חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (21-2 באפריל 2020)

העצרת מול מטה הצלב האדום הבינלאומי בעזה (אלקדס, 16 באפריל 2020).

העצרת מול מטה הצלב האדום הבינלאומי בעזה (אלקדס, 16 באפריל 2020).

משיר אלמצרי נואם בעצרת (אלערבי אלג'דיד, 16 באפריל 2020)

משיר אלמצרי נואם בעצרת (אלערבי אלג'דיד, 16 באפריל 2020)

ישיבת מועצת חכמי הדת והמופתים ברצועה עם ועדת החירום הממשלתית (אתר משרד ההקדשים ברצועה, 20 באפריל 2020).

ישיבת מועצת חכמי הדת והמופתים ברצועה עם ועדת החירום הממשלתית (אתר משרד ההקדשים ברצועה, 20 באפריל 2020).

הגדר לאחר תיקונה (מימין: חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 19 באפריל 2020).

הגדר לאחר תיקונה (מימין: חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 19 באפריל 2020).

כרזה שנתלתה באחד ממוקדי החבלה. בה כתוב

כרזה שנתלתה באחד ממוקדי החבלה. בה כתוב "#נקמה_קשה" תחת תמונתם של שלושת המנהיגים אבו מהדי אלמהנדס, קאסם סולימאני ועמאד מע'ניה (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 18 באפריל ).

  • ברצועת עזה וביהודה ושומרון נשמר שקט יחסי על רקע משבר הקורונה. עם זאת נמשכת ביהודה ושומרון ה”שגרה” של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. ברצועה נמשכו אימונים שגרתיים של יחידת העילית של חמאס (הנח’בה).
  • בראיונות לרגל “יום האסיר” המשיכו בכירי חמאס לשגר איתותים לישראל על נכונותם לקיים משא ומתן לעסקת חלופי אסירים. בראש סדר העדיפויות, על פי בכיר חמאס מחמוד אלזהאר, נמצאים בין חולים וקשישים[1].
  • עיקר תשומת הלב של הרשות וחמאס מתמקד עתה בהתמודדות עם נגיף קורונה. מספר החולים בשטחי הרשות הפלסטינית עומד עתה על 314 וברצועת עזה עלה מספרם ל-15. נמסר כי מצבם של כל החולים בשטחי הרשות הינו יציב ואין אף חולה הנמצא בטיפול נמרץ (שרת הבריאות, מי אלכילה, בתדרוך בוקר ה-21 באפריל 2020). מספרם של החולים במזרח ירושלים עלה ב-12 והוא עומד היום על 132. חולת קורונה משכונת סלוואן נפטרה בבית החולים הדסה עין כרם (מען, ופא, 21 באפריל 2020). זהו מקרה המוות השני במזרח ירושלים מנגיף קורונה.
  • במקביל למלחמה בנגיף נמשך קמפיין ההכפשות של הרשות הפלסטינית נגד ישראל, המואשמת בהפצתו כדי לפגוע בחוסן הלאומי והבריאותי של הפלסטינים. כמיל אבו רוקון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, מסר כי אמירות אלו סותרות את המציאות ופוגעות במאבק המשותף נגד נגיף הקורונה.
יום האסיר הפלסטיני
  • ב-17 באפריל 2020 צוין ברחבי הרשות הפלסטינית יום האסיר הפלסטיני. בשל משבר נגיף הקורונה הוחלט, כי הפעילות תקיים בעיקר ברשתות החברתיות ולא תתקיימנה פעילויות בשטח. ברחבי יהודה ושומרון נשמעה קריאה לבני העם הפלסטיני ולמשפחות האסירים להניף את תמונות בניהם האסירים ואת דגל פלסטין ממרפסות הבתים ומהגגות. ברשתות החברתיות הודיעו על השקה של האשטג תחת הכותרת “נגיף הכיבוש מסוכן יותר מנגיף הקורונה, עם אסירינו עד החירות”. יום האסיר נוצל לקריאות לשחרור אסירים פלסטיניים תוך חזרה על ההאשמה כי ישראל מדביקה במכוון את האסירים בנגיף הקורונה.
  • אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית, נשא נאום לרגל יום האסיר. בדבריו אמר כי למרות הקשיים סוגיית האסירים תשאר תמיד בראש סדר העדיפויות של הרשות. אבו מאזן ציין כי כל הסכם שלום חייב לכלול את שחרור כל האסירים הפלסטינים. אבו מאזן קרא לקהילה הבינלאומית ולארגוני זכויות האדם ללחוץ על ישראל לקיים את החוק הבינלאומי ולהגן על האסירים והטיל על ממשלת ישראל את האחריות לשלומם (ופא, 16 באפריל 2020).

כרזה הקוראת לשחרורם של האסירים הפלסטיניים בשל איום נגיף קורונה 
 (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 18 באפריל 2020)
כרזה הקוראת לשחרורם של האסירים הפלסטיניים בשל איום נגיף קורונה
(דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 18 באפריל 2020)

  • בצל המאבק נגד נגיף קורונה, התקיימו עצרות בודדות עם מספר משתתפים מצומצם. דווח על עצרות בשכם, יטא וקלקיליה. המשתתפים הניפו שלטים עליהם תמונות אסירים פלסטיניים הכלואים בישראל (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 16, 17 באפריל 2020). ברצועת עזה התקיימה עצרת מטעם ועדת האסירים של הכוחות הלאומיים והאסלאמיים מול מטה הצלב האדום הבינלאומי בעזה. בעצרת נאם בכיר חמאס משיר אלמצרי (אלקדס, 16 באפריל 2020).
העצרת מול מטה הצלב האדום הבינלאומי בעזה (אלקדס, 16 באפריל 2020).     משיר אלמצרי נואם בעצרת (אלערבי אלג'דיד, 16 באפריל 2020)
מימין: העצרת מול מטה הצלב האדום הבינלאומי בעזה (אלקדס, 16 באפריל 2020). משמאל: משיר אלמצרי נואם בעצרת (אלערבי אלג’דיד, 16 באפריל 2020)
  • בכרוז שפרסמה חמאס לרגל יום האסיר צוין נגיף קורונה כסכנה החדשה אליה נחשפו האסירים. ההודעה הדגישה כי סוגיית האסירים תשאר בראש סולם העדיפויות וכי חמאס תנקוט בכל האמצעים כדי לשחררם. לגבי עסקת חילופי השבויים ציינה חמאס בהודעה, כי היוזמה שהוגשה על ידי חמאס עודנה נמצאת בידי ישראל (“הכיבוש”) וכי הדלת פתוחה לכל מתווך אשר יגיע עם תשובות חיוביות מצד ישראל בנוגע להצעה (אתר חמאס, 17 באפריל 2020).
  • בהודעה שפרסם הג’האד האסלאמי בפלסטין הודגש, כי סוגית אסירים עומדת בראש סדר העדיפויות של “ההתנגדות הפלסטינית” אשר לא חוסכת כל מאמץ לשחררם. בהודעה הוזהרה ישראל מפני כל ניסיון לנצל את משבר הקורונה כדי לפגוע באסירים (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 18 באפריל 2020). מחמד חמיד חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קרא לרגל יום האסיר לזרועות הצבאיות של הארגונים השונים להכין תוכניות צבאיות לחטיפת חיילים ישראליים כדי לקיים חילופי אסירים (פאלטודיי, 16 באפריל 2020).
עסקת חילופי אסירים עם חמאס
  • יום האסיר הפלסטיני צוין כשברקע, בשבועות האחרונים, איתותים שמשגרת חמאס לישראל לגבי נכונותה לקדם עסקת חילופי אסירים בשל משבר הקורונה:
    • בראיון שהעניק אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין הניה כי בידי הזרוע הצבאית של חמאס נמצאים ארבעה חיילים ישראלים וכי הם מוכנים לערוך משא ומתן עקיף כדי להגיע לעסקת חילופי שבויים. הוא ציין כי הם מעוניינים בעסקת חילופי שבויים אם ישראל תפגין מספיק רצינות לגבי הנושא (אלערבי, 17 באפריל 2020).
    • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי חמאס הגדירה את התנאים, את השמות ואת אלה ששחרורם נמצא בראש סדר העדיפויות בינהם חולים וקשישים. לדבריו העיקרון של חמאס הוא לשחרר את האסירים בכל דרך שהיא. יחד עם זאת ציין אלזהאר, כי חמאס לא מעוניינת שהעניין יהפוך למשחק פוליטי שבמסגרתו ינסה ראש ממשלת ישראל לשפר את מעמדו על חשבון האסירים הפלסטינים (פלסטין, 9 באפריל 2020).
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • בשבועיים האחרונים לא בוצע ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. עם זאת, דווח כי הזרוע הצבאית של חמאס שיגרה לפחות שתי רקטות לעבר הים ב-11 וב-14 באפריל 2020 במסגרת אימונים , ככל הנראה כדי לשמר את היכולות הצבאית של הזרוע (אמד, 14 באפריל 2020).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

אירועים בשטח
  • למרות הסגר ברוב שטחי יהודה ושומרון בשל וירוס קורונה נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלים, אם כי בכמות האירועים חלה ירידת מה.
  • להלן אירועים עיקריים:
    • 20 באפריל 2020 – במהלך פעילות כוחות צה”ל סמוך לצומת בגוש עציון זיהו הלוחמים מספר חשודים שהתכוונו להשליך בקבוקי תבערה לעבר עמדת צה”ל. הכוחות ירו לעברם, אחד מהם נפצע והועבר לטיפול בבית החולים (דובר צה”ל, 20 באפריל 2020).
    • 20 באפריל 2020 – אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור אלפואר, דרומית מערבית לחברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 20 באפריל 2020).
    • 19 באפריל 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחיזמא (דרומית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 באפריל 2020).
    • 19 באפריל 2020– אבנים ובקבוק תבערה יודו לעבר כלי רכב בצומת עזון (מזרחית לאלפי מנשה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 באפריל 2020).
    • 19 באפריל 2020– אבנים יודו לעבר כלי רכב בצומת תקוע (צפונית מזרחית לחברון). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 באפריל 2020).
    • 19 באפריל 2020 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בין צומת תפוח לאריאל. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 באפריל 2020).
    • 13 באפריל 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב צפונית לגבעת אסף (דרומית מזרחית לבית אל). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 באפריל 2020).
    • 13 באפריל 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 55 סמוך למעלה שומרון (מזרחית לאלפי מנשה). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 באפריל 2020).
    • 12 באפריל 2020 – אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור בריכות אלפואר, דרומית לחברון. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 באפריל 2020).
    • 10 באפריל 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין ברוכין לעלי זהב (דרומית מערבית לאריאל). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באפריל 2020).
    • 9 באפריל 2020: אבנים יודו לעבר שוטרי משטרת ישראל שפעלו לסגירת בית קפה, שפעל בניגוד להוראות בשכונה סילואן שבמזרח ירושלים שוטר שחש בסכנה ירה באוויר. שני חשודים נעצרו (דוברות משטרת ירושלים, 9 באפריל 2020).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

מעצר אזרח ישראלי שקיים קשר עם גורמי מודיעין איראניים
  • בפעילות כוחות הביטחון הישראליים נעצר אימן חאג’ יחיא, בן 50, אזרח ישראלי מטיבה בחשד כי קיים קשרים עם גורמי מודיעין איראניים. מחקירת האירוע עלה, שהוא הופעל ע”י המודיעין האיראני וע”י פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין בלבנון. עוד עלה בחקירה, כי הוא ערך מספר מפגשים בחו”ל עם גורמי מודיעין איראניים. במהלך המפגשים הוא קיבל כספים, הדרכות, אמצעי הצפנה וקידודים כדי שיוכל להמשיך ולקיים עמם קשר לאחר שובו לישראל. בעם מעצרו נמצאו ברשותו אמצעי הצפנה וכן נמצא דיסק און קי אותו ניסה להשמיד.

אימן חאג' יחיא, שנעצר בחשד קשרים עם גורמים איראניים 
(מען, 19 באפריל 2020)
אימן חאג’ יחיא, שנעצר בחשד קשרים עם גורמים איראניים
(מען, 19 באפריל 2020)

  • בחקירתו אמר, כי הוא התבקש למסור מידע אודות אתרים ביטחוניים ואסטרטגיים בישראל, ועל האופן שבו ניתן להעמיק את השסעים בחברה הישראלית. כמו כן התבקש לאתר אנשים בקרב ערביי ישראל שיוכלו לסייע לאיראן ולבצע פעולות טרור נגד מטרות בישראל (שירות הביטחון הכללי, 7 באפריל 2020).
מעבר רפיח
  • הרשות הכללית למעברים במשרד הפנים ברצועה הודיע כי מעבר רפיח נפתח באופן חריג למשך ארבעה ימים לצורך כניסת פלסטינים מהרצועה שנשארו במצרים. כניסת הפלסטינים, שמספרם עמד כל 1,632 נעשתה במספר פעימות. על פי הנחיות משרד הבריאות ברצועה, כל הנכנסים חויבו להיכנס, מיד עם הגיעם לרצועה, לתקופת הסגר של שלושה שבועות (פלסטין אליום, 12 באפריל 2020). בית החולים התורכי, שעמד עד כה ריק, משמש כמתקן בידוד עבור תושבים החולים במחלות כרוניות. המדובר בחולים ששבו לרצועת עזה דרך מעבר רפיח וזקוקים להשגחה רפואית מיוחדת בשל מצבם (פלסטין אליום, 13 באפריל 2020). בין השבים אותרו שני פלסטינים שחלו בקורונה (משרד הבריאות בעזה, 20 באפריל 2020). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה אמר כי לאחר ארבעה ימים בהם היה מעבר רפיח פתוח הוא נסגר לתנועה משני הכיוונים (אתר משרד הפנים, 16 באפריל 2020).
פעילות אסמאעיל הניה
  • לדברי עלי ברכה, חבר משרד היחסים הערביים והאסלאמיים בחמאס, אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, עורך מגעים עם בכירים ברחבי העולם בעיקר בשלוש סוגיות: אספקת ציוד רפואי לרצועה למאבק בנגיף קורונה, סוגיית האסירים הפלסטינים בבתי הכלא הישראל והעצורים בבתי הכלא בסעודיה. לטענתו, בזכות שיחה שערך הניה עם רג’פ טאיפ ארדואן נפתח בית החולים התורכי ברצועה (אלרסאלה.נט, 9 באפריל 2020).
הזרוע הצבאית של חמאס ממשיכה באימוניה הצבאיים למרות הקורונה
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה מקבץ תמונות המתעד את המשך שגרת האימונים הצבאיים שמקיימים פעילי יחידת הנח’בה (יחידת העילית של הזרוע הצבאית) למרות משבר הקורונה. בתמונות ניתן לראות כי הפעילים עוטים על פניהם מסיכות הגנה (חשבון הטוויטר של גדודי אלקסאם, 18 באפריל 2020).
כוחות הנח'בה בגדודי אלקסאם ממשיכים באימונים (חשבון הטוויטר של גדודי אלקסאם, 18 באפריל 2020)       כוחות הנח'בה בגדודי אלקסאם ממשיכים באימונים (חשבון הטוויטר של גדודי אלקסאם, 18 באפריל 2020)
כוחות הנח’בה בגדודי אלקסאם ממשיכים באימונים
(חשבון הטוויטר של גדודי אלקסאם, 18 באפריל 2020)
מעצר עיתונאי ברצועת עזה
  • איאד אלבאזם, דובר משרד הפנים ברצועת עזה, הודיע על מעצרו של ראמי עמאן מח’אן יונס, עיתונאי ופעיל חברתי . לדברי אלבאזם הא נעצר בעקבות “פעילות עם הכיבוש הישראלי” באמצעות האינטרנט ושיפור הדימוי הישראלי ברשת המקוונת (אתר משרד הפנים ברצועה, 9 באפריל 2020). יצוין כי ראמי עמאן נעצר בעבר מספר פעמים על ידי מנגנוני הביטחון של חמאס בשל קשריו עם גורמי פתח ופעילי זכויות אדם בישראל.
קשייה הכספיים של הרשות הפלסטינית
  • שכרי בשארה, שר האוצר ברשות הפלסטינית, אמר כי הם צופים ירידה בהיקף כספי המיסים המועברים לרשות מישראל זאת, בשל הירידה בפעילות המסחרית. לדבריו מתקיימים דיונים עם ישראל להבטיח העברה של סכום של 500 מיליון שקלים לחודש למשך שישה חודשים, סכום השווה לסכום כספי המיסים שהועבר לרשות הפלסטינית לפני המשבר. הוא ציין כי אם ישראל לא תסכים ילוו להם הבנקים כ-200 מיליון שקלים בחודש למשך שישה חודשים (ופא, 12 באפריל 2020).
  • -15 באפריל 2020 הודיעו שכרי בשארה, שר האוצר הפלסטיני, ועזאם אלשוא, יו”ר רשות המטבע הפלסטינית, כי הרשות הפלסטינית לוותה 400 מיליון דולר נוספים מהבנקים הפלסטיניים למימון תקציב החירום למשך החצי שנה הקרובה, עליו הכריז אבו מאזן. בשארה ציין, כי כעת סכום ההלוואות של הרשות מהבנקים הפלסטיניים עומד על סכום של שני מיליארד דולרים. לדבריו, מימון נוסף זה נועד לאפשר לרשות להתמודד עם נגיף קורונה, לאפשר לה לשלם את משכורות עובדיה ולשלם את חובותיה לספקים השונים (מען, 15 באפריל 2020).
  • בשיחה שערך מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, עם קונסולים ושגרירים של מספר מדינות העריך אשתיה, כי עלות תכנית הרשות הפלסטינית למאבק בנגיף קורונה עומדת על סכום של 137 מיליון דולרים. לדבריו הגירעון בתקציב הרשות הפלסטינית יגיע לסכום של 1.4 מיליארד דולרים וההפסד בכלכלה הפלסטינית יגיע לסכום של 8.3 מיליארד דולר (ופא, 9 באפריל 2020).
  • הבנק העולמי העריך כי אם המשבר הנוכחי יחמיר תחווה הכלכלה הפלסטינית במהלך השנה ירידה שעלולה להגיע לשבעה אחוזים. עוד ציין הבנק כי השלכות התפשטות הנגיף ברצועת עזה על הפעילות התעשייתית תהיה משמעותית (ופא, 17 באפריל 2020).
סיוע בינלאומי
  • האיחוד האירופאי הודיע כי יעניק לפלסטינים סכום של 71 מיליון אירו עבור המאבק בנגיף הקורונה במסגרת זאת יועבר סכום נוסף של 9.5 מיליון יורו לשישה בתי חולים במזרח ירושלים מעבר ל-13 מיליון יורו שמקבלים בתי החולים מידי שנה. כמו כן יעניק האיחוד האירופאי 40 מיליון יורו לפקידי השירות הציבורי ברשות הפלסטינית וכן 5.5. מיליון יורו לעסקים קטנים. יועברו גם כספים לארגונים לא ממשלתיים וארגוני האו”ם הפועלים ביהודה שומרון ורצועת עזה, ביניהם אונר”א (סוא, 9 באפריל 2020).
  • אחמד מג’דלאני שר הרווחה ברשות הפלסטינית אמר כי מספר המובטלים בשטחים הפלסטינים (נכון ל-10 באפריל 2020) עומד על 800,000. לדבריו הגדיר משרד הרווחה סדרי עדיפויות לסיוע שבראשו עומדות משפחות אשר נפגעו ישירות מנגיף קורונה שמספרן עומד על 167,000. הוא ציין כי הפעימה הבאה של סיוע למשפחות נזקקות תשולם ב-14 באפריל 2020 והפעם ישולמו כספים ל-10,000 משפחות נוספות ברצועת עזה (סוא, 10 באפריל 2020).
מגעים עם רוסיה
  • ב-9 באפריל 2020 שוחח סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, עם מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית. במהלך השיחה דנו השניים בדרכים להיאבק נגד נגיף הקורונה. כמו כן הם שוחחו בנוגע לסכסוך הפלסטיני ישראלי והדגישו את הצורך לקדם מאמצים משותפים לניהול משא ומתן בין הצדדים אשר יתבסס על החוקים הבינלאומיים. השניים הביעו חשש מנקיטה בצעדים חד-צדדיים אשר יערערו את החלטות מועצת הביטחון של האו”ם ואת יוזמת השלום הערבית (טאאס,10 באפריל 2020).
  • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, שוחח עם מיכאיל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי והשליח המיוחד של נשיא רוסיה למזרח התיכון ולאפריקה. השניים דנו במאבק בנגיף קורונה ובמצב בשטחים הפלסטינים עוד שוחחו השניים על עתיד ההסדר בין הפלסטינים, לישראל שיתבסס על האפשרות ליצור שיח בין הצדדים בסיוע הקוורטט הבינלאומי (ופא, 18 באפריל 2020).
תגובה להאשמות ישראל בהפצה מכוונת של נגיף קורונה
  • בצל המלחמה בהתפשטות נגיף קורונה ממשיכים גורמים ברשות הפלסטינית להאשים את ישראל בהפצה מכוונת של הנגיף בשטחי הרשות. ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, שלח מכתבים למזכ”ל האו”ם, יו”ר מועצת הביטחון של האו”ם וליו”ר העצרת הכללית בה מחה על התנהלות ישראל וה”הפרות” השונות שלה נגד הפלסטיניים בצל מאבקה נגד נגיף קורונה. במסגרת זו, התייחס מנצור למה שקרה איומי ישראל לספח את הגדה ואת פעולות המעצרים שלה ברחבי יהודה ושומרון. בנוסף, התייחס לסוגיית האסירים הפלסטיניים הכלואים בישראל והאשים את בהזנחה רפואית שלהם (מען, 16 באפריל 2020).
  • אברהים מלחם, דובר הממשלה ברשות הפלסטינית, אמר כי ישראל נוהגת ב”שחצנות ואלימות” כלפי העם הפלסטיני ומנסה לפגוע בחוסן הלאומי והבריאותי שלו. הוא ציין כי ההנהגה הפלסטינית ממשיכה במגעים עם גורמים שונים כדי להסביר להם כיצד ישראל ראה בהתפשטות נגיף קורונה הזדמנות לנהוג באלימות נגד העם הפלסטיני. מלחם ציין בדבריו כי ישראל אינה המקור לנגיף אך היא הנציגה של נגיף שנקרא “כיבוש”. לדבריו נושאת ישראל באחריות לשלומם של תושבי ירושלים משום שהיא אינה מאפשרת לממשלה הפלסטינית להעניק להם שירותים. עוד ציין מלחם כי הסיוע היחיד שישראל יכולה לתת הוא לסיים את הכיבוש (ופא, 13 באפריל 2020).
קריקטורות ביומונים הפלסטינים המציגים את ישראל כמי שמפיצה את נגיף הקורונה (אלקדס, אלג'דידה, 20 באפריל 2020)      קריקטורות ביומונים הפלסטינים המציגים את ישראל כמי שמפיצה את נגיף הקורונה (אלקדס, אלג'דידה, 20 באפריל 2020)
קריקטורות ביומונים הפלסטינים המציגים את ישראל כמי שמפיצה את נגיף הקורונה
(אלקדס, אלג’דידה, 20 באפריל 2020)
  • כמיל אבו רוקון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ציין כי אמירות אלה של בכירי הרשות סותרות את המציאות וכי ישראל רואה בהתבטאויות אלה חצייה של “קו אדום” ופגיעה במאמצי ישראל למען האתגר המשותף הוא קרא להנהגה הפלסטינית לחזור בה מהצהרות אלה והתריע כי עלולות להיות לכך השלכות על תחומים שונים (ynet, 17 באפריל 2020).
  • על פי התקשורת הישראלית ציין גורם במערכת הביטחון הישראלי, כי אם לא יפסק קמפיין ההסתה של הרשות הפלסטינית תצמצם ישראל את חופש התנועה של מנגנוני הביטחון הפלסטינים ותגביל את הפריסה שלהם בשטח שהתרחבה מאד בחסות המלחמה בהתפשטות הנגיף. נמסר כי מאז פרוץ משבר הקורונה אפשרה ישראל למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית להציב חסימות בכניסות לערים ולכפרים הפלסטינים לנייד כוחות בין הערים ולפעול בצורה בולטת הרבה יותר (כאן 11, 12 באפריל 2020).
היערכות הרשות לקראת חודש רמצ’אן בצל משבר הקורונה
  • לקראת חודש רמצ’אן שיצוין השנה בצל נגיף קורונה הוחלט על שורת צעדים ברשות הפלסטינית וברצועת עזה שנועדו למנוע התקהלויות בעיקר במסגדים. מועצת הוקף הודיעה כי מסגד אלאקצא יישאר סגור במהלך כל חודש רמצ’אן בהתאם לפסיקות הלכתיות והמלצות הגורמים הרפואיים המזהירים מפני התקהלויות. בכרוז שפרסמה המועצה היא ציינה, כי ההלכה האסלאמית מחייבת בימים אלה להתפלל בבתים (ופא, 16 באפריל 2020). ראשי בתי הדין השרעיים ברשות הפלסטינית הודיעו כי המסגדים יישארו סגורים בחודש הרמצ’אן כדי לשמור על חיי האנשים (אנטוליה, 16 באפריל 2020).
  • מחמד אשתיה, ראש הממשלה הפלסטיני, קיים מסיבת עיתונאים בראמאללה במהלכה הודיע על צעדים מיוחדים לקראת חודש רמצ’אן. במסגרת זו, הוא שב והדגיש, כי המסגדים ימשיכו להיות סגורים לציבור. חנויות למכירת מיני מתיקה תהיינה פתוחות אולם ללא התקהלות קונים. חנויות בגדים, נעלים ותקשורת תהיינה פתוחות בימים שישי ושבת בין השעות 18:00-10:00 (חשבון הטוויטר של אבראהים מלחם, 20 באפריל 2020).
  • ח’אלד אלעסילי, שר הכלכלה הפלסטיני, מסר במהלך עדכון הבוקר (16 באפריל 2020), כי מלאי סחורות המזון של הרשות צפוי להספיק לשישה חודשים, וכי אין כל סיבה לדאגה לקראת חודש רמצ’אן. לדבריו, יבוא המזון נמשך גם בימים אלה, והרשות מאפשרת שינוע מזון וסחורות בין המחוזות. אלעסילי אמר, כי משרדו הגדיר שבעה מוצרי מזון עליהם מוטל פיקוח מלא ממשרדו במטרה לשמור על רמת מחירים סבירה ולמנוע הפקעת מחירים בשווקים (מען, 16 באפריל 2020).
  • גם ממשל חמאס ברצועת עזה הודיע, כי המסגדים יישארו סגורים בפרט לאחר הגעתם של הפלסטינים לרצועה דרך מעבר רפיח (אלרסאלה, 19 באפריל 2020). חמאס אף הפיצה קמפיין תחת הכותרת #הציות להנחיות [הינו] תחליף לתפילה#. בתום מפגש של מועצת חכמי הדת והמופתים ועם ועדת החירום הממשלתית ברצועה הודיע תת שר ההקדשים, כי הוחלט להמשיך את סגירת המסגדים גם במהלך חודש רמצ’אן. הוא קרא לתושבים לקיים את התפילות בבתים (אלראי, 20 באפריל 2020)
 ישיבת מועצת חכמי הדת והמופתים ברצועה עם ועדת החירום הממשלתית (אתר משרד ההקדשים ברצועה, 20 באפריל 2020).     הכנות בשוק אלזאויה בעזה לחודש רמצ'אן (חשבון הטוויטר של מא'מן זעיתר, 17 באפריל 2020)
מימין: ישיבת מועצת חכמי הדת והמופתים ברצועה עם ועדת החירום הממשלתית (אתר משרד ההקדשים ברצועה, 20 באפריל 2020). משמאל: הכנות בשוק אלזאויה בעזה לחודש רמצ’אן (חשבון הטוויטר של מא’מן זעיתר, 17 באפריל 2020)
תגובות ראשוניות להקמת ממשלה בישראל
  • להלן התייחסויות ראשונות להקמת הממשלה בישראל:
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, אמר כי כל קואליציה ישראלית המתבססת על המשך הסיפוח של “אדמת פלסטין הכבושה” תהווה איום מפורש לא רק על השלום, הביטחון והיציבות במזרח התיכון. לדבריו על הקהילה הבינלאומית לדרוש דין וחשבון מהממשלה הישראלית החדשה ולדרוש ממנה יישום מלא של התחייבויותיה בתוקף החוק הבינלאומי וההסכמים שנחתמו (אתר מחלקת המו”מ באש”ף, 20 באפריל 2020).
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי חתימת ההסכם היא אישור לכך שהעמדה הפלסטינית לפיה ישראל היא אויב העם הפלסטיני והאיום הגדול ביותר באזור. הוא ציין כי החתימה על ההסכם צריכה להיות תמריץ לכל הפלסטינים להזדרז ולגבש אסטרטגיה לאומית אחידה המבוססת על “התנגדות” והגנה על זכויות הפלסטינים והאינטרסים שלהם. ברהום ציין, כי לגושים הפוליטיים בישראל יש תכנית קיצונית ועם החתימה על הסכם קואליציוני הם חתמו גם על מחיקת זכויות העם הפלסטיני וסיפוח אדמותיו לצד הקמת מדינה יהודית (אתר חמאס, 20 באפריל 2020).
    • יוסף אלחסאינה, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, אמר כי ההסכם בין הליכוד למפלגת כחול לבן על הקמת ממשלה חדשה הוא צעד מתקדם ביישום “תכנית המאה”. הוא הוסיף כי ממשלת הסיפוח הישראלית משקפת את מידת הקיצוניות בישראל ומהווה מהלומה נוספת לכל התולים יהבם באפשרות של חידוש תהליך ההסדר (אתר הג’האד האסלאמי, 20 באפריל 2020)
  • עוד קודם לכן, בעת המגעים להקמת ממשלה, התייחסו בכירים ברשות הפלסטינית לתוכנית הסיפוח של הממשלה. בשיחה שערך מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, עם קונסולים ושגרירים של מספר מדינות אמר כי ההסכמה בין שתי המפלגות הגדולות בישראל על הקמת ממשלה מתבססת על סיפוח חלקים מהגדה המערבית מגדילה את עוצמת האתגרים עמם צריכים הפלסטינים להתמודד בעת הזאת . הוא קרא לגבש עמדה נחרצת לנוכח האיומים הללו כדי להגן על ההחלטות הבינלאומיות (ופא, 9 באפריל 2020).
ציון 32 שנים למותו של אבו ג’האד
  • במלאות 32 שנים למותו של ח’ליל אלוזיר (אבו ג’האד) ו-18 שנים למעצרו של מרואן ברע’ות’י פרסמה תנועת הנוער של פתח הודעה מיוחדת בה הדגישה, כי הם ימשיכו ללכת בדרכם של אבו ג’האד ומרואן ברע’ות’י (ופא, 16 באפריל 2020). בהודעה שפרסמה פתח לרגל יום השנה למותו של אבו ג’האד ציינה, כי הוא מהווה סמל לאומי למאבק והקרבה למען פלסטין וחירות העם הפלסטיני. אבו מאזן התייחס אף הוא ליום מותו של אבו ג’האד וציין, כי אבו ג’האד היה מנהיג היסטורי ומייסד תנועת פתח (ופא, 16 באפריל 2020).
 כרזה שפרסמה פתח לזכרו של אבו ג'האד "השהיד ח'ליל אלוזיר. הקליע הראשון והאבן הראשונה" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 15 באפריל 2020).     כרזה שפרסם היומון אלחיאת אלג'דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, לזכרו של אבו ג'האד (אלחיאת אלג'דידה, 17 באפריל 2020)
מימין : כרזה שפרסמה פתח לזכרו של אבו ג’האד “השהיד ח’ליל אלוזיר. הקליע הראשון והאבן הראשונה” (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 15 באפריל 2020). משמאל : כרזה שפרסם היומון אלחיאת אלג’דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, לזכרו של אבו ג’האד (אלחיאת אלג’דידה, 17 באפריל 2020)
פעילות חזבאללה על גבול הצפון
  • ב-18 באפריל 2020 דווח על מספר התרעות גדר בגבול ישראל לבנון . סריקה שערכו כוחות צה”ל בשטח העלתה כי הגדר נפגעה בשלוש נקודות לאורך הגבול. לאחר בדיקת כוחות צה”ל, נשללה חדירה לישראל. צה”ל הודיע כי הפגיעה בגדר הינה אירוע חמור וכי ישראל רואה בממשלת לבנון כאחראית למעשה (דובר צה”ל, 18 באפריל 2020).
אחד משלושת המוקדים בגדר גבול לבנון (חשבון הטוויטר של INTELsky, 18 באפריל 2020).    הגדר לאחר תיקונה (מימין: חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 19 באפריל 2020).
מימין: אחד משלושת המוקדים בגדר גבול לבנון (חשבון הטוויטר של INTELsky, 18 באפריל 2020). משמאל: הגדר לאחר תיקונה (מימין: חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 19 באפריל 2020).
  • כשלושה ימים לאחר האירוע מסר העיתון אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, כי שלוש חוליות של הארגון ביצעו פעולות חבלה מתואמות בגדר הביטחון. על פי הדיווח בוצעה הפעולה על פי תכנון מראש והיא נועדה לרשום “נקודת ציון מודיעינית ומבצעית מיוחדת נגד הביצורים של פיקוד הצפון” (אלאח’באר, 21 באפריל 2020).
 מטען דמה שנטען שהונח סמוך לאחד ממוקדי הפגיעה בגדר.     נטרול מטען הדמה
(חשבון הטוויטר של עליב שעיב, 18 באפריל 2020).
מימין: מטען דמה שנטען שהונח סמוך לאחד ממוקדי הפגיעה בגדר. משמאל: נטרול מטען הדמה
(חשבון הטוויטר של עליב שעיב, 18 באפריל 2020).

כרזה שנתלתה באחד ממוקדי החבלה. בה כתוב "#נקמה_קשה" תחת תמונתם של שלושת המנהיגים  אבו מהדי אלמהנדס, קאסם סולימאני ועמאד מע'ניה (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 18 באפריל ).
כרזה שנתלתה באחד ממוקדי החבלה. בה כתוב “#נקמה_קשה” תחת תמונתם של שלושת המנהיגים אבו מהדי אלמהנדס, קאסם סולימאני ועמאד מע’ניה (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 18 באפריל).

[1] להרחבה ראו נייר עמדה מה-21 באפריל 2020: "עסקת אסירים בחסות הקורונה: הזדמנויות, אתגרים והמלצות למדיניות".
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.