פיגוע ירי שבוצע ע”י תומך דאעש בלב וינה (תמונת מצב ראשונית)

אנשים נסים על נפשם בעת מסע הירי (חשבון הטוויטר Liana ANT, 3 בנובמבר 2020).

אנשים נסים על נפשם בעת מסע הירי (חשבון הטוויטר Liana ANT, 3 בנובמבר 2020).

עיקרי תמונת המצב
  • בליל ה-2 בנובמבר 2020 בוצע פיגוע ירי נגד עוברים ושבים במרכז העיר וינה ע”י צעיר תומך דאעש. ארבעה בני אדם נהרגו ולמעלה מעשרים נפצעו. דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. להערכתנו אין המדובר בפיגוע מאורגן ומוכוון אלא ביוזמה מקומית. עם זאת יתכן והיו למבצעי הפיגוע סייענים באוסטריה או אף מחוצה לה. בכלי התקשורת דווח כי במהלך חיפושים שנערכו בווינה, 14 חשודים נעצרו לתשאול, וכי משטרת אוסטריה עדיין בודקת האם היו למבצע שותפים למעשה[1]. בחיפושים שנערכו במקביל בשוויץ נעצרו שני גברים בחשד לקשר אפשרי עם מבצע הפיגוע.
הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיגוע הירי בווינה, ותמונתו של של המפגע (הודעת סוכנות אעמאק כפי שפורסמה בטלגרם, 3 בנובמבר 2020).
הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיגוע הירי בווינה, ותמונתו של של המפגע
(הודעת סוכנות אעמאק כפי שפורסמה בטלגרם, 3 בנובמבר 2020).
  • הפיגוע ממחיש, כי למותג דאעש ולאידאולוגיה הסלפית-ג’האדיסטית שלו נותר כוח משיכה רב בקרב צעירים מוסלמים המתגוררים במדינות אירופה. הפיגוע בווינה שעליו קיבל דאעש אחריות – הראשון מזה תשעה חודשים[2] – ממחיש, כי דאעש נותר הארגון הג’האדיסטי הגלובאלי המוביל, שפעילות תומכיו חורגת ממדינות הליבה ומתבצעת גם במדינות המערב.
  • דאעש ניצל היטב הפיגוע בווינה ואת הפיגועים שביצעו גורמים ג’האדיסטים בצרפת (פאריס, ניס, ליאון), שעליהם לא קיבל אחריות אף ארגון ג’האדיסטי, להגברת הקמפיין התעמולתי שהוא מנהל נגד צרפת ומדינות המערב. במסגרת הקמפיין קרא דאעש לתומכיו לפגוע במדינות המערב, בדגש על צרפת, באמצעים מגוונים (ובכלל זה פיגועי דקירה, דריסה, ירי והפעלת מטענים). כמו כן קרא דאעש לתומכיו לפגוע בחברות צרפתיות ובאינטרסים צרפתיים במדינות מוסלמיות (ראו נספח). כל זאת, להערכתנו, במגמה ליצור המשכיות לגל הטרור הג’האדיסטי הנוכחי ולחזק בכך את כוח המשיכה של דאעש.
תיאור ראשוני של הפיגוע

ב-2 בנובמבר 2020 בוצע פיגוע ירי במרכז העיר וינה. הפיגוע החל סמוך ל-2200 כאשר צעיר פתח באש לעבר עוברי אורח ואחר כך לעבר שוטרים. המחבל נורה ונהרג ע”י משטרת וינה כעבור כתשע דקות. הפיגוע בוצע באזור בילויים, שבו שוכנים ברים ומסעדות. עיתוי הפיגוע היה ערב הסגר השני שהוטל במדינה בשל מגפת הקורונה. זירת הירי הייתה בקרבת בית הכנסת המרכזי בווינה ומספר מוסדות יהודיים, אך כנראה הוא לא היווה יעד לפיגוע (הוא היה סגור באותה שעה). הירי , שבוצע ברחובות ראשיים הומי אדם, נועד ככל הנראה לגרום למספר הרוגים גבוה ככל האפשר בקרב העוברים והשבים. דווח כי המחבל לבש חגורת נפץ דמה[3]. ארבעה בני אדם נהרגו מהירי (איש ואישה מבוגרים, עובר אורח צעיר ומלצרית). כמו כן נפצעו 23 בני אדם, שבעה מהם באורח קשה (על פי גרסה אחרת נפצעו 17).

המחבל בעת מסע הירי בלב וינה (חשבון הטוויטר The Truth@samir51974454, 3 בנובמבר 2020).     אנשים נסים על נפשם בעת מסע הירי (חשבון הטוויטר Liana ANT, 3  בנובמבר 2020).
מימין: המחבל בעת מסע הירי בלב וינה (חשבון הטוויטר The Truth@samir51974454, 3 בנובמבר 2020). משמאל: אנשים נסים על נפשם בעת מסע הירי (חשבון הטוויטר Liana ANT, 3 בנובמבר 2020).
מידע ראשוני על מבצע הפיגוע
  • על פי מידע ראשוני מבצע הפיגוע הוא קוג’טים פג’ולאי (Kujtim Fejzulai), המכונה ע”י דאעש אבו דג’אני האלבני, צעיר כבן עשרים ממוצא אלבני, שגדל בווינה. הצעיר, שהינו בעל אזרחות כפולה, אוסטרית וצפון מקדונית, נולד במודלינג (Mödling), שבדרום וינה. בנעוריו הוא הביע עניין רב באסלאם הפוליטי. החל משנת 2016 הוא עבר הקצנה דתית. בספטמבר 2018 הוא ניסה לחצות את הגבול מתורכיה לסוריה כדי להצטרף לדאעש. יומיים לאחר הגעתו לתורכיה הוא נתפס וגורש לאוסטריה. על פי העיתונות האוסטרית, מסר שר הפנים האוסטרי, כי מאז שנת 2011 כ-300 בני אדם עזבו את אוסטריה בדרכם לסוריה במטרה להצטרף לדאעש. כחמישים מהם נהרגו וכמאה חזרו.
  • ב-25 באפריל 2019 נדון קוג’טים פג’ולאי ל-22 חודשי מאסר. הוא שוחרר ב-5 דצמבר 2019, על פי חוק הנוגע לזכויותיהם של בני 20-18. שחרורו הותנה בכך שיהיה תחת פיקוח קבוע של שירות מבחן ושישתתף בסדנא לדה-רדיקליזציה, הפועלת בשיתוף עם משרד המשפטים האוסטרי. לדברי שר הפנים הוא הונה את המדריכים בסדנא בכך שהסתיר “סימנים מקדימים” לרדיקליזציה שלו (הגארדיאן הבריטי, 3 בנובמבר 2020)[4].
קבלת האחריות של דאעש
  • למחרת הפיגוע, ב-3 בנובמבר 2020, פרסם דאעש מספר הודעות ובהם קבלת אחריות לביצוע הפיגוע בתוספת פרטים על הפיגוע. להלן עיקרי הודעות דאעש:
    • אבו דג’אנה האלבני, שנהרג בפיגוע, הינו “חייל הח’ליפות”, שביצע ב-2 בנובמבר ירי מנשק קל ומאקדח ודקר בסכין ריכוזי נוצרים (במקור “צלבנים”) בעיר וינה. לטענת דאעש אבו דג’אנה הרג ופצע כשלושים בני אדם, ובהם קצין (משטרה) ושוטרים (טלגרם, 3 בנובמבר 2020).
    • בהודעת קבלת אחריות נוספת, שפורסמה ע”י סוכנות הידיעות של דאעש, נמסר כי מבצע הפיגוע השתמש ברובה סער ובאקדח. הוא ניהל חילופי אש עם אנשי משטרת אוסטריה, שהגיעו לזירה, ונורה למוות מאש השוטרים (הודעת סוכנות הידיעות אעמאק, כפי שפורסמה בטלגרם, 3 בנובמבר 2020).
    • סוכנות אעמאק פירסמה סרטון קצר (44 שניות) בו נראה אבו דג’אנה האלבני נשבע אמונים למנהיג דאעש (“החליף של המוסלמים, אבו אבראהים אלהאשמי אלקרישי”). אבו דג’אנה נראה בסרטון אוחז ברובה סער, אקדח ומצ’טה (סכין ארוכה). אבו דג’אנה סיים דבריו בסיסמא של דאעש “מדינת האסלאם נותרת על כנה בעזרת אללה יתעלה”. הערבית של אבו דג’אנה נשמעת קולחת, שאינה מאפיינת צעיר שגדל באוסטריה (סרטון שהופץ ע”י סוכנות אעמאק, טלגרם, 3 בנובמבר 2020). שבועת האמונים הוסרטה והועלתה ע”י אבו דג’אנה לחשבון האינסטגרם שלו, ככל הנראה זמן קצר לפני הפיגוע[5].

אבו דג'אנה האלבני, מבצע פיגוע הירי בווינה ב-2 בנובמבר 2020, בעת שנשבע אמונים לדאעש, אוחז באקדח, רובה קלצ'ניקוב ומאצ'טה (מתוך סרטון של סוכנות אעמאק, שפורסם בטלגרם, 3 בנובמבר 2020).
אבו דג’אנה האלבני, מבצע פיגוע הירי בווינה ב-2 בנובמבר 2020, בעת שנשבע אמונים לדאעש, אוחז באקדח, רובה קלצ’ניקוב ומאצ’טה (מתוך סרטון של סוכנות אעמאק, שפורסם בטלגרם, 3 בנובמבר 2020).

נספח
דוגמאות מהקמפיין התעמולתי של דאעש ותומכיו נגד המערב, בדגש על צרפת
קריאה לפגוע במדינות המערב ובאינטרסים צרפתיים
  • מאמר המערכת של אלנבא’, שבועון דאעש, תקף את אותם מוסלמים המזהירים את צרפת וטען, כי כמו בעבר הם ישובו וישבחו אותה ויתמכו במנהיגיה. המאמר מוסיף כי מדינות המערב לא ישנו את מדיניותן כלפי המוסלמים, כל עוד לא יהיה איום משמעותי על האינטרסים שלהן ועל חיי תושביהן. מחבר המאמר קרא לפגוע באירופאים. באופן ספציפי הוא קרא לפגוע בחברות צרפתיות גדולות הפועלות במדינות מוסלמיות, ולאיים על האינטרסים של צרפת במדינות הללו. רק על ידי כך, לדברי כותב המאמר, ימנעו הממשלות והחברות (המערביות) מלפגוע בכבוד המוסלמים ואף יחוקקו חוקים נוקשים בעניין זה (שבועון אלנבא’, על פי טלגרם, 29 באוקטובר 2020).
קריאה לביצוע פיגועים במדינות המערב במיוחד בצרפת
  •  גורם הסברה המזוהה עם דאעש המכנה עצמו “זעקת הח’ליפות” פרסם בטלגרם כרזה הקוראת לחידוש ביצוע הפיגועים במערב, במיוחד בצרפת, כ”נקמה על [הפגיעה] בנביא מחמד”. הוא קרא לבצע את הפיגועים בכל דרך אפשרית: באמצעות פצצה, סכין, כדור, דריסה במכונית ואפילו בעיטה או מכות אגרוף (טלגרם, 31 באוקטובר 2020).
הכרזה הקוראת לפיגועים במדינות המערב ובמיוחד בצרפת
(טלגרם, 31 באוקטובר 2020).
הכרזה הקוראת לפיגועים במדינות המערב ובמיוחד בצרפת
(טלגרם, 31 באוקטובר 2020).
קריאה של תומך דאעש להחרים מוצרים צרפתיים
  • דאעש הצטרף לקמפיין של ארגונים אסלאמיסטים הקוראים להטיל חרם על מוצרים צרפתים. תומך דאעש פרסם שתי כרזות: באחת מהן הכיתוב “החרימו את המוצרים הצרפתיים כתמיכה בנביאנו מחמד, תפילות אללה עליו וברכתו לשלום” בצירוף הברקוד הנושא את הספרות של צרפת; בכרזה השנייה מופיעה רשימת מותגים צרפתיים מרכזיים (טלגרם, 29 באוקטובר 2020).
כרזות של תומך בדאעש הקוראות לחרם על מוצרים צרפתיים
כרזות של תומך בדאעש הקוראות לחרם על מוצרים צרפתיים

[1] תומאס שמידינגר (Thomas Schmidinger), מומחה אוסטרי לענייני המזרח התיכון מסר, כי להערכתו מצויים בווינה מאות אוהדי דאעש (סוכנות הידיעות הצרפתית, 4 בנובמבר 2020).
[2]
הפיגוע הקודם עליו קיבל דאעש אחריות אירע ב-2 בפברואר 2020 מחבל מוסלמי, אסיר משוחרר בעל אידיאולוגיה ג'האדיסטית, ביצע פיגוע דקירה בהשראת דאעש בלונדון. שלושה עוברי אורח נפצעו, אחד מהם באורח קשה. ראו פרסום מרכז המידע מ-4 בפברואר 2020: "פיגוע דקירה בלונדון בהשראת דאעש".
[3]
שני מחבלים שביצעו פיגועי דקירה בלונדון (בהשראת דאעש) לבשו אף הם חגורת-נפץ דמה, ככל הנראה כאמצעי איום והרתעה (פיגוע דקירה ב-2 בפברואר 2020 בדרום לונדון, ופיגוע דקירה בגשר לונדון 29 בנובמבר 2019).
[4]
הדבר מעלה סימני שאלה על מידת יעילותן של הסדנאות לדה-רדיקליזציה באוסטריה ובמדינות נוספות. ראוי שסוגיה זאת תיבחן ע"י השלטונות במדינות השונות.
[5]
על פי קארל נהאמר (Karl Nahammar), שר הפנים האוסטרי, פרסם המפגע את תמונתו עם כלי הנשק בחשבון האינסטגרם שלו לפני ביצוע הפיגוע (גארדיין הבריטי, 3 בנובמבר 2020). נראה שהמפגע העלה את התמונה זמן קצר לפני ביצוע הפיגוע. דאעש הזדרז לעשות שימוש תעמולתי בשבועת האמונים יום לאחר הפיגוע.