המערכה של הרשות הפלסטינית נגד נגיף הקורונה (עדכני ל-10 במאי 2020)

ביקורי צוותי שלום הציבור במפעלים ובבתי עסק פרטיים לפקח על יישום ההנחיות (דף הפייסבוק של מושל מחוז חברון, 9 במאי 2020)

ביקורי צוותי שלום הציבור במפעלים ובבתי עסק פרטיים לפקח על יישום ההנחיות (דף הפייסבוק של מושל מחוז חברון, 9 במאי 2020)

ביקורי צוותי שלום הציבור במפעלים ובבתי עסק פרטיים לפקח על יישום ההנחיות (דף הפייסבוק של מושל מחוז חברון, 9 במאי 2020)

ביקורי צוותי שלום הציבור במפעלים ובבתי עסק פרטיים לפקח על יישום ההנחיות (דף הפייסבוק של מושל מחוז חברון, 9 במאי 2020)

מושל מחוז בית לחם מבקר במאהל הבדיקות (דף הפייסבוק של מושל מחוז בית לחם, 7 במאי 2020)

מושל מחוז בית לחם מבקר במאהל הבדיקות (דף הפייסבוק של מושל מחוז בית לחם, 7 במאי 2020)

ראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה מודיע במסיבת עיתונאים בראמאללה על סדרת ההקלות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5 במאי 2020)

ראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה מודיע במסיבת עיתונאים בראמאללה על סדרת ההקלות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5 במאי 2020)

עיקרי תמונת המצב
  • להלן ההתפתחויות בעיקריות במערכה נגד התפשטות נגיף קורונה ביהודה ושומרון בשבוע האחרון (עדכני ל-10 במאי 2020):
    • התפשטות נגיף קורונה ביהודה ושומרון נמצאת במגמת ירידה. מספר החולים הפעילים ירד ל-88. שרת הבריאות הפלסטינית דיווחה, כי מזה שלושה ימים לא דווח על חולי קורונה נוספים.
    • חריג במגמה זאת הינו מחוז חברון, שם התחלואה נמצאת במגמת עלייה, והוא הפך עתה למחוז המוביל במספר החולים הפעילים. הסיבות לכך הינן, להערכתנו, שילוב של אי הקפדה על כללי הריחוק החברתי בשל האופי החמולתי-שבטי המאפיין את המחוז, הדבקה ע”י פועלים העובדים בישראל (כולל שוהים בלתי חוקיים) וסיבות נוספות.
    • גם בשכונות מזרח ירושלים נמשכת מגמת ההתמתנות בקצב עליית מספר החולים (104 חולים פעילים, ב-10 במאי 2020, על פי דיווחי הרשות). עם זאת אי-הקפדה על נוהלי הריחוק החברתי במהלך חודש רמצ’אן טומנת בחובה פוטנציאל התפרצות מחודשת של הנגיף בשכונות הללו.
    • לנוכח נתוני התחלואה המעודדים הכריז ראש הממשלה אשתיה על שורת הקלות נוספות בצעדי-המנע ברחבי יהודה ושומרון. עם זאת עדיין חל איסור על תפילות בציבור; הלימודים בגנים, בתי הספר והאוניברסיטאות עדיין לא חודשו והוקף המוסלמי עודנו אוסר כניסת מתפללים להר הבית.
ממדי התחלואה ביהודה ושומרון
כללי

על פי דיווחי משרד הבריאות של הרשות מספר הנדבקים הכולל בנגיף קורונה עומד על 355, מהם 88 חולים פעילים (10 במאי 2020). שרת הבריאות הפלסטינית דיווחה (10 במאי) כי זהו היום השלישי ברציפות, שבו לא אותרו חולי קורונה נוספים. לדברי שרת הבריאות מספר “המחוזות הנקיים מקורונה” עלה לחמישה (בית לחם, קלקיליה, ג’נין, יריחו, טובאס). 15,146 בני אדם עדיין שוהים בבידוד ביתי (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 9 במאי 2020). התפשטות הנגיף ביהודה ושומרון נבלמה איפא וההדבקה נמצאת עתה במגמת ירידה (למעט מחוז חברון).

מספר החולים הפעילים בנגיף קורונה בשטחי הרשות[1]

מספר החולים הפעילים בנגיף קורונה בשטחי הרשות

המספר הכולל של חולים בנגיף קורונה בשטחי הרשות[2]

המספר הכולל של חולים בנגיף קורונה בשטחי הרשות

התפלגות גיאוגרפית של התחלואה
  • מספר החולים הפעילים בנגיף קורונה מתמקד עתה במחוז חברון (40), יישובי עוטף ירושלים (24) ומחוז ראמאללה (13). להלן התפלגות התחלואה בשאר המחוזות: מחוז שכם (3), מחוז טול כרם (1) ומחוז סלפית (1) (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 9 במאי 2020). מחוזות בית לחם, קלקיליה, ג’נין, יריחו וטובאס הוכרזו ע”י שרת הבריאות כ”נקיים מקורונה”.
התפלגות החולים הפעילים על פי המחוזות[3]

התפלגות החולים הפעילים על פי המחוזות

התפלגות המספר הכולל של החולים על פי המחוזות[4]

התפלגות המספר הכולל של החולים על פי המחוזות

מוקדי התחלואה במחוזות השונים ביהודה ושומרון
 (פורטל קורונה מאפ, 10 במאי 2020)
מוקדי התחלואה במחוזות השונים ביהודה ושומרון
(פורטל קורונה מאפ, 10 במאי 2020)

  • בולטת במיוחד עליית התחלואה במחוז חברון (כ-43% מהחולים הפעילים וכ-17% מסך כל הנדבקים מתחילת המגפה). מחוז זה היה הרביעי בכלל המחוזות במספר הנדבקים ועתה הפך למחוז המוביל בהיקף התחלואה. הסיבות לכך הינן, להערכתנו, המבנה החמולתי-שבטי המאפיין את מחוז חברון, אשר תורם לאי- ההקפדה על כללי הריחוק החברתי. לכך ניתן להוסיף גם את אופיו המסחרי של מחוז חברון, אשר מקיים קשרי גומלין הדוקים עם מחוזות אחרים וההדבקה ע”י פועלים העובדים בישראל, ובכלל זה גם שוהים בלתי חוקיים.
קצב התפשטות נגיף קורונה בחברון[5]

קצב התפשטות נגיף קורונה בחברון

שכונות מזרח ירושלים
  • על פי דיווחי משרד הבריאות של הרשות חלה ירידה במספר החולים הפעילים בשכונות מזרח ירושלים. והוא עומד עתה על 104. המספר הכולל של החולים עומד מאז תחילת המגפה על 172 (עדכני ל-10 במאי 2020). כמו כן דווח על שני מקרי מוות בשכונות מזרח ירושלים. עם זאת קיים פוטנציאל לעלייה מחודשת בהיקף ההדבקות, בעיקר בשל הפרת כללי הריחוק החברתי במהלך חודש רמצ’אן.
מספר החולים הפעילים בנגיף קורונה בשכונות מזרח ירושלים[6]

מספר החולים הפעילים בנגיף קורונה בשכונות מזרח ירושלים

כלל החולים בנגיף הקורונה במזרח ירושלים מאז תחילת המגפה[7]

כלל החולים בנגיף הקורונה במזרח ירושלים מאז תחילת המגפה

  • להלן התבטאויות שני פעילים מקומיים מסלואן שבמזרח ירושלים המסייעים למלחמה בנגיף:
    • מניר אלע’ול הינו פעיל חברתי בסלואן, המשתייך לוועדת החירום המסייעת, גוף מקומי המורכב מנכבדים ופעילים חברתיים, המסייעים לרופאי סלואן במאבק נגד הקורונה. בראיון לקול פלסטין הוא הזהיר מפני “פצצת זמן” של נפגעי קורונה, בשל אי-היענות התושבים לבוא ולהיבדק ובשל ההתקהלות הרבה בשווקים ובבתי מסחר (דניא אלוטן, 10 במאי 2020). הוא גם מתח ביקורת על משרד הבריאות הישראלי בשל כמות הבדיקות הנמוכה המתבצעת במזרח ירושלים (דף הפייסבוק של מניר אלע’ול, 9 במאי 2020).
    • ד”ר סאמר אלאעור, המשתייך לגוף מקומי בשם וועדת רופאי סלואן, מתח ביקורת על ישראל ועל משרד הבריאות הישראלי. הוא טען, כי ישראל אינה מונעת מתושבים להסתובב ברחובות, אין מעקב אחר המסלול האפידמיולוגי של תושבי מזרח ירושלים, לא מועבר מידע על מספר החולים, וקיים עיכוב בבדיקות הדגימות במרכזים הרפואיים במזרח ירושלים. לדבריו ישראל אינה מעניקה את מלוא תשומת הלב לשכונות מזרח ירושלים ובה בעת היא מונעת מהרשות הפלסטינית לפעול בהן. הוא ציין, כי השכונה הנגועה ביותר במזרח ירושלים הינה סלואן, שבה מספר החולים עלה ל-56. הוא גם מתח ביקורת על התנהגות התושבים: חלק מהם מזלזל במגפה, מעטים מקפידים להישאר בבתיהם, קיים חוסר מודעות לחשיבות הבדיקות ויש אף כאלו הרואים בהן אות קלון (צפא, 7 במאי 2020).
פיקוח הרשות הפלסטינית על יישום צעדי-המנע
  • מושלי המחוזות השונים וצוותים מטעמם ממשיכים לפקח על יישום הנחיות משרד הבריאות:
    • מחוז חברון: “צוותי שלום הציבור” המשיכו לקיים ביקורים במפעלים ובבתי עסק פרטיים כדי לפקח על יישום ההנחיות (דף הפייסבוק של מושל מחוז חברון, 9 במאי 2020).
    • בית לחם: מושל מחוז בית לחם כאמל חמיד ביקר במאהל הבדיקות, שהקימו משרד הבריאות והסהר האדום הפלסטיני בבית לחם (דף הפייסבוק של מושל מחוז בית לחם, 7 במאי 2020).

מושל מחוז בית לחם מבקר במאהל הבדיקות 
(דף הפייסבוק של מושל מחוז בית לחם, 7 במאי 2020)
מושל מחוז בית לחם מבקר במאהל הבדיקות
(דף הפייסבוק של מושל מחוז בית לחם, 7 במאי 2020)

  • ראמאללה: מושלת מחוז ראמאללה לילא ע’נאם יחד עם ראשי המנגנונים בראמאללה, קיימה סבב ביקורים בשווקים כדי לפקח על יישום הנחיות משרד הבריאות (דף הפייסבוק של לילא ע’נאם, 6 במאי 2020). מנגד, ע’נאם השתתפה בהלוויית סגן מפקד המשטרה בראמאללה, בשאר אלברע’ות’י, אשר בה לא נשמר מרחק הולם בין המשתתפים (דף הפייסבוק של לילא ע’נאם, 7 במאי 2020).
 מושלת מחוז ראמאללה לילא ע'נאם מקיימת סבב ביקורים בשווקים.     מושלת ראמאללה בהלווית סגן מפקד המשטרה בראמאללה, שבה לא נשמר מרחק הולם  בין המשתתפים (דף הפייסבוק של לילא ע'נאם, 7 במאי 2020)
מימין: מושלת מחוז ראמאללה לילא ע’נאם מקיימת סבב ביקורים בשווקים. משמאל: מושלת ראמאללה בהלווית סגן מפקד המשטרה בראמאללה, שבה לא נשמר מרחק הולם בין המשתתפים (דף הפייסבוק של לילא ע’נאם, 7 במאי 2020)

משרד הבריאות הפלסטיני קורא להימנע מהתקהלות בשווקים ובמרכזי הקניות
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 9 במאי 2020)
משרד הבריאות הפלסטיני קורא להימנע מהתקהלות בשווקים ובמרכזי הקניות
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 9 במאי 2020)

גוברת ההרפיה בצעדי-המנע של הרשות הפלסטינית
  • על רקע נתוני התחלואה המעודדים גוברת ההרפיה בצעדי-המנע של הרשות. ב-5 במאי 2020 הודיע ראש הממשלה מחמד אשתיה על סדרת הקלות נוספות ברחבי יהודה ושומרון[8]. הוא הוסיף כי הקלות אלה ניתנות לביטול בכל עת, בהתאם למצב ולהתפתחויות.
  • עיקר ההקלות: תתאפשר תנועה בין הכפרים בתוך כל מחוז ותנועת כלי רכב פרטיים בין המחוזות, שבהם אין תחלואת קורונה; צוותי ניהול במוסדות להשכלה גבוהה יוכלו לחזור לעבודתם, כל אחד במחוזו; תותר פתיחת מכוני יופי ומספרות בימים שישי ושבת; חידוש פעילות עסקים הקשורים לענף הבנייה. עם זאת לא יתאפשרו עדיין תפילות בציבורולימודים בגני ילדים, בתי ספר ואוניברסיטאות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5 במאי 2020).
חידוש פעילות תחבורה ציבורית במרכז העיר שכם בעקבות ההרפיה בצעדי-המנע 
(ופא, 6 במאי 2020). 
     חידוש הפעילות במספרה בשכם (ופא, 9 במאי 2020)
מימין: חידוש פעילות תחבורה ציבורית במרכז העיר שכם בעקבות ההרפיה בצעדי-המנע
(ופא, 6 במאי 2020). משמאל: חידוש הפעילות במספרה בשכם (ופא, 9 במאי 2020)
  • מועצת הוקף החליטה על המשך איסור כניסת מתפללים מוסלמים לשטח הר הבית. לדברי המועצה, שערי הר הבית ימשיכו להיות נעולים בפני המתפללים. עם זאת, והיה וישראל תאפשר כניסת מבקרים ישראל להר הבית, הרי שהוקף יפתח את כל שערי הר הבית למתפללים מוסלמים וישראל תהיה אחראית להשלכות מצב שכזה (ופא, 10 במאי 2020).
סיוע חיצוני לרשות הפלסטינית
  • שרת הבריאות הפלסטינית מי אלכילה ושר החוץ הפלסטיני ריאצ’ אלמאלכי השתתפו בטקס קבלת סיוע תורכי למלחמה בקורונה. הטקס התקיים בראמאללה ונכח בו שגריר תורכיה ברשות. הסיוע התורכי לרשות כולל 40 אלף ערכות בדיקה קורונה, 100 אלף מסכת מסוג N95, 40 אלף חליפות מיגון, 20 אלף משקפי הגנה, 20 אלף ליטר חומרי חיטוי, וארבעה מכשירי בדיקה PCR (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 5 במאי 2020).

[1] על פי דף הפייסבוק של מחמד אשתיה מ- 10 במאי 2020.
[2]
על פי חשבון הטוויטר של אבראהים מלחם, 10-5 במאי 2020.
[3]
לפי דף הפייסבוק של מחמד אשתיה מ- 10 במאי 2020.
[4]
על פי חשבון הטוויטר של אבראהים מלחם, 10-5 במאי 2020.
[5]
על פי חשבון הטוויטר של אבראהים מלחם, 10-5 במאי 2020. הגרף מתייחס לסך הכול של הנדבקים ולא לחולים הפעילים.
[6]
על פי דף הפייסבוק של מחמד אשתיה מ- 10 במאי 2020.
[7]
על פי חשבון הטוויטר של אבראהים מלחם, 10-5 במאי 2020.
[8]
על תחילת ההרפיה בצעדי-המנע ראו פרסום מרכז המידע: "המערכה של הרשות הפלסטינית נגד נגיף הקורונה (עדכני ל-4 במאי 2020).