מבט לג’האד העולמי (10-4 ביוני 2020)

שיירת כלי רכב של המטה לשחרור אלשאם בדרכה לג'בל אלזאויה, שמדרום לאדלב (אבאא', 8 ביוני 2020).

שיירת כלי רכב של המטה לשחרור אלשאם בדרכה לג'בל אלזאויה, שמדרום לאדלב (אבאא', 8 ביוני 2020).

שיירת כלי רכב של המטה לשחרור אלשאם בדרכה לג'בל אלזאויה, שמדרום לאדלב (אבאא', 8 ביוני 2020).

שיירת כלי רכב של המטה לשחרור אלשאם בדרכה לג'בל אלזאויה, שמדרום לאדלב (אבאא', 8 ביוני 2020).

לוחמי SDF במהלך מבצע

לוחמי SDF במהלך מבצע "הרתעת הטרור" נגד דאעש (SDF Press, 7,6 ביוני 2020).

פעילי דאעש חמושים ניצבים מאחורי שני פעילי הגיוס השבטי לפני הוצאתם להורג על-ידם בכפר כיאץ, באזור שממערב להית.

פעילי דאעש חמושים ניצבים מאחורי שני פעילי הגיוס השבטי לפני הוצאתם להורג על-ידם בכפר כיאץ, באזור שממערב להית.

אחד האוהלים של פעילי הגיוס השבטי שהוצת על-ידי פעילי דאעש (אח'באר אלמסלמין, 5 ביוני 2020).

אחד האוהלים של פעילי הגיוס השבטי שהוצת על-ידי פעילי דאעש (אח'באר אלמסלמין, 5 ביוני 2020).

עיקרי האירועים
  • בשבועיים האחרונים חלה ירידה בהיקף פעילות דאעש במחוזות השונים, לאחר ריכוז מאמץ לביצוע גל הפיגועים במחצית השנייה של חודש מאי (“פשיטות ההתשה”). בנוסף לכך חלו שיבושים במערך ההסברה של דאעש, המתקשה להפיץ הודעות קבלת אחריות על ביצוע הפיגועים בסמיכות זמנים להתקפות המתבצעות בשטח. מקור השיבושים הללו בסגירת כמה חשבונות מרכזיים המזוהים עם דאעש ע”י טלגרם, המהווה עבור דאעש פלטפורמה מרכזית להפצת חומרי הסברה והודעות קבלת אחריות.
  • במרחב אדלב ניתן להבחין בשחיקת הסכם הפסקת האש, שהושג בין רוסיה לתורכיה. השבוע ארעה תקרית חמורה במהלכה תקפו ארגונים ג’האדיסטים המזוהים עם אלקאעדה עמדות של צבא סוריה מדרום לאדלב. כמו כן התנהלו חילופי אש ארטילריים והתבצעו תקיפות אוויריות של מטוסים רוסיים. המטה לשחרור אלשאם, מוקד הכוח המרכזי בקרב ארגוני המורדים, נערך לקראת התקפה צפויה (בראייתו) של צבא סוריה.
מרחב אדלב
עיקרי תמונת המצב

הפסקת האש הרוסית-תורכית הופרה השבוע מספר פעמים. התקרית החמורה ביותר ארעה מדרום לאדלב. חדר המבצעים “עורר את המאמינים”, שבו חברים ארגונים ג’האדיסטים המזוהים עם אלקאעדה, תקף עמדות של צבא סוריה ואף השתלט עליהן למשך מספר שעות. כמו כן התקיימו תקיפות של מטוסי קרב רוסיים וחילופי אש ארטילריים. המטה לשחרור אלשאם שיגר תגבורת לג’בל זאויה, כעשרים ק”מ מדרום לאדלב, במסגרת ההכנות לבלימת התקפה צפויה (בראייתו) של צבא סוריה. הסיורים המשותפים של צבאות רוסיה ותורכיה על כביש M-4 נמשכו כסדרם.

תקיפת עמדות סוריות ע”י פעילי ארגונים ג’האדיסטים
  • ב-8 ביוני 2020 תקפו פעילי חדר המבצעים “עורר את המאמינים”[1] כוחות של צבא סוריה בשני כפרים במישור אלע’אב, כעשרים ק”מ מדרום לאדלב. התקיפה לוותה בסיוע ארטילרי ובמהלכה נעשה שימוש במכוניות תופת ובמחבלים מתאבדים. הכוח התוקף הצליח להשתלט על העמדות הסוריות למשך מספר שעות. בשל ירי ארטילרי מאסיבי ותקיפות אוויריות נאלצו פעילי הארגונים הג’האדיסטים לסגת מהעמדות שכבשו (ח’טוה, מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 8 ביוני 2020).

אזור הלחימה במישור אלע'אב (Google Maps)
אזור הלחימה במישור אלע’אב (Google Maps)

  •  דווח כי בהתקפה שביצעו פעילי הארגונים הג’האדיסטים נהרגו 19 חיילי צבא סוריה ושישה פעילים ג’האדסיטים (מרכז המעקב לזכויות אדם, 8 ביוני 2020). כמו כן תפס צבא סוריה אמצעי לחימה של הג’האדיסטים (סאנא, 8 ביוני 2020).
כלי רכב של פעילי חדר מבצעים, "עורר את המאמינים", שהושמדו ע"י צבא סוריה
 (סאנא, 8 ביוני 2020).
   כלי רכב של פעילי חדר מבצעים, "עורר את המאמינים", שהושמדו ע"י צבא סוריה
 (סאנא, 8 ביוני 2020).
כלי רכב של פעילי חדר מבצעים, “עורר את המאמינים”, שהושמדו ע”י צבא סוריה
(סאנא, 8 ביוני 2020).
העברת תגבורות ע”י המטה לשחרור אלשאם לג’בל אלזאויה, שמדרום לאדלב
  • המטה לשחרור אלשאם הודיע כי ב-8 ביוני 2020 העביר תגבורות של פעילים לעבר ג’בל זאויה, כעשרים ק”מ מדרום לאדלב. העברת התגבורות נעשתה במסגרת הכנות של ארגוני המורדים לבלום מתקפה צפויה של צבא סוריה. זאת, לאחר שנצפו ריכוזי כוחות והכנות של צבא סוריה בערים ובעיירות שמדרום לאדלב (אבאא’, 8 ביני 2020)[2]. אבו ח’אלד אלשאמי, הדובר הצבאי של המטה לשחרור אלשאם, הודיע כי ארגונו ניצל את השקט היחסי להכנות לעימות עם צבא סוריה והכוחות שמסייעים לו (אבאא’, 8 ביוני 2020).

ג'בל אלזאויה (Wikimapia).
ג’בל אלזאויה (Wikimapia).

 

  • בכלי תקשורת סוריים ותורכיים דיווחו, כי מטוסי קרב רוסיים ביצעו יותר מעשרים תקיפות אוויריות בשלושה כפרים בג’בל זאויה (נדאא’ סיריה, Edlib Media, 8 ביוני 2020, TRT World, 9 ביוני 2020).
צפון מזרח סוריה
מרחב דיר אלזור-אלמיאדין-אלבוכמאל
  • 9 ביוני 2020: הופעל מטען נגד מכלית המובילה נפט למשטר הסורי, על ציר שדה הנפט, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. המכלית שהייתה שייכת לאלקאטרג’י, חבר פרלמנט סורי ומפקד בכוחות להגנת המולדת, הושבתה (טלגרם, 9 ביוני 2020).
  • 9 ביוני 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של כוחות SDF על ציר שדה הנפט אלעמר, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 9 ביוני 2020).
  • 6 ביוני 2020: הופעל אופנוע נפץ נגד מחסום של SDF, כארבעים ק”מ מצפון-מערב לאלבוכמאל. מספר לוחמים נפצעו (טלגרם, 8 ביוני 2020).
  • 5 ביוני 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של SDF, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. נוסעי כלי הרכב נפצעו (טלגרם, 6 ביוני 2020).
מרחב אלרקה
  • 7 ביוני 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב של SDF, כעשרה ק”מ ממערב לאלרקה. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 8 ביוני 2020).
פעילות סיכול ומנע של כוחות SDF
  • ב-4 ביוני 2020 פתחו כוחות SDF במבצע בשם “הרתעת הטרור” במרחב המשתרע מהמרחב הכפרי שמדרום לאלחסכה ועד לעמק הפרת (אזור אלבאע’וז). במהלך המבצע פעלו כוחות קרקעיים של SDF ומדינות הקואליציה הבינלאומית בתיאום עם כלי טיס של הקואליציה ועם הכוחות העיראקיים הנמצאים בסמוך לגבול עיראק-סוריה.
  • במהלך היומיים הראשונים למבצע נסרק שטח שאורכו כשבעים ק”מ ורוחבו כשישים, שבו מצויים קרוב למאה כפרים. במהלך הסריקות ובמבצעי קומנדו מיוחדים נלכדו קרוב לשלושים פעילי דאעש בעלי אזרחות סורית או עיראקית. כמו כן, נתפסו כלי נשק אישיים ובכלל זה אקדחים בעלי משתיקי קול, ששימשו לביצוע התנקשויות, ומוקשים שהוכנו על-ידי דאעש. בנוסף לכך אותרו מספר מנהרות, שבהן התחבאו פעילי דאעש באזורים מדבריים (SDF Press, 6 ביוני 2020).
  • על פי דיווחי SDF נתפסו בין 9-7 ביוני 2020 37 פעילים נוספים של דאעש. כמו כן נמצאו כמויות גדולות של אמצעי לחימה (דיווחי SDF Press, 9-7 ביוני 2020).
הזירה העיראקית
התאוששות דאעש בעיראק ובסוריה
  • החוקר חסאן חסאן, חוקר תנועות אסלאמיות, פרסם מאמר שבו התייחס להתאוששות דאעש לאחרונה בעיראק ובסוריה. לטענת כותב המאמר, ניתן לאפיין שלב זה כשלב חדש, בלתי יציב שבו הארגון מפגין את עוצמתו ואת ניידותו הגוברת באזורים כפריים ובפרברי ערים בשתי המדינות. עם זאת, דאעש עדיין לא ביסס לעצמו דריסת-רגל, שתאפשר לו לבצע התקפות מתוזמנות ובהיקף נרחב בעיראק ובסוריה.[3] להלן עיקרי המאמר:
התאוששות דאעש בעיראק ובסוריה ומשמעותה
  • לאחרונה ניתן להבחין בעלייה חדה בהיקף פעילות דאעש בחלקים של סוריה ועיראק. בעיראק היא מתרחשת באזורי דיאלא, צלאח אלדין ומצפון לבגדאד. בסוריה באזורים כפריים בחמץ ובדיר אלזור. התאוששותו דאעש קורית שש שנים לאחר שהארגון שלט באזור נרחב, שהשתרע ממחוז דיאלא שבצפון-מזרח עיראק עד לאזור חלב שבצפון-מערב סוריה, אך בהדרגה איבד את שליטתו באזורים הללו.
  • בסוף מרץ 2020, פרסם דאעש סרטון וידיאו, שתיעד את ההתקפות שביצעו פעיליו נגד כוחות הנאמנים למשטר אסד ומיליציות פרו-איראניות באזורים הללו בסוריה ובגבול עיראק-סוריה.. לכוחות המשטר הסורי נגרמו אבדות כבדות, לאחר שדאעש הטמין להם מארב בדרכם לסח’נה. חילופי האש נמשכו כמה שעות ודאעש הפגין את יכולתו לפעול בחופשיות, באופן שהצריך את התערבות חיל האוויר הרוסי. ההתקפות הללו הזכירו את סרטוני הווידאו שפרסם הארגון בעבר, בהם הופגנה יכולתו בתקיפת כוחות-צבא מקומיים.
  • אולם התקפות נרחבות ומתואמות אלה אינן מעידות על כך שדאעש התאושש לגמרי. נראה, שהוא נכנס לשלב חדש, בלתי יציב, של התאוששות, שבו הוא מפגין מעת לעת את עוצמתו, וכן יכולת ניידות גוברת, באזורים כפריים ובפרברי ערים בעיראק ובסוריה, כפי שעשה בעבר. עם זאת, הוא עדיין נתון ללחצים צבאיים וטרם ביסס מחדש את נוכחותו באף אחת משתי המדינות. גם התקפותיו באזורים נידחים ובכפרים נטושים, אינן מעידות בהכרח על שינוי משמעותי במצבו.
ביטויי ההתנגדות הצבאית לדאעש בעיראק ובסוריה
  • לאחר אובדן באע’וז, המעוז האחרון שלו בסוריה (מרץ 2019) נאלץ דאעש להתמודד עם מבצעים צבאיים אינטנסיביים נגדו בשתי המדינות, שהחלישו אותו וצמצמו את היקף פעילותו. שלטונות עיראק והקואליציה שבהנהגת ארה”ב יזמו מבצעים צבאיים נגד דאעש בעיראק מאז יולי 2019 תחת הסיסמה “רצון לנצח”. המבצעים התקיימו נוכח פעילות גוברת של דאעש, בפרט בלילה, והחשש של עיראק שלוחמים של דאעש, שברחו מהמעוז האחרון שלהם בסוריה, חצו את הגבול לעיראק. שיא המבצעים נגד דאעש היה הריגת שני בכיריו המוכרים ביותר, אבו בכר אלבע’דאדי, מנהיג הארגון ודוברו, אבו חסן אלמהאג’ר, באוקטובר 2019, שהפכה את דאעש לפגיע יותר ללחצים חיצוניים ופנימיים. עם זאת, דאעש עדין הצליח לשמור על המבנה הפנימי והיכולת הארגונית שלו.
  • חרף התקיפות הצבאיות נגדו, שיצרו לחץ עליו בלתי פוסק, החל דאעש בהדרגה להשיב לעצמו את יכולותיו המבצעיות. אך מבט בוחן מראה, שהפעילות הצבאית הממושכת נגדו בסוריה ובעיראק נחלשה. כמו כן, הצליח דאעש להתאושש באזורים מרוחקים, שהגישה אליהם הייתה קשה עבור צבאות עיראק וסוריה. דאעש גם החל להפיק תועלת מכמה התפתחויות חיוביות מבחינתו, שהחלו באוקטובר 2019: הודעת ארה”ב, על נסיגת חייליה המוצבים בסוריה; הפלישה התורכית לחלקים בצפון סוריה, שפגעה בכורדים, שהם רוב “הכוחות הסורים הדמוקרטים” (SDF) הלוחמים בדאעש; והמחאות ההמוניות נגד ממשלת עיראק, שגרמו לחוסר יציבות בעיראק במשך מספר חודשים.
סיכום, מסקנות וצפי
  • חרף מותם של אלבע’דאדי ואלמהאג’ר והפעילות הצבאית נגדו בשנה האחרונה, בסוריה ובעיראק, נראה שדאעש מתאושש. אולם, עד לאחרונה, הוא טרם ביסס לעצמו דריסת-רגל, שתאפשר לו לבצע התקפות מתוזמנות בהיקף רחב, בעיראק ובסוריה. אם זה יקרה, הוא עשוי להציב את דאעש במצב הדומה לזה שהיה ב-2013-2012 אך לא להגיע לשיא עוצמתו כשי שהיה ב-2014. הדילמה הניצבת עתה בפני עיראק וסוריה, היא שבלימת מגמת התגברות פעילות מדאעש בשטחיהן, מחייבת מעורבות צבאית עמוקה וארוכה יותר של הקואליציה שבהנהגת ארה”ב, שכרגע נראה שסיכוייה בשנה הקרובה בלתי סבירים.

לפי שעה, ההתערבות הצבאית התורכית בצפון סוריה, כמו גם החלל הריק הפוליטי והביטחוני המתמשך בעיראק, ובסוריה מחזקים את דאעש, החותר לבסס את מסע הג’האד הגלובלי שלו. ניתן לבלום בקלות את התאוששותו באמצעות לחץ צבאי מחודש ומבצעי סיכול ממוקד נגדו. אולם, נוכח מצב העניינים הפוליטי והצבאי בעיראק ובסוריה נראה כי יש סיכוי רב יותר להתאוששות המסתמנת של דאעש,.

פעילות דאעש בעיראק ובמחוזות נוספים
  • ב-4 ביוני 2020 פרסם דאעש אינפוגרף תחת הכותרת “קציר הלוחמים”, אשר סיכם את פעילות הארגון בתקופה שבין 28 במאי ל-3 ביוני 2020. פעילי דאעש ביצעו בתקופה זאת 61 התקפות ברחבי העולם, מספר נמוך באופן משמעותי ממספר ההתקפות בתקופה שקדמה לגל הפיגועים “פשיטות ההתשה”. 30 התקפות (כ-49%) בוצעו בעיראק, 9 (כ-14%) בסוריה, 7 במחוז מערב אפריקה, 4 במרכז אפריקה, 4 במחוז סיני, 3 במחוז ח’ראסאן, 2 במחוז לוב, 1 במחוז תימן ו-1 במחוז מזרח אסיה [באינדונזיה] (אלנבא’, כפי שפורסם באח’באר אלמסלמין, 4 ביוני 2020).
  • על-פי האינפוגרף, שליש (10) מההתקפות בעיראק בוצעו במחוז אלאנבאר, שבמערב המדינה. בנוסף, 6 התקפות בוצעו במחוז צלאח אלדין. רק שתי התקפות בוצעו במחוז דיאלא., המהווה בדרך כלל מרכז הכובד של פיגועי דאעש בעיראק.
עיקרי הפעילות שביצע דאעש בשבוע שחלף

מחוז אלאנבאר

  • 3 ביוני 2020: פעילי דאעש תקפו בירי מקלעים מקום מגורים, אשר בו התקיימה פגישה של כמה פעילי הגיוס השבטי, כעשרים ק”מ ממערב להית. ארבעה פעילים נהרגו. כמו כן, נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת (אלנבא’, כפי שפורסם באח’באר אלמסלמין, 4 ביוני 2020). בתמונות שפרסם דאעש ושתעדו את מהלך ההתקפה, נראים פעילי דאעש מוציאים להורג שלושה לוחמים של הגיוס השבטי (אח’באר אלמסלמין, 5 ביוני 2020).
 פעילי דאעש חמושים ניצבים מאחורי שני פעילי הגיוס השבטי לפני הוצאתם להורג על-ידם בכפר כיאץ, באזור שממערב להית.    אמצעי לחימה ותחמושת, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש (אח'באר אלמסלמין, 5 ביוני 2020).
מימין: פעילי דאעש חמושים ניצבים מאחורי שני פעילי הגיוס השבטי לפני הוצאתם להורג על-ידם בכפר כיאץ, באזור שממערב להית. משמאל: אמצעי לחימה ותחמושת, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש (אח’באר אלמסלמין, 5 ביוני 2020).

 

  • 2 ביוני 2020: פעילי דאעש תקפו מתחם של צבא עיראק כשבעים ק”מ ממזרח לאלרטבה. חייל אחד נהרג וכמה חיילים נוספים נפצעו. בנוסף לכך הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק באותו אזור. ארבעה חיילים נהרגו (טלגרם, 3 ביוני 2020).

מחוז דיאלא

  • 5 ביוני 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר שני לוחמי הגיוס השבטי, כשמונים ק”מ מצפון מזרח לבעקובה. שני הלוחמים נהרגו (אח’באר אלמסלמין, 5 ביוני 2020).

מחוז כרכוכ

  • 7 ביוני 2020: פעילי דאעש הפעילו מטעני חבלה בביתו של שוטר משטרת עיראק, כארבעים ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ. הבית נהרס (טלגרם, 7 ביוני 2020).

מחוז ארביל

  • 4 ביוני 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של היחידה ללוחמה בטרור של ממשלת עיראק באזור מח’מור, כשישים ק”מ מדרום-מערב לארביל. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 6 ביוני 2020).

מחוז צלאח אלדין

  • 6 ביוני 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק, כעשרים ק”מ מצפון לבגדאד. חמישה חיילים נהרגו (טלגרם, 8 ביוני 2020).
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקיים

סריקות נרחבות נגד דאעש במחוזות צלאח אלדין וכרכוכ

  • מפקדת המבצעים המשותפים של עיראק הודיעה כי כוחות הביטחון העיראקיים ביצעו סריקות נרחבות במחוזות צלאח אלדין וכרכוכ. במהלך הסריקות נהרגו ארבעה פעילי דאעש, אותרו 58 מקומות מסתור של דאעש, נוטרלו ארבעים מטענים ואותרו חומרי חבלה וציוד צבאי. כמו כן הושמדו שש מנהרות ושלוש מכוניות תופת (דף הפייסבוק SecMedCell, השייך למשרד ראש ממשלת עיראק, 4 ביוני 2020).

פעילות כוחות הביטחון העיראקיים 
(דף הפייסבוק SecMedCell, 3 ביוני 2020).
פעילות כוחות הביטחון העיראקיים
(דף הפייסבוק SecMedCell, 3 ביוני 2020).

מחוז אלאנבאר

  • 6 ביוני 2020: כוח של הגיוס העממי לכד מפקד בדאעש, כשלושים ק”מ מצפון-מערב לבגדאד (al-hashed.net, 6 ביוני 2020).
  • 5 ביוני 2020: כוח של צבא עיראק, שפעל בסיוע כלי טיס של חיל האוויר העיראקי, איתר אמצעי לחימה ותחמושת במדבר אלרטבה (אלסומריה, 5 ביוני 2020).
 אמצעי לחימה, תחמושת וציוד צבאי, שנתפסו ע"י צבא עיראק.    מיכל שהוטמן מתחת לקרקע, שבו הוסלקו אמצעי לחימה (אלסומריה, 5 ביוני 2020).
מימין: אמצעי לחימה, תחמושת וציוד צבאי, שנתפסו ע”י צבא עיראק. משמאל: מיכל שהוטמן מתחת לקרקע, שבו הוסלקו אמצעי לחימה (אלסומריה, 5 ביוני 2020).

מחוז דיאלא

  • 6 ביוני 2020: כוח של הגיוס העממי איתר מקום מסתור של דאעש, שהכיל מסמכים בעלי אופי דתי (תפילות לאללה ודברי שבח לאללה), בספרדית וערבית כמאה ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה (al-hashed.net, 6 ביוני 2020).
מקום המסתור של דאעש.    מסמך בספרדית ובערבית, בעל אופי דתי 
(al-hashed.net, 6 ביוני 2020).
מימין: מקום המסתור של דאעש. משמאל: מסמך בספרדית ובערבית, בעל אופי דתי (al-hashed.net, 6 ביוני 2020).
חצי-האי סיני
פעילות דאעש
  • 3 ביוני 2020: פעילי מחוז סיני של דאעש הציבו מארב לכוח של חיילי צבא מצרים, ממערב לרפיח. בין המארב לבין הכוח המצרי התנהלו חילופי אש. פעילי דאעש ירו לעבר סירות צבאיות, שהגיעו כדי לסייע. קצין ושני חיילים נהרגו וכמה נפצעו (אח’באר אלמסלמין, 4 ביוני 2020).
פעילות דאעש ברחבי העולם
אפריקה

ניגריה

  • 7 ביוני 2020: פעילי דאעש תקפו את חיילי צבא ניגריה, כשבעים ק”מ מצפון למידוגורי, בירת מדינת בורנו. מספר חיילים נהרגו וכמה חיילים נפצעו (טלגרם, 8 ביוני 2020).

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו

  • 5 ביוני 2020: פעילי דאעש הציבו מארב לסיור רגלי של צבא קונגו באזור בני (Beni), שבצפון מזרח קונגו. ששה חיילים נהרגו וחיילים נוספים נפצעו. כמו כן, נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 5 ביוני 2020).
  • 4 ביוני 2020: פעילי דאעש ביצעו ירי מקלעים לעבר אזרחים נוצרים, באזור בני (Beni), שבצפון מזרח קונגו. שבעה אזרחים נוצרים נהרגו (טלגרם, 5 ביוני 2020).

קמרון

  • 6 ביוני 2020: פעילי דאעש תקפו מתחם של צבא קמרון בצפון קמרון, סמוך לגבול קמרון-ניגריה. מספר חיילים מצבא קמרון נפצעו (טלגרם, 6 ביוני 2020).

סומליה

  • 7 ביוני 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר סיור רגלי של משטרת סומליה במוגדישו. שני שוטרים נפצעו (טלגרם, 8 ביוני 2020).

מאלי

  • פלורנס פרלי, שרת ההגנה של צרפת, הודיעה, כי ב-3 ביוני 2020 נהרג במאלי מנהיג אלקאעדה בצפון אפריקה, האלג’יראי עבד אלמאלכ דרוכדאל (Abdelmalek Droukdel). דרוכדאל נהרג במהלך מבצע של כוחות צרפתיים מצפון-מזרח לעיר טסליט, שבצפון-מזרח מאלי (כשישים ק”מ מדרום-מערב לגבול מאלי-אלג’יריה). יחד עמו נהרגו רבים ממקורביו. קודם לכן, במהלך חודש מאי 2020, לכדו כוחות צרפתיים במאלי מפקד בכיר בדאעש (France 24, 5 ביוני 2020).
מנהיג אלקאעדה בצפון אפריקה, האלג'יראי עבד אלמאלכ דרוכדאל (צחאפת בלאדי, עיתון תוניסאי העוסק בארצות צפון אפריקה, 6 ביוני 2020).    העיר טסליט שבקרבתה נהרג דרוכדאל (Google Maps).
מימין: מנהיג אלקאעדה בצפון אפריקה, האלג’יראי עבד אלמאלכ דרוכדאל (צחאפת בלאדי, עיתון תוניסאי העוסק בארצות צפון אפריקה, 6 ביוני 2020). משמאל: העיר טסליט שבקרבתה נהרג דרוכדאל (Google Maps).

לוב

  • 3 ביוני 2020: פעילי מחוז לוב באזור פזאן (דרום לוב) של דאעש שיגרו רקטה לעבר בסיס של הצבא הלאומי הלובי שבפיקוד חפתר, כשלושים ק”מ מצפון-מזרח לסבהא (טלגרם, 4 ביוני 2020).
אסיה

הפיליפינים

  • 5 ביוני 2020: פעילי מחוז מזרח אסיה של דאעש הציבו מארב לחיילי צבא הפיליפינים וללוחמים המסייעים לצבא בצפון האי ג’ולו’ (Jolo), שבדרום הפיליפינים. 15 חיילים ואנשי הכוח המסייע נהרגו וכמה נפצעו. כמו כן נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 5 ביוני 2020).
המלחמה על התודעה

איומים כלפי קטר

  • ב-4 ביוני 2020 פרסם דאעש אינפוגרף ובו איומים כלפי שליטי קטר, שכותרתו “מועד כל דבר נרשם בספר, הוי עריצי קטר”[4]. האינפוגרף מבוסס על דברי דובר דאעש אבו חמזה אלמהאג’ר, בקלטת שמע שפרסם לאחרונה[5]. האינפוגרף מאזכר את כל “פשעי” קטר (בראיית דאעש) ובכלל זה את קיומו של הבסיס האווירי של צבא ארה”ב בקטר, שממנו פועל מרכז הפיקוד של המערכה נגד דאעש בסוריה, עיראק, תימן ואפגניסטאן. שליטי קטר מואשמים במימון מליציות בעיראק הנאמנות לשיעים ולקואליציה הבינלאומית; מימון פרויקט המיליציות השבטיות בסוריה והפנייתו נגד דאעש; מימון המלחמה שמנהלת ממשלת עיראק נגד הסונים ומימון משמרות המהפכה האיראנים ו”הגיוס העממי” בעיראק כדי שהם “ימשיכו לטבוח במוסלמים…” (אלאנבאא’, כפי שפורסם באח’באר אלמסלמין, 4 ביוני 2020).

האינפוגרף המאיים כלפי שליטי קטר תחת הכותרת "מועד כל דבר נרשם בספר, הוי עריצי קטר"  
(אלנבא', כפי שפורסם באח'באר אלמסלמין, 4 ביוני 2020).
האינפוגרף המאיים כלפי שליטי קטר תחת הכותרת “מועד כל דבר נרשם בספר, הוי עריצי קטר”
(אלנבא’, כפי שפורסם באח’באר אלמסלמין, 4 ביוני 2020).

פעילות סיכול ומנע
ארה”ב הבטיחה פרס כספי למוסר מידע אודות בכירי דאעש
  • ב-4 ביוני 2020 פרסמה מחלקת המדינה של ארה”ב הודעה על הענקת פרס בגובה של עד חמישה מיליון דולר, לכל מי שימסור מידע אודות מנהיג דאעש, אמיר מחמד סעיד עבד אלרחמן אלמולא ועל ארבעה בכירים נוספים בארגון:
    • אבו מחמד אלשמאלי (Abu Muhammad al-Shimali): אחראי ועדת ההגירה והלוגיסטיקה של דאעש, עסק בפעילות הברחה לסוריה ולעיראק פעילי דאעש זרים דרך תורכיה. כמו כן עסק בהעברות כספים וציוד לוגיסטי מאירופה, צפון אפריקה וחצי-האי ערב.
    • סאמי ג’אסם מחמד אלג’בורי (Sami Jasim Muhammad al-Jaburi): החל את דרכו בארגון אלקאעדה בעיראק. ארגן מימון לפעילות הטרור של דאעש. במסגרת תפקידו כ”שר האוצר” של דאעש במוצול.
    • גולמרוד חלימוב (Gulmurod Khalimov): קרא באופן פומבי לפעילות אלימה נגד אמריקאים. היה קולונל לשעבר במבצעים מיוחדים של טג’יקיסטאן, ושימש כמפקד במשטרה. שימש כמפקד של יחידה מיוחדת צבאית-למחצה של משרד הפנים הטג’יקי. ח’לימוב מבוקש גם על-ידי ממשלת טג’יקיסטאן (הערה: על-פי מקורות רוסיים, ח’לימוב נהרג באזור דיר אלזור ב-8 בספטמבר 2017 , ויקיפדיה).
    • עדנאן אבו וליד אלסחראוי (Adnan Abu Walid al-Sahrawi): מנהיג דאעש באזור הסהרה. שלוחה של דאעש שהוקמה במאי 2015 לאחר שאבו וליד ותומכיו התפלגו מארגון אלמראבטון[6].

מפקד דאעש (במרכז למעלה) וארבעה בכירים נוספים בארגון שהוצע פרס למי שיביא מידע אודותיהם
(חשבון הטוויטר Rewards for Justice@RFJ_USA, 4 ביוני 2020).
מפקד דאעש (במרכז למעלה) וארבעה בכירים נוספים בארגון שהוצע פרס למי שיביא מידע אודותיהם
(חשבון הטוויטר Rewards for Justice@RFJ_USA, 4 ביוני 2020).

[1] חדר המבצעים "עורר את המאמינים" כולל ארבעה ארגונים ג'האדיסטים ש"ארגון שומרי הדת" (המזוהה עם אלקאעדה) הינו הדומיננטי שבהם.
[2]
גבל אלזאויה הינו רכס הררי מדרום לאדלב. הפסגה הגבוהה ביותר ברכס הינה אלנבי איוב, 939 מטרים מעל פני הים.
[3] Hassan Hassan, ISIS in Iraq and Syria: Rightsizing the Current 'Comeback'. Center for Global Policy's Nonstate Actors and Geopolitics (NAG) Program. 12 May 2020.
ראו:https://cgpolicy.org/articles/isis-in-iraq-and-syria-rightsizing-the-current-comeback/
[4]
הביטוי "מועד כל דבר נרשם בספר" מופיע בקוראן בסורת אלרעד (סורה 13 "הרעם"), פסוק 38.
[5]
להרחבה על הקלטת שהפיץ דובר דאעש ראו "מבט לג'האד העולמי, 27 במאי-3 ביוני 2020".
[6]
ארגון אלמראבטון הוקם ב-23 באוגוסט 2013 בצפון מאלי. הוא מזוהה עם האידאולוגיה הסלפית-ג'האדיסטית של אלקאעדה (ויקיפדיה)