המערכה נגד התפשטות נגיף הקורונה ברצועת עזה (עדכני ל-14 ביוני 2020)

ביקור משלחת המועצה המחוקקת בבית החולים האירופי (אתר המועצה המחוקקת ברצועה, 8 ביוני 2020)

ביקור משלחת המועצה המחוקקת בבית החולים האירופי (אתר המועצה המחוקקת ברצועה, 8 ביוני 2020)

חידוש שיעורים לשינון קוראן עוד לפני הודעת המשרד (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 9 ביוני 2020)

חידוש שיעורים לשינון קוראן עוד לפני הודעת המשרד (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 9 ביוני 2020)

חידוש שיעורים לשינון קוראן עוד לפני הודעת המשרד (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 9 ביוני 2020)

חידוש שיעורים לשינון קוראן עוד לפני הודעת המשרד (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 9 ביוני 2020)

חוף הים של ח'אן יונס ב-12 ביוני 2020: כללי הזהירות אינם מתקיימים (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 13 ביוני 2020)

חוף הים של ח'אן יונס ב-12 ביוני 2020: כללי הזהירות אינם מתקיימים (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 13 ביוני 2020)

ציור קיר בעזה המציג את סכנות נגיף קורונה ו

ציור קיר בעזה המציג את סכנות נגיף קורונה ו"המצור הישראלי" (חשבון הטוויטר YouthGoDigital, 8 ביוני 2020)

עיקרי ההתפתחויות
  • בשבוע שחלף נוספו ברצועת עזה שני חולי קורונה. מספר הנדבקים בקורונה ברצועת עזה עומד על 72, מהם 26 חולים פעילים השוהים בבית החולים לבידוד במעבר רפיח. מספר החולים ברצועה נותר נמוך והטיפול של חמאס במניעת התפשטות הנגיף זוכה עד כה להצלחה.
  • על רקע זה נמשכה המגמה לתת הקלות נוספות לתושבים תוך המשך הקפדה על צעדי מנע. במסגרת זאת חודשו לימודי הקוראן במסגדים וחודשה עבודתם של בתי המשפט. עם זאת עדיין לא מתקיימות פעילויות רבות משתתפים כגון טיולים וטקסים.
  • ברצועת עזה משבחים את הקמת מרכזי ההסגר שבזכותם נמנעה (עד כה) הדבקה בנגיף בשטח רצועת עזה. עם זאת, למרות המצב הטוב, ממשיכה מערכת הבריאות ברצועה להכשיר את בית החולים הייעודי לחולי קורונה (בית החולים האירופי בח’אן יונס) למקרה של התפרצות המגפה. דובר משרד הבריאות ממשיך להלין על חוסר בציוד רפואי והוא שב ומאשים את ישראל והרשות הפלסטינית בקשיי מערכת הבריאות ברצועה.
  • סגירת הגבולות בשל נגיף קורונה הביאה להפסקת יבוא הבגדים מסין וממדינות נוספות. הדבר גרם לפריחת מפעלי טקסטיל מקומיים ברצועה. נמסר, כי מפעלים אלו ממלאים את המחסור שנוצר ואף מייצאים את תוצרתם לשטחי הרשות ולשוק הישראלי.
ממדי התחלואה

בשבוע שחלף נוספו ברצועת עזה שני חולי קורונה שני החולים שאותרו שהו באחד ממרכזי ההסגר (סוא, 10 ביוני 2020). סה”כ מספר הנדבקים בקורונה ברצועת עזה עומד עתה על 72 (לעומת שבעים בשבוע שעבר), מהם 26 חולים פעילים. אישה אחת נפטרה. כל החולים הפעילים שוהים בבית החולים לבידוד במעבר רפיח. 45 חולים שנדבקו במחלה כבר החלימו, מתוכם 27 שוהים עדיין במרכז ההסגר במעבר רפיח ו-18 בהסגר ביתי (שהאב, 12 ביוני 2020; דניא אלוטן, 13 ביוני 2020).

  • 372 בני אדם, שבאו במגע עם חולים מאומתים, שוהים עתה בבידוד בשבעה מרכזי הסגר ברחבי הרצועה (דניא אלוטן, 13 ביוני 2020). ברצועת עזה נערכו 11,703 בדיקות לגילוי קורונה, 11,631 מהן נמצאו שליליות ו-72 חיוביות (דניא אלוטן, המצטט דיווחשל משרד הבריאות, 13 ביוני 2020).
צעדי המנע הננקטים ברצועה
יעילותם של מרכזי הסגר ברצועה
  • ברצועת עזה משבחים את צעדי המנע שננקטו ובעיקר את הקמת מרכזי ההסגר, שבזכותם נמנעה הדבקה בנגיף בתוך רצועת עזה. ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה, שיבח את ההצלחה של מרכזי ההסגר המהווים לדבריו את האמצעי החשוב ביותר בשורה של אמצעי הזהירות שננקטו ברצועה להתמודדות עם מגפת קורונה. אלקדרה הודה לכל התושבים על הסבלנות וההבנה שגילו. הוא הוסיף כי הרצועה עומדת בפני איום מתמשך הדורש זהירות והקפדה על צעדי המנע (סוכנות אלראי, 11 ביוני 2020).
  • במהלך הישיבה העיתית של הצוות המייעץ של הוועדה המקצועית להתמודדות עם מגפת קורונה, בראשותו של תת שר הבריאות ד”ר יוסף אבו אלריש, שיבחו המשתתפים את פעילות מרכזי ההסגר כרעיון שהוכיח את יעילותו. לדבריהם מרכזי ההסגר מהווים האמצעי החשוב ביותר במסגרת צעדי המנע שננקטו ברצועת עזה. חברי הצוות הסכימו על חשיבות שיפור עבודתם של מרכזי ההסגר, הכוללת קביעה של פרוטוקולים רפואיים מאושרים (סוכנות אלראי, 10 ביוני 2020).
הכשרת בית חולים ייעודי בח’אן יונס
  • ד”ר יוסף אבו אלריש, תת שר הבריאות ברצועת עזה דיווח כי התוכנית להכשרת בית חולים ייעודי לאפידמיולוגיה (בבית החולים האירופי בח’אן יונס) מתקדמת בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו (סוכנות אלראי, 11 במאי 2020).
  • משלחת מוועדת החינוך והרווחה במועצה המחוקקת, בראשות ח’מיס אלנג’אר, יו”ר ועדת הבריאות בוועדה, ביקרה בבית החולים האירופי כדי לעמוד מקרוב על מידת מוכנותו לקליטת חולי קורונה. את פני המשלחת קיבלו הנהלת בית החולים, נציג ממשרד הבריאות, וד”ר עבד אלנאצר צבח מארגון הבריאות העולמי. המשתתפים בפגישה דנו במכשולים העומדים בפני הכשרת בית החולים לקבלת חולי קורונה ובעיקר המחסור בציוד רפואי, ציוד הגנה ובדיקות מעבדה, מיעוט כוח האדם הרפואי והמינהלי, והצורך בהכשרה מעשית של אנשי הצוות כיצד להתמודד עם החולים (אתר המועצה המחוקקת ברצועה, 8 ביוני 2020).
 ביקור משלחת המועצה המחוקקת בבית החולים האירופי (אתר המועצה המחוקקת ברצועה, 8 ביוני 2020)   ביקור שערך בבית החולים צוות מארגון הבריאות העולמי בראשות ד"ר עבד אלנאצר צבח (דף הפייסבוק של נציגות ארגון הבריאות העולמי בשטחים, 12 ביוני 2020)
מימין: ביקור משלחת המועצה המחוקקת בבית החולים האירופי (אתר המועצה המחוקקת ברצועה, 8 ביוני 2020); משמאל: ביקור שערך בבית החולים צוות מארגון הבריאות העולמי בראשות ד”ר עבד אלנאצר צבח (דף הפייסבוק של נציגות ארגון הבריאות העולמי בשטחים, 12 ביוני 2020)
המשך הקלות בצעדי המנע
  • בעקבות מספר החולים הנמוך, וההצלחה במניעת התפשטות הנגיף נמשך מתן ההקלות לתושבים. בעקבות האישור לקיום התפילות, הודיע משרד ההקדשים בעזה ​​גם על חידוש השיעורים לשינון הקוראן והקורסים בלימודי הקוראן בכל המסגדים ברצועת עזה החל מ-13 ביוני 2020. הקורסים ינוהלו תוך נקיטת שורה של צעדי מנע ובטיחות ובהם שמירה על מרחק של שני מטרים לפחות בין התלמידים. בהודעה נמסר כי עדיין לא תתקיימנה פעילויות הכוללות משתתפים רבים כמו טיולים וטקסים (אתר משרד ההקדשים ברצועה, 12 ביוני 2020).
  •  המועצה העליונה למשפט ברצועה הודיעה כי בתי משפט השלום ובתי המשפט המחוזיים ישובו לפעילות מלאה החל מ-9 ביוני 2020 (פלסטין און ליין, 8 ביוני 2020).
כלכלת הרצועה בצל הקורונה
  • למרות פתיחתם מחדש של אולמות האירועים והמסעדות ברצועה אמר צלאח אבו חצירה, יו”ר רשות המסעדות, המלונות ושירותי התיירות ברצועת עזה, כי אנשים עדיין נמנעים מלהגיע למקומות הללו בעת הנוכחית. הוא ציין כי בעלי המקומות הללו לא יצליחו לפצות על ההפסדים שנגרמו להם הנאמדים בסכום של מיליוני דולרים. עד כה הוחזרו לעבודה רק כ-2,500 עובדים וגם הם מקבלים משכורות חלקיות בלבד (סוכנות הידיעות הסינית בערבית, 11 ביוני 2020).
  • מנגד, נמסר כי הפסקת יבוא הבגדים מסין, תורכיה ואיטליה בשלושת החודשים האחרונים גרמה לפריחה של מפעלי הטקסטיל המקומיים ברצועת עזה, אשר פועלים למלא את המחסור שנוצר. נמסר כי לראשונה מאז 2007 שבו מפעלי הטקסטיל ברצועה לעבוד בכושר ייצור של 80-95%. תיסיר אלאסתאד’, יו”ר התאחדות תעשיית הטקסטיל ברצועה, אמר כי בשלושת החודשים האחרונים שבו לעבודתם כשלושת אלפים עובדים, כך שמספר העובדים במפעלי התפירה עומד עתה על כ-8,000 עובדים. הוא הוסיף, כי הייצור התמקד בשלושת החודשים האחרונים בעיקר בביגוד וחליפות מגן וכי כמויות גדולות מהמוצרים הללו מיוצאים לגדה ולשוק הישראלי . לדבריו, 16 מפעלים וחברות מייצאים את מוצריהן לשוק הישראלי ולגדה באופן קבוע. (אלאיאם, 9 ביוני 2020; פלסטין און ליין, 13 ביוני 2020).
סיוע לרצועה
  •  ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, ממשיך לקרוא לסיוע ולתמיכה בצרכי משרד הבריאות למאבק במגפת קורונה. הוא שב וציין כי משרד הבריאות סובל ממחסור חמור עקב הידלדלות של 44% ממלאי התרופות, 30% ממלאי החומרים המתכלים הרפואיים, ו-56% מציוד המעבדות, וחומרים לבדיקות מעבדה. אלקדרה ציין, כי המשך “המצור הישראלי” ואי-העברת חלקה של הרצועה מכלל הסיוע שקיבלה הרשות הפלסטינית מקשים על יכולתם להתמודד עם מגפת קורונה. אלקדרה גם הזהיר מהחמרת המצב הרפואי של החולים שאינם חולי קורונה שאין ביכולתם לקבל טיפול מתאים ברצועת עזה, והטיל על ישראל את האחריות לחייהם (סוכנות אלראי, 11 ביוני 2020).

ציור קיר בעזה המציג את סכנות נגיף קורונה ו"המצור הישראלי"  
(חשבון הטוויטר YouthGoDigital, 8 ביוני 2020)
ציור קיר בעזה המציג את סכנות נגיף קורונה ו”המצור הישראלי”
(חשבון הטוויטר YouthGoDigital, 8 ביוני 2020)

  • ב-9 ביוני 2020 הודיע משרד החוץ הישראלי כי מטוס של חברת התעופה הלאומית של מאע”מ, איתיחאד איירווייז, שהגיע ישירות מאבו ט’בי, נחת בנמל התעופה בן גוריון. נמסר כי במטוס משלוח של 15 מכשירי הנשמה שנועדו לסיוע לחולי קורונה פלסטיניים. עוד נמסר כי הגעת המטוס תואמה על ידי משרד החוץ, והציוד יועבר באמצעות מתאם פעולות הממשלה בשטחים והאו״ם לרצועת עזה ולרשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של משרד החוץ, 9 ביוני 2020). מקורות מטעם ממשל חמאס ברצועה מסרו בתגובה, כי לא ידוע להם דבר אודות המשלוח וכי הם כלל לא עודכנו בנושא (אלג’זירה.נט, 9 ביוני 2020). מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הרואה בנחיתת המטוס בישראל ביטוי לנורמליזציה, התבטא, כי הסיוע שהגיע על גבי המטוס הוא “שוחד שפל” שאסור לאף פלסטיני לקבל אותו (אלמיאדין, 11 ביוני 2020).

המטוס המאע"מי בנמל התעופה בן גוריון 
(דף הפייסבוק של משרד החוץ, 9 ביוני 2020)
המטוס המאע”מי בנמל התעופה בן גוריון
(דף הפייסבוק של משרד החוץ, 9 ביוני 2020)