חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (6-1 באפריל 2020)

רכב ישראלי שנפגע מאבן שיידו לעברו פלסטינים סמוך ליישוב ניל

רכב ישראלי שנפגע מאבן שיידו לעברו פלסטינים סמוך ליישוב ניל"י (מערבית לראמאללה) (צילום ישראל נקי, 5 באפריל 2020)

נגנוני הביטחון הפלסטיניים משמידים בדורא (דרומית לחברון) ציוד וריהוט משומש שהוברחו מישראל (ופא, 5 באפריל 2020)

נגנוני הביטחון הפלסטיניים משמידים בדורא (דרומית לחברון) ציוד וריהוט משומש שהוברחו מישראל (ופא, 5 באפריל 2020)

נגנוני הביטחון הפלסטיניים משמידים בדורא (דרומית לחברון) ציוד וריהוט משומש שהוברחו מישראל (ופא, 5 באפריל 2020)

נגנוני הביטחון הפלסטיניים משמידים בדורא (דרומית לחברון) ציוד וריהוט משומש שהוברחו מישראל (ופא, 5 באפריל 2020)

  • ברצועת עזה וביהודה ושומרון שרר שקט יחסי, למעט ה”שגרה” של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב הנעים בכבישים (אף כי חלה השבוע ירידת מה בהיקף התופעה).
  • עיקרי תשומת הלב של הרשות הפלסטינית וחמאס התמקדה בהתמודדות עם נגיף הקורונה:
  • בשטחי הרשות עלה מספר החולים ל-222 (עדכני ל-5 באפריל 2020). קצב ההתפשטות של הנגיף עד כה הינו מהיר. רוב החולים (כ-90%) הינם ממחוזות ראמאללה, ירושלים ובית לחם. הרשות ממשיכה בקמפיין הכפשות נגד ישראל המואשמת בהפצה מכוונת של הנגיף, בהכשלת המערכה בהתמודדות נגדו ובטיפול כושל במחבלים הפלסטינים הכלואים בישראל.
  • ברצועת עזה אותרו עד כה 12 חולי קורונה, חמישה מהם החלימו עד כה. בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ממשיכים בקמפיין איומים על ישראל. בלטו השבוע איומיהם של יחיא סינואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, כי אם הפלסטינים ברצועה לא יקבלו את מכונות ההנשמה להן הם זקוקים “אנו נגרום לשישה מיליון מתנחלים ישראלים להפסיק לנשום”; והתבטאותו של זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי ישראל יכולה לבחור בין ירידה למקלטים לבין “הסרת המצור” ושחרור האסירים.
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא בוצע ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

איומי בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי על ישראל לבחור בין מקלטים לבין סיום ה”מצור” ושחרור האסירים הפלסטינים. לדברי אלנח’אלה הם לא ימותו לבד. על מנהיגי ישראל להבין כי המשך המצור על רצועת עזה והאשלייה שישראל חסינה לא יעבדו כלל. הוא הדגיש, כי על ישראל לבחור בין ירידה למקלטים לבין הסרת המצור ושחרור האסירים (אלאלקצא, 5 באפריל 2020).
אירועים בשטח
  • למרות הסגר ברוב שטחי יהודה ושומרון בשל וירוס קורונה נמשכו אירועי ידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלים ברחבי יהודה ושומרון, אף כי השבוע ניכרה ירידת מה במספר האירועים. ב-1 באפריל 2020 לוחמי משמר הגבול שפעלו בעיסאויה במזרח ירושלים עצרו שני חשודים בהפרות סדר וניסיון פגיעה בכוחות משטרה (דוברות המשטרה, 1 באפריל 2020).
  • להלן אירועים עיקריים:
    • 5 באפריל 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין פסגות לבית אל (מזרחית לראמאללה).לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי רכב(הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 באפריל 2020).
    • 5 באפריל 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב בתקוע הערבית (צפונית מזרחית מחברון). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 באפריל 2020).
    • 4 באפריל 2020: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב דרומית לעפר (צפונית מזרחית מראמאללה). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 באפריל 2020).
    • 1 באפריל 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש המנהרות (צפונית לבית לחם). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 באפריל 2020).
    • 1 באפריל 2020: שני אירועים (תוך פחות משעה) של השלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב בכביש ירושלים-גוש עציון בין צומת אל ח’אדר לצומת אפרת (דרומית מערבית מבית לחם). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 באפריל 2020).

רכב ישראלי שנפגע מאבן שיידו לעברו פלסטינים סמוך ליישוב ניל"י (מערבית לראמאללה) 
(צילום ישראל נקי, 5 באפריל 2020)
רכב ישראלי שנפגע מאבן שיידו לעברו פלסטינים סמוך ליישוב ניל”י (מערבית לראמאללה)
(צילום ישראל נקי, 5 באפריל 2020)

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

סיוע כלכלי לרצועת עזה
  • ג’מאל אלח’צ’רי, חבר המועצה המחוקקת יו”ר הועדה העממית למאבק במצור פרסם, כי ההפסדים הכלכליים ברצועה בעקבות הצעדים שננקטו במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף קורונה בחודש מרץ ובעקבות המצור על הרצועה נאמדים בסכום של 200 מיליון דולרים. פוזי ברהום, דובר חמאס ברצועה, אמר כי הקהילה הבינלאומית עומדת כרגע בפני מבחן חדש והיא נדרשת להביא לסיום מיידי של ה”מצור” על רצועת עזה (אתר חמאס, 3 באפריל 2020).
  • ברצועה החל קמפיין אינטרנטי תחת ההשטאג “המצור הוא מגפה” שמטרתו ללחוץ על ישראל להסיר את “המצור” מעל הרצועה על רקע נגיף הקורונה וההשלכות שלו על הבריאות, הכלכלה, הסביבה ושאר המגזרים. הקמפיין מוגדר כמסע הסברה בינלאומי הומניטארי ומדיני אותו יזמו כמה מוסדות ערביים ובינלאומיים לזכויות אדם (סוא, 2 באפריל 2020).
התבטאויות אסמאעיל הניה
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה קיים שיחות עם מספר מנהיגים ערביים, בכירים במדינות שונות ואנשי או”מ. בשיחותיו הוא הדגיש את הצורך באחדות המאמצים של העם הפלסטיני במלחמה בנגיף הקורונה בגדה, ברצועה וב”חוץ”. הניה גם הזכיר בדבריו את מצב האסירים בבתי הכלא בישראל והדגיש כי יש לעקוב אחר סוגיה זו ולהשקיע את מירב המאמצים כי להגן על חייהם ולשחררם (אתר חמאס, 4 באפריל 2020).
  • אסמאעיל הניה שוחח גם עם עלי לרג’יאני, ראש הפרלמנט האיראני, במהלך השיחה הביע הניה התעניינות במצבו הבריאותי של לרג’יאני, לאחר שנדבק בקורונה ,ואיחל לו רפואה שלמה (אתר חמאס, 4 באפריל 2020).
נאום אבו מאזן
  • ב-4 באפריל 2020 נשא אבו מאזן נשא נאום קצר, לראשונה מזה כחודש, מטרת הנאום הייתה להודיע על הארכת מצב החירום בשטחי הרשות הפלסטינית בשלושים יום נוספים. הוא קרא לפועלים השבים מישראל להפגין אחריות לאומית, לשהות בבידוד ולא לבוא במגע עם אנשים. בתום הנאום כינס מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, מסיבת עיתונאים בה הודיע רשמית על הארכת תקנות החירום. על פי התקנות כל מערכת החינוך תושבת, מעברי הגבול לשטחי הרשות ימשיכו להיות סגורים ולא תתאפשר תנועה בין הערים והמחוזות (הטלווייה הפלסטינית, 4 באפריל 2020).
תגובות פלסטיניות להצהרת שר הביטחון הישראלי
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה בחריפות את הצהרותיו של שר הבטחון, נפתלי בנט, שבהן התנה העברת ציוד רפואי לרצועת עזה למאבק בנגיף הקורונה בהחזרת הנעדרים הישראלים הנמצאים בידי חמאס ברצועה. לדברי משרד החוץ דבריו של בנט מיצגים עמדה של “סחטנות זולה ולא אתית”, במיוחד בשעת מבחן זוהפוקדת את האנושות כולה. עוד צוין בהודעה, כי עמדה ישראלית זאת באה גם לידי ביטוי גם בניסיון לפגוע במאמצים הפלסטיניים הרשמיים למאבק במגפה; בדרך שבה מתייחסים השלטונות והמעסיקים הישראליים לפועלים הפלסטינים; ההחלטה המכוונת של שירות בתי הסוהר לא לספק אמצעי בטיחות לאסירים הפלסטינים; ו”המצור” על הפלסטינים ברצועת עזה שמונע את אספקת הצרכים הבסיסיים הנחוצים לשמירה על בריאותם ושלומם (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 2 באפריל 2020). 
  • דובר חמאס, חאזם קאסם אמר, כי דברי בנט אינם אנושיים וכי המדובר בניצול של משבר הקורונה. הוא ציין, כי נושא החיילים הישראלים שבידי גדודי עז אלדין אלקסאם מתנהל רק במסלול של עסקת חילופין (סוכנות אנטוליה, 3 באפריל 2020). 
תרומת הבנק העולמי
  • הבנק העולמי אישר תרומה של חמישה מיליון דולרים לסיוע ליהודה שומרון ורצועת עזה. סכום הכסף נועד לתת מענה לצרכים הבריאותיים דחופים. התרומה אמורה לתמוך במאמצים למנוע התפשטות הנגיף ולשפר את הטיפול ואת ניהול מקרי ההדבקות במחלה. המימון הנוכחי הוא תוספת לסכום של 800,000 דולר שכבר הקצה הבנק העולמי ב-6 במרץ 2020 (הבנק העולמי, 5 באפריל 2020).
מגעים בין בכירי הרשות הפלסטינית לבכירי הארגונים שברצועת עזה
  • על רקע התפשטות נגיף קורונה נערכו מספר שיחות בין ראשי הרשות הפלסטינית לבין בכירי הארגונים ברצועת עזה:
    • מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, שוחח עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס. השניים דנו בהתמודדות עם התפשטות הנגיף ברצועת עזה ובשטחי הרשות הפלסטינית . אשתיה הבטיח להניה כי הממשלה הפלסטינית תספק לרצועת עזה את כל מה שתזדקק לו. הניה מצדו שיבח את הרשות הפלסינית על הצעדים שנקטה למניעת התפשטות הנגיף (פלסטין אליום, 5 באפריל 2020).
    • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית שוחח עם זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין. במהלך השיחה ציין אלנח’אלה בפני אבו מאזן כי הוא רגוע בנוגע למצבו של העם הפלסטיני בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. הוא שיבח את צעדי המנע שנקטה הרשות הפלסטינית כדי לשמור על שלומם של הפלסטינים. אבו מאזן אמר כי הוא מוכן לסייע בטיפול בעבדאללה רמצ’אן שלח מזכ”ל הארגון שלעבר (ופא, 4 באפריל 2020).
דאגה לאסירים הפלסטינים
  • במקביל לפעילות למניעת התפשטות הקורונה ניכר עיסוק נרחב של הרשות הפלסטינית ושל רצועת עזה בנושא האסירים הפלסטינים השוהים בבתי הכלא הישראליים. בכירים ברשות וברצועת עזה דורשים שחרור של האסירים כדי למנוע הדבקות המונית בבתי הכלא . לטענת הפלסטינים ישראל אינה נוקטת בצעדים הנדרשים למניעת התפשטות הנגיף בבתי הכלא והיא מסכנת את חיי האסירים. בכירי הרשות פנו בנושא לגורמים בינלאומיים כדי להביא לשחרורם המיידי בשלב הראשון של כאלף אסירים בהם חולים, מבוגרים, נשים וילדים וכן של עצורים מנהליים. בפועל שירות בתי הסוהר בישראל נקט בשורה של צעדים שנועדו למנוע את התפרצות המגפה בין כותלי בתי הכלא וכי עד כה לא אותר אסיר פלסטיני שנדבק בנגיף.
  • בדברים שאמר יחיא סנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, הוא רמז על אפשרות לעשות ויתור חלקי אם ישראל תשחרר את האסירים החולים המבוגרים ואת הילדים בבתי הכלא. לדבריו סוגיה זאת נמצאת על סדר היום של ההנהגה המדינית והצבאית של חמאס והם עוקבים בדאגה אחר מצבם הרפואי של האסירים הפלסטינים. הוא אף איים, כי חמאס תנקוט צעדים משמעותיים אם ישראל תתרשל בשמירה על בריאותם (שהאב, 2 באפריל 2020).
איסור הכנסת ציוד משומש מישראל
  • שר הכלכלה הפלסטיני ח’אלד אלעסילי פרסם הנחייה בה הורה לאסור הכנסת ציוד משומש מישראל לתוך שטחי הרשות הפלסטינית, זאת במטרה למנוע את התפשטות הנגיף בשטחי הרשות (ופא, 5 באפריל 2020). בעקבות זאת, החלו מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לאכוף את ההנחייה והשמידו ציוד וריהוט מיד שנייה שהוברחו מישראל (ופא, 5 באפריל 2020).
נגנוני הביטחון הפלסטיניים משמידים בדורא (דרומית לחברון) ציוד וריהוט משומש שהוברחו מישראל (ופא, 5 באפריל 2020)     נגנוני הביטחון הפלסטיניים משמידים בדורא (דרומית לחברון) ציוד וריהוט משומש שהוברחו מישראל (ופא, 5 באפריל 2020)
מנגנוני הביטחון הפלסטיניים משמידים בדורא (דרומית לחברון) ציוד וריהוט משומש שהוברחו מישראל
(ופא, 5 באפריל 2020)
סקרי דעת קהל בנושא קורונה
  • בסקר שפרסם מכון AWRAD נכון ל31 במרץ 220, לגבי השפעת נגיף קורונה ברשות הפלסטינית עלו הממצאים הבאים:82% הביעו אמון באופן טיפול הרשות במשבר. משרד הבריאות זכה לציון 7 מתוך 10. בין הנשאלים 60% דיווחו כי הם מצייתים באופן מוחלט להנחיות הרשות בהם 70% מהנשים ו-50% מהגברים. 40% חוששים מהחרפת האלימות במשפחה 10% דיווחו על אבדן מקורות ההכנסה (AWRAD, 31 במרץ 2020).
  • בסקר נוסף שערך מכון JMCC בקרב 600 תושבי יהודה ושומרון נמצא כי 96% מכלל הנשאלים הביעו אמון בדרך הטיפול של הרשות הפלסטינית במשבר ו-96% הביעו תמיכה בהסגר מלא.

[*] בשבוע הבא לא יתפרסם מסמך "חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני" בשל חופשת חג הפסח. אנו מאחלים לכל קוראינו חג שמח והרבה בריאות.
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.