חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני ( 12-6 במאי 2020)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל בכפר יעבד (דף הפייסבוק של יעבד, 12 במאי 2020)

פעילי פלוגות ירושלים במהלך הפעילות השוטפת (סוכנות אנטוליה, 6 במאי 2020)

פעילי פלוגות ירושלים במהלך הפעילות השוטפת (סוכנות אנטוליה, 6 במאי 2020)

הריסת בית המחבל על הריסות הבית נתלו דגלי פלסטין, דגלי החזית העממית ותמונת המחבל עליה נכתב :

הריסת בית המחבל על הריסות הבית נתלו דגלי פלסטין, דגלי החזית העממית ותמונת המחבל עליה נכתב : "ההתנגדות, תועלת מתמשכת" (ופא, 11 במאי 2020)

הריסת בית המחבל על הריסות הבית נתלו דגלי פלסטין, דגלי החזית העממית ותמונת המחבל עליה נכתב :

הריסת בית המחבל על הריסות הבית נתלו דגלי פלסטין, דגלי החזית העממית ותמונת המחבל עליה נכתב : "ההתנגדות, תועלת מתמשכת" (ופא, 11 במאי 2020)

פעילי פלוגות ירושלים במהלך הפעילות השוטפת (סוכנות אנטוליה, 6 במאי 2020)

פעילי פלוגות ירושלים במהלך הפעילות השוטפת (סוכנות אנטוליה, 6 במאי 2020)

תמונותיהם של חסן נצראללה וקאסם סלימאני במהלך התרגיל לכבוד יום ירושלים העולמי (חשבון הטוויטר של יונס אלזעתרי, 9 במאי 2020)

תמונותיהם של חסן נצראללה וקאסם סלימאני במהלך התרגיל לכבוד יום ירושלים העולמי (חשבון הטוויטר של יונס אלזעתרי, 9 במאי 2020)

בכיר חמאס אסמאעיל רצ'ואן נואם בעצרת (פלסטין און ליין, 8 במאי 2020).

בכיר חמאס אסמאעיל רצ'ואן נואם בעצרת (פלסטין און ליין, 8 במאי 2020).

ג'מעה אלתאיה בכיר הארגון נואם בעצרת (דף הפייסבוק של סטודיו אלאמיר בכפר נעמה, 8 במאי 2020)

ג'מעה אלתאיה בכיר הארגון נואם בעצרת (דף הפייסבוק של סטודיו אלאמיר בכפר נעמה, 8 במאי 2020)

  • התפשטות נגיף קורונה ביהודה, שומרון ורצועת עזה הינה מתונה ונמצאת תחת שליטה. ביהודה ושומרון ההתפשטות נמצאת בירידה (מספר החולים הפעילים ירד ל-66). ברצועת עזה לא אותרו נדבקים חדשים (מספר הנדבקים נותר עשרים, מהם החלימו 14). עם זאת בכירי ממשל חמאס ממשיכים להביע חשש מפני התפרצות בלתי נשלטת של הנגיף ברצועה, כשברקע תופעות של העדר ציות להנחיות ולצעדי המנע שננקטו.
  • בצפון מערב השומרון נהרג חייל צה”ל בעת פעילות מעצר חשודים כתוצאה מהשלכת אבן גדולה מגג בית שבו פעלו כוחות הביטחון. ביהודה ושומרון נמשכו האירועים השגרתיים של השלכת אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלים. ברצועת עזה שוגרה רקטה לעבר ישראל, לאחר הפוגה של למעלה מחודש. בתגובה תקפו טנקים של צה”ל עמדות צבאיות של חמאס.
  • בעקבות צו ישראלי האוסר לספק שירותים בנקאיים למשפחות שהידים ולמחבלים האסירים, מספר בנקים פלסטינים וערביים סגרו או הקפיאו את הפעילות בחשבונות השהידים והאסירים. ברשות הפלסטינית הגיבו, כי כל היענות של הבנקים לאיומים הישראלים תחשב לעבירה על החוק. כמו כן אירעו מספר תקריות אלימות נגד סניפי בנקים. הרשות הקימה ועדה שתבחן פתרונות, שיגנו על משכורות האסירים ועל הבנקים מפני ישראל, ויבטיחו את המשכיות העברת הכספים.
  • על רקע הידיעות בתקשורת בדבר כוונת הממשלה הישראלית החדשה לספח שטחים פלסטינים, החלה פעלתנות דיפלומטית והסברתית של הרשות הפלסטינית. אבו מאזן הזהיר כי אם תכריז ישראל על סיפוח של חלק מהשטחים הפלסטינים יבוטלו כל ההסכמים עם ישראל וארה”ב. בתקשורת הפלסטינית והערבית דווח על כוונת הרשות לפנות לשרי הביטחון של האיחוד האירופאי, למועצת הביטחון ולבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC).

יהודה ושומרון

  • על פי דיווחי משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית מספר הנדבקים בנגיף קורונה ביהודה ושומרון עומד על 355, מהם 66 חולים פעילים (ופא, 11 במאי 2020). שרת הבריאות הפלסטינית דיווחה, כי זהו היום הרביעי ברציפות שלא אותרו בו חולים חדשים. מספר “המחוזות הנקיים מקורונה” עלה לשישה לאחר שמחוז סלפית הצטרף לרשימה (המחוזות האחרים הם בית לחם, קלקיליה, ג’נין, יריחו, טובאס). 14,875 בני אדם עדיין שוהים בבידוד ביתי (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 9 במאי 2020).
  • מספר החולים הפעילים עפ”י חתך אזורי לפי הפירוט הבא : מחוז חברון – 33, יישובי עוטף ירושלים – 17, מחוז ראמאללה – 13, מחוז שכם – שניים, מחוז טול כרם – אחד. מספר החולים הפעילים בשכונות מזרח ירושלים עומד על 104.
  • על רקע נתוני התחלואה המעודדים ניכרת הקלה בצעדי-המנע שנקטה הרשות. ב-5 במאי 2020 אושרה תנועה בין המחוזות ונפתחו בתי עסק. מוסדות החינוך עדיין סגורים. כמו כן סגור מתחם הר הבית[1].
רצועת עזה
  • על פי דובר משרד הבריאות של חמאס לא אותרו נדבקים חדשים בנגיף קורונה (אלאקצא, 11 במאי 2020). מספר החולים עומד על עשרים מהם החלימו 14. עד כה בוצעו ברצועה 7,111 בדיקות. ברצועה תשעה מתחמי בידוד פעילים, בהם שוהים 461 תושבים.
פתיחת מעבר רפיח
  • ב-12 במאי 2020 הודיע משרד הפנים של חמאס על פתיחת מעבר רפיח למשך יומיים. בתקופה זאת תתאפשר כניסה לרצועה של תושבים. מדובר על בין 1,000 ל-1,500 בני אדם, שישובו ממצרים לרצועה. כל התושבים שישובו לרצועה יכנסו לבידוד של 21 יום (אלאקצא, 9 במאי 2020). דובר משרד הבריאות ברצועת עזה ציין, כי נשים וסטודנטים שיגיעו יועברו לבתי מלון ייעודיים, מתחמי הבידוד במעבר ארז ומעבר רפיח יוקצו עבור החוזרים הצעירים. לאחר ארבעה ימים תערכנה בדיקות במרכזי הבידוד לכלל החוזרים. בדיקה נוספת תערך ביום העשרים לבידוד (אלקדס, 11 במאי 2020).
  • בכירי ממשל חמאס, העוסקים בלחימה בקורונה ממשיכים להביע חשש מפני התפרצות בלתי נשלטת של הנגיף בתוך הרצועה. כדי למנוע התפשטות הנגיף הם מנסים לרתום מוקדי כוח חברתיים ברצועה (מח’תארים, נכבדים) בניסיון להביא לשינוי בקוד ההתנהגות של התושבים. ברקע עומדות תופעות של העדר ציות להנחיות ולצעדי המנע: ארוחות שבירת צום רבות משתתפים; מפגשי משפחות במהלך רמצ’אן; תפילות המוניות מחוץ למסגדים; הלוויות רבות משתתפים והצטופפות בשווקים [2].
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-6 במאי 29020 שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל. הרקטה נפלה בשטח פתוח סמוך לאחד מיישובי עוטף עזה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הרקטה שוגרה לאחר למעלה מחודש, שבו לא שוגרו רקטות מרצועת עזה.
  • בתגובה לשיגור הרקטה תקפו טנקים של צה”ל עמדות צבאיות של חמאס בצפון רצועת עזה (דובר צה”ל, 6 במאי 2020). כלי התקשורת הפלסטינית דיווחו על תקיפה ארטילרית בצפון רצועת עזה של מספר עמדות תצפית של חמאס ומוצבים של “כוח הריסון” (שהאב, פלסטין אליום, 86 במאי 2020).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

חייל צה”ל נהרג במהלך מעצר חשודים
  • בליל 12-11 במאי 2020 ביצעו כוחות הביטחון הישראלים פעילות מעצר חשודים בכפר יעבד (צפון מערב השומרון). בתום הפעילות, כשהיו כוחות הביטחון בדרכם אל מחוץ לכפר, הושלכה אבן גדולה מגג בית שבו פעלו הכוחות. האבן פגעה בראשו של חייל צה”ל אשר נפצע באורח קשה. מאוחר יותר מת החייל מפצעיו. כוחות צה”ל החלו בסריקות לאיתור המחבל שיידה את האבן (דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 12 במאי 2020).

פעילות כוחות צה"ל בכפר יעבד 
(דף הפייסבוק של יעבד, 12 במאי 2020)
פעילות כוחות צה”ל בכפר יעבד
(דף הפייסבוק של יעבד, 12 במאי 2020)

  • הפלסטינים ברכו על הפיגוע. ברשתות החברתיות פורסמו כרזות המפארות את המעשה תחת ההאשטאג #אבן_יעבד. חאזם קאסם, דובר חמאס, ציין כי הפלסטינים בגדה מוכיחים בכל פעם מחדש את יכולתם במאבק עם ישראל. לדבריו התנגדותם של הצעירים הפלסטינים הינה הוכחה לכך שהם דבקים בהחלטתם לסלק את “הכיבוש” בתגובה להחלטה לספח שטחים. לדבריו הפלסטינים הם אלה שקובעים את גורל הסכסוך עם ישראל למרות תמיכת ארה”ב בישראל (פלסטין, 12 במאי 2020).
כרזה הנושאת את ההאשטאג #אבן_יעבד (חשבון הטוויטר של מחמד אלדאיה מעזה, 12 במאי 2020).      כרזה נוספת בה נכתב: יעבד מתנגדת ונחלצת נגד הכובש (חשבון הטוויטר PALDF, 12 במאי 2020)
מימין: כרזה הנושאת את ההאשטאג #אבן_יעבד (חשבון הטוויטר של מחמד אלדאיה מעזה, 12 במאי 2020). משמאל: כרזה נוספת בה נכתב: יעבד מתנגדת ונחלצת נגד הכובש (חשבון הטוויטר PALDF, 12 במאי 2020)
אירועים בשטח
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלים. רוב האירועים התמקדו באזור ראמאללה, גוש עציון וחברון. כמו כן נמשכה פעילות מעצר חשודים ע”י כוחות הביטחון הישראליים. להלן אירועים עיקריים:
    • 11 במאי 2020 – בפעילות כוחות הביטחון בכפר קפין (אזור טול כרם) נעצרו שני חשודים בפעילות טרור והשתייכות לארגון החזית העממית לשחרור פלסטין. אחד החשודים שניסה להימלט נורה ונפצע (דוברות משמר הגבול, 11 במאי 2020).
    • 11 במאי 2020- אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתקוע (צפונית מזרחית לחברון) .לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 במאי 2020 ).
    • 10 במאי 2020 – אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב דרומית מערבית לחברון. כוח צה”ל ירה לעבר שני הפלסטינים, שיידו את האבנים, ופצע אותם באורח קל. השניים פונו לבתי חולים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 במאי 2020).
    • 9 במאי 2020 – שני צמיגים הוצתו על כביש סמוך לעפרה. הכביש נחשם לתנועה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2020).
    • 8 במאי 2020 – שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב סמוך לעבוד (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2020).
    • 8 במאי 2020 – אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לדיר נזאם (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפעים. נגרם נזק למספר כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במאי 2020).
    • 8 במאי 2020 – בקבוק תבערה הושלך לעבר ג’יפ סיור משטרתי במעבר זיתים (מזרח ירושלים) . לא היו נפגעים. כלי הרכב נשרף כליל (דוברות כיבוי והצלה ירושלים, 8 במאי 2020).
    • 7 במאי 2020 – אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור בית ענון, צפונית לקריית ארבע. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 במאי 2020).
    • 7 במאי 2020 – אבנים יודו לעבר אוטובוס, שעמד בפקק תנועה בכביש גוש עציון-חברון סמוך לבית אומר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 במאי 2020).
    • 7 במאי 2020 – אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאלמועיר (צפונית לראמאללה) לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7במאי 2020).
    • 6 במאי 2020 – שלושה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב סמוך לדיר קדיס (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 במאי 2020).
    • 6 במאי 2020 – אבנים יודו לעבר כלי רכב צבאי בכביש חוצה יהודה. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 במאי 2020).
    • 6 במאי 2020 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון חברון, סמוך למחנה הפליטים אלערוב. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 במאי 2020).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

הריסת בית מחבל
  • בליל 10 במאי 2020 הרסו כוחות ביטחון הישראליים את ביתו של קאסם שבלי אלברע’ות’י בכפר כובר (צפונית מערבית לראמאלללה). אלברע’ותי ביצע יחד עם מספר מחבלים נוספים, חברי החזית העממית לשחרור פלסטין את פיגוע המטען במעין דני, סמוך לדולב ב-23 באוגוסט 2019, אשר בו נהרגה צעירה ישראלית ואביה ואחיה נפצעו. הריסת הבית בוצעה לאחר שנדחו עתירות שהגישה משפחת המחבל לבית המשפט העליון. במהלך פעילות כוחות הביטחון אירעו במקום הפרות סדר אלימות בהן השתתפו עשרות פלסטינים שהבעירו צמיגים ויידו אבנים ובקבוקי תבערה (דובר צה”ל, 11 במאי 2020). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על פציעתו של פלסטיני במהלך העימותים (פאל אינפו, 11 במאי 2020).
  • הריסת הבית זכתה לגינויים רבים: מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, אמר בפתח ישיבת הממשלה הם מגנים את הריסת ביתו של האסיר קאסם אלברע’ות’י (הטלוויזיה הפלסטינית, 11 במאי 2020). החזית העממית לשחרור פלסטין הודיעה כי הריסת הבית לא תכבה את אש “ההתנגדות” אלא רק תגביר אותה, ותהפוך אותה לאלימה יותר (אלמג’ד, 11 במאי 2020); חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר, כי הריסת הבית היא בגדר “פשע מלחמה” נוסף נגד הציבור הפלסטיני. הוא ציין כי המשך מדיניות הריסת הבתים מעידה על כישלון ישראל (“הכיבוש”) להיאבק בהתקוממות העממית (אתר חמאס, 11 במאי 2020). מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הריסת הבית היא “פשע מתמשך” נגד העם הפלסטיני והמשך לתוקפנות ישראל נגד האסירים הפלסטינים (פלסטין אליום, 11 במאי 2020).
אירועי סיום רמצ’אן
  • בימים הקרובים אמורים הפלסטינים לציין מספר אירועים: יום ירושלים, המצוין בכל שנה ביום שישי האחרון של רמצ’אן[4]; יום הנכבה ויום השנה להעברת שגרירות ארה”ב לירושלים. הרשות העליונה לצעדות השיבה הודיעה כי ביום שישי 22 במאי 2020 (יום שישי האחרון לחודש רמצ’אן) יצוינו שלושת אירועים אלה. על פי ההודעה ציון האירועים יתבצע תוך שמירה על בריאות הציבור (אמד, 11 במאי 2020).
ארגוני הטרור ברצועה ממשיכים בפעילות צבאית ובאימונים
  • על רקע משבר הקורונה וחודש הרמצ’אן, הדגישו פעילי הזרועות הצבאיות כי הם ממשיכים בשגרת האימונים שלהם ומכינים עצמם לעימות אפשרי נגד ישראל. כך למשל בכתבה שהתפרסמה באלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, נמסר מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין כי התצפיות שמבצעים פעילי “ההתנגדות” בשטח נמשכות באופן שגרתי גם ברמצ’אן. כמו כן נמשכת פעילות חפירת המנהרות. היחידה הרקטית נמצאת אף היא בכוננות (אלמיאדין, 10 במאי 2020). באלערבי אלג’דיד פורסמה כתבה המתעדת את פעילות הרחפנים שבידי הארגונים הפלסטינים[5]. לדברי הכתבה חמאס וארגונים נוספים ממשיכים לפתח את יכולותיהם הצבאיות כהכנה לעימות הבא עם ישראל. כמו כן דווח, כי הנח’בה, יחידת העילית של חמאס, ביצעה לאחרונה אימונים במוצביה (אלערבי אלג’דיד, 6 במאי 2020). סוכנות אנטוליה פרסמה כתבה המתעדת את פעילות הביטחון השוטף של כוח המשתייך לזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי במהלך חודש רמצ’אן. בכתבה נראים פעילי פלוגות ירושלים, חמושים בנשק ובציוד תצפית, מזרחית לח’אן יונס, במרחק של פחות מקילומטר מגדר הגבול (סוכנות אנטוליה, 6 במאי 2020).
  • גדודי אבו עלי מצטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית, קיימו תרגיל צבאי במוצב בדרום הרצועה לכבוד יום ירושלים העולמי. לדברי אבו ג’מאל, דובר הזרוע הצבאית, מייצג יום ירושלים העולמי יום של מאבק בינלאומי בהנהגת “ציר ההתנגדות” נגד הציונות והאימפריאליזם העולמיים. הוא בירך את קאסם סלימאני ואת איראן ואת חזבאללה ומנהיגה חסן נצראללה (אתר גדודי אבו עלי מצטפא, 9 במאי 2020; אתר החזית העממית, 10 במאי 2020).
התרגיל הצבאי (אתר הזרוע הצבאית, 9 במאי 2020)     תמונותיהם של חסן נצראללה וקאסם סלימאני במהלך התרגיל לכבוד יום ירושלים העולמי (חשבון הטוויטר של יונס אלזעתרי, 9 במאי 2020)
מימין: התרגיל הצבאי (אתר הזרוע הצבאית, 9 במאי 2020) משמאל: תמונותיהם של חסן נצראללה וקאסם סלימאני במהלך התרגיל לכבוד יום ירושלים העולמי (חשבון הטוויטר של יונס אלזעתרי, 9 במאי 2020)
  • בתוך כך נמסר על קריסת מנהרה בשכנות זייתון בעזה. הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על מותו של מא’מן אחמד אבו חג’ר, בן 25, תושב שכונת אלזיתון בעזה שהיה פעיל הזרוע הצבאית (אתר גדודי אלקסאם, 6 במאי 2020).

פעיל חמאס שנהרג בקריסת מנהרה 
(אתר גדודי אלקסאם, 6 במאי 2020)
פעיל חמאס שנהרג בקריסת מנהרה
(אתר גדודי אלקסאם, 6 במאי 2020)

פעילות מחאה ברצועה נגד נורמליזציה עם ישראל
  • רשת הטלוויזיה הסעודית MBC, המשדרת מדובאי, החלה להקרין במהלך חודש רמצ’אן שתי סדרות הקשורות לישראל ולעם היהודי: הסדרה “אם הארון” (בעברית: אם אהרון), אשר עוסקת ביחסים בין מוסלמים ליהודים בכווית בשנות ה-40 טרם הקמת מדינת ישראל והסדרה “מח’רג’ 7” (מקום יציאה 7) הכוללת מסרים חיוביים כלפי ישראל, וקוראת להידוק יחסים עמה (MAKO, 27 באפריל 2020).
  • הקרנת הסדרות עוררה מחאות בעולם הערבי ונמתחה עליהן ביקורת בטענה, כי הן מקדמות נורמליזציה עם ישראל. על רקע זה ערכה הוועידה העממית להתנגדות לנורמליזציה ברצועת עזה ערכה מסיבת עיתונאים במהלכה קראו לציבור הפלסטיני לעלות ב-8 במאי 2020 על גגות הבתים ולהניף את דגל פלסטין “כדי להזהיר את בני האומה הערבית מסכנת הסרטן הישראלי ולהזכיר להם את פשעיו נגד הפלסטינים”. האני אלת’ואבתה, חבר הוועד המרכזי של החזית העממית, נשא דברים בשם הארגונים הפלסטיניים, וגינה את הנורמליזציה על צורותיה האומנותיות והתקשורתיות. הוא אמר, כי לא ניתן לעבור בשתיקה על פשעי הנורמליזציה, התיאום הביטחוני והקשר עם החברה הישראלית (אלערבי אלג’דיד, 6 במאי 2020).
  • ב-8 במאי 2020 נענו רבים ברצועה לקריאה והניפו דגלים על גגות הבתים ובמרפסות. הגוש האסלאמי, ארגון הסטודנטים של חמאס, ערך עצרות ברחבי הרצועה תחת הכותרת “סטודנטים נגד הנורמליזציה”. בעצרת במערב העיר עזה נשא דברים אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, שהדגיש את התנגדות חמאס לכל צורות הנורמליזציה, והביע התנגדותו לסדרות הדרמה שקוראות לנורמליזציה עם ישראל (פלסטין און ליין, 8 במאי 2020). אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שיגר מסר לפורום הערבי הווירטואלי להתנגדות לנורמליזציה לפיו “הנורמליזציה עם האויב הציוני היא פשע גדול, חטא בלתי נסלח ודקירה בוגדנית בחזה של עמנו ואומתנו”(קדס פרס, 8 במאי 2020).
 בכיר חמאס אסמאעיל רצ'ואן נואם בעצרת (פלסטין און ליין, 8 במאי 2020).    הפרחת בלונים עם כרזה בגנות הנורמליזציה בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של פלסטין אלא'ן, 8 במאי 2020)
מימין: בכיר חמאס אסמאעיל רצ’ואן נואם בעצרת (פלסטין און ליין, 8 במאי 2020). משמאל: הפרחת בלונים עם כרזה בגנות הנורמליזציה בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של פלסטין אלא’ן, 8 במאי 2020)
נפטר חבר הלשכה המדינית של חמאס
  • אחמד אלכרד (אבו אסאמה), חבר הלשכה המדינית של חמאס נפטר מדום לב בגיל שבעים. אלכרד נחשב מזה שנים כראש מערך הדעוה של חמאס ברצועה הוא גם שימש בעבר כשר הרווחה בממשלת הניה, כראש עיריית דיר אלבלח וראש אגודת אלצלאח המזוהה עם חמאס (אתר חמאס, 10 במאי 2020).
  • למרות איום התפשטות נגיף קורונה וצעדי המנע הננקטים ברצועה קראה חמאס לציבור הרחב להגיע להשתתף בהלווייתו שנערכה בדיר אלבלח וכללה גם טקס צבאי. טקס הלוויה היה רב משתתפים ונטלו בו חלק גם בכירי חמאס ובראשם יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה. בתמונות שתעדו את מסע את ההלוויה ניתן לראות, כי במהלך ההלוויה לא התקיימה שמירת המרחק בין הנוכחים ורבים מהמשתתפים אינם עוטים מסיכות.
סיוע הרשות לנפגעי משבר הקורונה
  • בדברים שנשא מחמד אשתיה בפתח ישיבת הממשלה ציין כי עד כה נאספו מהמגזר הפרטי במסגרת קרן התורמים שיזם תרומות בגובה של 57 מיליון ₪. לדבריו יחולקו כספי התרומות שנאספו בכל השטחי הרשות הפלסטינית, במחנות הפליטים בעזה, בירושלים בלבנון ובסוריה. סה”כ 90 אלף משפחות ייהנו מכספים אלו באופן ישיר או באמצעות מוצרי יסוד שיחולקו להן (הטלוויזיה הפלסטינית, 11 במאי 2020). קודם להצהרת אשתיה הודיע משרד הרווחה ברשות הפלסטינית על תחילת חלוקה של סיוע מקרן התורמים בגובה של 500 ₪ למשפחות שנפגעו ממשבר הקורונה (אמד, 10 במאי 2020).
  • נצרי אבו ג’יש, שר העבודה ברשות הפלסטינית, הודיע כי הממשלה תתחיל להעביר כספי סיוע לעובדים שנפגעו ממשבר הקורונה החל מיום ראשון 17 במאי 2020 . החלוקה תתבצע במשך חמישה ימים במסגרתה ישולם המענק ליותר מ-40,000 משפחות. כל משפחה תקבל סכום של 700 ₪ (פלסטין אליום, 11 במאי 2020).
העברת כספים מישראל
  • בתקשורת הישראלית דווח, כי בכוונת ישראל לחתום על הסכם עם הרשות הפלסטינית שלפיו תעביר ישראל לרשות הפלסטינית סכום של 800 מיליון שקלים כהלוואה. גורמים מדיניים אמרו, כי מדובר במקדמה על חשבון כספי המיסים, שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית, מכיוון שמשבר הקורונה גרם לירידה תלולה בהכנסות הרשות הפלסטינית כולל תשלומי המיסים שישראל גובה עבורם . על פי ההסכם יועברו הכספים בארבע פעימות אחת לחודש (הארץ, 9 במאי 2020) .
צו ישראלי לסגירת חשבונות בנקים של משפחות שהידים ואסירים פלסטינים
  • בחודש פברואר 2020 פרסם אלוף פיקוד המרכז נדב פדן תיקון לצו הקובע כי החזקת חשבון בנק של אסיר פלסטיני מהווה עבירה על החוק. התיקון קבע, כי אסור לספק שירותים בנקאיים למחבלים האסורים בישראל ולאסירים משוחררים. תיקון זה חשף את הבנקים, המנהלים חשבונות אסירים, ואת עובדיהם לעונשי מאסר וסנקציות כלכליות (תקשורת ישראלית, 9 במאי 2020).
  • ב-9 במאי 2020 אמור היה הצו להיכנס לתוקפו. מספר ימים קודם לכן שיגרה המחלקה המשפטית של מכון המחקר הישראלי מבט לתקשורת הפלסטינית (PMW) מכתבי התראה למנהלי הבנקים הפועלים ברשות הפלסטינית. במכתבים צוין, כי על פי התיקון לצו אם ימשיכו מנהלי הבנקים והפקידים לנהל את חשבונות האסירים בבתי הכלא בישראל ואסירים משוחררים ,הם יהפכו לשותפים לדבר עבירה ויהיו חשופים לתביעות.
  • מספר בנקים פלסטינים וערבים, הפועלים בתחומי הרשות הפלסטינית, הגיבו על ההתפתחויות הללו. חלקם סגרו בפועל חשבונות של אסירים וחלקם רק הקפיאו את הפעילות בחשבונות. גורמים ברשות הפלסטינית מסרו כי כל הבנקים הודיעו כי החל מהחודש הבא לא יתאפשר להם להפקיד כספים, שהרשות הפלסטינית מעבירה לחשבונות המיועדים לאסירים. על פי הרשות מדובר בכ-12,000 אסירים ביטחוניים ואסירים משוחררים המקבלים שכר חודשי מהרשות הפלסטינית (כתבה של גל ברגר חדשות כאן, 8 במאי 2020).
  • בכירי הרשות הפלסטינית הגיבו בכעס על הצו. ברשות הודיעו כי כל היענות של בנקים לאיומים הישראלים תחשב לעבירה על החוקים הפלסטינים ועל תנאי הרישוי המוענקים לבנקים על ידי הרשות המוניטארית (ופא, 7 במאי 2020). קדרי אבו בכר, ראש הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, הדגיש כי שכרם וקצבאותיהם של האסירים ומשפחותיהם ושל האסירים המשוחררים ישולמו מידי חודש ללא קשר לעמדה הישראלית או לפעילותם של הבנקים (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים, 8 במאי 2020).
  • ההחלטה גררה תגובות נזעמות גם בקרב הציבור כולל תגובות אלימות נגד סניפי בנקים. אלמונים ירו לעבר סניף בנק קהיר עמאן בג’נין. כמו כן ירו חמושים לעבר סניף בנק ירדן בקבאטיה (חשבון הטוויטר שהאב, 10 במאי 2020). עשרות אסירים משוחררים ארגנו עצרות מחאה (צפא, 11 במאי 2020). ברשתות החברתיות התנהל קמפיין תחת ההאשטאג #פשע הבנקים ו#בנקים ללא לאומיות הדורשים מבעלי הבנקים שלא להיכנע ללחצים הישראליים .
 חזית סניף בנק קהיר עמאן בג'נין מנותצת לאחר הירי לעברו (חשבון הטוויטר QUDSN, 8 במאי 2020).    כרזות שנתלו  על דלתות בנק קהיר עמאן בראמאללה לפיהן הקפאת חשבונות האסירים היא אות קלון   (חשבון הטוויטר QUDSN, 7 במאי 2020)
מימין: חזית סניף בנק קהיר עמאן בג’נין מנותצת לאחר הירי לעברו (חשבון הטוויטר QUDSN, 8 במאי 2020). משמאל: כרזות שנתלו על דלתות בנק קהיר עמאן בראמאללה לפיהן הקפאת חשבונות האסירים היא אות קלון (חשבון הטוויטר QUDSN, 7 במאי 2020)
  • ברשות הפלסטינית מנסים עתה למצוא פתרון למשבר. מחמד אשתיה ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, הודיע כי לאחר שיחות שניהל עם הנהלות הבנקים ועם רשות המטבע הם הגיעו להסכם על הקפאת הצעדים בנוגע לחשבונות הבנקים של האסירים . לדבריו על סמך ההסכם יוכלו משפחות האסירים להפעיל מחדש את חשבונות הבנק שלהם (ופא, 8 במאי 2020). בדברים שנשא מחמד אשתיה בפתח ישיבת הממשלה אמר, כי הרשות יחד עם הבנקים פועלים עתה למציאת פתרונות שיגנו על משכורות האסירים ועל הבנקים מפני ישראל. לצורך כך הוקמה ועדה שתעסוק בנושא ותגיש את המלצותיה (הטלוויזיה הפלסטינית, 11 במאי 2020).
  • רשות המטבע הפלסטינית פרסמה הודעה בה הדגישה כי זכויות משפחות האסירים והמשוחררים שמורות אצל הבנקים, והיא תתאם עם הממשלה בנוגע להבטחת המשכיות קבלתם את הכספים המגיעים להם. היא הוסיפה כי הוועדה, שהוקמה בהחלטת ראש הממשלה, החלה לפעול לניתוח הסכנות לכספים המגיעים למשפחות האסירים וההשלכות של הצו הצבאי על הבנקים, וזאת בשיתוף פעולה עם הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, אגודת הבנקים, משרד האוצר, והרשות המוניטרית (אתר רשות המטבע הפלסטינית, 8 במאי 2020).
פעילות מדינית ותקשורתית סביב כוונות סיפוח המיוחסות לישראל
  • על רקע הידיעות כי הממשלה החדשה שתקום בישראל תפעל לסיפוח שטחים פלסטינים מאיימים בכירי הרשות כי הכרזה על סיפוח תביא לביטול כל ההסכמים הקיימים בין ישראל לרשות הפלסטינית. בדברים שנשא אבו מאזן בכינוס הועד הפועל של אשף בראמאללה אמר, כי הוא העביר מסר ברור ורציני לקהילה הבינלאומית שלפיו אם ממשלת ישראל תכריז על סיפוח של חלק מהשטחים הפלסטינים יבוטלו כל ההסכמים בין שני הצדדים קרי-כל ההסכמים וההבנות בין אשף לבין ממשלת ישראל וממשל ארה”ב יהיו חסרי תוקף. הועד הפועל של אשף הכריז כי אם ישראל תכריז על סיפוח הוא יוציא לפועל באופן מידי את החלטות המועצה הלאומית הפלסטינית ושל המועצה המרכזית לביטול כל ההסכמים עם ישראל הביטחוניים, הכלכליים והמדיניים (ופא, 8 במאי 2020).
  • להלן עיקרי הפעילות הפלסטינית:
    • במישור הפנימי: ברשות הפלסטינית הוקמה וועדה אד-הוק, שתפקידה להגיב על החלטת הסיפוח. בין חברי הוועדה צאא’ב עריקאת, מזכ”ל הועד הפועל של אש”ף, ואצל אבו יוסף, אחמד מג’דלאני ובסאם אלצאלחי חברי הועד הפועל של אשף ועזאם אלאחמד חבר הועד הפועל של פתח (אלערבי אלג’דיד, 10 במאי 2020).
    • במישור הבינלאומי : לדברי ריאצ’ אלמאלכי, שרי החוץ של האיחוד האירופאי אמורים להתכנס לדון בנושא ב-15 במאי ומועצת הביטחון של האו”ם תתכנס לדיונים בנושא ב-20 במאי 2020 (דניא אלוטן, 11 במאי 2020). ואצל אל יוסף , אמר כי ההנהגה הפלסטינית מקיימת שיחות אינטנסיביות במישור הערבי, האזורי והבינלאומי היא גם פועלת להאיץ דיון בנושא בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) (אלערבי אלג’דיד, 10 במאי 2020). בדברים שנשא מחמד אשתיה בפתח ישיבת הממשלה הוא פנה לקהילה הבינלאומית ואמר כי תגובה על פעולותיה של ישראל צריכה להתבטא בהחרמת ישראל, הכרה במדינה פלסטינית בגבולות 1967, שבירתה מזרח ירושלים, ובהכרה בזכות השיבה לפליטים (הטלוויזיה הפלסטינית, 11 במאי 2020).
אירועי יום הנכבה
  • ביום שישי 15 במאי 2020 יציינו הפלסטינים את יום הנכבה, שיעמוד השנה בצל מגפת הקורונה. ברשתות החברתיות החל קמפיין לציון יום הנכבה תחת ההאשטאג #נשוב לפלסטין_72 . פתח פרסמה כרזות בהן הוספה ללוגו הרשמי של התנועה הקריאה “הישארו בביתכם” . אחמד אלהולי, יו”ר הועדה הלאומית לציון יום הנכבה, הודיע, כי השנה, בשל החשש מנגיף קורונה וכדי לשמור על בריאות העם הפלסטיני, אישר אבו מאזן פעילויות מקוונות תוך הימנעות מפעילויות עממיות. ביום שישי יונפו דגלי פלסטין ודגלים שחורים על גגות הבתים ותשמע צפירת אבל . כמו כן אבו מאזן יישא נאום . אבו אלהולי מסר כי הוא ישלח מכתב למזכ”ל האו”ם להזכיר את הנכבה ואת סבל העם הפלסטיני במשך 72 שנים (סוא, 10 במאי 2020).

הלוגו של הפעילויות לציון יום השנה ה-72 ל"נכבה"
 (דף הפייסבוק של הוועדה הלאומית העליונה לציון יום השנה ל"נכבה", 10 במאי 2020)
הלוגו של הפעילויות לציון יום השנה ה-72 ל”נכבה”
(דף הפייסבוק של הוועדה הלאומית העליונה לציון יום השנה ל”נכבה”, 10 במאי 2020)

טקס קבלת פנים לבכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין
  • ב-23 באפריל 2020 שוחרר ג’מעה עבדאללה ח’ליל אלתאיה, בן 50, פעיל בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, מכפר נעמה (מערבית לראמאללה), לאחר שסיים לרצות את תקופת מאסרו. אלתאיה נעצר ב-24 באוקטובר 2001 ונגזרו עליו 18.5 שנות מאסר באשמת השתייכות לארגון ג’האד האסלאמי בפלסטין ולזרוע הצבאית שלו והשתתפות בפיגועי ירי נגד כוחות צה”ל. בתקופת מאסרו הוא היה אחד מחברי ועד ההנהגה העליון של אסירי הג’האד האסלאמי (אתר הג’האד האסלאמי, 23 באפריל 2020). ב-7 במאי 2020 לאחר שסיים את תקופת הבידוד שלו, נערכה לו קבלת פנים חגיגית בכפר נעמה בה לקחו חלק פעילי הארגון מראמאללה (אתר פלוגות ירושלים, 8 במאי 2020).
 ג'מעה אלתאיה בדרכו לקבלת הפנים לצד שני בניו ושני רעולי פנים עם סרטי מצח של פלוגות ירושלים.    ג'מעה אלתאיה בכיר הארגון נואם בעצרת (דף הפייסבוק של סטודיו אלאמיר בכפר נעמה, 8 במאי 2020)
מימין: ג’מעה אלתאיה בדרכו לקבלת הפנים לצד שני בניו ושני רעולי פנים עם סרטי מצח של פלוגות ירושלים. משמאל: ג’מעה אלתאיה בכיר הארגון נואם בעצרת (דף הפייסבוק של סטודיו אלאמיר בכפר נעמה, 8 במאי 2020)

תצלום אווירי של העצרת בכפר נעמה
 (דף הפייסבוק של סטודיו אלאמיר בכפר נעמה, 9 במאי 2020)
תצלום אווירי של העצרת בכפר נעמה
(דף הפייסבוק של סטודיו אלאמיר בכפר נעמה, 9 במאי 2020)

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-11 במאי 2020: "המערכה של הרשות הפלסטינית נגד נגיף הקורונה (עדכני ל-10 במאי 2020):
[2]
להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-10 במאי 2020: "המערכה נגד התפשטות נגיף הקורונה ברצועת עזה (עדכני ל- 10 במאי 2020)"
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[4]
יום ירושלים העולמי" מתקיים מאז שנת 1979 ביום השישי האחרון של חודש רמצ'אן, על-פי החלטת מכונן המהפכה האסלאמית, רוחאללה ח'מיני. האירוע נועד לבטא את תמיכת איראן והעולם המוסלמי בעניין הפלסטיני וב"שחרור ירושלים", להכפיש את ישראל, לקרוא לחיסולה ולהתריס נגד ארה"ב, מדינות המערב ובעלות בריתה הערביות באזור. ביום זה מתקיימות ברחבי העולם הפגנות עצרות ואירועי תמיכה בירושלים. השנה הודיעה איראן על ביטול האירועים בשל מגפת הקורונה.
[5]
בהקשר זה חשפו "מקורות פלסטינים" כי ישראל ביקשה מהמודיעין הכללי המצרי להעביר מסר לחמאס לפיו יש להפסיק את ההתגרויות הפלסטיניות בגבול הרצועה הבאות לידי ביטוי בהטסה של רחפנים לעבר יישובי עוטף עזה הסמוכים לגדר הביטחון. המקורות ציינו כי לדברי ישראל את הרחפנים מטיסים גורמים פלסטינים מתוך עמדות תצפית הפזורות לאורך הגבול, במיוחד פעילים מהג'האד האסלאמי בפלסטין. לדברי המקורות מצרים העבירה את המסר לחמאס כולל איום של ישראל להפיל את הרחפנים (אלקדס, 9 במאי 2020).