מבט לג’האד העולמי (28-22 באוקטובר 2020)

מתחם של היחידה העיראקית ללוחמה בטרור מצפון-מזרח לבעקובה טרם השמדתו.

מתחם של היחידה העיראקית ללוחמה בטרור מצפון-מזרח לבעקובה טרם השמדתו.

פעיל דאעש ניצב על הריסות מגדל תצפית במתחם שהושמד (טלגרם, 25 באוקטובר 2020).

פעיל דאעש ניצב על הריסות מגדל תצפית במתחם שהושמד (טלגרם, 25 באוקטובר 2020).

מטענים ואמצעי לחימה, שאותרו על-ידי צבא עיראק (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 25 באוקטובר 2020).

מטענים ואמצעי לחימה, שאותרו על-ידי צבא עיראק (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 25 באוקטובר 2020).

גופות הרוגי פיגוע ההתאבדות שביצע דאעש (אפגניסטאן טיימס, 24 באוקטובר 2020).

גופות הרוגי פיגוע ההתאבדות שביצע דאעש (אפגניסטאן טיימס, 24 באוקטובר 2020).

המחבל המתאבד המכונה עבדאללה הח'ראסאני (קרי: האפגאני) (טלגרם, 25 באוקטובר 2020).

המחבל המתאבד המכונה עבדאללה הח'ראסאני (קרי: האפגאני) (טלגרם, 25 באוקטובר 2020).

שכונת עוני צפופה ומוזנחת שבה בוצע הפיגוע (Khaama Press, 25 באוקטובר 2020).

שכונת עוני צפופה ומוזנחת שבה בוצע הפיגוע (Khaama Press, 25 באוקטובר 2020).

עיקרי אירועי השבוע האחרון
  • במרחב אדלב בוצעו בשבוע שחלף שתי תקיפות אוויריות ע”י רוסיה וארה”ב: מטוסי קרב רוסיים ביצעו תקיפה נגד מחנה אמונים של ארגון המורדים פילק אלשאם, הפועל בחסות תורכיה (עשרות הרוגים, למעלה ממאה פצועים). הסיבה לכך אינה ברורה לנו. כלי טיס אמריקאים תקפו כנס מפקדים של ארגון שומרי הדת (17 הרוגים, על פי מקורות צבאיים אמריקאים). ארגון שומרי הדת המזוהה עם אלקאעדה מהווה יעד לתקיפות אוויריות אמריקאיות תכופות (שני מפקדים בכירים של הארגון נהרגו ע”י כלי טיס אמריקאי בשבוע שעבר).
  • דאעש הכריז על קמפיין פיגועים חדש, שכותרתו “פשיטות היענו לקריאה” (קרי, היענו לקריאת דובר הארגון בשבוע שעבר). עד כה ביצע דאעש למעלה מחמישים פיגועים במסגרת הקמפיין, רובם בעיראק (27), אך שני הפיגועים הבולטים בוצעו באפגניסטאן. צפוי כי הקמפיין יימשך במחוזות דאעש ברחבי העולם.
  • עד כה ראויות לציון המדינות הבאות:
  • עיראק: כמו בקמפיינים קודמים כך גם הפעם מרבית הפיגועים בוצעו בעיראק. רוב הפיגועים בוצעו במתווים שגרתיים, בעיקר תקיפה ממארב, הפעלת מטעני חבלה, ירי צלפים, ירי נשק קל וחיסולים אישים.
  • הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו: פעילי דאעש פרצו לבית כלא שבצפון מזרח המדינה ושחררו את מרבית האסירים. פעולה זאת מוצגת ע”י דאעש כתחילת קמפיין הפיגועים הנוכחי.
    • ניגריה: נמשכת הפעילות האינטנסיבית של דאעש במדינת בורנו, שבצפון מזרח המדינה. פעילות זאת התבצעה בעיקר במתווים של תקיפת שיירות, הפעלת מטעני חבלה ותקיפת מחנות צבא ומתקנים. בתקיפות נהרגו, על פי דיווחי דאעש, עשרות חיילים ניגרים.
    • אפגניסטאן: מחוז ח’אראסאן ביצע פעילות אינטנסיבית, בעיקר בקאבול וג’לאלאבאד. בלטו שני פיגועי הרג בקאבול נגד אזרחים שיעים (הנתפסים ע”י דאעש כ”כופרים”), באמצעות מחבלים מתאבדים. עשרות שיעים נהרגו בפיגועים הללו.
  • דאעש פרסם בכלי התקשורת שלו מאמר המהלל את הרוצח שערף את ראשו של המורה בצרפת. המאמר קורא לג’האדיסטים לבצע פיגועים במדינות המערב בכל מקום בו הם נמצאים באמצעים זמינים העומדים לרשותם: פיגועי דריסה, דקירה ושיסוף גרונות. בהפגנות תמיכה ברוצח וגינוי צרפת, שהתקיימו בצפון מזרח סוריה באזור דיר אלזור (שבעמק הפרת) ובעיר ראס אלעין (שבקרבת הגבול עם תורכיה) הונפו דגלי דאעש.
פעילות דאעש ברחבי העולם

בעקבות פרסום הקלטה של דובר הארגון, אבו חמזה אלקרשי, בשבוע שעבר[1], הכריז דאעש על קמפיין פיגועים חדש תחת הכותרת “פשיטות היענו לקריאה” (קרי, היענו לקריאות הדובר). הקמפיין נועד להאיץ בפעילי הארגון ובתומכיו לבצע פיגועים ברחבי העולם, ובכלל זה לשחרר אסירים בבתי-הכלא השונים. ההתקפה הראשונה שדאעש טען, כי היא זו שפתחה את הקמפיין, הייתה ההתקפה על בית כלא ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (20 באוקטובר 2020), ושבמהלכה שוחררו מאות אסירים (שבועון אלנבא’, טלגרם, 22 באוקטובר 2020). עד כה בוצעו למעלה מחמישים פיגועים במסגרת הקמפיין, רובם בעיראק (27). כמו כן בוצעו פיגועים בניגריה (8), אפגניסטאן (7), סוריה (6), סומליה (2) והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (1). הקמפיין עדיין לא הסתיים ויש לצפות לפיגועים נוספים, שיבוצעו במסגרתו.

 

ההכרזה על פתיחת מבצע "פשיטות היענו לקריאה" בכתבה הראשית של שבועון דאעש. בתמונה נראה בית הכלא ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שממנו שוחררו מאות אסירים ע"י פעילי דאעש 
 (שבועון אלנבא’, טלגרם, 22 באוקטובר 2020).

ההכרזה על פתיחת מבצע “פשיטות היענו לקריאה” בכתבה הראשית של שבועון דאעש. בתמונה נראה בית הכלא ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שממנו שוחררו מאות אסירים ע”י פעילי דאעש (שבועון אלנבא’, טלגרם, 22 באוקטובר 2020).

סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים (21-15 באוקטובר 2020)
  • ב-22 באוקטובר 2020 פרסם דאעש אינפוגרף אשר סיכם את פעילות הארגון בתקופה, שבין 21-15 באוקטובר 2020. בתקופה זו ביצעו פעילי דאעש 45 התקפות ברחבי העולם, לעומת שלושים התקפות שביצעו בשבוע שקדם לכך. מספר ההתקפות הגדול ביותר בוצע בעיראק (26). בלטה גם העלייה במספר ההתקפות במערב אפריקה (9). כמו-כן, בוצעו התקפות בשאר המחוזות: סוריה (5), מרכז אפריקה (3) וח’רסאן, קרי- אפגניסטאן (2) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 22 באוקטובר 2020).
  • על-פי האינפוגרף, בהתקפות הללו נהרגו ונפצעו למעלה מ-125 בני אדם, לעומת 69 בני אדם בשבוע שקדם. מספר ההרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במערב אפריקה (72). שאר ההרוגים והפצועים היו במחוזות עיראק (27), מרכז אפריקה (20), סוריה (5) וח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (1) (טלגרם, 22 באוקטובר 2020).
הזירה הסורית
מרחב אדלב

במרחב אדלב נמשכו חילופי האש בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים, באזורים שמדרום ומדרום-מערב לאדלב. במרכז אירועי השבוע עמדה תקיפה שביצעו מטוסי קרב רוסיים נגד מחנה אימונים של ארגון המורדים פילק אלאשאם הפועל בחסות תורכיה[2]. דווח כי לפחות 32 פעילים נהרגו בתקיפה ולמעלה ממאה נפצעו. בחודשים האחרונים בוצעו עשרות תקיפות אוויריות רוסיות נגד ארגוני המורדים אך להערכתנו הן כוונו בעיקר נגד פעילי המטה לשחרור אלשאם, ארגון המורדים הג’האדיסטי הדומיננטי במרחב אדלב. הרקע והסיבה לתקיפת ארגון הפועל בחסות תורכית אינם ברורים לנו. יתכן ומדובר במסר רוסי לתורכיה מסיבות שאינן נוגעות לזירה הסורית[3]. מכל מקום התקיפה עשויה לעורר מתחים בין רוסיה לתורכיה, שתי מדינות שהסכימו ביניהן על הסכם הפסקת אש וייצוב המצב באזור אדלב (בעקבות פגישת פוטין וארדואן במוסקבה, 5 במרץ 2020).

מטוסי קרב רוסיים תקפו מחנה אימונים של ארגון מורדים שבחסות תורכיה
  • ב-26 באוקטובר 2020 תקפו מטוסי קרב רוסים מחנה אימונים של ארגון מורדים הפועל בחסות תורכית בשם פילק אלשאם. כעשרים ק”מ מצפון-מערב לאדלב (כעשרה ק”מ מגבול סוריה-תורכיה). דווח כי לפחות 32 פעילי נהרגו, כמאה נפצעו כמו כן דווח על תשעה נעדרים (ח’טוה, 26 באוקטובר 2020). נמסר, כי מחזור לוחמים חדש של ארגון פילק אלשאם עמד לסיים את הכשרתו בימים הקרובים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 26 באוקטובר 2020). רוסיה לא קיבלה אחריות רשמית לביצוע התקיפה ועד כה לא אותרו תגובות רשמיות בתקשורת הרוסית. דווח כי ערוצי טלגרם רוסיים פרסמו צילום אווירי של ריכוז פעילים במחנה שהותקף טרם התקיפה (ענב בלדי, אתר חדשות סורי המזוהה עם ארגוני המורדים, 27 באוקטובר 2020).
כפר תח'ארים, שבקרבת הגבול עם תורכיה, המקום בו הותקף מחנה האימונים 
(Google Maps).
כפר תח’ארים, שבקרבת הגבול עם תורכיה, המקום בו הותקף מחנה האימונים
(Google Maps).
מחנה האימונים של פילק אלשאם, אשר הותקף ע"י מטוסים רוסים. המתחם הגדול בצד שמאל למטה היה ככל הנראה היעד העיקרי להתקפה (אלמדן, almodon.com, עיתון אלקטרוני הפועל מבירות שבלבנון, 26 באוקטובר 2020).       צילום אווירי בו נראים עשרות פעילי  פילק אלשאם  עומדים במסדר, זמן קצר לפני ביצוע התקיפה נגדם (Edlib Media Center, 26 באוקטובר 2020).
מימין: מחנה האימונים של פילק אלשאם, אשר הותקף ע”י מטוסים רוסים. המתחם הגדול בצד שמאל למטה היה ככל הנראה היעד העיקרי להתקפה (אלמדן, almodon.com, עיתון אלקטרוני הפועל מבירות שבלבנון, 26 באוקטובר 2020). משמאל: צילום אווירי בו נראים עשרות פעילי פילק אלשאם עומדים במסדר, זמן קצר לפני ביצוע התקיפה נגדם (Edlib Media Center, 26 באוקטובר 2020).
  • במהלך מסע ההלוויה של הפעילים שנהרגו, שנערך באדלב, הודיע דובר החזית הלאומית לשחרור, מסגרת-על הפועלת בחסות תורכית, כי התקיפה מהווה הפרה של הסכם אי-הסלמה [שבין רוסיה] לתורכיה. הוא הוסיף כי בתגובה לתקיפה בוצע ירי ארטילרי לעבר עמדות של צבא סוריה (ח’טוה, 26 באוקטובר 2020). למחרת ההלוויה דיווח אתר חדשות סורי, כי החזית הלאומית לשחרור ביצעה ירי לעבר עמדות צבא סוריה במספר אתרים במרחב אדלב ובמרחה הכפרי שממערב לחלב (ענב בלדי, 27 באוקטובר 2020).
  • המטה לשחרור אלשאם, הארגון הג’האדיסטי הדומיננטי במרחב אדלב, יריבו של הארגון שהותקף, פרסם הודעת השתתפות בצער. על פי ההודעה עשרות פעילי נהרגו או נפצעו בתקיפה אווירית רוסית, שכוונה נגד מחנה של ארגון פילק אלשאם. המטה לשחרור אלשאם הבטיח לנקום את מותם של ההרוגים (אבאא’, 26 בספטמבר 2020).
תקיפת יעד של ארגון חראס אלדין המזוהה עם אלקאעדה
  • ב-22 באוקטובר 2020 בשעות הלילה תקפו מטוסים של מדינות הקואליציה יעד של ארגון שומרי הדת (חראס אלדין), המזוהה עם אלקאעדה בכפר הממו קם כ-35 ק”מ צפון-מערבית לאדלב, בקרבת הגבול עם תורכיה. דווח כי יעד התקיפה היה כנס מפקדי הארגון, וכי עשרה ממפקדי הארגון נהרגו. על פי מקורות צבאיים אמריקאים, 17 פעילים נהרגו בתקיפה (AFP, 22 באוקטובר 2020; אוריינט ניוז, 23 באוקטובר 2020). ארגון שומרי הדת במרחב אדלב מהווה יעד לתקיפות אוויריות אמריקאיות (בשבוע שעבר נהרגו שני פעילים בכירים של הארגון בתקיפה של כלי טיס אמריקאי בקרבת אדלב).
המקום בו אירעה התקיפה, בקרבת הגבול עם תורכיה 
(Google Maps).
המקום בו אירעה התקיפה, בקרבת הגבול עם תורכיה
(Google Maps).
פעילות דאעש בסוריה[4]
מרחב דיראלזור- אלמיאדין
  • 27 באוקטובר 2020: בוצע ירי לעבר לוחם SDF, כעשרה ק”מ מצפון לאלמיאדין. הלוחם נהרג.
  • 26 באוקטובר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר פעיל בשלטון המקומי המזוהה עם כוחות SDF בכפר הנמצא כעשרה ק”מ מצפון לאלמיאדין. הפעיל ומלווהו נפצעו.
מרחב אלרקה
  • 21 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד מכלית של חברה אלקאטרג’י, שהובילה נפט עבור המשטר הסורי, כעשרה ק”מ מצפון-מערב לאלרקה. המכלית נפגעה.
סיכול ניסיון בריחה ממחנה המעצר אלהול
  • ב-22 באוקטובר 2020 סיכלו כוחות ביטחון הפנים הכורדי (“האסאיש”), ניסיון בריחה של ארבע נשים וילדיהם ממחנה המעצר אלהול, כארבעים ק”מ ממזרח לאלחסכה. שלוש מהנשים הן ממוצא רוסי והרביעית הינה תוניסאית בעלת אזרחות אוסטרית (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 22 באוקטובר 2020).
מרחב תדמור
  • 23 באוקטובר 2020: פעילי דאעש ביצעו ירי מקלעים לעבר שיירה של צבא סוריה והכוחות המסייעים לו על ציר תדמור- דיר אלזור. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו.
המרחב המדברי שמצפון-מזרח לחמאה
  • 22-20 באוקטובר 2020: פעילי דאעש ביצעו תקיפות נגד ריכוזי כוחות המסייעים לצבא סוריה במרחב המדברי שמצפון-מזרח לחמאה. פעילי דאעש התקדמו באזור ואילצו את הכוחות המסייעים לצבא סוריה לסגת. בתגובה הזרים צבא סוריה תגבורות של חטיבת אלקדס הפלסטינית, הכוחות להגנת המולדת וצוותים של הביטחון הצבאי. כלי טיס רוסיים ביצעו קרוב לארבעים תקיפות נגד יעדי דאעש. במהלך הקרבות השתלטו פעילי דאעש על שני טנקים ותפסו כמויות גדולות של נשק, תחמושת וציוד צבאי (אלבאדיה24, 23 באוקטובר 2020).
מוקד הקרבות בין פעילי דאעש לכוחות המסייעים לצבא סוריה 
(Google Maps).
מוקד הקרבות בין פעילי דאעש לכוחות המסייעים לצבא סוריה
(Google Maps).
אזור הגבול הסורי-תורכי
  • 23 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של מח’תאר (ראש קומונה) בכפר הנמצא מדרום למנבג’ (כשמונים ק”מ מצפון-מזרח לחלב). כלי הרכב נפגע.
סממני דאעש בהפגנות נגד צרפת בצפון מזרח סוריה
  • ב-25 באוקטובר 2020 נערכה הפגנה במרחב דיר אלזור, שבעמק הפרת על רקע רצח המורה הצרפתי על-ידי פעיל אסלאמיסטי בצרפת בשבוע שעבר. המפגינים, בני שבט אלשעיטאת, המתגוררים באזור, קראו “לתמוך בנביא של אללה”. במהלך ההפגנה הונף דגל דאעש בצורה גלויה (טלגרם, 25 באוקטובר 2020). הדבר יכול ללמד, כי דאעש נהנה מתמיכה מקומית בקרב בני שבט אלשעיטאת, שבט ערבי סוני גדול השוכן באזור דיר אלזור, שבו מתנהלת פעילות טרור וגרילה אינטנסיבית של דאעש.
דגל דאעש מונף במהלך הפגנה במרחב דיר אלזור. בשלט המרכזי נכתב "לא [אתה] ניצחת אותו [את הכופר], אלא אללה הוא שהביא [לך] את הניצחון. אללה הבטיח את הניצחון לנביאו, תפילות אללה עליו וברכתו לשלום, אך הוא [אללה] הזהיר את האנשים לבל יינטשו את התמיכה בו [קרי: בנביא], אחרת הוא [אללה] יעניש את האומה הנפסדת [על כך] ויחליף אותה באחרים אשר ינצחו אותם"  ובשלט השני "דיר אלזור/מחאת אלשעיטאת – תמיכה ב[נביא] אללה – 25 באוקטובר 2020" (טלגרם, 25 באוקטובר 2020).
דגל דאעש מונף במהלך הפגנה במרחב דיר אלזור. בשלט המרכזי נכתב “לא [אתה] ניצחת אותו [את הכופר], אלא אללה הוא שהביא [לך] את הניצחון. אללה הבטיח את הניצחון לנביאו, תפילות אללה עליו וברכתו לשלום, אך הוא [אללה] הזהיר את האנשים לבל יינטשו את התמיכה בו [קרי: בנביא], אחרת הוא [אללה] יעניש את האומה הנפסדת [על כך] ויחליף אותה באחרים אשר ינצחו אותם”[5] ובשלט השני “דיר אלזור/מחאת אלשעיטאת – תמיכה ב[נביא] אללה – 25 באוקטובר 2020” (טלגרם, 25 באוקטובר 2020).
  • בעיר ראס אלעין, כשבעים ק”מ מצפון-מערב לאלחסכה (סמוך לגבול סוריה-תורכיה) נערכה הפגנה דומה[6]. בהפגנה הונפו דגל דאעש ודגל נוסף, המזוהה עם האסלאם הקיצוני (רוסיא אליום, 25 באוקטובר 2020).
הפגנה שבה הונף דגל דאעש בראס אלעין: בכרזה מימין נכתב בערבית ובצרפתית: "את הלשון שמעיזה לצאת נגד שליח אללה אנחנו נקטע" (רוסיא אליום, 25 באוקטובר 2020).   דגל המזוהה עם האסלאם הג'האדיסטי (השהאדה  לצד חרב הג'האד). באחת התמונות נראה נשיא צרפת עמנואל מקרון מגואל בדם (רוסיא אליום, 25 באוקטובר 2020).
מימין: הפגנה שבה הונף דגל דאעש בראס אלעין: בכרזה מימין נכתב בערבית ובצרפתית: “את הלשון שמעיזה לצאת נגד שליח אללה אנחנו נקטע” (רוסיא אליום, 25 באוקטובר 2020). משמאל: דגל המזוהה עם האסלאם הג’האדיסטי (השהאדה[7] לצד חרב הג’האד). באחת התמונות נראה נשיא צרפת עמנואל מקרון מגואל בדם (רוסיא אליום, 25 באוקטובר 2020).
 הזירה העיראקית
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
התקפות דאעש במחוזות השונים[8]:
העיר בגדאד
  • 23 באוקטובר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר חייל בצבא עיראק בצפון בגדאד. החייל נפצע.
מחוז דיאלא
  • 27 באוקטובר 2020: פעילי דאעש לקחו בשבי שיעי, כ-35 ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. השיעי נורה למוות. גופתו מולכדה באמצעות מטען. אנשי המודיעין הצבאי העיראקי הובלו בעורמה אל גופתו ואז הופעל המטען. קצין ושלושה חיילים נהרגו ושניים נוספים נפצעו.
  • 25 באוקטובר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר שני לוחמי היחידה העיראקית ללוחמה בטרור, כ-25 ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. לוחם אחד נהרג והשני נפצע.
  • 24 באוקטובר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר חייל בצבא עיראק, כ-55 ק”מ מצפון לבעקובה. החייל נפצע.
  • 24 באוקטובר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר חייל בצבא עיראק, כשישים ק”מ מצפון לבעקובה. החייל נהרג.
  • 23 באוקטובר 2020: פעילי דאעש הובילו בעורמה כוח של צבא עיראק לתוך בית, שממולכד באמצעות מטענים, כארבעים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. קצין ושני חיילים נפצעו.
  • 22 באוקטובר 2020: צוותי חבלה של דאעש הפעילו עשרה מטענים נגד שמונה מתחמים ומגדלי תצפית של היחידה העיראקית ללוחמה בטרור, כ-15 ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. המתקנים הושמדו.
  • 21 באוקטובר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר איש משטרת עיראק במרכז העיר אלמקדאדיה, כארבעים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. השוטר נפצע.
  • 21 באוקטובר 2020: פעילי דאעש הציבו מחסום, כשמונים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. שלושה לוחמי הגיוס העממי נשבו והוצאו להורג.
מחוז אלאנבאר
  • 26 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק, כ-75 ק”מ מצפון לאלרטבה (כשלושים ק”מ מדרום-מזרח לגבול עיראק-סוריה). נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו.
  • 26 באוקטובר 2020: פעילי דאעש הציבו מארב ללוחמי משמר הגבול העיראקי בקרבת גבול עיראק-סוריה. ארבעה לוחמים נהרגו ושניים נוספים נפצעו.
  • 24 באוקטובר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר חייל בצבא עיראק בכפר הנמצא בקרבת אלרטבה. כמו כן, בוצע ירי נק”ל לעבר מתחם של צבא עיראק באותו אזור. חייל אחד נפצע.
  • 22 באוקטובר 2020: הופעלה מכונית תופת חונה בקרבת מחסום של צבא עיראק ממזרח לאלרמאדי (כתשעים ק”מ ממערב לבגדאד). חייל אחד נהרג ושניים נוספים נפצעו.
  • 20 באוקטובר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מתחם של הגיוס השבטי ממזרח לאלפלוג’ה (כחמישים ק”מ ממערב לבגדאד). לוחם אחד נהרג ושניים נפצעו.
מחוז ארביל
  • 27 באוקטובר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר שני חיילי צבא עיראק מצפון למח’מור, כשישים ק”מ מדרום-מערב לארביל. חייל אחד נהרג וחייל נוסף נפצע.
  • 25 באוקטובר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מתחם של צבא עיראק ממזרח למח’מור, כשישים ק”מ מדרום-מערב לארביל. שני חיילים נהרגו ונוסף נפצע.
מחוז צלאח אלדין
  • 25 באוקטובר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר שני חיילי צבא עיראק, כשלושים ק”מ מצפון לבגדאד. חייל אחד נהרג ונוסף נפצע.
  • 25 באוקטובר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר מתחם של הגיוס השבטי. המתחם עלה באש ולוחם אחד נפצע.
  • 26 באוקטובר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר לוחמי הגיוס השבטי, כשישים ק”מ מצפון לבגדאד. שני לוחמים נהרגו ושניים נוספים נפצעו.
  • 26 באוקטובר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר התובע הכללי של בית המשפט בקרבת ביתו (כשבעים ק”מ מצפון לבגדאד), התובע הכללי נפצע.
  • 23 באוקטובר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר לוחמי הגיוס העממי ממזרח לסאמראא’. חמישה לוחמים נהרגו.
  • 23 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של הגיוס העממי ממזרח לסאמראא’. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו.
מחוז כרכוכ
  • 24 באוקטובר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מתחם של משטרת עיראק, כארבעים ק”מ ממערב לכרכוכ. שוטר אחד נפצע.
  • 22 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק, כשישים ק”מ מדרום לכרכוכ. חייל אחד נהרג ושניים נפצעו.
מחוז נינוא
  • 22 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק, כארבעים ק”מ מדרום למוצול. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו. כאשר הגיע לזירת התקרית כוח סיוע, בוצע לעברו ירי מקלעים. מספר חיילים נהרגו או נפצעו.
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקיים
מחוז כרכוכ
  • 22 באוקטובר 2020: כוחות הביטחון העיראקים עצרו חמישה פעילי דאעש המשתייכים לאזור דג’לה (החידקל) של דאעש. אחד הפעילים עסק בהעברת ציוד צבאי, אספקת מזון וציוד אלקטרוני לחוליות דאעש ופעיל נוסף העביר להם מידע אודות תנועות כוחות הביטחון העיראקיים (אלסומריה, 22 באוקטובר 2020).
  • 22 באוקטובר 2020: צוותי המודיעין הצבאי העיראקי לכדו ארבעה פעילי דאעש מבוקשים בנפת דאקוק, כשלושים ק”מ מדרום לכרכוכ (אלסומריה, 23 באוקטובר 2020).
מחוז נינוא
  • 24 באוקטובר 2020: כלי טיס של כוחות הקואליציה ביצעו תקיפה נגד מנהרה, בה הסתתרו פעילי דאעש, כארבעים ק”מ מדרום למוצול. המנהרה הושמדה (אלסומריה, 25 באוקטובר 2020).
  • 23 באוקטובר 2020: צוותים מטעם מנגנון הביטחון הלאומי העיראקי לכדו עשרה פעילי תאים רדומים של דאעש (אלסומריה, 23 באוקטובר 2020).
העיר בגדאד
  • 25 באוקטובר 2020: צוותים של סוכנות המודיעין, הכפופה למשרד הפנים העיראקי לכדו שני “פעילי טרור” (במשתמע דאעש) מבוקשים בעיר בגדאד. אחד הפעילים, שימש כלוחם והשני כלוחם וכמחלק קצבאות מטעם הארגון במחוז הדרום. השניים הודו בחקירתם הראשונית כי השתתפו בביצוע פיגועים נגד כוחות הביטחון ונגד אזרחים עיראקים (אלסומריה, 25 באוקטובר 2020).
מחוז צלאח אלדין
  • 25 באוקטובר 2020: כוח ממפקדת מבצעי צלאח אלדין של צבא עיראק, איתר מחסן נשק של דאעש, כמאה ק”מ מצפון לבגדאד. מחסן הנשק הכיל מטענים ואמצעי לחימה, שנוטרלו על-ידי חיילי ההנדסה הקרבית של צבא עיראק (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 25 באוקטובר 2020).
חצי האי סיני
פעילות דאעש במרחב בא’ר אלעבד
  • 24 באוקטובר 2020: הופעל מוקש בכפר אקטיה, שממערב לבא’ר אלעבד. אישה אחת נהרגה. שתי אחיותיה עשו את דרכן אליה ואז הופעל מוקש נוסף. שתיהן נהרגו יחד עם שתי נשים נוספות. כמו-כן, נפצעו שלושה נערים (דף הפייסבוק שאהד סינאא’ – אלרסמיה, 24 באוקטובר 2020).
  • 22 באוקטובר 2020: הופעל מוקש בכפר אקטיה, שממערב לבא’ר אלעבד. ילד אחד נהרג (דף הפייסבוק שאהד סינאא’- אלרסמיה, 22 באוקטובר 2020).
מותם של אזרחים מהתפוצצות מטענים, שהותירו אחריהם פעילי דאעש
  • פעילי זכויות אדם מסרו, כי בשבועיים האחרונים נהרגו בסיני 16 אזרחים ושמונה אזרחים נפצעו ע”י פעילי דאעש. פעילי דאעש טמנו מטענים בבתי התושבים, בכבישים ובשדות במהלך כשבעים הימים שבהם השתלטו על הכפרים (שממערב לבא’ר אלעבד). המטענים הללו היו מיועדים לפגוע בחיילי צבא מצרים לאחר נסיגת פעלי דאעש אך בפועל נפגעו האזרחים מהתפוצצות המטענים.
  • אלערבי אלג’דיד דיווח (26 באוקטובר 2020) כי ארגון לזכויות אדם בשם “אנו רושמים” התריע על עלייה במספר האזרחים שנהרגו ונפצעו באזור בא’ר אלעבד. הארגון דרש לטהר את הכפרים באזור משרידי חומרי נפץ ופגזים, כדי להגן על חיי האזרחים.
פעילות דאעש ברחבי העולם[9]
אפריקה
ניגריה
  • 26 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא ניגריה, כמאתיים ק”מ מצפון למידוגורי, בירת מדינת בורנו. עשרה חיילים נהרגו.
  • 25 באוקטובר 2020: פעילי דאעש תקפו מתחם של צבא ניגריה, כשמונים ק”מ מדרום-מערב למידוגורי. עשרה חיילים נהרגו וחיילים נוספים נפצעו.
  • 25 באוקטובר 2020: פעילי דאעש ניהלו חילופי אש עם צבא ניגריה, כתשעים ק”מ מצפון-מזרח למידוגורי. מספר חיילים נהרגו או נפצעו.
  • 24 באוקטובר 2020: פעילי דאעש תקפו מחנה של צבא ניגריה, בצפון-מזרח מדינת בורנו (בקרבת הגבול עם צ’אד). חמישה חיילים נהרגו וחיילים נוספים נפצעו.
  • 24 באוקטובר 2020: פעילי דאעש תקפו מתחם של צבא ניגריה במדינת יובה (Yobe). שלושה חיילים נהרגו וחיילים נוספים נפצעו. כמו כן נתפסו כלי נשק ותחמושת.
  • 22 באוקטובר 2020: פעילי דאעש הציבו מארב וביצעו ירי מקלעים לעבר חיילי צבא ניגריה בציר המוביל ממידוגורי למינוק (כחמישים ק”מ ממערב למידוגורי). ששה חיילים נהרגו וחיילים נוספים נפצעו.
  • 22 באוקטובר 2020: פעילי דאעש תקפו מתחם של צבא ניגריה, כארבעים ק”מ מצפון מערב למידוגורי. ששה חיילים נהרגו וחיילים נוספים נפצעו.
  • 20 באוקטובר 2020: פעילי דאעש שיגרו ארבע רקטות גראד לעבר ריכוז כוחות של צבא ניגריה במדינת בורנו. נצפו פגיעות מדויקות במטרה.
סומליה
  • 24 באוקטובר 2020: פעילי דאעש תקפו מחסום של משטרת סומליה בעיר מוגדישו. שוטר אחד נהרג ושניים נוספים נפצעו.

אסיה

אפגניסטאן

במהלך השבוע שחלף ניכרה עלייה בהיקף פעילות דאעש וב”איכותה” בלטו שני פיגועי התאבדות שבוצעו בקאבול, כוונו נגד תושבים שיעים, וגרמו לעשרות הרוגים.

פיגועי ההתאבדות בקאבול
  • ב-24 באוקטובר 2020 ניסה מחבל המתאבד להיכנס למוסד החינוכי פרטי בשכונה שמרבית תושביה שיעים, במערב קאבול[10]. לאחר שהמאבטחים במקום מנעו זאת ממנו, הוא הפעיל מטען שנשא על גופו (Wion, 25 באוקטובר 2020). דווח כי 24 בני אדם נהרגו ו-57 נפצעו (אפגניסטאן טיימס, 25 באוקטובר 2020).
  • דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. בהודעת קבלת האחריות צוין כי מחבל מתאבד של הארגון, המכונה עבדאללה הח’ראסאני, הפעיל את אפוד הנפץ, שנשא על גופו, בקרב ריכוז שיעים. על פי דיווח דאעש, 25 שיעים נהרגו וחמישים נפצעו (טלגרם, 24 באוקטובר 2020).
הפעלת מכוניות תופת נגד תהלוכה של שיעים
  • ב-27 באוקטובר 2020 הופעל מטען חבלה בעיר קאבול. שלושה אזרחים נהרגו ועשרה נפצעו (אפגניסטאן טיימס, 27 באוקטובר 2020). דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. על פי הודעת דאעש בוצע הפיגוע ע”י מחבל מתאבד המכונה אחמד הפקיסטאני. מחבל הפעיל מכונית תופת בקרב תהלוכה של שיעים בעיר קאבול. עשרים שיעים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 27 באוקטובר 2020).
פיגועים נוספים
  • 27 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד סיור רגלי של הכוחות האפגאניים, כעשרה ק”מ מדרום מערב לג’לאלאבאד, שבחבל ננגרהאר. שני לוחמים נפצעו.
  • 26 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של משטרת אפגניסטאן במרכז העיר ג’לאלאבאד. חמישה שוטרים נפצעו.
  • 25 באוקטובר 2020: הופעל מטען בעיר ג’לאלאבאד, נגד כלי רכב בו נסע אחראי משרד פיתוח הכפר בחבל ננגרהאר. האחראי נפצע ושלושה ממלוויו נהרגו (טלגרם, 25 באוקטובר 2020).
  • 25 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא אפגניסטאן בעיר ג’לאלאבאד. ששה מנוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 25 באוקטובר 2020).
  • 23 באוקטובר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של מיליציה המסייעת לצבא אפגניסטאן בעיר ג’לאלאבאד. חמישה לוחמים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 24 באוקטובר 2020).
פקיסטאן
  • 22 באוקטובר 2020: פעילי דאעש ביצעו ירי מקלעים לעבר מכלית, שהובילה נפט של המשטר הפקיסטאני. נוסעי המכלית נפצעו והמכלית נפגעה (טלגרם, 23 באוקטובר 2020).
סומליה
  • 25 באוקטובר 2020: בוצע ירי לעבר שלושה חיילי צבא סומליה בבירה מוגדישו. שלושת החיילים נהרגו.
המלחמה על התודעה
  • בשבועון דאעש, אלנבא’ (22 באוקטובר 2020) פורסם מאמר, העוסק ברצח המורה בצרפת. במאמר, מתואר הרוצח, המכונה עבדאללה הצ’צ’ני, כשהיד שערף את ראשו של “פושע צלבני שזלזל בנביא [מחמד]…” ו”העדיף למות מאשר ליפול בידי המשטרה הצרפתית”. עוד נכתב במאמר כי הריגת ה”פושע הצלבני” שימחה את לבבות המוסלמים בכך שהגנה על כבודו של הנביא.
  • כותב המאמר ציין, כי “נתפלל לאללה שיעלה את מעמדו במרומים, וייתן לו את שכרו, כפי שקיבלו קודמיו מקרב לוחמי הג’האד”. כותב המאמר גם ציין כי לוחמי הג’האד מצאו דרכים מגוונות לפעול, החל משימוש בסכין וכלה בדריסה ושימוש בחומרים כימיים להרעלת “הכופרים”. לטענתו, ישנם מוסלמים רבים הניצבים בפני מחסום נפשי, שכן הם תופסים רק פיגועים גדולים, מהסוג של חטיפת מטוס, כפעולות של ג’האד אולם דאעש מקל על אלו השואפים לבצע ג’האד ומאפשר להם לבצע מגוון פיגועים במסגרתו. לפיכך, אם נמנעת מהם ההצטרפות לדאעש הם עדיין יכולים לבצע את הג’האד בכל מקום בו הם נמצאים, בדגש על פיגועים במערב ופיגועים נגד גופים מערביים במדינות מגוריהם. פיגועים כאלה ניתן לבצע בדרכים שונות כגון: פיגוע דריסה, שיסוף גרונות או דקירה. המאמר מסיים בקריאה לתומכי דאעש להמשיך לעודד את הג’האד גם ברמה ההסברתית-תודעתית (טלגרם, 22 באוקטובר 2020).

המאמר באלנבא' אודות רצח המורה בצרפת. מימין למעלה: הרוצח המכונה עבדאללה הצ'צ'ני, נראה משמאלו של עמנואל מקרון נשיא צרפת (שבועון אלנבא’, טלגרם, 22 באוקטובר 2020).

המאמר באלנבא’ אודות רצח המורה בצרפת. מימין למעלה: הרוצח המכונה עבדאללה הצ’צ’ני, נראה משמאלו של עמנואל מקרון נשיא צרפת (שבועון אלנבא’, טלגרם, 22 באוקטובר 2020).

[1] ניתוח תוכן ההקלטה ראו פרסום מרכז המידע מ-27 באוקטובר 2020: "דובר דאעש קרא לפעילי הארגון ולתומכיו להפיל את השליטים "הרודנים" במדינות ערב, בדגש על סעודיה, בעקבות הסכמי נורמליזציה בין האמירויות ובחרין לבין ישראל. כמו כן קרא לפעילי הארגון באפריקה להפיל את המשטרים המקומיים ולפגוע באינטרסים מערביים תוך אזכור צרפת"
[2]
פילק אלשאם הינו ארגון מורדים אסלאמי הפועל בחסות תורכיה. הארגון הוקם במרץ 2014 ע"י קצינים שערקו מצבא סוריה. הוא מונה כמה אלפי פעילים ומשתייך לחזית הלאומית לשחרור, שבחסות תורכיה, הפעילה במרחב אדלב.
[3]
בשבוע החולף בוצעה תקיפת נוספת של מטוסים (להערכתנו סוריים ו/או רוסיים) נגד מכליות דלק בפאתי העיר ג'ראבלס, שבקרבת גבול סוריה-תורכיה. באזור זה שולטים ארגוני מורדים הפועלים בחסות תורכית (24 באוקטובר 2020). דווח, כי עשרות בני אדם נהרגו ונפצעו וכי הושמדו יותר מארבעים מכליות דלק (חלב אליום, 24 באוקטובר 2020).
[4]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[5]
מדובר במסורת אסלאמית המתייחסת לאלה המעליבים את מחמד נביא האסלאם וקובעות כי הם יבואו על עונשם.
[6]
אוכלוסיית ראס אלעין מונה כ-80,000 בני אדם, מרביתם ערבים. בנוסף לכך, מתגוררים בעיר מיעוטים: כורדים, יזידים, אשוריים, סריאנים, ארמנים, צ'צ'נים, תרכמאנים ומארדליים (מהגרים מהעיר מארדין, שבדרום-מזרח תורכיה) (ויקיפדיה).
[7]
ההצהרה לפיה "אין אלוה מבלעדי אללה ומחמד הוא שליחו", שהינה בבסיס האמונה האסלאמית.
[8]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[9]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[10]
שם המוסד Kosar education center והוא נמצא בשכונת דש א-ברצ'י (Dash-e-Barchi), שכונת עוני, שמרבית תושביה שיעים, הנמצאת במערב קאבול.