טרור וכספים: “צבא האומה הסלפי בירושלים”, ארגון המזוהה עם אלקאעדה הפועל ברצועת עזה, חידש לאחרונה קמפיין לגיוס כספים באמצעות ביטקוין

כרזה של

כרזה של "צבא האומה הסלפי בירושלים" הקוראת לתרום לארגון באמצעות ביטקוין במטרה לצייד את לוחמי הג’האד. בכרזה (מימין) מופיעה תמונתו של מנהיג ארגון אלקאעדה אימן אלט'ואהרי ומשמאלה ציטוט של דבריו (טלגרם, 8 במאי 2020).

עיקרי תמונת המצב

“צבא האומה הסלפי בירושלים”, ארגון ג’האדיסטי ברצועת עזה המזוהה עם אלקאעדה, חידש ב-8 במאי 2020 קמפיין לגיוס תרומות באמצעות המטבע הווירטואלי ביטקוין (פרטים על הארגון, ראו נספח). על פי כרזה שפרסם הארגון מיועדות התרומות לצייד את לוחמי הג’האד. בתחתית הכרזה נרשמו כתובות של ארנק וירטואלי לתרומות במטבע הביטקוין, בו ניתן להפקיד את הכספים, כתובת האימייל של הארגון וחשבון הטלגרם שלו (טלגרם, 8 במאי 2020).

 

  • הכרזה, הקוראת לגיוס כספים באמצעות ביטקוין, פורסמה ע”י מוסד אלראיה (הדגל), גוף ההסברה של “צבא האומה הסלפי בירושלים”. כותרת הכרזה: “צייד לוחם [ג’האד]”, מתחת לכותרת מופיע ציטוט מדברי אימן אלט’ואהרי, מנהיג אלקאעדה, הקורא לאומה האסלאמית לסייע לג’האד בפלסטין בכל דרך אפשרית. מתחת לציטוט נכתב, כי הקמפיין נועד להקדיש כספים למען אללה לציוד לוחמי הג’האד ב”צבא האומה הסלפי בירושלים”. בתחתית הכרזה מופיעות כתובות הארנק הווירטואלי לתרומות בביטקוין, כתובת הטלגרם והאימייל של הארגון (טלגרם, 8 במאי 2020).
  • גיוס תרומות באמצעות ביטקוין הינו דפוס פעולה מוכר של “צבא האומה הסלפי בירושלים”, שבשנים האחרונות מתחדש מידי שנה. קמפיינים דומים הושקו ע”י הארגון במאי 2019 ובמאי-יוני 2018. כתובות האימייל והטלגרם הופיעו גם בקמפיינים שהתנהלו ב-2019 וב-2018. מטרת הקמפיינים הללו הוגדרה בעבר כהכנתו של לוחם ג’האד היוצא לקרב בציוד צבאי בעלות של 2,000 דולר. בקמפיין דומה, שהתנהל בחודשיים מאי-יוני 2018, אף פורט מחירם של כלי נשק שונים: טיל קורנט 9,500 דולר; טיל סאגר 5,000 דולר; רקטה קטיושה 1,000 דולר; רקטת גראד 2,500 דולר[1].
  • הקמפיין של “צבא האומה הסלפי בירושלים” הינו חלק מהמאמצים שעושים ארגוני הטרור, ובכלל זה ארגונים ג’האדיסטים וארגוני טרור פלסטינים הפועלים ברצועת עזה, לגייס תרומות באמצעות ביטקוין[2]. לא ברורה לנו מידת האפקטיביות של גיוס הכספים בשיטה זאת אולם המשך השימוש בה מעיד, כי “צבא האומה הסלפי בירושלים”, וארגוני טרור נוספים, ממשיכים לראות בשיטה זאת אמצעי נוח לגיוס תרומות ללא פיקוח מצד המערכת הבנקאית ורשויות אכיפת בחוק.
נספח
“צבא האומה הסלפי בירושלים”: מאפיינים כלליים
  • “צבא האומה הסלפי בירושלים”, המזוהה עם אלקאעדה, הינו אחד הארגונים הג’האדיסטים הפועלים ברצועת עזה. ארגונים אלו נמצאים תחת פיקוח הדוק של תנועת חמאס, הרואה בהם אתגר לשליטתה ומקור לפעילות טרור בלתי נשלטת נגד ישראל או מצרים.
  • הארגון הוקם בשנת 2005 תחת השם “צבא האומה”[3]. בשנת 2012 התאחד הארגון עם ארגון סלפי בשם “קואליציית הנוער הסלפי- פלסטין”. הארגון החדש שהוקם נקרא “צבא האומה הסלפי בירושלים”. הארגון מזוהה עם אלקאעדה שבראשות אימן אלט’ואהרי, אף כי הוא לא נשבע לו אמונים. הארגון דוגל ביישום ההלכה האסלאמית (השריעה), ג’האד נגד ישראל והקמת ח’ליפות אסלאמית (מתוך הבלוג של חוקר התנועות האסלאמיות אימן ג’ואד אלתמימי, 20 בפברואר 2019).
 סמל הארגון, שהינו דגל הג'האד: חרב המסמלת את הג'האד בצירוף השהאדה (העדות שכל מוסלמי מחויב בה, "אין אלוהים מבלעדי אללה, ומחמד הוא שליחו"). למטה הכיתוב: "צבא האומה הסלפי בירושלים".    הלוגו של אלראיה, מוסד ההסברה הרשמי של "צבא האומה הסלפי בירושלים". בלוגו צריח מסגד ודגל שעליו כתובה השהאדה: "אין אלוהים מבלעדי אללה, ומחמד הוא שליחו"(טלגרם, 5 מאי 2019).
מימין: סמל הארגון, שהינו דגל הג’האד: חרב המסמלת את הג’האד בצירוף השהאדה (העדות שכל מוסלמי מחויב בה, “אין אלוהים מבלעדי אללה, ומחמד הוא שליחו”). למטה הכיתוב: “צבא האומה הסלפי בירושלים”. משמאל: הלוגו של אלראיה, מוסד ההסברה הרשמי של “צבא האומה הסלפי בירושלים”. בלוגו צריח מסגד ודגל שעליו כתובה השהאדה: “אין אלוהים מבלעדי אללה, ומחמד הוא שליחו”(טלגרם, 5 מאי 2019).
  • בינואר 2017 ברך “צבא האומה הסלפי בירושלים” על פיגוע הדריסה בשכונת ארמון הנציב בירושלים, שבוצע על-ידי המחבל פאדי קנבר, תושב ג’בל מכבר, שהיה מזוהה עם הזרם הסלפי ג’האדי. בפיגוע הדריסה נהרגו ארבעה חיילים ונפצעו חמישה עשר. בזמנו פרסמו כמה גורמים סלפים ג’האדיים ברצועת עזה הודעות שברכו על הפעולה. אחת מהם אף טענה כי המחבל שביצע את הפעולה השתייך לדאעש[4].

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-19 במאי 2019: "טרור וכספים: קמפיין של ארגון ג'האדיסטי הפועל ברצועת עזה לגיוס כספים באמצעות ביטקויין".
[2]
ראו למשל פרסום מרכז המידע מה-3 בפברואר 2019: "חמאס וועדות ההתנגדות העממית פנו לתומכיהם לתרום באמצעות המטבע הווירטואלי ביטקוין".
[3]
פרטים אודות הארגון בגלגולו הראשון ראו פרסום של מרכז המידע מ-3 בפברואר 2008: "ארגון בשם "צבא האומה ירושלים" מהווה שלוחה קדמית נוספת של הג'האד העולמי ברצועת עזה. בשנה האחרונה, בעיקר לאחר השתלטות חמאס על הרצועה, חלה עלייה בנפח הפעילות ההסברתית (ולעיתים גם המבצעית) של ארגונים אסלאמיים רדיקאליים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי".
[4]
פרטים נוספים ראו פרסום מרכז המידע מ-9 בינואר 2017: "פיגוע הדריסה בארמון הנציב בירושלים".