דובר דאעש קרא לפעילי הארגון ולתומכיו להפיל את השליטים “הרודנים” במדינות ערב, בדגש על סעודיה, בעקבות הסכמי נורמליזציה בין האמירויות ובחרין לבין ישראל. כמו כן קרא לפעילי הארגון באפריקה להפיל את המשטרים המקומיים ולפגוע באינטרסים מערביים תוך אזכור צרפת

בית הכלא ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו שהותקף על-ידי דאעש וממנו שוחררו מאות אסירים התמונה פורסמה בעמוד הראשי של שבועון אלנבא' של דאעש (טלגרם, 22 באוקטובר 2020).

בית הכלא ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו שהותקף על-ידי דאעש וממנו שוחררו מאות אסירים התמונה פורסמה בעמוד הראשי של שבועון אלנבא' של דאעש (טלגרם, 22 באוקטובר 2020).

כללי

ב-18 באוקטובר 2020 פרסם מוסד אלפקראן של דאעש קלטת-שמע של דובר הארגון, אבו חמזה אלקרשי. כותרת הקלטת הינה פסוק מהקוראן “ספר את הסיפורים, אולי הם יחשבו [ויבינו] ” [1]. בקלטת, שנמשכה 32 דקות, קרא הדובר, בין השאר, להפיל את השליטים “הרודנים” במדינות ערב, על רקע הסכמי הנורמליזציה שנחתמו בין ישראל לבין איחוד האמירויות ובחרין. בלטה במיוחד קריאת דובר דאעש לפעילי הארגון ולתומכיו לפגוע באזרחים מערביים המצויים בסעודיה-הנתפסת כשושבינת הסכמי הנורמליזציה- ולפגוע בתשתיות הכלכליות שלה כגון הצתת צינורות נפט ומפעלים. הדובר עודד את פעילי דאעש במדינות אפריקה להמשיך בלחימה נגד המשטרים המקומיים ולפגוע באינטרסים מערביים בארצותיהם (תוך אזכורה של צרפת). הדובר קרא לפעילי הארגון לשחרר את פעילי דאעש מבתי הכלא והביא כדוגמה פריצות מוצלחות לבתי כלא, ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו ובאפגניסטאן.

שקופית שהתלוותה לפרסום קלטת השמע 
(טלגרם, 18 באוקטובר 2020).
שקופית שהתלוותה לפרסום קלטת השמע
(טלגרם, 18 באוקטובר 2020).
  • זוהי ההתבטאות השלישית של אבו חמזה אלקרשי, דובר דאעש בשנה שחלפה מאז מינויו (בעקבות הריגת קודמו בחיסול ממוקד). התבטאותו הראשונה (4 בנובמבר 2019) הייתה הודעה שדיווחה על מינוי מחליף לאבו בכר אלבע’דאדי, שנהרג בסיכול ממוקד וקריאה למוסלמים לנקום דמו ולהישבע אמונים לח’ליף החדש[2]; התבטאותו השנייה (29 בינואר 2020) עמדה בסימן קריאתו למוסלמים להכשיל את “עסקת המאה” של טראמפ[3]. התבטאותו הנוכחית עומדת בסימן נרמול יחסיהן של מדינות ערביות בעידוד סעודיה עם ישראל. קריאתו של הדובר להפלת שליטי ערב ולביצוע פיגועים בסעודיה מהווה, להערכתנו, תגובה של דאעש לאיום הנשקף בראיית הארגון מתהליך הנורמליזציה. בראייה לאחור, עידוד פעילי דאעש ותומכיו לנקום את מותו של אלבע’דאדי ולהכשיל את “עסקת המאה” לא זכו להיענות משמעותית. זאת, להערכתנו, בראש ובראשונה משום שעיקר המשאבים ותשומת הלב של דאעש הוקצו ליעד המרכזי, שהיה ונותר שיקום הארגון בארצות הליבה (עיראק וסוריה) לאחר התבוסות שנחל.
  • בעוד שבהתבטאויות הקודמות התמקד הדובר בסוגיה מרכזית אחת, פנה הדובר בהתבטאותו הנוכחית לכל מחוזות הארגון תוך גילוי התמצאות בנעשה בהם. ההתייחסות הפרטנית של הדובר למחוזות השונים נועדה, להערכתנו, להאדיר את דאעש כארגון הפועל במדינות רבות ברחבי העולם ולהעלות את מורל פעילי דאעש, בעיקר במחוזות, שדאעש ספג בהם מפלות (אפגניסטאן, תימן). לבולטות מיוחדת בהתבטאות דובר דאעש זכו סעודיה (שבה דאעש לא הצליח עד כה להוציא לפועל פעולות טרור משמעותיות) ומדינות אפריקה (שבהן מתעצמת פעילותו של דאעש). פעילי דאעש בסוריה זכו בשבחים על הצלחתם לפגוע בחיילים סוריים ורוסיים (ואף להרוג קצין בכיר רוסי) ובראשי שבטים התומכים במשטר הסורי. מנגד, עיראק, המחוז החשוב ביותר של דאעש, שבה מתבצעת עיקר פעילותו, ומחוז סיני, זכו להתייחסות קצרה יחסית.

יומיים לאחר התבטאות הדובר פתח דאעש (20 באוקטובר 2020) בקמפיין פיגועים חדש, שכותרתו: “פשיטות היענו לקריאה [של הדובר]”. הקמפיין נועד להאיץ בפעילי הארגון ובתומכיו במחוזות השונים לבצע פיגועים ולתת בכך תוקף מעשי לקריאות הדובר. ניתן להניח כי כמו בקמפיינים הקודמים עלולה קריאת הדובר להיות מתורגמת לריכוז מאמץ פיגועים של פעילי דאעש, בעיראק, סוריה במחוזות השונים באפריקה ובאסיה[4].

קריאה לשחרור אסירים מבתי כלא
  • התקפות שמטרתן שחרור אסירים מבתי כלא הינה דרך פעולה מוכרת של דאעש, עוד מהתקופה שבה התבססה המדינה האסלאמית בעיראק, במהלך הלחימה נגד צבא ארה”ב. שיאם של מבצעי השחרור מבתי כלא בעיראק (מבצע “שבירת החומות”) הייתה הפריצה לכלא אבו ע’ריב, שבקרבת בגדאד, שבמהלכה שוחררו כ-500 פעילים ג’האדיסטים. בשתי התבטאויותיו הקודמות הודיע דובר דאעש, כי הארגון לא שכח את אסיריו וקרא לפעילים לפעול לשחרורם אולם בהתבטאותו הנוכחית הוא הרחיב בנושא.
  • בהתבטאותו הזכיר הדובר את הפריצות שביצעו פעילי דאעש לבתי הכלא באפגניסטאן[5] וברפובליקה הדמוקרטית של בקונגו[6]. הדובר קרא לפעילי דאעש בכל המחוזות ללכת בדרכם של פעילי הארגון בח’ראסאן, לשחרר את אסירי הארגון בכוח. הדובר קרא לאסירים ולאסירות של דאעש ולילדיהם להמתין בסבלנות.
  •  שבועון דאעש אלנבאא’ (22 באוקטובר 2020) פרסם כתבה שהתייחסה להתבטאות הדובר ולקמפיין הפיגועים “פשיטות היענו לקריאה”. בכתבה צוין, כי פעילי דאעש החלו את קמפיין הפיגועים ב”התקפה איכותית” על בית הכלא המרכזי במזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. הכתבה הוסיפה כי ההתקפה על בית הכלא זכתה להתעניינות רבה בתקשורת, משום שאירעה יומיים לאחר נאום דובר דאעש שבו קרא לשחרור האסירים (קרי, התעמולה של דאעש מציגה את ההתקפה כמימוש קריאת הדובר להערכתנו ללא בסיס אמתי).

בית הכלא ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו שהותקף על-ידי דאעש וממנו שוחררו מאות אסירים התמונה  פורסמה בעמוד הראשי של שבועון אלנבא' של דאעש (טלגרם, 22 באוקטובר 2020).

בית הכלא ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו שהותקף על-ידי דאעש וממנו שוחררו מאות אסירים התמונה פורסמה בעמוד הראשי של שבועון אלנבא’ של דאעש (טלגרם, 22 באוקטובר 2020).

עיקרי דבריו של דובר דאעש
  • עיקרי הדברים שעלו בהתבטאותו של אבו חמזה אלקרשי (טלגרם, 18 באוקטובר 2020):
    • קריאה לפעילי דאעש בעיראק לעמוד איתן מול התקפות כוחות הביטחון העיראקים נגדם, ולשמור על אורך רוח. הדובר שיבח את פעילי דאעש בסוריה על המשך הלחימה נגד המשטר הסורי, ועל כך שהם מצליחים לחסל ראשי שבטים התומכים במשטר הסורי; חיילים מצבא סוריה ואף חיילים רוסיים ובהם אחד ממפקדי צבא רוסיה[7].
    • התקפה על אנשי הדת המשרתים את המשטרים הערביים: בפתח דבריו תקף הדובר את אנשי הדת המשרתים את השליטים הערביים “הרודנים”. אנשי דת אלה, שהכפישו בעבר את דאעש והאשימו אותו כזרוע של ישראל (המכונה “מדינונת היהודים”) שותקים עתה כש”מדינונת” האמירויות ו”מדינונת” בחרין מנרמלות את היחסים עם ישראל, כשסעודיה פותחת את המרחב האווירי שלה בפני מטוסים ישראלים וכשישראלים ממלאים את ארצותיהם.
    • הכפשת המשטר הסעודי והקריאה לפעול נגדו: הדובר טען, כי בעיר הקדושה מכה נפתחים מקומות של פריצות ובתי ממכר לאלכוהול, בתמיכת אנשי הדת. הממשל הסעודי אף מעניק סיוע של מיליוני דולרים למשטר העיראקי-שיעי. הדובר פנה למוסלמים בחצי-האי ערב להצטרף למדינה האסלאמית אך אם הדובר נמנע מהם, עליהם להרוג אזרחים מערביים החיים בקרבם. הדובר גם קרא לפעילי דאעש ולתומכיו להרוס ברים ומקומות בילוי נוספים, שבהם מתקיימת פריצות, ולפגוע בתשתית הכלכלית של סעודיה (למשל שריפת צינורות נפט, מפעלים ותשתיות נוספות במדינה המהווים מקורות הכנסה לממשל הסעודי, “ממשלת הרודנות”).
    • פנייה לפעילי דאעש ולמוסלמים במדינות אפריקה להפיל את המשטרים המקומיים ולפגוע באינטרסים מערביים:
      • קריאה למוסלמים בניגריה, בורקינה פאסו, קונגו, מאלי, קניה וצ’אד לפעול נגד המשטרים (“הרודנים”) בארצם, המהווים כלי שרת בידי המערב (“הצלבנים”). המשטרים הללו, הוסיף הדובר, פועלים להפצת הנצרות במדינותיהם. הדובר קרא למוסלמים במדינות הללו להצטרף לדאעש ולהעלות באש מפעלים של חברות מערביות המנצלות את משאביהם.
      • הדובר שיבח את פעילי דאעש במערב אפריקה ובמרכזה על פעילותם נגד צרפת ואלו המזוהים עמה (“צרפת הצלבנית ושלוחותיה”). הוא גם שיבח את פעילי דאעש במוזמביק על ניצחונותיהם המרשימים (קרי, השתלטותם על אזורים בצפון מזרח המדינה). קרא להם להמשיך ולהפיל את השלטון. הדובר שיבח את פעילי דאעש בסומליה על הריגת אנשי משטרה, אנשי צבא ומדינאים וקרא להם להמשיך בדרכם.
    • הדובר חילק שבחים לפעילי דאעש באפגניסטאן (מחוז ח’ראסאן) על עמידתם האיתנה מול המבצעים הצבאיים, שהתנהלו נגדם ע”י הטאלבאן והכוחות הבינלאומיים (רמז למכות שספג מחוז ח’ראסאן של דאעש בשנה האחרונה). הדובר שיבח את מחוז ח’ראסאן על שחרור האסירים מאחד מבתי הכלא במחוז ג’לאלאבאד. הוא עודד את פעילי דאעש באפגניסטאן, שמצבם עוד ישתפר, ושהם יזכו לכיבושים מחודשים ולשחרור אסירים מבתי כלא נוספים ברחבי אפגניסטאן, כפי שקרה בעבר בעיראק.
    • הדובר חילק שבחים לפעילי דאעש בחצי האי סיני על העמידה האיתנה שלהם מול הצבא המצרי, למרות נחישות הנשיא סיסי (“פרעה”) להכחיד את הג’האד שלהם. הוא קרא להם להמשיך ולנהל מלחמת חורמה נגד צבא מצרים.
    • פנייה לפעילי דאעש בתימן לפעול באורך רוח ולהמשיך להקריב למען הדת. הדובר הוסיף, כי הדרך עודנה ארוכה בלחימה נגד התנועה הח’ותית ונגד ארגון אלקאעדה בתימן (רמז למכות, שספג מחוז תימן של דאעש בחודשים האחרונים).
    • בסוף דבריו פנה הדובר למדינות המערב (“הכופרים”) וציין, כי דאעש לא נכנע, וכי “המדינה האסלאמית נותרת על כנה” (סיסמת דאעש). הוא איים, כי דאעש “יפתיע” את ה”כופרים” במקומות בלתי צפויים וכי פעילי דאעש, יגיעו אל “מרכז בתיהם” של “הכופרים” (קרי, אל הערים הגדולות במדינות המערב). לדבריו, בקרוב חיילי הקואליציה הבינלאומית בעיראק, סוריה ואפגניסטאן יסולקו מכל המקומות, לא מבחירה שלהם, אלא בשל נחישות פעילי דאעש שיאלצו אותם לעזוב[8].

[1] סורת אלאעראף, פסוק 176. המשמעות היא שאללה הורה לנביא האסלאם, מחמד, לספר את הסיפורים שהוא מסר לו, כגון סיפורי הנביאים, לאלה שאינם מוסלמים, כדי שאולי ישכילו להבין את משמעותם.
[2]
ראו פרסום מרכז המידע מ-4 בנובמבר 2019: "דאעש הודיע על מינוי מנהיג חדש במקום אבו בכר אלבע'דאדי".
[3]
ראו פרסום מרכז המידע מ-29 בינואר 2020: " דובר דאעש קורא למוסלמים ברחבי העולם להוות את חוד החנית במערכה להכשלתעסקת המאהשל הנשיא טראמפ. באופן חריג הוא פונה לפעילי הארגון בסיני ובסוריה וקורא להם לתקוף ישובים ישראלים".
[4]
עד כה בוצעו למעלה מעשרים פיגועים במסגרת הקמפיין, בעיקר בעיראק. ניתן לצפות שמספר זה יגדל בהרבה.
[5]
ב-2 באוגוסט 2020 שחררו פעילי דאעש ממחוז ח'רסאן אסירים מבית הכלא המרכזי של מחוז ננגרהאר בעיר ג'לאלאבאד.
[6]
ב-20 באוקטובר 2020 פרצו פעילי דאעש לבית הכלא המרכזי באזור בני, שבצפון מזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. כ-1,350 אסירים נמלטו.
[7]
הכוונה לתקיפת שיירה של צבא סוריה בקרבת דיר אלזור, ב-18 באוגוסט 2020. בהתקפה נהרג קצין רוסי בכיר בדרגת אלוף (מייג'ור ג'נרל).
[8]
זוהי התרברבות חסרת בסיס משום ששיקולים פנים-אמריקאים עומדים ביסוד הוצאת הכוחות מאפגניסטאן ומעיראק ולא התקפות דאעש. זאת ועוד, הטלאבאן באפגניסטאן והמיליציות השיעיות המופעלות ע"י איראן בעיראק, היו אלה שהפעילו לחצים על ארה"ב על הכוחות האמריקאים במדינות הללו ולא דאעש. גם דילול הכוחות של ארה"ב בסוריה לא נעשה בשל התקפות דאעש ודומה כי ארה"ב אינה מהווה מטרה מועדפת לדאעש בזירה הסורית.