חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (8-2 בספטמבר 2020)

תצלומים מסרטון המתעד את הסיוע של גדודי עז אלדין אלקסאם לאכיפת צעדי המנע (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בספטמבר 2020)

תצלומים מסרטון המתעד את הסיוע של גדודי עז אלדין אלקסאם לאכיפת צעדי המנע (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בספטמבר 2020)

הדייגים שבים לעבודתם (דף הפייסבוק של משרד החקלאות ברצועה, 2 בספטמבר 2020)

הדייגים שבים לעבודתם (דף הפייסבוק של משרד החקלאות ברצועה, 2 בספטמבר 2020)

הדייגים שבים לעבודתם (דף הפייסבוק של משרד החקלאות ברצועה, 2 בספטמבר 2020)

הדייגים שבים לעבודתם (דף הפייסבוק של משרד החקלאות ברצועה, 2 בספטמבר 2020)

תצלומים מהראיון של ח'ליל אלחיה לערוץ אלאקצא (שהאב, 1 בספטמבר 2020)

תצלומים מהראיון של ח'ליל אלחיה לערוץ אלאקצא (שהאב, 1 בספטמבר 2020)

תחילת חלוקתו של המענק הקטרי (דף הפייסבוק של העיתונאי האני אלשאער, 8 בספטמבר 2020)

תחילת חלוקתו של המענק הקטרי (דף הפייסבוק של העיתונאי האני אלשאער, 8 בספטמבר 2020)

הניה בבית הקברות צברא ושאתילא (PALINFO, 4 בספטמבר 2020)

הניה בבית הקברות צברא ושאתילא (PALINFO, 4 בספטמבר 2020)

  • מאז הושגו הבנות ההרגעה (ליל 31 באוגוסט 2020) נשמר השקט ברצועה. בו בזמן חודשה פעילותו השגרתית של מעבר כרם שלום, לרבות הכנסת דלקים וחומרי בניין לרצועה, והושב מרחב הדיג ל-15 מייל ימי. ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס התבטא, כי “המדובר בסבב טקטי פשוט, שהשתמשנו בו בבלונים, ואילצנו את ‘הכיבוש’ [קרי, את ישראל] לחזור להבנות הקודמות…”. לדבריו, הוסכם להעניק לישראל פרק זמן של חודשיים, במהלכו היא נדרשת לבצע את ההבנות הקודמות ואת הפרויקטים שהוסכם עליהם.
  • ביהודה ושומרון נמשכים גילויי הטרור העממי. השבוע בוצע פיגוע דריסה ודקירה בצומת תפוח (חייל צה”ל ושוטר נפצעו באורח קל). כמו כן, בוצע ניסיון פיגוע דקירה בצומת אריאל. עם זאת, יצוין, כי למרות הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאמירויות, ולמרות הקריאות המרובות של בכירים פלסטינים להסלמת הטרור העממי (“ההתנגדות העממית”), לא חלה בחודשים האחרונים עלייה משמעותית בהיקף פיגועי הטרור העממי העומדים על פיגועים בודדים מידי חודש (לאחר שיא של 7 פיגועים בחודש מאי 2020).
  • השבוע נמסר, כי השב”כ עצר אזרח ישראלי, בין לאם בדואית מישראל ואב מרצועת עזה, שעל פי החשד גויס ע”י הזרוע הצבאית של חמאס. בחודשים האחרונים הוא הונחה לבצע הנחת מטען בשטח ישראל (היעד הנבחר היה תחנת אוטובוס בצומת ביל”ו). בנוסף לכך דיווחה התקשורת הישראלית והפלסטינית, כי צה”ל והשב”כ ביצעו השבוע גל מעצרים נרחב ביהודה ושומרון. המעצרים התמקדו באזורי חברון ובית לחם. בין השאר נעצרו מחבלים משוחררים, כמה מהם פעילים בכירים בחמאס.
  • במישור המדיני ראויים לציון:
    • ביקור אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בלבנון. הניה ומשלחת חמאס נפגשו עם בכירים לבנוניים וביקרו במחנה הפליטים עין אלחלווה (שם התבטא, כי הרקטות והרובים ירדפו אחר ישראל עד שהיא תעזוב את אדמת ישראל). הניה ומשלחתו נפגשו עם מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה. הודעת חזבאללה על הפגישה הדגישה את כוחו של “ציר ההתנגדות” ואת הקשרים ההדוקים, שבין חזבאללה לחמאס.
    • בביירות וברמאללה התקיים כינוס מקוון של 14 ארגונים פלסטינים. לאחר הכינוס נמסר, כי הוחלט להקים שלוש ועדות: ועדה שתדון בפיתוח ההתנגדות העממית (קרי, הטרור העממי); ועדה לבנייה מחדש של אש”פ וועדה לסיום הפילוג הפנים-פלסטיני. חמאס מצידו הביע הסכמה לאמץ את “ההתנגדות העממית” כמכנה משותף לאסטרטגיה מוסכמת עם פתח והרשות הפלסטינית אך הדגישה, כי בראייתה יש לתת עדיפות ל”התנגדות” הצבאית (קרי, לטרור הצבאי הממוסד).
רצועת עזה[1]
  • משרד הבריאות ברצועה הודיע ב-8 בספטמבר כי נרשמו 118 חולים חדשים בתוך הרצועה ב-24 השעות האחרונות. מספר החולים הפעילים עומד עתה על 1171 (1141 מהרצועה גופא, ו-30 מקרב החוזרים לרצועה). עד כה נפטרו מהנגיף תשעה חולים (שמונה בתוך הרצועה, ואחת מקרב החוזרים) (דף הפייסבוק של הוועדה הרפואית לטיפול בנושא הקורונה במשרד הבריאות ברצועה, 8 בספטמבר 2020).
  • על רקע ההתפשטות הנרחבת של הנגיף שולבו במאמצי האכיפה גם אנשי גדודי עז אלדין אלקסאם. הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה, כי היא מעמידה את כל יכולותיה לטובת המאבק בנגיף הקורונה. ההודעה הביעה הערכה למאמצים של מנגנוני הביטחון וצוותי הרפואה וקראה לתושבים להקפיד על הוראות משרדי הבריאות והפנים (פלסטין און ליין, 6 בספטמבר 2020).
תצלומים מסרטון המתעד את הסיוע של גדודי עז אלדין אלקסאם לאכיפת צעדי המנע (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בספטמבר 2020)     תצלומים מסרטון המתעד את הסיוע של גדודי עז אלדין אלקסאם לאכיפת צעדי המנע (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בספטמבר 2020)
תצלומים מסרטון המתעד את הסיוע של גדודי עז אלדין אלקסאם לאכיפת צעדי המנע
(חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בספטמבר 2020)
יהודה ושומרון
  • השבוע חלה עלייה בכמות החולים שאותרו בשטחי הרשות הפלסטינית, אולם למרות זאת נמשכת עדיין מגמת ההתייצבות בממדי התחלואה. מספר החולים הפעילים עומד עתה על 8,223 (8 בספטמבר 2020). מרבית החולים הפעילים (3,256) הינם ממחוז חברון. מקרב החולים הפעילים 30 מאושפזים בטיפול נמרץ, מהם שלושה מונשמים. מספר הנפטרים עלה ל-206 אנשים (מהם 25 בשכונות מזרח ירושלים).
סיכול פיגוע בגדר המערכת בדרום רצועת עזה
  • בלילה שבין ה-2 ל-3 בספטמבר 2020 זיהה צה”ל מחבל מתקרב לגדר המערכת, מדרום רצועת עזה. הלוחמים עצרו את המחבל ומצאו בקרבתו מטען וסכין. המחבל הועבר לחקירת כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של צה”ל, 3 בספטמבר 2020).
 המטען והסכין שנמצאו בקרבת המחבל שהתקרב לגדר המערכת (חשבון הטוויטר של צה"ל, 3 בספטמבר 2020).     המטען והסכין שנמצאו בקרבת המחבל שהתקרב לגדר המערכת (חשבון הטוויטר של צה"ל, 3 בספטמבר 2020).
המטען והסכין שנמצאו בקרבת המחבל שהתקרב לגדר המערכת
(חשבון הטוויטר של צה”ל, 3 בספטמבר 2020).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותר שיגור רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

פיגוע דריסה ודקירה בצומת תפוח (2 בספטמבר 2020)

ב-2 בספטמבר 2020 בוצע פיגוע דריסה בצומת תפוח (דרומית לשכם). על פי הודעת דובר צה”ל ניסה מחבל לדרוס לוחם צה”ל ושוטר שפעלו במרחב, ולאחר מכן יצא מרכבו עם סכין שלופה. כתוצאה מהדריסה נפצעו לוחם צה”ל ושוטר באורח קל. השוטר הגיב בירי והמחבל נפצע (חשבון הטוויטר של צה”ל, 2 בספטמבר 2020).

  • המחבל הוא מחמד ג’בר סלימאן ח’צ’יר אלביתאוי, בן 22, מהעיירה ביתא המתגורר בשכם. נטען כי אלביתאוי, סטודנט באוניברסיטת אלנג’אח בשכם, ביצע את הפיגוע ממניעים אישיים (נטען, כי הוא הושפע מאד בעקבות פטירת אביו, ד”ר ג’בר אלביתאוי, אשר שימש כמרצה באוניברסיטת אלנג’אח בשכם) (QUDSN, 2 בספטמבר 2020).
תצלומים מסרטון ממצלמת אבטחה במקום הפיגוע, המראים את רכבו של המחבל מגיע ודורס את הלוחם והשוטר (חשבון הטוויטר של סוכנות שהאב, 2 בספטמבר 2020)     תצלומים מסרטון ממצלמת אבטחה במקום הפיגוע, המראים את רכבו של המחבל מגיע ודורס את הלוחם והשוטר (חשבון הטוויטר של סוכנות שהאב, 2 בספטמבר 2020)
תצלומים מסרטון ממצלמת אבטחה במקום הפיגוע, המראים את רכבו של המחבל מגיע ודורס את הלוחם והשוטר (חשבון הטוויטר של סוכנות שהאב, 2 בספטמבר 2020)
המחבל מחמד ח'צ'יר אלביתאוי (דף הפייסבוק של מחמד אלביתאוי, 3 באוגוסט 2020).      הסכין ששלף המחבל (דוברות המשטרה, 2 בספטמבר 2020)
מימין : המחבל מחמד ח’צ’יר אלביתאוי (דף הפייסבוק של מחמד אלביתאוי, 3 באוגוסט 2020). משמאל : הסכין ששלף המחבל (דוברות המשטרה, 2 בספטמבר 2020)
  • הרשות הפלסטינית ופתח, כהרגלם, נמנעו מלגנות את הפיגוע (הנתפס כחלק מ”ההתנגדות העממית”). באמצעי התקשורת של הרשות סוקר הפיגוע באופן אינפורמטיבי תוך הדגשה “שישראל טוענת לפיגוע”. חמאס והג’האד האסלאמי ברכו על הפיגוע. דובר הג’האד האסלאמי קרא להסלים את הפיגועים ולהפכם לתופעה יום-יומית (חשבון הטוויטר של חאזם קאסם, 2 בספטמבר 2020; דניא אלוטן, 2 בספטמבר 2020).
ניסיון פיגוע דקירה בצומת אריאל
  • ב-6 בספטמבר 2020 מחבל חמוש בסכין ניסה לדקור חיילים. לאחר מכן החל בבריחה מהמקום. שוטרים שהגיעו למקום הצטרפו למרדף החיילים אחר המחבל והבחינו שהמחבל מסתתר בין השיחים. לאחר קריאות מרובות לעברו, המחבל לא עצר והמשיך במנוסה. כתוצאה מכך בוצע נוהל מעצר חשוד שכלל ירי באוויר. משלא נענה, ירי בוצע לרגלו והמחבל נפצע. לא דווח על נפגעים באירוע (חשבון הטוויטר של צה”ל, דוברות המשטרה, 6 בספטמבר 2020).
חשיפת אזרח ישראלי שהופעל ע”י חמאס

ב-15 באוגוסט 2020 נעצר לחקירת שב”כ מחמוד מקדאד שעל פי החשד גויס ע”י אנשי הזרוע הצבאית של חמאס לשם איסוף מודיעיני בדרום ישראל. בחודשים האחרונים הוא הונחה לבצע פיגוע הנחת מטען בשטחי ישראל (היעד הנבחר היה תחנת אוטובוס בצומת ביל”ו).

  • מחמוד מקדאד הינו אזרח ישראלי, בן 30, בן לאם בדואית-ישראלית ואב במקור מרצועת עזה, תושב שגב שלום. הוא נשוי לאישה תושבת רצועת עזה ומחלק את חייו בין שגב שלום בנגב לרפיח ברצועה, תוך מעבר תדיר במעבר ארז. יחד עימו נעצרו תשעה בני משפחה ומכרים נוספים, מרביתם תושבי שגב שלום (תקשורת שב”כ, 7 בספטמבר 2020).
  • מחקירת השב”כ עולה, כי מחמוד הסכים לפעול עבור חמאס כבר בסוף שנת 2019. במסגרת זאת הוא אסף מודיעין וביצע תצפיות אחר אתרים שונים במדינת ישראל לרבות מסירת מידע על מיקומם ש מערכות כיפות ברזל. בחודשים האחרונים שהה מחמוד ברצועת עזה עבר הכשרות מטעם חמאס להרכבת מטען והונחה להוציא לפועל פיגוע להנחת מטען. מאז מחמוד נכנס לישראל ביוני 2020 רכש תחמושת והחל בהרכבת המטען כפי שתודרך ברצועה. במקביל הוא החל לחפש אחר מקום לביצוע הפיגוע. היעד הנבחר היה תחנת אוטובוס בצומת ביל”ו. במהלך פעילות זאת הוא עמד בקשר חשאי-מבצעי מול מפעילו בעזה (תקשורת שב”כ, 7 בספטמבר 2020).
מחמוד מקדאד בחשד שגויס ע"י אנשי הזרוע הצבאית של חמאס לבצע פיגוע הנחת מטען חבלה בשטח ישראל.      המטען המאולתר (תקשורת שב"כ, 7 בספטמבר 2020).
מימין: מחמוד מקדאד בחשד שגויס ע”י אנשי הזרוע הצבאית של חמאס לבצע פיגוע הנחת מטען חבלה בשטח ישראל. משמאל: המטען המאולתר (תקשורת שב”כ, 7 בספטמבר 2020).
יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. להלן אירועים בולטים:
    • 7 בספטמבר 2020: אבנים יודו בכביש 55 סמוך לעזון (דרומית לקלקיליה). נגרם נזק לשמשת רכב. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 בספטמבר 2020).
    • 7 בספטמבר 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 60 באזור הכפר לובן א-שרקייה (צפונית מזרחית מראמאללה). נגרם נזק. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 באוגוסט 2020).
    • 6 בספטמבר 2020: אבנים יודו לעבר שני אוטובוסים בכביש גוש עציון חברון, סמוך לאל ערוב (צפונית מזרחית מחברון). נגרם נזק לשמשה לאחד האוטובוסים. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 באוגוסט 2020).
    • 6 בספטמבר 2020: אבנים יודו לעבר רכב בחווארה (דרומית משכם). נגרם נזק. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 באוגוסט 2020).
    • 5 באוגוסט 2020: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר רכב בחווארה. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 באוגוסט 2020).
    • 4 בספטמבר 2020: אבנים יודו בכביש 55, סמוך לעזון. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 באוגוסט 2020).
    • 5 בספטמבר 2020: שוטר נפצע קל מיידוי אבנים לעבר ניידת משטרה באזור סילוואד (צפונית מזרחית מראמאללה) (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 באוגוסט 2020).
    • 3 בספטמבר 2020: שלושה בקבוקי תבערה הושלכו בגדר של פסגות (דרומית לבית אל). לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 באוגוסט 2020).
    • 3 בספטמבר 2020: אבנים יודו בכביש 465, עוקף עבוד (צפונית מזרחית ממודיעין עילית). נגרם נזק לשמשת רכב. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 באוגוסט 2020).
    • 2 בספטמבר 2020: אבנים יודו באזור תקוע הערבית. נגרם נזק לשמשת רכב. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 באוגוסט 2020).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

גל מעצרים נרחב ביהודה ושומרון

בתקשורת הישראלית דווח, כי צה”ל והשב”כ ביצעו גל מעצרים נרחב בשטחי יהודה ושומרון. המעצרים התמקדו באזורי חברון ובית לחם, עשרות פעילים של חמאס נעצרו, רובם מחבלים משוחררים. כמה מהם היו פעילים בכירים בחמאס (חשבון הטוויטר של יוני בן מנחם, 8 בספטמבר 2020). בידיעה אחרת, נמסר, כי שב”כ וצה”ל עצרו בליל 8-7 בספטמבר 2020 21 פלסטינים חשודים בטרור ברחבי יהודה ושומרון בדגש על נפת חברון. כמו כן, בוצעו חיפושים אחרי אמצעי לחימה (חשבון הטוויטר של אמיר בוחבוט, 8 בספטמבר 2020).

  • מועדון האסיר הפלסטיני מסר בהודעה, כי מבצע המעצרים כלל יותר מ-50 פלסטינים, רובם ממחוז חברון, הוא הגדול ביותר מאז תחילת השנה. במחוז חברון נעצרו 45 פלסטינים, רובם אסירים משוחררים. בעיר חברון נעצר בכיר בחמאס, עבד אלח’אלק אלנתשה. בעיירה דורא נעצרו 22 פלסטינים, ובהם 9 אסירים משוחררים. בין העצורים: חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, נאיף אלרג’וב; אחיו האסיר המשוחרר יאסר אלרג’וב; והאסיר המשוחרר אסאמה שאהין, מנהל מרכז המחקרים “אסרא פלסטין”. באלט’אהריה נעצר, בין השאר, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, מחמד אלטל (ופא, 8 בספטמבר 2020; אתר ASRAMEDIA, 8 בספטמבר 2020).
בעקבות הבנות ההרגעה
תמונת המצב בשטח

מאז שנכנסו לתוקפן הבנות ההרגעה (ליל 31 באוגוסט 2020) נשמר השקט ברצועה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע מצידו ב-31 באוגוסט על חידוש פעילותו השגרתית של מעבר כרם שלום החל מ-1 בספטמבר, לרבות הכנסת דלקים וחומרי בניין לרצועה. כן הוחלט להשיב את מרחב הדייג ל-15 מייל ימי (דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 31 באוגוסט 2020).

הכנסת מלט לרצועה דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של סוכנות אלראי, 2 בספטמבר 2020)    הכנסת מלט לרצועה דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של סוכנות אלראי, 2 בספטמבר 2020)
הכנסת מלט לרצועה דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של סוכנות אלראי, 2 בספטמבר 2020)
הדייגים שבים לעבודתם (דף הפייסבוק של משרד החקלאות ברצועה, 2 בספטמבר 2020)    הדייגים שבים לעבודתם (דף הפייסבוק של משרד החקלאות ברצועה, 2 בספטמבר 2020)
הדייגים שבים לעבודתם (דף הפייסבוק של משרד החקלאות ברצועה, 2 בספטמבר 2020)
סיכום ההסלמה האחרונה ע”י בכיר חמאס
  • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, סיכם את סבב ההסלמה האחרון בראיון לערוץ אלאקצא. להלן עיקרי הראיון (דף הפייסבוק של שהאב, 1 בספטמבר 2020):
    • לנוכח הסחבת שנקטה ישראל נאלצה חמאס להיכנס לסבב חדש של הפעלת לחץ על ישראל (“הכיבוש”). הלחץ הופעלו באמצעות הבלונים וישראל הגיבה עליו בהפצצת עמדות, במיוחד של גדודי עז אלדין אלקסאם. לדברי אלחיה אם העניינים היו מרחיקים לכת הייתה חמאס נכנסת ל”סבב חדש וחזק של עימות, שבמסגרתו היינו כותשים את תל אביב והופכים אותה לעיר רפאים”.
    • אלחיה שיבח את קטר ופירט את תרומתה הכספית. לדבריו דרישתם הייתה להכפיל את המענק הקטרי לחודש האחרון על מנת שניתן יהיה להתמודד באמצעותו עם הקורונה. הקטרים לדבריו, היו מוכנים להכפיל את המענק המסורתי. מחוץ לכסף שהם שילמו עבור הדלק לתחנת הכוח הם העבירו גם 17 מיליון דולר לפרויקטים אחרים (משכורות העובדים למגזר הציבורי, תעסוקה זמנית למובטלים, מענקים למשפחות עניות). ישראל לעומת זאת הפגינה עיקשות עד הרגע האחרון.
    • אלחיה ציין, כי בסופו של דבר הסכימה ישראל לאפשר לקטרים להכפיל את המענק הקטרי לחודש הנוכחי. כלומר, להכניס לעזה החודש, חוץ מהכסף המשולם עבור הדלק לתחנת הכוח, יותר מ-30 מיליון דולר לפרוייקטים אחרים. כמו כן הסכימה ישראל ליישום ההבנות הקודמות על כל מרכיביהן, ובמיוחד בתחומי החשמל, המים, המסחר, התעשיה, היצוא, וכן העובדים והסוחרים. אלחיה הוסיף, כי על ישראל יהיה לגבש את המכניזמים הנחוצים לשם כך.
    • אלחיה נשאל מדוע התארך המשא ומתן עם ישראל באמצעות המתווך הקטרי בכל הנוגע לפרק הזמן הדרוש לביצוע ההבנות שעליהן הוסכם. אלחיה השיב, כי חמאס דיברה על שלושה שבועות אך בסופו של דבר הוסכם להעניק לישראל פרק זמן של חודשיים. בפרק זמן זה נדרשת ישראל לבצע את הפרוייקטים שהוסכם עליהם ואת ההבנות הקודמות. חמאס, לדבריו, תעקוב אחר התנהגות ישראל ואם יהיה צורך “אנחנו מוכנים לנהל סבבים נוספים באמצעות הבלונים ואמצעים נוספים”.
    • לסיכום אמר אלחיה, כי חמאס לא שילמה שום מחיר מדיני לישראל. “מה שעשינו הוא אישור המדיניות המוסכמת עלינו ועל כל הפלגים. ערכנו הסכם חדש, אלא המדובר בסבב טקטי פשוט שהשתמשנו בו בבלונים ואילצנו את “הכיבוש” לחזור להבנות הקודמות…”.
הסיוע לרצועה: ההיבט הקטרי
  • מצידו, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, מחמד אלעמאדי, אמר כי קטר החליטה להכפיל את המענק הקטרי לרצועה החודש. לדבריו, קטר החליטה להקציב 7 מיליון דולר שישולמו לנפגעים ממגיפת הקורונה, נוסף על 10 מיליון דולר שישולמו למשפחות נזקקות ברצועה. הוא הוסיף כי קטר תמשיך לספק את כל הצרכים לתושבים הנמצאים במרכזי ההסגר ברצועה, כפי עשתה כן מאז תחילת משבר הקורונה (PALSAWA, 1 בספטמבר 2020).
  • בראיון נוסף, לערוץ הטלוויזיה אלערבי שמשדר מלונדון, אמר אלעמאדי כי קטר שילמה החודש 34 מיליון דולר כדי למנוע אסון הומניטרי שהיה עתיד לפקוד את הרצועה. אשר לגובה המענק בחודשים הקרובים, הנושא ייבחן. אלעמאדי ציין, כי הוא נפגש עם יו”ר חברת דלק הישראלית כדי לספק לעזה גז טבעי, שהוא זול יותר מקו החשמל 161. לדבריו, הוסכם לספק צינור גז שיספיק לתחנת כוח בהספק של 600 מגה-ואט, והדבר יעזור גם להפעלת מפעלים גדולים. אלעמאדי הוסיף, כי ישנם חומרים המסווגים כחומרים דו-שימושיים שיוכנסו לרצועת עזה, וכי קיים אישור ישראלי לאפשר כניסתם של 7,000 פועלים. עם זאת, צעדי הממשלה בעזה במעברים בשל התפשטות נגיף הקורונה מונעים את כניסת הפועלים.
  • אלעאמדי נועד במהלך ביקורו בעזה עם וליד סעד צאיל, יו”ר מועצת המנהלים של חברת CCC (חברת הקבלנות Consolidated Contractors Company) ועם הגורמים הרלוונטיים בצד הישראלי בנוגע לפרויקט צינור הגז לתחנת הכוח ברצועת עזה. אלעמאדי ציין שהפרויקט יבוצע בתיאום עם האיחוד האירופי והקוורטט, וכי ביצועו צפוי להסתיים בתוך שנתיים. לדבריו, קטר תמשיך לממן את הדלק לתחנת הכוח בתקופה הקרובה (אתר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 2 בספטמבר 2020).
  • השגריר מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, מסר כי הוועדה, בשיתוף קרן קטר לפיתוח, תחל לשלם ב-8 בספטמבר את הסיוע במזומן ל-100,000 משפחות נזקקות ברצועה, בשיעור של 100 דולר למשפחה ולאחר מכן תחל בחלוקת 100 דולר ל-70,000 משפחות נוספות שנפגעו מהתפרצות נגיף קורונה ברצועת עזה (אתר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 6 בספטמבר 2020). משרד התקשורת ברצועה מסר מצידו כי חלוקת המענק למשפחות הנזקקות תימשך עד 10 בספטמבר (דף הפייסבוק של משרד התקשורת ברצועה, 8 בספטמבר 2020).
ביקור אסמאעיל הניה בלבנון
  • יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, הגיע ב-1 בספטמבר 2020 ללבנון, נלוו אליו, בין השאר אחראי חמאס חו”ל, מאהר צלאח; ראש משרד הקשרים הערביים והאסלאמיים בחמאס עזת אלרשק; וראש משרד הקשרים הלאומיים בחמאס, חסאם בדראן.
  • אסמאעיל הניה ומשלחת חמאס נועדו בלבנון עם בכירים לבנוניים (ובכלל זה ראש ממשלת המעבר חסן דיאב ויו”ר הפרלמנט נביה ברי) ועם נציגי ארגונים הטרור הפלסטינים השונים. במהלך ביקור בבית הקברות צברא ושאתילא התבטא הניה, כי הרקטות והרובים ירדפו אחרי ישראל עד שהיא תעזוב את אדמת פלסטין (אתר חמאס, 4 בספטמבר 2020).
  • הניה סייר במחנה הפליטים עין אלחלוה. במהלך הסיור הוא התבטא, כי לארגונים ברצועה יש רקטות שבאמצעותן היא מסוגלת להפגיז את תל אביב ומעבר לתל אביב (אתר ערוץ אלמיאדין, 6 בספטמבר 2020; PALINFO, 7 בספטמבר 2020).
הניה בבית הקברות צברא ושאתילא (PALINFO, 4 בספטמבר 2020)    הניה בבית הקברות צברא ושאתילא (PALINFO, 4 בספטמבר 2020)
הניה בבית הקברות צברא ושאתילא (PALINFO, 4 בספטמבר 2020)
  • ב-6 בספטמבר נועדו הניה ומשלחת חמאס עם מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה. בהודעת חזבאללה נמסר כי במהלך הפגישה נבחנו הסכנות העומדות בפני העניין הפלסטיני, ובמיוחד ‘עסקת המאה’ והתוכניות לנורמליזציה ערבית רשמית” עם ישראל. הודעת חיזבאללה הדגישה את כוחו של “ציר ההתנגדות” ואת עוצמת היחסים בין חזבאללה לחמאס (סוכנות אנטוליה, 6 בספטמבר 2020).
חסן נצראללה בפגישה עם אסמאעיל הניה (אתר ערוץ אלמיאדין, 6 בספטמבר 2020).     הפגישה של חסן נצראללה עם נציגי חמאס (מימין לשמאל) זאהר ג'בארין, עזת אלרשק, צאלח אלעארורי, הניה, מאהר צלאח וחסאם בדראן.
מימין: חסן נצראללה בפגישה עם אסמאעיל הניה (אתר ערוץ אלמיאדין, 6 בספטמבר 2020). משמאל: הפגישה של חסן נצראללה עם נציגי חמאס (מימין לשמאל) זאהר ג’בארין, עזת אלרשק, צאלח אלעארורי, הניה, מאהר צלאח וחסאם בדראן.
כינוס מזכ”לי הארגונים הפלסטיניים

ב-3 בספטמבר 2020, נערך כינוס מקוון של מזכ”לי הארגונים הפלסטיניים. בכינוס נטלו חלק 14 ארגונים פלסטיניים, 12 מתוכם חברים באש”פ ושניים מחוצה לו (חמאס והג’האד האסלאמי). הכינוס נערך במקביל בבירות ובראמאללה וחובר באמצעות VC. במהלך הכנס נאמו נציג מכל ארגון. שני הנאומים הבולטים היו של אבו מאזן ואסאמעיל הניה.

  • אבו מאזן נשא נאום בפתח הכינוס. בנאומו הדגיש, כי הכינוס נערך בתקופה רגישה מאד לנוכח המזימות לחיסול העניין הפלסטיני ולצד מהלכים לנרמול יחסים עם ישראל מצד מספר מדינות ערביות. אבו מאזן הביע את התנגדותו לתוכנית המאה של נשיא ארה”ב טראמפ. אבו מאזן הביע תמיכתו באחדות לאומית למאבק נגד ישראל באמצעות “התנגדות עממית בדרכי שלום”. לדבריו, יש להרכיב הנהגה לאומית שתוביל את “ההתנגדות העממית”. בסיום שב וקרא אבו מאזן לסיום הפילוג הפנים-פלסטיני ולהשגת פיוס בין הארגונים השונים (ערוץ הטלביזיה הפלסטינית, 3 בספטמבר 2020).
  • ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה קרא להשכין שלום בית פלסטיני והדגיש, כי חמאס מאמינה, שיש לאמץ אסטרטגיה משותפת של התנגדות (קרי, טרור על כל סוגיו) שתגן על העניין הפלסטיני. הוא קרא לאימוץ “ההתנגדות הכוללת” המחייבת פעילות צבאית, עממית, מדינית, תקשורתית, משפטית ופעילות בתחום זכויות האדם, תוך מתן עדיפות להתנגדות הצבאית (קרי, לטרור הצבאי הממוסד).
 תצלום מבירות מכינוס מזכ"לי הפלגים הפלסטינים שהתקיים ב-3 בספטמבר בבירות ובראמאללה במקביל (אתר חמאס, 3 בספטמבר 2020).      תצלום מראמאללה ממפגש מזכ"לי הפלגים הפלסטינים שהתקיים ב-3 בספטמבר בבירות ובראמאללה (ופא, 3 בספטמבר 2020)
מימין : תצלום מבירות מכינוס מזכ”לי הפלגים הפלסטינים שהתקיים ב-3 בספטמבר בבירות ובראמאללה במקביל (אתר חמאס, 3 בספטמבר 2020). משמאל : תצלום מראמאללה ממפגש מזכ”לי הפלגים הפלסטינים שהתקיים ב-3 בספטמבר בבירות ובראמאללה (ופא, 3 בספטמבר 2020)

לאחר סיום הכינוס, מסרו בכירים בחמאס, כי הוחלט על הקמת שלוש ועדות: האחת – ועדה שתדון בפיתוח ההתנגדות העממית, השנייה – ועדה לבנייה מחדש של אש”פ, והשלישית – ועדה לסיום הפילוג הפנים פלסטיני. אשר להתנגדות העממית- ציינו הבכירים, כי יתכן וזו תהפוך בהמשך לאינתיפאדה עממית. תחום זה ינוהל ע”י הנהגה מאוחדת שתייצג את כלל הארגונים. בו בזמן בכירי חמאס המשיכו לצדד בהמשך הפעילות הצבאית הממוסדת נגד ישראל תוך שהם מאיימים על ישראל מפני “מערכה פתוחה” וחסרת תקדים (ערוץ אלמנאר, 6 בספטמבר 2020; ערוץ אלמיאדין, 7 בספטמבר 2020).

הרשות הפלסטינית נאבקת באנרכיה הביטחונית ברחוב הפלסטיני
  • אבו מאזן החליט (ב-2 בספטמבר 2020) לעדכן 2 חוקים פלסטיניים ולהחמיר את צעדי הענישה בהם. במסגרת זו, החמיר אבו מאזן בחוק משנת 1998 העוסק בהחזקה, שימוש, סחר, הברחה וייצור של נשק באופן לא חוקי. במסגרת השינוי של החוק יוחמרו צעדי הענישה ויושתו קנסות כספיים על מי שיעבור על חוק זה. בנוסף, החמיר אבו מאזן בחוק פלסטיני משנת 2018 העוסק בפשיעה וניצול ברשת האינטרנט (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בספטמבר 2020). הרקע לכך הוא ריבוי אירועי הירי וההרוגים ברחוב הפלסטיני בשבועות האחרונים.
  • יוזכר, כי עוד באותו היום, נפגש ראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה עם המזכירים האזוריים של הפתח במשרד הגיוס והארגון בראמאללה. בפגישה הדגיש אשתיה, כי ממשלתו נחושה ליישם את החוק ולהחמיר את צעדי הענישה נגד מי שיפר את החוק וישתמש בנשק לא חוקי. מצידו, אמר ג’מאל אלמחיסן, ראש משרד הגיוס והארגון בפתח, אמר, כי אין חסינות על כל כלי הנשק הבלתי חוקי וכי נשק זה מופנה ליצירת כאוס. לדבריו, השימוש בכלי נשק בלתי חוקים אינו משרת את האינטרסים הפלסטיניים ופוגע במרקם החברתי והלאומי (ופא, 2 בספטמבר 2020).
אבו מאזן חותם בלשכתו על שינויי החוקים והחמרת צעדי הענישה נגד המפרים אותם (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בספטמבר 2020).      ראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה בפתח הפגישה עם המזכירים האזוריים 'הפתח' במשרד הגיוס והארגון בראמאללה (ופא, 2 בספטמבר 2020)
מימין : אבו מאזן חותם בלשכתו על שינויי החוקים והחמרת צעדי הענישה נגד המפרים אותם (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בספטמבר 2020). משמאל : ראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה בפתח הפגישה עם המזכירים האזוריים ‘הפתח’ במשרד הגיוס והארגון בראמאללה (ופא, 2 בספטמבר 2020)
  • ב-5 בספטמבר 2020 נפגש מחמד אשתיה עם חברי הוועדה הביטחונית של המועצה המהפכנית בפתח. במסגרת זו, הדגיש אשתיה, כי לא יאפשר את חזרת האנרכיה הביטחונית וכי יילחם בכל סוג תופעה הפוגעת בשלום הציבור. עוד אמר, כי לא יאפשר אירועי ירי במהלך חתונות או אירועים אחרים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5 בספטמבר 2020).

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-7 בספטמבר 2020: "התפשטות נגיף קורונה ביהודה ושומרון וברצועת עזה".
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.