בראיון לטלוויזיה הפלסטינית חשף ריאצ’ אלמאלכי שר החוץ ברשות הפלסטינית את קשריהם עם משרד התובעת הכללית בהאג ואת תכניותיהם להמשך

ריאצ' אלמאלכי מתראיין לטלוויזיה הפלסטינית (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 7 במרץ 2021).

ריאצ' אלמאלכי מתראיין לטלוויזיה הפלסטינית (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 7 במרץ 2021).

מחמד אשתיה בראיון לטלוויזיה הפלסטיני (אתר MEMRI, 9 במרץ 2021)

מחמד אשתיה בראיון לטלוויזיה הפלסטיני (אתר MEMRI, 9 במרץ 2021)

עיקרים
  • שני ראיונות שהעניקו לאחרונה בכירים פלסטיניים שופכים אור נוסף על היחסים המיוחדים בין הרשות הפלסטינית לבין התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינ”ל, בנסודה, על ההכנות הנמרצות של הפלסטינים לקידום החקירה בשיתוף עם התובעת, על התלהבותם מהממד ההיסטורי של ההחלטה כמרכיב במאבקם בישראל ועל התייחסותם לתפקיד האמריקאי במערכה, כולל האפשרות לתבוע גורמים אמריקניים המסייעים לישראל.
  • ב-6 במרץ 2021 העניק ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, ראיון, שארך כשעה, לערוץ הטלוויזיה הממסדי של הרשות הפלסטינית. רובו הגדול של הריאיון עסק בהחלטת בנסודה לפתוח בחקירה רשמית נגד “פשעי מלחמה” שבוצעו בשטחים הפלסטינים. מעבר להבעת הסיפוק הרב מהחלטת התובעת, הזכיר אלמאלכי בראיון את היחסים המיוחדים המתקיימים בין הרשות הפלסטינית ומשרד התובעת, המתקיימים מאז 2014 ובמסגרתם קיבלה הרשות הודעה מראש על ההחלטה לפתוח בחקירה. כמו כן, מסר פרטים אודות תכנית הפעולה העתידית של הרשות לאור ההחלטה. אלמאלכי המליץ לפתוח בחקירה מיידית בציינו שהזמן שנותר לכהונת התובעת הכללית (כחודשיים), הוא מספיק כדי להתחיל בתחקירים ולהשאיר למחליפה בתפקיד את המשך העבודה. לדבריו, הפלסטינים קיימו קשר כלשהו עם כרים ח’אן, שנבחר למלא את מקומה של בנסודה, וצפוי להיכנס לתפקידו ביוני 2021, ושלחו לו הודעת ווטסאפ כדי לברך אותו על בחירתו.
  • קודם להודעה הרשמית של התובעת, בראיון לטלוויזיה הפלסטינית, ב-1 במרץ 2021, אמר מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, כי פניית הפלסטינים לבית הדין (בהאג) שברה את מונופול הכאב שישראל ניכסה לעצמה, והוכיחה כי גם העם הפלסטיני סבל ועונה, בניו נהרגו וגם גורשו. אשתיה, סיפר בראיון, שטרם פנייתם לבית הדין בהאג הופעלו עליהם לחצים רבים, כולל מצד גורמים ממשרד החוץ של ארה”ב. זאת, לדבריו משום שאם ישראל תורשע בבית הדין הפלילי הבינלאומי, יוכלו הפלסטינים לתבוע בארה”ב חברות וגופים אמריקאים המסייעים לישראל. אשתיה הזכיר בראיון דברים שאמר בזמנו לאבו מאזן עוזר מזכיר המדינה של ארה”ב, כי הצטרפות כמדינה חברה בבית הדין הפלילי בהאג, שווה להחזקת נשק גרעיני (אתר MEMRI, 9 במרץ 2021).
ריאצ' אלמאלכי מתראיין לטלוויזיה הפלסטינית (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 7 במרץ 2021).      מחמד אשתיה בראיון לטלוויזיה הפלסטיני (אתר MEMRI, 9 במרץ 2021)
מימין: ריאצ’ אלמאלכי מתראיין לטלוויזיה הפלסטינית (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 7 במרץ 2021). משמאל: מחמד אשתיה בראיון לטלוויזיה הפלסטיני (אתר MEMRI, 9 במרץ 2021)
נספח
עיקרי הריאיון שהעניק ריאצ’ אלמאלכי
  • הריאיון שהעניק ריאצ’ אלמאלכי לטלוויזיה הפלסטינית ארך כשעה וכמעט כולו הוקדש לנושא התביעה בבית הדין הפלילי הבינלאומי. להלן מספר נושאים אליהם התייחס ריאצ’ אלמאלכי בראיון (הטלוויזיה הפלסטינית, 6 במרץ 2021):
    • היחסים המיוחדים של הרשות הפלסטינית עם משרד התובעת: אלמאלכי ציין כי משרד התובעת הכללית, יידע אותו בהחלטת בנסודה כמה שעות לפני ההודעה הרשמית על ההחלטה, אולם הוא התבקש לשמור על דיסקרטיות. אלמאלכי ציין כי מלבדו היו בסוד העניינים אבו מאזן ורואן סלימאן, נציגת הרשות הפלסטינית בהולנד. אלמאלכי ציין, כי לאחר פרסום ההחלטה הם יצרו קשר עם משרד התובעת בעיקר כדי לתאם ביקור של משלחת פלסטינית בהאג ולגבש את צעדי ההמשך. אלמאלכי הדגיש, כי הם נמצאים בקשר רציף ישיר ועקיף עם משרד התובעת הכללית בהאג, מאז 2014 (מועד הצטרפות הרשות לאמנת רומא).
    • ביקור מתוכנן של משלחת פלסטינית בהאג: ברשות מתקיימות הכנות לביקור של משלחת פלסטינית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג במהלכו יערכו פגישות עם התובעת הכללית ואנשיה. מטרת הפגישות לדבריו, לדון בצעדים הבאים, מועדי נקיטת המהלכים המעשיים בשטח, והצעדים הנדרשים מהצד הפלסטיני. אלמאלכי ציין, כי הם ממתינים עתה לקביעת המועד אשר תלוי לדבריו בלוחות הזמנים של התובעת ובמצב התחלואה בהולנד.
    • הקשר עם התובע הנבחר: כאשר נשאל האם הם עומדים בקשר עם כרים ח’אן, שנבחר למלא את מקומה של בנסודה וצפוי להיכנס לתפקידו ביוני 2021, ניכר כי אלמאלכי היה נבוך מהשאלה ואף היסס, תוך גמגום, טרם השיב עליה. לדבריו, עם היבחרו הם שלחו לכרים ח’אן הודעת ווטסאפ כדי לברכו וכרים ח’אן אף הודה להם. יחד עם זאת, הם מקפידים עתה שלא לקיים עמו קשר, טרם כניסתו לתפקיד, בשל רגישות העניין.
    • הכנות מעשיות בשטח: אלמאלכי ציין כי הם נמצאים כעת בשלב של הערכת מצב, לקראת הכנת תכנית עבודה משולבת וגיבוש אסטרטגיה כוללת בכל הקשור לאופן העבודה מול בית הדין. הם בוחנים בעיקר איזה גורמים להפעיל בזירה המקומית, הערבית והבינלאומית, את נושא כוח האדם והמימון. במסגרת זאת דיבר גם על עיבוי משלחת הרשות בהאג. ברור היה מדבריו שהרשות רואה בהכנות לחקירת בית הדין כיוון פעולה מרכזי נגד ישראל.
    • תחילת החקירות בפועל: הם מעוניינים להתחיל בחקירות בהקדם האפשרי כדי שהתובע הנבחר, שייכנס לתפקידו בעוד כחודשיים, ייווכח שההחלטה כבר מיושמת בפועל. ציין, כי הם מוכנים להגיש סיוע לכל תושב, אשר יהיה מעוניין להגיש תלונה נגד ישראל, כפי שהורה על כך בעבר אבו מאזן. הוא פנה והאיץ בתושבים להזדרז ולפנות למשרדי התובע הכללי ברשות כדי להכין את החומרים והתיקים הדרושים לצרכי חקירה.
    • נושאי התביעות נגד ישראל: אלמאלכי ציין, שלחקירת בית הדין יוגשו שלושה נושאים מרכזיים: ההתנחלויות, האסירים הפלסטינים הכלואים בבתי הכלא הישראליים, ו”פשעי מלחמה” שבוצעו ברצועת עזה משנת 2014. הוא ציין כי בית הדין לא יוכל לדון בכל הנושאים יחד ועל כן התובעת ובית הדין הם שיחליטו איזה נושא מהשלושה הוא הדחוף ביותר.
    • פעילות נגד מהלכי ישראל וארה”ב: הם מודעים לקמפיין שעורכת ישראל להכפשת בית הדין בהאג. אלמאלכי ציין כי הם מנסים לסכל ניסיונות פוליטיזציה של בית הדין מצד ישראל וכי הוא מצדד בהשקת קמפיין תקשורתי פלסטיני נגד הקמפיין שמנהלת ישראל להסתה נגד ICC ולשיבוש דעת הקהל הבינלאומית לטובת ישראל. במקרה שישראל וארה”ב ירצו לפנות למועצת הביטחון של האו”ם במטרה לנקוט בצעד של השעיית החקירה לתקופה של 12 חודשים, הפלסטינים יוכלו לטרפד את התכנית באמצעות מדינות ידידות במועצת הביטחון המחזיקות בזכות וטו (נקב בשמותיהן של רוסיה וסין).
    • התייחסות לתגובת ישראל: ציין שהם ציפו שהתגובות בישראל תהיינה מבוהלות ויביעו חשש ודאגה. התגובות הללו השתקפו לדבריו גם בתגובות המדינות האוהדות את ישראל כמו ארה”ב, קנדה, הונגריה, צ’כיה, גרמניה, אוסטריה ואוסטרליה, שהתבקשו על ידי ישראל להביע התנגדות לצעד זה.
    • תגובת ארה”ב: לדברי אלמאלכי הם לא הופתעה מתגובת ארה”ב להחלטת התובעת. בהתייחסו לסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על שופטיICC ובני משפחותיהם, ציין כי הם ציפו ליותר מהממשל החדש. אלמאלכי טען, כי בהגנה שמעניקה ארה”ב לישראל היא בעצם מגנה על עצמה מפני תביעות אפשריות נגד פשעי מלחמה שביצעו כוחותיה באפגניסטאן. בהזדמנות זאת גם ציין, כי הם ממתינים לצעדים מעשיים בשטח לחידוש הקשרים עם ארה”ב.