מבט לאיראן

3 – 17 במאי, 2020 מאת: ד"ר רז צימט
לוחמים מחטיבת פאטמיון מציינים את יום השנה להקמת החטיבה בעיר חלב ( חשבון הטוויטר של החטיבה, 12 במאי 2020)

לוחמים מחטיבת פאטמיון מציינים את יום השנה להקמת החטיבה בעיר חלב ( חשבון הטוויטר של החטיבה, 12 במאי 2020)

לוחם משמרות המהפכה, אבו-אלפצ'ל סרלכ (משמאל), שנהרג בסוריה, לצד חידר ג'לילונד (Heydar Jalilvand), שנהרג בסוריה ב-2017 (דפאע פרס, 11 במאי 2020).

לוחם משמרות המהפכה, אבו-אלפצ'ל סרלכ (משמאל), שנהרג בסוריה, לצד חידר ג'לילונד (Heydar Jalilvand), שנהרג בסוריה ב-2017 (דפאע פרס, 11 במאי 2020).

יו

יו"ר לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה (אתר לשכת המסחר האיראנית, 11 במאי 2020).

פגישת ראש ממשלת עיראק עם שגריר איראן בבגדאד (תסנים, 9 במאי 2020).

פגישת ראש ממשלת עיראק עם שגריר איראן בבגדאד (תסנים, 9 במאי 2020).

פגישת פקידים איראנים ועיראקים לבחינת האפשרות לפתיחתו מחדש של מעבר הגבול שלמ'צה ( אירנ

פגישת פקידים איראנים ועיראקים לבחינת האפשרות לפתיחתו מחדש של מעבר הגבול שלמ'צה ( אירנ"א, 9 במאי 2020).

דובר משמרות המהפכה, רמזאן שריף (תסנים, 3 במאי 2020).

דובר משמרות המהפכה, רמזאן שריף (תסנים, 3 במאי 2020).

במוקד אירועי השבוע
  • לוחם משמרות המהפכה נהרג בסוריה. יתכן ממטען שהונח על ידי פעילי דאעש.
  • דיווחים סותרים באתרי חדשות המזוהים עם האופוזיציה הסורית בנוגע להערכות המיליציות השיעיות הפועלות בחסות איראן בסוריה: על-פי חלק מהדיווחים, לוחמים במיליציות השיעיות נסוגו או נערכו מחדש במזרח המדינה, בעוד שדיווחים אחרים מצביעים דווקא על תגבור המיליציות בשבועות האחרונים. מכלל המידע, המתפרסם על רקע דיווחים בישראל על נסיגת כוחות איראנים מסוריה, נראה, כי מדובר לכל היותר בהערכות מחדש או בנסיגה טקטית של לוחמים במיליציות השיעיות בסוריה. בתוך כך, נמשכת פעילות סדירה ומואצת של מטוסי תובלה איראנים בציר איראן-סוריה.
  • איראן גינתה בתוקף את החלטת גרמניה להכריז על ארגון חזבאללה בלבנון כעל ארגון טרור והציגה אותה ככניעה גרמנית לישראל.
  • איראן בירכה על מינויו של מצטפא אלכאט’מי כראש ממשלת עיראק. נשיא איראן שוחח בטלפון עם ראש הממשלה החדש ושגריר איראן בבגדאד נפגש עימו במקביל לפגישה, שהתקיימה בין אלכאט’מי לשגריר ארצות-הברית בבגדאד. ניכר, כי בטהראן ממתינים לראות באיזו מדיניות ינקוט ראש הממשלה החדש, במיוחד בנוגע לקשרי ארצו עם איראן וארצות-הברית וכלפי המיליציות השיעיות.
  • במישור הכלכלי: יו”ר לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה העריך, כי היקף המסחר בין שתי המדינות עשוי להגיע עד שנת 2021 למיליארד דולרים. בגבול איראן-עיראק נפגשו פקידים משתי המדינות לקראת אפשרות פתיחת מעבר הגבול בדרום איראן, שנסגר בעקבות התפרצות הקורונה.
  • בעקבות התפרצות הקורונה, ולראשונה מאז המהפכה האסלאמית, הודיעה איראן על ביטול תהלוכות “יום ירושלים העולמי” המתקיימות מדי שנה ביום שישי האחרון של חודש רמצ’אן. אירועי היום יצוינו השנה בדרכים אחרות, כגון: פעילות הסברה בזירה המקוונת ותהלוכות כלי רכב ואופנועים.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • לוחם משמרות המהפכה, אבו-אלפצ’ל סרלכ (Abolfazl Sarlak), נהרג ב-10 במאי 2020 באזור את’ריא-ח’נאצר שבמזרח מחוז חלב (דפאע פרס, 11 במאי 2020). לפי אחד הדיווחים נהרג סרלכ ממטען שהונח על ידי פעילי דאעש.
  • סוכנות הידיעות תסנים המזוהה עם משמרות המהפכה ציטטה בהרחבה (9 במאי 2020) מאמר פרשנות, שהתפרסם ב-7 במאי 2020 באתר אלמיאדין המקורב לחזבאללה תחת הכותרת: “מתי תגיע התגובה הראויה על התקיפות הישראליות החוזרות ונשנות בסוריה?”. במאמר, שנכתב על-ידי שארל אבו-נאדר, קצין בכיר לשעבר בצבא לבנון המקורב לחזבאללה, התייחס המחבר לעיכוב בתגובת “חזית ההתנגדות” לתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה וטען, כי הברירה היחידה הניצבת בשלב זה בפני “ההתנגדות” היא להמשיך בזהירות לצבור יכולות ולשפרן לקראת עימות אפשרי עתידי עם ישראל, אך להימנע מתגובה לא מתאימה נגד תקיפות ישראל, שעלולה להביא להרוגים [בקרב לוחמי “חזית ההתנגדות]. אבו-נאדר הדגיש, כי החלטה להגיב להמשך התקיפות הישראליות באמצעות עימות צבאי היא טבעית, אך יש לשקול היטב את עיתוי התגובה ואת מיקומה.
  • בתוך כך, נמשכת פעילות סדירה ומואצת של מטוסי תובלה איראנים בציר איראן-סוריה. לפחות חמש טיסות של חברת התעופה האיראנית פארס קשם אייר זוהו בשבועיים האחרונים על-ידי מקורות העוקבים אחר תנועת מטוסים באזור.
  • באתרי חדשות המזוהים עם האופוזיציה הסורית התפרסמו בימים האחרונים דיווחים סותרים בנוגע להיערכות המיליציות השיעיות הפועלות בחסות משמרות המהפכה במזרח סוריה. רשת החדשות דיר א-זור 24 דיווחה (11 במאי 2020), כי לוחמים מחטיבת פאטמיון האפגאנית ומגדוד 313, המורכב בעיקר מלוחמים שיעים וסורים מקומיים, עברו ב-9 במאי 2020 ממפקדות בדרום דיר א-זור ואלמיאדין. לוחמי פאטמיון הועברו למפקדה הראשית בעיר תדמר ולוחמי גדוד 313 למפקדה הראשית שלהם באזור סידה זינב שבדרום דמשק. על-פי דיווח זה, הועברו הלוחמים, ייתכן לצורך חופשה, באוטובוסים אזרחיים ללא נשק או ליווי כדי שלא לעורר חשד. במקביל, דיווח אתר החדשות ג’סר (10 במאי 2020) על העברת כמה עמדות ומחסומים, שהיו בשליטת מיליציות פרו-איראניות באזור דיר א-זור שבמזרח סוריה, לידי מיליציות שתחת השפעה רוסית.
  • אתר החדשות פראת פוסט, לעומת זאת, דיווח (11 במאי 2020), על תגבור המיליציות השיעיות הפועלות בחסות משמרות המהפכה בסוריה. על-פי דיווח זה, נשלחו לאחרונה מאה לוחמים נוספים של חטיבת פאטמיון מאיראן לסוריה דרך מעבר הגבול אלבוכמאל שבין סוריה לעיראק. הלוחמים הגיעו תחילה למערב העיר דיר א-זור, משם המשיכו לדמשק. עוד דיווח האתר, כי גם חטיבת זינביון, המורכבת מלוחמים שיעים מפקיסטאן, תוגברה לאחרונה בלוחמים, שהועברו מאזור דיר א-זור לריף חמץ.
  • כמו כן, דיווח אתר אופוזיציה סורי על פריסה של המיליציה העיראקית לואא’ אלמנתט’ר באזור אלבוכמאל. על-פי דיווח זה, המיליציה החדשה, שהוקמה בהנחיית מפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא’ני, ומונה כמה מאות לוחמים עיראקים וסורים, נכנסה במהלך חודש מרץ 2020 לסוריה, לאחר שפעיליה עברו אימונים בלחימה בשטח בנוי ובלחימת גרילה על-ידי קצינים איראנים באזור אלקאא’ם, מצדו העיראקי של מעבר הגבול (step news, 3 במאי 2020).
  • יו”ר לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה, כיואן כאשפי (Kivan Kashefi), העריך, כי היקף המסחר בין שתי המדינות עשוי להגיע עד שנת 2021 למיליארד דולרים. הוא ציין, כי הקמתה לאחרונה של לשכת המסחר המשותפת לשתי המדינות נועדה להגביר את היקף המסחר ביניהן וכי סוריה מהווה אחד השווקים המרכזיים ליצוא סחורות איראניות בתחומי התעשיה, הבינוי והחקלאות. כאשפי עדכן על מאמצים לכינוס יריד מסחרי בסוריה, שיציג את יכולות איראן במטרה לעודד חברות איראניות נוספות להיכנס לשוק הסורי, ועל כוונה להקים בקרוב מרכז מסחרי איראני בסוריה. הוא ציין, כי יש צורך בסיוע מצד הבנקים המרכזיים בשתי המדינות לשם פתיחת קו אשראי, שיקל על ביצוע עסקאות בין שתי המדינות. לדבריו, חרף השיפור שחל בהעברת סחורות מאיראן לסוריה דרך מעבר הגבול היבשתי אלבוכמאל בין עיראק לסוריה, רוב הסחורות האיראניות לסוריה עדיין עוברות בתווך הימי (אתר לשכת המסחר האיראנית, 11 במאי 2020).
  • איראן גינתה את החלטת גרמניה, שהתקבלה ב-30 באפריל 2020, לאסור על ארגון חזבאללה לפעול על אדמתה ולהכריז עליו כעל ארגון טרור. דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסוי (Abbas Mousavi), הצהיר, כי חלק ממדינות אירופה נוקטות עמדה מבלי להתחשב במציאות באזור אלא ב”מטרות מכונת התעמולה של הישות הציונית והמשטר האמריקאי המבולבל”. הוא ציין, כי החלטת ממשלת גרמניה התקבלה מבלי לכבד את ממשלת לבנון ואת העם הלבנוני, משום שחזבאללה מהווה חלק רשמי ולגיטימי מהממשלה ומהפרלמנט בלבנון ומפלגה פוליטית משפיעה בכל הנוגע לסיוע ליציבות הפוליטית במדינה, הזוכה לתמיכה עממית נרחבת בלבנון ובאזור (תסנים, 1 במאי 2020).
  • מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי שמח’אני, גינה, אף הוא, את החלטת גרמניה וכתב בחשבון הטוויטר שלו (1 במאי 2020), כי מי שמכרו נשק כימי לשליט עיראק, צדאם חוסיין, הפכו למגני זכויות האדם והכריזו על חזבאללה כארגון טרור מפחד “חברם רוצח הילדים” [הכוונה לישראל]. הוא הוסיף, כי דאעש לא הגיע לאירופה, משום שנבלם מאחורי “קירות ההתנגדות” וכי “הוסרה המסכה מפניהם של תומכי הטרור העיקריים”.

"חשיפת שיתוף הפעולה בין המוסד לגרמניה נגד חזבאללה הלבנוני", קריקטורה
(תסנים, 3 במאי 2020).
“חשיפת שיתוף הפעולה בין המוסד לגרמניה נגד חזבאללה הלבנוני”, קריקטורה
(תסנים, 3 במאי 2020).

המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
  • איראן בירכה על אישור מינויו של מצטפא אלכאט’מי כראש הממשלה החדש של עיראק על-ידי הפרלמנט העיראקי. שר החוץ האיראני, מחמד ג’ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), בירך בציוץ בחשבון הטוויטר שלו (7 במאי 2020) את אלכאט’מי, את הפרלמנט העיראקי ואת העם בעיראק על השלמת מלאכת הרכבת הממשלה והדגיש, כי איראן ניצבת תמיד לצד העם העיראקי ובחירתו. שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), בירך, אף הוא, באמצעות הטוויטר (7 במאי 2020) את ראש הממשלה הנבחר ואיחל לממשלה החדשה הצלחה בשירות העם העיראקי.
  • ב-11 במאי 2020 שוחח נשיא איראן, חסן רוחאני, בטלפון עם ראש ממשלת עיראק ובירך אותו על מינויו לתפקיד. רוחאני הדגיש את תמיכת ארצו בעיראק ואמר, כי עצמאותה, יציבותה הפוליטית, ריבונותה הלאומית ולכידותה הטריטוריאלית של עיראק חשובות לאיראן. הוא הביע תקווה לקידום הקשרים ושיתוף הפעולה המסחרי בין שתי המדינות והוסיף, כי יש להישמר מפני אלה המבקשים לאיים על האינטרסים של עיראק ושל מדינות האזור. אלכאט’מי ציין, כי עיראק לא תשכח את הסיוע האיראני לכינון היציבות והביטחון בעיראק, ובמיוחד לתפקיד שמילאה במערכה נגד דאעש, וקרא לחיזוק הקשרים בין המדינות (אירנ”א, 11 במאי 2020).
  • ראש ממשלת עיראק, מצטפא אלכאט’מי, נפגש ב-9 במאי 2020 עם שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די. בפגישה אמר אלכאט’מי, כי עיראק מעוניינת בכינון קשרים טובים עם איראן ועם כל שכנותיה לשם קידום האינטרסים שלהן, הביטחון והיציבות באזור. הוא ציין, כי ארצו לא תשמש “דרך מעבר או מקום לטרור, בסיס לתוקפנות נגד אף מדינה או זירה לחיסול חשבונות”. מסג’די בירך את ראש הממשלה החדש על אישור מינויו על-ידי הפרלמנט העיראקי והביע את רצונה של איראן בחיזוק הקשרים ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות בכל התחומים. במקביל, נפגש אלכאט’מי עם שגריר ארצות-הברית בבגדאד. הוא הדגיש בפניו, כי לא יאפשר להפוך את ארצו לזירה לתקיפת מדינות שכנות והביע את רצונו בקידום הקשרים בין עיראק לארצות-הברית (תסנים; סוכנות הידיעות העיראקית, 9 במאי 2020). בראיונות לסוכנויות הידיעות האיראניות אירנא ואלעאלם אמר מסג’די, כי גישתו של אלכאט’מי כלפי איראן היא חיובית וכי הבטיח לפעול לחיזוק הקשרים בין שתי המדינות ולמימוש כל ההסכמים שנחתמו ביניהן (אירנ”א, 13 במאי 2020).
  • על רקע דיווחים ופרשנויות, שהתפרסמו בכמה אמצעי תקשורת בעולם הערבי ובמערב בנוגע לקשריו הקרובים של ראש ממשלת עיראק החדש עם ארצות-הברית, פרסם אתר החדשות האיראני תאבנאכ (12 במאי 2020) טור פרשנות שכותרתו: “האם עיראק של אלכאט’מי תהיה אנטי-איראנית?”. בטור נכתב, כי הפרשנים הטוענים, שבכוונת אלכאט’מי להעדיף את יחסי ארצו עם ארצות-הברית על פני יחסיה עם איראן, אינם מבינים את מהות הקשרים בין איראן לעיראק ואת עומק ההשפעה האיראנית בעיראק, שאינן משתנות באופן בסיסי כאשר מתחלפת ממשלה בבגדאד.
  • תחסין אלח’פאג’י (Tahseen al-Khafaji), דובר מפקדת המבצעים המשותפים בעיראק, אמר, כי שיתוף הפעולה הביטחוני בין עיראק, סוריה, איראן ורוסיה במערכה נגד “שרידי דאעש” נמשך. הוא ציין, כי מפקדת המבצעים המשותפים משתפת פעולה עם שלוש המדינות בהשגת מודיעין ובתקיפת מטרות דאעש בעיראק (איסנ”א, 11 במאי 2020).
  • נציגים מארגון אזור הסחר החופשי ארונד (Arvand) שלחופי המפרץ הפרסי נפגשו ב-9 באפריל 2020 במעבר הגבול שלמצ’ה (Shalamcheh) שבין איראן לעיראק עם פקידים עיראקים מהעיר בצרה ודנו עימם באפשרות לפתוח את מעבר הגבול, שנסגר ב-7 במרץ 2020 על-ידי עיראק למעבר סחורות איראניות בעקבות התפרצות מגפת הקורונה. שני הצדדים דנו בהליכים הבריאותיים הנדרשים לצורך פתיחת המעבר וחידוש הפעילות הכלכלית בו. מעבר הגבול שלמצ’ה ממוקם כ-15 ק”מ מהעיר ח’רמשהר שבדרום-מערב איראן וכ-20 ק”מ מהעיר בצרה שבעיראק והוא נחשב למעבר הגבול החשוב ביותר בדרום איראן למעבר סחורות ועולי רגל בין שתי המדינות (אירנ”א, 9 באפריל 2020).
  • דובר המכס האיראני, רוחאללה לטיפי (Ruhollah Latifi), מסר, כי היקף הסחר האיראני עם עיראק דרך כורדיסטאן העיראקית הגיע בשנה האיראנית האחרונה (שהסתיימה ב-19 במרץ 2020) ל-3.8 מיליארד דולרים. הוא ציין, כי 42 אחוזים משווי הייצוא האיראני לעיראק ו-31 אחוזים מהיקף הייצוא עברו דרך מעברי הגבול בין איראן לחבל הכורדי בצפון עיראק (rudaw.net, 10 במאי 2020).
  • עלי-אצע’ר ח’אג’י (Ali-Asghar Khaji), יועצו הבכיר של שר החוץ האיראני, קיים ב-9 במאי 2020 שיחת וידאו עם דובר תנועת אנצאראללה (המורדים החות’ים) בתימן, מחמד עבד אלסלאם (Mohammed Abdul-Salam), ודן עימו במצב בתימן. עבד אלסלאם הודה ליועץ שר החוץ על “הסיוע ההומניטרי והתמיכה הפוליטית והרוחנית”, שאיראן מעניקה לעם התימני, ודיווח לו על ההתפתחויות האחרונות בתימן. ח’אג’י אמר בשיחה, כי הפתרון למשבר בתימן הוא הסדר פוליטי המבוסס על הפסקת הלחימה, הסרת המצור האווירי, הימי והיבשתי מעל תימן וחידוש השיחות בין הקבוצות השונות במדינה (איסנ”א, 10 במאי 2020).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • בעקבות התפרצות הקורונה, הודיעה איראן – לראשונה מאז המהפכה האסלאמית – על ביטול תהלוכות “יום ירושלים העולמי” המתקיימות מאז 1979 ביום שישי האחרון של חודש רמצ’אן. דובר משמרות המהפכה, רמזאן שריף (Ramazan Sharif), המשמש גם כמזכיר “מטה האנתפאדה וירושלים” במועצה לתיאום הסברה אסלאמית, הודיע במסיבת עיתונאים, כי “יום ירושלים העולמי” יצוין השנה בדרכים אחרות, כגון: פעילות הסברה בזירה המקוונת ותהלוכות כלי רכב ואופנועים. כמו כן מסר שריף, כי מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, יישא נאום מיוחד לרגל האירוע הצפוי ב-22 במאי 2020 וכי ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, או בכיר אחר ב”חזית ההתנגדות” עשוי להשתתף בטקסי “יום ירושלים” בטהראן (תסנים, 3 במאי 2020).
  • מחמד חסן אח’תרי (Mohammad Hassan Akhtari), יו”ר “הועדה לתמיכה במהפכה האסלאמית של העם הפלסטיני” ושגריר איראן לשעבר בסוריה, אמר, כי התנאים הנוכחיים, ובמיוחד “עסקת המאה” של נשיא ארצות-הברית, מחייבים לציין את “יום ירושלים העולמי” גם השנה, אך אין צורך להתמקד בעריכת תהלוכות ויש לבחון כיצד ניתן לכבד את היום באופן הראוי, למשל באמצעות שימוש בזירה המקוונת (איסנ”א, 3 במאי 2020).