התפשטות נגיף קורונה ביהודה ושומרון וברצועת עזה (תמונת מצב עדכנית ל-2 בנובמבר 2020)

סעודה לכבוד חתן בח'אן יונס (דף הפייסבוק של Deia Studio שבח'אן יונס, 30 באוקטובר 2020)

סעודה לכבוד חתן בח'אן יונס (דף הפייסבוק של Deia Studio שבח'אן יונס, 30 באוקטובר 2020)

הפרות המוניות של הנחיות משרד הבריאות. מימין: חתונה באחד ממחנות הפליטים במרכז הרצועה (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אסאמה אלכחלות, 28 באוקטובר 2020).

הפרות המוניות של הנחיות משרד הבריאות. מימין: חתונה באחד ממחנות הפליטים במרכז הרצועה (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אסאמה אלכחלות, 28 באוקטובר 2020).

משלוח מטושים לרצועת עזה (דף הפייסבוק של נציגות ארגון הבריאות העולמי בשטחים, 28 באוקטובר 2020)

משלוח מטושים לרצועת עזה (דף הפייסבוק של נציגות ארגון הבריאות העולמי בשטחים, 28 באוקטובר 2020)

טקס פתיחת המחלקה לרפואה דחופה ובידוד (דף הפייסבוק של מושל מחוז ג'נין, 27 באוקטובר 2020)

טקס פתיחת המחלקה לרפואה דחופה ובידוד (דף הפייסבוק של מושל מחוז ג'נין, 27 באוקטובר 2020)

תהלוכת לרגל יום הולדתו של הנביא מחמד במחנה הפליטים קלנדיא ללא שמירה של ריחוק חברתי ואי הקפדה על עטיית מסיכות (דף הפייסבוק של צלם העיתונות ממזרח ירושלים, מחמד קארוט אדכידכ, 30 באוקטובר 2020).

תהלוכת לרגל יום הולדתו של הנביא מחמד במחנה הפליטים קלנדיא ללא שמירה של ריחוק חברתי ואי הקפדה על עטיית מסיכות (דף הפייסבוק של צלם העיתונות ממזרח ירושלים, מחמד קארוט אדכידכ, 30 באוקטובר 2020).

תהלוכה לרגל יום הולדת נביא מחמד בשכונת צור באהר (דף הפייסבוק של צלם העיתונות ממזרח ירושלים, מחמד קארוט אדכידכ, 29 באוקטובר 2020)

תהלוכה לרגל יום הולדת נביא מחמד בשכונת צור באהר (דף הפייסבוק של צלם העיתונות ממזרח ירושלים, מחמד קארוט אדכידכ, 29 באוקטובר 2020)

עיקרי תמונת המצב
  • עיקרי תמונת המצב ברצועת עזה:
    • בשבוע האחרון נמשכה עלייה תלולה במספר הנדבקים בנגיף. בין 27 באוקטובר ל-2 נובמבר 2020 אותרו 1,408 חולים חדשים (כמאתיים חולים בממוצע ביום). מספר החולים הפעילים ברצועת עזה עומד עתה על 2,549, לעומת 2,080 בשבוע שעבר.
    • למרות העלייה בממדי התחלואה נמנע עדיין ממשל חמאס מהטלת סגר מלא, ודובריו מצהירים כי העניינים נמצאים תחת שליטה. גורמי בריאות הציבור מזהירים מפני הפרות הוראות הבטיחות ומאיימים, כי המשך העלייה במספר הנדבקים עלולה להוביל ל”צעדים דרסטיים” (קרי, סגר מלא).
    • למרות העלייה בתחלואה חזרו חטיבות הביניים ללימודים חלקיים, למעט באזורים שהוגדרו כאדומים. כמו כן נפתח מעבר רפיח ליומיים לכניסת תושבים חוזרים.
    • גורמי רפואה מדווחים על עומס בבתי החולים ועל מחסור בציוד רפואי ובחומרי מעבדה. בו בזמן נבחנות חלופות למקרה שבתי חולים יקרסו (העברת חולים לבתי ספר ולמקומות אשפוז נוספים).
  • עיקרי תמונת המצב ביהודה ושומרון:
    • בשבוע האחרון נרשמה עלייה בהיקף התחלואה ביהודה ושומרון. במהלך השבוע אותרו ביהודה ושומרון 2,330 חולים חדשים. מספר החולים הפעילים עומד על 4,415 (1 בנובמבר 2020), לעומת 4,389 בשבוע שעבר. מספר הנפטרים עומד על 455 לעומת 417 בשבוע שעבר. למרות העלייה נמנעת הרשות מהטלת סגר מלא ומסתפקת בצעדים “נקודתיים”.
    • מחוז שכם הינו מוקד התחלואה המוביל במספר החולים הפעילים. לאחריו בא מחוז בית לחם. במחוז חברון נמשכה הירידה בהיקף התחלואה. במזרח ירושלים נמשכת מגמת הירידה. על פי דיווח הרשות מספר החולים הפעילים עמד על 300 (1 בנובמבר 2020), לעומת 458 בשבוע שעבר. על פי נתוני עיריית ירושלים מספר החולים הפעילים הינו 240, לעומת 271 בשבוע שעבר.
    • מספר הבדיקות שהרשות מבצעת הינו נמוך יחסית ואחוז הבדיקות החיוביות הוא גבוה (למעלה מ-15%). על רקע נתונים אלה מעריכים בישראל, כי היקף התחלואה ביהודה ושומרון גדול מהמדווח בפועל. גם מספר הנפטרים מהמחלה גבוה מהמספרים המתפרסמים משום שיש חולים שאינם מגיעים לאשפוז בבתי החולים ומותם אינו מדווח.
    • השבוע דווח, כי עשרות אלפי ערבים ישראלים יוצאים מידי שבוע לבלות בשטחי הרשות הפלסטינית. הם מבקרים במסעדות, בתי עסק ואתרי בילוי תוך הפרת כללי הריחוק החברתי וחובת עטית המסכות. כמו כן נמשכת התופעה של קיום חתונות של ערביי ישראל ביהודה ושומרון. תופעות אלו עלולות לייצר הדבקה הדדית בין החברה הערבית והפלסטינים ביהודה ושומרון.
רצועת עזה
ממדי התחלואה

מספר החולים ברצועת עזה ממשיך לעלות בתלילות. בין 27 באוקטובר ל-2 נובמבר 2020 אותרו 1,408 חולים חדשים (כמאתיים חולים בממוצע ביום). מספר החולים הפעילים ברצועת עזה הוא 2,549 (עדכני ל-2 בנובמבר 2020). מספר הנפטרים מהנגיף עומד על 34 בני אדם.

העלייה במספר החולים הפעילים בשבוע האחרון

העלייה במספר החולים הפעילים בשבוע האחרון

  • בהודעה שפרסם משרד הבריאות צוין, כי בג’באליא, במחנה הפליטים אלנציראת, בשכונת אלאמל בח’אן יונס ובמזרח רפיח אותרה עליה ניכרת במספר הנדבקים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 29 באוקטובר 2020). גם במחוז רפיח חלה עלייה (ב-31 באוקטובר וב-1 בנובמבר נרשמו מעל עשרים חולים במחוז שמספר החולים היומי בו עמד עד כה על מספר חד-ספרתי). על פי מפת האזורים שפרסם משרד הבריאות, מסווגים כאזורים אדומים מחוז צפון הרצועה: רוב מחוז העיר עזה; מחנות הפליטים אלבריג’ ואלנציראת במרכז הרצועה, ואזור מרכז העיר ח’אן יונס.
אינפוגרפיק של משרד הבריאות, המציג את הנתונים המצטברים של מספר החולים ברצועה על-פי חלוקה למחוזות ואזורים (דף הפייסבוק של הוועדה הרפואית לטיפול בנושא הקורונה במשרד הבריאות ברצועה, 1 בנובמבר 2020)
אינפוגרפיק של משרד הבריאות, המציג את הנתונים המצטברים של מספר החולים ברצועה על-פי חלוקה למחוזות ואזורים (דף הפייסבוק של הוועדה הרפואית לטיפול בנושא הקורונה במשרד הבריאות ברצועה, 1 בנובמבר 2020)
  • נמשכת התופעה של הדבקות בכירים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין, ברצועה ומחוצה לה. ח’צ’ר חביב, פעיל בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין נדבק בקורונה. מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס הודיע כי נדבק בקורונה (חשבון הטוויטר של מוסא אבו מרזוק, 27 באוקטובר 2020).
בתי החולים ברצועה מתקרבים לתפוסה מלאה לנוכח העלייה במספר החולים

יוסף אלעכאד, מנהל בית החולים האירופי, בית החולים האפידמיולוגי הראשי ברצועת עזה, ציין כי בית החולים קרוב לתפוסה מלאה של חולי קורונה. מרבית המאושפזים הם ללא תסמינים ולחלקם תסמינים קלים. אלעכאד ציין שיכולת הקיבולת של בית החולים ושל בית הספר הסמוך לו היא כ-500 חולים, ומתוכם למעלה מ-350 מיטות כבר מאוישות. כמאה מהמיטות שנותרו מיועדות למקרים קשים בלבד ולא ניתן לאייש אותן. הוא ציין כי אם בית החולים יתמלא, הם ייאלצו להעביר חולים ללא תסמינים לאשפוז בבתי ספר ולמקומות הסגר נוספים כדי לפנות מקום לחולים הסובלים מתסמינים. אלעקאד אף הזהיר כי עם בוא הסתיו והתקרבות החורף, הם מצפים שמספר החולים יעלה בהתמדה (צפא, 1 בנובמבר 2020).

  • להלן התבטאויות נוספות של בכירים במערך הרפואה ברצועה:
    • ד”ר מחמד אבו סלמיה, מנכ”ל המרכז הרפואי אלשפאא’, אמר כי העניינים עדיין בשליטה, אך הדגיש כי בתקופה האחרונה הפך המצב הבריאותי הקשור למגפת קורונה למסוכן יותר ויותר. לדבריו אם המספרים יגדלו, יעלה גם מספר מקרי המוות. הוא הזהיר את הציבור, כי אם ימשיך הזלזול מצדו אזי צפוי “חורף קשה” (סוכנות אלראי, 27 באוקטובר 2020).
    • ד”ר איאד אבו כרש, מנהל הרפואה הדחופה במשרד הבריאות, דיווח כי במסגרת ההכנות להתמודדות עם המגפה עם תחילת החורף הם מסיימים להכשיר את מחלקת הטיפול הנמרץ בבית החולים האירופי בעזה. קיבולת המחלקה תגיע למאה מיטות אשר תוגברו במכשירי הנשמה, מכשירי ניטור, ציוד רפואי ותרופות. במקביל הוכשרו 52 רופאי טיפול נמרץ שעברו קורסי הכשרה אינטנסיביים שכללו גם תרגול תרחישים להתמודדות עם מקרים קשים וקריטיים (אתר משרד הבריאות ברצועה, 2 בנובמבר 2020).
    • עמיד משתהא, ראש מחלקת המעבדות במשרד הבריאות בעזה, ציין, כי קיים מחסור בחומרי מעבדה ובמכשירים. לדבריו הם הגדילו את מספר הדגימות והבדיקות היומיות, ואם יהיו בידיהם החומרים הדרושים לעריכת הבדיקות, היקף הדגימה יוגדל ל-3,000 ביום. משתהא קרא לגורמים בינלאומיים לתמוך ברצועת עזה ולספק חומרים לבדיקות וציוד מעבדה (שהאב, 31 באוקטובר 2020).
התגודדות סביב עובד משרד הבריאות שעורך בדיקות אקראיות, ללא עטית מסיכות
 (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אסאמה אלכחלות, 29 באוקטובר 2020)
התגודדות סביב עובד משרד הבריאות שעורך בדיקות אקראיות, ללא עטית מסיכות (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אסאמה אלכחלות, 29 באוקטובר 2020)
איום בסגר נוסף בעקבות המשך התפשטות התחלואה
  • דוברי ממשל חמאס מצהירים כי לפי שעה העניינים עדיין תחת שליטה, אך מזהירים שהמשך העלייה במספר הנדבקים עלול לגרור נקיטה בצעדים דרסטיים. לדברי סלאמה מערוף, יו”ר לשכת ההסברה הממשלתית, העלייה במספר הנדבקים הייתה צפויה לאור הסרת ההגבלות וחידוש פעילות המגזרים השונים. הוא ציין שהתפרצות נגיף קורונה עדיין נמצאת בשליטה, אך הדבר מחייב את כולם להקפיד על אמצעי הבטיחות. מערוף ציין, כי מספר נדבקים גדול עשוי להביא לנקיטת צעדים של הפרדה בין המחוזות או סגר כללי וכי אופציה זו וצעדים נוספים עומדים על הפרק. יחד עם זאת הוא ציין שכל עוד המצב בשליטת הרשויות לא יוטל סגר (סוכנות אלראי, 1 בנובמבר 2020).
  • דוברים מטעם משרד הבריאות תולים את הגידול התלול במספר הנדבקים בזלזול הציבור ובאי-הקפדה על ההנחיות, ומאיימים כי ייאלצו לחזור לסגר כללי על הרצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 29 באוקטובר 2020):
    • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות, תולה את העלייה חדה בעקומת התפשטות הנגיף באי- ההקפדה על הוראות הבידוד, בעיקר של כאלה שבאו במגע עם חולים, המהווה לדבריו גורם ליותר מ-75% ממספר הנדבקים (סוכנות אלראי, 29 באוקטובר 2020). בראיון נוסף אמר אלקדרה, כי אם קצב ההידבקויות יגדל בגלל חוסר ההקפדה של התושבים על אמצעי הזהירות, הם עשויים להכריז על סגר כללי (שהאב, 31 באוקטובר 2020).
    • ד”ר ראמי אלעבאדלה, ראש המחלקה לבקרת זיהומים במשרד הבריאות, רואה בקשרים החברתיים והמשפחתיים כסיבה העיקרית להתפשטות הנגיף ברצועת עזה. אלעבאדלה ציין, כי אחוז התושבים ברצועת עזה המקפידים על עטית מסכה אינו עולה על 10% (אתר משרד הפנים ברצועה, 1 בנובמבר 2020).
    • רנדה אבו רביע, דוברת ארגון הבריאות העולמי, ציינה כי העניינים בעזה עדיין נמצאים תחת שליטה, אך הוסיפה כי הם עשויים לצאת מכלל שליטה בכל רגע. לדבריה העלייה במספר החולים, למרות צעדי המנע שננקטו, לא מותירה מקום לספק שהתושבים אינם מקפידים על הנחיות משרד הבריאות. היא הביעה תקווה שמספר הנדבקים שיזדקקו לאשפוז בבתי חולים לא יעלה על מה שעזה יכולה לקלוט בציינה, כי קיים חשש שמערכת הבריאות לא תוכל להכיל את מספר הנדבקים בנגיף והיא תקרוס. קריסת מערכת הבריאות בעזה לדבריה תהיה “אסון שיעלה על אסונות המלחמה, המצור וההרעבה מהם סובלת רצועת עזה” (קדסנט, 31 באוקטובר 2020).
פתיחת מעבר רפיח
  • משרד הפנים הודיע על פתיחת מעבר רפיח בשני הכיוונים בין 5-2 בנובמבר 2020 (אתר משרד הפנים ברצועה, 1 בנובמבר 2020). על-רקע פתיחת המעבר הודיע משרד הבריאות על מדיניות חדשה לפיה החוזרים נדרשים להביא עמם הצהרה על בדיקת מעבדה (PCR , שנערכה 48 שעות לפני חזרתם. החוזרים הללו יורשו לשוב ישירות לבתיהם, עם צורך להקפיד על צעדי הזהירות. אלה שלא יצליחו לערוך בדיקה לפני כניסתם תילקח מהם דגימת מעבדה במעבר רפיח עם שובם לרצועה, ועליהם יהיה לשוב לבתיהם ולהישאר שם עד לפרסום תוצאות הבדיקה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 29 באוקטובר 2020).
  • ד”ר אלשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות, ציין כי מדיניות זו נקבעה על סמך העובדה שהנדבקים בנגיף בקרב הקבוצה האחרונה של החוזרים לרצועה לא השפיע על עקומת התפשטות הנגיף ברצועה, ושיעור הנדבקים עמד על 0.7% (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 באוקטובר 2020).
המשך החזרה ללימודים
  • תלמידי חטיבות הביניים של אונר”א (כיתות ז’-ט’) שבו ב-2 בנובמבר 2020 ללימודים פרונטליים בבתי הספר של אונר”א, למעט באזורים המוגדרים אדומים. לדברי פריד אבו עאד’רה, ראש תכנית החינוך באונר”א, חולקו התלמידים לשתי קבוצות. כל קבוצה תלמד שלושה ימי לימוד פרונטליים ושלושה ימי לימוד מרחוק, לסירוגין (פלסטין און ליין, 1 בנובמבר 2020; דניא אלוטן, 1 בנובמבר 2020).
 (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אסאמה אלכחלות, 2 בנובמבר 2020)     (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אסאמה אלכחלות, 2 בנובמבר 2020)
תלמידי חטיבות הביניים של אונר”א חוזרים ללימודים (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אסאמה אלכחלות, 2 בנובמבר 2020)
סיוע לרצועה
  • ארגון הבריאות העולמי העביר לרשויות הבריאות בעזה 50,000 מטושים ואלף ערכות בדיקות מהירות (דף הפייסבוק של נציגות ארגון הבריאות העולמי בשטחים, 28 באוקטובר 2020).
יהודה ושומרון
התחלואה ביהודה ושומרון: תמונת מצב

השבוע נרשמה עלייה בהיקף התחלואה ביהודה ושומרון. במהלך השבוע אותרו ביהודה ושומרון 2,330 חולים חדשים. מספר החולים הפעילים עומד על 4,415 (1 בנובמבר 2020), לעומת 4,389 בשבוע שעבר (26 באוקטובר 2020). 35 חולים מטופלים ביחידות טיפול נמרץ ,תשעה חולים מונשמים. גם במספר הנפטרים חלה השבוע עלייה. במהלך השבוע נפטרו 38 בני אדם. סה”כ מספר הנפטרים ביהודה ושומרון עומד עתה על 455. מאז התפרצות הנגיף אותרו ביהודה ושומרון 47,330 חולים .

התחלואה בקורונה ביהודה ושומרון (מאז 10 באוקטובר 2020)

התגודדות סביב עובד משרד הבריאות שעורך בדיקות אקראיות, ללא עטית מסיכות (דף הפייסבוק של צלם העיתונות אסאמה אלכחלות, 29 באוקטובר 2020)

חלוקה גיאוגרפית של מוקדי התחלואה
כללי

מוקד התחלואה המוביל כיום הינו מחוז שכם ולאחריו מחוז בית לחם. במחוז חברון נמשכה הירידה בהיקף התחלואה. להלן התפלגות החולים הפעילים (4,415): 1,153 מחוז שכם; 764 מחוז בית לחם; 697 מחוז חברון; 402 מחוז ראמאללה; 222 כפרי עוטף ירושלים; 177 מחוז קלקיליה;191 מחוז יריחו; 331 מחוז טול כרם; 270 מחוז ג’נין ;157 מחוז סלפית; 51 מחוז טובאס (נכון ל-2 בנובמבר 2020).

התפלגות החולים הפעילים במחוזות השונים

התפלגות החולים הפעילים במחוזות השונים

מחוז חברון

נמשכת הירידה במספר החולים הפעילים במחוז חברון לאחר שבמשך חודשים הוא הוביל בממדי התחלואה. מספר החולים הפעילים במחוז עומד עתה על 697, לעומת 749 בשבוע שעבר (עדכני ל-2 בנובמבר 2020). מחוז חברון הוא עתה המחוז השלישי במספר החולים בשטחי הרשות הפלסטינית.

מספר החולים הפעילים במחוז חברון

מספר החולים הפעילים במחוז חברון

מחוז שכם

השבוע נמשכה העלייה התלולה במספר החולים במחוז שכם. השבוע אותרו במחוז 1,153 חולים פעילים, לעומת 862 חולים בשבוע שעבר (עדכני ל-1 בנובמבר 2020). מחוז שכם הוא המוביל עתה במספר החולים הפעילים. למרות העלייה בהיקף התחלואה לא הוכרז על סגר כללי במחוז והצעדים שננקטו היו “נקודתיים” בלבד.

  • על רקע העלייה בהיקף התחלואה במחוז שכם ערכה ועדת החירום העליונה ישיבה בה נדונו הצעדים שיש לנקוט לצמצום התפשטות הנגיף, במיוחד עם הגעת החורף. בישיבה הוחלט על מספר צעדים ביניהם: הקמת ועדת מעקב, הפעלה מחדש של ועדות החירום האזוריות והשכונתיות, הקצאת שני מרכזי בדיקה ומיון במזרח העיר, הגברת הביקורת וההקפדה על פרוטוקול הבריאות בעיקר באזורים ציבוריים. כמו כן הוחלט על הענקת תמיכה לבית החולים של הסהר האדום במחוז כדי שיוכל לקלוט את הנדבקים בנגיף (דף הפייסבוק של מושל מחוז שכם, 28 באוקטובר 2020).
  • ועדת החירום הביעה חשש מפני העלייה במספר הנדבקים בנגיף בימים האחרונים במחוז, והודיעה כי במידה ומספר החולים יעלה בימים הקרובים בקצב זה, תישקל האפשרות להעלות את דרגת החירום במחוז. היא שבה וקראה לכל התושבים לנקוט באמצעי הזהירות, ובכללם עטית מסכה במקומות העבודה, ולהימנע מהתכנסויות ומקומות סגורים או צפופים.
  • בפועל החליטה ועדת החירום על סגירת מספר מוסדות לאחר שנרשמו בהם חולי קורונה ביניהם: משרד מס ההכנסה, שני בתי ספר בבית פוריכ ובעיר שכם (דף הפייסבוק של מושל מחוז שכם, 26 באוקטובר 2020). מחמוד אלהבאש, הקאצ’י הראשי, הורה על סגירת בית הדין השרעי לערעורים בשכם, לאחר שהקאצ’י בבית הדין נדבק בקורונה (ופא, 28 באוקטובר 2020).
מחוז ג’נין

במחוז ג’נין חלה התייצבות במספר החולים. במחוז מצויים עתה 270 חולים פעילים, לעומת 268 חולים בשבוע שעבר (עדכני ל-1 בנובמבר 2020).

  • אכרם אלרג’וב,מושל המחוז, וד”ר וסאם בכר, מנהל בית החולים הממשלתי בג’נין, חנכו מחלקה לרפואה דחופה ובידוד למקרים החשודים כחולי קורונה. עד לפתיחת המחלקה, חשודים כחולי קורונה היו מתקבלים באוהל שהוצב בחצר בית החולים (ופא, 27 באוקטובר 2020).
  • אכרם אלרג’וב, מושל מחוז ג’נין, הודיע על הטלת סגר על הכפר סילת אלחארת’יא לשלושה ימים לאחר שנרשמה עלייה במספר חולי הקורונה בכפר (ופא, דף הפייסבוק של מושל מחוז ג’נין, 28 באוקטובר 2020). המשטרה הפלסטינית בג’נין פיזרה שלוש חתונות שהתקיימו למרות האיסור (אתר המשטרה הפלסטינית ברשות, 29 ו-31 באוקטובר 2020).
 חתונה בעיירה יאמון שבמחוז ג'נין (דף הפייסבוק alyamun.alhabeba, 31 באוקטובר 2020).     טקס חתימת הסכם שידוכין ב יאמון (דף הפייסבוק alyamun.alhabeba, 30 באוקטובר 2020)
מימין: חתונה בעיירה יאמון שבמחוז ג’נין (דף הפייסבוק alyamun.alhabeba, 31 באוקטובר 2020). משמאל: טקס חתימת הסכם שידוכין ב יאמון (דף הפייסבוק alyamun.alhabeba, 30 באוקטובר 2020)
כפרי עוטף ירושלים

בכפרי עוטף ירושלים עומד מספר החולים השבוע על 222 בני אדם לעומת 215 בשבוע שעבר (עדכני ל-1 בנובמבר 2020).

  • במהלך סיורים שקיימה המשטרה הפלסטינית בעיירות ובכפרים בצפון-מערב ירושלים, היא פיזרה שש חתונות וסגרה שישה אולמות חתונה שבעליהם הועברו לחקירה במשטרת המחוז (אתר המשטרה הפלסטינית, 31 באוקטובר 2020). יש לקחת בחשבון, כי חלק מהחתונות הללו הם של תושבים משכונות מזרח ירושלים, המעדיפים לקיימן בשטחי הרשות, בשל האכיפה הנוקשה יותר בצד הישראלי.
שכונות מזרח ירושלים

בשכונות מזרח ירושלים נמשכת מגמת הירידה במספר חולי הקורונה. על פי דיווח הרשות נוספו השבוע 138 חולים חדשים. מספר החולים הפעילים הוא 300 (1 בנובמבר 2020), לעומת 458 בשבוע שעבר (26 באוקטובר 2020). על פי דיווח עיריית ירושלים עומד עתה מספר החולים המאומתים על 240 (עדכני ל-2 בנובמבר 2020) לעומת 271 בשבוע שעבר (25 באוקטובר). על פי נתוני עיריית ירושלים נפטרו עד כה 85 תושבים ממזרח ירושלים. על פי נתוני העירייה אחוז הבדיקות החיובית בשבוע האחרון עומד על 5.1%.

מספר החולים הפעילים בשכונות מזרח ירושלים על פי דיווחי הרשות הפלסטינית

מספר החולים הפעילים בשכונות מזרח ירושלים על פי דיווחי הרשות הפלסטינית

כלל החולים בנגיף קורונה במזרח ירושלים על פי דיווחי הרשות הפלסטינית

כלל החולים בנגיף קורונה במזרח ירושלים על פי דיווחי הרשות הפלסטינית

התפלגות חולי הקורונה בשכונות מזרח ירושלים
( עדכני ל-2 בנובמבר 2020, על פי נתוני עיריית ירושלים)

התפלגות חולי הקורונה בשכונות מזרח ירושלים ( עדכני ל-2 בנובמבר 2020, על פי נתוני עיריית ירושלים)

התמודדות הרשות עם הקורונה
  • מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית הודיע בפתח ישיבת הממשלה השבועית על השקת אפליקציה חינמית חדשה בשם “אמאנכם” (ביטחונכם) באמצעות האפליקציה, המנוהלת ע”י משרד הבריאות, ניתן לקבל מידע והנחיות בנושא קורונה, כולל מידע על מגע עם חולי קורונה. אשתיה קרא לציבור הפלסטיני להוריד את האפליקציה ולעשות בה שימוש (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 26 באוקטובר 2020).

מחמד אשתיה מודיע על השקת אפלקיציית “אמאנכם” וקורא לציבור לעשות בה שימוש
(דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 26 באוקטובר 2020)
  • סאמר אלעסעד, אחראי הרפואה המונעת במשרד הבריאות ציין כי בכל יום עורך המשרד כ-4,000 בדיקות קורונה במעבדות (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 29 באוקטובר 2020).
ביקורי ערביי ישראל בשטחי הרשות

השבוע דווח כי עשרות אלפי ערבים ישראלים יוצאים מידי שבוע לבלות בשטחי הרשות הפלסטינית. ערביי ישראל מבקרים בעיקר בערים הגדולות שם הם מבלים במסעדות, מרכזי קניות ובתי עסק ללא אכיפה של מנגנוני הביטחון הפלסטינים. כמו כן נמשכת תופעת עריכת חתונות של ערביי ישראל בשטחי הרשות.

  • תופעות אלו עלולות לייצר הדבקה הדדית בין החברה הערבית והפלסטינים ביהודה ושומרון. אימן סיף, האחראי על “תיק הקורונה” בחברה הערבית מסר כי הנושא עלה לדיונים במשרד הבריאות וכי הם אנו שוקלים מה אפשר לעשות. לדבריו אפשר ואחד הפתרונות יהיה להכריז על חלק מהערים כאדומות, ושכל מי שחוזר משטחי הרשות יחויב בבידוד. סיף ציין כי חייבים לקבל החלטות שכן אם העניין לא יטופל, נראה עליה בתחלואה בחברה הערבית (Ynet, 1 בנובמבר 2020).
חילוץ פלסטינים מחו”ל
  • משרד החוץ והמהגרים הודיע כי בשיתוף עם שגרירות ירדן ברשות ונציגות הרשות בירדן הוחלט להמשיך את מבצע השבת הסטודנטים ש”נתקעו” ברשות. תשעה סטודנטים יצאו משטחי הרשות לאירלנד ותשעה לצרפת. כמו כן יוחזרו 16 סטודנטים לשטחי הרשות (דניא אלוטן, 30 באוקטובר 2020). משרד החוץ והמהגרים הודיע כי יצאו שתי טיסות לאיסטנבול המיועדות לתושבים שלא יכלו לטוס בטיסות קודמות (ופא, 30 באוקטובר 2020).
סיוע לרשות הפלסטינית
  • ממשלת גרמניה תרמה לרשות הפלסטינית חמישים מכשירי הנשמה. מי אלכילה לשרת הביאות ציינה ציינה כי 15 מכשירי הנשמה מתוך יועברו לבתי חולים ברצועת עזה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 27 באוקטובר 2020).
מכשירי הנשמה תרומת ממשלת גרמניה
 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 27 באוקטובר 2020)
     מכשירי הנשמה תרומת ממשלת גרמניה
 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 27 באוקטובר 2020)
מכשירי הנשמה תרומת ממשלת גרמניה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 27 באוקטובר 2020)