מבט לג’האד העולמי (5 בנובמבר-11 בנובמבר 2020)

ירי רקטות של המטה לשחרור אלשאם לעבר עמדות צבא סוריה במרחב הכפרי שמדרום לאדלב (תמונה של אבאא' כפי שפורסמה על-ידי חשבון הטוויטר ناصر الدين الشوكاني@twi0034, 4 בנובמבר 2020).

ירי רקטות של המטה לשחרור אלשאם לעבר עמדות צבא סוריה במרחב הכפרי שמדרום לאדלב (תמונה של אבאא' כפי שפורסמה על-ידי חשבון הטוויטר ناصر الدين الشوكاني@twi0034, 4 בנובמבר 2020).

אנשי המנגנון ללוחמה בטרור של SDF (חשבון הטוויטר של המרכז לתיאום ולמבצעים צבאיים של ה-SDF, 8 בנובמבר 2020).

אנשי המנגנון ללוחמה בטרור של SDF (חשבון הטוויטר של המרכז לתיאום ולמבצעים צבאיים של ה-SDF, 8 בנובמבר 2020).

מטענים ופסי דריכה של דאעש, שאותרו באזור אלכרמה (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).

מטענים ופסי דריכה של דאעש, שאותרו באזור אלכרמה (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).

מטענים של דאעש, שאותרו מדרום לכרכוכ (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).

מטענים של דאעש, שאותרו מדרום לכרכוכ (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).

אנשי כוח של צבא עיראק בסמוך למטענים שהתגלו (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 7 בנובמבר 2020).

אנשי כוח של צבא עיראק בסמוך למטענים שהתגלו (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 7 בנובמבר 2020).

חייל הנדסה קרבית של צבא עיראק מכין את המטענים לפיצוץ מבוקר (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).

חייל הנדסה קרבית של צבא עיראק מכין את המטענים לפיצוץ מבוקר (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).

עיקרי אירועי השבוע האחרון
  • במרחב אדלב נמשכו חילופי האש ארטילריים בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים, בעיקר המטה לשחרור אלשאם. כמו כן נמשכו התקיפות האוויריות (בעיקר של כלי טיס רוסיים) נגד עמדות המורדים. השבוע דווח על הכנות שמבצע צבא תורכיה לפינוי שתי עמדות פיקוח מדרום לאדלב, ככל הנראה במסגרת הסכם רוסי-תורכי.
  • דאעש המשיך בפעילותו השגרתית במחוזות השונים. ראויים לציון:
    • סוריה: התקפות ומארבים נגד צבא סוריה וכוחות המסייעים לו במרחב המדברי שממערב לעמק הפרת. כמו כן נמשכות התקפות נגד ארגוני המורדים שבחסות תורכיה, בעיקר באזור העיר אלבאב, צפונית מזרחית לחלב.
    • עיראק: נמשכות התקפות במתווים של הפעלת מטענים, ירי צלפים וירי נשק קל. ראויה לציון סדרת התקפות נגד מתחם של הגיוס השבטי (מיליציה סונית התומכת במשטר העיראקי) בפאתי בגדאד. דאעש טוען כי בהתקפות נהרגו 18 לוחמי הגיוס השבטי.
    • ניגריה: נמשכות התקפות קטלניות נגד צבא ניגריה בצפון מזרח המדינה. דאעש דיווח על עשרות חיילים הרוגים ואנשי הכוחות המסייעים לו.
    • חצי-האי סיני: נמשכת פעילות אינטנסיבית בצפון סיני בעיקר במתווה של הפעלת מטעני חבלה נגד כלי רכב של צבא מצרים.
    • מוזמביק: פעילים ג’האדיסטים המזוהים עם דאעש פעלו נגד אוכלוסייה אזרחית בצפון מזרח המדינה. הם ביצעו הוצאות המוניות להורג של כפריים, חטיפת נשים והבערת בתים.
  • במישור התעמולתי נמשך הקמפיין של דאעש הקורא לביצוע פיגועים נגד המערב בכלל, וצרפת בפרט. בלטו כרזות שפורסמו ברשת האינסטגרם בערבית, אנגלית וצרפתית בהן נראו אירופה/המערב עולה בלהבות ומגדל אייפל הרוס.
פעילות דאעש ברחבי העולם
סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים (29 באוקטובר- 4 בנובמבר 2020)
  • דאעש פרסם אינפוגרף אשר סיכם את פעילות הארגון בתקופה, שבין 29 באוקטובר- 4 בנובמבר 2020. בתקופה זו ביצעו פעילי דאעש 53 התקפות ברחבי העולם, לעומת 83 התקפות שביצעו בשבוע שקדם לכך (ירידה של כ-36% בהיקף הפיגועים בעקבות סיום קמפיין “פשיטות היענו לקריאה”). מספר ההתקפות הגדול ביותר בוצע בעיראק (21). ההתקפות, שבוצעו בשאר המחוזות: סוריה (9), מערב אפריקה (8), מרכז אפריקה (6), חצי-האי סיני (5), ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (2), סומליה (1) ואוסטריה (פיגוע הירי בווינה) (1) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 בנובמבר 2020).
  • על-פי האינפוגרף, בהתקפות הללו נהרגו ונפצעו למעלה מ-289 בני אדם, לעומת 350 בני אדם בשבוע שקדם (קרי: ירידה של כ-17% בהיקף הנפגעים). מספר ההרוגים והפצועים הגדול ביותר היה בח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (86). שאר ההרוגים והפצועים היו במחוזות הבאים: מחוזות מערב אפריקה (84), מרכז אפריקה (51), אוסטריה (פיגוע הירי בווינה) (30), עיראק (18), סוריה (17) וסומליה (3) (טלגרם, 5 בנובמבר 2020).
הזירה הסורית
מרחב אדלב

השבוע נמשכו תקריות, ובעיקר חילופי אש ארטילריים בין צבא סוריה לארגוני המורדים במרחב לאדלב. ראויה לציון תקרית ירי במהלכה ביצע צבא סוריה ירי ארטילרי לעבר שכונות באדלב ואריחא (כעשרה ק”מ מדרום לאדלב). כתוצאה מכך נהרגו שבעה אזרחים ועשרות נפצעו. בתגובה ביצעו המטה לשחרור אלשאם (וארגוני מורדים אחרים) ירי ארטילרי לעבר עמדות וריכוזי כוחות צבא סוריה. לטענת המטה לשחרור אלשאם למעלה משלושים לוחמים נהרגו ועשרה נפצעו (אבאא’, 4 בנובמבר 2020). כמו כן נמשכו השבוע תקיפות אוויריות (בעיקר של כלי טיס רוסיים) נגד עמדות ארגוני המורדים.

תקיפות אוויריות
תקיפת עמדות המטה לשחרור אלשאם באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים
  • ב-7 בנובמבר 2020 תקף כלי טיס בלתי מאויש עמדות של המטה לשחרור אלשאם בג’בל אלזאויה, כעשרים ק”מ מדרום מזרח לאדלב. דווח כי שבעה פעילים אוזבקים נהרגו בהתקיפה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 7 בנובמבר 2020)[1]. עד כה לא אותרה התייחסות של המטה לשחרור אלשאם לתקיפה.
עמדות המטה לשחרור אלשאם שהותקפו (Google Maps).
עמדות המטה לשחרור אלשאם שהותקפו (Google Maps).
תקיפות אוויריות של מטוסי קרב רוסיים
  • ב-7 בנובמבר 2020 בוצעו לפחות 13 תקיפות של מטוסי קרב רוסיים נגד ארגוני המורדים מדרום ומדרום מזרח לאדלב. לא דווח על הרוגים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 7 בנובמבר 2020).
תקיפה אווירית רוסית בפרברי העיירה סרג'ה, שמדרום מזרח לאדלב 
(חשבון הטוויטר ابو الأثيرادلب@De1plPg5cAKcgtb, 7 בנובמבר 2020).
    תקיפה אווירית רוסית בפרברי העיירה סרג'ה, שמדרום מזרח לאדלב 
(חשבון הטוויטר ابو الأثيرادلب@De1plPg5cAKcgtb, 7 בנובמבר 2020).
תקיפה אווירית רוסית בפרברי העיירה סרג’ה, שמדרום מזרח לאדלב (חשבון הטוויטר ابو الأثيرادلب@De1plPg5cAKcgtb, 7 בנובמבר 2020).
הכנות לפינוי עמדות פיקוח של צבא תורכיה
  • ב-7 בנובמבר 2020 החל צבא תורכיה בהכנות לקראת פינוי עמדת הפיקוח שלו, הממוקמת כארבעים ק”מ מדרום לאדלב, על הכביש הבינלאומי דמשק – חלב (M-4) (ראו מספר 1 במפה). לאחר מכן תתבצע נסיגה מנקודת פיקוח נוספת הממוקמת כחמישים ק”מ מדרום-מערב לאדלב (מספר 2 במפה). דווח כי פינוי עמדות הפיקוח מתבצע כחלק מההסכם רוסי-תורכי במרחב אדלב (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 7 בנובמבר 2020).
עמדת הפיקוח שמתוכננות להתפנות |(Google Maps).
עמדת הפיקוח שמתוכננות להתפנות (Google Maps).

פעילות דאעש בסוריה[2]

מרחב דיר אלזור-אלמיאדין
  • 8 בנובמבר 2020: אנשי המנגנון ללוחמה בטרור של כוחות SDF , בסיוע אווירי של הקואליציה הבינלאומית, פעלו נגד דאעש בקרבת אלבצירה, כעשרה ק”מ מצפון לאלמיאדין. בפעילות נתפסו ארבעה חברי תא של דאעש, שעסקו בהכנת מטענים ובביצוע התנקשויות (חשבון הטוויטר של המרכז לתיאום ולמבצעים צבאיים של ה-SDF, Coordination & Military Ops Center – SDF@cmoc_sdf, 8 בנובמבר 2020).
  • 5 בנובמבר 2020: חטיבת אבו אלפצ’ל אלעבאס הכפופה למשמרות המהפכה האיראניים[3], איבדה קשר עם כוח שלה, שמנה שני כלי רכב ועשרה לוחמים, בעת שהכוח פעל בשטח המדברי של אלמיאדין. יומיים לאחר מכן, ב-7 בנובמבר 2020, שלחה החטיבה כוח נוסף כדי לחפש את הכוח, שעקבותיו נעלמו, אך ללא כל תוצאות. נמסר כי כוחות החטיבה איבדו עשרות לוחמים בשל התקפות ומארבים של פעילי דאעש הפרושים במדבר (אבאא’, 7 בנובמבר 2020).
  • 4 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב של צבא סוריה במרחב המדברי, שממערב לאלמיאדין. נוסעי כלי הרכב נפצעו.
המרחב שבקרבת הגבול הסורי-תורכי

נמשכת פעילות דאעש נגד ארגוני מורדים הפועלים בחסות תורכיה, בקרבת הגבול הסורי-תורכי. השבוע התמקדה הפעילות באלבאב, שמצפון מזרח לחלב. פעילות דאעש אופיינה בעיקר במתווה של פיצוץ מטעני חבלה נגד יעדים של ארגוני המורדים, שבחסות תורכיה.

  • 9 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של אחד מארגוני המורדים באזור ג’ראבלס (כמאה ק”מ מצפון-מזרח לחלב, בסמוך לגבול סוריה-תורכיה). נוסעי כלי הרכב נפצעו.
  • 7 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של אחד מארגוני המורדים, כארבעים ק”מ מצפון לחלב (כשישה ק”מ מדרום לגבול סוריה-תורכיה). פעיל אחד נהרג ושלושה נפצעו.
  • 7 בנובמבר 2020: פעילי דאעש הוליכו בעורמה חבלנים של אחד מארגוני המורדים לעבר מטען שהונח סמוך לבית חולים במרכז אלבאב. לאחר שהחבלנים סברו כי נטרלו את המטען, ולקחו אותו עמם, הוא הופעל נגדם. שלושה פעילים נהרגו. בתקשורת התורכית נמסר, כי שלושה שוטרים מקומיים נהרגו (אנטוליה, 7 בנובמבר 2020).
  • 4 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של מפקד באחד מארגוני המורדים באלבאב. המפקד נהרג.
 הזירה העיראקית
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)

הרקע להגברת פעילות דאעש בעיראק

כללי
  • סינאן מחמוד, עיתונאי עיראקי בכיר פרסם לאחרונה מאמר הסוקר את פעילות דאעש בעיראק בשנה האחרונה.[4] המאמר מציין, כי בשנה האחרונה עשה דאעש מאמץ משמעותי להגביר את פעילותו בעיראק. על פי עבד אלוהאב אלסאעדי, מפקד היחידה ללוחמה בטרור, מונים פעילי דאעש בעיראק 3,000-2,500 בני אדם. הם התאגדו מחדש באזורים כפריים במרכז ובצפון עיראק, ונוהגים לבצע התקפות “פגע וברח”.
  • כותב המאמר מציין כי העלייה במספר התקפות דאעש במדינה מתרחשת על רקע שורת אירועים: אי-שקט חברתי; מגבלות של כוחות הביטחון העיראקים הנובעות מהתפשטות נגיף קורונה; משבר כלכלי; והתכנון הצפוי של נסיגת כוחות צבא ארה”ב מעיראק. כל אלה גרמו לשיבושים בתוכניות האימונים של הכוחות המזוינים העיראקיים ובירידה בהיקף הסיוע הצבאי, שמעניקות להם מדינות הקואליציה בהנהגת ארה”ב. נסיבות אלה, על-פי כותב המאמר, שרתו את דאעש בשנה האחרונה.
שיטות הפעולה של דאעש ומקורותיו הכספיים
  • שיטות הפעולה של דאעש בעיראק מגוונות: התנקשות בחיי אזרחים, אנשי ביטחון ופקידי ממשל; פיגועים בהיקף מוגבל נגד נקודות ביקורת; חטיפות, סחיטה ושריפת יבולים. פעילי דאעש מבצעים תקיפות מהירות נגד מטרות נבחרות. האחרונה שבהן היא חטיפה ורצח של שיח’ עלי פצ’אלה אלכעבי (Ali Fdhala Al Kaabi), מפקד מקומי של יחידות שיעיות צבאיות-למחצה (הגיוס העממי), שנוטלת חלק בלחימה נגד דאעש ב-30 באוקטובר 2020. גופתו שמולכדה על-ידי דאעש התפוצצה וגרמה להרג של ארבעה מקרובי משפחתו, שבאו לאסוף את גופתו, לאחר שהוזמנו בטלפון לקחת אותה ע”י פעיל דאעש מקומי.
  • כותב המאמר ציין, כי למרות שהמבצעים הצבאיים של כוחות הביטחון העיראקים נמשכים, כוחם של הטרוריסטים חברי דאעש מתעצם מחדש. ממשלת עיראק נכשלה במניעת פעילים שרידי דאעש מלנוע בחופשיות בקבוצות קטנות בכפרים נידחים. כמו כן חסר לה מידע מודיעיני מוצק אודות פעילי הארגון המקומיים, שכן פעילי דאעש הם פעילים מקומיים מאומנים היטב. פעילי דאעש מצליחים להשיג הכנסה כספית עבור הארגון בעיראק, מתרומות של קהילות תומכות; מסחיטה, וכן כספים מתומכים בחו”ל.
סיכום ומסקנות

דאעש הולך ומתעצם בזירה העיראקית למרות שיכולותיו עדיין מוגבלות. בשל מגבלות המאבק נגדו מצליח דאעש לבצע תקיפות מוצלחות ואף קטלניות. המצב הנוכחי בעיראק אינו מהווה “מהדורה חוזרת” של המצב ששרר בה בשנים 2013-2012, אשר הוביל לעליית דאעש. עם זאת, אם פעילות דאעש תיוותר ללא תגובה מתאימה, היא עלולה לצאת מכלל שליטה.

התקפות דאעש במחוזות השונים[5]

התקפה קטלנית של דאעש בכניסה המערבית של בגדאד

ב-8 בנובמבר 2020 בשעות הערב תקפו פעילי דאעש באמצעות ירי מנשק קל והשלכת רימוני יד מגדל תצפית של צבא עיראק והגיוס השבטי באזור אלרצ’ואניה, כחמישה ק”מ מדרום-מערב לבגדאד (בקרבת הכניסה המערבית לבגדאד). חמישה לוחמים וששה אזרחים נהרגו ושמונה בני אדם נוספים נפצעו (אלסומריה, 8 בנובמבר 2020).

  • דאעש קיבל אחריות לביצוע ההתקפה. בהודעת דאעש נאמר, כי פעילי הארגון תקפו מתחם של הגיוס השבטי באלרצ’ואניה באמצעות ירי מקלעים והשלכת רימוני-יד. ארבעה לוחמי הגיוס השבטי נהרגו. כמו כן הותקפו באותה זירה מספר כלי רכב של הגיוס השבטי. 12 לוחמים שהיו בהם נהרגו. בנוסף לכך, הופעל מטען נגד כלי רכב של הגיוס העממי. שני לוחמים נהרגו ולוחם נוסף נפצע. בסך הכל נהרגו לטענת דאעש 18 לוחמי הגיוס השבטי והגיוס העממי.
מחוז דיאלא
  • 8 בנובמבר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר חייל קומנדו של צבא עיראק ממערב לח’אנקין, כמאה ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. החייל נפצע.
  • 7 בנובמבר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר לוחם היחידה ללוחמה בטרור כ-15 ק”מ מצפון לבעקובה. הלוחם נהרג. כאשר הגיע לזירת התקרית כוח של היחידה, בוצע לעברו ירי מנשק קל ובינוני. שני לוחמי הכוח נפצעו.
  • 5 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד לוחמי הגיוס העממי, כ-15 ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. שני לוחמים נהרגו ושניים נוספים נפצעו. עם הגעת סיור של משטרת עיראק לזירת הפיגוע, הופעל נגדו מטען נוסף. שני שוטרים נהרגו ושניים נפצעו.
מחוז באבל
  • 8 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב בו נסעו לוחמי חזבאללה (הכוונה כנראה לגדודי חזבאללה, מיליציה שיעית הפועלת בחסות איראן). כלי הרכב הושבת. בהמשך הוצב מארב לכוח סיוע שהגיע לזירת התקרית. ששה לוחמים נהרגו או נפצעו. בנוסף לכך בוצע ירי נשק קל ובינוני לעבר חיילי צבא עיראק ששהו באותה זירה. כעשרה חיילים נהרגו או נפצעו. בסך הכל נהרגו או נפצעו 16 לוחמים וחיילים.
מחוז צלאח אלדין
  • 10 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד דחפור של הגיוס העממי, כמאתיים ק”מ מצפון לבגדאד. נוסעי הדחפור נהרגו או נפצעו.
  • 10 בנובמבר 2020: שוגרה רקטת RPG לעבר כלי רכב של צבא עיראק מצפון-מערב לסאמראא’, כמאה ק”מ מצפון-מערב לבגדאד. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו.
  • 7 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מתחם של משטרת עיראק ממערב לסאמראא’. שוטר אחד נפצע.
  • 7 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד דחפור של הגיוס העממי, כמאתיים ק”מ צפונית לבגדאד. נוסעי הדחפור נהרגו או נפצעו.
  • 7 בנובמבר 2020: בוצע ירי צלפים לעבר כלי רכב ודחפור של משטרת עיראק מצפון-מערב לסאמראא’. שני נוסעים נפגעו.
  • 4 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מתחם של הגיוס העממי ומשטרת עיראק, כעשרים ק”מ מדרום-מזרח לסאמראא’. שני לוחמים או שוטרים נהרגו.
  • 3 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מתחם של משטרת עיראק, כשישים ק”מ מצפון לבגדאד. עם הגעת כוח של היחידה העיראקית ללוחמה בטרור, בוצעה גם לעברו אש מקלעים. לוחם אחד נהרג ולוחם נוסף נפצע.
מחוז נינוא
  • 6 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של מנגנון הביטחון הלאומי העיראקי במישור נינוא. שניים מנוסעי כלי הרכב נפצעו.
מחוז כרכוכ
  • 9 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד ריכוז כוחות של הגיוס העממי, 160 ק”מ מצפון-מזרח לבגדאד. שני לוחמים נהרגו ושבעה נפצעו.
שרידי ציוד ונשק של אחד מלוחמי הגיוס העממי, שנפגע מהפעלת המטען (טלגרם, 9 בנובמבר 2020).
שרידי ציוד ונשק של אחד מלוחמי הגיוס העממי, שנפגע מהפעלת המטען (טלגרם, 9 בנובמבר 2020).

פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקיים

מחוז אלאנבאר
  • 5 בנובמבר 2020: כוח יבשתי של צבא עיראק שפעל בשיתוף פעולה עם המודיעין הצבאי העיראקי איתר מקום מסתור ומחסן נשק של דאעש באזור אלכרמה, כשלושים ק”מ מצפון-מערב לבגדאד. מחסן הנשק הכיל מטענים ופסי דריכה להפעלת המטענים (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020). כוח נוסף שפעל באזור איתר מחסן נשק אמצעי לחימה, שכלל מאות מטענים מאוחסנים במכלים, עשרות מטענים מסוגים שונים ורקטות (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).
  • כוח נוסף שכלל צוותים של המודיעין הצבאי וכוח יבשתי של צבא עיראק איתר מחסן נשק באזור אלרמאדי (כתשעים ק”מ ממערב לבגדאד). מחסן הנשק כלל מטענים, פסי דריכה להפעלת מטענים ופגזי ארטילריה (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).
מטענים, פסי דריכה ופגזי ארטילריה של דאעש, שאותרו באזור אלרמאדי.    מטענים ופסי דריכה של דאעש, שאותרו באזור אלכרמה (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).
מימין: מטענים, פסי דריכה ופגזי ארטילריה של דאעש, שאותרו באזור אלרמאדי. משמאל: מטענים ופסי דריכה של דאעש, שאותרו באזור אלכרמה (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).
  • 2 בנובמבר 2020: כוח של היחידה ללוחמה בטרור לכד שלושה פעילי טרור (במשתמע, פעילי דאעש) בעיר אלרמאדי, כ-90 ק”מ ממערב לבגדאד. בעקבות מידע שמסר אחד מהפעילים נלכד מפקד בארגון (אלסומריה, 5 בנובמבר 2020).
מחוז כרכוכ
  • 5 בנובמבר 2020: כוח צבא, שפעל בשיתוף המודיעין הצבאי העיראקי, איתר מחסן נשק של דאעש, כשלושים ק”מ מדרום לכרכוכ. מחסן הנשק הכיל מטענים וציוד חבלה (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).
מטענים של דאעש, שאותרו מדרום לכרכוכ 
(דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).
מטענים של דאעש, שאותרו מדרום לכרכוכ
(דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).
מחוז נינוא
  • 7 בנובמבר 2020: כוח של צבא עיראק, איתר מטענים של דאעש באזור תלעפר, כשישים ק”מ ממערב למוצול. המטענים נוטרלו באופן מבוקר (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 7 בנובמבר 2020).
  • 5 בנובמבר 2020: כוח של צבא עיראק שפעל במשך שמונה ימים, פינה שלושה שדות מוקשים של דאעש ממזרח לתלעפר (כשישים ק”מ ממערב למוצול). במהלך הפעילות נוטרלו מאות מטענים במשקל ארבעים ק”ג כל אחד (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 5 בנובמבר 2020).
מחוז דיאלא
  • 5 בנובמבר 2020: כוחות הביטחון העיראקיים לכדו ששה פעילי דאעש מבוקשים, שהיו חברים בתא של הארגון. הפ נתפסו כעשרים ק”מ מדרום-מערב לבעקובה (אלסומריה, 5 בנובמבר 2020).
העיר בגדאד
  • 5 בנובמבר 2020: צוותים של המודיעין הצבאי וכוח יבשתי של צבא עיראק לכדו “פעיל טרור” (במשתמע, פעיל דאעש) שהסתתר באזור אלדורה, בדרום בגדאד (אלסומריה, 5 בנובמבר 2020).
חצי האי-סיני
פעילות דאעש בצפון סיני
  • 9 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד משוריין של צבא מצרים בקרבת כפר אקטיה, שממערב לבא’ר אלעבד. מספר חיילים נהרגו או נפצעו (דף הפייסבוק שאהד סינאא’ – אלרסמיה, 9 בנובמבר 2020). עד כה לא קיבל ארגון כלשהו אחריות לביצוע הפיגוע אך ככל הנראה המדובר בדאעש.
  • 8 בנובמבר 2020: שלושה חמושים חטפו אזרח בשם נביל חבשא מבא’ר אלעבד (דף הפייסבוק שאהד סינאא’ – אלרסמיה, 8 בנובמבר 2020). עד כה לא קיבל ארגון כלשהו אחריות לביצוע הפיגוע, אך ככל הנראה מדובר בדאעש.
  • 7 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד משוריין של צבא מצרים בקרבת כפר אקטיה, שממערב לבא’ר אלעבד. נוסעי המשוריין נהרגו או נפצעו (טלגרם).
  • 3 בנובמבר 2020: צבא מצרים נטרל מטען חבלה במהלך סיור בבא’ר אלעבד (עמוד הפייסבוק שאהד סנאא’, 3 בנובמבר 2020).
  • 3 בנובמבר 2020: הותקף כלי רכב של צבא מצרים באזור רפיח. שני חיילי צבא מצרים נהרגו (אלערבי אלג’דיד, 4 בנובמבר 2020).
  • 4 בנובמבר 2020: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב לפינוי מוקשים, בקרבת מחסום שבמזרח אלעריש (עמוד הפייסבוק שאהד סנאא’, 4 בנובמבר 2020).
  • 4 בנובמבר 2020: הופעל מטען חבלה נגד דחפור של צבא מצרים, במזרח אלשיח’ אלזויד. לצבא מצרים נגרמו הרוגים ופצועים (שאהד סנאא’, 4 בנובמבר 2020).
פעילות דאעש ברחבי העולם[6]

אפריקה

ניגריה
  • 9 בנובמבר 2020: פעילי דאעש הציבו מארב וביצעו ירי מקלעים לעבר חיילי צבא ניגריה, כשבעים ק”מ מצפון למידוגורי, בירת מדינת בורנו. חמישה חיילים נהרגו ונוספים נפצעו. כמו כן, נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת.
  • 8 בנובמבר 2020: שוגרו ארבע פצצות מרגמה לעבר מחנה צבא ניגריה, בקרבת גבול ניגריה ניג’ר וצ’אד. לטענת דאעש, נצפו פגיעות מדויקות במטרה.
  • 7 בנובמבר 2020: פעילי דאעש תקפו מתחם של צבא ניגריה במדינת יובה (Yobe). חייל אחד נהרג וכמה נוספים נפצעו. כמו כן, הוצת טנק ונתפסו אמצעי לחימה ותחמושת.
  • 4 בנובמבר 2020: פעילי דאעש ניהלו חילופי אש עם צבא ניגריה בעיר באגא (Baga), כעשרים ק”מ מדרום-מערב לגבול ניגריה – צ’אד, שבצפון מזרח ניגריה. מספר חיילים נהרגו או נפצעו.
  • 4 בנובמבר 2020: פעילי דאעש ביצעו ירי מקלעים לעבר סיור של צבא ניגריה, בקרבת עיירה הנמצאת כתשעים ק”מ מצפון-מזרח למידוגורי. שלושה חיילים נהרגו וחיילים נוספים נפצעו. כמו כן נתפסו נשק ותחמושת.
  • 2 בנובמבר 2020: פעילי דאעש ניהלו חילופי אש עם חיילי צבא ניגריה וכוחות המסייעים לו על ציר מצפון וצפון מזרח למידוגורי. לטענת דאעש, בסבב הראשון של חילופי האש נהרגו 24 לוחמי הכוחות המסייעים לצבא ניגריה. בסבב השני נהרגו או נפצעו עשרה. כמו כן, נתפסו נשק ותחמושת.
  • 2 בנובמבר 2020: פעילי דאעש הציבו מארב, ביצעו ירי מקלעים והפעילו מטען נגד אנשי משטרת ניגריה, כוחות המסייעים לה ואנשי הצלב האדום ממערב למידוגורי. כמה מאנשי הכוח הניגרי נהרגו או נפצעו.
מוזמביק
  • 9-7 בנובמבר 2020: דווח כי פעילים ג’האדיסטים, ככל הנראה מזוהים עם דאעש, ביצעו מעשי רצח ועריפת ראשים של כפריים באזור אבו דלאדו, שבצפון מזרח מוזמביק (מוקד פעילות של דאעש). הם גם חטפו נשים והבעיר בתים. על-פי מקורות מקומיים, מגרש הכדורגל באחד הכפרים הפך לזירה, שבה הוצאו להורג חמישים גברים ונערים. על-פי דיווחים מקומיים, הג’האדיסטים השתלטו על מספר כפרים באזור מוידומבה (Miudumbe) ב-31 באוקטובר 2020 וב-1 בנובמבר 2020. מקורות רשמיים במוזמביק הכחישו זאת וטענו שהג’האדיסטים אינם שולטים בכפרים הללו (בי בי סי,9 בנובמבר 2020; GARDAWORLD, 9 בנובמבר 2020).

אזור מוידומבה, שבצפון-מזרח מוזמביק (Google Maps).
אזור מוידומבה, שבצפון-מזרח מוזמביק (Google Maps).
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
  • 8 בנובמבר 2020: פעילי דאעש תקפו ריכוז כוחות של צבא קונגו, שבאזור בני (Beni), שבצפון-מזרח קונגו (כשבעה ק”מ ממערב לגבול עם אוגנדה). שלושה לוחמים נהרגו. כמו כן, נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 8 בנובמבר 2020).

אסיה

תימן
  • ב-4 בנובמבר 2020: כוחות המזוהים עם התנועה החות’ית הרגו פעיל דאעש בכיר בשם צלאח עבד אלנור עבד אלעזיז נאא’ף אלראשדי, המכונה אבו יוסף אלתעזי, במחוז אב (Ibb) (כ-140 ק”מ מדרום לצנעאא’). אלתעזי נהרג בחילופי-אש, לאחר שסרב להסגיר עצמו. נמסר כי אלתעזי עשה נפשות לאידאולוגיה של הארגונים הסלפים-ג’האדיסטים (אתר אנצאר אללה, המזוהה עם התנועה החות’ית וספוטניק, 4 בנובמבר 2020).
אפגניסטאן
  • דאעש פרסם אינפוגרף המסכם את פעילות מחוז ח’ראסאן (קרי, אפגניסטאן) בתקופה שבין 24 באוקטובר ל- 5 בנובמבר 2020. על-פי דיווח דאעש, ביצעו פעילי המחוז בתקופה זו 12 פיגועים: ארבעה מתוכם פיגועי התאבדות/הקרבה ושמונה במתווה של הפעלת מטענים. בפיגועים נהרגו או נפצעו למעלה מ-250 בני אדם (שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 בנובמבר 2020).
פעילות דאעש
  • 5 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד שני אנשי משטרת אפגניסטאן בעיר ג’לאלאבאד. שני שוטרים נהרגו.
הפיליפינים
  • ב-4 בנובמבר 2020 משטרת הפיליפינים והצבא ניהלו מבצע משותף נגד דאעש בעיר אספרנזה (Esperanza), שבדרום הפיליפינים. בחילופי האש שהתנהלו במקום הרגו הכוחות מפקד בדאעש בדרג בינוני, בשם ג’אזר נילונג (Jazzer Nilong), המכונה ח’אלד די נילונג (Khaled Di Nilong). צוין כי קודם לכן הוצא נגדו צו מעצר בגין רצח שביצע (Manila Bulletin, 6 בנובמבר 2020).
פצצת מרגמה  וציוד נוסף, שאותרו ברשות המפקד שנהרג ע"י כוחות הביטחון הפיליפיניים בדרום המדינה (Benar News, אתר חדשות הפועל בדרום-מזרח אסיה, 5 בנובמבר 2020).     העיר אספרנזה (Esperanza), שבדרום הפיליפינים (Google Maps).
מימין: פצצת מרגמה וציוד נוסף, שאותרו ברשות המפקד שנהרג ע”י כוחות הביטחון הפיליפיניים בדרום המדינה (Benar News, אתר חדשות הפועל בדרום-מזרח אסיה, 5 בנובמבר 2020). משמאל: העיר אספרנזה (Esperanza), שבדרום הפיליפינים (Google Maps).
פעילות סיכול ומנע
מעצר ארבעה בני אדם הקשורים לפיגוע הירי בוינה
  • ב-6 בנובמבר 2020 פשטו כוחות משטרת גרמניה והיחידה הגרמנית ללוחמה בטרור על בתים ועסקים של ארבעה בני אדם הקשורים לתומך דאעש, שביצע את פיגוע הירי בווינה (2 בנובמבר 2020) בערים קאסל (Kassel) ואוסנברוק (Osnabrück), שבצפון-מערב גרמניה ובמחוז פינברג (Pinneberg), שבקרבת המבורג. נמסר כי לעת עתה הם אינם חשודים במעורבות בפיגוע. אוסטריה השעתה מספר בכירים מתפקידיהם בשל “טעויות שנעשו” טרם הפיגוע. כמו כן הורו השלטונות על סגירת שני מסגדים בווינה, שבהם התפלל המחבל שביצע את הפיגוע (AP, 6 בנובמבר 2020).
המלחמה על התודעה
נמשך הקמפיין האנטי-צרפתי של דאעש ותומכיו
  • ברשתות החברתיות נמשך קמפיין דאעש ותומכיו נגד המערב בכלל וצרפת בפרט. התעמולה מתבצעת בערבית, אנגלית וצרפתית והיא התמקדה השבוע ברשת האינסטגרם. להלן מספר דוגמאות:
כרזה שבה נראה תומך דאעש עומד להשליך בקבוק תבערה כשברקע אירופה/המערב עולה בלהבות (אינסטגרם, 6 בנובמבר 2020).     כרזה הקוראת לבצע פיגועים בצרפת. ברקע נראה מגדל אייפל הרוס (אינסטגרם, 6 בנובמבר 2020).
מימין: כרזה שבה נראה תומך דאעש עומד להשליך בקבוק תבערה כשברקע אירופה/המערב עולה בלהבות (אינסטגרם, 6 בנובמבר 2020). משמאל: כרזה הקוראת לבצע פיגועים בצרפת. ברקע נראה מגדל אייפל הרוס (אינסטגרם, 6 בנובמבר 2020).

כרזה בצרפתית הקוראת לנקמה על הפגיעה בנביא מחמד ובמוסלמים בכלל. הכרזה פורסמה ע"י גוף המכנה עצמו מוסד אנצאר לתקשורת, המזוהה עם דאעש (אינסטגרם, 6 בנובמבר 2020).
כרזה בצרפתית הקוראת לנקמה על הפגיעה בנביא מחמד ובמוסלמים בכלל. הכרזה פורסמה ע”י גוף המכנה עצמו מוסד אנצאר לתקשורת, המזוהה עם דאעש (אינסטגרם, 6 בנובמבר 2020).

[1] במסגרת המטה לשחרור אלשאם פעולות קבוצות המורכבות מלוחמים שהגיעו ממדינות ברית המועצות לשעבר ובכלל זה לוחמים אוזבקיים.
[2]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[3]
חטיבת אבו אלפצ'ל אלעבאס הינה מסגרת צבאית עיראקית שיעית, שהוקמה במלחמת האזרחים בסוריה (סוף 2012/תחילת 2013). מאז הקמתה היא פועלת בסוריה, כפופה לצבא סוריה אך מופעלת ע"י איראן. ראו פרסום מרכז המידע מ-9 ביולי 2018: "חזבאללה ומיליציות שיעיות המופעלות ע"י איראן משולבים במערך שמנהל צבא סוריה לכיבוש דרום סוריה".
[4] Sinan Mahmoud, Booby-reapped bodies and terrified tribal leaders mean ISIS is on the march in Iraq. The National News/world/MENA. 2 November 2020:https://amp.thenationalnews.com/world/mena/booby-trapped-bodies-and-terrified-tribal-leaders-mean-isis-is-on-the-march-in-iraq-1.1104379?__twitter_impression=true

[5]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[6]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.