטים במעבר ועל בית החולים השדה במעבר רפיח לבידוד החולים בקורונה. אלסנואר גם ביקר באתר לבניית 500 יחידות בידוד (אתר חמאס, 31 במרץ 2020).
ביקורו של יחיא אלסנואר במעבר רפיח 
(אתר חמאס, 31 במרץ 2020).
    ביקורו של יחיא אלסנואר במעבר רפיח 
(אתר חמאס, 31 במרץ 2020).
ביקורו של יחיא אלסנואר במעבר רפיח
(אתר חמאס, 31 במרץ 2020).
גילויי מחאה ראשונים בשל מהלכי המנע של חמאס
  • שני שוטרים נפצעו ב-3 באפריל לאחר שתושבי אזור מרכז הבריאות “מסקט” שבג’אבליא, המשמש כמקום בידוד, רגמו אותם באבנים לאחר שהתנגדו לבידוד ביתי. אחד מאנשי הביטחון נפצע קשה בראשו והשני נפצע ברגלו. אנשי הבטחון הזעיקו את פעילי כוח ההתערבות והשמירה על הסדר, שכיתרו את האזור (אמד, 3 באפריל 2020).

מרכז הבריאות "מסקט" בג'באליא המשמש כמרכז בידוד 
(חשבון הטוויטר של הרשות העומאנית למעשי צדקה, 2 במרץ 2020)
מרכז הבריאות “מסקט” בג’באליא המשמש כמרכז בידוד
(חשבון הטוויטר של הרשות העומאנית למעשי צדקה, 2 במרץ 2020)

  • מחמד אלפראן מח’אן יונס נעצר ע”י משטרת אלקרארה משום שפירסם פוסטים בפייסבוק אודות תנאיהם [הקשים] של השוהים בהסגר (אתר הרשות העצמאית לזכויות האדם, 2 באפריל 2020).
העברת סיוע רפואי לרצועת עזה
  • שרת הבריאות ברשות הפלסטינית הודיעה ב-1 באפריל על שיגור 1500 מטושים אל משרד הבריאות ברצועת עזה שהתקבלו מארגון הבריאות העולמי. לדבריה, המטושים הללו הם חלק מהמטושים, שהשיג מנגנון המודיעין הכללי (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברשות, 1 באפריל 2020). מתאם פעולות הממשלה בשטחים מסר ב-3 באפריל כי ב-2 באפריל הועברו לרצועת עזה, בתיאום מת”ק עזה, 1500 מטושים בתרומת ארגון הבריאות העולמי (דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 3 באפריל 2020). דובר משרד הבריאות בעזה, ד”ר אשרף אלקדרה, הודיע בתגובה, כי מה שנשלח מראמאללה הוא 1500 מבחנות ללקיחת דגימות, שעלותן נאמדת ב-4000 דולר, ולא ניתן להשתמש בהן מבלי שישלחו חומרי הבדיקה הקשורים אליהן (סוכנות אלראי, 4 באפריל 2020).
שרת הבריאות מודיעה על העברת המטושים לרצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברשות, 1 באפריל 2020)    משלוח המטושים שהועבר לרצועה (דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים,
 3 באפריל 2020)
מימין: שרת הבריאות מודיעה על העברת המטושים לרצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברשות, 1 באפריל 2020); משמאל: משלוח המטושים שהועבר לרצועה (דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 3 באפריל 2020) 
  • סיוע חיצוני נוסף למאבק בקורונה שהובטח/או הועבר לרצועה:
    • ב-31 במרץ הועברו לרצועת עזה, בתיאום מת”ק עזה, ציוד רפואי וחומרי מעבדה כימיים הנחוצים לבדיקות לגילוי קורונה בהתאם לבקשת ארגון הבריאות העולמי (דף הפייסבוק של מתאם הפעולות בשטחים, 31 במרץ 2020).
    • יו”ר “הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה”, מחמד אלעמאדי, הודיע כי הוועדה, בתיאום עם קרן קטר לפיתוח, תממן את העסקתם על סעיף ההעסקה הזמנית של 100 אנשי צוות רפואי, רופאים ואחים, למשך שישה חודשים. זאת כדי לסייע לצוותי משרד הבריאות ברצועה במאבק בקורונה. לדבריו, המימון נכלל במסגרת המענק של אמיר קטר לרצועה בסך 150 מיליון דולר (אתר “הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה”, 2 באפריל 2020).
    • ד”ר כמאל מוסא, מנהל יחסי הציבור במשרד הבריאות ברצועת עזה, אמר כי עד כה ארגון הבריאות העולמי שיגר כאלף ערכות לגילוי קורונה לרצועה (אתר newpal, 31 במרץ 2020).
    • בית החולים האמריקני בצפון הרצועה פירסם בדף הפייסבוק שלו, כי תרם אלפי ערכות הגנה אישית לעזה (דף הפייסבוק Friend Ships – Project – Camp Gaza, 23 במרץ 2020). ד”ר כמאל מוסא נשאל על הודעת בית החולים האמריקני, לפיה הוא מכין אלפי ערכות סיוע לרצועת עזה למאבק בקורונה הוא השיב כי, אף גורם לא מסר לנו על הסיוע הזה, ולא תואם עמנו דבר ולא קיבלנו דבר (אתר newpal, 31 במרץ 2020).
    • המשרד ב’פלסטין’ של אגודת Human Appeal הבריטית הודיע, כי החל במבצע לחיטוי מקורות המים ברצועת עזה שימשך שלושה חודשים במסגרת המאבק בקורונה, לשם כך תועבר אספקת כלור נוזלי בסך 300 אלף דולר, סכום שימומן במשותף עם משרד האו”ם לתיאום עניינים הומניטאריים בשטחים הפלסטינים (OCHA oPt). משרד האגודה החל לחלק את הכלור בשטח השיפוט של 25 עיירות ברצועה ל-284 בארות מים, 55 מאגרי מים מרכזיים, תחנות התפלה ומתקני מים חשובים (קדסנט, 3 באפריל 2020).