התשתית האזרחית, שהקים חזבאללה בקרב האוכלוסייה השיעית בלבנון: העיר בנת ג’ביל כמקרה מבחן

פעילות תודעתית בבית הספר: בנו של השהיד פעיל חזבאללה ג'מיל חסין פקיה מציג חפצים הקשורים לאביו במסגרת פעילות בית הספר אלמהדי בבנת ג'ביל לכבוד יום השהיד 2020 (עמוד הפייסבוק של בית הספר אלמהדי בנת ג'ביל, 11 בנובמבר 2020).

פעילות תודעתית בבית הספר: בנו של השהיד פעיל חזבאללה ג'מיל חסין פקיה מציג חפצים הקשורים לאביו במסגרת פעילות בית הספר אלמהדי בבנת ג'ביל לכבוד יום השהיד 2020 (עמוד הפייסבוק של בית הספר אלמהדי בנת ג'ביל, 11 בנובמבר 2020).

חצר בית הספר אלמהדי בבנת ג'ביל (אתר חברת Arch Consulting).

חצר בית הספר אלמהדי בבנת ג'ביל (אתר חברת Arch Consulting).

הכניסה לבית החולים צלאח ע'נדור בבית ג'ביל. מתחת לסמל ארגון הבריאות האסלאמי ניתן לראות את תמונת השהיד צלאח ע'נדור, שנהרג בפיצוץ מכונית תופת באזור בנת ג'ביל (עמוד הפייסבוק של בית החולים השהיד צלאח ע'נדור, 27 בנובמבר 2019).

הכניסה לבית החולים צלאח ע'נדור בבית ג'ביל. מתחת לסמל ארגון הבריאות האסלאמי ניתן לראות את תמונת השהיד צלאח ע'נדור, שנהרג בפיצוץ מכונית תופת באזור בנת ג'ביל (עמוד הפייסבוק של בית החולים השהיד צלאח ע'נדור, 27 בנובמבר 2019).

בית החולים צלאח ע'נדור בבית ג'ביל (עמוד הפייסבוק של בית החולים השהיד צלאח ע'נדור, 8 באוקטובר 2019).

בית החולים צלאח ע'נדור בבית ג'ביל (עמוד הפייסבוק של בית החולים השהיד צלאח ע'נדור, 8 באוקטובר 2019).

מבט כללי על העיר בנת ג'ביל (צילום משנת 2002) (ויקיפדיה הערבית, ערך בנת ג'ביל)

מבט כללי על העיר בנת ג'ביל (צילום משנת 2002) (ויקיפדיה הערבית, ערך בנת ג'ביל)

בית משרדי הממשלה בבנת ג'ביל (אתר התאחדות העיריות של בנת ג'ביל)

בית משרדי הממשלה בבנת ג'ביל (אתר התאחדות העיריות של בנת ג'ביל)

מזכ

מזכ"ל חזבאללה סיד חסן נצראללה במהלך נאום "קורי העכביש" בבנת ג'ביל במאי 2000 (העיתון אלעהד, 7 בספטמבר 2018)

עיקרי המסמך
הקמת “חברת ההתנגדות” ע”י חזבאללה

מאז הקמתו השקיע ארגון חזבאללה משאבים רבים, בסיוע איראני מאסיבי, בהעמקת השפעתו בקרב האוכלוסייה השיעית בלבנון. זאת על מנת להפוך את החברה השיעית ל”חברת התנגדות”[1], קרי- חברה שתתלכד סביב חזבאללה, תעניק תמיכה לפעילותו הצבאית נגד ישראל ובו בזמן תחזק את השפעתו הפוליטית בזירה הפנים-לבנונית. במשך קרוב לארבעים שנות קיומו הקדיש חזבאללה משאבים רבים להפיכת בני העדה השיעית ל”חברת ההתנגדות” באמצעות הקמת תשתית נרחבת של מוסדות אזרחיים המסייעת לאוכלוסייה בכל תחומי החיים. מוסדות אלה כוללים, בין השאר, מערכת חינוך, בתי חולים ומרפאות, מוסדות לסיוע לחללים (שהידים) ולפצועים של חזבאללה, מוסד המקדם פרויקטים של בנייה, מוסדות רווחה, פעילות סמי-בנקאית, ארגוני נוער ונשים, מערכת הסברה ועוד[2].

כריכת הספר "חברת ההתנגדות" (2008) מאת סגן מזכ"ל חזבאללה שיח' נעים קאסם 
(האתר הרשמי של שיח' נעים קאסם)
כריכת הספר “חברת ההתנגדות” (2008) מאת סגן מזכ”ל חזבאללה שיח’ נעים קאסם
(האתר הרשמי של שיח’ נעים קאסם)
  • התשתית האזרחית הנרחבת, שהקים חזבאללה במימונה של איראן, יצרה בקרב האוכלוסייה השיעית בלבנון מעין “מדינה בתוך מדינה”, שבה התושבים נזקקים לשירותיו החברתיים ולסיועו הכלכלי של חזבאללה בעוד שהארגון נהנה מהשפעה מכרעת על חיי היום-יום של האוכלוסייה. בו בזמן התשתית האזרחית תומכת בתשתית הצבאית הענפה של הארגון. היא גם יוצרת עבורו מאגר גדול של מגויסים, צעירים שיעים שהוטמעה בהם מגיל ילדות האידיאולוגיה השיעית-רדיקלית מבית מדרשה של המהפכה האסלאמית באיראן, אשר עתידים להיות הדור הבא של פעילי חזבאללה שילחמו נגד ישראל.
המתודולוגיה
  • מסמך זה הינו הראשון בסדרת מחקרים שיבחנו את היקפם ואופן התנהלותם של המוסדות האזרחיים של חזבאללה ואת מידת השפעתם על האוכלוסייה המקומית (רשימת פרסומי מרכז המידע אודות המוסדות האזרחיים של חזבאללה ראו נספח). כמקרי מבחן נלקחו כמה ערים שיעיות מרכזיות והמרחב הכפרי שמסביבם בקרב שלושת הריכוזים השיעים המרכזיים: דרום לבנון, הפרבר הדרומי של ביירות (הצ’אחיה) ובקעת הלבנון.
  • בכל אחד משלושת הריכוזים הללו תיבחן פעילות המוסדות האזרחיים של חזבאללה בהשוואה לזו של מוסדות הממשל הלבנוני או ארגונים שיעים אחרים הפועלים בשיתוף פעולה עם חזבאללה (אמל וארגונים שיעים, שאינם מזוהים עם חזבאללה). בנת ג’ביל, עיר שיעית גדולה השוכנת בקרבת הגבול עם ישראל, נבחרה להיות מקרה המבחן הראשון.
ממצאי המחקר
  • להלן ממצאי בחינת המוסדות האזרחיים של חזבאללה בעיר בנת ג’ביל:
    • בעשרים השנים שחלפו מאז יציאת צה”ל מאזור הביטחון ביסס חזבאללה תשתית משמעותית של מוסדות חברתיים, המעניקים מגוון רב של שירותים לאוכלוסיית בנת ג’ביל והמרחב הכפרי שמסביבה. שני תחומי הפעילות הבולטים של חזבאללה בבנת ג’ביל הינם חינוך ובריאות, שבהם הארגון נהנה מדומיננטיות:
    • בתחום החינוך בולט בית הספר אלמהדי, שבבעלות חזבאללה. זהו מוסד החינוך הגדול הפועל בעיר (971 תלמידים) הוא כולל גן ילדים, בית ספר יסודי, חטיבת ביניים ובית ספר תיכון. נראה כי רמת הלימודים שבו הינה סבירה (בתחומי המדעים היא אף גבוהה). חלק מתלמידיו נהנים מסבסוד מלא או חלקי של הלימודים (סבסוד מוענק, בין השאר, לבניהם של שהידים או לוחמי ג’האד ולתלמידים ששיננו את הקוראים וזוכרים את כולו או את מחציתו בע”פ).
    • בתחום הבריאות בולט בית החולים על שם השהיד צלאח ע’נדור השייך לארגון הבריאות האסלאמי של חזבאללה. ארגון הבריאות האסלאמי מפעיל גם את המרכז הרפואי מוסא עבאס הנותן לתושבים שירותים משלימים (פיזיותרפיה, תזונה, רפואת שיניים, בית מרקחת). שני המוסדות הרפואיים הללו הינם הבולטים ביותר בבנת ג’ביל ובסביבתה. שירותיהם הרפואיים זוכים לסבסוד עקיף (כגון הנחות בטיפול הרפואי ביום השהיד, ביום הציון לנסיגת צה”ל מלבנון ובימי ציון ומועד נוספים הלקוחים מהשיעה או מהמורשת של חזבאללה). בבנת ג’ביל קיימים גם מוסדות רפואיים של הממשל הלבנוני ושל ארגונים שיעים נוספים אך אין ביכולתם להתחרות בשירותי הרפואה הניתנים ע”י חזבאללה.
    • מעבר לשני התחומים המרכזיים הללו יש גם לשאר המוסדות האזרחיים של חזבאללה שלוחות בבנת ג’ביל המעניקים שירותים לאוכלוסייה בתחומי התמחותם. בבנת ג’ביל פועלים שלוחה של ארגון הנשים של חזבאללה; סניף אגודת אלקרצ’ אלחסן, העוסקת בפעילות סמי-בנקאית; פעילות של ג’האד הבינוי; פעילות “גיוס הספורט” ופעילות תרבותית, דתית ותודעתית ענפה. כמו כן יש לחזבאללה השפעה על השלטון המוניציפלי (בבחירות האחרונות ב-2016 זכתה בבנת ג’ביל רשימת “הנאמנות והפיתוח” המשותפת לחזבאללה ולאמל).
    • בעיר בנת ג’ביל פועלים גם מוסדות המנוהלים ע”י ארגונים שיעים נוספים. בקרב הארגונים הללו בולטים המוסדות של תנועת אמל, מוסדות המנוהלים ע”י בנו של סיד מחמד חסין פצ’אללה (איש דת שיעי בכיר, שמילא תפקיד חשוב בעיצוב התנועה השיעית הרדיקלית בלבנון) ומוסדות שיעים בעלי זיקה לחזבאללה ולאיראן (וועדת הסיוע של האמאם ח’מיני, והמכללה הדתית (חוזה) אהל אלבית). לעומת זאת, הנוכחות והפעילות האזרחית של הממשל הלבנוני בעיר בנת ג’ביל מעטה יותר ואין ביכולתה להוות משקל נגד לפעילות של חזבאללה וגופים שיעים אחרים.

לסיכום: התשתית האזרחית הענפה שבנה חזבאללה בבנת ג’ביל ובמרחב הכפרי שלה מסייעת לחזבאללה לבסס עצמו כארגון הדומיננטי באזור. השירותים האזרחיים שהוא מעניק ופעילות האינדוקטרינציה הענפה שהוא מבצע תורמים לנכונות התושבים המקומיים להתגייס לשורותיו. הדבר מתבטא, בין השאר, במספר הגדול יחסית של תושבי האזור שהתגייסו לשורות חזבאללה ולחמו בשורותיה: לאורך השנים נהרגו 53 פעילי חזבאללה, שמוצאם מאזור בנת ג’ביל, מהם 12 מפקדים. בבנת ג’ביל נבנו אתר הנצחה לזכרם ואנדרטה לשהידים מפקדים, שנפלו בשורות הארגון.

מבנה העבודה
  • חלק א’: העיר בנת ג’ביל: מאפיינים כלליים.
  • חלב ב’: המוסדות האזרחיים של חזבאללה בבנת ג’ביל ומידת השפעתם על האוכלוסייה המקומית:
    • כללי
    • מוסדות חינוך
    • הכשרת בני הנוער והטמעת האידאולוגיה השיעית רדיקלית בקרבם
    • שירותי בריאות
    • ארגון הנשים
    • מוסד סמי-בנקאי (אלקרצ’ אלחסן)
    • “ג’האד הבינוי”
    • “גיוס הספורט”
    • פעילות מוניציפאלית
    • פעילות תרבותית, דתית ותודעתית
    • שירותי רווחה
    • הפעלת תחנת דלק השייכת לרשת תחנות הדלק של חזבאללה
  • נספח: פרסומי מרכז המידע אודות התשתית האזרחית של חזבאללה (פברואר 2019- דצמבר 2020).

[1] חברת ההתנגדות" הינו מונח אותו תבע שיח' נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה בספרו שיצא לאור במרץ 2008: "חברת ההתנגדות, רצון השהאדה ויצירת הניצחון", הספר יצא לאור בהוצאת מכון אלמעארף אלחכמה למחקרים דתיים ופילוסופיים. הספר בין 108 עמודים כולל הסבר תיאורטי מעמיק על הקמת "חברת ההתנגדות" והשיטות שננקטו על מנת ללכד את החברה השיעית סביב פעילותו הצבאית של חזבאללה.
[2]
בשנתיים האחרונות הוציא מרכז המידע למעלה מ-20 פרסומים העוסקים במוסדות האזרחיים של חזבאללה, מאפייני התנהלותם ומקורות הכנסתם. פרסומים אלו נעשו במסגרת פרויקט מיפוי התשתית האזרחית של חזבאללה והם זמינים (בעברית ובאנגלית) באתר האינטרנט של מרכז המידע למודיעין ולטרור.