מבט לג’האד העולמי (21-15 באוקטובר 2020)

מכונית עולה באש לאחר שהותקפה ע

מכונית עולה באש לאחר שהותקפה ע"י כלי הטיס האמריקאי (Edlib Media Center – EMC, 15 באוקטובר 2020).

עוברי אורח צופים במכונית הבוערת (ערוץ היוטיוב אח'באר אלאאן 24, אתר חדשות הפועל מאיחוד האמירויות, 16 באוקטובר 2020).

עוברי אורח צופים במכונית הבוערת (ערוץ היוטיוב אח'באר אלאאן 24, אתר חדשות הפועל מאיחוד האמירויות, 16 באוקטובר 2020).

ביתו של לוחם הגיוס השבטי, שנהרס כתוצאה מהפעלת מטען (טלגרם, 17 באוקטובר 2020).

ביתו של לוחם הגיוס השבטי, שנהרס כתוצאה מהפעלת מטען (טלגרם, 17 באוקטובר 2020).

תושבי הכפר קאטיה חוזרים לבתיהם (ערוץ היוטיוב קאטיה ניוז, 12 באוקטובר 2020).

תושבי הכפר קאטיה חוזרים לבתיהם (ערוץ היוטיוב קאטיה ניוז, 12 באוקטובר 2020).

כלי רכב שנתפס ע

כלי רכב שנתפס ע"י דאעש במהלך הדיפת ההתקפה של צבא ניגריה (טלגרם, 17 באוקטובר 2020).

בית הכלא המרכזי קנג'ביי (Kangbayi Central Prison) (חשבון הטוויטר John Kanyunyu@Kanyunyu, השייך לעיתונאי עצמאי מהעיר בני, שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, 20 באוקטובר 2020).

בית הכלא המרכזי קנג'ביי (Kangbayi Central Prison) (חשבון הטוויטר John Kanyunyu@Kanyunyu, השייך לעיתונאי עצמאי מהעיר בני, שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, 20 באוקטובר 2020).

עיקרי אירועי השבוע
  • במרחב אדלב נמשכו חילופי אש ארטילריים בין המטה לשחרור אלשאם לבין צבא סוריה, אף כי דומה שעצימותם ירדה במקצת. כלי טיס בלתי מאויש אמריקאי ביצע תקיפה בקרבת העיר אדלב במהלכה נהרגו שני מפקדים בכירים בארגון שומרי הדת המזוהה עם אלקאעדה.
  • בעיראק, בסוריה ובחצי-האי סיני נמשכה הפעילות השגרתית של דאעש. השבוע בלטה פעילות מחוזות דאעש במערב אפריקה ובמערבה:
    • בצפון מערב ניגריה (מדינת בורנו) נמשכו התקפות דאעש, שגרמו אבדות רבות לצבא ניגריה (עשרות הרוגים ופצועים). מבין מחוזות דאעש באסיה ובאפריקה ניגריה הינה המדינה המובילה במספר הנפגעים.
    • בטנזניה תקפו פעילי דאעש זו הפעם הראשונה בסיס צבא בדרום מזרח המדינה. ככל הנראה זוהי “זליגה” של פעילות דאעש מצפון מזרח-מוזמביק, שבה התבסס דאעש.
  • ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו קיבל דאעש אחריות על פריצה לכלא המרכזי בצפון מזרח המדינה, אזור שבו פעיל הארגון. נמסר כי מבית הכלא נמלטו למעלה מ-1,300 אסירים.
  • אבו חמזה אלקרשי, דובר דאעש, פרסם הקלטת-שמע בה קרא, בין השאר, להפיל את השליטים הערביים ה”רודנים”, כשברקע הסכמי הנורמליזציה של איחוד האמירויות ובחרין עם ישראל. הדובר קרא לפעילי דאעש ולתומכיו בסעודיה לפגוע באזרחים מערביים ובתשתיות כלכליות במדינה (הצתת צינורות נפט, פגיעה במפעלים). הדובר חלק שבחים לפעילי דאעש באפריקה וקרא להם להפיל את המשטרים המקומיים ולפגוע באינטרסים מערביים (במיוחד של צרפת).
  • ב-16 באוקטובר 2020 ערף צעיר צ’צ’ני את ראשו של מורה להיסטוריה, בפרבר בקרבת פריס, לאחר שהציג לתלמידיו קריקטורות של הנביא מחמד, שפורסמו בעבר ע”י השבועון הסאטירי שארלי הבדו, במהלך דיון שקיים עם תלמידיו על חופש הביטוי. נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהגיע לזירת הפיגוע, כינה את הרצח “תקיפה אסלאמית טרוריסטית”. זוהי התבטאות חריגה המשקפת את עוצמת הזעזוע של הצרפתים לנוכח הרצח שנתפס כפגיעה בחינוך ובחופש הביטוי. בשלב זה אין בידינו עדות למעורבות דאעש או אלקאעדה בביצוע הפיגוע, אף כי דאעש הביע עמו הזדהות במישור האידאולוגי.
פעילות דאעש ברחבי העולם
פעילות דאעש במחוזות השונים (14-8 באוקטובר 2020)
  • ב-15 באוקטובר 2020 פרסם דאעש אינפוגרף תחת הכותרת “קציר הלוחמים”, אשר סיכם את פעילות הארגון בתקופה שבין 14-8 באוקטובר 2020. בתקופה זו ביצעו פעילי דאעש שלושים התקפות ברחבי העולם, לעומת 37 התקפות שביצעו בשבוע שקדם לכך (קרי: ירידה של כ-19% בהיקף הפיגועים). מספר ההתקפות הגדול ביותר בוצע בסוריה (13), לעומת ירידה במספר ההתקפות שבוצעו בעיראק (8). כמו-כן, בוצעו התקפות בשאר המחוזות: מערב אפריקה (6) וחצי-האי סיני (3) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 15 באוקטובר 2020).
  • על-פי האינפוגרף, בהתקפות הללו נהרגו ונפצעו למעלה מ-69 בני אדם לעומת 54 בני אדם בשבוע שקדם לכך (קרי: עלייה של כ-27% בהיקף הנפגעים). מספר ההרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במערב אפריקה (32). שאר ההרוגים והפצועים היו במחוזות סוריה (18), עיראק (14) וחצי האי סיני (5) (טלגרם, 15 באוקטובר 2020).
המשאבים הכלכליים של דאעש
כללי
  • לאורי מיילרוי, חוקרת טרור ותיקה מארה”ב, כתבה מאמר, שהתייחס לדיווח שפורסם לאחרונה בוול סטריט ג’ורנל אודות המשאבים הכספיים של דאעש (18 בספטמבר 2020)[1]. לטענתה, חרף תבוסותיו האחרונות, לרבות איבוד הטריטוריות שעליהן שלט, נותר דאעש ארגון עשיר. לדבריה גורמי ביטחון רשמיים, אמריקאים ומערביים ומקורות נוספים, כגון הממשל האזורי של כורדיסטאן מציינים, שחרף כישלונותיו, מוסיף דאעש להחזיק במשאבים פיננסיים רבים. לפי מקורות אלה, לרשות הארגון עומדות רזרבות פיננסיות גדולות ומגוון הכנסות שוטפות, היכולות לממן פעולות טרור מסוכנות.
סוגי המקורות הכספיים של דאעש
  • משרד האוצר האמריקאי מעריך, כי לרשות דאעש עומדים כעת 300 מיליון דולר. מנגד, האו”ם מעריך, כי לרשות הארגון עומד סכום של מאה מיליון דולר. להלן פירוט סוגי המקורות הכספיים של דאעש:
  • השקעות בעסקים “חוקיים”: מסמכים שנתפסו מגלים, שהארגון השקיע מאות מיליוני דולרים בעסקים חוקיים, לרבות בתי-מלון ונדל”ן.
  • כספי רווחים של רשת אלראוי (Al-Rawi network): מקורה של רשת זאת בתושבים ואנשי-עסקים מהעיר הסונית ראוה (Rawa), שבקרבת הגבול שבין עיראק לסוריה. אנשי רשת זאת מוכרים גם בכינוי סלסלת אלד’הב (שרשרת הזהב). הם מעבירים כסף אל מחוץ לאזורים שבמזרח סוריה, שבעבר נשלטו ע”י דאעש ומשם עושים הכספים דרכם דרך תורכיה לדובאי[2].
  • ניצול מגפת קורונה לשם עשיית רווחים: במאמר אחר של המחברת נכתב, כי המגיפה הפכה ל”מקור פיננסי”. תומך דאעש בתורכיה בשם מוראט צ’אקאר (Murat Cakar), אשר נאשם כמי שהרוויח כספים ממכירה אונליין של מסיכות וציוד אחר להגנה אישית[3]. רווחי התומך היו בעיקר במטבע וירטואלי.
צילום מסך של אחד מדפי המכירה שהעלה מוראט צ'אקאר לפייסבוק (פייסבוק, 20 במרץ 2020).
צילום מסך של אחד מדפי המכירה שהעלה מוראט צ’אקאר לפייסבוק (פייסבוק, 20 במרץ 2020).
  • כופר נפש: דאעש מגייס כספים ע”י חטיפת בני-אדם, שעבור שחרורם הוא דורש כופר בשווי עשרות אלפי דולרים. סכום כופר-הנפש יכול להגיע ל-70,000 דולר.
  • הברחת טבק: צבא האסלאם, ארגון מיליטנטי, הפועל באזור ח’יבר שבמחוז פשאוור שבפקיסטאן, הינו בעל ברית חשוב של דאעש. ארגון זה מעורב עד-צוואר בהברחת טבק. רווחיו מעיסוק זה נאמדים בכמה מיליוני דולרים בשנה[4].
הזירה הסורית
מרחב אדלב

במרחב אדלב נמשכו חילופי אש ארטילריים בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים באזורים שממזרח ומדרום מערב לאדלב. כמו כן דווח על תקיפות, שביצעו מטוסי קרב רוסים ממערב לאדלב (בקרבת הגבול הסורי-תורכי). בתקיפות הללו נהרגו שני אזרחים ו-15 נפצעו (Edlib Media Center, 14 באוקטובר 2020).

סיכול ממוקד של ארה”ב נגד מפקדים באלקאעדה
  • דוברת מטעם פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (סנקום), דיווחה, כי ב-15 באוקטובר 2020, ביצע כלי טיס בלתי מאויש אמריקאי תקיפה בקרבת אדלב. בתקיפה נהרגו שני מפקדים בכירים של שלוחת אלקאעדה בסוריה (פוקס ניוז, 16 באוקטובר 2020). כלי תקשורת סוריים דיווחו כי התקיפה בוצעה נגד שני פעילי ארגון שומרי הדת, שנסעו בכלי רכב בקרבת אדלב. מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי ההרוגים הינם אבו ד׳ר אלמצרי ואבו יוסף אלמגרבי, שניהם מפקדים בארגון שומרי הדת (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 באוקטובר 2020).
  • להלן פרטים אודות השניים שנהרגו בתקיפה:
  • אבו ד’ר אלמצרי: משמש כחבר במועצה המייעצת (מג’לס אלשורא) של ארגון שומרי הדת (ערוץ היוטיוב אח’באר אלאאן 24, 16 באוקטובר 2020). שימש בעבר כאחראי ההלכתי של ארגון שומרי הדת. קודם לכן פיקח במסגרת הארגון על מכון להלכה אסלאמית (מעהד שרעי) לקבוצות גיל נמוכות.
  • אבו יוסף אלמע’רבי: בעבר שימש כמפקד באלקאעדה והצטרף לארגון שומרי הדת בו שימש כאחראי הביטחון הכללי (ערוץ היוטיוב אח’באר אלאאן 24, 16 באוקטובר 2020).

פעילות דאעש בסוריה[5]

מרחב דיר אלזור-אלמיאדין
  • 19 באוקטובר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר איש מודיעין של SDF, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. איש המודיעין נהרג.
  • 19 באוקטובר 2020: פעילי דאעש הטמינו מטען, כעשרים ק”מ מצפון לאלמיאדין. המטען הופעל בעת שלוחם SDF ניסה לנטרלו. הלוחם נפצע.
מרחב חלב
  • 16 באוקטובר 2020: פעילי דאעש הטמינו מטען במחסום של ארגוני המורדים הפועלים בחסות תורכיה, ארבעים ק”מ מצפון לחלב (כ-11 ק”מ מדרום לגבול הסורי-תורכי). מספר לוחמים נפצעו.
 הזירה העיראקית
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
הסכם להחזרת משפחות המזוהות עם דאעש לבתיהן ממערב למוצול
  • ב-14 באוקטובר 2020 נחתם הסכם במוצול על חזרתן מרצון של 1,100 משפחות פעילי דאעש לבתיהן בתת-הנפה מחלביה (Muhalabiyah), כ-35 ק”מ ממערב למוצול. משפחות אלו עזבו את מקום מגוריהן ועברו לאזורים שנשלטו בעבר על-ידי דאעש. ההסכם נחתם בחסות מושל מחוז נינוא ובתמיכת תכנית הפיתוח של האו”ם בעיראק (UNDP)[6]. יצוין כי התושבים המקומיים הביעו עד כה התנגדות לחזרתן של משפחות פעילי דאעש לאזור (reliefweb.int, 14 באוקטובר 2020).
התקפות דאעש במחוזות השונים[7]
מחוז דיאלא
  • 20 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד לוחם הגיוס השבטי כ-15 ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. הלוחם נהרג.
  • 16 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד לוחם הגיוס השבטי, כשמונים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. הלוחם נפצע.
  • 16 באוקטובר 2020: פעילי דאעש הטמינו מטען בביתו של לוחם הגיוס השבטי, כשישים ק”מ מצפון לבעקובה. הבית הושמד.
  • 15 באוקטובר 2020: פעילי דאעש הטמינו מטענים בשלושה בתים של מפקד בגיוס השבטי, כשישים ק”מ מצפון לבעקובה. שלושת הבתים הושמדו.
  • 15 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד אזרחים שיעים, כעשרים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. אזרח שיעי אחד נהרג.
  • 15 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד אזרח שיעי מצפון-מזרח לבעקובה. האזרח השיעי נפצע.
  • 13 באוקטובר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר לוחם הגיוס השבטי, כארבעים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. הלוחם נהרג.
מחוז צלאח אלדין
  • 16 באוקטובר 2020:בוצע ירי מקלעים לעבר מתחם של הגיוס העממי כשישים ק”מ מצפון לבגדאד. ארבעה לוחמים של הגיוס העממי נהרגו.
  • 14 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק, כשלושים ק”מ מצפון לבגדאד. נוסעי כלי הרכב בהם קצין נהרגו או נפצעו.
מחוז אלאנבאר
  • 18 באוקטובר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר בתיהם של שני אנשי הביטחון הלאומי העיראקי כעשרים ק”מ ממערב לבגדאד. אחד מאנשי הביטחון נהרג ושניים נוספים נפצעו.
  • 12 באוקטובר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר חייל המודיעין הצבאי העיראקי ממערב לרמאדי, כתשעים ק”מ ממערב לבגדאד. חייל המודיעין נהרג.
מחוז כרכוכ
  • 18 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד סיור רגלי של משטרת עיראק כחמישים ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ. כתוצאה מהפיצוץ נהרג קצין משטרה בדרגת רב-סרן, אשר שימש כמפקד פוג’ (סדר גודל של גדוד).

פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקיים

מחוז אלאנבאר
  • 16 באוקטובר 2020: צוותים של מנהלת המודיעין הצבאי איתרו מחסן נשק של דאעש, כשלושים ק”מ מדרום-מזרח לאלפלוג’ה. במחסן הנשק אותרו חומרי חבלה ובכלל זה מטענים הנראים כקופסאות פח שטוחות (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 16 באוקטובר 2020).
אנשי המודיעין הצבאי העיראקי בסמוך למטענים, שנמצאו במחסן הנשק
(דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 16 באוקטובר 2020).
    אנשי המודיעין הצבאי העיראקי בסמוך למטענים, שנמצאו במחסן הנשק
(דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 16 באוקטובר 2020).
אנשי המודיעין הצבאי העיראקי בסמוך למטענים, שנמצאו במחסן הנשק
(דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 16 באוקטובר 2020).
מחוז נינוא
  • 18 באוקטובר 2020: צוותים של מנהלת מודיעין נינוא לכדו שמונה פעילי דאעש מבוקשים באזורים שונים במחוז. העצורים הודו כי היו מעורבים בביצוע פיגועים בעת שמחוז נינוא היה תחת שליטת דאעש (אלסומריה, 18 באוקטובר 2020).
  • 17 באוקטובר 2020: כלי טיס של חיל האוויר העיראקי ביצעו תקיפות, כשבעים ק”מ מדרום למוצול. כמה פעילי דאעש נהרגו ומספר מקומות מסתור הושמדו (דף הפייסבוק SecMedCell השייך למשרד ראש ממשלת עיראק, 17 באוקטובר 2020).
  • 16 באוקטובר 2020: כוח של צבא עיראק לכד מספר משפחות של פעילי דאעש, שהסתננו מסוריה בקרבת אזור סנג’אר. סך הכל נתפסו ארבע-עשרה נשים וילדים (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 16 באוקטובר 2020).
בגדאד
  • 17 באוקטובר 2020: צוותים של משטרת עיראק לכדו ארבעה פעילי דאעש, שהיו מעורבים בביצוע פיגועים במחוז אלפראת, כשהמחוז היה בשליטת דאעש (אלסומריה, 17 באוקטובר 2020).
מחוז כרכוכ
  • 16 באוקטובר 2020: כוח מיוחד של היחידה ללוחמה בטרור, שהונחת ממסוקים, פרץ למנהרה בה התחבא מפקד בדאעש, שעטה על גופו חגורת נפץ, כשלושים ק”מ מדרום לכרכוכ. המפקד נהרג (אלסומריה, 17 באוקטובר 2020).
חצי האי סיני
מרחב בא’ר אלעבד
  • ב-14 באוקטובר 2020 הופעל מטען נגד סיור של צבא מצרים בכפר אלמריח, שממערב לבא’ר אלעבד. מחמד צלאח ריאצ’, קצין בצבא מצרים בדרגת מקדם (סא”ל) נהרג וארבעה חיילים נפצעו (דף הפייסבוק שאהד סינאא’ – אלרסמיה, 15-14 באוקטובר 2020).
מקדם (סא"ל) מחמד צלאח ריאצ', שנהרג ממטען של דאעש 
(דף הפייסבוק שאהד סינאא' – אלרסמיה, 14 באוקטובר 2020).
מקדם (סא”ל) מחמד צלאח ריאצ’, שנהרג ממטען של דאעש
(דף הפייסבוק שאהד סינאא’ – אלרסמיה, 14 באוקטובר 2020).
חזרת תושבים לאזור ראבעה
  • ב-10 באוקטובר 2020 שבו תושבי הכפרים קאטיה, אלמריח ואלג’נאין לבתיהם, שמהם נמלטו ב-21 ביולי 2020. ב-11 באוקטובר 2020 שבו לבתיהם תושבי הכפר אקטיה. בכפר קאטיה קידמו את התושבים מראות של הרס. התושבים החוזרים נתקלו בטענים שהטמינו פעילי דאעש. באחד הבתים הופעל מטען בארון בגדים בעת ניקיון הבית. שתי נשים נהרגו וגבר אחד נפצע. גם בכפר אלג’נאין הופעל מטען. אישה ובתה נהרגו. ב-11 באוקטובר 2020 הופעל בכפר אקטיה מטען בתוך מכונית. שלוש נשים ותינוקת בת שנתיים נהרגו. נהג המכונית ותינוקת נפצעו. ב-14 באוקטובר 2020 הופעל מטען בכפר אלמריח. תושב אחד נהרג ושניים נפצעו (almanassa.run, אתר עיתונאי פוליטי וחברתי, 14 באוקטובר 2020).
פעילות דאעש ברחבי העולם[8]

אפריקה

ניגריה
  • 19 באוקטובר 2020: פעילי דאעש הציבו מארב לחיילי צבא ניגריה כעשרים ק”מ דרומית לדמטורו במדינת יובה. ארבעה חיילים נהרגו מאש מקלעים. כמו-כן, נתפסו כלי נשק ותחמושת.
  • 16 באוקטובר 2020: מארב של פעילי דאעש ביצע ירי מקלעים לעבר חיילי צבא ניגריה מצפון-מערב למידוגורי, בירת מדינת בורנו (בצפון מזרח ניגריה). שבעה חיילים נהרגו וחיילים נוספים נפצעו. כמו כן נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת.
  • 16 באוקטובר 2020: הופעל מטען ובוצע ירי לעבר כלי רכב של צבא ניגריה מדרום-מערב למידוגורי. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו.
  • 15 באוקטובר 2020: פעילי דאעש בלמו התקפה של צבא ניגריה במדינת בורנו בצפון-מזרח ניגריה. על פי דיווח דאעש נהרגו שלושים חיילים וחיילים נוספים נפצעו. כמו כן נתפסו אמצעי לחימה, תחמושת וציוד צבאי.
כלי רכב שנתפס ע"י דאעש במהלך הדיפת ההתקפה של צבא ניגריה
 (טלגרם, 17 באוקטובר 2020).
כלי רכב שנתפס ע”י דאעש במהלך הדיפת ההתקפה של צבא ניגריה
(טלגרם, 17 באוקטובר 2020).
  • 15 באוקטובר 2020: פעילי דאעש תקפו מתחם של צבא ניגריה, כארבעים ק”מ מצפון מערב למידוגורי, בירת מדינת בורנו. מספר חיילים נהרגו או נפצעו.
  • 15 באוקטובר 2020: פעילי דאעש תקפו מפקדות של כוחות המסייעים לצבא ניגריה במדינת בורנו. ששה לוחמים נהרגו ולוחמים נוספים נפצעו.
עשן מתמר מבתי לוחמי כוח המסייע לצבא ניגריה, שהוצתו ע"י פעילי דאעש
 (טלגרם, 17 באוקטובר 2020).
עשן מתמר מבתי לוחמי כוח המסייע לצבא ניגריה, שהוצתו ע”י פעילי דאעש
(טלגרם, 17 באוקטובר 2020).
טנזניה

ב-14 באוקטובר 2020 תקפו פעילי דאעש מתחם של צבא טנזניה בכפר קיטאיה בקצה הדרום-מזרחי של טנזניה (בקרבת הגבול עם מוזמביק). מספר חיילים נהרגו או נפצעו. כמו כן נתפסו נכלי שק ותחמושת. טנק אחד הועלה באש. ככל הידוע לנו זהו הפיגוע הראשון, שמבצעים פעילי דאעש, על אדמת טנזניה. להערכתנו, המדובר ב”זליגה” של פעילות דאעש ממוזמביק, ובמיוחד ממעוז דאעש באזור קאבו דלגאדו, שבצפון-מזרח המדינה. ניתן להעריך, כי מבצעי ההתקפה הינם פעילי מחוז מרכז אפריקה של דאעש שחצו את הגבול וחזרו למוזמביק. יתכן כי בעקבות התבססות דאעש בצפון מזרח מוזמביק מתחיל הארגון להרחיב פעילותו גם למדינות שכנות.

הכפר קיטאיה בטנזניה, שבו הותקף מתחם של צבא טנזניה ע"י דאעש 
(Google Maps).
הכפר קיטאיה בטנזניה, שבו הותקף מתחם של צבא טנזניה ע”י דאעש
(Google Maps).
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
פעילות דאעש
  • 14 באוקטובר 2020: תקפו פעילי דאעש מתחם של צבא קונגו באזור בני (Beni), בצפון-מזרח המדינה. מספר חיילים נהרגו או נפצעו. כמו כן, נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת.
שחרור אסירים מבית כלא
  • ב-20 באוקטובר 2020 בשעות הבוקר המוקדמות פרצו חמושים לבית הכלא המרכזי קנג’באיי ((Kangbayi, שבאזור בני (Beni) בצפון-מזרח קונגו (כשבעה ק”מ ממערב לגבול עם אוגנדה). דווח כי קבוצה גדולה של חמושים חדרה לבית הכלא באמצעות הפעלת ציוד ריתוך, שבאמצעותו פרצו את הדלת. במהלך ההתקפה נמלטו 1,346 אסירים ובבית הכלא נותרו 110 אסירים בלבד. גורם משטרתי צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי שני אסירים נורו למוות במהלך ההתקפה (DW, 20 באוקטובר 2020).
  • סוכנות אעמאק של דאעש דיווחה, כי ב-20 באוקטובר 2020 בשעות הבוקר תקפו פעילי הארגון בית הכלא ובסיס של צבא קונגו באזור בני. בדיווח לא נמסרו פרטים נוספים.
אזור בני (Beni) בצפון-מזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בו ממוקם בית הכלא המרכזי קנג'באיי (Google Maps).     בית הכלא המרכזי קנג'ביי (Kangbayi Central Prison) (חשבון הטוויטר John Kanyunyu@Kanyunyu, השייך לעיתונאי עצמאי מהעיר בני, שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, 20 באוקטובר 2020).
מימין: אזור בני (Beni) בצפון-מזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בו ממוקם בית הכלא המרכזי קנג’באיי (Google Maps). משמאל: בית הכלא המרכזי קנג’ביי (Kangbayi Central Prison) (חשבון הטוויטר John Kanyunyu@Kanyunyu, השייך לעיתונאי עצמאי מהעיר בני, שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, 20 באוקטובר 2020).
אפגניסטאן
  • 14 באוקטובר 2020: שוגרו שתי רקטות לעבר שדה התעופה הצבאי בגראם, כארבעים ק”מ מצפון לקאבול. בשדה התעופה מרוכזים חיילי צבא ארה”ב.
  • 13 באוקטובר 2020: בוצע ירי לעבר סוכן של ממשלת אפגניסטאן בעיר ג’לאלאבאד. הסוכן נהרג.
פעילות ג’האדיסטית ברחבי העולם
עריפת ראשו של מורה להיסטוריה בפרבר של פריז

ב-16 באוקטובר 2020 בשעות אחר הצהריים צעיר צ’צ’ני, בן 18, יליד מוסקבה, חמוש בסכין, ערף את ראשו של מורה להיסטוריה ולגיאוגרפיה בשם סמואל פטי (Samuel Paty) בפרבר קונפלן סנט הונורין (Conflans-Sainte-Honorine), כ-25 ק”מ מצפון-מערב למרכז פריז. דווח כי הרוצח קרא “אללה אכבר” במהלך ביצוע הרצח. הרוצח, נורה ונהרג על-ידי אנשי משטרת צרפת בקרבת זירת האירוע.

  • בתקשורת הצרפתית דווח, כי הרקע לרצח הוא הצגת קריקטורות של הנביא מחמד שפרסם בעבר השבועון הסאטירי שארלי הבדו[9]. במהלך דיון, שקיים המורה עם התלמידים על חופש הביטוי. קודם לכן, ביקש המורה מהתלמידים המוסלמים לצאת מהכיתה כדי שלא לפגוע ברגשותיהם. משטרת צרפת עצרה מספר בני אדם בהם הוריו של תלמיד בבית הספר בו לימד המורה, כחשודים במעורבות ברצח (France 24 ו-AP, 17,16 באוקטובר 2020).
סמואל פטי (Samuel Paty), המורה שראשו נערף במהלך תקיפה של ג'האדיסטי מצפון-מערב למרכז פריז (חשבון הטוויטר @Vlaamse_Zaak, 18 באוקטובר 2020).
סמואל פטי (Samuel Paty), המורה שראשו נערף במהלך תקיפה של ג’האדיסטי מצפון-מערב למרכז פריז (חשבון הטוויטר @Vlaamse_Zaak, 18 באוקטובר 2020).
  • התובע הכללי בצרפת הודיע כי התארגנות המכנה עצמה תומכי צ’צ’ניה קיבלה אחריות לעריפת ראשו של המורה (ח’טוה, 17 באוקטובר 2020). לא ידוע לנו על התארגנות שכזו. כמו כן אין בידינו בשלב זה מידע העשוי להצביע על קשר של דאעש או אלקאעדה לרצח אך דאעש הזדהה עמו אידאולוגית[10].

כמה שעות לאחר הרצח הגיע נשיא צרפת עמנואל מקרון לזירת הרצח. בהתבטאותו הוא כינה את הרצח “תקיפה אסלאמית טרוריסטית” וציין, כי המורה נרצח משום שלימד על חופש הביטוי. עד כה נמנעו שלטונות צרפת מהתייחסות מפורשת לפיגועים הג’האדיסטים כטרור אסלאמי-ג’האדיסטי. התבטאות הנשיא משקפת את עוצמת הזעזוע שאחז בצרפתים בעקבות הפיגוע, שנתפס כפגיעה בחינוך ובחופש הביטוי.

המלחמה על התודעה
התבטאות דובר דאעש

ב-18 באוקטובר 2020 פרסם מוסד אלפקראן של דאעש קלטת-שמע של דובר הארגון, אבו חמזה אלקרשי. כותרת הקלטת הינה פסוק מהקוראן “ספר את הסיפורים, אולי הם יחשבו [ויבינו] ” [11]. בקלטת, שנמשכה 32 דקות, קרא הדובר להפיל את השליטים “הרודנים” במדינות ערב ובמדינות המוסלמיות, כשברקע הסכמי הנורמליזציה בין איחוד האמירויות ובחרין וישראל. בין השאר קרא דובר דאעש לפעילי הארגון ולתומכיו לפגוע באזרחים מערביים בסעודיה ולפגוע בתשתיות הכלכליות כגון הצתת צינורות נפט ומפעלים במדינה (טלגרם, 18 באוקטובר 2020). הדובר חילק שבחים לפעילי דאעש בחצי-האי סיני על לחימתם נגד צבא מצרים ועודד את הפעילים במדינות אפריקה השונות להמשיך בלחימה נגד “הרודנים” ונגד הנוכחות המערבית בארצותיהם (בדגש על צרפת).

שקופית שהתלוותה לפרסום הקלטת השמע 
(טלגרם, 18 באוקטובר 2020).
שקופית שהתלוותה לפרסום הקלטת השמע
(טלגרם, 18 באוקטובר 2020).
  • להלן עיקרי דבריו של דובר דאעש:
    • קריאה לפעילי דאעש בעיראק לעמוד איתן מול התקפות מצד כוחות הביטחון העיראקים ולשמור על אורך רוח. הדובר שיבח את פעילי הארגון בסוריה על דבקותם בלחימה נגד המשטר הסורי ועל כך שהם מצליחים לחסל ראשי שבטים התומכים במשטר, חיילי צבא סוריה ואף חיילים רוסיים ובראשם אחד ממפקדי הצבא הרוסי (בסוריה)[12].
    • קריאה למוסלמים (קרי, תומכי דאעש) בחצי-האי ערב להצטרף למדינה האסלאמית. אם הדבר לא יסתייע בידם עליהם להרוג אזרחים מערביים החיים בקרבם. הדובר קרא גם לתומכי דאעש לפגוע בתשתית הכלכלית של סעודיה, למשל ע”י שריפת צינורות נפט, מפעלים ותשתיות, המסייעים לקיומה של “ממשלת הרודנות”.
    • שבחים לפעילי דאעש בסיני על שהם עומדים איתן מול הצבא המצרי למרות נחישות הנשיא סיסי (“פרעה”) להכחיד את הג’האד, שהם מבצעים. הדובר קרא לפעילי דאעש בחצי האי סיני להמשיך ולנהל מלחמת חורמה נגד צבא מצרים.
    • פנייה למוסלמים בניגריה, בורקינה פאסו, קונגו, מאלי וצ’אד לפעול נגד “הרודנים” בארצותיהם. הדובר קרא למוסלמים להצטרף לדאעש ולהעלות באש את המפעלים המערביים המנצלים את משאביהם.
    • שבחים לפעילי דאעש במערב ובמרכז אפריקה על פעילותם נגד “צרפת ושלוחותיה”. הדובר פנה באופן ספציפי לפעילי דאעש במוזמביק, שיבח אותם על ניצחונותיהם, וקרא להם להמשיך בפעילות במטרה להפיל את השלטון.
    • קריאה לפעילי דאעש בכל מקום ללכת בדרכם של פעילי מחוז ח’ראסאן[13] ולשחרר את אסירי הארגון בכוח ע”י פריצה לבתי כלא שבהם הם עצורים.
    • איום כי הג’האד של דאעש נגד ה”כופרים” ימשך עד אחרית הימים. הדובר אף איים שפעילי דאעש יגיעו אל “מרכז בתיהם” של הכופרים ויפתיעו אותם. בסוף ההקלטה אומר הדובר כי חיילי הקואליציה הבינלאומית (“עדרי הצלבנים”) יעזבו בקרוב את עיראק, סוריה ואפגניסטאן לא מבחירה אלא בשל נחישות פעילי דאעש אשר מאלצים אותם לעזוב.
פעילות סיכול ומנע
בית הדין בהודו דן 15 בני אדם באשמת קשירת קשר להקמת בסיס דאעש בהודו
  • ב-19 באוקטובר 2020 דווח כי בית דין מיוחד של סוכנות החקירות הלאומית[14], שהינה כוח המשימה של הודו ללוחמה בטרור, דן חמישה-עשר בני אדם לתקופות מאסר, שבין חמש לעשר שנים. הנאשמים הורשעו בקשירת קשר להקמת בסיס דאעש בהודו באמצעות גיוס נוער באמצעות הרשתות החברתיות. הארגון אותו הקימו הנאשמים נקרא “חיילי הח’ליפות בהודו” והוא הופעל ע”י פעיל דאעש בסוריה המכונה יוסף ההודי. חברי הארגון נשבעו אמונים לדאעש ומטרתו הייתה הקמת ח’ליפות בהודו באמצעות ביצוע פיגועים (The Guardian Online ההודי, 19 באוקטובר 2020).

[1] Laurie Mylroie, ISIS retains huge financial resources: US report. Kurdistan24.net. 25 September 2020: https://www.kurdistan24.net/en/news/f19ae36a-7746-4906-b38d-4c16e1f06360המחברת הנה חוקרת אמריקאית ותיקה, שכתבה בהרחבה על עיראק והמלחמה בטרור. היא בעלת תואר ד"ר במדעי המדינה מאוניברסיטת הארווארד. היא שימשה עמיתת-מחקר במכוני מחקר שונים (כגון: מכון וושינגטון לחקר המזרח הקרוב) ושימשה פרופסור-חבר במחלקה לאסטרטגיה ומדיניות של הקולג' הצבאי המלחמתי של ארה"ב. היא פרסמה שלושה ספרים ומאמרים רבים בעיתונים וכתבי-עת חשובים בארה"ב, כגון: הניו-יורק טיימס, ניוזוויק וקומנטרי. חלק מפרסומיה שנויים במחלוקת ונמתחה עליהם ביקורת ע"י חוקרי-טרור אמריקאים בולטים, כגון: פיטר ברגן (Peter Bergen).
[2]
רשת אלראוי: הוקמה לפני כמה עשורים ע"י משפחה עיראקית בשם אלראוי, שמוצאה מהעיר ראוה שבמערב עיראק. בשנות ה-90 של המאה שעברה היא יצרה מנגנון לניהול כספים באופן בלתי רשמי, כדי לסייע למשטרו של צדאם חסין לחמוק מהסנקציות האמריקאיות הכבדות. באפריל 2019 משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על ארבע חברות תורכיות החברות ברשת זו, שהואשמו במתן סיוע כספי לדאעש. בנובמבר 2019 הכניס משרד האוצר האמריקאי ששה מחבריה לרשימה שחורה, הואיל והפעילו חברות בלתי חוקיות בעיראק, בתורכיה ובבלגיה. חברות אלו סייעו לממן מבצעים של דאעש בעיראק ובסוריה. בשלהי יולי 2020 בן המשפחה (עדנאן מחמד אמין אלראוי), מסניף הרשת בתורכיה, צורף לרשימה השחורה של משרד האוצר האמריקאי. ראו: Namo Abdulla, US Action Against IS Financier Shows Jihadists' Cash Flow Continues from Turkey. VOAnews, 5 August 2020: https://www.voanews.com/extremism-watch/us-action-against-financier-shows-jihadists-cash-flow-continues-turkey
[3]
בעקבות חוסר במסכות הגנה מפני נגיף קורונה בעולם הקים מוראט צ'אקאר אתר אינטרנט וארבעה דפי מכירה בפייסבוק (מרץ 2020). הוא הציע למכירה מסכות 95N שאינן תקינות וציוד סניטארי נוסף. על-פי כתב האישום שהוגש נגדו בתורכיה, הוא העביר את רווחיו לדאעש (Newsbreak, 14 באוגוסט 2020; Newsbytes , 17 באוגוסט 2020).
[4]
צבא האסלאם (Lashkar-e-Islam) הינו ארגון סלפי-ג'האדי, שנוסד בשנת 2004 בפקיסטאן. הארגון הוצא אל מחוץ לחוק ביוני 2008. במרץ 2015 הודיע הארגון על מיזוגו עם הזרוע הפקיסטאנית של ארגון הטאלבאן האפגאני. נמסר, כי מאז 2017 לארגון קשרים עם מחוז ח'ראסאן של דאעש. כמו כן קיים מידע לא מאומת לםיו עומד הארגון גם בקשרים עם השלטון האפגאני המשתמש בו ככוח מאזן מול הטאלבאן. אזור פעילות הארגון הוא ח'יבר שבמחוז פשאוור, לאורך הגבול עם אפגניסטאן (CISAC, 20 באוקטובר 2020).
[5]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[6] United Nations Development Programme

[7]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[8]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[9]
בניין המערכת של השבועון הסאטירי שארלי הבדו הותקף ב-7 בינואר 2015 ע"י פעילי הג'האד העולמי משום שהשבועון פרסם לטענתם קריקטורות ובדיחות על הנביא מחמד. ראו פרסום מרכז המידע מ-13 בינואר 2015: "פעילי גהאד עולמי בצרפת, המזוהים עם ארגון אלקאעדה בחצי-האי ערב ועם דאעש, ביצעו סדרת פיגועי ירי בפריס, בהם נהרגו 17 בני אדם".

[10]
ב-19 באוקטובר 2020 פורסמה בירחון דאעש באנגלית המופנה לתומכי הארגון בהודו (Voice of Hind) כרזת איום שבה נאמר: "אם חופש הביטוי שלכם אינו מונע מכם למתוח ביקורת על הנביא מחמד, החרבות שלנו לא יפסיקו להגן על כבודו של הנביא מחמד, עליו השלום". הכרזה כוללת חרב וצילום ראשו הערוף של המורה הצרפתי המעידים על הזדהות-אידאולוגית של דאעש עם הפיגוע הגם שהארגון לא קיבל אחריות על ביצועו.
[11]
סורת אלאעראף, פסוק 176. המשמעות היא שאללה הורה לנביא האסלאם, מחמד, לספר את הסיפורים שהוא מסר לו, כגון סיפורי הנביאים, לאלה שאינם מוסלמים, כדי שאולי ישכילו להבין את משמעותם.
[12]
הכוונה לתקיפת שיירה של צבא סוריה בקרבת דיר אלזור, ב-18 באוגוסט 2020. בהתקפה נהרג קצין רוסי בכיר בדרגת אלוף (מייג'ור ג'נרל).
[13]
ב-2 באוגוסט 2020 שחררו פעילי דאעש ממחוז חורסאן אסירים מבית הכלא המרכזי של מחוז ננגרהאר בעיר ג'לאלאבאד.
[14] National Investigation Agency (NIA).