מבט לאיראן

28 ביוני – 12 ביולי, 2020 מאת: ד"ר רז צימט
שר ההגנה הסורי ורמטכ

שר ההגנה הסורי ורמטכ"ל איראן חותמים על הסכם לשת"פ צבאי (תסנים, 8 ביולי 2020)

נשיא איראן רוחאני בנאום בוועידה המקוונת עם נשיאי רוסיה ותורכיה (אתר הנשיא, 1 ביולי 2020)

נשיא איראן רוחאני בנאום בוועידה המקוונת עם נשיאי רוסיה ותורכיה (אתר הנשיא, 1 ביולי 2020)

חסן דנאא'יפר, ראש מטה הקשרים הכלכליים בין איראן לעיראק ולסוריה (אירנ

חסן דנאא'יפר, ראש מטה הקשרים הכלכליים בין איראן לעיראק ולסוריה (אירנ"א, 1 ביולי 2020)

פגישת הנספח הצבאי האיראני בבגדאד עם יו

פגישת הנספח הצבאי האיראני בבגדאד עם יו"ר ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט העיראקי (אירנ"א, 3 ביולי 2020)

פגישת שגריר איראן בלבנון עם משלחת חמאס (משרק ניוז, 2 ביולי 2020)

פגישת שגריר איראן בלבנון עם משלחת חמאס (משרק ניוז, 2 ביולי 2020)

במוקד אירועי השבוע
  • שר ההגנה הסורי ורמטכ”ל איראן חתמו על הסכם כולל לשיתוף פעולה צבאי בין שתי המדינות. פרטי ההסכם עדיין אינם ידועים לנו. הרמטכ”ל האיראני הצהיר, כי בכוונת איראן לחזק את מערכות ההגנה האווירית של סוריה במסגרת הידוק הקשרים הצבאיים בין המדינות.
  • נשיאי איראן, רוסיה ותורכיה דנו במפגש מקוון בהמשך תהליך ההסדרה בסוריה. נשיא איראן הצהיר בנאומו, כי איראן תמשיך בתמיכתה בסוריה וקרא לנסיגת “הכוחות הטרוריסטים האמריקאים” מסוריה ומהאזור כולו. בהודעת הסיכום של המפגש הדגישו שלושת הנשיאים את מחויבותם לעצמאותה ולשלמותה הטריטוריאלית של סוריה וגינו את המשך התקיפות הישראליות במדינה.
  • איראן הסתפקה בתגובה מתונה לפשיטה, שבוצעה ב-25 ביוני 2020 על-ידי היחידה העיראקית ללוחמה בטרור על מתחם המיליציה השיעית הפרו-איראנית “גדודי חזבאללה” בבגדאד. במהלך הפשיטה נעצרו 14 פעילי המיליציה והוחרמו משגרים ורקטות, שנועדו, ככל הנראה, לתקיפות נוספות נגד יעדים אמריקאים בעיראק. דובר משרד החוץ האיראני הצהיר, כי אין בכוונת איראן להתערב בענייניה הפנימיים של עיראק או להביע דעה בסוגיות שאינן קשורות אליה. תגובת איראן הרשמית משקפת רצון מצד טהראן להימנע בשלב זה מהחרפת המתיחות עם ראש ממשלת עיראק, מצטפא כאט’מי, על רקע מאמציו להגביל את כוחן של המיליציות הפרו-איראניות. סוכנות הידיעות האיראנית מהר, לעומת זאת, פרסמה מאמר ביקורתי כלפי כאט’מי, בו נטען, כי הוא פועל בהתאם לתכתיבים מצד ארצות-הברית.
  • שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די, העריך, כי עולי רגל איראנים לא יוכלו להשתתף השנה בטקסי העלייה לרגל למקומות הקדושים בעיראק (ארבעין), המתוכננים לחודש אוקטובר 2020. לדבריו, מצב הקורונה הקשה בעיראק לא יאפשר לשלטונות עיראק לארח עולי רגל זרים.
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, שלח אגרת לראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, בה הדגיש את מחויבותה הנמשכת של איראן לתמיכה בפלסטינים. בנוסף על כך, שוחח יו”ר המג’לס האיראני, מחמד-באקר קאליבאף, בטלפון עם אסמאעיל הניה ועם מנהיג הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, והדגיש את התנגדות איראן ל”עסקת המאה” של הנשיא טראמפ ולתוכנית הסיפוח של ישראל. כמו כן, נפגש שגריר איראן בלבנון עם משלחת בראשות אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, והצהיר על תמיכת איראן בפלסטינים וב”התנגדות”.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • הערוץ הלבנוני אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה דיווח (8 ביולי 2020), כי שר ההגנה הסורי, עלי איוב, וראש מטה הכוחות המזוינים האיראנים, מחמד באקרי (Mohammad Baqeri), חתמו על הסכם כולל לשיתוף פעולה צבאי. מקור איראני רשמי אמר לאלג’זירה (8 ביולי 2020), כי באקרי דן בדמשק בחשיבות יציאת הכוחות הזרים “הבלתי חוקיים” מסוריה ובמענה לתקיפות הישראליות. במעמד החתימה אמר באקרי, כי ההסכם מחזק את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בהתמודדות עם הלחצים האמריקאים. הוא ציין, כי בכוונת איראן לחזק את מערכות ההגנה האווירית של סוריה במסגרת הידוק הקשרים הצבאיים בין המדינות. באקרי גינה את נוכחותה הצבאית של תורכיה בסוריה ואמר, כי עליה לדעת, שאין בנוכחות זו כדי לפתור את בעיותיה הביטחוניות. שר ההגנה הסורי אמר, כי מי שמהמר על הריסת הקשרים בין איראן וסוריה, שוגה באשליות. הוא ציין, כי אם ארצות-הברית היתה מצליחה להכניע את סוריה, את איראן ואת “ציר ההתנגדות”, לא היה ניתן להגיע לרגע זה. לדבריו, ישראל היא שותפה עוצמתית במלחמה נגד סוריה ו”כנופיות הטרור” הן חלק מהתוקפנות הישראלית.
  • נשיאי איראן, רוסיה ותורכיה דנו ב-1 ביולי 2020 במפגש מקוון בהמשך ההסדרה בסוריה במסגרת תהליך אסטנה. בנאומו במפגש המקוון אמר נשיא איראן, חסן רוחאני, כי איראן תמשיך בתמיכתה בסוריה וגינה את החרפת הסנקציות האמריקאיות “הבלתי אנושיות” נגד סוריה. הוא שב על עמדתה הרשמית של איראן בזכות שמירת לכידותה הטריטוריאלית, עצמאותה וריבונותה של סוריה והמשך המאבק נגד הטרור עד לחיסולו המוחלט בסוריה ובאזור. כמו כן, קרא רוחאני להוצאת “הכוחות הטרוריסטים האמריקאים” מסוריה ומהאזור כולו בהקדם האפשרי (תסנים, 1 ביולי 2020). בהודעת הסיכום של המפגש הדגישו שלושת הנשיאים את המחויבות לעצמאותה, לריבונותה ולשלמותה הטריטוריאלית של סוריה, גינו התערבות זרה וקראו להגברת היציבות והביטחון. כמו כן גינו הנשיאים את המשך התקיפות הישראליות בסוריה המערערות, לדבריהם, את עצמאותה ושלמותה הטריטוריאלית של סוריה ומגבירות את המתיחות באזור (רויטרס, 1 ביולי 2020).
  • מקור אופוזיציה סורי דיווח, כי משמרות המהפכה חידשו בימים האחרונים את תשלום המשכורות למיליציות פרו-איראניות בסוריה לאחר מספר חודשים, בהם לא הועברו משכורות כלל או שהן קוצצו בחצי. על-פי הדיווח, נע השכר החודשי בין 50 אלף לירות סוריות (כ-24 דולרים) ללוחמי המיליציות הפועלים במדבר הסורי ל-80 אלף לירות סוריות (כ-36 דולרים) ללוחמים בערים. בדיווח נמסר, כי הסיבה לחידוש תשלום המשכורות היא רצון איראני למנוע מהלוחמים להיענות בחיוב לניסיונות רוסיים לגייסם ללחימה במלחמת האזרחים בלוב בתמורה לשכר חודשי גבוה. לפי הדיווח, המאמצים הרוסים הובילו לאחרונה לחילוקי דעות בין רוסיה ואיראן, שבעקבותיהם נערכו בשבועות האחרונים כמה מפגעים בין קצינים רוסים ואיראנים במזרח סוריה בניסיון לתאם את שליחתם של חלק מפעילי המיליציות הפרו-איראניות ללוב (פראת פוסט, 6 ביולי 2020).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • איראן הסתפקה בתגובה רשמית רפה לפשיטה על מטה המיליציה השיעית הפרו-איראנית “גדודי חזבאללה” האחראית למספר תקיפות, שבוצעו בחודשים האחרונים נגד מתחם השגרירות האמריקאית ב”אזור הירוק” בבגדאד ועל כוחות אמריקאים המוצבים בבסיסי צבא עיראקים. בפשיטת כוח עיראקי של היחידה ללוחמה בטרור על מתחם המיליציה בדרום בגדאד ב-25 ביוני 2020, נעצרו 14 פעילים של המיליציה והוחרמו משגרים ורקטות, שנועדו, ככל הנראה, לתקיפות נוספות נגד יעדים אמריקאים בעיראק. התקרית החריגה, המשקפת ניסיון מצד ראש הממשלה, מצטפא כאט’מי, להכפיף את המיליציות השיעיות תחת מרותו, עוררה תגובות זועמות מצד בכירי המיליציות השיעיות העיראקיות הנאמנות לאיראן, שתקפו בחריפות את ראש הממשלה כאט’מי והאשימו אותו בשיתוף פעולה עם ארצות-הברית.
  • דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסוי (Abbas Mousavi), הצהיר במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי האירועים המתרחשים בעיראק קשורים אך ורק לעיראק וכי אין בכוונת איראן להתערב בענייניה הפנימיים של עיראק או להביע דעה בסוגיות שאינן קשורות אליה. הוא הוסיף, כי “הגיוס העממי” (ארגון הגג של המיליציות השיעיות העיראקיות) מהווה קבוצה עממית, שהוקמה בהנחיית אנשי הדת הבכירים והפכה לכוח צבאי. הוא ציין, כי איראן בטוחה שממשלת עיראק תנהל את ענייניה הפנימיים בצורה המיטבית כדי להשיב בהקדם האפשרי את היציבות והביטחון לארצה. בהתייחס לדיווחים על ביקור אפשרי של ראש ממשלת עיראק בטהראן, אמר מוסוי, כי איראן מקדמת בברכה כל קשר וכל ביקור של בכירי המדינות השכנות בטהראן, אך טרם סוכם מועד סופי לביקור כזה (תסנים, 29 ביוני 2020). התגובה האיראנית הרשמית משקפת רצון איראני להימנע בשלב זה מהחרפת המתיחות עם ראש הממשלה העיראקי החדש. ניכר כי איראן מעדיפה לפעול לשימור השפעתה הפוליטית, הצבאית והכלכלית במדינה מבלי להיגרר לעימות פומבי עם כאט’מי. זאת, תוך הכרה באילוצים הניצבים בפניה בזירה העיראקית והערכה, כי בשלב זה לא נשקף איום מיידי ומשמעותי על האינטרסים החיוניים שלה בזירה זו.
  • גם התקשורת האיראנית נמנעה, בדרך כלל, מביקורת ישירה כלפי ראש ממשלת עיראק בעקבות התקרית בדרום בגדאד. סוכנות הידיעות מהר (Mehr) מתחה ביקורת על תקיפת מפקדת “גדודי חזבאללה” ומעצר פעילי המיליציה, אך לא הטילה על כאט’מי אחריות ישירה לאירוע. במאמר פרשנות, שהתפרסם באתר הסוכנות (27 ביוני 2020), נכתב, כי הפעולה נגד המיליציה השיעית נועדה להעריך את היכולת לפרק את “ההתנגדות” ולסלקה מהזירה הפוליטית והביטחונית העיראקית, וכי התגובות החריפות לפעולה מצד יתר המיליציות השיעיות הוכיחו, כי הן נהנות מתמיכה עממית רחבה בעיראק. פירוק המיליציות הוא אחד היעדים המרכזיים של האמריקאים במסגרת הדיאלוג האסטרטגי בין ארצות-הברית ועיראק ויש המבקשים לפצל בין כוחות הביטחון העיראקים למיליציות השיעיות, אף על-פי שאלה מעולם לא ראו עצמן נפרדות מכוחות הביטחון ושיתפו עימם פעולה במערכה נגד הטרור. בכל מקרה, נכתב במאמר, מבצעי הפעולה לא יכלו להשיג את התוצאה אליה חתרו, משום שהמיליציות השיעיות אינן מהוות רק חלק בלתי נפרד מהכוחות המזוינים אלא גם זוכות לתמיכת אנשי הדת הבכירים. לפיכך, האמריקאים ואלה המשרתים אותם לא יוכלו לשים קץ למיליציות הנהנות מעוצמה צבאית, מאהדה עממית ומתמיכת אנשי הדת הבכירים.
  • עם זאת, במאמר נוסף, שהתפרסם במהר (5 ביולי 2020), נמתחה ביקורת חריפה יותר על ראש הממשלה כאט’מי, בטענה שהוא פועל על-פי תכתיבים אמריקאים. במאמר נכתב, כי במקום לפעול בהתאם לסדר העדיפויות אליו היה מחויב כאשר מונה לתפקידו, ובראשו שיפור המצב הכלכלי, היערכות לקיום בחירות פרלמנטריות חדשות בהקדם, נסיגת הכוחות האמריקאים מעיראק ומאבק בשחיתות, מתמקד כאט’מי בביצוע שינויי גברי במנגנוני הביטחון תוך דחיקתם של בכירים המזוהים עם המיליציות השיעיות ובמתן היתר לכוחות האמריקאים בעיראק לבצע ניסויי טילים בשטחה (על רקע ניסויים במערכת הפטריוט המוצבת בשגרירות ארצות-הברית בבגדאד). כמו כן, נמנע כאט’מי מתגובה כלשהי לפרסומה בעיתון הסעודי אלשרק אלאוסט של קריקטורה, שנתפסה כלועגת לאיש הדת השיעי העיראקי הבכיר, איתאללה סיסתאני. לטענת המאמר, משמעות הדבר היא שכאט’מי משנה את סדרי העדיפויות שלו בהתאם לדרישות האמריקאים.
  • הפרשן המדיני, סעדאללה זארעי, אמר בריאיון לעיתון הרדיקלי “וטן אמרוז” (Vatan Emrooz, 27 ביוני 2020), כי נראה שראש הממשלה כאט’מי כלל לא היה מודע למתקפה נגד “גדודי חזבאללה” וכי האירועים מצביעים על כך, שהוא עדיין אינו שולט לגמרי במצב. זארעי הוסיף, כי שיתוף הפעולה בין האמריקאים ליחידה ללחימה בטרור מוכיח, שהנוכחות האמריקאית בעיראק היא הגורם המרכזי לחוסר יציבות ולחוסר ביטחון במדינה.
  • האתר פרארו (Fararu), לעומת זאת, הטיל את האחריות לתקרית על ראש הממשלה כאט’מי. במאמר פרשנות שכותרתו: “מדוע עצר ראש ממשלת עיראק את חברי גדודי חזבאללה” (27 ביוני 2020), נכתב, כי המעצר נועד להעביר מסר ברור בנוגע לעמדת כאט’מי הן ביחס לנסיגת ארצות-הברית מעיראק והן ביחס למיליציות השיעיות. כאט’מי כבר הזהיר בשבועות האחרונים את המיליציה השיעית, כי שיגור רקטות לעבר שגרירות ארצות-הברית בבגדאד מסכן את הדיאלוג האסטרטגי עם ארצות-הברית ומחליש את עמדת עיראק, משום שארצות-הברית משתמשת בתקיפת כוחותיה בעיראק להצדיק את הצורך בהמשך נוכחותה הצבאית במדינה. לאחר שנכשל בהעברת המסר, הינחה ראש הממשלה את היחידה ללוחמה בטרור לתקוף את מפקדת המיליציה. המאמר העריך, כי כאט’מי אינו מעוניין בנסיגה מהירה ומיידית של הכוחות האמריקאים מעיראק וכי העימות עם “גדודי חזבאללה” עשוי להעיד על כך, שאין בכוונתו להיענות לדרישות המיליציות השיעיות להציב את נסיגת האמריקאים מעיראק בראש סדר העדיפויות של הדיאלוג האסטרטגי. כאט’מי מעוניין להעביר מסר לפיו הוא זקוק לכוחות הזרים בארצו ושהוא רציני בכוונתו להשיב את ההרתעה לידי הממשלה ולרכז בידיה את הנשק.
  • שגריר איראן לשעבר בעיראק וראש המטה לקשרים כלכליים בין איראן לסוריה ולעיראק, חסן דנאא’יפר (Hassan Danaeifar), אמר בריאיון לסוכנות הידיעות אירנ”א (1 ביולי 2020), כי היחסים בין איראן לעיראק הם יציבים וכי יש להעמיק את שיתוף הפעולה הכלכלי ביניהן. הוא ציין, כי ראש ממשלת עיראק, מצטפא כאט’מי, מבין בתור פוליטיקאי את חשיבות הקשרים בין המדינות ולא יאפשר ל”גורמים שליליים” לפגוע בהם. דנאא’יפר הוסיף, כי עיראק מהווה שוק ראשון או שני בחשיבותו לייצוא סחורות ומוצרים איראנים וכי היצוא האיראני אליה נמשך חרף הבעיות, ובראשן הקורונה, שהשפיעה לרעה על הסחר בין המדינות. הוא העריך, כי מעברי הגבול בין שתי המדינות, שנסגרו בעקבות התפרצות המגפה, ייפתחו בקרוב מחדש ויהיה ניתן להגדיל את היקף היצוא האיראני לעיראק. דנאא’יפר ציין, כי יש לקדם השקעות משותפות לחברות איראניות ועיראקיות בעיראק כדי להגדיל את הכדאיות הכלכלית של פעילות החברות האיראניות. הוא העריך, כי במהלך השנתיים-שלוש הקרובות יהיה ניתן להגדיל את היצוא האיראני לעיראק להיקף של עשרים מיליארד דולרים, אך הדבר תלוי גם בהשפעות הקורונה.
  • במהלך הריאיון התייחס דנאא’יפר גם לקשרים הכלכליים בין איראן לסוריה וציין, כי יש להגביר את מעורבות המגזר הפרטי האיראני בסוריה כדי שהקשרים בין המדינות לא יתנהלו אך ורק ברמה הממשלתית. הוא אמר, כי מאז הוקמה באופן רשמי לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה לפני מספר חודשים, הקימו כמה חבריות איראניות לשכות מסחריות בדמשק.
  •  הנספח הצבאי האיראני בבגדאד, מצטפא מראדיאן (Mostafa Moradian), נפגש ב-3 ביולי 2020 עם יו”ר ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט העיראקי, מחמד רצ’א אלחידר (Mohammed Redha al-Haidar), ודן עימו בשיתוף הפעולה הצבאי והביטחוני בין שתי המדינות. השניים הדגישו את הצורך לממש את ההסכמים, שנחתמו בין שתי המדינות בתחומי הביטחון וההגנה, ולקדם את שיתוף הפעולה בתחומים אלה בין שתי המדינות (אירנ”א, 3 ביולי 2020). לאחרונה נפגש הנספח הצבאי האיראני בעיראק גם עם שר ההגנה העיראקי, ג’מעה ענאד סעדון (Juma Anad Saadoun), ועם הרמטכ”ל העיראקי, עבד אלאמיר יאראללה (Abdul Amir Yarallah).
  • שגרירות איראן בבגדאד גינתה את ההתנקשות בחייו של השאם אלהאשמי (Hisham al-Hashemi), חוקר עיראקי לענייני ביטחון וטרור, שנורה ב-6 ביולי 2020 מחוץ לביתו בבגדאד על-ידי חמושים רכובים על אופנועים. בהודעת השגרירות נאמר, כי ההתנקשות בחיי אלהאשמי היא פעולה פושעת (תסנים, 7 ביולי 2020). אלהאשמי התבטא במספר הזדמנויות בגנות הפוליטיקה העדתית המושחתת, לדבריו, בעיראק ומתח ביקורת על פעילות המיליציות השיעיות הפרו-איראניות ועל מעורבות איראן בעיראק ואף זכה בעקבות כך לאיומים מצד המיליציות.
  • שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), העריך, כי עולי רגל איראנים לא יוכלו להשתתף השנה בטקסי הארבעין (העלייה לרגל למקומות הקדושים לשיעים בעיראק, המתוכננת השנה לחודש אוקטובר עם סיום ימי האבלות על מותו של האמאם השיעי חוסין). הוא ציין, כי שלטונות עיראק טרם הודיעו האם בכוונתם לקיים את טקסי העלייה לרגל, אך לנוכח מצב הקורונה הקשה במדינה והמחסור באמצעים בריאותיים, תתקשה עיראק לקלוט השנה עולי רגל זרים ורק עולי רגל עיראקים יוכלו, ככל הנראה, להשתתף בטקסים (פארס, 7 ביולי 2020).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, שלח אגרת לראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, בה הדגיש את מחויבותה הנמשכת של איראן לתמיכה בפלסטינים. במכתב תשובה לאגרת, ששלח לאחרונה הניה לח’אמנהאי על רקע כוונת הסיפוח של ישראל, נכתב, כי איראן לא תחסוך במאמציה לתמוך בעם הפלסטיני במאבק נגד “הישות הציונית” מתוקף חובתה הדתית והאנושית. ח’אמנהאי הביע את הערכתו להמשך המאבק של חמאס נגד ישראל וארצות-הברית והביע תקווה, כי באמצעות שמירה על אחדות העם הפלסטיני, יהיה ניתן לסכל את “מזימות האויב” (מהר, 6 ביולי 2020). אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, בירך את מנהיג איראן על האיגרת ואמר, כי לתמיכת איראן ב”התנגדות הפלסטינית” יש משמרות גדולה בכל הקשור למערכה נגד ישראל וביכולת ההרתעה מולה (אלמיאדין, 6 ביולי 2020).

אגרת ח'אמנהאי להניה 
(מהר, 6 ביולי 2020)

אגרת ח’אמנהאי להניה
(מהר, 6 ביולי 2020)

  • יו”ר המג’לס האיראני, מחמד-באקר קאליבאף (Mohammad Baqer Qalibaf), שוחח בטלפון עם מנהיג חמאס, אסמאעיל הניה, ועם מנהיג הג’האד האסלאמי, זיאד אלנח’אלה. בשיחתו עם הניה הדגיש קאליבאף את התנגדות איראן ל”עסקת המאה” ולתוכנית הסיפוח של ישראל. שני המנהיגים הפלסטינים הודו לקאליבאף על תמיכת איראן בפלסטינים (תסנים, 1 ביולי 2020).
  • משלחת בראשות אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, נפגשה עם שגריר איראן בלבנון, מחמד ג’לאל פירוזניא (Mohammad Jalal Firouznia). השגריר ציין, כי איראן עומדת לצד העם הפלסטיני ותומכת ב”התנגדות שלו” (צפא, 2 ביולי 2020).